Textielkunst - meer imitatie dan en keramiek-plastiek inspiratie •t TROS zoekt Kort geding van opvolger voor Perspekt tegen mr. Landré mime-acteur grotendeels aanstellerij Auteursrechten Rie Cramer in kort ge üng Medicine Show „Barend Servetshow onderdeel kritisch verkennende opdracht” GEMEENTELIJKE AANKOPEN-EXPOSITIE IN HAARLEMSE VISHAL PRIJZEN VOOR GELUIDSJAGERS BONTHOEDEN Vermindering uitlopen omroepprogramma’s 13 WOENSDAG 3 1 OKTOBER 1973 Elastiekjes Normen gevraagd In Mickery Onze Parijse modiste heeft de laatste modellen voor dit seizoen af geleverd. Ocelot, persianer, bever, nertz en wasbeer in fan tastische kreaties. En niet duur. Vogelzang be grijpt, dat op het einde van een seizoen u niet be taalt, wat men er in het begin voor over heeft. Greep zonder zegen HAARLEM Jureren is van ouds een hachelijke zaak, vooral als het om kunst gaat. Hoe hachelijk, blijkt weer eens uit de aankopen expositie van textiele kunst en keramiek in de Vishal op de Grote Markt. We hebben er reeds over geschreven, de namen van de „prijswinnaars” genoemd. Want dat zijn eigenlijk de kunstenaars van wie werk op deze basis wordt aan gekocht. Het zij dan de vergeefse inzenders tot troost, dat iedere an dere jury juist hen wellicht had uitgekozen. I |V lx ADVERTENTIE MB van een (Van onze rtv-redactie) 9 imita- Berisping VPRO politiek besluit ADVERTENTIE J. HEIJER IC. Ig 55 aanstaande plaats in. recht ruilbon Ik heb de typische applicatiewerksters nog niet genoemd. Aan dit front blijkt weinig veranderd evenals bij de dames De vormgeving is vanzelfsprekend uniek. Voor bekleding is uit sluitend het beste rundleer gebruikt Eigen aan deze fauteuils is het speciale Torsieveersysteem. U vindt bij ons een onverwachte keus in leer en in andere bekledingsstoffen. Afgebeelde fauteuil is een van de topmodellen uit de Zweedse kollektie. Opvallend is de robuuste uit voering en de royale toepassing van leer. Het geheel rust op een massief houten draaipoot. De fauteuil is verstelbaar en ook hier weer een Torsieveersysteem INTERIEURVERZORGING B.V. BARTELJORISSTRAAT13-17 HAARLEM Deze fauteuils hebben alles wat U van een kwaliteitsfauteuil verwacht. AMSTERDAM. Een Medicine Show is afkomstig uit de Amerikaanse folklo re. Het moet een soort kermisvermaak geweest zijn met vrolijke schetsjes, lied jes en een patriottisch stukje drama. Dit allemaal om het publiek dubieuze medi cijnen aan te smeren. Kwakzalvers-re- clametoneel. Het is maar goed dat ik deze informatie kon lezen in het toneel blad Mickery Mouth - Toneel Theatraal, want anders had ik van de Medicine Show die gisteren in het Mickerytheater in première ging niets begrepen. De groep, Medicine Show Theatre En semble Ine. uit New York, probeerde uit alle macht onder het publiek een jaar marktachtige stemming te kweken. Hal verwege de show ging men rond om fruit, cola, ter plekke gezongen liedjes en een portie nekmassage aan de man te brengen. Ik kocht een appel en een doosje popcorn zodat ik toch nog iets kon meenemen van dit optreden. Tijdens de zitting zei prof. Van Maar- seveen te hopen dat het college van Raad van State tolerantie als beginsel van behoorlijk bestuur zal erkennen. Hij vond dat de minister van CRM in zijn DEN HAAG (ANP en GPD) Het besluit van de minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, de heer P. Engels, om de VPRO te berispen wegens de televisieuitzending van de Barend Servetshow „Barend is weer bezig” op 14 december 1972 is geen typisch bestuurlijke daad geweest, maar een politiek besluit. Er zijn des tijds meer ministers bij betrokken geweest en politieke wenselijkheden hebben een belangrijke rol gespeeld. Op politieke gronden wilde men de VPRO kapittelen. Prof, mr. H. Th. H. F. van Maarseveen zei dit dinsdag als gemachtigde voor de omroep tijdens de openbare behandeling van het beroep van de VPRO tegen de ministeriële beschikking door de afdeling geschillen van bestuur van de Raad van State in Den Haag. In dubbele zin helemaal textiel zijn de voorpanden van jurken in dik opgelegd touwrelief tegen een achtergrond in de zelfde kleur en techniek. Uit dit werk spreekt heel veel kwaliteitsbesef, de wil om iets goed te maken. Eveneens in dezelfde zin textiel-in- textiel is de al vaker geëxposeerde „Waslijn” van Christine Peursum. Maar waarom dit werk is aangekocht in plaats van haar andere stuk, dat veel genuan ceerder is binnen haar techniek, veel boeiender en knapper ook, is mij dan weer een stom raadsel. van een kritisch verkennende opdracht die voortvloeit uit de vrijzinnigheid die voor de VPRO als richtsnoer dient. In deze sfeer passen ook programmas als „Berichten uit de samenleving” en „Het Gat van Nederland”. die de mode wat schoorvoetend volgen, via gemengde technieken in touw en wol, dan wel andere materialen zoals stramien en dergelijke stoffen. Vaak be vredigend werk, dat het meestal van goed gekozen kleurstellingen moet heb ben. Ze zijn er abstract en ook uiterma te figuratief, zowel bestemd voor het meditatieboekje als de kinderkamer. De VPRO ontkende van het begin af aan dat zij de waardigheid van de Ko ningin heeft willen aantasten en dat het gewraakte programma zich slechts richt te tegen de uiteenlopende gevoelens van eerbied en aanhankelijkheid voor het koningshuis, met name tegen de benade ring die het privéleven van de koningin vulgariseert of tot een kneuterige Bie- dermeier-romantiek herleidt. De bewuste Barend Servetshow moet volgens de VPRO gezien worden als een onderdeel Robert optima schrok terwijl f 0.80 kosten, De vrolijk geschminkte en uitgedoste spelers brengen op een klein podium een variétéshow in fin-de-siècle-stijl. Voort durend lopen de spelers van dat podium af om op het middenvlak allerhande onderlinge relaties uit te spelen. Ze zijn dan min of meer karikaturen van de artisen die ze spelen, of wie weet wel van zichzelf. Meestal geschieden de be zigheden op en vóór het podium gelijk tijdig, zodat je ogen en oren tekort komt. Af en toe merk je dat er (voor de hand liggende) snieren op de American Way of Life worden uitgedeeld. Ook begrijp je wel scènes uit de Amerikaan se litteratuur en geschiedenis (Negerhut van Oom Tom, de onafhankelijkheids oorlog onder George Washington). Maar enigszins gestructureerd is het schouw spel nergens. De politieke noties die men lijkt te pretenderen, worden te niet gedaan door de infantiele egotripperij, die beter in de workshop had kunnen blijven. VPRO eens was dat de uitzending voor velerlei uitleg vatbaar was en dat een enkele goede verstaander het program ma zal hebben doorzien, bleef hij toch bij het standpun da er van een „on waardige ridiculisering van het koning schap” sprake is geweest, en dat derhal ve artikel 10 lid twee van de Omroep wet (uitzendingen mogen niet bevatten dat gevaar oplevert voor de veiligheid van de staat, de openbare orde of de goede zeden) wel degelijk was overtre den. Mr. Droogleever was van mening dat een minister van CRM op grond van de Omroepwet best een politieke uitspraak mag doen. „Misschien dat een andere minister de VPRO niet had berispt, best mogelijk, maar deze minister heeft het wel gedaan. Dat was nu eenmaal het beleid van déze bewindsman”. Hij vond uiteraard dat de berisping terecht was opgelegd. De Raad van State zal in een later stadium advies aan de Kroon uitbrengen. De zendgemachtigden krijgen geen ex tra financiën indien meer dan de toege wezen zendtijd wordt gebruikt door het uitlopen van de programma’s. DEN HAAG (ANP). In vergelijking met het vorig jaar kan een verminde ring in het uitlopen van omroeppro gramma’s worden geconstateerd. De re geringscommissaris voor de omroep blijft in overleg met de NOS en de omroepen streven naar een verder terug dringen van de uitloop. Aldus heeft minister Van Doorn van CRM woensdag geantwoord op schrifte lijke vragen van het Tweede-Kamerlid Van der Sanden. AMSTERDAM. (ANP) De Technie- se Theatergroep Perspekt uit Haarlem heeft dinsdag in kort geding bij de vice- president van de rechtbank in Amster dam gevraagd de jonge Amsterdamse mime-acteur Wouter Steenbergen te verbieden vertoningen te geven van het theaterstuk „Composities 1, 2 en 3”. Maak kennis met de nieuwe massm eonfisnus ui LEfiA In onze kollektie leren zitmeubelen nemen de originele Zweedse fauteuils een geheel eigen en voor- Misschien was het wel de bedoeling te laten zien hoe deze groep toneelspelers werkt. Ze hebben dan veel weg van het Playhouse of the Ridiculous, dat de spontane verkleed- en speeldrift van de spelers zo goed kon aanboren. Maar dan met het hoge technische vakmanschap, dat het Open Theatre kenmerkte, waar uit deze groep is voortgekomen. Van enige volwassenheid en oprechtheid heb ik echter niets kunnen merken. Er zitten te veel oninteressante aanstellers bij, die hun afkomst van het Open Theatre verloochenen. Ik hoop dat hun volgende show (The Frogs) over veertien dagen in Mickery beter laat zien wat de groep wil. HILVERSUM. Als de TROS op een van de kerstdagen van 1974 uitzending heeft, zal het publiek ongetwijfeld mr. J. M. Landré op het scherm kunnen ver wachten. De TROS-directeur bereikt na melijk op tweede kerstdag volgend jaar de pensioengerechtigde leeftijd. Reeds nu kijkt de TROS via grote advertenties uit naar zijn opvolger die per 1 januari 1975 achter Landré’s bureau zal moeten plaatsnemen. Ik heb zo het idee, dat er langzamer hand een bezinning nodig is omtrent het karakter van textiele kunst. Textiel is een materiaal met een eigen aard, dat om een eigen vormgeving vraagt, niet al te verwant aan bijvoorbeeld grafische of schilderkunst aan de ene kant en object- kunst aan de andere. Binnen de typische wandtapijtkunst al dan niet figura tief geweven in traditionele zin en de moderne gat-en-reliefstijl met zwaar materiaal, is voor een werkelijke kun stenaar evenveel variatie mogelijk als binnen de picturale kunsten. Nu is er een object van Victor de Beyer uitverkoren. Het is een zeer boei end geval en inderdaad aankoop meer dan waard, maar dan wellicht buiten deze expositie om. Het heeft met textiel alleen dit te maken, dat ovale vormen in leer en ovale hoepels touw nodig hadden als verbinding. Het had ook ijzerdraad kunnen zijn. Een ander voorbeeld. Er zijn de laat ste jaren nogal wat kunstenaars die met amper beschilderd canvas in de lijst tot een eigen stijl komen, dan wel proberen dat te doen. Benjamins is een van die kunstenaars en hoewel niet altijd origi neel, maakt hij soms mooie dingen. N. Benjamins-Talbot doet nu hetzelfde met opgevulde rollen canvas, maar dan zon der lijst. Het is in feite een materiaal - vreemde imitatie. B. Daniëls-Heunen heeft een naïef schilderij althans een naïef ontwerp van haar man nage borduurd. Het is aangekocht. Maar je mag toch op zijn minst van een textiel- kunstenares verwachten dat ze zelf tot ontwerpen in staat is. Het is een leuk ding, maar wie van de twee is nu gekozen. Zo kun je vragen blijven stellen, on dermeer, waarom er niet op kwaliteit is gelet. In sommige gevallen is er heel slordig gewerkt, niet om tot enige ex pressie te geraken, maar gewoon omdat niet wordt beseft, dat textiele kunst ook haar eigen kwalitatieve normen stelt. Van Corrie Wortel is een vlak touw- weefwerk „Glas in lood” aangekocht. En dan weer die kwaliteitsvraag. Glas in lood suggereert strakke loodlijnen (fi guurlijk en letterlijk) in een strakke omlijsting. Het mist alle strakheid en had nu juist zo’n raam nodig gehad als waarin ze haar andere hier aanwezige touwweefsels in relief plaatst, die bo vendien niet binnenkort als een ongelijk golvend gordijn tegen een wand hangen. Ik lijk wat kritisch, maar het gaat hier dan ook om overheidsaankopen en niet om een vrijblijvende groepstentoon stelling. Er valt overigens nog van aller lei te zien, dat de moeite waard is. Dat is dan wel schijnbaar aan de jury ont snapt, want het geld is nog niet op. Het wordt later gebruikt. Voor hetzelfde geld had men nu aankopen kunnen doen, kunnen kiezen uit werken die in niets voor het gekozene onderdoen. Want waarom wél Bep Roorda te gen wie ik niets heb, want haar touw en pluis-reliefs zijn niet slecht maar niet anderen met werk dat er als twee druppels water op lijkt? Laat ik maar geen namen meer noemen, want er zijn op het ogenblik zóveel dames, die gateri- ge reliefs maken, dat van een overheer sende mode kan worden gesproken. betreffende beschikking was uitgegaan van het omkeren van de bewijslast. Daarom moet de berisping onwettig worden genoemd. Bij het bestraffen van de VPRO is de minister er naar het oordeel van prof. Van Maarseveen ken nelijk van uitgegaan: „Zo de wind waait, waait mijn jasje”. Bij het toepassen van het berispings- artikel uit de omroepwet heeft de minis ter, aldus Van Maarseveen, niet op eigen gezag gehandeld maar andere ministers uit het kabinet bij de besluitvorming betrokken. Het tuchtrecht is dus louter door een politiek orgaan toegepast. Bo vendien achtte hij deze berisping in strijd met het Verdrag van Rome (vrij heid van meningsuiting). De landsadvocaat mr. E. Drooglever Fortuijn zei namens de minister dat er nooit van een onbeperkte neningsuiting sprake kan zijn. Die beperktheid zal vooral moeten worden betracht door de publiciteitsmedia, in het bijzonder door de omroepen. Hoewel hij het met de Het is natuurlijk niet mogelijk om diep in te gaan op werk van zoveel inzenders. Daarom hier en daar een greep. Dicht bij de ingang borduurwerk van Riane Duncan en Mariene de Haan- Schot. Beiden werken ze grafisch-figura- tief, de laatste maakt er bijna een houtsnede van. Het i s natuurlijk niet lelijk, maar ze hadden even goed ge woon kunnen tekenen. Hetzelfde kom je ook tegen, maar dan abstract, bij een Martijn Smith met zijn „Cross your Helemaal apart staat Lies Bossinade met haar fantastische poppen in textiel met kraaltjes en glittertjes. Het zijn plastiekjes en wellicht viel ze daarom buiten de uitverkorenen. Maar haar hu mor is niet minder dan die van bijvoor beeld de keramiste Eva Jorritsma- Thöne, waarvan wél is aangekocht. Was dat om der wille van een stijlzuiverheid die verder nergens is gehanteerd? De kandidaat moet een veertiger van formaat zijn, een slagvaardig manager en stimulerend leider van „creatieve mensen”. Op zijn schouders komt de taak te rusten de TROS, die dan inmid dels de status van A-omroep heeft ver worven, naar de regionen van superom- roep te leiden. Landré is TROS-man van het eerste uur. Tien jaar geleden stond hij aan de wieg van een omroeproganisatie die in middels met 450.000 deelnemers, drie adjunct-directeuren en meer dan 100 medewerkers in vaste dienst tot de gro ten in Hilversum behoort. MODE GROTE HOUTSTRAAT 26-28 HAARLEM Het idee voor dit stuk ontwikkelde Steenbergen, tevens auteur van „Het Pa ganini Syndroom”, in 1972 op de Am sterdamse Theaterschool en begin dit jaar kreeg hij er met Perspekt subsidie voor. In juli stapte Steenbergen met ruzie uit de groep en startte onlangs een eigen vertoning van „Composities” in het Shaffy Theater in Amsterdam. Het overgeschoten geld gaat dus niet naar Nel Klaassen, doch tot haar troost evenmin naar een andere „plastica”, al is het dan in textiel, Els Hoekstra, die een inktvis van opgepoft linnen in een kin derbox tot object verklaarde. Overigens ook niet naar een goed-gek grapje van de Vries, t wee werkdoeken in forma, levensecht. Misschien de jury van de prijs, 800. ze UTRECHT (ANP) De 84-jarige kunstenares Rie Cramer, „herontdekt” als illustratrice van kinderverhalen die in de jaren dertig verschenen, heeft een kort geding aangespannen. Zij wil dat uitgeverij v.h. Weenenk en Snel in Baarn de uitgave staakt van door haar eertijds getekende prentbriefkaarten. De kaarten zijn in de handel gebracht door de Ervan Thomas Rap, die de kaarten 16 in een mapje in licentie voor Weenenk en Snel verkoopt. De laatste vond onlangs een groot aantal clichés van de kaarten die vroe ger eigendom waren van de in 1962 failliet verklaarde uitgeverij Roukes en Erhart. Zonder Rie Cramer op de hoogte te brengen of haar vergoedingen te ver strekken, werden de kaarten, waarvan de stijl weer „in” is, in de handel gebracht. In het dinsdag voor de president van de Utrechtse rechtbank dienende kort geding, bracht de pleiter van uitgever Weenenk en Snel naar voren, dat vast staat dat de oorspronkelijke tekeningen destijds contant met Rie Cramer zijn afgerekend en dat daarmee ook de au teursrechten werden overgedragen. Hij verklaarde echter op korte termijn niet in staat te zijn daarvan een akte te laten zien, aangezien door het faillisse ment van Roukes en Erhart en de latere voortzetting van zaken door Weennek en Snel de administratie zeer moeilijk te ontwarren is. Ter zitting bleek Weenenk en Snel zich bereid te verklaren een verdeling van de royalties te overwegen. Het be drijf ontvangt namelijk één cent royal- tie van Thomas Rap per kaart. De 16 kaarten worden voor een minimumprijs van ƒ6,50 in de handel gebracht. Het aanbod komt voor Rie Cramer neer op een vergoeding van een halve cent per kaart. De rechtbankpresident besloot daarop de behandeling van de zaak over veer tien dagen voort te zetten, teneinde de partijen in de gelegenheid te stellen tot overleg te komen. Een overzicht van de expositie met op de voorgrond een object van Victor de Beyer. zou noemen door afkomst, even wichtige opbouw, zindelijk kleurgebruik en een binding met andere tradities. Maar ja, dat is voor officiële jury’s uiteraard een lachertje. PARIJS. (AFP). De Nederlander Peter Dekker heeft op het internationale concours van geluidsjagers in Parijs de eerste prijs gewonnen. De prijs voor de beste nationale selectie was eveneens voor Nederland op het dit jaar door de Franse omroep georganiseerde concours dat van 26 tot 29 oktober in Parijs is gehouden. Het concours wordt jaarlijks door een Europese omroep georganiseerd. bij de Hema vermoedelijk met het recht om de gescheurde lap via een ruilbon in te wisselen. Maar ja, zo gaat het in de kunst, ernst en luim zijn al even moei lijk te scheiden als inspiratie van tie. Heart”, een geborduurde abstracte grafi sche voorstelling, compleet met de ont- werpschets, waarbij hij het had kunnen laten. Het is gewoon een tekort aan bezinning op de vormtaal, die juist met textiel mogelijk is in afwijking andere kunsten. Zo kan ik nog wel een tijdje ook met andere namen doorgaan. Liever noem ik een tegenstelling. Cees Vis maakt wer kelijk wandtapijten met een semi-ab- stracte voorstelling, goed in de kleuren en zonder poging tot picturale perspec tieven of andere ontleningen. Het is degelijk werk en stijlzuiver. Dat geldt ook voor een groot stralend wandtapijt in één kleur, waarin hoog relief voor de nuanceringen zorgt. Het is „Zonnegewas” van Marianne Souwerbren. Eveneens ge heel binnen de textielkunst en toch persoonlijk gevarieerd en afgezonderd van andere stijlen is het werk van Marijke Don, witte borduursels in witte achtergronden, waardoor binnen de een voud en met weinig middelen toch een grote expressie is verkregen. Er is nog meer keramiek. Het bekende werk van het echtpaar Duller bijvoor beeld, hier al vaker besproken en dus nu niet om een toelichting vragend. Iets nieuws hier zijn keramiek-plastiekjes van Nel Klaassen, zowel stijlvolle vrou wen figuurtjes als een soort fantastische vogelsfinxen die je „latinistisch” kunnen noemen door afkomst, Aan het feit dat Steenbergen in dienstverband bij Perspekt het stuk zou hebben uitgewerkt ontleent de theater groep de claim op de vertoningsrechten. Op straffe van een dwangsom van 500 gulden per vertoning wil de groep Steenbergens uitvoering gestaakt zien. Zelf kan Perspekt het stuk niet uitvoe ren omdat zij een vervanger voor Steen bergen, de hoofdrolspeler in „Composi ties”, nog niet heeft gevonden. Uitspraak vrijdag 9 november. rw. n

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 13