KAMERMUZIEK IN
Jeugdorkest
BEECKESTIJN
.Romantisch koorwerk
UIT.
FILMS
ia®»
uit
Litauen
F
i
Zero
14
CONCERT IN HAARLEM
Hans Bruin en Simon Butter
LIDO
DE KLERK ORKESTREERT ZELF MOUSSORGSKY
LUXOR
Waalse kerk
VZOD-Rokatc
CINEMA PALACE
Mussert
WITTE BIOSCOOP
Frankenstein
Mafketels
Cabaret
A-
ku
Brahms
IJmuiden
Perspekt
De Waag
Gemini
Ivo de Wijs
Jazz
f li
„Wwijzen
15
)0N DERD AG 2 5 OKTOBER
19 7 3
i
-
it w
w
p
j
J
f
I»’
■c
Taka Tuka Land”.
uit
Lit-
P. ZWAANSWIJK.
J
Edward Fox als de Jakhals.
P. ZWAANSWIJK
EEN OUDESTIJL dixieland-
1
Een scène uit Frankenstein.
en
CHARLES BOOST
Theater-
Haarlem
reau
:iteitl
In het Haarlemse Concertge
bouw geeft het orkest een con
cert op zondag 28 oktober, ’s
avonds om 20.15 u. Een prach
tig programma zal ten gehore
worden gebracht. Het bevat on
der andere het Concerto grosso
opus 3 no. 10 van Antönio Vi
valdi, het Divertimento in D
grote terts (K.V. 136) van Wolf
gang Amadeus Mozart, het vir
tuoze vioolstuk „La Campanel
la” van Nicolo Paganini en de
beroemde serenade voor strijk
orkest van Peter Tsjaikovsky.
plan”) en Recepten Roy („die u
het water in de mond laten
lopen”). De show begint 27 ok
tober om 24.00 uur in de To
neelschuur..
f*
van
de
twee
name
Butter
„THE ONE ARM Boxer” is een vari
ant op de bekende karatefilms in die zin
dat nu de held eenarmig is. Wat verder
weinig verschil in actie en bloedige ge
vechten brengt zodat de film dus strikt
gereserveerd blijft voor liefhebbers van
het genre, (’s Nachts „De nacht der ver
doemden”).
I
alon in I
a 6 uur
„I PUGNI IN TASCA” („Met de vuis
ten in de zak”) is een bittere film van
Marco Bellocchio, een filmer uit de
school van Bertolucci die met een bijna
pathologische haat vervuld is tegen de
kw'asi ordelijke maatschappij. Zijn film
speelt in een villa in de buurt van een
Italiaans provinciestadje, waar zich een
gruwelijk familiedrama afspeelt onder
de nauwelijks toerekenbaar te achten
gezinsleden. Vrijdagavond 22.30 uur in
Smedestraat 23.
„TIJDENS DE HAUSSE voor
barokmuziek, was het eigenlijk
beneden je stand om iets aan
I de romantiek te doen. Maar zo
zoetjes aan zien we toch ook
lichtpuntjes in die muziek”,
I zegt Albert de Klerk die op don-
I derdag 1 nov. met zijn Koor
I Katholiek Haarlem een concert
I geeft, waarvan het programma
I uit drie werken bestaat in de
vorige eeuw, de bloeitijd van
de romantiek, geschreven.
De klok rond: Aggie, Richard
Pieter en Ivo de Wijs.
en met kaarsen verlicht. In de
ze sfeervolle ruimte speelt Ro-
senhart werk van J. S. Bach, C.
P. E. Bach, Muffat, Bull Buxte
hude, Froberger, Couperin, Li-
don en Krebs.
„FRANKENSTEIN” heet de
toneelproduktie, die vrijdag- en
zaterdagavond in de Toneel
schuur, Smedestraat 23, Haar
lem, te zien is. Het wordt ge
speeld door de theatergroep
Genesius uit Groningen, die één
jaar bestaat en en eerder „De
dienstlift” van Pinter speelde
en met twee kindervoorstellin
gen „De hoed” en „De Clown”
fit Haarlem te zien was.
MET NOG TWAALF andere steden
deelt Haarlem de eer de première van
een Nederlandse film te mogen beleven.
Terwijl zijn „The Family” pas is uitge
bracht en nog loopt, is producent Rob du
Mée al weer met een nieuwe productie
gekomen die, gemaakt naar een roman
van Rinus Ferdinandusse, net zo heet als
die comedy-thriller, n.l. „Naakt over de
Schutting.” Daarbij is de succesformule
van „De Inbreker”, ook een Du Mée-
produktie, herhaald door het komische
trio uit die films, Rijk de Gooyer, John
Bluming en Jennifer Willems opnieuw
in hoofdrollen te plaatsen en Frans
Weisz weer als regisseur te nemen.
Het verhaal van Ferdinandusse gaat
over een andere onderwereld dan
in „De Inbreker” de handeling bepaalde,
de wereld van de pornofilmmakers, van
dubieuze tv-regisseurs en sensatie-jour
nalisten, maar ook nu wordt er een
moord begaan en stort het drietal zich
in een reeks avonturen om de schuldige
te ontdekken. Met Rijk de Gooyer als
eigenaar van een prethal vol trekauto-
maten en ander speelgoed voor volwas
senen, John Bluming als sportleraar in
karate en Jennifer Willems als een on
derwijzeresje dat zich eveneens bezig
houdt in die sport, is weer een vrolijke
en spannende film binnen het schilder
achtige Amsterdamse decor ontstaan,
waaraan andere beroemdheden als Adèle
Bloemendaal. Ton Lensink, Silvia Kris
tel, Frans Halsema en Ko van Dijk
uiteenlopende prestaties bijdragen. Mor
gen komen we uitvoeriger op dit nieuwe
product van eigen filmactiviteit terug.
„THE DAY OF the Jackal”, hier een
voudigweg „De Jakhals” geheten, behan
delt niets meer of minder dan een
zorgvuldig beraamde moord op president
Charles de Gaulle van Frankrijk in
1963. Het is bekend dat er op De Gaulle
verschillende moordaanslagen zijn voor
bereid of zonder succes zijn uitgevoerd.
De Amerikaanse schrijver Frederick
Forsyth is op dit thema gaan doorden
ken en heeft een spannende bestseller
geschreven, waarnaar de film gemaakt
is over een bijna gselaagde aanslag,
zorgvuldig voorbereid door een groep
ontevreden legerofficieren, die het niet
eens waren met de oplitiek van de
president inzake Algerije. Zij huren een
beroepsmoordenaar die tegen een kapita
le beloning de zaak gaat voorbereiden en
tenslotte gaat uitvoeren. Dit leidt tot een
boeiende, zij het soms wat verwarrende
film met Edward Fox als de gehuurde
jakhals en een uiterst gevarieerde han
deling die zich voortdurend verplaatst
van de activiteiten van de Jakhals naar
de tegenmaatregelen van de geheime
politie die lucht van de samenzwering
heeft gekregen. Dat alles is met veel
vaardigheid en vakroutine in beeld ge
bracht door Fred Zinnemann.
SITARSPEELSTER Sharmistha
Sen geeft pas op 9 november
weer een concert in Zero, Bake-
nessegracht, Haarlem.. Zé zou
morgen optreden. Er zijn nu
films. Twee weken terug gaf ze
ook een concert in Zero en met
succes. Zaterdagavond in Zorro
de popgroep Acton Greene en
woensdagavond 31 oktober een
jam-in met Burton Greene.
Klerk heeft het noch uit Rus
land noch uit Engeland te pak
ken kunnen krijgen. Eduard
van Beinum heeft het jaren
geleden bij de Haarlemsche Or-
kestvereeniging ook eens ge
bracht, maar ook die partituur
was niet te vinden.
Elisabeth Hoytink en Jules
Hamel als het echtpaar
Mussert.
DE CHRISTELIJKE Oratori-
umvereniging Haarlem geeft
vanavond in het concertgebouw
Haarlem „Ein Deutsches Re
quiem” van Johannes Brahms
onder leiding van Piet Kiel en
begeleiding van het NPO.
klarinettist
de pianist
Het zijn „Le déluge” van
Saint Saens; „Josué” van Mous-
sorgsky en Poolse Dansen van
Borodin. Voor Koor Katholiek
Haarlem is dat een opvallend
programma. Geen Requiem van
Mozart of andere Barokmuziek,
die traditiegetrouw op het na-
jaarsconcert van dit koor prijk
te-
„Le déluge” van Saint Saëns
vertelt het verhaal van de
Zondvloed. „Het is een koor
werk, dat lange tijd niet op de
lessenaar heeft gelegen.” aldus
De Klerk. Ook uit dit stuk
blijkt hoe goed de componist
kon orkestreren.
OP MAANDAG 29 oktober
geeft het amateurtoneelgezel-
schap VZOD-Rokato een voor
stelling van „De troutvgelofte”
van Kenneth Horne. Het gaai
over de huwelijksperikelen van
een moeder en dochter, die
vlak voor hun trouwen in (vro
lijke) moeilijkheden komen
Regie heeft Paul Haanstra.
ZATERDAGAVOND om half
negen is er in de Waalse kerk
weer een concert. Kees Rosen-
haft geeft de laatste van vijf
concerten op de laatste zater
dag van de maand. Voor vol
gend jaar staat een serie van
zes concerten op de agenda. De
toegang tot dit concert is ook
gratis en de kerk is verwarmd
avond verzorgt The Windy City
Jazz Band van Siem Keijzer op
vrijdagavond 26 oktober in de
Haarlemse Jazzclub, Groot Hei
ligland 47. De band zorgt tel
kenmale voor opgewonden tafe
relen, die niet in het minst te
danken zijn aan de entertai-
nerskwaliteiten van Keyzer,
trombone en zang. Verder doen
mee: Peter Visser, trompet, Ru
dolf van de Bruinhorst, klari
net, Ton Keyzer, banjo, Daan
Bijsterveld, drums en wellicht
Raymond Spruyt aan de piano.
Ook zal een bekend Nederlands
werk tot uitvoering komen, na
melijk de Kuhnau-variaties van
Hendrik Andriessen. Gezien de
grote belangstelling, die er in
Nederland steeds weer getoond
wordt voor concerten van Rus
sische orkesten, kan men zeker
verwachten, dat ook het con
cert van het uitnemende orkest
uit Litauen door talrijke mu-
ziekvrienden uit Haarlem en
omgeving bezocht zal worden.
DE TECHNISCHE
groep Perspekt uit
geeft op woensdag 31 oktober
in de stadsschouwburg de eer
ste voorstelling van „De val
van Rabenshalle”, een roman
tisch verhaal van een boosaar
dig geleerde in een levensgrote
kijkdoos, waarin alles beweegt.
Michael Helmerhorst, Joep
Kruijver en Jeanette Verschure
spelen de voornaamste rollen.
Ook regisseur Ide van Henin-
gen heeft er een rol in. Projec
tie yan cartoons, dia’s en film
en mechanische muziek hebben
een even belangrijk aandeel. De
spelers namen de technische
beelden en geluiden over; dan
weer gaat het spel over in
techniek. Andere medewerkers
zijn Hans van de Brink, Peter
Brouwer, Albert Diederik.
Frans Van Heiningen en Jan
Witteman.
LEON WIJNKAMP, een heel,
goede ragtime-gitarist (zo niet'
de beste), geeft zaterdag 27 ok
tober eèn staalkaartje van zijn
kunnen in De Waag. Hij is pas
terug uit Amerika en heeft een
plaat gemaakt met Stefan
Grossman. Naast ragtime speelt
Wijnkamp blues, zingt en geeft
een vrolijke babbel tussen de
nummers. Aanvang 8 uur.
OP HET PROGRAMMA
de na j aarsuitvoering van
christelijke oratorium vereniging
IJmuiden prijken twee'werken:
het Requiem van Mozart en de
Messe Solennelle van Gounod.
Het wordt uitgevoerd onder lei
ding van Willem Wiesehahn
met medewerking van het
Noordhollands Philharmonisch
Orkest, de sopraan Rina Corne
lissens, de alt Caroline van He-
mert, de tenor Gerard Honig,
de bas Herman Scheij en de
organist Simon C. Jansen.
Voorwaar een ster-bezetting. De
uitvoering is op 30 oktober in
de Nieuwe Kerk, Kanaalstraat,
IJmuiden.
HET CABARET Ivo de Wijs
geeft zaterdagavond 27 oktober
en volgende week zaterdag 3
november in Haarloheim, Sme
destraat-23, Haarlem zijn splin
ter nieuwe programma, dat tot
titel meekreeg „Beschaafd
amusement”. Daar zal wel weer
een pesterig ondertoontje in
zitten. De groep bestaat (nog
steeds) uit Ivo de Wijs, Aggie
Terlingen, haar componerende
en piano spelende broer Pieter
Nieuwint en Richard Fritschy.
Het programma gaat op 1 ja
nuari officieel in premiere. Met
de voorstellingen in Haarlo
heim wordt de show uitgepro
beerd. Begin september gaf Ivo
de Wijs al een voorproefje bij
Koost Postema op de tv. De
teksten zijn van Drs P. en Ivo
de Wijs zelf.
PAUL SCHEELINGS viert
het vijfjarige bestaan van zijn
Haarloheim, cabarettheater aan
de Smedestraat 23, met een
grootscheepse cabaretavond in
de Haarlemse stadsschouwburg
op zondag 28 oktober. De Fine
Fleur van het Vaderlandse Ca-
baretwezen doet er aan mee:
Neeslands Hoop, Don Quishock-
ing, Marnix Keppers, Tekspie-
rement, Greenfield en Cook.
Ivo de Wijs en Loeki Knol. Op
dit programma en Haarloheims
eerste lustrum komen we el
ders nader terug.
Bruin de drie „Phantasiestücke
für Pianoforte und Klarinette”,
opus 73 van Robert Schumann
vertolken. Zij werden gecompo
neerd in 1849, het jaar, waarin
veel van Schumanns werken
ontstonden. Het eerste van deze
fantasieën is een gevoelige me
lodieuze klarinet-cantilène,
waarvoor de componist gebruik
heeft gemaakt van de verras
sende werking van de klank
kleuren van het solo-instru-
ment. Het tweede stuk is lich
ter van aard en het derde
wordt behalve door verfijnde
fragmenten ook gekenmerkt
door gedeelten met krachti
ger uitdrukking.
Het tweede klarinetwerk, dat
vóór de pauze tot uitvoering
komt is de Première Rhapsodie
van Claude Debussy. Ook in dit
werk, dat in 1910 voltooid
werd, krijgt de klarinetklank
een karakteristieke functie. Het
bevat uitdrukkingsrijke muziek,
welke van de solist een gevoe
lige toon vraagt. Daarnaast
worden aan hem grote eisen
voor wat virtuoze bedrevenheid
betreft gesteld.
Simon Butter speelt na
de pauze nog een aantrekkelij
ke sonatine van Theo van Es
sen, een stemmingsstuk van
Charles Griffes en besluit de
avond met de Sonata van
Francis Poulenc. De titels van
de drie delen: Allegro trista-
mente, Romanza en Allegro
confuoco laten er geen twijfel
over bestaan, dat het hier gaat
om romantisch geaarde muziek.
Hans Bruin heeft voor dit con
cert niet alleen als begeleider
maar ook als solist een belang
rijke taak op zich genomen.
Ook zijn persoonlijk aandeel in
het programma is gericht op
het brengen van romantische
muziek. Allereerst met de No
velette opus 21 no. 1 van Ro
bert Schumann, daarna met het
Prélude opus 23 no. 4 van Ser
ge Rachmaninof en dan met
een Etude de concert. „La Leg-
gierezza” genaamd van Franz
Liszt. In een zelfde sfeer ver
volgt Hans Bruin na de pauze
met de Etude opus 10 no. 3 van
Frédéric Chopin en met „Jar-
dins sous la pluie” het impres
sionistisch meesterstuk van
Claude Debussy.
Het is goed te weten, dat de
thans 25 jaar oude Simon Buis
ter te Haarlem geboren werd
en zijn opleiding ontving van
de bekende klarinettisten Ru
Otto en Piet Honingh, eerst aan
de Haarlemse Toonkunst-Mu-
ziekschool, daarna aan het Am
sterdamse Conservatorium. De
pianist Hans Bruin is 29 jaar
oud en werd geboren in Alk
maar. Zijn pianistische vorming
dankt hij aan de piano-paeda-
gogen Jan Couvée en Piet Vin
cent.
TONEELGROEP CENTRUM
geeft vanavond, morgen- en za
terdagavond weer voorstellin
gen van „Mussert” van Adriaan
Venema en Peter Oosthoek. Het
hele gezelschap doet mee. Jules
Hamel kan men zien als een
clowneske Mussert, Allard van
der Scheer en Han Bentz van
den Berg als twee ouderwetse
conferenciers, Jacques Com
mandeur als een spreekwoor
den uitkramende Van Geelker
ken, Elizabeth Hoytink als de
truttige tante en echtgenote
van Mussert en verder is als
groots moment te melden, wan
neer Els van Rooden als een
geëxalteerde NSB-ster uitbarst
in een parelend Callas-vibrato.
In de Haarlemse stadsschouw
burg.
NEDERLANDS POPWERK staat op
het filmprogramma van de Zero Ziene-
ma, Bakenessergracht. Zaterdagavond
om elf uur worden daar drie films
getoond Een film uit 1969 van Paul v.d.
Bos en Bram de Swaan over een ge
sprek met John Lennon en zijn vrouw
Yoko, toen ze in Amsterdam Hilton
Hotel te bed lagen ter wille van de
vrede. De film Kralings Lover uit 1970
van de jonge filmers Fred Hoekstra en
Armand Haye over het popfestival in
Kralingen bij Rotterdam. Tenslotte een
film van Flip Jansen, vorig jaar ge
maakt op de commune-boerderij van de
groep CCC Inc. in de Peel met slapstick
en romantiek.
ge kwaliteit van het spel van
de begaafde Litause muzikale
jeugd was een complete verras
sing voor de Delftse muziek-
school-directeur, die maar al te
goed weet hoe het over het
algemeen met de muziekschool-
orkesten in ons land gesteld is.
In Rusland zelf, waar het
onderricht voor het strijkin-
strumentenspel, zoals bekend is,
op zeer hoog niveau staat, be
hoort het Litause jeugd-strijk
orkest tot de allerbeste en
sembles, waarvoor volstrekt-
professionele maatstaven ge
hanteerd kunnen worden. Het
strijkorkest van de M. K. Ciur-
lionisschool heeft reeds vele
toernees in Rusland en de an
dere Oost-Europese landen ge
maakt. Van 22 oktober tot 5
november zal het dank zij de
bemiddeling van Pierre van
Hauwe in ons land concerten
geven, voor het eerst in West-
Europa.
De Klerk staat voor niets.
Hij heeft tijdens zijn bootva-
kantie op het IJsselmeer ge
bruikt om vanuit het klavier-
uittreksel een orkesitpartituur
te schrijven. Het werk, een van
de twee koorwerken van Mous-
sorgski op religieuze teksten, is
opgedragen aan de vrouw van
Rimsky Korsakof en aan die
wetenschap heeft De Klerk
steun gehad bij de orkestradie.
„Ik heb de partituur van Mous-
sorgski naast me gelegd en me
zijn techniek van schrijven
goed eigen gemaakt”, aldus De
Klerk die zijn werk bijna zag
verdrinken, toen er een lek in
zijn boot ontstond en de met
inkt geschreven partituur rond
dreef in het water. De Klerk
heeft ook eigenhandig de par
tijen voor de musici van het
Noordhollands Philharmonisch
Orkest uitgeschreven.
Het concert wordt besloten
met Borodins Poolse Dansen,
die meestal alleen als orkest
werk worden gespeeld. Het is
HET GEMINI kwartet be
staande uit kleinkinderen van
Hendrik Andriessen geeft vrij
dagavond om half negen een
concert in het Talenpraktikum
Dreefzicht, Dreef 12, Haarlem.
Het programma bestaat uit
werk van Mozart, Marino® Ga
briel Faure en Hendrik An
driessen.
„Frankenstein” is gebaseerd
op het 19e eeuwse boek van
Mary Shelly, dat zoveel ge
bruikt is voor griezelfilms. Re
gisseur Keith Adrian en zijn
spelers leggen zich niet toe op
het griezelen, maar benadruk
ken het hoofdthema uit het
boek: namelijk de wens van de
geleerde Frankenstein om God
gelijk te zijn door zelf een
eigen mens te scheppen. Dat
doet hij door onderdelen van
lijken (een beroemd beeldhou
wer, een geleerde) aan elkaar
te naaien tot een yieuwe mens
en deze te bezielen. Maar Fran
kensteins schepping („Het Mon
ster” van de film dus) is aller
minst perfect. De geleerde wijst
.hem af en z:'to schepping keert
zich tegen zijn schepper. De
groep s naar een film
achtige enscenering. Dus korte
scènes en een snel bewegings
patroon. Er wordt gebruik ge
naakt van slagwerk en blaas-
i Dat laatste heeft De Klerk
I eigenhandig moeten doen voor
„Josué” van Moussorgski. Er
moet een orkestpartituur van
1 dit koorwerk bestaan, maar De
oorspronkelijk bedoeld als bal
letmuziek voor koor en orkest
in de opera „Prins Igor”.
Behalve het NPhO werken mee
de sopraan Maria Boender, de
alt Sybille Raaphorst, de tenor
Reinier Schweppe en de bas
Ruud van der Meer. Het con
cert begint om 8-15 in het
Haarlems Concertgebouw.
DE TWEEDE kamermuzieka-
vond van de reeks, die de Vel-
ser kunstkring „Voor Allen” in
haar programma voor het nieu
we seizoen heeft opgenomen,
zal op vrijdag 2 november aan
staande gegeven worden door
jonge kunstenaars, met
de klarinettist Simon
en de pianist Hans
Bruin. Beide instrumentalisten
hebben reeds op kamermuziek-
avonden, die zij tezamen heb
ben gegeven, en ook op concer
ten, waarop zij als solist met
een orkest optraden, blijk gege
ven van hun grote muzikaliteit
en van een uitzonderlijke
speelvaardigheid.
Op de kamermuziekavond in
het Noordelijk Koetshuis van
Beeckestijn geven zij een pro
gramma van bijzonder muzi
kaal gehalte Hierin zijn wer
ken van klarinet en piano en
eveneens voor piano-solo opge
nomen. De muzikale romantiek
is hierin overwegend vertegen
woordigd, ook voor de composi
ties van componisten als De
bussy en Poulenc.
Ter inleiding van het concert
zullen Simon Butter en Hans
ALBERT DE KLERK geeft
vrijdagmiddag 26 oktober om
half een het voorlopig laatste
pauzeconcert in de Waalse
Kerk. In de kerk op het Be
gijnhof speelt hij werken uit de
18e eeuw: Eberlin, Kolb, Benda,
Brixi, Mozart, Haydn en Vog
ler. Er is gelegenheid tot kof
fiedrinken. De toegang is gratis,
maar er wordt gecollecteerd
voor de restauratie van de
kerk.
VAN DE OVERIGE films melden we de
prolongatie van „Kelly’s heroes” in
Frans Hals (’s nachts „De zeven maskers
van de judoka”), „Angela” in Roxy
(’s nachts ..Pornografie zonder masker”)
„The Family” in Studio. Voor de
kinderen in Palace „De laatste Robin
Hood” en in Studio nog eens „Pippi in
HET DUO TRIPLEX wil el
ke laatste zaterdagnacht van
elke maand een bont program
ma geven, waarin het drieledi
ge duo (Bert Bunschoten, Wig-
bold Kruijver en Cees West)
zijn eigen show doorspekt met
optredens van gasten. Het ge
heel hebben zij De Mafketel-
show gedoopt naar aanleiding
van hun eerste recensie in ons
dagblad, waarin Jac Heijer hen
een stel mafketels noemde
(Heijer kreeg geen copyricht
uitbetaald, maar wel een gast
optreden aangeboden in een
van de volgende shows).
Het plaatselijk befaamde duo
maakt zijn nummers nu geheel
zelf, wat het ergste doet vrezen.
Maar nog steeds beloven deze
drie leerlingen van de Rijks
Pedagogische Akademie te
Haarlem „keihard amusement,
puur theater” en als vanouds
„cachet” en „allure”. Er zijn in
deze eerste Mafketelshow vier
gasten: Andreas van der Schaaf
met chansons („Pas terug uit
Canada en onlangs te beluiste
ren via de radio”), John Elfe-
rink („ongelooflijke stunts,
black magie”); Ruud Kiek
(„goocheltrucs van het hoogste
TIJDENS EEN werkbezoek
aan Rusland heeft Pierre van
Hauwe, directeur van de Stede
lijke Muziekschool te Delft,
kennis genomen van de kunst
zinnige vorming, die op uitge
breid artistiek terrein aan de
jeugd van dit land wordt gege
ven. Hij heeft onder andere een
daarvoor bestemd vormingsin
stituut bezocht in Vilnius, de
hoofdstad van Litauen. een van
de Baltische republieken, die na
de tweede wereldoorlog onder
super-visie van de Sovjet-repu-
bliek kwamen. Het was een
van de instituten in Rusland,
waar bijzonder begaafde jon
gens en meisjes ongeveer in de
leeftijd van 14 tot 17 jaar een
opleiding ontvangen in de beel
dende kunsten, danskunst en de
muziek. Met veertig van de
leerlingen voor muziek was op
II deze zo geheten M. K. Ciurlio-
nisschool een strijkorkest ge-
f vormd, dat onder leiding van
zijn dirigent Saulius Sondeckis
tijdens het bezoek van de heer
Van Hauwe een concert gege
ven heeft. De uitzonderlijk ho-
Het strijkorkest
tauen.
Instrumenten, film en dia’s. De
voorstellingen beginnen om
half negen.
fei f*