Dalai Lama daalde af naar laagste land Geestelijk Leven Curie-prelaat bracht bezoek aan Nederland Vlucht uit werkelijkheid, diepe beleving of beide? GEESTELIJK LEIDER GELOOFT IN TERUGKEER NAAR TIBET LID REVOLUTIONAIRE RAAD VAN NANKING I Toekomst Meditatie Kerkleiding Propaganda ANGLICAANSE BISSCHOP Oceaan van wijsheid Opvoeding ZA ZATERDAG 1 3 OKTOBER 1973 Erbij 16 be te, zij de st: kt zc SC za or tr 4». Deze keer wilde ik niet de trein naar Moskou gaan. Niet Vanuit-de lucht bij de st$d neerkomen, maar het land zien. Ook niet vanuit de Nederlandse verhoudingen plotseling binnenvallen^ maar geleidelijk de overgang ma ken. Tweeëntwintig jaar lang had ik in de geschiedenis en de literatuur het wel en wee van het Russische volk en de Russische kerk bestudeerd. Tot nu toe had ik alleen s+eden bezocht. Ik wilde nu ook velden en akkers zien. Om kerken te bezoeken, moet je gevoel voor mensen krijgen. Om mensen te kennen moet je hun land in je opnemen. U t g f| DR. KEETJE ROZEMOND. 1 op inspectie f 1 1 Een van de aanwezigen op de perscon ferentie vroeg of er een wezenlijk ver schil is tussen de westerse mens, bij- voorbeel de Westeuropeaan, en de oos- Op onze vraag hoe hij de onmiddellijk» religieuze en politieke toekomst van Ti bet zag, antwoordde de Dalai Lama: „Politieke vragen kunnen niet worden behandeld”. Op de volgende vraag hoe hij dan de religieuze toekomst zag, was het antwoosd: „Dit is een zeer verweven met de politiek”. Op de derde vraag ho» hij de toekomst van zijn volk zag, kwam glimlachend alleen deze reactie: „Wij geloven en zijn overtuigd van de uitein delijke kracht van de waarheid”. De Anglicaanse bisschop Ting Kwang Hsun is lid van de revolutionaire raad' van Nanking. Aldus een mededeling van de Amerikaanse afgevaardigde Jerry L Pettis, die onlangs met mede-congresle- den een bezoek aan de Volksrepubliek China bracht. Aan het begin van deze week bracht de Dalai Lama een bezoek aan kardi naal Alfrink. a 11 k ii r d o o 1 I 1 V d I ge m v< ec lij ti. is Q se b( sa ,1 X e f t t 1 t onder redactie van Ronald Kraayeveld H jc je P: T ki tc V; t( is v d t g d v Dat komt mogelijk omdat het voor men sen die sinds hun kinderjaren in een andere cultuur en in andere maatschap pelijke beginselen zijn opgegroeid even moeilijk is een vreemde wereld te be grijpen als opeens een vreemde taal te spreken, en ook omdat over vele kanten van ons leven informatie het westen of helemaal niet bereikt of in zeer kleine hoeveelheden. Zij, wier taak het is het westen van informatie te voorzien, mis vormen die informatie bovendien ook nog, bewust of onbewust. Daarom is het niet alleen het recht ,maar ook de plicht van iedere Rus, die wil dat de openbare mening in het westen zijn land beter begrijpt en eventueel zelfs zijn gezag inzet om meer vrijheid voor zijn land te bewerkstelligen het is de plicht van zo’n Rus om de onafhankelijke openbare mening eerlijke informatie te geven over wat er in ons land gebeurt. Informatie te geven, en geen medeleven te zoeken en zeker geen medelijden trachten op te wekken....” kun je het hoofd bieden door ze te accepteren als deel uitmakend van het leven zelf. De meerderheid van de pro blemen, waardoor de mensen over de gehele wereld worden lastiggevallen, is echter door de mens met opzet veroor zaakt. De Dalai Lama gelooft echter dat het mogelijk is hieraan een eind te maken „als we een ernstige en oprechte poging doen in de juiste richting”. Op de vraag, waarom hij naar Neder land was gekomen antwoordde de Dalai Lama grinnikend: „Ik kwam van het Dak van de Wereld (zoals Tibet wordt genoemd) naar het laagste land dat op aarde te vinden is”. Dat is een grote eer voor Nederland, want het is de eerste keer dat een Dalai Lama op reis is. Jonge mensen kunnen zich ook tot een priester wenden, maar zij komen dan met alle vragen die de moderne wetenschap hun aangebracht heeft. De priester heeft geen opleiding ontvangen om op deze vragen te antwoorden. Van de kerk wordt een nieuw, of zoals de Russische theologie dit gaarne noemt, een „scheppend” antwoord gevraagd, ge voed uit de zeer oude diepe bronnen van godsdienstige beleving, die in het Russi sche volk aanwezig zijn, maar scheppend omdat van de kerk meer gevergd wordt dan overdragen van het oude aan een nieuwe generatie. In een brief aan de naar het westen gevluchte schrijver Kuznetsov schreef Amalrik vier jaar geleden: „Niet ieder een kan zich openlijk uitspreken tegen de omstandigheden waaronder wij leven. Maar men kan beter helemaal zwijgen dan zeggen wat niet waar is....” Is dit een stelregel die sommigen van de kerk leiding volgen, uit liefde voor hun volk? Waar is dan hun grens voor deze hou ding? Bij al deze vragen moeten wij beden ken, dat wij een westerse delegatie wa ren en dat voor ieder die met ons officieel in aanraking kwam de overwe ging moest meespelen dat de „Westerse propaganda” zich van onze gegevens kon meester maken. waardoor de mens gaat nalaten zijn oude problemen te koesteren of nieuwe te maken. De Dalai Lama is een reis gaan ondernemen omdat hij behoefte gevoeld met andere geestelijke leiders en denkers van gedachten te wisselen. In Rome heeft hij gesproken met de paus, in Zwitserland met allerlei kerkelij ke leiders en in Nederland met kardi naal Alfrink en dr. Van den Heuvel van de hervormde kerk. De bedoeling van de Dalai Lama is: te leren van andere levenswijzen en van andere godsdiensten en filosofieën. „Wat de grote en zeer wijze leraren, zoals Christus en Boedha zeiden, dachten en in praktijk brachten was waar. Het was de waarheid en om dat er maar één waarheid is, moet ieder, die wijs is en oprecht op zoek gaat, uit eindelijk dezelfde waarheid vinden”. Wat moeten jonge mensen doen, die door de voortdurende ontkenning van het verschijnsel „God” aangeraakt zijn? Zij kunnen kerkdiensten bezoeken. In sommige kerken hebben wij meer jeugd gezien dan wij verwachtten. De diensten tonen dikwijls een onbeschrijfelijke schoonheid en overtuigen de toeschou wer door hun diepte van beleving. Toch wijst de anti-godsdienstige propaganda terecht een gevaar van vlucht uit de werkelijkheid aan in het liturgisch bele ven, een gevaar dat ook door de geeste lijkheid hier en daar onderkend wordt. op de vraag wat hij in Europa kwam doen, sluit hier op aan. De Dalai Lama zei dat er verschillen de soorten problemen zijn. Er zijn er maar weinig, die veroorzaakt worden door het leven zelf of die werkelijk onbewust door de mensen in het leven worden geroepen. Dit soort problemen Aankomst in Moskou op het stamp volle Bjelorusskaja-station. „Wil de vrouw die haar kind verloren heeft zich bij inlichtingen melden”, roept de luid- speker. De stad Moskou alleen bergt twee derde van het aantal inwoners van heel Nederland. Het is de hoofdstad van een land dat trots is op zijn verworven heden: gratis gezondheidszorg, goedkoop reizigersvervoer, goedkope leermiddelen, de eerste levensbehoeften voor iedereen bereikbaar. Bij die eerste behoeften be horen goedkope leermiddelen, want de opvoeding van de toekomstige generatie ligt regering en communistische partij na aan het hart. „In werkelijkheid heeft’ er geen mas sale vervreemding van de jeugd plaats van de socialistische idealen en doelstel lingen van hun vaderen, hoezeer de anti-communisten dit ook proberen aan te tonen”, schreef Jn. S. Novopasjin een jaar geleden in een ïh:..Moskou versche nen werk „De strategie van de „vreedza me inmenging”. Enkëlë bladzijden verder schrijft hij: „In heUproces van de op bouw van de socialistische maatschappij en van de voortdurende marxistisch- leninistische opvoeding van de arbeiders in de landen van het socialisme worden wetenschappelijke levensbeschouwing en communistische moraal van de nieuwe mens steeds meer bevestigd. In die lan den zijn de tijden lang voorbij, toen de religieuze wereldbeschouwing in de rech- Bij Brest passeert de trein de grens. Aan het eind van de zestiende eeuw werd in deze stad een poging gedaan de orthodoxe kerken in Polen-Litauen in de schoot van de rooms-katholieke kerk op te nemen. De stad was het raakvlak van twee werelden. Nu is Brest een grens stad van de Unie van Sovjetrepublieken. Het is half tien ’s avonds Middeneurope- se tijd, half twaalf ’s nachts Moskouse tijd. Tot drie uur de volgende middag rijdt de trein door. Ik zie rijpe korenvelden, bossen met de in Rusland zoveel bezon gen berken, dorpen met houten huizen, mensen in de rij voor een barak met groenten, zandwegen waarop vrouwen de kudden voortdrijven, overvliegende ooievaars. Hoog op een heuvel ligt de kathedraal van Smolensk, van verre zichtbaar over de Dnjepr-rivier. In de laatste oorlog is het hele omliggende land door gevechten verwoest. De kerk bleef gespaard. Pettis heeft herhaaldelijk gesproken met de Chinese geestelijke, die zich voorstelde als het hoofd van de theologi sche academie van Nanking. Aan dit Instituut, aldus Pettis, wordt helaas ech ter geen enkele theoloog meer opgeleid voor welke Chinese kerk dan ook. Wel zijn er, ook volgens bisschop Ting, nog zeer vele christenen in China. Ting heeft zich uitgesproken voor een samenbunde ling van alle kerkelijke richtingen in de volksrepubliek, opdat de christenen, die nu praktisch geheel uit het openbare leven zijn teruggedrongen, „hun voor stellen aan de regering coördineren en hun wensen en verlangens beter en met luidere stem naar voren kunnen bren gen.” aantal kinderen uit gelovige gezinnen zal in verwarring raken. Hun opvoeding in godsdienstige zin thuis is-nóg altijd dik wijls afhankelijk van de generatie die vóór de revolutie in 1917 catechisatie genoot. In Leningrad zeiden een paar oude vrouwen onder elkaar over mij: „Een vrouw, die doctor is in de theolo gie. Herinner je je nog toen bij ons vroeger van die godsdienstige cursussen waren?” Grootmoeder heeft het kleinkind dat deze wiskundeles bijwoont niet op vra gen van hedendaagse bijbelkritiek kun nen voorbereiden. De zeer eenvoudig in gestelde prediking in de kerkdienst is niet geschikt om de gelovigen in dit opzicht toe te rusten. Buiten de kerk dienst is geen „religieuze propaganda” in welke vorm ook toegestaan. Het is dus mogelijk dat een deel der kinderen die deze les bijwonen de godsdienst de rug toekeert. Maar er bestaat een andere mogelijkheid. Bij deze les zijn leerlingen aanwezig die niet meer uit gelovige gezinnen afkomstig zijn. Als er dan tegenstrijdigheid in de bijbel staat, wat zit er dan achter? Het is mogelijk dat een jongen of meisje uit deze klas die vraag nader wil onderzoeken. Het kan zijn dat het zoeken naar godsdienst, wat dat dan ook zijn mag, hem of haar niet meer loslaat. landse kerkprovincie. Enkele oversten zouden zich ongerust maken over het bezoek dat mgr. Maier vandaag aan bisschop Gijsen brengt. Zij hopen dat deze geen afbreuk zal doen aan hun pogingen om wat meer begrip in Rome voor hun positie te kweken. De besturen van de Nederlandse orden en congregaties, die gezamenlijk ruim veertigduizend priesters, fraters, broeders en zusters vertegenwoordigen, hadden ter voorbereiding van het bezoek uitvoe rige rapporten aan Rome gezonden. Hierin pleitten de religieuze oversten voor meer begrip in Rome voor de ontwikkelingen in Nederland. Zij stelden zich geheel achter de Nederlandse bis schoppen en hun beleid. Mgr. Maier heeft enkele abdijen be zocht en een vergadering met de Stich ting Nederlandse Priesterreligieuzen bij gewoond. Verder heeft hij onder meer gesprekken gevoerd met de stichting vrouwelijke religieuzen en de stichting Nederlandse broeder religieuzen. Ten slotte bracht mgr. Maier een bezoek aan enkele leefgemeenschappen van religieu zen en sprak hij met leden van het Nederlandse episcopaat. De oversten van orden en congregaties hopen dat met het bezoek van mgr. Maier een duidelijker beeld in Rome zal ontstaan over de toestand van de Neder- terse mens, bijvoorbeeld de Tibetaan. „Zijn de vibraties verschillend?” De Da lai Lama verklaarde dat er geen enkel essentieel verschil is tussen de westerse en de oosterse mens in dit verband. „Alleen in het begin, bij de aanvang van het zich eigen maken van de boeddhisti sche levenshouding, is er een klein ver schil. Dan blijkt dat de westerse mens onder invloed staat van de indrukken, die zijn andere omgeving en tradities op hem hebben achtergelaten”. De Dalai Lama voegde er aan toe dat het boed- dishme wordt geleerd in de vorm die het beste past bij het betrokken volk. Zó kan het gebeuren dat een Nederlander, die in India pogingen doet om boeddhist te worden, zich onvoldoende, gestimu leerd voelt en er mee ophoudt”. ten van de heersende ideologie stond en een beslissende werking uitoefende op het bewustzijn en de psychologie van de massa’s. Nu is de situatie anders. De socialisti sche werkelijkheid zelf en ook het doel gerichte wetenschappen j k-atheïstische werk van de communistische partijen bevorderen het overwinnen van religieu ze overblijfselen. Vanzelfsprekend is het proces van overwinnen van die overblijfselen in het geheel niet eenvoudig. Voor een ontwik keling in de noodzakelijke richting is een verdere vervolmaking van alle vor men van marxistisch-leninistische op voeding van de arbeiders vereist”. Met een bezoek aan de Limburgse bisschop Gijsen besluit mgr. dr. A. Mai er, secretaris van de curie-congregatie der religieuzen, vandaag een bezoek van een week aan Nederland. Mgr. Maier heeft in ons land gesprekken gevoerd met de besturen van orden en congrega ties. Zoals bekend bestaat er in Rome nogal wat twijfel over de koers van de Nederlandse kerkprovincie, niet alleen wat betreft het beleid van de bisschop pen, maar ook dat van de orden en congregaties. Niet zeker is natuurlijk of de Dalai Lama zijn uiterlijke en naar het scheen ook innerlijke eenvoud baseerde op een of andere wijze beslissing aan de voor vond van zijn bezoek aan een aantal Westeuropese landen. Dalai Lama is tenslotte een Mongoolse titel, die Oceaan van Wijsheid betekent. Volgens schrifte lijke informatie die op de persconferen tie werd gegeven, gebruiken de Tibeta- nen de titel Dalai Lama vanouds alleen om de man en zijn functie duidelijk te maken tegenover westerse mensen. Die zijn nu enmaal niet op de hoogte van de wijze waarop de Tibetanen het boeddhisme beleven. Zijn eigen mensen kennen de Dalai Lama slechts als Kun- dun; dat betekent „Aanwezigheid”. Op de vraag wat zijn taak is in de wereld, antwoordde de Dalai Lama dat hij een religieus man is, dat hij eigen ideeën heeft op grond van zijn boeddhis tische levenshouding en functie en dat hij bezig is te onderzoeken hoe hij het beste een bijdrage kan leveren die de mensheid ten goede komt. Zijn antwoord In uitgereikte brochures wordt er evenwel op gewezen dat sinds de bezet ting van Tibet door China 90.000 Tibeta nen de Dalai Lama in ballingschap zijn gevolgd naar India, dat de Dalai Lama gelooft in de terugkeer naar zijn land dat hij met hulp van India en acties in Westerse landen hoopt de unieke en rijke culturele en religieuze erfenis van Tibet in stand te houden. Hoe wordt deze opvoeding bij de jeugd tot stand gebracht? Anti-religieuze propaganda is op de lagere en middelba re scholen nog geen leervak. In de programma’s van de hogere opleidingen is het vak opgenomen. Op de scholen bestaan minder regelrechte mogelijkhe den van beïnvloeding van de leerlingen. De weg daartoe wijst b.v. een artikel, onlangs verschenen in het Russische po pulair-wetenschappelijke atheïstische tijdschrift „Wetenschap en religie”. (Een artikel van elders wordt hierbij weerge geven). „Wiskunde is de wetenschap van de ruimtelijke Vermen en de kwantita tieve verhoudingen van de werkelijke wereld. Daarom kan men met behulp van die wetenschap bijvoorbeeld aan het licht brengen „de tegenspraak bij die plaatsen van de bijbel, waar de kwanti tatieve verhoudingen getekend worden”. De schrijver vertelt de bekende bijbelse episode over de zondvlöéd, toen na de regen die veertig dagen ên veertig nach ten duurde het water §5 el (ca. 6.75 meter) boven de hoogste'bergen uitsteeg. „Met behulp van elementaire wiskundige berekeningen kan men uitrekenen dat als alle waterdamp uit dë aardse atmo sfeer zich omzette in water, men een laag zogenoemde neerslag zou verkrijgen van een dikte minder dan 42:^im”. Wat zal de reactie van de leerlingen in de hier beschreven, wiskundeles zijn? Veel leerlingen zullen de gegevens een voudig van de leraaf aannemen. Een Nogmaals wil ik Amalrik aan het woord laten in zijn brief aan Kuznetsov: „Men krijgt de indruk dat velen in het westen zich de werkelijke toestand in ons land slecht kunnbn voorstellen.... MEER JEUGD IN RUSSISCHE KERK Wat is de rol van de kerkleiding bij dit alles? Een eigen visie hierop is moei lijk te geven. Het officiële standpunt luidt: „De kerkleiding houdt krachtig vast aan haar goede verhouding met de regering en doet dit ten behoeve van het gelovige, biddende volk, dat u, delegatie van Nederland, in pnze kerken gezien hebt”. Ik kan alleen maar vermoeden dat hiermee niet alles gezegd is, maar ik weet het niet. Tijdens ons verblijf in de Sovjet-Unie had in het verre Siberië een nieuw proces tegen de schrijver Amalrik plaats, die na een kampstraf van drie jaar niet vrijgelaten werd, maar op nieuw veroordeeld moest worden. (Van een onzer verslaggevers) De Dalai Lama, geestelijk leider van de Tibetanen bleek, toen hij deze week vergezeld van zijn secretaris en een klein gevolg een persconferentie hield in Huizen, een eenvoudig man met belang stelling voor de mensen in de wereld waarin zij leven. Zijn volgelingen lieten hem wel eerbiedig alleen zitten op een driezitsbank in een hoek van de zaal en als de Dalai Lama een enkele keer de Engelse vertaling van zijn secretaris-tolk corrigeerde, zei deze met een geschrok ken blik „sorry”, maar niets wees erop dat de bezoeker nu de man was, die als een god-koning wordt aanbeden en van wie gezegd wordt dat het voor hem een peuleschil is om over het water te lopen. Integendeel, de Dalai Lama luisterde glimlachend en gaf bereidwillig ant woord, óók als de nieuwsgierige westerse verslaggevers niet de moeite namen hem aan te spreken met zijn officiële titel Uwe Heiligheid. De richting, die de Dalai Lama be doelt, is in de eerste plaats natuurlijk de boeddhistische. Door meditatie en ont hechting, door zelfopoffering en doorzet tingsvermogen kan een toestand van te vredenheid en geluk bereikt worden, Dr. Keetje Rozemond, nu nog hervormd predikante in het Zeeuwse Hoofd plaat zal 9 december van dit jaar haar intrede doen als voorgangster van de Eglise Wallone in Haarlem. Dr. Rozemond maakte deel uit van de delegatie van de Raad van Kerken in Nederland die enige tijd geleden een bezoek bracht aan de Sovjet-Unie. Op verzoek van de redactie schreef dr. Rozemond een Byzantijns specia liste een drietal verhalen over haar reis. Vandaag het eerste verhaal dat in het bijzonder over de jeugd handelt. In de twee nog komende artikelen zal zij ingaan op het kerkelijk feest, waarvoor de delegatie oorspronkelijk was uit genodigd en het derde over de betekenis van de Russisch-ortherdoxe kerk.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 16