samen een toneelstuk maken Nachtradio weinig beluisterd kitsch en wansmaak Stipendia voor kunstenaars KvanVEEUN •TWCW OlNRUllKORTING „Wat een planeet!” „Sterf de moord” produkt van Improvisatie basis clavecimbelspel Schrijver Bernlef: „Pas als het stuk van de acteur is, is het van mij’' BAVOKOOR i SINT of KERST I 1 Gustav Leonard meesterlijk AANKOMST DIONNE Santana in Rotterdam Goed uitziende musical oppervlakkig Bij aanschaf van een nieuwe KELTUM Edelstalen cassette geeft KELTUM bij inlevering van oude cassetteonderdelen een inruilpremie van 20% op de verkoopprijs. Vraag uw juwelier om nadere inlichtingen. 1 9 ZATERDAG 1 O NOVEMBER 19 73 1. 2. MOZART IN DE KATHEDRAAL CONCERT IN DE KATHEDRAAL Z’n show „Wat een planeet!” ziet er goed uit. De bezetting is uitstekend met Willem Nijholt, Ronnie Bier man, goeie ouwe Conny Stuart en Jennifer Willems (al kan die nog niet zingen, spelen kan ze wel). Ronduit fantastisch is het koor van dansers en danseressen in de weer. Regisseur Paddy Stone heeft eer van zijn werk. HAARLEM Het bijzondere aan „Sterf de moord”, een toneel stuk dat toneelgroep Centrum don derdag 15 november in de Haar lemse stadsschouwburg uitbrengt, is de manier waarop het is ontstaan. Het is een toneelstuk van de schrij ver J. Bernlef en een aantal toneel spelers samen. Het is het eerste pro- dukt vari het Instituut voor Thea teronderzoek te Amsterdam een soort laboratorium waar schrijvers zich kunnen oefenen in toneel schrijven dat door een gezel schap op het repertoire is genomen. Voor Bernlef, die vanaf 1960 ge dichten, romans en verhalen heeft geschreven, is het zijn toneel debuut. EERSTE IJMUIDER MARKIEZEN FABRIEK i F EEK' PLAAT VAN HET II 17,50 per plaat en 2,50 porto worden overgemaakt na ontvangst nota. NAAM: CHRISTIAAN NORTIER J. HEUER een Pr ZWAANSWIJK J. BERNLEF (Van onze rtv-redactie) ADVERTENTIE JAC HEIJER De Amerikaanse zangeres Dionne War wick kwam gisteren op Schiphol aan voor een nachtconcert in Amsterdam. AMSTERDAM Producer John de Crane is echt wel in staat een Nederlandse musical het uiterlijk te geven van een internationale allure. TIJDENS DE voorbereidingstijd heeft de schrijver opnieuw aan het stuk ge werkt, nu met regisseur Christiaan Nor- tier en andere spelers: Polio Hamburger, Ad van Kempen, Rutger Weemhoff en Elias van Zanden. Van Kempen speelt al enige seizoenen bij Centrum. Hamburger heeft na een onvoltooide opleiding aan de Maastrichtse toneelschool gespeeld bij de Noordercompagnie en de Nieuwe Ko medie. Weemhoff en Van Zanden komen vers van de toneelschool, resp. Amster dam en Arnhem. In het titellied zingt Conny Stuart met veel vuur dat de Club van Rome met z’n onheilsvoorspellingen voor het jaar 2000 dood kan vallen, omdat zij, u en ik handen aan onze lijven hebben, waarmee we waarachtig toch wel een VOOR DEN HAAG. (ANP) De Mexicaanse groep van Carlo Santana doet op haar Europese tournee op 8 december sport paleis Ahoy in Rotterdam aan. De groep produceert muziek met een sterk ritmi sche, Afro-Cubaans-Mexicaanse grond slag. waarmee alom successen werden geboekt. De groep zal het volledige pro gramma verzorgen. Annie M. G. heeft een goed oor voor modieus taalgebruik, maar ze observeert niet meer dan borreltafelpraat (van links zowel als rechts). Daar doet ze echter niks mee, zoals Kees van Kooten noteerd, opnieuw gespeeld en bewerkt, tot er na drie maanden werken een soort afgerond geheel kwam. ADRES Stuur coupon aan Koorschool St. Bavo Wilhelminapark 6 - Haarlem Stuur mij plaat 1 2 Anderzijds omdat het over vereenzaming gaat. Ik ben nu begonnen aan een ver halenbundel, die allemaal gaan over reële oude mensen. Ik wil daar geen realistische case-stories van maken. Op een indirecte manier bevatten ze een stuk kritiek op de neiging om alles wat een probleem is weg te stoppen. In de behandeling van de ouderdom vind je de mentaliteit van deze maatschappij te rug”. „Sterf de moord” zal er anders uitzien dan toen het op het Instituut voor Theateronderzoek afgerond werd. Nor- tier: „Toen ging het over vier mensen met gebreken. Nu gaat het om meer wezenlijke zaken. De vier mannen wor den eerder geestelijk vermoord. In de trant van: „Je kan doodvallen; je kan de tering krijgen”. En Bernlef: „Het wordt geen realistische weergave. Het gaat ei genlijk over vier oude mensen, maar ze worden juist gespeeld door jonge. Je ziet dus mensen met een verleden en een berusting, die ze gezien hun leeftijd niet kunnen hebben. Door de stylering wordt het heel moeilijk je als toeschouwer met hen te vereenzelvigen. Dat zou maar af leiden van waar het om gaat, namelijk dat die mensen in een machtsstrijd ge wikkeld zijn, waarin ze elkaar de moord laten Sterven”. en Wim de Bie dat zo voortreffelijk kunnen. „Wat eefi planeet” haalt zowat alles overhoop wat de afgelopen tien jaar in de Nederlandse samenleving naar boven is geborreld (milieuverontreiniging en protestacties), maar Annie M. G. laat daarvan niet meer dan de buitenkant zien aan de hand van een ondramatisch verhaal over een aantal anonieme cliché- figuren. ra MARKIEZEN ZON NESCHERMfN ROllUIKEN/LUXAFLEX JALOUZIEEN Middenhavenstraat 27 IJmuiden - Telefoon 02550-1 41 08 Na 18.00 uur telefoon 02550-1 12 02 HAARLEM. De klavecinist Gustav Leonhardt heeft vrijdagavond in de tuinzaal van het Haarlemse Concertge bouw het eerste concert gegeven van de Klavier-serie, die door de stichting „Stadsschouwburg en Concertgebouw Haarlem” voor dit seizoen werd ontwor pen. Het was te verwachten, dat voor dit concert speciaal de minnaars van barok muziek en in het bijzonder zij, die bij voorkeur bekoord worden door de klank van de klavecimbel en door de muziek, welke hiervoor geschreven werd, belang stelling zouden tonen. Gezien de flinke bezetting van de tuinzaal zijn zij niet gering in aantal. Maar waarom moet Annie M. G. Schmidt in ’s hemelsnaam doorgaan met musicals te schrijven waarin kitsch en slechte smaak schering en inslag zijn? En waarom moet Harry Bannink daar nog op voortborduren met z’n hoerenmu- ziek, plastic aftreksels van de rock en met veel getetter georkestreerde caba- retmuziekjes van 20 jaar terug? Duitse componist Johann Jakob Frober- ger (1626-1667). Louis Coupérin, een ze- ventiende-eeuwse telg van de beroemde muzikantenfamilie Coupérin, schreef een „Prélude non mesuré”. Aan deze titel voegde hij toe: „a l’imitation de Frober- ger. Men kan zich afvragen: „Was het stuk als hulde en erkenning bedoeld of was het een charmante, maar zeker niet onduidelijke kritiek?” Gustav Leonhardt had dit Prélude in zijn programma opgenomen. De uitvoe ring ervan beantwoordde in alle opzich ten aan voorschrift van de componist. Tot de werken, die op deze avond verder nog ten gehore werden gebracht behoorden Toccatas, vijf Gagliarden en een Capriccio di durezze van Girolamo Frescobaldi, de Partita in D grote terts van Johann Sebastian Bach en een reeks „Pièces de clavecin”, waarmede de Fran se componist Antoine Forqueray, die reeds als knaap van vijftien jaar bij koning Lodewijk de Veertiende „als kind in huis” was, een aantal bijzonder onin teressante vrouwen heeft getypeerd, al thans wanneer men wil aannemen, dat de typering door Forqueray adequaat geweest is. Met feilloze technische beheersing heeft Gustav Leonhardt al deze compo sities vertolkt en daaraan een subjectie ve inhoud gegeven. Mij hebben zijn uitvoeringen niet de verwachte voldoe ning gegeven. Ik ben er van overtuigd, dat bij vertolkingen met ensembles het gedemonstreerde principe niet gehand haafd kan worden. IN 1971 WERKTE Bernlef aan het instituut. Hij gaf ideetjes aan een aantal spelers, die ze via improvisatie nader uitwerkten. Wat daaruit kwam werd ge- „TAAL IS ER VOOR het misver stand”, schrijft Bernlef in het Centrum programmaboekje, waarin de complete tekst van „Sterf de moord”is afgedrukt. Hij verklaart nader: „Veel is conversa tie. Taal functioneert alleen om langs elkaar heen te praten. Het zijn schijnge- sprekken. Aan de oppervlakte lijkt het of men het tegen elkaar heeft, maar ieder is met zijn eigen verhaal bezig”. Bernlef is bij het Instituut voor Thea teronderzoek gaan werken, omdat Jan Kassies een der oprichters ervan het hem vroeg. „Uit nieuwsgierigheid heb ik ja gezegd. Maar al werkend heb ik ontdekt dat toneel ook voor mij interessant was. Vroeger dacht ik niet zo, omdat toneel voor mij het nadoen van de werkelijkheid bleef. Ik ga ervan uit, dat theater illusie is”. VREEST BERNLEF in een hokje te worden ingedeeld door de toneelcritici: bijvoorbeeld in ’t absurdistische hokje?” Ze doen maar”, zegt hij, „Het paradoxale van dit stuk is dat het taalgebruik zeer realistisch is, maar door de stylering daarvan afwijkt. Absurdistisch kun je het niet noemen”. Maar hij meldt dat Ionesco, van wie hij „De Stoelen” jaren geleden zag, wel van invloed is geweest, „Ook al is dat absurdisme bij mij ad absurdum doorgevoerd.” Gustav Leonhardt stelde het program ma voor dit concert samen met compo sities uit de zeventiende en de achttien de eeuw. Zij droegen het kenmerk van de renaissancistische muziekstijl en van de barokstijl. Het verschil in muzikaal karakter werd bij de vertolkingen goed deels genivelleerd door de uitvoerings- stijl, die de werken onder één interpre- tatienoemer bracht, welke door de solist zelf werd vastgesteld. Leonhardts spel kreeg een improvise rend karakter vrijwel voor elke compo sitie, die hij onder handen nam. Daar voor koos hij de vrijheid, die een impul sief geaarde ontwikkeling toeliet met variabel verkozen ritmiek en onbesten digheid van de muzikale karakteristiek als gevolg. Voor de toehoorder, die een voorstel ling had gevormd van hetgeen hij aan geordende klank verwachten kon, ging door dit interpretatieprincipe verwach ting plaatsmaken voor afwachting. Gustav Leonhardt moet ongetwijfeld redenen hebben om in deze zin de mu ziek te brengen. Het lijkt, dat hij een voorganger gehad moet hebben in de I KELTUM „Voor mij was de periode dat ik aan het Instituut werkte een soort spoedcur sus toneelschrijven. Ik hoefde niet op goed gezag van een regisseur aan te nemen dat iets niet klopte; nee, ik kon het zelf zien en leerde zo in betrekkelijk korte tijd in toneelbeelden denken,” al dus Bernlef. Het stuk kwam bij Centrum terecht, waar het een tijd circuleerde bij de dramaturgen en de leiding, totdat men besloot het op het repertoire te zetten, geheel in het kader zoveel mogelijk Nederlands toneel te spelen. „Sterf de moord” laat vier mannen zien. Een blinde, een dove, een doof stomme en een lamme. In een soort conversatiezaal van een vakantieoord wachten zij op de boot die hen naar huis zal brengen. Zij reageren voortdu rend op elkaar maar geven niet thuis als ze elkaar nodig hebben. Ze laten elkaar barsten. DEN HAAG. (ANP) Voor het ko mende jaar heeft het ministerie van CRM 2.035.000 beschikbaar voor stipen dia, toelagen, werkbeurzen en uitleen- vergoedingen voor letterkundigen en let terkundige vertalers, voor stipendia aan componisten en voor opdrachten aan choreografen. Dit totaalbedrag is bijna een half miljoen gulden groter dan dat voor dit jaar. De uitkeringen gaan naar letterkundi gen, om het hun mogelijk te maken meer tijd aan scheppende letterkundige arbeid te geven. Willen zij er voor in aanmer king komen, dan moeten zij zich voor 7 januari tot het bestuur van het Fonds voor de Letteren hebben gewend. De stipendia om componisten in staat te stellen zich gedurende een bepaalde periode vrij te maken om zich intensie- ver aan hun compositorisch werk te kunnen wijden, belopen voor 1974 350.000. Wie voor een stipendium in aanmerking wil komen kan zich tot het ministerie wenden. Wie geïnteresseerd is in een opdracht voor een choreografie kan zich hiervoor bij de rijksadviescom- missie aanmelden. De commissie wil de opzet van het ballet voor 1 december weten. innof handkar kunnen voortduwen. Dat is dan alles wat Annie d’r studie heeft opgele verd. Dat is kitsch, zonder een enkele inner lijke overtuiging. En de wansmaak van mevrouw Schmidt blijkt uit haar woordgebruik. Woorden als „reet” en „klootzak” vliegen over het toneel, maar ze heeft er geen notie van waarom die woorden tegenwoordig op het toneel ge bruikt worden. Het enige positieve aan de inhoud kan ik vinden in een enkel liedje, dat herinnert aan Schmidts werk uit haar cabarettijd. „Ceremoniemeester” bijvoor beeld en „Schaarste”, waarin Conny Stu art op haar onnavolgbare manier over Willem Nijholt en Conny Stuart in een van de betere nummers uit „Wat een planeet”: „Daar staat een emmer”. heimwee zingt naar „ontbering, vliegen de tering, kraamvrouwenkoorts en kaantjes van vroeger”. Carré heeft gisteravond bij de premiè re. langdurig geapplaudisseerd voor een stuk theater, dat we over 20 jaar wel licht typerend zullen vinden voor het geestelijk klimaat van de jaren 70. Op pervlakkige prietpraat, die voorgesteld wordt als de zegeningen van het libera lisme. Treurig. ADVERTENTIE WlUllllllllllllllllllllllUlllillllllllllUI/lllllllllllll/llflIlll/IIIIIIIIIIIIU. HILVERSUM. Hoewel blijkens een NIPO-onderzoek slechts weinigen ’s nachts na één uur naar de radio luisteren, ziet minister Van Doorn van CRM deze nachtuitzendingen niet als een experiment. De bewindsman heeft namelijk afwijzend beschikt op een voorstel van de Omroepraad en het NOS-bestuur om de nachtuitzendingen te plaatsen in een nadrukkelijk als ex perimenteel bedoelde tijdsperiode. Volgens het NIPO-onderzoek luistert 85 percent van de ondervraagde 1016 personen vanaf 18 jaar ’s nachts nooit naar de radio en denkt 69 percent dat ook nooit te zullen doen. Van de jonge ren (18-24 jaar) luistert 75 percent niet en denkt 51 percent dat ook niet in de toekomst te zullen doen. Bij de oudere leeftijdsgroepen is de belangstelling nu en in de toekomst nog geringer. De resultaten van het NIPO-onder zoek staan wel in scherp contrast met de opvatting van minister Van Doorn, die in zijn brief aan het NOS-bestuur als zijn mening te kennen geeft dat de zendtijduitbreiding in beginsel perma nent moet zijn. Door de radio-nachtuit- zendingen experimenteel te maken, zou men daaraan een te tijdelijk karakter geven. Maar de mogelijkheid bestaat na tuurlijk altijd, aldus de minister, het zendtijdschema te herzien. Christiaan Nortier regisseerde bij Cen trum o.a. „Baas boven Baas”, „Kwartet” en „Jarig in plastic”. Met „Sterf de moord” heeft hij weer kunnen werken zoals hij dat wil: namelijk als deel van een collectief. Hij zegt: „Ik ben erg voor een collectieve verantwoordelijkheid, waarbij niet iedereen dezelfde functie heeft, maar wel een eigen functie, zodat er een gezonde inspirerende werking op elkaar ontstaat. Het stuk bestaat pas op het moment dat het van die vier acteurs zelf is”. En de schrijver zegt: „Pas als het van de acteur is, is het stuk van mij”. Het is een manier van werken die vooral bij de nieuwe generatie toneel- makers vorm krijgt, maar bij de geves tigde gezelschappen nog sporadisch kan sen heeft kunnen krijgen. De wisselwer king tussen schrijver, regisseur en spe lers is van invloed op hefa eindresultaat en de groep meent dat darweër invlóed heeft binnen het gezelschap en op het publiek. In ieder' geval ga'Sn Bernlef en Nortier volgend jaar op deze manier weer met Centrumspelers in de slag voor een nieuw stuk. 0 BERNLEF ZIET EEN verband tussen dit toneelstuk en zijn andere werk. Enerzijds omdat het over oude mensen gaat, die proberen greep te krijgen op hun bestaan door van hun herinneringen losstaande verhaaltjes te maken, zoals ook in mijn roman „Sneeuw” gebeurt R---E

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 9