I George Breitner: bewogen ooggetuige boeiend Amsterdams verleden van nog Chicago Blues Regisseur ziek; Festival 1973 geen première in Amstelveen Situatie muziek- scholen niet verbeterd André van Duyn weg bij Edison voor Elke dag een slechte daad Haarlemmer Rudi Brink I I „Noordzee” I I I I I I I I I 1ste Profschaatsevenement 1973-1974 in Nederland I Éi I I HERDENKINGSEXPOSI TIE IN HISTORISCH MUSEUM Corso naar Italië SCHWEITZER WORDT HERDACHT IN 1975 OUD AARDEWERK IN AMERSFOORT Tollens prijs voor Anton-Koolhaas magneet reizen Acket wint geding LP „Teach me tonight” „Union Jack”, geestig stuk van Stanley Evelin in Mickery 15 WOENSDAG 2 4 OKTOBER 19 73 14 met o.a. A rd Schenk en Erhard Keiler M Vroege expressionist 1 STAPELSTEIGERS vervoer 20.00 13.00 8.00 Aanvang beide dagen 19.30 uur. TOEGANGSPRIJZEN incl. bespreekkosten, per dag per touringcar zonder vervoer 15.50 8.50 3.50 I donderdag 29 en vrijdag 30 november op de KUNSTIJSBAAN TE ALKMAAR K*- v v ML #4 Jfcfe ADVERTENTIE ÏJmuiden en vele andere plaatsen. Vraag uw boe- y HEIN STEEHOUWER HOMESICK JAMES (Van onze kunstredactie) 1225.- ADVERTENTIE Albert (Van onze kunstredactie) en reikl J. HEIJER - rf-”' „De rode kimono’’, vermoedelijk in 1895 geschilderd. (Van onze kunstredactie) AMERSFOORT. In het museum De Zonnehof in Amersfoort wordt van 27 oktober tot 10 december onder de titel „Verdraaid goed gedraaid” archeologisch aardewerk getoond uit de verzameling van H. J. E. van Beuningen. JAN HARINGSTRAAT 60 HAARLEM Telefoon 023 - 25 34 56 b.g.g. 33 88 01 Verhuur Montage Demontage chadigd '•a. e. •rdijnen andere >0-18124. 105, „Prinseneiland”, een der laatste grote en krachtige doeken van Breitner eer er een einde kwam aan zijn bloeitijd. (Van onze correspondent) DEN HAAG. Er is geen sprake van dat de financiële situatie van de muziek scholen reëel verbeterd is. In een brief aan de Tweede Kamer wijst de sectie muziekschooldocenten van de Algemene Bond van Onderwijzend Personeel (AB- OP) erop dat bij nadere bestudering van de begrotingscijfers voor 1974 geen spra ke is van „reële verbetering” en zeker niet van „aanzienlijke verruiming”. De minister van CRM suggereert van wel. AMSTERDAM. Onder de naam „1973 Chicago Blues Festival” wordt za terdag 27 oktober een groot bluesconcert gehouden in de Casimirhal, Tulpenburg 1 in Amstelveen. E ,88 Vraag onze conc. offerte WETERING’S STAPELSTEIGERBOUW DEVENTER. Op 14 januari 1975 is het honderd jaar geleden, dat de, in 1965 overleden, Albert Schweitzer werd ge boren te Kayserberg in de Elzas. In vele landen, waaronder Nederland, zijn plan nen in voorbereiding in het kader van het „Schweitzerjaar 1975” ter ere van de man, die in 1952 de Nobelprijs voor de Vrede ontving en zijn hele leven prakti sche ontwikkelingshulp heeft verleend. In Nederland is het „Comité Albert Schweitzer Herdenking 1975” belast met de organisatie van een en ander onder auspiciën van de Stichting Albert Schweitzer Fonds in Deventer. Er zullen, aldus het comité, fondsen worden geworven voor de Nederlandse bijdrage aan de bouw van een rehabili tatiecentrum bij het ziekenhuis te Lam- barene in de Afrikaanse staat Gabon. de spelers uit in een optimistisch pad vinderslied, dat na het voorgaande niet anders dan doortrapt en huichelachtig overkomt. Eveling schreef eerder voor de Tra verse „Dear Janet Roosenberg, dear mr. Kooning”, „Sweet Alice” en „Our Suday Times”, die eerder in Mickery zijn opge voerd. Hij schrijft geestig, dichterlijk, enigszins boosaardig en zorgt voortdu rend voor verrassingen in dramatische ontwikkelingen van zijn stukken. Bo vendien verwerkt hij op ironische wijze vele literaire verwijzingen, die het aan schouwen van zijn toneelwerk ook nog tot een intellectueel genoegen kunnen ROTTERDAM (ANP). Op zondag morgen 28 oktober wordt de laatste „dik-voor-mekaar-show” uitgezonden op radio Noordzee. Het plotselinge verdwij nen van dit programma houdt verband met een controverse over de vorm van het programma tussen de maker van dit programma, André van Duyn en de directie van radio Noordzee. Katy Manning (links) en Sarah Benfield als twee gidsen in „Union Jack and Bonzo”. vl i e g -to u ri ngcar-trein-privé Albert Schweitzer kreeg vooral be kendheid door zijn pionierswerk in dit deel van Afrika, het voormalige Franse equatoriaal Afrika. Hij bouwde daar in 1913 zijn oerwoud-hospitaal, dat zich ontwikkelde tot een centrum voor de bestrijding van malaria, slaapziekte en lepra. (Van onze correspondent) DEN HAAG. De Haagse impresario Paul Acket heeft het kort geding dat hij tegen Focus had aangespannen, gedeelte lijk gewonnen. Acket eiste dat Focus- manager Yde de Jong een onlangs ver lengd contract zou nakomen en dat hij 10 percent zou ontvangen van de 450.000 gulden die Focus voor de Engelse tour nee en een trip door Amerika had gekregen. Wat betreft de exclusiviteit heeft de Haagse rechtbankpresident, mr. Slotema- ker, Acket gelijk gegeven. Paul Acket zal tot 1 juni 1974 contracten voor concerten van Focus mogen afsluiten op het vasteland van Europa. De 45.000 gulden commissie is Acket niet toegewe zen. Focus moet de kosten van het kort geding betalen. lijk heel het Amsterdamse leven van die tijd, dat sterk sprak tot de zeer bewogen schilder, een heftig mens die fel mee leefde met een sterk groeiende stad. Een lofzang op die schilderijen behoef ik hier niet meer te zingen, het is uit en te na gedaan. Wel wil ik erop wijzen, dan Breitner bij mij niet overkomt als een typische impressionist en ook niet als typerend „Amsterdams”. Hij blijkt een van de eerste expressionisten te zijn, maar dan wel optisch schilderend. Hij blijft een realist, die niet zo veel nieuws toevoegt aan zijn tijd als de vroege expressionisten, die behalve de realiteit ook vanuit een ideeënwereld schilderden. Maar de toets, het eigenzinnige gebruik van zijn palet, waar eerder zijn karakter uit spreekt, dan de realiteit van het onderwerp, verraden toch het preva leren van de expressie boven de impres sie. In veel werken is hij bijvoorbeeld niet minder „wild” dan de fauvisten en veel latere expressionisten uit de Duitse school. OVERDEKTE TRIBUNE STAANPLAATSEN JEUGD STAANPL. t.m. 15 jr. Vertrektijd touringcars o.a. uit: 18.00 uur Haarlem, 18.15 uur Sant poort, 18.30 uur ÏJmuiden en vele andere plaatsen. Vraag uw boe- kingskantoor. Reisbureau de Magneet B.V.: Haarlem, Barteljorisstraat 25, telefoon 023-3211 40; Gen. Cronjéstfaat 125, telefoon 023-2635 63; Toch is er ook ander werk, waarover minder vaak wordt geschreven als men aan Breitner denkt. Dat zijn veel intie mere doeken, ook qua stijl „stiller”: bijvoorbeeld zijn naakten of zijn boeien de figuurstuk, een model in rode kimo no, alsook het portret van Kitty van Vloten, de vrouw van Albert Verwey. Een ander bekend figuurstuk, de actrice Theo Frankel-Bouwmeester is in 1887 echter weer geweigerd door de op drachtgevende Stadsschouwburg, omdat het veel te expressionistisch was voor de tijdgenoten. Het is een groots doek. Acteur Jerome Reehuis, van de To- neelraad, heeft vernomen dat Arturo Corso overwerkt is en het drie maanden kalm aan moet doen. Reehuis acht het waarschijnlijk dat de slechte ontvangst van „Steel wat minder” bijgedragen heeft aan het overspannen raken van de regisseur. In plaats van „Hamlet, kies!” zal nu door de Toneelraad de volgens Reehuis „pittige komedie” „De man Dracula” van Machiavelli worden gespeeld. De repeti ties beginnen in december en half janu ari is de première. „Er werken praktisch dezelfde mensen aan mee als aan Hamlet. Geen hoofdrol len, allemaal even groot en even interes sant”, aldus Reehuis. Wie „De man Dra cula” gaat regisseren is nog niet bekend. Wel dat het een buitenlander wordt. Reehuis zelf haalde Corso over naar Rotterdam te komen. Daar bleek al gauw dat de spelers niet over de com media dell’arte-achtige vaardigheden be schikten die Corso nodig heeft voor het werk van de Italiaanse schrijver Dario Fo, dat hij bijvoorbeeld bij de Nieuwe Scene in Antwerpen wel met succes heeft kunnen regisseren. Dit heeft volgens de ABOP nu al rampzalige gevolgen voor veel muziek scholen in ons land. Er was al veel verwarring toen bij de presentatie van het alternatieve kabinet de muziekscho len 40 miljoen extra in het vooruitzicht werd gesteld. Die verwarring werd nog vergroot door een aan de subsidiënten toegezonden raport Subsidiëntenbeleid van de SOM (Stichting Overleg Muziek- onderwijsinstellingen), waarin de ver deelsleutel 30-30-30-10 percent gemeente- rijk-eigen bijdrage-Provincie werd be pleit. Daar komt nu dus nog bij dat veel gemeenten in de verhoging, die door het kabinet in het vooruitzicht is gesteld, aanleiding hebben gezien om bij voor baat hun subsidie drastisch te verlagen. De ABOP vindt dat dit regeringsbeleid niet aan zijn leden is te verkopen. AMSTERDAM. George Hendrik Breitner (1857-1923) wordt tot 27 januari herdacht in Amsterdams Historisch Mu seum. Vijftig jaar geleden is hij gestor ven, maar uit het werk gekozen uit gemeentelijke collecties komt hij over als een late tijdgenoot. Het lijkt alles nog sterk levend, ondanks het op het doek gezette verleden. Want de door hem zo vaak geschilderde Gele Rijders zijn even definitief verleden tijd als de Amsterdamse meisjes op de grachtbrug- gen en de paardetrams op de Dam. Maar naar de stijl gerekend is zijn realistische figuratie expressiever en jonger dan van veel Nederlandse realisten van nu. In dit opzicht is het niet alleen een goede tentoonstelling (waaraan ook in een vi trine enkele persoonlijke herinneringen zoals een schilderskist en een fototoestel zijn toegevoegd), maar ook een leerzame belevenis. Heemstede, Binnenweg 187, telefoon 023-28 72 81, Beverwijk, Be gijnenstraat 21, telefoon 02510-2 86 91. Magneetboekingskantoren: Bloemendaal: Reisbureau Europa, Bloemendaalseweg 74a, telefoon 023-26 74 90; Santpoort, Reisbureau Europa, Hoofdstraat 179, tel. 023-37 98 01. ÏJmuiden, Ruys-lntraned, Kennemerlaan 25. Onder auspiciën van de Nederlandse Blues en Boogie Woogie Organisatie zul len de volgende bluesartiesten optreden. Homesick James, bottleneck-gitaar en voc.; Snooky Pryor, harmonica en voc.; Eddie Taylor, gitaar en voc.; Erwin Hel fer, piano; Big John Wrencher, harmoni ca en voc.; Blind John Davis, piano en voc. en Johnny Marsh, harmonica en voc. Kaarten voor dit Chicago Blues Festi val, dat momenteel een toemee maakt door Europa en vrijdagavond ook de Oosterpoort in Groningen zal aandoen, zijn onder meer verkrijgbaar bij Martin van Olderen, Pretoriusstraat 96, 1 hoog, in Amsterdam (tel. 020-924152), bij de VW, Plein 1960 in Amstelveen en de platenwinkel Boudisque, Haringpakker- steeg 18 in Amsterdam. De collectie geeft een goed beeld van gebruiksgoed in de middeleeuwen (af komstig uit het Duits-Belgische gebied rond Siegen, Raeren en Andenne) en nadien in de Nederlandse huishoudens herbergen en kloosters. De tentoonstel ling was eerder in het museum Boy- mans-Van Beuningen in Rotterdam te zien. AMSTERDAM. Hoort zegt het voort. In het Mickerytheater wordt de vloer aangeveegd met de padvinderij, met de kracht van het roemrijk Brits geslacht en eigenlijk met al het goede in de mens. Dat gebeurt in „Union Jack (and Bonzo)”, een even simpel uitziend als litterair geraffineerd stuk van Stan ley Eveling, gespeeld door de Traverse Theatre Club uit Edinburgh. „Union” Jack Grahame is een padvin der, rein in gedachten, woord en daad die zelfs verschijningen krijgt van Ba den Powell. Hij houdt een dagboek bij. En de ervaringen die hij daarin optekent worden opnieuw gespeeld, zodat het pu bliek kan zien hoe het in werkelijkheid is toegegaan. Alras blijkt dat behalve „Union” Jack iedereen door en door verrot is. Elke dag een slechte daad. De hopman gaat met de akela; zijn vrouw laat zich pakken door een ontslagen tekenleeraar; de patrouilleleider doet vieze spelletjes met een der gidsen. Tij dens een kamp in het bos leidt dit alles tot moord en doodslag. En arme Union Jack denkt dat hij het allemaal zelf misdaan heeft. Het staat immers in het dagboek. Maar aan het eind blijkt dal de jonge patrouilleleider en de gids, die zich nog het meest als normale mensen gedroegen, alle misdaden op hun gewe ten hebben. En zij zwelgen er nog in ook. Dan treedt een tweede gids naar vo ren, zo’n onschuldig wicht met staartjes, en ze zegt dat het hele verhaal maar ontsproten is in de perverse geest van de schrijver, maar dat zij zelf erg lieve ouders heeft, dat het leven mooi is en dat het ook anders kan. Tot slot barsten Vincent van Gogh, die Breitner per soonlijk heeft gekend, schreef over de olieverven van Breitner: „Grote vlakken van verschoten kleur, die aan vermolmd en beschimmeld behang deed denken.” Dit is ook de eerste indruk, als men nu naar het werk kijkt. Die indruk wordt helaas versterkt door het feit, dat Breit ner als vele van zijn tijdgenoten verf op bitumenbasis gebruikte. Er ont staat dan een chemisch verbrandingspro ces, waardoor de verf nadonkert en abnormaal sterk craquelleert. Voeg daarbij, dat vele van de schilderijen een goede schoonmaakbeurt en restauratie verdienen en dan wordt het duidelijk dat we het werk nooit meer zo zullen kunnen zien als Vincent van Gogh en Breitners tijdgenoten. Breitner was al een schilder, die zijn kleuren koos uit een donker palet, dat aan zware orkestklanken doet denken, maar hij komt nu nog wat somberder over. Toch blijft het bijna alles zeer magistraal, groots opgezet en instinctief picturaal het werk van een grote mees ter. In de Haagse jaren zijn de grote ruiterstukken ontstaan, mede onder in- vloed van de bekende „huzarenschilder’1 Charles Rochussen, die hem nog in Rot- terdam les had gegeven en die hij altijd bleef bewonderen. Breitners ruiterstuk- ken zijn nog steeds getuige deze ex positie bewonderenswaardig. In het draven van de paarden, de raak getrof- I fen zit van de militairen, spreekt een groot gevoel voor compositie, beweging, I. vorm- en kleurkracht. Dan volgt, vanaf 1886 de bekende I Amsterdamse tijd. Breitner is dan al een bewonderde schilder, die in Amsterdam I in het culturele leven een rol gaat spelen. Er is een vriendenkring van schrijvende bekende Tachtigers, die bij Willem Witsen op bezoek komen en in die kring verkeert ook Breitner. De Amsterdamse doeken zijn bekend, I grootse grachtwanden, paarden voor sle- perskarren, sloop- en bouwwerken, eigen- Het is bekend: Breitners licht is on dergegaan in een zenuwlijden. Na zijn grote eretentoonstelling in 1901 in Arti heeft hij niet veel meer gedaan. Het werd een worsteling met grote doeken, waaruit wel een vroegere grootheid blijkt, maar die gaandeweg kleur en vormkracht gaan missen. Ook uit die tijd zijn enige werken aanwezig als historisch sluitstuk. Gelukkig vermogen ze niet de indruk te doven, dat Breitner een avant-gardist is geweest, de belang stelling nog altijd waard. AMSTERDAM. (ANP) De Tollens- prijs voor 1973 i s toegekend aan de schrijver Anton Koolhaas voor diens laatste boek „Vanwege een tere huid”. De jury was van oordeel „dat de auteur met zijn bundels dierenverhalen unieke elementen aan de Nederlandse letter kunde heeft toegevoegd en dat ook zijn toneelwerk een eigen toneel-technisch verantwoord karakter vertoont. „Vanwe ge een tere huid” vormt een climax in zijn werk als romancier”. De jury bestond uit: A. Viruly, mej. K. H. R. Josselin de Jong, M. B. B. Nijkerk, dr. G. W. Huygens, B. Rij des, mevr. M. ter Kuile-Scholten en prof mr. H. de La Fontaine Verwey. Het Tollens fonds werd in 1851 opgericht sinds 1903 om de vijf jaar de Tollens- prijs, groot duizend gulden, uit aan een Nederlandse auteur. (Van onze correspondent) ROTTERDAM. Regisseur Arturo Corso van de gekraakte produktie „Steel wat minder, het zevende gebod” is ziek naar Italië teruggekeerd. Dat betekent dat de nieuwjaarspremière van de Stich ting Toneelraad Rotterdam, opvolger van het Rotterdams Toneel, „Hamlet, kies!” niet doorgaat. Als een typisch Amsterdamse schilder staat hij te boek, een der grootsten uit de Amsterdamse impressionistische school. Toch was hij een geboren Rot- i terdammer, die tegen de zin van zijn I vader altijd met tekenen bezig was en I schilder wilde worden ondanks zijn eer- ste jaren op kantoor. Zijn vader was graanhandelaar en vier jaren lang schreef George met tegenzin de rekenn- gen. Een andere graanhandelaar, A. P. van Stolk ging echter Breitner moreel en financieel steunen, waardoor het mo gelijk was, dat hij aan de Haagse acade mie ging studeren en zijn MO-akte ha len. Toen al verbaasde Breitner leraren en leerlingen met zijn tekenkunst. Het schilderen ontplooide zich later. Hij kreeg er prijzen voor, illustreerde en gaf al spoedig les aan de Leidse avondacade- mie. AMSTERDAM. De Haarlemse te norsaxofonist Rudi Brink heeft voor zijn onlangs verschenen langspeelplaat Teach me tonight op het CNR-label een Edison populair 1973 gekregen. Brink, die gezien kan worden als een onvermoeibaar jjveraar voor de jazz in Haarlem en omgeving maar ook daarbuiten, werd onderscheiden door een jury die dit jaar bestond uit Willem Duys, Vincent van Engelen, Jip Golsteyn, Frans de Kok, Joop de Roo en Elly de Waard. De jury stond onder voorzitterschap van Piet Beishuizen. !n van an ƒ510 40 voor ia gem. m (gas- Zanten, -312460. maken. In „Union Jack” grapt hij met Shakespeare en 19e eeuwse cloak-and- dagger-draken. En misschien nog wel met veel meer, maar om alles te vatten ben ik niet onderlegd genoeg. In ieder geval zit je met groot genoe gen naar „Union Jack” te kijken. Ook al heeft het niet de klasse van de drie bovengenoemde stukken. Eveling schrijft met groot vakmanschap. En de voorstel ling is tot in de puntjes verzorgd. De speelstijl is opzettelijk infantiel, zodat alle gebeurtenissen zich aaneenrijgen als een oubollig stripverhaal vol cliché’s. Mike Ockrent heeft het in die stijl voortreffelijk geregisseerd en de spelers leveren superieur spel. Het is tot en met zondag in Mickery te zien. Er zijn in totaal 15 langspeelplaten met een Edison onderscheiden. Naast Teach me tonight zal het beeldje wor den uitgereikt voor Mott, geproduceerd door Mott the Hoople, Stealers Wheel van de gelijknamige (inmiddels uiteen gevallen) groep, For your Pleasure van Roxy Music, Gram Parsons, geprodu ceerd door de onlangs gestorven Gram Parsons en Ric Grech, Desperado van The Eagles, Talking Book van Stevie Wonder, In Concert Carnegie Hall 1973 van Dory Previn, Berlin van Lou Reed, I’m a writer, not a fighter van Gilbert O’Sullivan, Hoe sterk is de eenzame fietser van Boudewijn de Groot, Sladest van Slade, Kroeglopen met Simon Car- miggelt, Vader Abraham en zijn goede zonen en De avonturen yan Beertje Colargol.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 15