Romantisch-naïeve Compact stuk knap gespeeld il blik op ver verleden CONCERT 9 Puccini’s opera in Amsterdam Vlaamse La Bohème werd alle bravoure onthouden Engagement in de film m Boekhandel H. de Vries Yamaha Orgels Alphenaar Fred Brekelmans r Tijdelijke sluiting Shaffy overwogen Ontdek het bij CINESTUD IN KRITERION c Het fijne van de boekhandel: je vindt er het nieuwste Ged. Oude Gracht 27 en Jacobynestraat3, Haarlem VOORLICHTINGS- „DE VROUW IN HET MAANLICHT” „STERF DE MOORD” DOOR CENTRUM 17 V R IJ D A G 1 6 NOVEMBER 19 7 3 N achtvoorstellingen Filmmuseum 15.- 56 JCartevensen Roeven ocRt niet onRetaalRaarte wezenl op door T R- iR ke, zo HAARLEM Het is met de op voering van het toneelstuk „Sterf de moord” van J. Bernlef als met het decor van Cees Wolfrat waarin het wordt gespeeld. Dat decor stelt een soort wachtkamer voor, heel eenvoudig: Een oplopende vloer, drie wanden met een deur en twee ramen in perspectief. Kijk je goed, dan blijkt dit perspectief sterk overdreven en de zee waarop de ramen uitzien onbeweeglijk. Het suggereert geen natuurlijke diepte, maar stelt een diepte vóór. Harald en Maud GISTERMIDDAG om twee uur is in het Amsterdamse Kri terion het vijfde Internationale Studentenfilmfestival Cinestud 73 begonnen met ter inleiding een selectieprogramma uit de oogst van studentenfilms in de periode 1970-1973. ’s Avonds om 19.30 en 22.00 uur kwamen res pectievelijk Amerikaanse en Duitse bijdragen aan bod, ter wijl om 0.30 uur een zogenoem de Informatievoorstelling plaats vond die ditmaal gevuld werd met „Chili en Cuba onder een vlag” van Santiago Alvarez, vallend dus buiten het eigenlijke kader van Cinestud. Great Waltz Dwaallicht ADVERTENTIE kunstwerk romantisch-naief Op maandag 19 november AANVANG 20.15 UUR Polio ADVERTENTIE TOEGANG VRIJ. JAC HEIJER UW BETAALBARE JUWELIER. J. H. MOOLENIJZER CHARLES BOOST I in de tuinzaal van het Concert gebouw Lange Begijnestraat - Haarlem. de aan - en <ses. orm- erde iliteit i de vóór relijk ibele >epel - elk >ch na's Gespeeld wordt op het wereld beroemde theaterorgel de EX42 Tevens kunt u de nieuwe mo dellen BK 40 - B 30 R - B 10 R en B 5 C R beluisteren. Pat Andrea illustreerde het boek: te keningen die soms doen denken aan 19e eeuwse prenten, soms aan -heel modern werk. Zijn orginele tekeningen zullen in de diverse Bijenkorffilialen ter verkoop worden opgehangen. Gisteren waren ze alle te bezichten op een kleine expositie. Het is een gelukkige combinatie ver- teller-tekenaar De Boer-Andrea, die sa- Zoals we het festival nu kunnen overzien, zijn er naast middelmatige en nauwelijks interassante pogingen tot film ook veel boeiende en vernieu wende dingen te zien. En krijgt men in ieder geval wel duidelijke bewij zen in handen gespeeld, niet alleen dat overal ter wereld druk gefilmd wordt maar ook dat de films als de Nederlandse film, waarbij de Kri tische Filmers Breda en hun werk wijze als discussie-onderwerp dient. Die discussies zijn trouwens ook een nieuw element in dit nog aan geen tradities gebonden festival. ed) Ie NAAST CINESTUD '73, die iedere dag voor een gloednieuw programma van korte films zorgt in Kriterion, zijn er ook andere programma’s te noemen die zorgen voor wat opleving op de Amsterdamse bioscoopagenda. sn. azen een - een een zee ierg- Deze ft een iaard- poel-, n een gerust telijke ening, ie na- icatiè, renrek :onder B Het is wel heel toevallig dat men de beide opera’s binnen drie dagen in Am- slerdag kan horen. Leoncaballo, die in de laatste jaren van de vorige euw vel beroemder was dan Puccini, had de opdracht gekregen om de novelle „La Vie de Bohème” van Henri Murger te componeren. Aangezien hij het te druk had met andere opdrachten vroeg hij Puccini deze opdracht over te nemen. Na twee jaar bleek dat zij beiden aan „La Bohème” werkten. Puccini’s versie had het meeste succes en Leoncavallo kwam niet meer aan bod. Maandag 19 november zal bijv, om 10.30 Joris Ivens, pas terug uit de Volksrepubliek China, verder George Sluizer en Solomon Bekele (als verte genwoordiger van de Pan-African Fe deration of Filmmakers) het resp. hebben over Film en Politiek en Film en de Derde Wereld. Meer over de vormen van filmengagement en over de voor- en nadelen van de zuiver politieke pamflettistische film en de sociale protestfilm kan men vinden in het uitgebreide programmablad van Cinestud 73 dat een aantal schrijvers in ongewild debat met elkaar laat komen door verschillende mensen, o.w. Haanstra en Sluizer zich te laten uitspreken over het onderwerp. Mimi het arme naaistertje zag er echt bekommerd uit en zong haar hele partij zonder zangeressen-allures. Erika Pau- wels heeft niet zo’n sterk geluid, maar zij gaf heel bewust niet meer dan uiter lijk noodzakelijk was. Haar tegenspeler Nick Dumont (Rodolphe) legde er zo nu en dan wel een extra schepje op, maar AMSTERDAM (ANP). Het bestuur van de stichting Shaffy theater in Am sterdam houdt ernstig rekening met de noodzaak het theater per 1 maart 1974 tijdeïijk te sluiten. Zoiets is ook aan de hand met de manier waarop het stuk geschreven is en wordt gespeeld. De opvoering schept geen illusie, maar toont aan. De vier mannen die het stuk bevolken zijn jonge spelers. Zij spelen echter personages die veel ouder moeten zijn, maar doen dat zonder schmink of psychologisch verant woorde typeringskunstjes. Uit hun ge sprekken en handelingen blijkt dat ze méér zijn dan toevallige individuën en dat het stuk méér is dan een sick joke over vier ernstig gehandicapten. We zien een lamme die nog wel kan praten en aldus de baas speelt over een blinde, een dove en een doofstomme. Ze zijn 14 dagen in een vakantieoord ge weest en wachten op de boot naar huis. Heel precies zijn hun onderlinge relaties getekend. De lamme haat de doofstom me, terecht want deze kan nog wel lopen. De doofstomme geeft blijk van genegenheid voor de blinde, terecht want deze mag dan wel kunnen praten maar kan tenminste niet zien. De blinde speelt het geweten van het viertal; met opgeheven vinger leest hij de les. De dove kan liplezen, is daardoor telkens laat in zijn reacties en doet daarom onnozel aan. Maar hem geeft Bernlef de meeste stuk speelgoed en geeft zijn voorkeur voor een Tommy-gun te kennen. Een fiash-back maakt duidelijk waarom. Hij droomt ervan zijn ouders te wre ken die gedood werden door een geweer als deze speelgoed Tommy- gun. Een weinig verheffend en naief soort propagandafilmpje dat alleen maar de reden van Israel’s huidige politieke achterdocht kan illustreren. Zo begint het titelverhaal van de bun del „De vrouw in het maanlicht”, die gistermiddag in een volle bovenzaal van de Bijenkorf in Amsterdam, door uitge verij Sijthoff werd gepresenteerd. De „zonderlinge verhalen” werden geschre ven door Herman Pieter de Boer: ,,’s nachts, als alles stil is. En buiten op het land kan het nog heel stil zijn”. Ton Lensink las voor vele aanwezige een paar verhalen voor op de manier, waarvan hij alleen bet geheim bezit, so noor en melancholiek. „Ik kende Herman Pieter niet zo goed, vertelt hij erbij, maar toen ik zijn verhalen had gelezen hield ik van hem.” Alhambra 2 bijv, brengt met „Ha rald and Maude” nieuwe gezichten op het doek in de hoofdrolspelers Ruth Gordon en Burt Cort. Zij geven een niet meer zo origineel gegeven van een liefde tussen een jonge man en een oudere vrouw nieuwe inhoud, dank zij regisseur Hal Ashby, die ook „The Landlord” maakte. Twee origi- ’nele karakters, ieder op eigen manier, hoogst merkwaardig samengebracht, wat leidt tot een charmante liefdes- comedie die aardige momenten heeft, maar niet tot een meeslepend geheel weet uit te groeien. men een maakten. Het orkest van de Vlaamse Opera onder leiding van Luigi Maartelli zorgde voor een uitnemende ondersteuning. De totaal indruk was dat de zangers zich bijzonder goed aan de aanwijzingen van de regisseur dr. Walter Eichner hielden. Hij had hen kennelijk op het hart gedrukt zich van alle bravoure te houden en daardoor kreeg de voorstel ling een zekere matheid. Toch blé'ek dit aan het eind een Winstpunt te zijn, want de sterfscène was door de hulpeloosheid van de armelieden opeens zo schrijnend, dat de angstschreeuw van Rodolphe iedereen door merg en been ging. Uitvoering van alle plannen in en door het Shaffy theater is sterk afhan kelijk van de financiële steun van de overheid, aldus het bestuur. Thans wor den subsidies ontvangen van de gemeen te Amsterdam en van de provincie Noord-Holland. Het ziet er naar, jpt ,dat de gemeente Amsterdam voor het thans reeds begonnen seizoen nauwelijks meer kan bijdragen dan vorig seizoen het geval was Toen werd 140.000 gulden gevoteerd, maar om het theater draaien de te' houden is een bedrag van 340.000 gulden nodig. Het ministerie van CRM is volgens het bestuur vooralsnog niet in staat en bereid subsidiëring te overwe gen. AMSTERDAM. „Mans en Janne hadden op het laatst zoveel kinderen dat ze de tel kwijtraakten. Hun schamele huisje wemelde er van. Kinderen sliepen onder de dakpannen, in de kelder en op de keukenplanken. Als je een kast open deed, zat er een kind te poepen of van de honing te likken.” DE 75STE verjaardag van Joris Ivens is voor het Filmmuseum aan leiding op woensdag a.s. enige histori sche hoogtepunten uit het werk van onze filmpionier te brengen, zoals „Regen” uit 1929, „La Seine a recon- trée Paris (’57), a Valparaiso” (63), „Pour le Mistral” (’65) en „Rotterdam- Europort” (’66). Donderdag volgen dan nog „Spanish Earth (37) en „Le Ciel, la Terre (’65)' gisch-Nederlandse co-productie „Het dwaallicht” in première gegaan, een verfilming door Frans Buyens van de bekende novelle van Willem van Els schot, die probeert trouw te blijven aan het origineel maar daardoor als langdradig, onduidelijk en moeizaam verlopend overkomt. Een zonderlinge wereld schiepen ze samen, een wereld die we bijna vergeten hebben tussen machines en efficiency. De wereld van de bakker, die zijn vrouw onder de bakkerskar moest spannen „omdat de trekhond dood is”. De wereld van de waarzegster en de vrouw in het glazen bad: droevige werelden soms, en dan weer opeens gek, verrukkelijk, speels. Wie terug verlangt naar het directe, de eenvoud van weleer, of naar dingen, die misschien wel nooit bestaan hebben, mag dit niet missen: „De vrouw in het maanlicht.” DE UITKIJK brengt een reeks nachtvoorstellingen onder de verza meltitel „Nachten van de Filmcritici”, wat betekent dat iedere week de voorkeur van een bepaalde filmcriti cus vertoond wordt. Deze week is dat B. J. Bertina, die als meest onder schatte film van het afgelopen sei zoen John Houston’s „Fat City” op zijn verlanglijstje heeft geplaatst. Verder geen grote veranderingen op de nachtelijke programma’s na die Cinestud 73 in Kriterion brengt. Een tweetal marathon-voorstellingen van Nederlandse films loopt daar uit tot circa 7.30 in de volgende ochtend. Verder brengt Cinétol als z.g. „Wak- kerblijvertje” de western van Burt Kennedy, „The War Wagon” met John Wayne en Kirk Douglas. Cinestud werd in 1960 in het leven geroepen op initiatief van P. Hans Frankfurther die nog altijd in het bestuur van de Stichting zit. De be doeling was meer aandacht te schen ken aan het filmwerk van studenten en tegelijk dit werk te stimuleren door het creëren van vertoningskan- sen. Uiteraard vielen onder het begrip studenten ook leerlingen van Filma cademies. Hoewel in het begin onder- scheid werd gemaakt tussen beide categorieën (de laatste was immers meer professioneel bezig), is men daar van afgestapt. Nu wordt ieder onafhankelijk en beginnend filmer geaccepteerd, waardoor de keus wat ruimer is komen te liggen. Er is in de loop van die dertien jaar tussen het eerste en het vijfde Internationale Studentenfilmfestival natuurlijk het een en ander veran derd. Cinestud 60 was nog een sprong in het duister, een poging iets te beginnen, waarvan men omvang en uitslag niet kende. Ook internationaal een compleet nieuwe onderneming. Hamburger, Rutger Weemhoff; liggend Elias van Zanden. KRUISWEG 47-49 HAARLEM TEL 023-320244 xGen.Oranjestraat 83z WIE WAT WIL weten over wals- koning Johann Strauss kan deze week terecht in Bellevue Cinerama, dat Andrew L. Stone’s „The Great Waltz” vertoont met Horst Buchholz als de muzikale hoofdpersoon. „L’Héritier” van Philippe Labro, hier vertaald als „Het imperium van een Playboy”, gaat als première in Calypso met als voornaamste attrac tie de aanwezigheid van Jean-Paul Belmondo. „Rode Zon over de Bospo rus” die eigenlijk „Innocent Bystan ders” heet is een ongewone spionage- film van Peter Collinson die in Cine ac Damrak te zien is en Stanley Baker en Geraldine Chaplin samen brengt in een overbekend genre, dat echter van regisseur Collinson opval lende impulsen krijgt. Jacques Deray die „Rififi a Tokio”, „La Piscine” en „Borsalino” maakte, heeft een origineel gangsterthema aangeboord in „The Outside Man” („Achtervolging in Los Angeles”) met bekende acteurs als Jean-Louis Trin- tignant, Romy Schneider en Ann- Margret De film loopt in Rem- Van links naar rechts: Ad van Kempen, letterlijk aan ieders lip, omdat hij een gretig kijker is. Zodra hij de werkelijk heid niet meer wil zien en zich afsluit, komt dat des te dramatisch als een climax in het stuk aan., Rutger Weem hoff toont zich als de blinde het meest gevoelig van het viertal. Maar de sym pathie die je voor hem koestert verkeert, als je merkt dat het juis zijn ontvanke lijkheid en intelligentie is waarmee hij doeltreffend wraak kan nemen. De tra nen die hij in zijn ogen krijgt wekken dan geen meelij meer op. De voorstelling is vanavond en zater dagavond in de Haarlemse stadsschouw burg. dat kan zijn partij hebben en zijn stem ook. Gerda Tilman (Musette) liet geen twijfel bestaan over haar voortvarend heid. Zij typeerde haar rol uitstekend - een mainteneetje met een hart van goud. Het tweede bedrijf begon pas te leven toen zij opkwam en zij zette de boel behoorlijk op stelten. Echter het al dan niet vereiste engagement is niet de enige vernieu wing die zich in Cinestud 73 voor doet. Er zijn op vrijdag en zaterdag nachtmarathons aangekondigd, die van 0.30 tot 6.30 uur duren en door overlevingskansen. De doofstomme, de lamme en de blinde sterven de mobrd door de onmogelijkheid en de eigen onwil om naar elkaar te luisteren of zich te verstaan te geven. Maar de dove blijft over. Hij vraagt aan het slot, stilletjes voor zich uit, of zijn zoon hem nog eens wil schrijven. Hij zit geïso leerd; hij wil niet meer naar de werke lijkheid (liefst drie lijken naast hem) kijken. Maar vraagt nog om contact, maar dan via een brief, het geschreven woord. Praten heeft geen zin, schrijven wel. Dat is geen verwonderlijke conclu- sie voor een schrijver als Bernlef die zich sterk bezig houdt met functie en betekenis van de taal. En bovendien wijkt Bernlef met deze toch nog wel optimistisch te noemen conclusie af van absurdistische toneel schrijver als Ionesco en Beckett, met wier werken „Sterf de moord” giste ren bij de première in de Haarlemse schouwburg veelvuldig is vergeleken. Voor sommigen zal het thema van het stuk een afgekauwde zaak zijn. Maar net als met het decor zit er meer in, als je langer blijft kijken. Wel beperkt het literaire aspect de inhoud van het stuk. Mag het thema eerder gehoord zijn, de uitwerking is opvallend goed. Wat je noemt een goede bijdrage tot het Neder lands toneel. Bernlef heeft het stuk geschreven in zeer nauwe samenwerking met spelers, eerst op het Instituut voor Theateronderzoek, nu met toneelgroep Centrum. De sX'f die de acteurs aan droegen op zijn ia^ën heeft hij strak en sober gecondenseerd in toneelbeelden en dialogen. Even compact zijn de spelers met regisseur Christiaan Nortier te werk gegaan. De spelers uiten zich strikt per soonlijk, reageren voortdurend op elkaar en hebben op overtuigende wijze zich de motoriek van gehandicapten, eigen ge maakt. Ad van Kempen mag alleen maar zijn ogen en mond bewegen en weet daarmee knap de situatie te be heersen. Elias van Zanden is de doof stomme, die hij werkelijk als een volko men buitengesloten „eiland” laat zien. De manier waarop hij met de bloembol, die hij aan de blinde geeft maar later weer afpakt, is ondanks alle stilering erg ontroerend. Datzelfde geldt voor Polio Hamburger die de dove speelt. Hij hangt met zijn inmiddels befaamd gewor den „Twee mannen en een Kast”, verder Jan Nemec die afgestudeerd was aan de Praagse filmacademie en met zijn eindexamenstuk „Sousto” („A Mouthful”) meedong naar de prijzen (hij kreeg de Zilveren Roos van de Nederlandse Bioscoopbond) en tenslotte Paul Verhoeven, toen nog student in Leiden die „Een Hagedis teveel” had ingezonden, een experi menteel geval dat in niets zijn latere successen met „Wat zien ik?” en „Turks Fruit” zou doen vermoeden. Terugkijkend, behalve een succes voor de betrokken filmers, een succes ook voor de jury die het juiste talent uit een berg van inzendingen had weten op te diepen. Dat aantal inzendingen is ieder vol gend festival gestegen. Cinestud werd ook in het buitenland een begrip en ditmaal is, om niet helemaal te ver drinken in een zee van aangeboden films, voor het eerst gebruik gemaakt van buitenlandse contactpunten die in zekere zin een voor-selectie kon den maken of althans pré-adviezen konden geven. Toch is ook dit keer het aanbod tot over de 150 films gestegen met Cey lon, Columbia, Cyprus, Hong Kong, Thailand en de Ver. Arabische Repu bliek als niet alledaagse deelnemers aan het festival. De Arabische inzen- AMSTERDAM. De Koninklijke Vlaamse Opera heeft gisteravond in de Stadsschouwburg een gastvoorstelling gegeven van „La Bohème” van Puccini. Het is eigenlijk overbodig om de naam van de componist te noemen, er is maar één „Bohème” en die is van Puccini Maar vergist u zich niet, zaterdagmiddag wordt in het Concertgebouw een concert uitvoering gegeven van de „Bohème” van Leoncavallo- de beroemde compo nist van „Paljas”. De Vlaamse Opera zingt uit principe alle opera’s in het Nedrlands en gistr- avond waren alle solisten Vlamingen. Het is een merkwaardige gewaarwording „La Bohème” in sappig Vlaams te horen en niet in het Italiaans. Inplaats van „Che gelida manino” - „Uw ijskoude handje”. Het maakt de voorstelling veel eenvoudiger - alle gedachten, die de spelers uiten en die in het Italiaans zo verheven klinken, blijken doodgewone teksten te zijn. Trouwens de hele opvat ting van de Belgen is veel simpeler ook de decors waren veel sjofeler dan wij gewend zijn. De kunstenaars Rodolphe, Schaunard, Marcel en Colline,_ waren in derdaad arme sïoébérs. die geeri rooie cent hadden om uit te geven. Maar Cinestud 73 heeft er ditmaal een richtinggevende slagzin bij, een soort motto dat luidt „Engagement in de Film”. Wat waarschijnlijk als ant woord moet worden beschouwd op de kritiek, vooral in ’67 en ’70 in de pers geuit dat de inzendingen die toch afkomstig waren van jonge, politiek of sociaal-geïnteresseerde filmers, zo weinig maatschappelijk betrokken waren. Of alle inzendingen dit nu wel zullen zijn, valt niet te overzien maar wel te betwijfelen. Uit „Sadley missed”, een van zeventien Engelse bijdragen Cinestud 73. Fugitive Cinema geprogrameerd werk van jonge Nederlandse beroepsfilmers tonen. Woensdag, de 21 ste, de slui tingsdag is zelfs helemaal gewijd aan Des te verrassender was de uitslag die drie prijswinnaars opleverde van wie men latere nog veel zou horen. Roman Polanski behoorde daarbij aal conflict ook een haast onmisbaar wapen ter informatie en middel tot opruiing geworden is. ding gaat, in het kort samengevat, over het volgende: De Kerstman deelt speelgoed en poppen uit op een kinderfeestje. Een jongen weigert het In Studio K tenslotte is de Bel-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 17