Nederlands Danstheater met eerste Nieuwe groepen ballet van John Cranko bij start moeite Britse exposant op Antiekbeurs in Lisse Een mini greep mode uit familie drie van grote KAMPERMAN PREMIERES UITGESTELD LEVENSFASEN BOEIEND UITBEBEELD IN OPUS 1 Met Engelse meubelen Mogelijk TV-optreden van Wim Kan VVL tegen Chileense boekverbranding Voorstelling korter na perskritiek BONTSPECIALISTEN S. W. J. PIEK en ZN. CHRIS BURGERS WEG BIJ FORUM DINSDAG I NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST Bontcouture op internationaal niveau in Haarlem’ WAT DE GROTE DRIE, De Bijenkorf, C. en A. en Vroom en Dreesmann voor u en uw ganse familie voor het komende seizoen hebben ingekocht is van niet ge ringe betekenis. Omvangrijke collecties, die ieder een eigen thema kregen, maar waarin de veelbesproken nostalgie en ook de country-look een belangrijke plaats werden toegemeten. Twee standpunten Het Nederlands Danstheater. Toe vallig heet dit stuk dan ook nog Opus 1, niet omdat het het eerste ballet van Cranko is, maar omdat het gemaakt werd bij de muziek die Anton von Webern zijn Opus 1 noemde. 1 DEN HAAG In juni dit jaar werden we in dans-vakkringen op- Igeschrikt door het bericht, dat John Cranko op 46-jarige leeftijd in een vliegtuig op weg naar Canada was omgekomen. Cranko was al ge ruime tijd bekend als de maker van tegen de show aanleunende balletten, toen hij in 1961 werd be noemd tot directeur van het ballet van Stuttgart. In korte tijd kweek te hij dat ballet op tot een van de 'meest boeiende dansgroepen in Duitsland. I In twaalf jaar tijds maakte hij [ruim 70 choreografieën in Stuttgart en maandagavond kregen we voor het eerst een van die stukken in ons [land te zien in een uitvoering door r I (Van onze kunstredactie) Nederlands Danstheater in Opus 1. van ADVERTENTIE (Van onze kunstredactie) ADVERTENTIE en (Van onze RTV-redactie) ADVERTENTIE (Van onze kunstredactie) een Ran Janaqek I Wagenweg 11 Haarlem - Tel. 31 20 86 100 meter van Houtplein, parkeren voor de deur! De wintercollectie van Kamperman is nu compleet. De in eigen huis ontworpen en vervaardigde exclusieve mantels, gecompleteerd met topmodellen van buitenlandse collega's, willen wij u graag laten zien en passen. Bontcharme in vele modellbn naar de- huidige modelijn, van strak modern tot tijdloos luxueus. Bijzondere wensen kunnen wij ook voor U realiseren. U bent van harte welkom! echtgenote of wat dan ook, en die hem ten slotte verlaat, waarna hij uiteinde lijk sterft in dezelfde foetus-houding, waarin het ballet begon, maar nu niet meer gedragen door vele handen, nu ligt hij gewoon op de grond. Het stuk past zich uitstekend aan bij de dramatische explosies in de muziek. John Cranko heeft het in betrekkelijk korte tijd gemaakt of zoals Georgette Tsinguirides, de balletmeesteres die het hier instudeerde het zei-: John maakte dit achter elkaar, als één voortdurende inspiratiestroom. DE BIJENKORF ZEGT zonder om wegen dat de prijzen weliswaar ho ger, doch de kwaliteiten duurzamer zijn. Dat uw hele familie daar van top tot teen gekleed en versierd kan worden, zal voor de meesten van u geen verrassing zijn. Dat u er echter jasjes vindt van tweedehands doorge stikte peignoirstof, zal wellicht meer opzien baren. Dit laatste staat overi gens in schrille tegenstelling tot het niet zo goedkope leren avondpak met appliqués en borduursels op de rok. Mij heer gaat lekker vlot in fijne Leren avondpak met appliqué borduursel (Bijenkorf). C. en A.’s „Countrylook” met scha penwollen trui of vest met geruite knickerbocker of een tweed broek rok. Lodewijk de Boer is intussen bezig aan een nieuw stuk dat pas begin febru ari als eerste nieuwe produktie van deze groep in première zal gaan. Het is moge lijk dat het voor een deel beschouwd kan worden als een vervolg op de huidi ge serie. Moet uw vaste vloerbedekking worden gereinigd, belt u dan TELEFOON 313215 Om deze uitzending te realiseren, is zendtijdruil mogelijk met de AVRO, die in ruil hiervoor zondagavond 30 december van de VARA overneemt. en Piccolo Produkties in Rotterdam heeft men het voorgenomen programma moe ten wijzigen. In het derde deel van The Family van Lodewijk de Boer zijn twee bijrollen ge speeld door nieuwe mensen. Hans Kim- na en Paula Petri, beiden links in beeld, spelen de rollen van nachtclubeigenaar Guus en diens vriendin de stripteaseuse Della. (In de film spelen Wim de Meijer en Willeke van Ammelrooij deze fi guren). Op de foto rechts Huib Broos en Cocki Boonstra. HILVERSUM. De VARA is in on- derhandeling met Wim Kan over een mogelijke televisie-uitzending op oude jaarsavond 1973, zo heeft deze omroep meegedeeld. ROTTERDAM. De voorstelling van „Steel wat minder het zevende gebod” van Dario Fo door een groep van de Toneelraad Rotterdam is met drie kwar tier ingekort. De lengte van de voorstel ling, ruim drie uur, ïs unaniem door de pers gekraakt. Maar in overleg met de schrijver en regisseur Arturo Corso mocht Jaap van de Merwe, die de liedjes heeft vertaald en voorstellingen heeft bijgewoond, drie kwartier schrappen. Volgens de Toneelraad heeft het stuk nu aan snelheid en kracht gewonnen en is het publiek in veel grotere mate voort durend geboeid. Symfonie no 6 Le Matin Concert voor piano, koperblazers en harpen Concertstuk voor piano en orkest t_ Taras Bulba Entree 4,(a.i.) c.j.p. geldig. Kaartverkoop en plaatsbespreken bij het Concertgebouw, Lange Be- moesten worden, wat met enige onze kerheid bij de uitvoering gepaard ging. Vooral Moves had daar onder te lijden. „Sunday Papers” kreeg een andere bezetting om andere redenen, en daar viel geen onzekerheid te bespeuren, wel verschil met de vorige cast. De eerste cast bracht alle grapjes volkomen van zelfsprekend en natuurlijk, terwijl deze keer vooral Gerard Lemaitre, maar ook enigszins Arlette van Boven, de humor iets te nadrukkelijk tentoonspreidden. Het resultaat bleef toch erg leuk, ook wat de bijdrage van Johan Meyer be treft, maar ik houd een lichte voorkeur voor het vanzelfsprekende. „Opus I” en „Septet Extra” werden uitstekend begeleid door het Nederlands Balletorkest onder leiding van Jan Stu- len. Hetzelfde programma is vanavond te zien in Rotterdam en gedeeltelijk ook weer op 17 oktober in Den Haag. CONRAD VAN DE WEETERING tweedbroeken met gebreide debar- deurs, vesten en sportieve overhem den. Toneelgroep Baal van Leonard Frank heeft andere problemen. Men kon geen subsidie krijgen om de „concertzaal” van het Shaffy theater (in Felix Meritis aan de Keizersgracht) geschikt te maken voor de toneelvoorstelling, die Baal daar zou brengen. Met eigen middelen moest er toen geïmproviseerd worden. Dat heeft de voorbereidingstijd verlengd. De première is nu op 2 november. Gespeeld wordt „Baal”, een van de eerste toneel stukken van Bertolt Brecht, Leonard Frank regisseert het en Rudolf Lucieer vervult de hoofdrol. AMSTERDAM (ANP). De Vereni ging van Letterkundigen heeft het afge lopen weekeinde besloten met klem te protesteren tegen de verbranding van boeken door de Chileense junta. „Hier door wordt niet alleen de vrijheid van schrijvers, maar ook die van lezers aan getast”. Op een zaterdag gehouden alge mene vergadering hebben de schrijvers voorts de Chileense Nobelprijswinaar Pablo Neruda herdacht. HAARLEM. De start van de ver schillende nieuwe toneelgezelschappen gaat niet over rozen. Bij The Family en Baal in Amsterdam en het Thema theater onder redactie van Bé ter Maat Piccolo Produkties, die valt onder de stichting Toneelraad Rotterdam, zou „Beest” spelen, maar ook deze produktie is uitgesteld tot later in het seizoen. Het wordt geregisseerd door Hans Neuenfels van de Frankfurter Staatsbühne, maar hij heeft een ernstige ziekte opgelopen die eerst bedwongen moet worden voor hij kan werken. Intussen is Cor Stede- linck begonnen met de repetities van „Jij met je wolken” van de Franse schrijver Eric Westphal, dat in novem ber in première zal gaan. ENSCHEDE (ANP). Chris Burgers, algemeen directeur van het operagezel schap Forum uit Enschede, heeft zijn ontslag ingediend. Burgers, die tot de oprichters van het gezelschap behoort, nam zijn besluit naar aanleiding van een diepgaand meningsverschil met de heer Ellebornoo. de Duitse artistiek directeur van Forum. LISSE. Van zaterdag 20 oktober tot en met zondag 28 oktober zal op kasteel Keukenhof in Lisse voor de vier de maal de Oude Kunst- en Antiekbeurs worden gehouden. Aan deze beurs wordt door 13 exposanten deelgenomen, die zich, ieder op een bepaald gebied, gespe cialiseerd hebben op kunst- en antieke voorwerpen. Een andere groep van de Toneelraad, Thema Theater van Wik Jongsma, zou als eerste produktie „Ubu roi” van Al fred Jarry spelen. Ger Thijs van toneel groep Theater zou het regisseren, maar om persoonlijke redenen zag hij er on verwacht van af. Het stuk zal later in het seizoen gebracht worden onder een andere nog aan te trekken regisseur. Thema Theater speelt nu „Thyestes” van Hugo Claus naar Seneca, welke voor stelling tot stand komt als een groeps- produktie onder aanvoering van Paul Vermeulen Windsant. Première vermoe delijk op 25 oktober. Hiermee komen we op de uitvoering die het Nederlands Danstheater er maandagavond in Den Haag van gaf. De jongeman werd gedanst door Michael Tipton, en vooral het begin (op de han den) zag er indrukwekkend uit. Op een gegeven moment zien we een vrouw in het wit, gedanst door Olga Janke, vanuit een hoog standpunt langzaam naar be neden komen. Hieruit blijkt duidelijk hoe onze jongeman zeker in het begin hoog opkijkt tegen „De Vrouw”. Maar als deze vrouw eenmaal op de grond staat, krijgen we op enigszins pijnlijke wijze te zien dat Cranko en het Dans theater wat hun techniek betreft, uit gaan van twee verschillende standpun ten. John Cranko is van huis uit een doorgewinterde klassieke danser, die zijn dansvocabulair zoveel mogelijk verrijkt met allerlei moderne bewegingstechnie ken. Bij het danstheater is deze klassie ke basis in veel minder ontwikkelde mate aanwezig, terwijl zij juist vooral aandacht schenken aan de nieuwste ont wikkelingen in de dans. Op technisch niveau schoot Olga Janke, vooral door gebrek aan ervaring, te kort, en het gevolg was dat we Opus I zeker niet in zijn meest ideale vorm te zien kregen. Op zichzelf was het een prachtig pro gramma. dat het Danstheater ons voor schotelde, met het zeer interessante „Moves” (zonder muziek) van Jerome Robbins vooraf, daarna „Opus I” en daarna het kleinkunst-juweeltje „Sun day Papers”, met als klap op de vuurpijl het zeer speelse „Septet-Extra” van Hans van Manen. In zijn geheel leek de uitvoering iets te zijn aangetast door de oorlog in het Midden-Oosten, want enkele Israëlische dansers moesten in verband daarmee, terug naar hun land omdat het leger hen nodig had. Het gevolg was dat veel werken Concertgebouw Haarlem vrijdag 19 oktober 1973 - 20.15 uur EERSTE CONCERT SERIE C dirigent: LIBOR PESEK soliste: SHULAMIT RAN piano Programma: Haydn Hindemith VOOR HAAR, HEM EN de kinderen is het bij C. en A. ook een groot modefeest. Moeders knieën worden weer aangenaam gekoesterd door de in ere herstelde rok. Ik kwam haar in véle variëteiten tegen; van de knie tot op de enkel. Het een en ander komt duidelijk tot uiting bij de lange zwierige jurken en spiraalrokken uit grootmoeders tijd. Voor het ruige buitenleven heeft het modehuis zalig warme kledij waarin vooral het kos telijke tweed de boventoon voert. De sportief ingestelde vrouw zal zeker ingenomen zijn met de knickerbocker in wollen ruit gecombineerd met een schapewollen trui. Een uurtje winkelen kunnen mijn heer allerlei gezellige combinatiemo gelijkheden opleveren. Laat hem maar eens neuzen in de rekken met de jacks, jasjes, pantalons, truien, vesten en wat dies meer zij. Onze pupillen, van groot tot héél klein, kunnen zich hullen in de kleurigste Een andere titel van deze compositie Webern is Passacaglia. Het stuk behoort nog niet tot de werken in de twaalftoonstechniek die Webern later schreef, maar past nog helemaal in de Neo-romantiek. Het duurt maar 12 mi nuten, begint fluisterend om halverwege tot dramatische krachtsuitspattingen te komen en aan het eind weer in gefluis ter uit te sterven. Deze maand zou The Family, de to neelgroep van Lodewijk de Boer, in het vorig seizoen opererend vanuit het Am sterdams Toneel, zijn eerste zelfstandige produktie uitbrengen. Daartoe had men JoJhn Spurting (een Engelse schrijver die via Mickery bekend werd met het stuk „In the heart of the British Museum”) uitgenodigd een stuk te schrijven. De titel was „Golden lamps in the green night”. Het zou geregisseerd worden door Max Stafford Clark, die met de Traverse Workshop Company uit Edin burgh opvallende stukken heeft uitge bracht die ook in Mickery te zien waren. De eerste versie van het stuk werd onvoldoende geacht zowel door de regis seur als door de groep. Na lang wikken en wegen heeft men besloten het stuk, dat herschreven zou moeten worden, aan het einde van het seizoen of in het volgende uit te brengen. The Family had geen ander stuk hoorhanden dat geschikt was als visite kaartje voor een publiek, dat al in zo’n grote getale was komen kijken naar de gelijknamige theaterserie van De Boer, waarvan nu ook de film in roulatie is gekomen. Daarom besloot de groep wegens overweldigend succes de voor stelling van de vier afleveringen van The Family te prolongeren. Tot en met zaterdagavond is deel 1 te zien; volgende week gaat deel II, vervolgens een week lang deel III en tenslotte van 5 tot en met 10 november deel IV. en warmste spullen. Wat bijvoorbeeld te zeggen van een piepklein vestje met een ingebreid jacquard patroon, een motief dat we dan weer terug zien in de bijpassende kousjes. VROOM EN DREESMANN streeft eveneens naar een voor elck-wat- wils-mode. Het combineren zal ook hier, zowel voor haar als hem, geen enkele moeite kosten. Zij kiest waar schijnlijk een fijn vest met shawl- kraag op een al even attractieve rechte, wijde pantalon. Mocht hij al een kostuum wensen, dan dient hij er echter wel rekening mee te hou den dat de stof uit polyester met wol zou bestaan, zulks op grond van de aanzienlijk gestegen wolprijzen. De kinderen gaan bij V. en D. in heldere kleuren, maar ook in zwart en bruin door het leven. Leuke sets van blouses met debardeurs zullen onze jeugd ongetwijfeld aanspreken. Dat het bovenstaande maar familiare mini-greeep is uit het zeer uitgebreide aanbod van deze grote drie, zal u duidelijk zijn. Welke stijl u echter mocht prefereren, bij een van hen zal u het wel vinden. gijnestraat 13, van 10-15 uur. Telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur. Onder de deelnemers bevinden zich dit jaar twee nieuwe exposanten. Mevr. Ja- cobs-Reys uit Nieuw-Loosdrecht laat een collectie van Nederland jroper en tin zien, aangevuld met kleine meubelen. Uit Fordham, in het Engelse graafschap Cambridgeshire, komt Keith Bycroft, die zich toelegt op Engelse meubelen. De beurs telt voorts drie deelnemers uit Haarlem en omgeving, te weten Maasdam uit Haarlem, Havinga (Het Koediefje) en Beukenkamp (De jonge beuk), beiden uit Heemstede, die zich respectievelijk onderscheiden door col lecties eiken- en grenen meubelen, tin en uurwerken, barometers en instru menten. Het ballet, dat Cranko erbij maakte wil ook allerlei nuances laten zien die een mens kan beleven tussen zijn ge boorte en zijn dood. Vooral het begin is bijzonder fraai gevonden. We zien een jongeman, ineengekropen als een foetus, gedragen door zes paar handen. Zij be wegingen zien eruit als vrij zwevend in de ruimte, maar toch is hij via die handen gebonden aan de rest van de mensheid. Na zijn geboorte komt hij met zijn twee benen op de grond, doorleeft zijn meest intense drama’s samen met een vrouw, die nu eens zijn moeder zou kunnen zijn, dan weer een vriendin, De vierde Oude Kunst- en Antiek beurs is dagelijks geopend van 14-22 uur, op zaterdag en zondag van 11-22 uur. Op de laatste zondag sluit de beurs om 18 uur. Als herinnering ontvangt iedere bezoeker gratis een litho-druk uit de serie buitenplaatsen rondom kasteel Keukenhof.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 13