Jan Steeman: een zeer zorgvuldig discjockey CRYPTO Perspekt: levende trucfilm mariette a Chaos in plaats van ordening bij Alex van Warmerdam IK GA NAAR GOLDSCHMEDING op minister „De val van Rabenshalle" kostelijk kijkspel BBK woedend Crypto probeert het opnieuw POPPEPPERS SOOSACENDA DANGER: TOP 40-LOOS TOP DE POP POP DERTIEN PARIS M M M M Boerenkaas van t platteland waar de smaak nog goed is... onder redactie van Ferry Tromp Multi-media Friends Kunstenaars traden op voor Israel eigentijds muziekcentrum Dionne Warwick nu vrijdagnacht JURY BENOEMD ’n piano ’n orgel ’n gram.plaat of HiFi? Wie heeft 'r méér verstand van muziek! Expositie van Felison SCHINDELERJü 15 19 73 1 DONDERDAG NOVEMBER HAARLEM, Grote Markt 8 klwzctt (4 fade*. (oldschmedinj doekjes voor de vondsten. Direc teur Peter Lohr is van plan de groep verderop in het seizoen de gelegenheid te geven voor een reeks opvoeringen. Vandaar deze JUBILEUMAANBIEDINGEN: Een verrassende verscheiden heid in japonnen en tricotage om uw wensen te vervullen. Modellen, die u flatteren. Kom naar hartelust kijken en kiezen. HAARLEM De technische theatergroep Perspekt geeft met „De val van Rabenshalle” een kos telijk stukje toverlantaarntoneel. Op basis van een nogal mager ver haaltje in negentiende-eeuwse sfeer, ontvouwt Perspekt een reeks goed gedoseerde grappen, gags zo gezegd, die een verrukkelijk avond je zelden of nooit gezien kijkspel garanderen. Het publiek bij de eerste voorstelling gisteren in de Haarlemse stadsschouwburg was enthousiast. Het regende open L LEN t een Eg- v. Jan Steeman ADVERTENTIE HEIN STEEHOUWER ADVERTENTIE :N Grote Houtstraat 26 P ADVERTENTIE ADVERTENTIE I Gen. Cronjéstraat la-lb - Teief. 25 33 34 De shows beginnen om half negen. Wie gaat, moet er wel op voorbereid zijn dat hij of zij ook op het toneel terecht kan komen, want deelname van het publiek is één van de pijlers van dit bijzondere evenement. 1. Het is weer voorbij de mooie zomer - Gerard Cox; 2. Angie - Rolling Stones; 3. Wovoka - Redbone; 4. My friend the wind - Demis Roussos; 5. The old fashioned way - Charles Aznavour; 6. Een lied voor de kinderen - Dimitri van Toren; 7. La paloma ade - Mireille Mathieu; 8. Prisencolinensinainciusol - Adria no Celentano; 9. Dag zuster Ursula - Rob de Nijs; 10. The day that Curly Billy shot down crazy Sam Mcgee - Hollies; 11. Ballroom Blitz - The Sweet; 12. My friend Stan - Slade; 13. Sympathy for the devil - The Rolling Stones. Crypto met van links naar rechts Peter Schön, Wim Dijkgraaf, Bert Devies. Onder John Hope. in Haarlem: Gen.Cronjeskaat 87 in Santpoort-Z.: Bloemendaalsestraatwe 1386 gaat er wel iets door je heen op zo’n moment. Bovendien heb ik nog het geluk gehad dat ik meegegroeid ben- met de uitbreidingen van Hilversum 3”. DEN HAAG. De minister van Cul tuur, Recreatie en Maatschappelijk werk mr. H. W. van Doorn, heeft in de Nederlandse afdeling van de jury voor de Prijs der Nederlandse Letteren 1974 tot lid benoemd: mevrouw Clara Eggink te Voorschoten, professor dr. K. Meeu- wesse te Nijmegen en de heer Lambert Tegenbosch te Wintelre. Aan deze afde ling is als secretaris toegevoegd H. J. Kompen te ’s Gravenhage. Muzikale voorkeuren? „Ja, die wel, maar niet fanatiek. Amerikaans, en dan meer de folkrock. Allman Bro thers bijvoorbeeld. Maar daarnaast hou ik als vakman ook enorm van echte radiomuziek, ik bedoel muziek die het juist op de radio goed doet bijvoorbeeld een nummer als „Listen tot the music” van de Doobie Bro thers. Is je leven vullen met alleen muziek niet een beetje mager? „Ob nee hoor, ben je gek. Het is geweldig Muziek verveelt nooit”. Alle veranderingen zijn en blijven gratis, dus onze kleermakersservice krijgt u op de koop toe. DEN HAAG (ANP). De voorstellin gen van de musical „Tobias” die de Toneelgroep Consequent zondag a.s. zou geven in het Haagse Congresgebouw zijn in verband met de autoloze zondag afge last. De voorstellingen om 14.15 uur en om 20.15 uur, waren uitsluitend bedoeld voor bejaarden. Mensen die al kaarten hebben kunnen daarmee terecht bij de voorstellingen van 5, 8, 9 en 10 novem ber. KOSTUUMS in zuiver scheerwol 198,— MOHAIR coats 98.— TERLENKA pantalons 39,90 REGENJAS m. uitritsborgvoering 95,— JACKS 29,90 KOLBERTS in zuiver scheerwol 98, AMSTERDAM (ANP). In verband met de autoloze zondag is het nachtcon- cert van de Amerikaanse zangeres Dion ne Warwick, zaterdagnacht 10 november in het Concertgebouw te geven, ver plaatst naar vrijdagnacht 9 november. Danger, drie Haagse muziekmakers die zaterdagavond in Zero optreden, is absoluut vrij van Top-40 invloeden. Geen bas, geen drums dus ook geen popritmes, maar ruimtelijk musiceren met orgel, stem, tenorsax en synthe sizer. „Muziek op leven en dood”, zegt de groep zelf, „zet je muzikale konditio- nering opzij, voorzover dat kan, en probeer niet deze muziek met iets te vergelijken”. Spanningsvelden, ontla dingen, serene rust, harmonie en swing zijn de weinige elementen in de muziek van Danger die zich mak kelijk in woorden laten uitdrukken. De rest is een reis door sfeergebie- den; wie zich openstelt mag vaak mee. wie teveel zichzelf blijft moet afhaken. paar kleurlino’s niet zo lang geleden gemaakt. Daarin is beheersing aanwezig, de ordening waarom creativiteit van na ture vraagt. Van Doorn, dankzij wiens bijna ouderwetse niet te temmen inzet en werkkracht Crypto meer optredens en meer belangstelling kreeg dan welke beginnende groep ook, zag zich op een gegeven moment voor de keus geplaats: óf Crypto óf mijn baan bij het Rode Kruis. Hij koos voor zijn baan mede omdat hij daarmee zijn activiteiten voor de PENjeugdcentrale in IJmuiden kon voortzetten. Crypto is op het ogenblik druk op zoek naar een nieuwe manager. Wim Dijkgraaf, bassist van de groep, liep bij een ongeluk vier we ken geleden een schedelbreuk op, waarvan hij gelukkig nu alweer re delijk hersteld is. Dankzij de inbreng van bassist Guus Willemse (ex-Super- sister) kon Crypto ook zonder hem blijven optreden. Dijkgraaf is nu weee terug en mét hem worden dezer dagen drie stukken opgenomen waar van er één wordt uitgekozen voor een single die begin december moet uit komen. „Met de eerste single „Laby rinth”, zegt drummer John Hope, „hebben we een beetje teveel gegokt op Hilversum 3 waardoor de single haast niet op Veronica en Noordzee werd gedraaid. Bovendien raakten vlak na het uitbrengen van de plaat zowel de producer als de beide plug gers overspannen. „Maar goed, we hebben de afgelopen maanden erg veel geleerd en er is geen reden om pessimistisch te zijn. We proberen het gewoon opnieuw”. Vier uur lang achter elkaar mime, magie, dans, akrobatiek, poppenspel, black theatre, jongleren, vuurvreten, komedie, revue en veel muziek van de Friends band. De show is opge bouwd uit revue-achtige sketches met thema’s van nachtclubs en circus, met vreemde spelletjes zoals het kampioenschap eiertossen, een talen tenjacht en het poppenspel „Shoot out at Bed Springs Creek”. Hoe komt iemand van een ondanks de uitstekende aanpak hobbyistische ziekenomroep naar het „grote” werk’ Jan Steeman begint te glimmen: „Ra dio heeft me altijd enorm geboeid Van die hobby heb ik altijd al m’n vak willen maken, maar hoe, hè? Via Radio Parade was ik in 1971 al eens in kontakt gekomen met Jan Koop man voor wie ik bij de AVRO mochl invallen toen hij ziek werd. Maar daar kwam verder niks uit. Die zo mer heb ik toen zomaar een zelf gemaakt bandje opstuurd. Zonder veel hoop, want er zijn er honderden in Nederland die dit baantje ambië ren. Maar tot mijn stomme verbazing kreeg ik op vakantie in Texel een telefoontje: of ik een ochtendpro gramma wilde komen maken. Dan VELSEN. Alex van Warmerdam exposeert bij Felison op Beeckestijn tot 18 november zijn grafisch werk in aller lei technieken en enkele olieverven. Een jong talent en toch heeft hij al enkele exposities achter de rug. Ook typisch een talent van deze tijd. Hij zet er zich tegen af door middel van een protest houding en is daar zo hard mee bezig, dat hij niet ziet meer slachtoffer dan apostel te zijn. Jammer, want zijn fixa tie op geweld, sexualiteit en ontwaar ding aller menselijke waarden heeft be werkt wat hij vermoedelijk niet wil: een verwarring bij hemzelf, die overduide lijk uit het werk spreekt. Of geeft hij alleen maar om te kunnen epateren aan de modezucht toe? DEN HAAG. In het Congresge bouw in Den Haag zijn woensdagavond Nederlandse kunstenaars opgetreden voor Israël. Ruim tweeduizend mensen woonden de avond bij. De opbrengst van de avond, waaraan de kunstenaars ge heel belangeloos meewerkten, gaat naar Israël. Alleen al aan entreegelden lever de de avond 20.000 op. Onder de optre denden waren de violist Theo Olof, de zangeressen Martine Bijl en Marie-Ce- cile Moerdijk, de actrice Caro van Eijk en de zanger-acteur Lex Goudsmit. Haagse beeldende kunstenaars verkoch ten hun werk, waarvan de opbrengst eveneens voor Israël is bestemd. GRONINGEN. (ANP) De Beroeps vereniging voor Beeldende Kunstenaars is verbijsterd over de zwakte van de argumenten die de minister van Sociale Zaken, drs Boersma, bezigt bij het niet nakomen van zijn afspraken. De BBK had aan het begin van het jaar de minister een gesprek aangevraagd over de beeldende kunstenaarsregeling, die onder het ministerie van Sociale Zaken valt. Dit gesprek zou donderdagochtend a.s. op het ministerie plaatsvinden. Te elfder ure heeft de minister het gesprek echter geannuleerd. Middels een telegram liet de bewindsman afgelopen dinsdag weten, dat hij alleen bereid was tot een gesprek wanneer de BBK zich zou laten vertegenwoordigen door hoog uit tien man. Bovendien achtte de minister zich niet gebonden aan de eis tot intrekking van de zg. beperkende bepalingen, (bepalin gen ter eliminatie van groepen kunste naars op gronden van leeftijd, diploma’s nationaliteit, bijverdiensten, etc.) De BBK had de minister juist over dit onderwerp diepgaand willen spreken. Alex van Warmerdam kan van alles. Hij uit zich in een groot aantal technie ken. Tamelijk vloeiend en gemakkelijk laat hij zich door invallen leiden. Zijn stijl houdt het midden tussen popart en fantastisch realisme, eigenlijk een soori automatisch en slechts half bewust regi streren van wat in hem opwelt. Natuurlijk heb ik geen enkel be zwaar tegen een protesthouding. Klem tonen mogen uiteraard liggen op agressie en sex. Maar als de klemtonen zo chao tisch en zonder vormbesef worden geuit, dan gaat de vraag klemmen >vaar de oorzaak ligt. Dan vraagt men zich af of een kunstenaar als Alex vanWarmerdam in feite niet „lekker afreageert” in plaats van anderen een spiegel voor te houden. Over de vorm, waarin Alex van War merdam zijn ideeën giet kan ik eigenlijk verder kort zijn. Wel gelukkig is de constatering, dat bij hem impulsen én vormgeving op een zeer directe wijze hand in hand gaan. De vraag naar enige scheiding tussen vorm en inhoud heeft bij hem geen enkele zin. Zoals hij zijn onderwerpen zonder moeite oppikt uit de ons omringende realiteit, zo gemak kelijk pikt hij ook stijlmogelijkheden van allerlei aard op. Je komt allerlei beïnvloedingen tegen, soms goede, soms modieuze. In bepaalde gevallen gebruikt hij toe voegingen die in geen enkel opzicht iets bijdragen tot het vormgeven aan zijn ideeën. Het is het voorrecht en ook de plicht van de kunstenaar, die de wereld een spiegel wil voorhouden, zulks te doen binnen een ordening, die de verwarring van de realiteit te boven gaat. Laten de stijlmiddelen zijnde compositie, lij nen, kleuren, vormen en andere techni sche verworvenheden dit niet toe, dan wordt slechts tot de verwarring bijgedragen. Dan is de spiegel die hij ons voorhoudt niet alleen gebarsten, maar ze valt in scherven uiteen en wordt deel van de belt van de mentale milieuver vuiling. Als Alex van Warmerdam zich bezint, kan hij wellicht de andere kant uit, die zich misschien aankondigt in een Perspekt slaagt er in dankzij goede smaak en een indrukwekkende techni sche vakbeheersing een evenwichtige do sering tot stand te brengen in het veel zijdige arsenaal aan theatrale hulpmid delen. Wat dat betreft, verricht de Haar lemse groep voor Nederlandse begrippen baanbrekend werk. Want waar zie je zo’n verrassende synthese tussen uiteen lopende middelen als tekenfilm, gewone film, requisieten, belichtingseffecten, al lerhande stereogeluidsfoefjes en ook nog aloude mime. Het gevaar is, dat men verliefd wordt op z’n eigen vondsten en ze te veel uitspint. Maar behalve in het geval van de „lekkage”, waarin het to neel met tientallen emmers bezet wordt, was dat gelukkig voorkomen. Perspekt heeft erg goed naar teken films gekeken en het knappe is dat ze typische animatie-effecten vlekkeloos op toneel kan zetten. Voorbeelden: Een vele malen neergemepte raaf (dat zie je op een tekenfilm, die geprojecteerd wordt op het achterdoek) valt op het toneel, waar „Oom Otto” (Michael Helmerhorst) er in een ommezien een paraplu van fabriekt. „De gnoom” (Joep Kruijver) probeert een paddestoel te pakken aan de voet van een boom (zo’n echte platte kindertoneelboom van vroeger). Maar d« boom schuift telkens weg zodra de gnoom dichterbij komt. En dan heb je oom Otto’s knecht Jodi (Ide van Heinin gen) wiens bochel een theepotje herbergt en bovendien dient als grammofoonpla tenrek. Tenslotte het nichtje van oom Otto (Jeannette Verschure) dat achter el kaar een hele rij glazen limonade leeg zuigt; goochelglazen uit de feestartike lenwinkel natuurlijk. Erg goed passend in deze levend gewor den trucagefilm is de mallotige dialoog in dit verhaaltje over een enge oom in een spookachtig kasteel en zijn onbedor ven nichtje. Er wordt een soort koeter- duits gesproken, dat meer als een voort zetting van de pantomime wordt ge bruikt dan voor het overbrengen van informatie. Vooral Helmerhorst is daar een meester in. Waar het in „De val van Rabenshalle” aan ontbreekt, is een dramatische lijn, die enig gewicht in de schaal legt. Echte sprookjes en gotische verhalen zitten psychologisch beter en ingenieuzer in elkaar dan dit gevalletje. Natuurlijk zet Perspekt niet voor niets vóór zijn naam „technische theatergroep”. Ze brengen niets méér dan ze zijn en dat doen ze vlekkeloos en met veel humor. Maar kennelijk kun je daarvan als publiek niet alleen leven. Waarom anders zit je je voortdurend voor te stellen hoe mooi het zou zijn als men in samenwerking met Perspekt de Midzomernachtsdroom i' Crypto is na een maand van moei lijkheden bezig zich met nieuwe energie uit de zorgen te werken. De veelbelovende Zandvoortse groep moest eerst ervaren dat de voorspel lingen van de „deskundigen” niet al tijd kloppen, dat met andere woorden hun debuutsingel „Laby rinth" ondanks lovende kreten flopte, werd toen geconfronteerd met sche- delkwetsuren van bassist Wim Dijk graaf en verloor manager Boud van Doorn. Tromp s boerenkaasplankje staat vol met mmm kaas van ’t boerenleven buiten, fleurige, roomkleurige boerenkaas voor u om te proeven! Mei- en Septemberkaas, Pikant-oud, Gruyère of Leidse, Heus, one assortiment is een bezoekje waard met al die hoogzomerse boerenkaas van eerste kwaliteit. En is het geen boeren- dan toch zeker een van die andere 160 soorten kaas. Kom gewoon langs bij Tromp en neem wat kaas mee, zó van de boerderij! Vanaf vanavond tot en met zater dagavond is Paradiso in Amsterdam elke avond gevuld met „Sunshine and smiles”, een zogenoemd multi media evenement van de groep The Friends. zou brengen, of Alice in Wonderland of iets uit „In de ban van de ring” van Tolkien. Een dramaturg of schrijver zou niet gek zijn voor Perspekt. Maar intus sen zit je verlekkerd toe te kijken en zet Perpekt je fantasie aan het werk. JAC HEIJER Het bericht dat een balustrade In stortte op Heatrow toen zestigduizend tieners de aankomst van The Os monds van gegil, gekreun en gehuil omgaven, moet de twintigers onder ons teruggebracht hebben naar tien jaar geleden toen de Stones dezelfde taferelen opriepen. The Osmonds, de definitief doorgebroken popidolen van 1973, komen zaterdagochtend aan staande op Schiphol aan. ’s-Avonds om zes uur geven ze een concert in de Groenoordhal in Leiden. Van dr. Hook and the Medicine Show is een nieuwe LP uit: Belly Up”. Daarop onder meer de „hits” „Live ain’t easy” en „Roland the Roa die and Gertude the Groupie”. „Tabernakel” heet de elpee van Jan Akkerman die binnenkort uitkomt. Opgenomen in New York met The New York Philharmonic Orchestra. Akkerman speelt middeleeuwse mu ziek, behalve op gitaar ook op luit en sitar. Verwacht: elpees van Yes, Alice Cooper, Tim Buckly, Fleetwood Mac, Grateful Dead en The Doobie Bro thers. En dat allemaal binnen paar weken. Er zit ook een nieuwe langspeler van Stealers Wheel aan te komen. Titel: Ferguslie Park. Kwaliteit: erg goed. Tot de discjockeys die sinds 15 ok tober wakker Nederland ook ’s nachts met omfloerste Hilversum-3-stemmen laten weten welke platen op de draai tafel liggen, behoort ook Jan Stee man, 28 jaar oud en tot twee jaar geleden leider van de bloeiende Haarlemse ziekenomroep „Radio Pa rade”. „Een geweldige tijd. Ik heb het zo’n tien jaar gedaan. Die ervaring is zeker de basis geweest waarop ik door de AVRO als DJ voor Hilver- sum-3 ben aangenomen.” Steeman is niet alleen een nacht braker. Voordat hij van 3 tot 5 maandagnacht werkend Nederland een hart onder de riem steekt met anti-gaap-en-slaap-platen, draait hij tussen 8 en 9 ’s avonds „betere mu ziek” („Maar dat is eigenlijk een rot- term”) voor de speciale popliefheb bers en hanteert hij op woensdag morgen tussen 7 en 9 een opgewekt, blij stijltje met dito plaatjes en ver zoeknummers. Steeman behoort tot de rustige praters in de DJ-stal. „Een jongen als Cees van Zijtveld wordt gewaardeerd om zijn enthousiasme, ik om m’n rust en deskundigheid. Zo heeft iedereen z’n specialiteit. Er zijn er die zonder meer de hits en wat randwerk in hun koffer smijten en achter de micro foon kruipen, maar ik hou ervan om me heel zorgvuldig voor te bereiden, platen door te draaien, na te checken wat ik van die groep weet en of dat nog wel juist is”. Die laatste bezigheden doet Jan thuis, in een stokoude boerderij mei alleen koud stromend water in Veen- ingen, Zuid-Drente. In z’n vrije tijd en met behulp van Monumentenzorg en zijn vrouw is hij bezig meet op knappen. „Dat vergt erg veel tijd, maar ik doe het graag en in hel westen waren geen leuke alternatie ven”. TIOLI, geb. Njord, Schalkwijker- weg 93, zaterdag: disco Blow Up en slapstickfilms. Turfschip, Turf steeg 2a, zat: koffie bar met folkzanger/gitarist Andrew Warner Smith. Pen, Kanaalstr. 257, IJmuiden, do. 1 nov.: film: John Wayne in „The Co- mancheros”; vrijdag en zaterdag: popmuziek. Royal Flush, Schalkererf, Berna- dottelaan, zat: Have Mercy en disco Albatros. Paradiso, Weteringsschans, Amster dam: do. t.m. zat.: Friends Roadshow (totaaltheater). Club 2000. de Weyman, Santpoort, zaterdag: levende muziek. Club 20+, Imanuëlkerk, mondstr., vrijdag soos. Can-Can, Stoofsteeg 1, iedere av.: bar-dancing-disco. Voom-Voom, Spaarnwouderstr. 61, vr., zat. en zo.: Bar-dancing-disco. Moulin Rouge. Kleine Houtstr., ie dere av.: bar-dancing-disco Riverside, Spaarne 91, wo.: aanloop; vr.: soos Deining, Ripperdastr. 13 a, di. en do.: theehuis. ’t Plein, Balkanplein 4, iedere av. open plus vr., zat. en zondagmiddag. Maandag dicht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 15