FILMS
Strij k k wa rtet
doorbreekt
tradities
Stem
van overwonnene
Boegner speelt Ravel
Elisabeth Cooymans
UIT-
kunl
pen
I
Tips
Kunst
1
r
Instructieve serie in Haarlem
SITARMUZIEK IN ZERO
ROXY
Alpha^Beta
terug
STUDIO
CINEMA PALACE
FRANS HALS
LIDO
WITTE BIOSCOOP
LUXOR
9
DONDERDAG 11
OKTOBER
19 73
Beiaardiers* examen
2
-n
DE HAARLEMSE BIOSCOPEN
dienen deze week met een behoor
lijk aantal landelijke en plaatse
lijke premières een aantrekkelijk
filmmenuutje op. Voegen we daar
bij het programma dat de twee
alternatieve bioscopen Zero Ziene-
ma en de Witte Bioscoop in het
weekeinde brengen, dan is de con
clusie gewettigd dat de bioscoop-
ganger voor een moeilijke keuze
staat. Na de malaise in de afge
lopen zomermaanden kan de
nieuwe ontwikkeling in het Haar
lemse alleen maar gunstig genoemd
worden.
kollekte
1
gepeperde
door
wordt
een
Je
Commando
:pACTjp
CEES STRAUS
beleeft
HET
- MICHELE BOEGNER
CHARLES BOOST
F. ZWAANSWIJK
STUDIO BRENGT DEZE week tege
lijk met zeven andere bioscopen in Ne-
„WE WILLEN met deze instructieve concertserie vooral de men-
ien aantrekken die normaal niet naar een concert komen”. Dat
vertellen de leden van het Amsterdams Strijkkwartet dat volgende
week donderdag aan het eerste concert van een reeks van drie
begint. In deze serie zal het Amsterdams Strijkkwartet een over
zicht geven van wat representatief is aan werken die specifiek
voor deze ensemblevorm zijn geschreven.
Drie Sonnetten van William
Shakespeare, waarvoor de Ne
derlandse componist Piet Ket
ting de muziek schreef, hand
haven daarna een tijdlang de
Engels sfeer. Honderd jaar ge
leden werd Max Reger geboren,
de componist die een wereld
naam kreeg door zijn orgelwer
ken en composities voor orkest.
Ook als componist van liederen
heeft Reger belangrijk werk
gesteund
tekst.
In de nacht tenslotte: „Een autonum-
mertje”.
ven zoals Bach, maar op een
andere basis” werden in de pe
riode van 7 augustus tot 21
september 1890 genoteerd.
BALLADES, ceremoniële lie
deren, kinderliedjes en zee-
mansgezangen worden zaterdag
in folktaveerne De Waag ge
bracht door de groep Crackers-
hash (wat zoveel betekent als
scheepsbeschuit). Het Engelse,
Ierse en Schotse repertoire be
staat voor een deel uit drie
stemmig gezongen werk zonder
begeleiding. Voorts wordt ge
bruik gemaakt van twee gita
ren, pennywhistles, Ierse drum,
lepels, belletjes en concertina.
Entree f 2, aanvang 20 uur.
DE MET GEMENGDE gevoelens gere
censeerde tekenfilm Fritz the Cat wordt
deze week in Luxor geprolongeerd. Voor
wie van wat weinig subtiele, zo niet
ruigere Amerikaanse strips houdt, is
Fritz een goedgek filmpje.
Voor de kinderen in de matinees
draait „Pippi in Taka-Tukaland”.
VANAF VANAVOND tot en met za
terdagavond is in de Haarlemse stads
schouwburg toneelgroep Centrum terug
met „Alpha Beta” van de Engelse to
neelschrijver E. A. Whitehead. In dit
realistische stuk over drie fasen in een
huwelijk dat stuk loopt, spelen Els van
Rooden en'Jules Hamel op indringende
wijze een gewone man een zijn vrouw
die uit elkaar groeien. Een prachtige
voorstelling.
Van maandag tot en met volgende
week vrijdag is „Pas de deux” weer te
zien, het stuk waarin Hugo Claus een
liefdesgeschiedenis tussen twee toneel
spelers gebruikt om zijn gal te spugen
over een bepaald soort toneelspelers-
mentaliteit. Mar ja Habraken en Ton
Lensink spelen de twee hoofdrollen.
BEHALVE „THE FAMILY” die nie
mand mag missen, is er nog een Haar
lemse première die alle aandacht ver
dient. „Slippertje met allure” heet de
film die Roxy vertoont en die oorspron
kelijk „A Touch of Class’ ’als titel heeft.
Melvin Frank is de regisseur van deze
amusante liefdescomedie, die overal met
veel instemming is ontvangen, niet in
het minst omdat ze een geslaagde com
binatie vormt van vroegere voorbeelden
van het genre (waarbij de namen van
Lubitsch en Capra automatisch vallen)
met de nog niet zo lang geleden verwor
ven vrijheid op filmgebied om alles bij
de naam te noemen en het genoemde
ook nog in beeld te mogen brengen.
George Segal speelt de potente Steve
die buiten zijn huwelijk graag ook ande
re vrouwen wil laten meegenieten van
zijn man-zijn en die Glenda Jackson als
Vicky Allessio op zijn pad van verover
aar tegenkomt. Vicky is minder gauw
onder de indruk van Steve’s viriliteit, zij
leest „The female Eunuch” in bed en
ligt niet te wachten op een „he-man”,
hoewel zij ook weer niet afkerig is van
een ongebonden bed-avontuur.
De ontmoeting van beide vrijgevoch
ten mensen levert voldoende komische
stof om een uur en drie kwartier te
amuseren, vooral als dit liefdesduo ge
speeld wordt door ervaren acteurs als
George Segal en Glenda Jackson en
f
fik
dat organist-beiaardier Bernard
Winsemius vrijdagmiddag tij
dens het om 12.30 uur begin
nende pauzeconcert in de
Waalse Kerk aan het Begijnhof
zal uitvoeren. Na afloop van dit
gratis concert wordt een collec
te gehouden ten bate van het
restauratie-fonds van de kerk.
STADSORGANIST Albert de
Klerk besluit dinsdag 16 okto
ber om 20 uur de zomerserie in
de Grote of St. Bavokerk. Het
concert wordt in zijn geheel
gewijd aan de Trois Chorals die
César Franck in zijn sterfjaar
1890 heeft geschreven. De drie
koralen, waarover Franck eens
heeft gezegd „Alvorens te ster
ven zal ik orgelkoralen schrij-
NOORDHOLLANDS
Philharmonisch Orkest maakt
vrijdagavond een begin met
zijn B-serie, de Populaire Lan-
denserie- Op deze eerste avond
zal Frankrijk met componisten
als Bizet, Ravel, en Franck
centraal staan. De Tsjech Libor
Pesek zal als gastdirigent het
orkest leiden. Het concert werd
afgelopen woensdag in Bever
wijk uitgevoerd.
De avond begint met de uit
voering van delen uit de Arlé-
sienne Suites no. 1 en 2, ge
volgd door het Pianoconcert in
G grote terts van Ravel. Na de
pauze volgt de Symfonie in D
kleine terts van Franck.
Soliste tijdens het concert
van Ravel is de Franse pianiste
Michèle Boegner, die reeds op
zeer jonge leeftijd een sterke
muzikale begaafdheid toonde.
Ze studeerde bij Marguerite
Long, bij Vlado Perlemuter en
Jacques Février. Pas 17 jaar
oud won Michèle Boegner op
het Enesco-concours in Boeka
rest de tweede prijs, waarna
haar carrière zich snel heeft
ontwikkeld. Haar repertoire be
vat werken van componisten
als Bach en Mozart, maar ook
naar Boulez gaat haar voorkeur
uit.
EEN AANTREKKELIJK or-
gelprogramma, met nadruk op
de Franse romantici, wordt za
terdagavond uitgevoerd door de
jonge organist Hans van
Nieuwkoop in de St. Agatha-
kerk in Lisse. Aanvang 20.15
uur. Van Nieuwkoop voert on
der meer Mozart’s Phantasie in
F moll uit, gevolgd door com
posities van Brahms, Mendels
sohn, Franck, Jehan Alain en
Liszt. Met het optreden van de
Sassenheimse organist komt
een einde aan de tot nog toe
voortreffelijk verlopen serie or
gelconcerten van de Orgelkring
Bollenstreek.
IN DE ST. BAVOkerk aan de
VECHTFILMS UIT de studio’s in
Hong Kong doen in de regel niet onder
voor elkaar wat betreft wreedheid en
sadisme. Zo ook is het gesteld met
„Wang Yu-Tien stalen vingers”, een
bloederig verhaaltje over een jonge Chi
nees, die op Japanse bodem wraak zoekt
voor de moord op zijn familie.
Schouwburg- en Concertge-
bouwdirecteur Peter Lohr zal
voorafgaande aan de uitvoerin
gen een inleiding geven en zal
tevens coördinerend optreden
als het publiek met het kwartet
in discussie wil gaan of vragen
wil stellen.
De gedachtengang achter dit
experiment formuleert het
kwartet bij monde van Rena
Scholtens (altviool) als volgt:
„Wij werken nu een aantal ja-
ren erg plezierig met elkaar,
maar we krijgen altijd hetzelf
de soort publiek. Het strij k-
ZERO, het voormalig Electric
Centre aan de Bakenesser-
gracht biedt het komende week
einde een kwalitatief zeer
goed programma. Vrijdag be
gint om 21 uur een concert dat
gegeven wordt door de Indiase
beroemde sitarspeelster Shar-
mistha Sen, een leerlinge van
professor D. T. Joshi en Chau-
dri. Sharmistha Sen wordt be
geleid door bespelers van tabla
en tampura. De entree is laag
Een informele opname van
het Amsterdams Strijkkwar
tet met v.l.n.r. René van
Ast (die bij het interview
afwezig zou zijn), Rena
Scholtens, Jeanelotte Hertz
berger en Jan Hulst.
kwartet is door de jaren heen
een erg elitair gebeuren gewor
den, dat gevolgd wordt door
een tamelijk geselecteerd pu
bliek In Amsterdam zijn het
vooral de bezoekers die vaak
zelf als amateurmusicus deze
muziekvorm beoefenen. Buiten
staanders denken daar moeilijk
in te komen, omdat het publiek
een bepaalde status vertegen
woordigt. Het gevolg is dat het
publiek sterk veroudert”.
Jan Hulst (viool): „Wat wij
willen moet in opzet een aantal
vrijblijvende instructie-avonden
worden, gekenmerkt door een
informele sfeer. We spelen in
gewone kledij en eigenlijk zou
den we het liefst van het podi
um af willen komen. Het moe
ten dan ook geen echte concer
ten worden, de mensen mogen
zich best in een discussie men
gen”.
Het eerste concert op 18 ok
tober wordt in hoofdzaak een
klassieke avond met vroege be
grijpelijke werken van Mozart,
Haydn en Beethoven. Op de
tweede avond, eind november,
komen romantische strijkkwar
tetten (Schubert, Brahms) aan
IN DE ARNOLDUShoeve te
Hoofddorp is zondagavond om
half negen het fameuze Fun
house te zien. Een bonte avond
bestaande uit zang, dans en mi
me, wervelend en met veel iro
nie gebracht.
GOUD VOOR de dapperen heet de
vertaling van Kelly’s Heroes, deze week
in de bioscooop aan het Frans Halsplein.
Er zit veel spanning in deze met redelij
ke kwaliteit gemaakte western, hetgeen
eveneens het geval is met de nachtvoor-
stelling van Mike Hodges’ Get Carter.
Michael Caine speelt de rol van een
berucht figuur uit de Londense onder
wereld die op onderzoek uitgaat naar de
motieven die geleid hebben tot de moord
op zijn broer. Het blijkt een heel vies
zaakje te zijn, waaruit de gangster zelf
niet meer levend te voorschijn komt.
4
De betere subsidiëring stelt de
grote orkesten ook in staat een
aantrekkelijker concert te laten
verzorgen, vaak veel goedkopei’
dan waartoe een kwartet in
staat is. Bijkomend feit is, vol
gens Jan ook dat er relatief
een groot aanbod is aan dit
soort orkesten, zodat de con
currentie dubbel werkt. „Het
gaat ons erom door' een groter
publiek een breder afzetgebied
te vinden. Dat is ook het doel
van deze concertreeks.”
VRIJDAGAVOND OM half elf vertoont
de Witte Bioscoop de veel bespro
ken en omstreden film van Jean Luc
Godard, „Tout va bien” die tijdens de
Arnhem-week in het vrije circuit van
„Fugitive Cinema Holland” liep. Jane
Fonda en Yves Montand spelen de
hoofdrollen in dit politieke manifest en
hun aanwezigheid die een echte speel
film zou doen vermoeden, heeft Godard
verklaard door te zeggen dat hij zijn
ideeën wilde verspreiden en alleen op de
namen van twee sterren een groter bud
get heeft gekregen dan hij ooit in het
verleden heeft kunnen lospeuteren.
Het gerenommeerde tweetal dat wei
nig wezenlijks bijdraagt aan de film,
bestaat uit een gedesillusioneerde filmer
en een sociaal geëngageerde krantever-
slaggeefster die toevallig betrokken ra
ken bij een fabrieksbezetting door arbei
ders, eerst ook vastgehouden worden,
maar tijdens hun gedwongen verblijf de
situatie van het proletariaat leren ken
nen en begrijpen. Om die „bekering” is
het Godard natuurlijk te doen en de
hele film is exemplarisch voor de hui
dige houding van de filmer ten opzichte
van politieke onderwerpen.
Zero-Zienema
OP ZATERDAGAVOND 23- uur geeft
ook Zero Zienema een film over de
langzame bewustwording van een groep
die altijd tot de onderliggende partij
heeft behoord. Waren het bij Godard de
fabrieksarbeiders, in de Hongaarse film
„10.000 Zonnen” van Ferenc Kosa gaat
het om de boeren die over een periode
van dertig jaar een eigen zelfstandigheid
van denken en handelen verworven heb
ben en daarmee aan zelfbewustzijn ge
wonnen hebben.
In twee hoofdfiguren wordt dit proces
verbeeld, terwijl het ondersteunende
authentieke materiaal verzameld werd
door jarenlang dorpen te bezoeken met
tape-recorder, fototoestel en smalfilmca-
mera’s teneinde de getuigen van dit
proces aan het woord te laten. Om dit
omvangrijke werk op de juiste wijze te
coördineren was een bekwame regie een
eerste vereiste. Dat die regie in 1967 in
Cannes onderscheiden werd, bewijst dat
Ferenc Kosa in zijn gecompliceerde op
zet geslaagd is.
Elisabeth Cooymans streeft
er naar om aan haar program-
mas een interessante inhoud
te geven. Het programma, dat
de zangeres voor haar recital
heeft samengesteld, getuigt van
dit streven, dat in belangrijke
mate op vernieuwing van re
pertoire gericht is. Zo begint
Jan voegt er aan toe: „Je kan
toch niet eeuwig het ijzeren
repertoire blijven spelen.
ziet het ook bij de jongere
orkestmusici die hun motive
ring veranderen en niet meer
willen spelen wat de ouderen
doen. De kwestie is dat de or
kesten rendabel moeten draai
en. daarom is er weinig tijd en
geld over voor het moderne
repertoire".
De ensemble-leden zijn wei
nig te spreken over de positie
van de kamermuziek in Neder
land. Jan: „Kamermuziek zit
bij ons in een klein hoekje. Er
is nauwelijks sprake van een
redelijke verhouding in subsi
diëring tussen de symfonie-or-
kesten en de kamerensembles”.
Jeannelotte: Die subsidiepoli
tiek, wellicht ingegeven door
het feit dat door het handhaven
van grote orkesten meer musici
een boterham hebben, treft
derland (wat Amsterdam betreft Rem-
brandtpleintheater) de première van een
nieuwe film van eigen bodem, de verfil
ming van het theatersucces „The Fami
ly”. Lodewijk de Boer heeft zelf het
scenario geschreven, waaraan zijn vier
delig toneelserie ten grondslag ligt en
hij heeft bovendien de regie gevoerd van
de film. Alles bij elkaar een uniek
samengaan van verschillende functies in
het productieproces dat geleid heeft tot
een uniek, d.w.z. tot een niet in een
bepaald genre te passen filmwerk.
Ook wie „The Family” niet of slechts
gedeeltelijk gezien heeft, weet dat het
hier gaat om een drietal „drop-outs”,
twee broers, Doe en Kil en hun stomme
zuster Gina. Gezamenlijk kraken zij een
huis aan de rand van Amsterdam, een
afbraakhuis dat ieder ogenblik het
slachtoffer van de saneringsdrift van de
hoofdstad dreigt te worden.
Doe, Kil, Gina, respectievelijk gespeeld
door Huib Broos, Gees Linnebank en
Martine Crefcoeur, vormen een hechte
gemeenschap waarbinnen zich niettemin
heftige emotionele ontladingen kunnen
voordoen. Meestal tengevolge van een
„indringer”, een vertegenwoordiger van
een financieringsonderneming (Cabotin),
de allang vergeten „paps” van het drie
tal of een soort reclasseringsambtenaar
die zich Blammer noemt.
Zo gauw „de familie” zich bedreigt
voelt, vormt ze één front tegen de
ongewenste binnendringer en werkt hem
na een ontluisterend gesprek de deur uit
of, zoals gebeurt in het geval Blammer,
vermoordt hem. Dit brengt de politie op
het dak en terwijl de afbraak hun
kraakpand onheilspellend is genaderd,
voeren de geüniformeerde ordebewaar
ders een massale actie uit tegen het huis
en doden de drie onmaatschappelijke
bewoners.
Men heeft in het afgelopen toneelsei-
zoen onophoudelijk kunnen lezen over
het succes van het toneelstuk „The Fa
mily”, over het overrompelende spel van
Broos, Linnebank en Martine Crefcoeur
en ook van Wim Kouwenhoven die in
steeds andere vermommingen de „in
dringer” speelde. Zijn drievoudige rol
in het totale stuk van vier avonden is
nu verdeeld tussen hem als „Paps”, Pie
ter Lutz die Cabotin speelt en Eric
Schneider die Blammer gestalte geeft.
Er zijn uiteraard ook andere verhoudin
gen ontstaan tussen film en toneelstuk,
maar daarover meer in onze vrijdagse
rubriek.
In de ochtendvoorstellingen
Pinocchio zijn avonturen.
HET SCHAFTTIJDTHEA-
TER geeft in de Toneelschuur
op dinsdagmiddag half een een
voorstelling van het cabaret-
programma. Donderdagmiddag
18 september om half een „Het
ritueel”, een nieuw stuk.
de orde. Muziek die in haar
soort volgens het ensemble het
meest direct te benaderen is.
Op de derde avond, maar dan
is het al februari, volgen de
Slavische kwartetten (Dvorak
en Janaqek) met hun typisch
Oosteuropese kleur.
Jeannelotte Hertzberger (vi-
ook): Dit vormt nog maar een
greep uit een bepaalde periode,
het blijft bij voorbeelden”.
Ontbreekt er in feite niet een
vierde avond waarop de moder
ne kwartetmuziek gespeeld
wordt?
Jeannelotte constateert op dit
punt een absoluut breekpunt
bij het publiek. „Dat breekpunt
ligt bij Bartók, tot zover gaat
de waardering en ook het be
grip”.
Hoewel ’t niet tijdens deze
instructieve serie tot uiting
komt, streeft het Amsterdams
Strijkkwartet naar meer begrip
voor de moderne, hedendaagse
strijkkwartetmuziek. Rena:
„We hebben vrij veel van de
Weense school op het repertoire
staan, terwijl we ook van Ne
derlanders ais Jan van Vlijmen,
vooral de kwartetten. Juist
daarom zijn er zo weinig van
dit soort ensembles. Spelen in
een kwartet is erg arbeidsin
tensief en het wordt je wel
haast onmogelijk gemaakt om
zelfstandig en full-time bezig te
zijn”.
,DE STEM van de overwon
nenen” heet een „oratorium
voor solisten, koor, muziek, rit
me en lichamelijke expressie
dat vrijdagavond uitgevoerd
wordt in De Toneelschuur,
Smedestraat 23, Haarlem. Beter
gezegd luidt de titel „La voz de
los vencidos”. Het wordt uitge
voerd door het New Uruguayan
Theatre, een groep jonge Uru-
guezen, die al enige seizoenen
in ons land toeft om getuigenis
af te leggen van de bloedige
onderdrukking van Latijns
Amerika.
Dat doen ze via een heldere,
vaak aangrijpende toneelvorm,
gebaseerd op zuivere histori
sche gegevens. Ook dit „oratori
um” toont de onderdrukking
vanaf de Spaanse overheersing
tot nu toe. Een onderdrukking
die begon bij de Spaanse land-
roof in de 16 eeuw, de uit
roeiing van de Indiaanse be
volking, het verraad van de
Spaanse veldheer Pizarro ten
koste van de Inca’s en later het
neerslaan van de opstand die
de halfbloed Tupac Amaru wil
de organiseren.
Kees van Baaren en Reinbert
de Leeuw uitvoeringen geven.
In het verleden hebben we een
groot deel van ons repertoire al
in Haarlem gespeeld, van
Haydn tot Cage”.
GOUACHES van de Afri
kaanse Bantoeschilder Nzama
worden tot en met 11 novem
ber geëxposeerd in galerie Eijl-
ders, Haltestraat 77 in Zand-
voort. Nzama, wiens tentoon
stelling aanstaande zaterdag om
17 uur geopend wordt, werd in
1946 geboren in het toenmalige
Franse Kongo. Later trok hij
naar Rhodesië, maar de werk
loosheid dwong hem arbeid te
accepteren in de goudmijnen in
Zuid-Afrika waar zijn schilder
kunst vrij spoedig werd ont
dekt.
De gouaches van Nzama
worden gecombineerd met ke
ramiek van de kunstenares An-
ie Blankevoort.
KUNSTENAARS aangesloten
bij de vereniging Kunst Zij Ons
Doel (KZOD) tonen grafiek en
tekeningen in De Waag van 13
tot en met 28 oktober. Bezichti
ging dagelijks (behalve maan
dags) tussen 14 uur en 16.36
uur. Bij aankoop geldt 20 per
cent rijkssubsidie.
GRAFIEK van Kees Bier
man, waarin landschappelijke
situaties in beeld worden ge
bracht, wordt van 13 oktober
tot en met 11 november geëx
poseerd in de Hallen op de
Grote Markt.
Tip»
DRIE KANDIDATEN voor de functie
van stadsbeiaardier in Haarlem zullen
aanstaande zaterdagmorgen een „verge
lijkend examen” afleggen op de beiaard
van de Grote- of St. Bavokerk. Het zijn
de Spaarndamse organist-beiaardier Ber
nard Winsemius, Addie de Jong uit Rot
terdam en L. J. van der Zwart uit
Zoetermeer die de opdracht krijgen een
improvisatie uit te voeren op een nog
onbekend thema, alsmede het spelen van
een zelf verkozen compositie. Ze krijgen
daar een half uur de tijd voor. Het
concert begint om 11.30 uur.
Uit hun midden zal een deskundige
jury een keuze maken om te voorzien in
de vacature die is ontstaan na de pensi
onering van stadsbeiaardier Arie Peters.
De jury bestaat uit Chris Bos, stadsbei
aardier van Utrecht; Leen ’t Hart, direc
teur van de Nederlandse Beiaardier-
school in Amersfoort en Wouter Paap,
componist en musicoloog. Als adviseur is
toegevoegd de Haarlemse stadsorganist
Piet Kee. Na afloop van het concert zal
de jury advies uitbrengen aan het colle
ge van Burgemeester en Wethouders.
ANTHONY QUINN zorgt voor een
mooi getypeerde hoofdrol in „De Maffia
vergeet nooit”. Overigens blijkt hier mee
wel dat het Amerikaans-Italiaanse gang-
ster-syndicaat voorlopig voor genoeg
filmstof zorgt, waarvoor ook na het
succes van The Godfather nog steeds
voldoende publiek bestaat Het overige
programma vermeldt Tom Sawyer (ma
tinees) terwijl voor de nachtelijke bio-
scooopbezoekers Commando Attack
wordt gedraaid.
geleverd. Hij groepeerde zijn
liederen in cycli, welke als
opus 43, 48, 51, 55 en 62 gepu
bliceerd werden. Elisabeth
Cooymans koos een groep van
acht liederen van zijn hand
voor haar recital. Na de pauze
zal zij vier fraaie liederen van
Claude Debussy ten gehore
brengen, waaronder het beken
de „Mandoline”. Bovendien zal
zij aandacht vragen voor de
chansons de Bilitis van dezelfde
componist. Zij vormen een
hoogtepunt in de reeks van De-
bussys vocale composities.
Elisabeth Cooymans besluit
de avond met een reeks spran-
kelend-geestige korte liederen
van de Spaanse componist Fe
derico Mompou.
Als begeleider van de zange
res zal optreden de talentrijke
en bekwame pianist Rudolf
Jansen.
gehouden: leden betalen 1,50
(een halfjaar lidmaatschap kost
3), niet-leden betalen een
rij ksdaalder.
Zaterdagavond volgt een op
treden van popgroep Railway,
terwijl voor woensdagavond
weer een jam-in wordt ver
wacht met de vrij cerebraal
spelende jazzmusicus Burton
Greene.
VOOR DE VELSER Kunst
kring „Voor Allen” zal zange
res Elisabeth Cooymans op vrij
dag 12 oktober, ’s avonds om
8.15 uur in het Noordelijk
Koetshuis van Beeckestijn te
Velsen ’n liederenrecital geven.
Elisabeth Cooymans neemt on
der de Nederlandse zangeressen
een vooraanstaande plaats in.
Sinds haar succesrijke optreden
tijdens het Holland Festival in
1966 heeft zij steeds groter be
kendheid gekregen in het bui
tenland.
Elisabeth Cooymans de avond
met de vertolking van drie lie
deren van Joseph Haydn, ge
componeerd op Engelse teksten.
Zij zijn te weinig bekend, on
danks de aantrekkelijkheid er
van. Haydn heeft bij zijn be
zoeken aan Engeland ook het
Engelse en Schotse volkslied
ontdekt. Vele volksliederen
heeft hij van begeleiding voor
zien, een bewijs, dat hij daar
voor een bijzonder belangstel
ling had.
Toneelschuur heeft ook uit
nodiging gezonden aan
Spanjaarden die in ons land
werken. Daaruit de volgende
noot van regisseur Juan C. Ta-
jes:
„Con este oratorio „La voz
de los vencidos” se pretende de-
mostrar el proceso historico
cumplido en America Latina,
desde los tiempos de la con-
quista hasta nuestras dias, a
través de las luchas por la
independencia”.
Herenweg 88 in Heemstede
wordt een serie van drie orgel
concerten georganiseerd. Het
eerste concert heeft zaterdag
plaats, tijdens welke Kees Ro-
senhart, de vaste bespeler van
de Waalse Kerk in Haarlem,
samen met de blokfluitist Bal-
drick Deerenberg een program
ma zal uitvoeren met werken
van Purcell, Dandrieu en
Handel. Aanvang 20.15 uur. De
entree is gratis, na afloop
wordt een vrijwillige bijdrage
voor de onkosten en het res
tauratiefonds van het orgel ge
vraagd.
KITTEL, OLEY, HAYDN,
Mozart en Wilhelm Friedemann
Bach staan op het programma
SHARMISTHA SEN