film oog met mag zien Balletfestival Sterk boeiende interieurs, bloemstukken en portretten in Kunsthandel M. L. de Boer KNETTER! IE IE Uw geld of hun leven Toneelpubliek liep terug in seizoen '71-’72 Daar brandt een lucifer in Den Haag Er gebeuren dingen die het gewone ir Boekhandel H. de Vries Ged. Oude Gracht 27 en Jacobynestraat 3, Haarlem FILMS OVER ONBEHAGEN I Neus rustig bij GERT TIMMERMAN VERLIEST GEDING Mime-projecten ook gesubsidieerd Geef royaal aan de collecte ten behoeve van de Nierstichting Het fijne van de boekhandel: je kan er vrij neuzen! IF** r d 17 VRIJDAG 9 NOVEMBER 197 3 Night watch Nachtvoorstellingen s- de Filmmuseum Heartbreak kid „Geheim” leven iien 10 47 dan ook „Het atelier van Kees Ver- wey”. De expositie duurt daar tot 1 december. Hoe pakt u zelfs zo'n ’’onhoorbaar” geluid. Levensecht. i ALPHENAAR AMSTERDAM. Zijn atelier betekent voor Kees Verwey veel meer dan een werkruimte. Wie die ruimte kent, weet dat hij er niet alleen schilderend in leeft, maar dat het de expressie van zijn kuns tenaarsleven is, zo goed als de schilderijen het ook zijn. Daarom heet de tentoonstelling in Kunst handel M. L. de Boer, die morgen middag om 4 uur wordt geopend, in Amsterdam DOOR DE LICHTELIJK sen sationele vorm, waarin de mees te science-fiction films en spio- nage-thrillers van het ogenblik zich afspelen, kan men veel van dat werk afdoen met de zucht van opluchting na afloop dat het „maar” een film is. Toch ontdekt men in recente voorbeelden van genoemde genres vaak overeen komstige thema’s en terugkeren de motieven die minder op pla giaat dan wel op een gelijk ge richt gevoel van onbehagen is terug te brengen. Schrijver en filmers, van het ogenblik, ook al bedienen ze zich van opper vlakkige en weinig geëngageer de intriges, weerspiegelen toch meestal iets van een actuele sfeer en gebruiken mogelijke gebeurtenissen die op zijn minst enige relatie met feiten uit werkelijkheid onderhouden. 3- ;n Georg C. Scott en e- een an en al, :ot CHARLES BOOST ADVERTENTIE HOT-festival voor ADVERTENTIE de IOW HEIN STEEHOUWER. ADVERTENTIE iken I sigen rhuur en iel /~)pZ SEMMHEISER ...daar hoort u van op! Bij iederegoede vakman Imp. Kinotechniekhandel b.v. Amsterdam portretten behoren erbij. Er is een uit stekend getroffen zelfportret bij, Verwey met een blik alsof hij langs de dingen in het atelier staart, maar achtergronden die alleen hijzelf ziet. Het geeft een extra dimensie aan deze expositie, die zo terecht „Het atelier van Kees Verwey heet”. kan de opgelegde zwijgplicht van de behandelende ge neesheer niet doorbreken. film, be- een ge- id- 9 x jn, en tar en iok •k- us- de ijf- 10- on Verkrijgbaar bij: Kruisweg 49. Haarlem. Tel. 023-320244 DEN HAAG. Het succes et ni- js, ng jpt 3r- THE MOVIES heeft nu voor de hele week Dostojewsky’s „De Speler” op het programma staan en wat de Nederlandse film betreft, „Angela” is in Cinétol en Viktoria te zien, „Frank en Eva” is in Bio terechtgekomen, „The Family” is voor de vijfde week in Flora en „Naakt over de schut ting” heeft zijn derde week in City gehaald. Zo zijn er uit de lopende filmproduk- tie van de laatste twee jaren enige voorbeelden aan te halen die aan de werkelijkheid hun fantasieën ontlenen en, zij het in min of meer sensationele afmetingen, een onbehagen reflecteren, een vage onrust die bewust of onbewust bij de meesten van ons bestaat. TER GELEGENHEID van de 75ste verjaardag van Joris Ivens geeft het Ned. Filmmuseum in de komende weken een uitvoerig retrospectief van deze vitale politieke filmer die net terug is uit China. Woensdag de 14de zijn „Borinage” uit ’33, „The Power and the Land” (’39/40), „Le Train de la Victoire” uit ’64 en „Rencontre avec le Président Ho-Chi-Minh uit ’69 aan de beurt. Donderdag daaropvol gend is gewijd aan het hier weinig vertoonde „Komsomol”, Ivens’ eerste grote film in de Sovjet-Unie en aan „Nieuwe Gronden” (de drooglegging van de Zuiderzee met een politiek tractaat en een opstandig lied). ENSCHEDE. (ANP)— De Enschedese zanger Gert Timmerman heeft woensdag voor de arrondissementsrechtbank te Al melo een kort geding verloren dat de 60-jarige Almeloër G. J. B. Lansink tegen hem had aangespannen. Lansink was tien jaar geleden impressario voor Timmerman. Na een conflikt, waarbij het dienstverband werd beëindigd, eiste Lansink 12.000 van Timmerman. Deze eis werd in 1971 door de rechter toege wezen. Kid” op het programma te zetten. Een satirische huwelijkscomedie van Elaine May, de vroegere medewerk ster op het toneel van Micke Nichols („Catch 22”) die voortdurend blijk geeft dat ze weet wat humor is. Het gaat haar ditmaal om de „he-man” lichtelijk te ridiculiseren, die voort durend verliefd is en zelfs op zijn huwelijksreis een affaire begint. Een hecht, naar het bittere neigende, blijspel dat amuseert om de herken bare menselijke kanten aan de intri ge. „De Nacht van de Duizend Ogen”, zoals de film van Hutton hiér is komen te heten, maakt van Elizabeth Taylor een ogenschijnlijk neurotische vrouw die ’s nachts dingen ziet en in dit fantasiespel bijgestaan wordt door Laurence Harvey en Billie Whitelaw. Het einde van deze veelbodemige draak is een door Liz aangericht bloedbad dat een Engels criticus deed uitroepen waarom zij bij deze oprui ming van middelmatige acteurspres- taties zichzelf ook niet heeft betrok ken. Enfin, één week lang zal men er op lopen. het een kristallijne structuur. Daar moet je af blij ven, maar je moet het wel schilderen. Je kunt het altijd wéér schil deren. Het wordt wel oud, maar het raakt nooit uit de tijd”. En nu kom ik op een bepaald aspect van Verwey. Hij ziet kans zich te identi ficeren met de stof. Wat voor een ander een verdord blad is, vuilnis, hoogstens mest voor nieuwe bladgroei, is voor hem een mysterie. Hij weet of voelt, dat de stof een geestelijk aspect heeft, een eeuwigheidswaarde. Als het vegetatieve „leven” is geweken, blijft er in de bloe men een ander verstild leven over. Dat is het leven van de kristallisatie. Het DE DOOR TAYLOR uit Tuschinski verdrongen „The Graduate” is nog terug te vinden in Alhambra I, ter wijl Calypso voor een echte Amster damse première zorgt door de uit Arnhem bekende „The heartbreak ZIJ SPEELT OPNIEUW onder re gie van Brian G. Hutton, met wie ze een jaar geleden naast Michael Caine „Zee Co” maakte. Toen bleek al dat Hutton betr in het harde avon tuurlijke genre thuishoort, zoals be oefend in zijn „Where Eagles dare” en „Kelly’s Heroes”, dan in min of meer psychologische georiënteerde drama’s. Ditmaal probeert hij het met „horror” en ook in die richting dient hij het voortaan niet meer te zoeken, er zijn er die hem voorgegaan zijn en veel beter het gruwel-element in de film beheersen. BEHALVE „RAGE" DIE hier „In de greep van de haat" wordt ge noemd, in Alhambra 2 gaat lopen en hiernaast in combinatie met enkele gelijksoortige films besproken wordt, zal vooral „Night Watch” in Tu schinski als première de aandacht trekken al wat het alleen maar door de aanwezigheid van Liz Taylor die na haar emotioneel bliksembezoek aan Amsterdam hernieuwde belang stelling heeft gekregen. HET LEIDSEPLEIN Theater geeft vrijdag- en zaterdagnacht de premiè re van „Dynamite Chicken” van Er nie Pintoff met John (van de Beat les), Yoko, verder Nina Simone en Jimi Hendrix, waarin een Nixon- slapstick, een porno-striptease en een Humor-Hamburger, genaamd Witte Huis voorkomen. „Play Misty for me” met Clint Eastwood is te zien in Calypso, ,,1’Aveu” met Yves Montand is nog in De Uitkijk, „Death in Veni ce” in Studio K en „Les Noces Rou ges” van Chabrol is in Kriterion ge bleven. The Movies continueert zijn programma van Russische films, ie dere nacht eeVi andere. DEN HAAG (ANP). Beroepsmime- groepen, die niet via de vereniging van gezelschappen op mimegebied al door het ministerie worden gesubsidieerd, kunnen in beginsel ook subsidie krijgen voor projecten. Een bedrag van f 100.000 is hiervoor beschikbaar. Het doel van deze subsidiëring is pro jecten mogelijk te maken op het gebied van de mime, waardoor aan de betekenis van de mime in al zijn geledingen een grotere bekendheid en een nieuwe di mensie kan worden gegeven. DAT BLIJKT OOK weer uit „Rage”, een eerste regie-poging van de acteur George C. Scott. Scott zelf speelt de hoofdrol in zijn film, een eenzelvig le vende boer, weduwnaar met een zoon met wie hij in de weekends vaak gaat kamperen. Op een ochtend tijdens een van die kampeertochten, vindt boer Lo gan zijn zoon bewusteloos en terugke rend naar zijn boerderij, zijn vee ster vend op de grond. Het blijkt pas veel later, dat een legervliegtuig de eenzame streek overge vlogen is met een lekkend reservoir, waarin zoch een dodelijk zenuwgas be vond. Dan Logan brengt zijn zoon naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis, waarin hij zelf ter obseervatie wordt opgenomen, terwijl zijn zoon Chris in een aparte afdeling behandeld wordt. Hoge militai ren gaan zich met de zaak bemoeien, de sreek wordt afgegrendeld. Logan mag zijn zoon niet opzoeken en krijgt zelfs geen bericht als Chris uiteindelijk sterft. Dat komt hij pas te weten als bepaalde gebeurtenissen zijn argwaan opwekken, hij uit zijn kamer in het ziekehuis weet „Kijk”, zei Verwey eens tegen me in zijn atelier, „dat uitgedroogde boeket met die grote bladeren staat daar al jaren. Ik kom er niet aan. De tijd geeft NIET LANG GELEDEN liep in ons land „The Groundstar Conspiricy”, regie Lamont Johnson, hoofdrolspelers George Peppard en Michael Sarrazin. De film begint met een ontploffing in een ruim tevaartlaboratorium, naar later blijkt als gevolg van sabotage, waaraan slechts één employé, zwaar gewond en met volledig geheugenverlies weet te ontko men. Het vinden van deze overlevende, die in het bezit van een computerband blijkt te zijn, en de pogingen om via hem te weten te komen wie zijn op drachtgever is, vullen de traditionele spionagefilm. Deze werkt echter ook weer met geheime laboratoria die voor DEN HAAG. In vijf jaar tijd is het aantal bezoekers aan toneelvoorstellin gen met 33 pet. teruggelopen en liep de bezettingsgraad van de zalen terug van 64 naar 54 pet. Dat staat in een over zicht dat het Centraa? Bureau voor de Statistiek over het eerverleden seizoen van 1971-1972. In dat seizoen trokken ruim 3200 voorstellingen 1.070.000 bezoe kers, wat 11 pet. minder was dan in het seizoen daarvoor. Het aantal vormingslessen met toneel nam belangrijk toe evenals de belang stelling van de jeugd daarvoor: 60.800 personen kwamen in ’71-’72 kijken. In de drie grote steden wordt bijna de helft van alle voorstellingen gegeven, maar de bezettingsgraad van de zalen is daar minder dan het landelijk gemiddel de. De zalen zitten er gemiddeld voor 51 pct. vol. Het meest gespeeld en bezocht werden de stukken „Liefde half om half” door het Nieuw Rotterdams Toneel en „Pierrot valt van de maan”, een kindervoorstelling van het Amsteltoneel. Het CBS meldt het succes van „Kees de jongen” door Centrum dat in het seizoen 71-72 nog eens 38 voorstellingen beleefde en waarvoor een hoog aantal bezoekers kwam. Het aandeel van Nederlandse stukken op het repertoire neemt toe. In 67-68 werd er 285 maal een Nederlands stuk gespeeld, in 71-72 1201 maal. Rijk, provincie en gemeente gaven ƒ21.722.000 uit aan toneelsubsidies in het onderhavi ge seizoen. te sluipen en bij een nachtelijke rond tocht door de medische afdeling de naam van zijn zoon vindt op een der ingevroren schuifladen van de vrieska- mer Dan raakt de eenvoudige, in onwe tendheid gelaten burger uitzinnig van woede („Rage” is dan ook de terechte titel van de filmi”. Hij koopt wapens en dynamiet en gaat eigenhandig het Chi- vington Laboratorium dat verantwoorde lijk is voor de dood van zijn zoon, vernietigen. Dat hij daarbij zelf de dood vindt ligt in de aard van het onderwerp dat door regisseur Scott op een nogal voorspelbare manier verfilmd is. Vooral tegen het einde overheerst het hriller-element enwordt de eigenlijke bedoeling van de film overstemd door fantastische explosies en vergeten in de spanning of het Logen zal lukken op tijd zijn dynamietladingen strategisch te plaatsen in het laboratorium des doods. Want dat het ook hier weer gaat over een geheimzinnig expirimenteercentrum „to save the world for democracy” kan na de voorafgaande voorbeelden geen toeval meer worden genoemd. Er gebeu ren kennelijk in Amerika (en elders) dingen die het gewone oog niet mag zien. Als pièce de milieu hangt er een heel groot doek, hierbij gereproduceerd, dat een groot deel van het atelier weergeeft. Het is het derde in successie dat telkens dezelfde hoek als onderwerp heeft, maar telkens picturaal anders benaderd. Dit is geheel in de realistische traditie geschil derd, prachtig van kleur en ruimtelijk heid. De aanwezigheid van de schilder is er bijna tastbaar in. Dit doek is een synthese: op één doel gerichte inspiratie, kennis van het metier, kunde en ver smelting van de uitersten in zijn stijl. In een atelier en dus ook een doek als dit, is het licht als vormend en beeldend element uitermate belangrijk. De voor werpen „bekennen kleur” in het licht. In dit doek valt het licht niet effectvol óp de dingen als een extra, een toevoeging, zoals zo vaak in interieurstukken. Hier wordt alles tot leven gewekt tot in de diepte schaduwen door een mysterieus licht waarin de kleuren en het is het breedst denkbare palet opgloeien in warme schakeringen. Juist omdat Kees Verwey in picturale zin sterk kan abstraheren zijn er hier doeken met ander atelierhoeken in veel strakkere opzet. Het beeld is daar toe gekozen, rechthoekige vormen in vaak diepbruine tinten, maar ook ande re, koeler en neutraler. Dan doet het licht minder, maar de compositaire vlakverdeling gaat sterker spreken, een van de andere doeleinden van Kees Verwey. Natuurlijk zijn er weer veel bloem stukken en dat betekent méér dan vaak bij andere schilders. Er is een magistraal stuk bij, heel mooi van kleur en in een juist evenwicht tussen gebondenheid en losheid van compositie. In een ander doek is alles opgelost tot kleuren, waar in de vormen ontbonden zijn geraakt. De twee nieuwe Nederlandse work- shop-balletgroepen Wegtejater en Penta- theater openen het festival. De eerste manifesteerde zich bij het zomerstraat- theater in ’71 in Amsterdam. De tweede noemt zich experimenteel bewegingsthe ater en ontstond een jaar geleden. Het Tanzforum der Bühnen uit Keu len kwam dit voorjaar al in ons land. Het brengt in het HOT-festival een nieuw programma. Behalve een dansdemonstratie scholieren verzorgt het Rotterdams Danscentrum een avondvullende pro gramma met drie nieuwe balletten. Het Nederlands Dans Theater komt met een première: de eerste openbare vertoning van de film „Ready made” die in 1966 door choreograaf Hans van Ma nen werd gemaakt. Daarnaast voert het gezelschap „Moves” van Jerome Rob bins en „Septet extra” van Hans van Manen uit. Het balletfestival wordt besloten met een optreden van de groep „Strider” uit Londen, die is voortgekomen uit het London Contemporary Dance Theatre. De groep komt deze maand voor het eerst naar ons land. van de balletweekeinden is voor het Haags Ont- moetings-Theater (HOT) aanleiding voor het organiseren van een balletfestival. Het wordt van 13 tot en met 18 novem ber gehouden, biedt het optreden van vier Nederlandse en twee buitenlandse gezelschappen met diverse voor ons land nieuwe werken. blad heeft uit de stoffelijke bodem kristallen als zouten en spore-elementen, opgenomen, die zelfs niet vergaan, als we het blad als mest begraven. Ze „hervormen” zich tot nieuwe groei. Ze zijn tijdeloos. En eenzelfde type tijde- loosheid spreekt dan uit Verwey’s bloemstukken, vaak gemaakt naar boe ketten, die wij stervend zouden noemen, maar die voOr hem een blijvend ge heim leven betekenen. En dat legt hij dan vast in de beste van zijn doeken. Het bovenstaande kunnen we dan zien op deze expositie, die ook een aantal portretten en tekeningen omvat. Die „Het atelier van Kees Verwey” de buitenwereld verborgen blijven tot zich een calamiteit voordoet. Hoeveel activiteiten, van hogerhand gesanctio neerd, onttrekken zich aan het oog van de „law-abiding citizen”, kan men zich gaan afvragen. Want zelfs in een open democratie kunnen duistere machten, meestal werkzaam op een gebied waar wetenschap en politiek elkaar ontmoeten, actief zijn, natuurlijk altijd met de be doeling de vrije wereld te beschermen. TWEE JAAR GELEDEN maakte Ro bert Wise die toch voor veel amusement in de bioscopen gezorgd heeft („West Side Storry” „he Sound of Music”, „Star”), een heel andersoortige „The Andromeda Strain” waarin paald micro-organisme dat door ruimtesatelliet naar de aarde is bracht in zijn vernietigende werking dorp in New-Mexico uitroeit. Alleen een oude man en een baby worden door een veilig afgeschermde reddingsploeg nog levend aangetroffen en de film houdt zich verder bezig met de pogingen van enige wetenschapsmensen om de aard van het zichzelf voortplantende organisme tijdig te ontdekken en iets tegen de levensgevaarlijke materie die de aarde bedreigt, te vinden. Een en ander speelt zich af in een geheim laboratorium, waarvan niemand van de geleerden het bestaan kent, maar dat toch maar voor alle eventualiteiten in het geheim is ingericht. Timmerman eiste op zijn beurt 17.000 van Lansink. Deze eis werd afgewezen. Timmerman had toen „beslag onder zichzelf” laten leggen, hetgeen be tekende dat Lansink niet aan de bezit tingen van Timmerman kon komen. Woensdagmorgen besliste de rechter nu dat dit beslag opgeheven moet wor den. Timmermans werd ook veroordeeld in de kosten van het geding, 500. M. im

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 17