Italiaanse dirigent in Darmstadt overleden Les Frères Jacques Na gesprek met BBK. '69, komt BBK aan bod Boersma komt kunstenaars tegemoet over BKR 139. Duo Mouth and MacNeal naar Eurovisie Songfestival Aangeboden COMPUTER elektronenflitser blijven ongeëvenaard Wie morgen tijdens de koopavond gezellig èn ook droog wil winkelen, komt gewoon naar Winkelcentrum Schalkwijk*. U kunt daar altijd gratis parkeren. Dat scheelt u op zo’n unieke avond minstens 4 kwartjes, veel gesjouw, en wellicht een nlensbui of nat pak. Welkom dus morgenavond. n gemakkelijke Modieuze en kunstvezels kleren van FOTO ENGEL b.v. ES Bijval in Haarlems Concertgebouw Marius Flothuis hoogleraar muziek Krebbers en Olof nu officier-Or.-Nassau 13 1973 WOENSD AG 1 4 NOVEMBER M 5 (Van onze redactie in Den Haag) DEN HAAG Minister Boersma van Sociale Zaken is bereid, mits er voldoende financiële middelen zijn, de vergoedingen voor kostwinners en niet-kostwinners (alleenstaande kunstenaars) in het kader van de Beel dende Kunstenaars Regeling (BKR, vroeger de contraprestatieregeling ge naamd) gelijk te trekken. Hij is voorstander van gelijktrekking in fasen naar leeftijd. De gelijktrekking wordt begroot op 8 a 9 ton en zal door ge brek aan ruimte in de huidige begroting niet onmiddellijk gerealiseerd kunnen worden. De minister mikt op 1 januari 1975. J r i stemd voor het hele gezin en voor allerlei gelegenheden; van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat, of zo u wilt, wederom tot ’s morgens vroeg. De zo-gewas- sen, zo-droog-formule zal voor u geen abracadabra meer zijn. Mijn puur-natuur-voorkeur, althans wat. stofkeuze betreft, is u wel bekend. Nu wil dat beslist niet zeggen dat kleding van een kunstvezel of een menging, bij voorbeeld met wol of katoen, daarom minder goed en mooi zou zijn. Vandaar in dit journaal voor u een kledij-varié, vervaar digd van Du Pont-vezels, be- Ki Maderna vond hier erkenning (Van onze kunstredactie) ADVERTENTIE i in de RICHTGETAL 22 (Van onze correspondent) (Van onze RTV-redactie) ADVERTENTIE 22 november a.s.) geopend van onder redactie van Bé ter Maat Minister Van Doorn van CRM heeft de onderscheidingen maandagavond tij dens een concert in het Nederlands Con gresgebouw uitgereikt. DARMSTADT. Op 53-jarige leeftijd is gisteren in zijn woonplaats Darmstadt overleden de dirigent en componist Bru no Maderna. Hij was al geruime tijd ziek, maar werkte steeds door. Vorige week was hij nog in Londen waar het Londens Symphonic Orkest zijn hobo- concert uitvoerde. Het concert is in juli van dit jaar tijdens het Holland Festival door het Residentie Orkest en de hoboïst Ban de Vries ten doop gehouden. de leiding van dit orkest te danken, dat Maderna in Nederland terecht zo bekend is geworden. Via het USO kwam hij ook bij het Residentie Orkest en het Concertgebouw Orkest. Bruno Moderna is in 1920 in Venetië geboren. Hij heeft niet alleen lesgeno men bij belangrijke Italianen, maar ook bij de beroemde dirigent en componist Hermann Scherchen. diverse andere hits op hun conto, vooral in Nederland en Duitsland. Vrijwel alle hitcomposities werden geschreven door het duo Hans van Hemert en Harrv van Hoof. Eerst nog zal de NOS het jaarlijkse nationale songfestival organiseren. Tij dens dit rechtstreeks op de televisie uit te zenden programma zal een jury het liedjfe uitkiezen, dat Mouth en MacNeal in Brighton moeten zingen. Het is de tweede keer dat voor Neder land een duo aan dit festival deelneemt. In 1972 behaalden Sandra en Andres een derde plaats met „Als het om de liefde gaat”. Alle andere festivals werden be zocht door Nederlandse vocalisten, van wie Corrie Brokken (in 1957 met „Net als toen”), Teddy Scholten (in 1959 met „Een beetje”) en Lenny Kuhr (in 1969 met De Troubadour) op de eerste plaats eindigden. Een topmodel dat zelf elek tronisch de juiste licht- hoeveelheid vaststelt voor een geslaagde opname. Geen rekenen, geen over belichting. Door gezamen lijke inkoop van ruim 150 INFO vakzaken kgnnen wij U deze flitser (die zeker enkele tientallen guldens meer zou mogen kosten) aanbieden met accu, laadsnoer, en kabel, voor slechts leer 0041, ’814. ANEGANG 32, HAARLEM KLEVERPARK 7, HAARLEM GEN. CRONJÉSTRAAT 21, HAARLEM FLORIS v. ADRICHEMLAAN 84 BOERHAAVEPASSAGE BLOEMENDAALSESTRAATWEG 86, SANTPOORT-ZUID. in 157. Voor Willem Duyn en Sjoukje van ’t Spijker kan dit Eurovisie Songfestival een tweede poging betekenen om inter nationale roem te behalen. Een eerste poging werd met succes bekroond toen hun hit „How do you do?” wekenlang in de hitlijsten van Amerika en tal van andere landen stond. Later schreven zij Prof. Reeser zal voorlopig zijn leerop dracht blijven vervullen, in ieder geval tot 1 januari 1974, maar waarschijnlijk tot 1 september 1974, omdat Marius Flothuis tot dat tijdstip verplichtingen heeft bij het Concertgebouworkest. DEN HAAG. (ANP) De violisten Herman A. Krebbers en Theo O. Olof, wonende in Blaricum en Amsterdam, zijn bevorderd tot officier in de orde van Oranje-Nassau. Beiden waren reeds ridder in de orde van Oranje-Nassau. OOK DE PARIJSE COUTURIERS verwerken thans de fraaie syntheti sche vezels, hetgeen ik onder andere bij de confectiecollectie van Jean Patou heb kunnen vaststellen. Zo zag ik van de ontwerper van dit huis, Angelo Tarlazzi, een beeldschone, ge drapeerde zwarte avondjapon waarop hij een jasje van zeer luxueus Qiana satijn liet dragen. Bovendien had het jasje een fraai kasjmier dessin. Tar lazzi verwerkte dezelfde stof in een lange rok die middenvoor open was, zodat het kniebedekkende jurkje er onder goed zichtbaar bleef. zijn muziek te realiseren. Nog in het laatste Holland Festival liet hij van zich horen met, behalve met zijn hobocon- cert, de opera Satyricon; vooral deze opera leverde veel stof tot discussie. Dat spreken over dit werk heeft Ma derna deugd gedaan, want deze man hield van praten over muziek. Ook als docent, eigenlijk een te officieel woord voor een bescheiden man zoals hij was, was hij belangrijk. Maderna was vooral ook een groot instrumentator; dat blijkt niet alleen uit zijn eigen composities, maar ook uit zijn bewerkingen van composities van ande ren, bijvoorbeeld van Monteverdi. Te vens zag hij als een der eersten de overeenkomst in structureel opzicht tus sen de muziek van de Renaissance en de hedendaagse muziek. De ontdekking van deze overeenkomst heeft geleid tot ge heel nieuwe wegen bij de componisten die eigentijdse muziek schrijven. Het Utrechts Symphonic Orkest heeft onder zijn leiding vele onvergefelijke concerten gebracht en het is mede aan met volledige overgave. Nimmer deed hij iets voor minder dan 100 percent, zelfs niet wanneer hij zich inzette voor het componeren van een smartlap voor de Zangeres zonder Naam, waarvoor Lu- cebert de tekst schreef. Bruno Maderna geeft aanwijzingen tij dens de repetities van Satyricon in maart m van dit jaar. Dacron polyester met katoen.is ver werkt in deze ribvelours overall. Maderna heeft het leven geleefd op een wijze zo intensief, als maar zelden voorkomt, en soms breugeliaans aan deed. Liefhebben, eten, drinken, maar ook het beoefenen van ascese en medita tie, hij deed alles grondig, oprecht, en met volledige overgave. Nimmer deed Voor een nadere uitwerking en het operationeel maken van de suggesties van BBK’69 zal hij advies inwinnen van de Centrale Adviescommissie, die bestaat uit afgevaardigden van de vier grote kunstenaarsorganisaties, deskundigen op het gebied van de kunst en vertegen woordigers van de departementen van Sociale Zaken en CRM. Het gesprek met BBK’69 vond plaats in het kader van het overleg met kun stenaarsgroeperingen over alternatieve mogelijkheden voor de Beeldende Kun stenaars Regeling. Binnenkort kan het advies over een „overheveling” van de beeldende kunstenaars van Sociale Za ken naar CRM van de Raad voor de Kunst worden verwacht. UTRECHT. Marius Flothuis, thans nog artistiek leider van het Concertge bouworkest, is benoemd tot hoogleraar in de algemene muziekwetenschap aan het Instituut voor Muziekwetenschap van de rijksuniversiteit in Utrecht. Hij volgt als zodanig prof. H. E. Reeser op, die met ingang van 1 september van dit jaar is gepensioneerd. Dit heeft minister Boersma dinsdag meegedeeld na afloop van een „con structief” gesprek met een delegatie van BBK’69 over herziening van de BKR. Ook tegenover andere voorstellen van BBK’69 zoals het streven naar een gro tere uniformiteit in de toekenning van materiaalgelden. meer mogelijkheden tot verlening van opdrachten en de toela ting van kunstenaars onder 25 jaar tot de Beeldende Kunstenaars Regeling, bleek de bewindsman positief te staan. r DACRON EN ORLON IN verschil lende mengingen vormen een dank baar materiaal voor jumpers, jurkjes en kinderkleren. Vooral die kinder- kleren zijn behalve wasecht, ook zo lekker stoeiecht. Leuke dacron ve lours broeken, met en zonder boven stukjes, zijn ideaal met geflanelleerde dacron blouses. Jacks met een krulli ge orlonvoering staan er borg voor dat onze lieverdjes de koudste win termaanden heerlijk warm kunnen trotseren. Winkelcentrum Schalkwijk is op beide koopavonden (15 en 19.30 tot 22.00 uur. DE WINTERSPORT-ENTHOUSI- ASTEN onder u, in het bijzonder de liefhebbers van het zoeven op de lange latten, kunnen zich heerlijk vrij voelen in de pantalons van elas tisch velours met een lycra elasto- mer-vezel. Ingebouwde slobkousen en versterkingen aan de benen plus ha ken die aan de skischoenen bevestigd kunnen worden zijn allemaal van die leuke kleine details, die niet alleen het noemen, maar zeker ook het aanschaffen waard zijn. Bekijk het maar eens op uw gemak. Veel genoe gen ermee! Bruno Maderna. het kan zonder enige overdrijving gesteld worden, was een van de belangrijkste componisten en di rigenten van deze tijd, In Nederland is dit altijd duidelijk onderkend. Maderna was in beide kwaliteiten hier zeer ge liefd. Mocht de poging van invloedrijke avantgarde-componisten in Amsterdam om hem als dirigent van het Concertge- bouworket te krijgen tot mislukken ge doemd zijn, Maderna heeft hier gelukkig vele kansen gehad om zijn ideeën en (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Les Frères Jacques hebben gisteravond Haarlem veroverd. De grote zaal van het Concertgebouw was voor meer dan de helft bezet door scholieren uit de hogere klassen, die les quatre frères nog nooit in levende lijve hadden aanschouwd. De rest van het publiek bestond voor het merendeel uit oude vrienden van de Franse cabare tiers, die geen gelegenheid voorbij laten gaan om de kennismaking te hernieu wen. Af bijna dertig jaar treden de Frères Jacques samen op, maar dat is ze niet aan te zien. Zij zien er in mijn herinnering nog net zo uit als in 1952. Zij hebben in die tijd natuurlijk de nodige hoge hoeden en witte handschoe nen versleten; maar hun bokkesprongen zijn nog net zo gek als toen. Zij dragen nog steeds dezelfde vreem de pakjes zwarte maillots met truit jes die op vesten lijken. Vier dol dwaze mannetjes die aan een stuk door de meest uitzinnige capriolen maken en die voor ieder woord en iedere gedachte een ander gebaar maken, zonder ooit in herhaling te vervallen. Alles gaat in een razendsnel tempo; decors worden er niet gebruikt. Zij zingen, dansen en springen de hele avond in dezelfde pakjes rond. Soms verwisselen zij van hoed of snor, maar dat is dan ook alles. Voor de aanvang van de voorstelling was het vrij rumoerig in de zaal, maar toen de vier artiesten opeens op het podium stonden was het in één klap doodstil. Het is onmogelijk om na te vertellen wat er precies gebeurt, maar zij laten hun publiek geen ogenblik los, hun voortreffelijke pianist Hubert Degex speelt zonder ophouden verder. De grap van de staart van de kat die uit acht wit-gehandschoende handen be staat is zo grandioos, dat je hem onmid dellijk nogeens wilt zien. Maar daar beginnen de heren niet aan er wordt niets herhaald. Meesterlijk was ook „Bon Dieu, oü est ce peleton” het verhaal van de laatste renner van de Tour, die zover is achtergeraakt dat hij het peleton niet meer kan vinden. Zon der dat er een fiets aan te pas komt zie je de man trappen of zijn leven er van afhangt. En dan „La truite de Schubert” een grootse persiflage op „Die Forellen” ge speeld a quatre mains door een meisje en haar leraar. Het ongeëvenaarde chan son „Les boites a musique” behoorde tot de laatste nummers. Wij hadden nog veel meer willen horen, maar wij wisten dat er een einde aan moest komen. De artiesten moeten altijd verder, naar het einde van de wereld en als zij daar zijn aangeland beginnen zij hun reis op nieuw. envelop temd ing. naar te verwerven, dat de termijn van één jaar, voorafgaande aan het tijdstip dat men in de BKR kon worden opgeno men, is verlengd tot drie jaar en dat de mogelijkheid is vervallen dat kunste naars jonger dan 25 jaar gebruik van de BKR kunnen maken. BBK’69 zei desgevraagd tevreden te zijn met de toezeggingen van de minis ter. Alleen had zij graag gezien dat ook niet-volledig geschoolden en autodidac ten onder de 25 jaar in aanmerking voor de BKR kunnen komen en niet alleen „afgestudeerde kunstenaars”. BBK’69 is hoe dan ook tegenstandster van het hanteren van leeftijdsgrenzen en geeft duidelijk de voorkeur aan het aanleggen van kwaliteitscriteria. Deze criteria wor den ook gebruikt bij de toelating van haar leden. Een geheel ander standpunt heeft de Beroepsvereniging voor Beeldende Kun stenaars, waarvan BBK’69 zich in 1969 afsplitste. Naar het oordeel van de BBK onder voorzitterschap van Harry Visser moet niet in de eerste plaats naar kwa liteit gekeken worden maar moet de beeldende kunstenaar kunnen aantonen dat hij zijn werk als hoofdberoep uitoe fent. Ook de oude BBK hekelt misbruik s, van de BKR en stelt zich tegen kitsch op. De BBK vindt dat zij een vakbond is en dat BBK’69 zich als een „gilde” opstelt. Op 22 november a.s. zal de BBK haar standpunten in een gesprek met minister Boersma eveneens naar voren brengen. Dat zij met rond 1200 leden als veel grotere vereniging dan BBK’69 (pl.m. 400 leden) toch als tweede belangengroepe ring door de minister wordt ontvangen, ligt aan het feit dat een eerder gepland onderhoud met Boersma op het allerlaat ste ogenblik afketste. De BBK had als eis vooraf gesteld dat alle beperkende maatregelen van de BKR moesten wor den ingetrokken. Bovendien wenste zij niet als louter BBK-delegatie met de minister te spreken, maar anderen (le den van de plaatselijke BKR-commis- sies, en anderen) bij het gesprek te betrekken. Op die eisen ging minister Boersma niet in en annuleerde het onderhoud. Dinsdagmiddag zei drs. Boersma hiero ver: „Ik wens niet gemanipuleerd te worden. De agenda was vastgesteld. Daar moet men zich aan houden en dan moet men niet plotseling met nieuwe eisen op tafel kómen. Dan gaat wat mij betreft de deur dicht. Bovendien wil ik er geen Poolse landdag van maken.” Overigens zei drs. Boersma het gesprek op 22 november „sans rancune” tege moet te zien. De BBK heeft genoemde eisen-vooraf laten vallen, maar zal zich in het onder houd met de minister wel strikt beper ken tot de eis alle beknottende maatre gelen van 1972 te laten vervallen. De wensen van de BBK tot herziening van de BKR in haar geheel gaan veel verder dan die van BBK’69. Gedrapeerde zwarte avondjapon waarop een Qiana satijnen jasje met kasjmier dessin uit de confectiecol lectie van Jean Patou naar een ont werp van Angelo Tarlazzi. De overheid streeft met name naar bredere beroepsmogelijkheden voor de kunstenaar en herkanalisatie van geld stromen van overheid naar kunstenaar. Minister Boersma heeft toegezegd alert te zullen zijn dat deze „overheveling”, waarbij de BKR in zijn huidige vorm zal worden afgeschaft, zodanig gebeurt dat er geen lacune zal ontstaan waarvan de kunstenaar de dupe wordt. „Er mo gen geen mensen tussen wal en schip vallen”, aldus de minister, die openstaat voor iedere goede wijziging in het kun stenaarsbeleid, een betere, toegespitste regeling graag overlaat aan minister Van Doorn (CRM) en de BKR wil hand haven zolang de „overheveling” naar CRM niet volledig is. Kritiek heeft Boersma op de wijze waarop minister Roolvink vorig jaar het „hard aankomende wapen van de leef tijdsgrens” bij de beperkingen in de BKR heeft gehanteerd, hoewel hij er kende dat de toenmalige budgettaire si tuatie tot beperking noodzaakte. Maar hij had liever gezien dat er overleg zou zijn geweest met de betrokkenen. De beperkende maatregelen bestonden globaal hieruit dat kunstenaars, jonger dan 35 jaar, moeten proberen inkomsten buiten het beroep als beeldend kunste- HILVERSUM. Mouth and MacNe al zullen Nederland volgend jaar verte genwoordigen op het 19e Eurovisie Songfestival. Hoewel vorm en inhoud van het begin volgend jaar te houden nationale songfestival nog niet geheef vaststaan, is het nu vrijwel zeker dat ditt populaire duo zal deelnemen aan het Europese liedjesfestijn, dat op 6 april 1974 in de Engelse badplaats Brighton zal worden gehouden. Jumpers en slipovers, uiteraard met de modieuze jacquard dessins, zijn er te kust en te keur. Ze zijn verkrijg baar in honderd percent orlon of in zeventig percent dacron met dertig percent wol, dan wel in andere men gingen. U hebt het maar voor het zeggen. 4 I ft ES» ïii

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 13