ONTWERPEN VOOR TV TE KIJK IIE POLLE, PELLE EN PINGO ARMAN EN ILVA IIE PANDA y r 1 ■L. RADIO ZATERDAG TV ZATERDAG TV VRIJDAG r*" I SF In theaterboetiek Pom-Pon en de meester burge* meester 15 VRIJDAG 26 OKTOBER 1973 Reporters in de vreemde [- 4 how aken I eigen srhuur zien 10 47 lem Geestig schrijven a.u.b. De oorlog in beeld W.WKLINKI'NICTGEIA - PERSONEEL GEVRAAGD- Britse acteerkunst (Van onze RTV-redactie) AMSTERDAM In haar theaterboetiek Pom-Pon (Prinse- gracht 496, Amsterdam) heeft Mar jan Vesseur in het galeriegedeelte momenteel een expositie van decor- en kostuumontwerpen voor de Nederlandse televisie. Er hangt werk van de tv-decorateurs Fokke Duetz, Wim Bijmoer, Frank Rosen, Roland de Groot en Freek Biesiot. Marjan Vesseur had liever van wat meer mensen werk tentoonge steld, maar ze is al blij met deze vijf. Zeshonderd gulden per minuut Br f J 'J AF,. 5 r /zes EENS. IS ZEEROBZIEK?' [hu wil werken. ÏT/TT^rpRECl ES EEN BAAN O WORMIL IKGAEROP 4 4 4 4 t L 4 M 21.35 de Uit 22.40 16.15 Nederland I (K) 18.45 20.00 19.10 19.20 HILVERSUM III. 21.40 18.45 23.15 Nederland II 18.45 HILVERSUM II. 19.30 20.00 4 4 NU WE HET TOCH over programma’s hebben, die op een grote kijkdichtheid mogen bogen al valt die volgens in siders toch wat tegen de eerste aflevering van „Farce wat u aan indrukken hebt opgedaan. Dat is een dramatisch concept. Het is ook op „het werkelijke leven” toepasbaar. „Aha”! zei Salomo, toen hij op de geur af bij de boom van Paulus was aangekomen, „net wat ik dacht. Die boskabouter gaat zichzelf weer eens verwennen. Niks op tegen na tuurlijk, alleen komt het me voor dat hij er vandaag wel erg vroeg 20.30 20.55 20.00 20.21 18.55 19.05 18.55 19.05 23.05 23.10 22.10 22.40 20.00 20.20 23.10 23.15 16.00 16.02 18.45 18.55 19.05 18.55 19.05 Boudewijn Kwis. (K) Brandpunt. (K) Epiloog. NOS: (K) Journaal. IKOR-KRO-RKK- NCRV: Het lied van de week. 4 4 4 V 4 t 1 de jaren 23.55-24.00 22.10 23.00 23.05 23.10 i' zen toch hoog zijn, komt van de gemeente-belasting. Die gaat steeds maar omhoog, en daardoor wordt alles steeds duurder. Hij zuchtte en wees droevig op enkele aanplakbiljetten waar ze net langs reden. Daarop stond de burge meester afgebeeld, met in grote let ters „Kies mij!” „Hij wil herkozen worden,” ver volgde Fant. „Maar om die biljetten te kunnen betalen, zal hij de belas ting wel weer verhogen. En boven beneden. „Goed gedaan”, hoorde Sa lomo Paulus mompelen. „Nou nog even lekker doorbakken en dat wordt dan de derde. „Salomo verliet het raampje en begaf zich naar de deur die tot zijn voldoening wijd open stond. HET GEBRUIK VAN DE SATELLIET voor het overseinen van gemaakte reportages of het verstrekken van commen taren, heeft de achterstand van de televisie op de radio aan zienlijk ingekrompen. Natuurlijk, de eerste slag was voor de radio. Zodra echter de satelliet werd ingeschakeld, konden we met eigen ogen aanschouwen wat er aan de hand was. Dage lijks bereiken ons nu via journaal en actualiteiten-uitzendin gen beelden van het front. Dat de opnamen soms direct in de vuurlinie werden gemaakt, bewijst nog eens de risico’s die de verslaggevers nemen om toch vooral maar de werkelijk heid rechtstreeks over te brengen. De vraag is in hoeverre wij daarmee nu feitelijk gediend rijn? De oorlogen in Korea en Vietnam zijn er, vrees ik, niet door verkort. Zij zijn wel verkort door wat in beelden werd bij is”. Behoedzaam stak Salomo zijn kop door het raampje, net op tijd om de fraaie vlucht van een reeds eenzijdig gebruinde panne- koek te kunnen volgen. Klats! Daar flapte de pannekoek terug in de pan, nu met de bleke kant naar Marjan Vesseur bezig met het schikken van een kostuum uit „Satiric'on”. Aan de wand ontwerpen daarvoor. TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ontbijt-Soos: gevarieerd pro gramma met om 7.30 Nieuws, 7.41-8.00 Aktua, 8.30 Nieuws en 8.36-8.45 Gymnastiek voor de huisvrouw. 10.00 (S) Tien- Nederland II NOS: (K) Ti-ta-toven- aar. (K) Journaal. VARA: (K Coronation Q rppf NOS: (K) Journaal. VARA: (K) KES, film naar het boek Kestrel for a knave van Barry Hines. (K) De Ombudsman. (K) Een man over dfe vloer, tv-film. NOS: (K) Journaal. TELE AC: Dammen. 10.45-11.10 NOS-NOT: Schooltelevisie. NOS: (K) Ti-ta-tove- naar. (K) Journaal. TROS: (K) Motormuis, tekenfilmserie (1). 12.16 We- 1973. 12.26 Me- t.b.v. maakt. De sarcofaag wordt gehanteerd door Ton van Duinhoven in de VPRO- produktie „Herodotus” die deze winter wordt uitgezonden. Freek Biesiot is de man die voor de Barend Servet-shows heeft ontworpen. Aandacht trekt zijn kleurrijke maquette voor een van de Servet-shows die door de NOS in bruikleen aan mevr. Vesseur is afgestaan. Van Fokke Duetz kan de galeriehoud- ster een serie ontwerpen verkopen uit de serie „De klop op de deur” waarin NOS: (K) Ti-ta-tove- naar. (K) Journaal. AVRO: (K) Wie van de drie. (K) De schone heks (Bewitched), tv-serie. NOS: (K) Journaal. 20.21 (K) Columbo - Een ge vaarlijke partij schaak, tv-film. 11 f u week irrhilver HET IS SOMS VREEMD gesteld in Hilversum. De ene week word je er om de oren geslagen met opwindende en verras sende ontwikkelingen, de week daarop heerst er een soort gezapige rust, die achteraf de stilte blijkt te zijn, die de vol gende storm voorafgaat. Vooralsnog zijn het de actualiteiten, die de aandacht blijven vragen. Het echte nieuwe is eraf, het alert zijn, het gespannen wezen op wat er nu weer als nieuws uit de bus komt. Dat nog niemand slaapt, daarvan getuigen radio en televisie. Niettemin komt onweerstaanbaar het ge voel naar de buitenstaander over, dat men in Hilversum de zaken beheerst, men wordt door het nieuws niet meer over vallen. Alle lijnen, alle verbindingen werken. Waar ergens in het midden-oosten dingen gebeuren, zijn reporters aanwezig om ervan te vertellen en de eigen visie naar het vaderland over te seinen. Alleen met Syrië schijnen de Nederlandse ploegen moeilijkheden te hebben. Daar komen ze, als ik het goed versta, niet in. Zowel „Brandpunt” als „Kenmerk” schijnen geprobeerd te hebben er een filmploeg heen te krijgen, maar ze zijn gestuit op de vastberaden weige ring van Damascus. Niet omdat de Syriërs iets te verbergen zouden hebben. De Nederlanders evenwel zijn geen persona grata, staan niet in de gunst. In elk geval heeft geen Neder landse filmer kans gezien gedurende de oorlogshandelingen naar Damascus over te steken en zich daar voorlopig te ves tigen. Ik heb mij laten vertellen, dat zulks niet ligt aan de Syrische ambassadeur in Nederland, die diverse pleitredes heeft verricht bij de hoogste autoriteiten in zijn land. Hij was wel gevoelig voor het argument, dat je de Nederlanders juist in Syrië moet laten rondlopen om hen gevoelig te maken voor het Arabische standpunt. Laat je ze niet toe, dan sluit je ook begrip uit. Verwijt die Nederlanders dan nog maar dat ze zo op de hand van Israël zijn! OVER „OORLOG EN VREDE” gesproken, ik geloof wel, dat deze serie na de koningsdrama’s opnieuw een staaltje is van voortreffelijke Britse acteerkunst in het zogenaamde costuumstuk. Dat is de Engelsen op het lijf geschreven en vooral, als ik dat zo mag zegen, op het televisielijf. Als geen ander zijn zij meesters der beheersing. Ze hebben een aange boren gevoel van verhoudingen, in het bijzonder voor het vermijden van pathos en onechte gepassioneerdheid. Zelfs voor een man als Napoleon vinden zij een acteur, die de hel- denlyriek heeft afgezworen en de corsicaanse generaal neer zet zoals zijn vijanden hem zien en zoals hij inderdaad ge weest zijn, want hoe zou de man anders zoveel veldslagen tot een goed einde hebben gebracht. Een slim mannetje, dat kon rekenen, een vernuft op het slagveld, een goed schaker in de krijgskunde. Zo wordt hij ook gespeeld en daar mag dan best wat Russische gedrevenheid tegenover staan. Anders, helaas, gaat het toe in de „Onedinelijn”, die me toch wat begint tegen te vallen. De hoofdpersonen zijn er hun tijd in vooruit, worden nu wel een tikje te overmoedig zwart-wit tegenover elkaar gezet. Vermoedelijk, omdat men met het oog op het aantal afleveringen het verhaaltje niet meer in de hand kon houden. Al met al blijft het interessant te zien hoe het dan wel afloopt. Majeure” was een juweeltje. Zelden zal de heer Koekoek zo goed zijn geïmiteerd en gepersifleerd als door Ted de Braaic geschiedde, er werd een geestig spel gespeeld met de kans spelletjes in de Nederlandse televisie, een aantal heren werd gevoelig door de politieke haren geaaid, wel, het was een uitnemende start. Bij dit soort ironisch cabaret dreigt het gevaar van de ver veling door herhaling. Wanneer je als kijker gaat zeggen, dat je het allemaal al eens gezien hebt, is het lot van zo’n pro gramma bezegeld. Het team van „Farce Majeure” speelt het toch klaar door ondergeschikte wijzingen zijn eigen her kenbaarheid tot dankbaar uitgangspunt te maken. Je blijft lachen. De hoeveelheid vermommingen, waaronder de heren optreden, is langzamerhand eindeloos, maar je raakt er niet op uitgekeken. Eerder word je elke keer weer aangenaam verrast. Hoe moeilijk het is zulke grappen te bedenken, op het scherp van de snede telkens weer teksten te bedenken, die ook nog op de actualiteit slaan, blijkt uit het lot, dat schrijver en tekstdichter Guus Vleugel heeft getroffen. Hij is overwerkt. Hij is zelfs zo overwerkt, dat hem strikte rust is voorgeschre ven. Voorlopig zullen wij geen produkties van hem op de buis zien. Op talent van formaat wordt feitelijk roofbouw ge pleegd. Zeker sinds Annie M. G. Schmidt nauwelijks meer voor televisie schrijft en er bepaald geen hausse is in inven tieve Nederlandse auteurs voor het lichtvoetige genre. HILVERSUM I. VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 (S) Z.O.: gevarieerd programma, met om: 7.25 Van de voorpa gina; 7.54 VPRO: Deze dag; 8.00 Nieuws; 8.11 Dingen van de dag; 9.35 Waterstanden en om 10.05 Voor nu en later, gesprek. 10.30 (S) Z.I.: Mu ziek- en (11.00-11.02 Van Roland de Groot liggen er in de Pom-Pon-galerie malle hoofddeksels die in de tv-versie van Bruna Maderna’s opera Satyricon werden gedragen. Wim Bijmoer heeft een hele reeks decor- en kostuumschetsen afgestaan die hij voor de AVRO-jubileumproduktie „De Stille kracht” heeft gemaakt. Deze produktie is nog niet eens uitgezonden, maar sommige interieurontwerpen zijn in de Pom-Pon-galerie al te bewonderen: 35 bij 25 centimeter en 60 bij 50 centi meter. Frank Rosen heeft in de galerie een stapeltje lichtdrukken achtergelaten van ontwerpen. Deze lichtdrukken hebben echter een^ te verwaarlozen artistieke waarde, vergeleken met bijvoorbeeld de kleine sarcofaag die naar Rosens idee is uitgevoerd door de NOS-maquettebou- wers Thijmen de Bree en Martin van Dijssel. De geëxposeerde sarcofaag is niet te koop. Wel kan hij worden nage- DAT DE GERUCHTEN, waarover ik een week geleden sprak, toch niet uit de lucht waren gegrepen, is nog deze week bevestigd. Inderdaad gaat Ted de Braak weg bij „Van twaalf tot twee” om opgevolgd te worden door zanger Edwin Rutten en inderdaad wordt Wibo van der Linde hoofdredacteur van een weekblad, uit te geven door „Elsevier”, dat „Deze week” gaat heten. Blijkbaar werkte de naam van onze rubriek in spirerend. Zoals gezegd is er niet opmiddellijk een „link” te leggen naar de TROS, waar Wibo de actualiteitenrubriek gaat leiden, maar ontkend is dat verband evenmin, ja, er werd zelfs een tikje op gezinspeeld in de verklaring, die Wibo’s benoeming begeleidde. Het erop na houden van een actualiteitenrubriek is overigens een kostbare zaak, want door gaat heel wat filmmateriaal in zitten om maar te zwijgen over het gebruik van de satelliet, waarmee uit verre windstreken reportages kunnen worden overgeseind. Het is de snelste manier om het nieuws naar u over te spelen. Het journaal bijvoorbeeld maakt er ook al druk gebruik van. Als u weet dat één minuut gebruik zes honderd gulden kost, dan kunt u nagaan hoe zoiets in de papieren gaat lopen. Maar je moet bij de tijd zijn, nietwaar, en alle technisch vernuft dankbaar aanwenden ten gerieve van de kijkers. Kosten noch moeite worden gespaard F. M. BUYSMAN vastgelegd van de gevolgen van de oorlogen. De uitwerking van de Amerikaanse bombardementen bijvoorbeeld. Het oor logvoeren op zichzelf is van een verschrikking, die niemand vrijwillig wenst te ondergaan. Als ik Ben Elkerbout in de heuvels van Golan bij het Is raëlisch geschut zien staan; voegt dat niets toe aan de indruk die ik van een oorlog heb. Die oorlog verafschuw ik. Wel denk ik bij mezelf: Elkerbout hoeft dat voor mij niet te doen. Die oorlog gaat ook door zonder hem. Waarom zou hij het risico van een toevallige voltreffer lopen. Er vallen al jonge mensen genoeg. Maar onze zucht om overal met onze neus bovenop te zitten, verleidt de cameramensen en radioverslag gevers door te dringen tot in de voorste gelederen, hopend op een beetje geluk. Kijkers en luisteraars evenwel zitten in de eigen huiskamergelederen. Daar loop je geen risico. Daarmee staat het risico, dat die verslaggever neemt, in geen enkele verhouding. Wanneer je dan ook nog verneemt, dat in bij voorbeeld Tel Aviv van de oorlog zelf niets is te merken, omdat het front zover van de grote steden is verwijderd, dan vraag ik me af waarom Elkerbout zich begeeft in gevaren, waarvoor gelukkig zoveel mensen nog gespaard blijven. Maar ja, mogelijk kunt u mij verwijten dat ik mijn ogen wil sluiten voor de werkelijkheid, wanneer je die nou eenmaal kunt laten zien. Ik betwijfel echter of de actie, de oorlogs handelingen zelf, in onze huiskamer in staat zijn die gevoe lens op te wekken, die ons tot meer kunnen bewegen dan onmachtig ondergaan. De stilte op het slagveld na de slag, het zien van wat er is veroorzaakt, de gesneuvelden, de ver nielingen, die aanschouwing zet ons pas in beweging. Dan roepen wij ons protest. Niet voor niets, zoals u nog bij de verfilming van Tolstoi kon zien, laat iedere regisseur na de charges en het treffen der strijdende partijen, het toneel van de strijd wijdlopig de revue passeren. De acties brengen u in opwinding. Het slagveld na de strijd geeft u de gelegenheid uw emoties te verwerken, u te bezinnen, orde te scheppen in Om: jongeren programma. 10.30 Nieuws. 10.33 (S) Route- A: Amusant wegwijs worden in Nederland. 11.55 Medede lingen. 12.00 Aktua. Overheidsvoorlichting reldspaardag dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 (S) Tross-Country. 13.30 (S) Steiger-Bamusementspro gramma. 15.30 Nieuws. 15.33 (S) Als dat zou kunnen: ver zoekplatenprogramma. 17.30 Nieuws. 17.32 Aktua. 17.50 (S) Café-Chantant: liedjes en muziek uit de goede oude tijd. 18.15 Uit de pers. 18.30 Nieuws. 18.41 (S) Close Up. 19.00 (S) Concert la carte: klassiek Mieke Bos de hoofdrol speelde. Verder Duetz’ op papier gezette ideeën voor het tv-spel „Beschuit met muisjes” (’72 )en de serie „Karakter” (1971) naar Borde- wijks roman. Nieuw in de boetiek zijn poppen van Mia Kam met lijkbleke gezichten van papier maché. Ze zijn niet in een poppe- kast gebruikt, maar Marjan Vesseur vindt ze wel „des theaters”. De expositie is tot begin volgend jaar te zien. Marjan Vesseur is nu al bezig aan een tentoonstelling die helemaal ge wijd is aan de twee revue-giganten Wil lie Walden (Snip) en Piet Muyselaar (Snap) en de revue van René Slees- wijk. De heer Fant paste maar net in Panda’s autootje, en het voertuig piepte in al z’n veren toen het weg reed. „Het is aardig van je om me naar huis te rijden,” sprak de onderne mer. „Dat had je misschien niet gedaan als je hier woonde. Want omdat ik in mijn fabrieken alles maak wat ze hier nodig hebben houden ze niet van me. Ze denken, dat ik iedereen uitbuit. Maar dat is niet waar, hoor! Ik maak alles zo goedkoop mogelijk en dat de prij- informatieshow. Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.11 Dingen van de dag. 13.23 (S) Dit is het be gin jongeren programma. 14.43 VARA-Varia. NOS: 14.45 (S) NOS-Jazz. 15.10 Program ma voor de buitenlandse werknemers. Zevende dags Adventisten: 17.40 Is een le ven .niet voldoende? NOS: 17.55 Mededelingen, VARA: 18.00 Nieuws. 18.11 Dingen van de dag. Politieke Partij en: 18.20 Uitzending van DS’70. VARA: 18.30 (S) Varié: gevarieerd programma. 19.30 (S) Brassband Magazine. 20.00 (S) De VARA feliciteert verzoekplatenprogramma met onverwachte wendingen. 21.55 Boemerang, klankbeeld over de massa-media. 22.30 Nieuws 22.40 (S) Nederlandse chan sons. 23.05 Ach ja 5O.-en verder? Nieuws. (K) Een leven in beeld: Het levensverhaal van een bijzondere Neder lander. NOS: (K) Kunst. (K JJournaal. TELE AC: Dammen. verzoekplatenpro gramma. 20.00 Nieuws. 20.05 Aktua-klankbeeld. 20.30 (S) Klaviertuositeiten. 20.55 (S) Om de kunst. 21.15 (S) Zater- dagavondkonsert: klassieke muziek (gr) EO: 22.30 Avond- overdenking. 22.50 Klank bord: hktualiteiten, informatie en commentaar. 23.05 (S) Postludium: klassiek muziek programma (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. Nederland I NOS: (K) Journaal. KRO: (K) Kinderpro gramma. (K) Klassewerk. naar. NOS: (K) Ti-ta-tove- (K) Journaal. KRO: (K )Kunt u me de weg naar Hameien vertellen, meneer?, tv- serie. NOS: (K) Journaal. (K) De mens en de zee: 20.20 KRO; (K) De Berend De wieg der bescha ving, natuurfilna. (K) ’n Gulden de man, spelprogramma. NOS: (K) Journaal. TROS: (K) Zeven sprong. (K) Hec Ramsey, tv- filmserie. NOS: (K) Journaal. dien zal hij zijn baan toch wel houden want niemand durft ver der aan de verkiezingen mee te doen.” „Wat een onzin”, zei Panda. „V kunt toch ook proberen om burge meester te worden? Dan kunt u alle belastingen weer verlagen.” De heer Fant keek hem verrast aan. „Mmaar dat is een prachtig idee!” riep hij bewonderend uit. „Dat is heel knap van je bedacht! Dat ik daar zelf niet op ben gekomen!” NCRV: 7.00 Nieuws. 7.02 Klaar wakker. 8.00 Nieuws. 8.02 (S) Tot uw dienst: klas sieke muziek op uw verzoek. (9.00 Nieuws). 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie. (11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws. 12.03 (S) Pers vers. 13.00 Nieuws. 13.03 (S) Drie van u (14.00 Nieuws.) 15.00 Nieuws. 15.03 (S) Pop Station. 16.03 (S) Sportshow I. (17.00 Nieuws) NOS: 18.00 Nieuws. 18.02 Joost mag niet eten. NCRV: 19.00 Nieuws. 19.02 (S) Elpee Pop. 20.00 Nieuws. 20.02 (S) Taxfree: muzikaal amuse mentsprogramma. (21.00 Nieuws) 22.00 Nieuws. 22.02 Strictly country style. 22.30 (S) Jazztime. 23.00 Nieuws. 23.02 (S) Sportshow II. 24.00 Nieuws. 0.02 (S) Nocture: nachtgedichten-nachtgedach- ten. 3.00 (S) Bent u daar nog? 6.00 (S) Morgenstemming. 6.45- 7.00 Zondagmorgen. i /aiwncoNow TOONDE» STUDIO’S t AVW6EEF /ME WELMLIN CAPSULES- TERUG, KES! TRUZ... IK HAD DIE CAPSULES AAN MOEDER. BELOOFD...y ^IK WIL NIET DAT ZB NAAR DE^ VBFDE DIMENSIE MEEGAAT. EN JIJ OOK NIETWE WILDEN VRUZBN’- ONS EIGEN J I LEVEN LEIDEN'. WEET S NO& x-1 HIER. (STEEKT WAT ACHTER. WAT MOETZ-BMET DIE CAPSULES ALS 2E NIET NAAR -. DE MJIFDE l DIMENSIE 6AAT'? H-2 <©PtB .snauw.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 15