ARMAN EN ILVA
POLLE, PELLE EN PINGO
PAULUS DE BOSKABOUTER
PANDA
tffi
4
-IC
Lejweëlf in
ilvers
.«te
en de
meester
■i I
RADIO ZATERDAG
TV VRIJDAG
TV ZATERDAG
burge*
I
UD/1
13
VRIJDAG 9
NOVEMBER
1973
WAT ZIT IN HET VAT?
316
STORING EN ONVOORZIEN
SERIE VAN EIGEN BODEM
YAM
ƒ.1
WAT
HEB IK HEN
GEDAAN?,
>1 -
sor-
WAT RAAR..J.,
PLOTSELING VERDWENEN
HET LIJKT WEL ALSOF).
ZE ME UIT DE WEG
s- n GAAN
-E
Hilversum i.
SCHUTTERS IN DE ROOS
STERRENSYSTEEM VERDWIJNT
NU JA. HELEMAAL ALLEEN BEN JE
NOOIT ALS JE JE MET EEN ra
STAPEL PANNE'M
KOEKEN KUNT/
Hk TROOSTEN! 7
AL MIJN VRIENDEN ZIJN Y
VERDWENEN! r™
jp1
S> Q^.-
J o
olm,
F. M. BUYSMAN
ES
en
18.45
RADIO ffl TELEVISIE
21.10
22.40
13.03
22.50
402
en
m
23.00
de
11
23.25
298
(K)
22.55
18.45
18.45
ziek.
19.30
18.45
21.20
22.50
BRUSSEL 324 m.
23.30
t.b.v.
o
20.00
20.20
18.55
19.05
20.00
20.20
18.55
19.05
22.00
22.30
DE EERSTE UITZENDING, die de NCRV jongstleden zater
dag wijdde aan de herziene versie van „Herkent u deze melo -
die?” met in de hoofdrol kwismeester Kick Stokhuizen, is niet
zo vlot van stapel gelopen als men misschien heeft gedacht.
Toen namelijk de officiële opnametijd voorbij was, bleek dat
men niet was klaar gekomen. Er was geen televisieploeg meer
ter beschikking. Gelukkig waren de opnamen op vrijdag ge
pland, zodat voor zaterdag nog een noodverband kon worden
aangelegd. De NCRV bestelde ijlings twee cineasten en zo kon
men de uitzonderlijke situatie waarnemen dat in de grote
studio tussen het decor met op de tribunes een handje vol
deelnemers twee mannen rondliepen met op de schouder hun
filmcamera.
Zij filmden alles wat nog ontbrak. Later werden die film
opnamen overgespeeld op Ampex en tussen de elektronische
opnamen gemonteerd, zodat geen sterveling enig verschil zag.
Een handige oplossing, die de NCRV wel een paar stuivers
meer heeft gekost.
Zulke voorvallen zijn overigens niet nieuw. Vooral wanneer
programma’s voor de eerste keer worden opgenomen, kan het
gebeuren dat ze behoorlijk uitlopen. Maar ook daarna worden
20.00
20.21
18.55
19.05
NATUURLIJK BEDENK JE zo’n gegeven maar eenmaal.
Natuurlijk kan je dat allemaal vrolijk uitschilderen, als je
de oorlog zelf hebt gewonnen. De mooiste verhalen komen
altijd boven wanneer mensen elkaar vertellen hoe ze in hun
rats gezeten hebben. De afstand tussen nu en de oorlogsjaren
is al zo groot, dat geen kijker het in zijn hoofd haalt ertegen
te protesteren, omdat het oude wonden openhaalt. Je kunt
de situatie, hier verteld, niet overplaatsen naar Nederlandse
omstandigheden, omdat die eenvoudig niet vergelijkbaar zijn.
Dat ik me niettemin afvraag of een serie met deze eenvoudige
structuur nou niet hier te bedenken ware, komt, omdat ik
toch geloof dat ze binnen ons bereik ligt.
H-13. Als er iets was waar die
twee wijze vogels een grondige he
kel aan hadden, dan was het de
temerige slaafsheid waarmee Kra-
kras in het gevlei probeerde te ko
men. Ze moesten er dan ook allebei
prompt de spot mee drijven. ’Oooo
20.00
20.20
18.55
19.05
21.10
22.00
(K) De Ombudsman.
(K) Een man over de
vloer, tv-serie.
NOS: (K) Journaal.
7.11
(S)
©PIB
i
A
**•1
Het moeilijke eraan is de humor. Je moet wel een erg spitse
geest zijn om dit soort situaties te scheppen met mensen, die
er daarom in passen, omdat ze net om dit soort situaties
vragen. Als ik bijvoorbeeld zie hoe gekunsteld, doorzichtig en
ongeestig Jelle de Vries te werk gaat in zijn „Twee onder één
dak”, dan ligt al een bewijs voor de hand hoe moeilijk het is
een serie van komisch karakter te schrijven. Dimitri Frenkel
Frank kon het en Annie M.G. Schmidt. Eli Asser had het in
zijn „Schaep”, maar helaas, telkens weer zit men aan het
plafond van het kunnen. In Nederland moeten er ook altijd
liedjes in. Alsof daardoor meteen gezegd kan worden, dat er
muziek in zit
schappelijk volgens mijn berekenin
gen gemaakt.’ Iemand heeft er een
gat in geschoten,’ legde Panda uit.
.Kijk maar - daar is het.’ ,Ach, wat
is er toch weinig vreugde,’ mompel
de de heer Fant klagelijk. Zelfs op
een feestelijke ballon schiet men.
En er dwarrelden nog wel zulke
een serie van dit kaliber. Op het eerste gezicht valt er geen
eer aan te behalen. Je moet er in geloven. Je moet er in dur
ven geloven. Toen de Britse televisie al die ouwetjes van stal
haalde, vergat ze niet er zulke figuren bij te doen als Arthur
Lowe, Clive Dunn, John Mesurier, acteurs, die stuk voor stuk
de beste Engelse toneeltradities vertegenwoordigen, maar die
hun neus niet ophaalden voor wat je eigenlijk als klein werk
zou betitelen. Zij maken er het grote werk van.
De grote kunst van dit genre bestaat er in niet te over
drijven. Je moet jezelf bloedserieus nemen in de figuur, die
je voorstelt. Hoe serieuzer, hoe lachwekkender, want het zijn
vooral de situaties, waarin je verschijning telkens een aparte
kleur krijgt. Natuurlijk bezitten die mannen stereotiepe trek
jes. Commandant Mainwaring zal nooit twijfelen aan zijn
eigen belangrijkheid, reden waarom hij is voorbestemd be
lachelijk te zijn van zijn besluitvaardigheid. Sergeant Wilson
heeft een soort engelbewaardersfunctie. Hij weet al van te
voren dat wat hij zegt toch niet helpt, maar dat juist is vol
doende om al te preludiëren op de lol, die we er straks aan
kunnen beleven. Korporaal Jones evenwel steelt ons aller
hart. Zo opgaan in wat de.discipline van je vraagt en daarbij
toch een aanvaardbaar mannetje blijven, ik geef het u te doen.
Clive Dunn zet die brave ouwe borst neer alsof ie hem recht
streeks uit de soldatenhemel heeft gehaald.
J
’ÖtfWjl
hooö?
fööoy
HILVERSUM II.
FM-kanalen.
HILVERSUM III. 240 en 298
m. en FM-kanalen.
Paulussie,' lispelde Salomo met ten
hemel geslagen ogen, ’kijk nou toch
es even hoe geweldig lief ik ben.
Mag het honneponneravebeessie nog
een pannekoekje hebben?’ ’Hoei-oei,’
koerde Oehoeboeroe op zijn beurt
met een suikerzoet en zelfs zeer
stroperig stemmetje, dit buitenge
meen schattige uilepuilemuizeplui-
zertje wil min of meer ook nog best
wel een happerdepappie.’ ’Hé, wat
doen jullie flauw’, riep Paulus,
’moet ik nou echt nog meer panne-
koeken bakken?’
VARA: 7.00 Nieuws.
Ochtendgymnastiek. 7.20
Z.O.: gevarieerd programma,
met om: 7.25 van de voorpa
gina; 7.54 VPRO: Deze dag;
8.00 Nieuws; 8.11 Dingen van
de dag; 9.35 Waterstanden en
om 10.10 Voor nu en later,
gesprek. 10.30 (S) Z.I.:
ziek- en
(11.00-11.02
s
Nederland II
NOS: (K) Ti-ta-tove-
naar.
(K) Journaal.
KRO: (K) Voor een
briefkaart op de eerste
rang.
NOS: (K) Journaal.
KRO: MIK - muzikaal
showprogramma.
(K) Brandpunt.
(K) Marty Feldman
Comedy Machine:
amusementsprogram
ma.
lende zaterdagse vooravond.
19.30 (S) Brassband Magazine.
20.00 (S) De VARA felici
teert: verzoekplatenprogram-
tant: liedjes en muziek uit de
ma met onverwachte wendin
gen. 21.55 Boemerang: infor
matie van de afgelopen week.
22.30 Nieuws. 22.40 Het Op
roer kraait: rebelse liedjes
van altijd en overal. 23.05 ach
ja.de jaren 50 - en verder?
23.55-24.00 Nieuws.
DE WEERSLAG VAN ALLES wat er in de wereld gebeurt
mist ook zijn uitwerking niet op het bezige wereldje van radio
en televisie. Sinds de oktober-oorlog in het Midden-Oosten
zijn de dingen allemaal een halve slag omgedraaid. Alles wat
vanzelfsprekend was, lijkt het nu alleen nog maar. Je kunt
het merken aan de programma’s, die allemaal proberen in te
spelen op de huidige ontwikkelingen. Met gretigheid worden
bijvoorbeeld filmpjes aangekocht, waarin aandacht wordt
besteed aan de zonne-energie. Het olie-tekort, voorheen in
documentaires goed voor een half uur onverplichte weten
schappelijke benadering, is ineens een wezenlijke zaak. De
boycot, met alle gevolgen voor de vaderlandse energie, doet
hier de gesprekken opleven over minder zenduren, besparing
op elektriciteit, waaraan ook dit bedrijf zijn deel zou moeten
leveren. Dat gaat dan wel ten koste van het kijkgenot.
Nog is er niet reëel sprake van een televisieloze avond,
maar wanneer journalisten de vraag opwerpen hoeveel geld
dat zou besparen, is de veronderstelling zo gek nog niet. Ik
zou willen dat ik u een exact cijfer kon geven, maar het blijkt
dat er zoveel factoren in meespelen dat men er bij de NOS
nog niet uit is. Natuurlijk vreet dit bedrijf stroom. Natuurlijk
gaat in de opwekking ervan een formidabel bedrag zitten.
Maar als een televisieloze avond tot gevolg heeft dat meer
dere gezinsleden zich over meer kamers verspreiden of mis
schien wel de auto pakken om naar de bioscoop te gaan, dan
is het een hele toer uit te maken of de besparing dan werke
lijk zoden aan de dijk zet. Voorlopig wachten we maar af.
Die houding typeert eigenlijk heel de stemming, welke je ook
in de omroepwereld kunt peilen. Men werkt gewoon door en
ziet wel tot welke bevindingen de rekenaars komen. Als hun
sommen al niet door andere worden doorkruist, van een
zwaarder, ingrijpender samenstelling.
Nederland I
16.00 NOS: (K) Journaal.
16.02 VARA: (K) Filmim-
pressie van de Pop
groep The Osmonds.
16.15-17.30 (K) Jong geleerd,
oud gedaan, een fami-
lieprogramma.
NOS: (K) Ti-ta-tove-
naar.
(K) Journaal.
VARA: (K) Coronation
Qirpof
NOS: (K) Journaal.
VARA: (K) De Spaanse
vlieg, klucht van
Franz Arnold en Ernst
Bach.
'lÉM-kanalen
opwekkende verkiezingsbiljten uit...
Ik moet hier toch eens met de
politie over spreken.’ Hij hoefde
niet lang te wachten - want de
commissaris kwam net anrijdn.
„Jullie zijn onder arrest!” riep deze
reeds van verre .Schuldig aan be
schadiging van een dorp. Stap in. Ik
ga jullie orleiden!’
TUSSEN DE VELE SERIES, die onze beeldbuis bevolken,
vallen er altijd wel een paar gunstig op. Ik bedoel nu niet de
grote, zoals de „Onedin-line” of „Oorlog en vrede .onbe
twist de toppers na het vertrek van „Peyton Place Er zijn
ook series van minder grote opzet. In de geval steelt „Daar
komen de schutters” naar mijn gevoelen onbetwist de show.
Als je zo’n serie ziet, vraag je je af: kunnen wij dat in Neder
land ook niet? Het antwoord luidt: je moet maar op het idee
komen. En dan nog geldt de vraag: als iemand in dit land
op het idee was gekomen, zou iemand anders er dan iets in
hebben gezien? Het gekke is dat ik geneigd ben daarop „nee
te zeggen.
Ofschoon er in ons land mannetjesmakers genoeg zijn, ja,
typeurs in overvloed, moet ik het onze acteurs nog zien doen
INTUSSEN ZOU IK BIJNA nog die topper van de donder
dagavond vergeten „All in the family”. Ach, en terwijl ik dit
neerschrijf, realiseer ik me, dat goeie series in feite uit
schieters zijn. Dat geldt voor het buitenland precies zo. De
goeie buitenlandse series komen hier, omdat de inkopers van
de diverse omroepen de slechte in de la laten. We zien ze
niet, omdat men ze ons niet laat zien. Straks, wanneer kabel
televisie werkelijkheid wordt (als ze werkelijkheid wordt)
krijgt u zelf een overstelpend aanbod. Het wordt u mogelijk
uit zeven kanalen te kiezen. Wat nu van omroepwege voor u
wordt gekozen, of beter, niet wordt gekozen, krijgt u dan zelf
toegeleverd en ik betwijfel of u er gelukkiger mee bent. Het
is al net als met die televisieregisseur, die zei: „Of ik een
goéd programma maak, kan je eigenlijk alleen maar vast
stellen als je ook de beelden ziet, die ik weglaat. Het is tel
kens weer een kwestie van zorgvuldig selecteren. Het is zeker
ook een kwestie van rolbezetting”.
In het buitenland is de keuzemogelijkheid veel groter. Dat
is tegelijk aantrekkelijk. In Nederland ging het televisietoneel
op den duur vervelen, omdat je voortdurend dezelfde ge
zichten zag. Ons spelersarsenaal is veel te beperkt, al doet
dat aan de kwaliteit niets af. Of je echter kunt stellen dat
televisietoneel verkieslijker is dan schouwburgtoneel, zoals
wel eens is beweerd, omdat het veel directer inspeelt op de
mens van vandaag, ik weet het niet. Ik zou de lijflijke con
frontatie met de acteurs niet willen missen. Er is voor beide
reden van bestaan.
Dat er lang niet zoveel televisietoneel meer op de buis is
als vroeger, hoeft nog niet een kwalijke zaak genoemd te
worden. Er is een generatie acteurs en actrices, die niet meer
hoeft. Die er zelf ook weinig zin meer in heeft. Aan hun op
volgers moeten we nog wennen. Het sterrensysteem verdwijnt.
We keken vroeger vaak om een bepaalde toneelgrootheid.
Daar is nu veel minder sprake van. Ook is het repertoire
veranderd. We leggen ons toe speciaal voor TV te schrijven.
Aan al die nieuwe ontwikkelingen moeten we wennen, net
als de acteurs en actrices. En zolang het Nederlandse aanbod
gering is, zou het zinloos zijn het buitenlandse te weigeren.
Er zit te veel goeds tussen om het niet uit te zenden. Vertonen
dus maar!
die kwisses, zeskampen, spelletjesshows of hoe ze ook verder
mogen heten, bedreigd door een overschrijding van de vast
gestelde tijd. U hebt dat deze maanden zelf kunnen consta
teren, want heel wat keren kwam het tweede journaal op een
veel later tijdstip dan officieel vermeld.
De boosdoeners worden netjes genoteerd en ontvangen van
de regeringscommissaris een reprimande. Want de zenduren
zijn van hogerhand vastgesteld en daar mag je zonder toe
stemming niet aan tornen. Om het gevaar van die overschrij
ding zo klein mogelijk te maken, neemt men de programma’s
zoveel als kan van te voren op. Ook dan nog kan het ge
beuren, dat er iets mis gaat en dat uit zo’n show of kwis
nauwelijks iets valt te verwijderen. Anders immers zou het
ten koste gaan van de volledigheid.
Ten koste van de volledigheid ging wel het wegvallen van
de ondertitels in uitgerekend twee programma’s van de VPRO.
Een toeval, geen opzet. Het blijkt dat er bij de ondertiteling
slechts één apparaat wordt gebruikt. Er is geen tweede aan
gekoppeld, dat de functie kan overnemen. Zulks is bijvoor
beeld wel het geval bij de Ampex-apparatuur. Bij opnamen
en uitzending zijn altijd twee machines in werking. Zo kan de
ene machine de taak van de andere overnemen, als zich on
verhoeds een defect voordoet.
verzoekplatenpro-
17.30 Nieuws. 17.32
17.50 (S) Café-chan-
goede oude tijd. 18.15 Uit de
pers. 18.30 Nieuws. 18.41 (S)
Close up: licht muziekpro
gramma. 19.00 (S) Concert a
la carte: klassiek muziekpro
gramma. (gr.) 20.00 Nieuws.
20.05 Aktua-klankbeeld. 20.30
(S) Klaviertuositeiten. 20.55
(S) Om de kunst. 21.15 (S)
Zaterdagavondkonsert: klas
sieke muziek (gr.) EO: 22.30
Avondoverdenking. 22.50
Klankbord: actualiteiten, in
formatie en commentaar
23.05 (S) Postludium: klassiek
muziekprogramma. 23.55-24.00
Nieuws.
Nederland I
10.45-11.35 NOS-NOT:
Schooltelevisie.
NOS: (K) Ti-ta-tove-
naar.
(K) Journaal.
TROS: (K) Wat een fa
milie! tv-serie.
(K) Arthur: De gevan
gene, tv-filmserie.
(K) Journaal.
TROS: (K) Alles of
niets, quiz.
(K) Hec Ramsey, tv-
serie (2).
IKOR: (K) Doorpraten:
gespreksprogramma
over sociale en politie
ke gebeurtenissen.
NOS: (K) Journaal.
Nederland II
NOS: (K) Ti-ta-tove-
naar.
(K) Journaal.
NCRV: (K) Eddy Go
Round-show.
NOS: (K) Journaal.
NCRV: (K) Nana
Mouskouri-show.
(K) Ted en de
Meesterkwissers, spel-
programa.
The Continental Sin
gers.
Gesprek met de minis
ter-president.
NOS: (K) Uit
Kunst.
(K) Journaal.
Nieuws, weerbericht
schouwburgprogramma’s.
Daarna: Gevarieerd program
ma, vervolg. 14.00 Nieuws.
14.03 Platenprogramma. 15.00
Nieuws. 15.03 Concert. 16.00
Het huis in het bos, hoorspel.
16.45 Intermezzo. 17.00
Nieuws. 17.10 Platenprogram
ma. 17.55 Weegschaal. 18.00
Nieuws. 18.05 Jongerenpro
gramma. 18.45 Sportmagazine.
18.55 Taalwenken. 18.57 Or
kestmuziek. 19.00 Nieuws en
mededelingen. 19.30 Liedjes-
kroeg. 20.30 Muziek en sport.
22.00 Nieuws. 22.10 Magie en
mystiek. 23.00 Nieuws. 23.10
Dansmuziek. 23.40-23.45
Nieuws.
land- en tuinbouw. 12.30
Nieuws. 12.41 (S) Tross-Coun-
try. 13.30 (S) Steiger - B:
amusementsprogramma. 15.30
Nieuws. 15.33 (S) Als dat zou
kunnen:
gramma
Aktua.
(9.00 Nieuws.) 10.00 Nieuws.
10.03 Muziek bij de koffie.
(11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws.
(S) Pers Vers. 13.00
Nieuws. 13.03 (S) Drie van u.
(14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws.
15.03 (S) Pop Station. NOS:
16.00 Nieuws. 16.03 (S) Sports-
how I, sport en muziek. (17.00
Nieuws.) NOS: 18.00 Nieuws.
18.02 Joost mag niet eten
NCRV: 19.00 Nieuws. 19.02 (S)
Elpee Pop. 20.00 Nieuws. 20.02
(S) Taxfree: muzikaal amuse
mentsprogramma. (21.00
Nieuws.) 22.00 Nieuws. 22.02
Strictly Country Style. 22.30
(S) Jazztime. 22.55 Mededelin
gen. 23.00 Nieuws. 23.02 (S)
Sportshow II - sport en mu-
24.00 Nieuws. 0.02 (S)
Late Date. 02.00 (S) Nocturne:
nachtgedichten - nachtge
dachten. 3.00 (S) Bent u daar
nog? 6.00 (S) Morgenstem
ming. 6.45--7.00 Zondagmor
gen.
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarie
erd programma. 12.50 Buiten
lands persoverzicht. 13.00
Tijdens de tournee, die de
Amerikaanse groep „The
Continental Singers” deze zo
mer door Europa maakte,
traden zij ook op in het Bus-
sumse „Spant”. De NCRV
was ter plaatse om van dit
gebeuren een televisieregistra-
tie te maken. Vanavond zien
we daarvan het eerste resul
taat. Op de foto: The Conti
nental Singers.
TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S)
Ontbijt-Soos: gevarieerd pro
gramma met om 7.30 Nieuws,
7.41-8.00 Aktua, 8.30 Nieuws
om: minimagazine voor en
de huisvrouw. 10.00 (S) Tien
en 8.36-8.45 Gymnastiek voor
Nieuws. 10.33 (S) Route - A:
met jonge luisteraars. 10.30
amusant wegwijs worden in
Nederland. 11.55 Mededelin
gen. 12.00 Aktua. 12.16 Over
heidsvoorlichting: Exportivi-
teiten - nieuws, wenken en
adviezen op exportgebied.
12.26 Mededelingen
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.02
Klaar wakker. 8.00 Nieuws.
8.02 (S) Tot uw dienst: klas
sieke muziek op uw verzoek.
25 - 122 Toen Panda eenmaal op
het dak van Fant’s auto was geland,
liep het laatste beetje gas fluitend
uit de ballon, en het lege omhulsel
zakte slap over het mandje heen.
,Hoe kwam er een lek in?’ vrog
professor Krok, zodra Panda zich
onder het gevaarte uit gworstld
had. ,Dat luchtvaartuig was weten-
m en
mu-
informatieshow.
Nieuws). 13.00
Nieuws. 13.11 Dingen van de
dag. 13.23 (S) Dit is het be
gin.jongerenprogramma.
NOS: 14.45 (S) NOS-Jazz.
15.10 Programma voor de bui
tenlandse werknemers. De
Vrije Gedachte: 17.40 Griekse
kolonels en de mensenrechten,
lezing. NOS: 17.55 Mededelin
gen. VARA: 18.00 Nieuws.
18.11 Dingen van de dag. Poli
tieke Partijen: 18.20 Uitzen
dingen van DS’70. VARA:
18.30 (S) Varié - een afwisse-
22.50 Epiloog.
22.55 NOS: (K) Journaal.
23.00 IKOR-KRO-RKK-
NCRV: Het lied van
de week.
MOEDER..1?
NEE!
NEE!
OMGEVIELEN
haas hoofd kwam
TEGEN IETS AAN. ER
IS NIETS AAN DE
u HAND
KOM NOU ILVA1.
WE DOEN DIT VOOR
JOU. HOOR! HEUS
NIET VOOR.
ONSZELF BK
I1?!
LAAT HAAR. NOU
RUSTIG LIGGEN EN
HOUD ILVA VAST!
DAN PAK IK
DESPUIT y