a k Tom Poes is ons etiketje s het hart, Een strip om als je ziet wat de wetenschap mag nooit werkelijkheid benaderen fth „De schrik slaat je met je werk doet” Een Seth-hoofd Frustrerend CEES STRAUS Meer verhaal W X JP Astrologie ©I A ■F 1 I J '1 list M Hl r” 'iiS M5 546 <1 j ff - f k**- 1 S MARTEN TOONDER F rijd :rde A ste verhaal werd een zal Waarom niet vaker? Ollie B. Bommel en Tom Poes? t- >t ffl I le ’S 1 er bi i 73 Toonder: „Tom Poes is eigenlijk meer verhaal dan strip. De tekeningen zijn meer een ondersteuning van de tekst. Een strip steunt op balloons, zo gauw je ten en weer overdoen vind je terug in Het Overdoen (verschenen in de pocket Altijd dezelfde). Dat is de enige keer geweest dat ik gebruik heb gemaakt van dit thema”. Toonder: „Ik vrees dat Bommel een Stier is met Jupiter als planeet: opschep perig en dikdoenerig. In Bommel vind je het vaak verkeerd geplaatste idealisme terug. Tom Poes is zo’n abstract figuur, twee dimensionaal, moeilijk te vangen. Ik vind hem een elementaaltje. Mag in Toonder de kunstenaar het van de zakenman winnen, hij stapt niet licht vaardig over de waarde van het geld heen. „Je moet wel degelijk er voor werken, het ervaren dat er een prestatie voor nodig is. Het komt niet zomaar naar je toe” dat is gezocht. Dergelijke insinuaties zijn onvolwassen”. Toonder: „Grote delen van de wereld van Tom Poes zijn nog onbekend. Als j« dus in een wereld zit die daardoor ge kenmerkt is, zit je goed”. Willy Vondersteen gebruikt bij Suske en Wiske bepalade figuren of objecten (de tijdmachine) om zijn hoofdfiguren naar een andere wereld te transponeren. Bij de Bommelstrip is dat niet nodig? eer, >23- k. an- aor jns aor te an- er- te 69, Uw belangstelling voor astrologie? „Je moet een verhaal hebben met een begin, tussenmoot, climax en eind dat zo goed mogelijk op het begin moet rijmen. Het komt er op neer dat je in het begin het evenwicht dient te verstoren (zo begint iedere strip van Toonder - red.). Als er niets gebeurt, raak je tot volledi ge stilstand. Daarom moet je van een balans uitgaan en die moedwillig versto ren. Dan stel je je de opgave om het evenwicht dat je verbroken hebt weer te herstellen. In een verhaal kan je dit lekker doen. Het thema van evenwicht en onrust was ook de basis voor Holle- wijn. Ik vond hem een hele zware om te maken, hij had pretenties. Om het over een koning te hebben is best, maar hij mag niet van onze wereld zijn- Holle- wijn leunde zo zwaar tegen de realiteit aan, dat net gevaar bestond dat hij reëel zou worden. Daarom ben ik ermee ge stopt”. verliezen in een strip. Dat zie ik bij Eric de Noorman gebeuren, ook bij Flash Gordon, waar ik veel waardering voor heb. Althans voor Rip Kirby. Tegen woordig is hij niet slecht nagetekend, maar wel ongelooflijk vervelend. Kirby kon een eigen wereld scheppen. In dat geval heb je magie gepleegd”. Toonder: „Ik heb hef voorrecht in "een wereld te zitten, die niet deze is. Toen ik geboren werd, waren grote delen van de wereld nog niet bekend. Tarzan werd in onbekend, „wit”, Afrika geprojecteerd. Nu is de wereld helemaal bekend”. GREYSTONES is een rustig plaatsje in Ierland, aan ree gelegen, een klein uur gaans vanaf de hoofdstad Dublin. Marten Toonder woont er in een oude, in an tieke stijl opgeknapte en rustieke woning. Hoewel er enig contact met de autochtonen is, begrijpen de dor pelingen niet zo goed wat hij precies doet. Veel meer is Marten Toonder een begrip in eigen land als de geestelijke vader van een lange reeks stripfiguren die al voor de oorlog van zich deed spreken. Sommigen zijn allang dood en begraven (Japie Makreel en kort geleden nog Hollewijn, van wie in 1969-1970 het laat- ife- Hoewel het lang geduurd heeft, dat de strip in ons land werd geaccepteerd, is de waardering voor Tom Poes waar schijnlijk onvergelijkbaar groot. Er wor den zelfs door Neerlandici en andere geleerden wetenschappelijke onderzoe ken ingesteld naar aanleiding van de geestesgesteldheid en de avonturen van het onafscheidelijke duo. Wat vindt Toonder van een dergelijk wetenschap pelijk onderzoek van zijn werk? gemaakt). Maar de beroemdste fi guren leven nog in volle glorie: Tom Poes met Ollie Bommel, Panda en Kappie. Voor deze bijlage had het geen zin om met een biografie over Toonder te komen, zijn levensverhaal is in allerlei toonaarden bezongen en vorm gegeven. Veel aardiger is om met de schrijver te zoeken naar de uitgangspunten, de drijfveren die belangrijk zijn voor zijn werk. Het zal in dit verhaal blijken dat astrologie, een onderwerp waarvan Toon der een zeer ruime kennis heeft, een belangrijke rol speelt in zijn werk. Stripkenners menen te moeten opmer ken dat de invloed van Ierland (met name het landschap) na Toonder’s komst aldaar duidelijk in de strip is gaan toenemen. Toonder is het daar beslist niet mee eens- „Wat ik probeerde in de verhalen te doen, vond ik hier in Ier land. Toen ik met'Tom Poes begon (vlak voor de Tweede Wereldoorlog - red.) wetenschap, zelfs de grafologie niet, die zo zuiver het karakter, zelfs van onbekende weet vast te stellen”. Wat stelt Toonder als uitgangspunt? Marten Toonder: .„Een strip mag nooit de werkelijkheid benaderen- Dan neem je de pretentie op je iets serieus te doen. En de strip is uit hoofde van zijn vorm niet serieus. Een realistische (dit' in te genstelling met de humoristische strip) is alleen te genieten als hij qua onder werp science-fiction is. Anders wordt ie veel te pretentieus”. Toch is er in Tom Poes wel een reële wereld aanwezig? Toonder: „Tom Poes heeft zijn eigen realiteit, er gelden andere wetten en mogelijkheden. Dat is niet wat wij reëel noemen”. Toonder, zelf een Stier met Stier als ascendant, vindt het vaststellen van ka rakters de dankbaarste en zuiverste taak van de astrologie. „Ik ken geen andere Toonder: „Die heb ik van jongsaf aan gehad. Ik vond het interessant, dat geldt voor alle jongeren die hun toekomst willen weten. Ik kreeg mijn eigen horo scoop die goed bleek te kloppen. Ik heb er een intuïtieve kijk op. Ik zit er al zolang in dat ik me niet meer afvraag of astrologie wetenschappelijk is vastge steld. Ik heb voor de waarde van astro logie al zo veel bewijzen gekregen, dat maakt me onkwetsbaar voor al die tegen argumenten. Van mijn broer Jan Ger hard krijg ik altijd op mijn verjaardag mijn jaarhoroscoop. Dat klopt allemaal zo verrekt goed, wat zou ik nou praten of het kan of niet”. Zo’n karakter uit de astrologie is bij voorbeeld de saturnusfiguur, de oude Seth uit de Egyptische mythologie. „Seth is degene die vorm geeft- De uiterste vorm van Seth is de asfaltering van de natuur. Seth is ook de god van de dood (asfalt is zwart, 'hééft geen: kleur). Je ziet soms oude mensen die een Seth- hoofd hebben waarin de dood te herken nen is. Seth is op verschillende manieren in de Bommelverhalen gepersonifieerd. Je vindt hem terug in de Zwarte Zwad- derneel. Een figuur die altijd rampspoed brengt. „Alles komt door winderigheid, ijdelheid en voosheid”. Ook in prof. Sickbock vindt je elementen van Seth terug”. Toonder: „Ik ben geen stripfan, ik vind de meeste strips slecht, ze zeggen te weinig, oppervlakkig en veel flauwekul. Ik stel als maatstaf dat je je kunt Tom poes is nodig om het verhaal rond te maken. Bij de opzet van een nieuw verhaal begin ik steeds meer de behoefte te voelen hem te plaatsen, een achtergrond mee te geven- Waar woont ie, hoe komt ie aan zijn geld. (Toonder’s vrouw: „Misschien krijgt ie stiekem geld van Bommel”). Er is beweerd dat Bommel en Tom Poes homo’s zijn, maar Kappie en Panda? Toonder: „Dat zijn echte stripverha len, veel meer dan Tom Poes. Ze zouden net zo goed met balloons gemaakt kun nen worden. Bij Kappie vind je de gewone avontu- renproblemen, een heel geijkte vorm. Er is een schip verdwenen, een eiland onder water geraakt, het opzoeken van een schat. Het is allemaal veel fantasti scher”. „IK BEN EEN HEEL ERNSTIG MAN” U bent de vader van een groot aantal beroemd geworden stripverhalen- U houdt ook van andere strips? was ik nog nooit in Ierland geweest. Het werd een soort herkenning, het déja-vu effect. Ik vind het daarom onzin als er nu wordt geschreven dat de Zwarte Bergen de Wicklow Mountains (aan de voet waarvan Greystones ligt - red.) zijn”. 1 Marten Toonder: „Als je ziet wat ze met je werk doen, slaat de schrik je om het hart. Het is erg frustrerend, je gaat je eigen werk zo bekijken dat je er bevangen van wordt. Anderzijds is het ook complimenteus. Er is ook een soort verbazing over me gekomen: heb ik dat nu wel bedoeld, is het waar? Het bevangen worden is een reëel gevaar. Je loopt de kans dat je zo’n wetenschappelijk onderzoek als een sorot evangelie gaat aannemen. Dat is een gevaar met alles wat geaccepteerd raakt. En je hebt natuurlijk ook het gevaar dat je denkt dat je werk geac cepteerd is. Je moet je er iedere keer weer in verplaatsen dat het een opgave is”. En: „Succes brengt met zich mee dat je de kans loopt onmachtig te worden, je gaat jezelf herhalen”. Toonder: „Nee, ik geloof aan het lot. aan reïncarnatie. Het leven heeft geen zin als je niet in de vrije wil gelooft Als je meer inzicht krijgt, bestaat de kans dat je op een keer een goede beslissing neemt. Daar hoort de hele astrologie in: het geeft karma, lot. Nu kan je zeggen dat je lot vastligt. Maar er staat ook heel duidelijk dat je een keus moet maken, of dat je de tijd moet nemen om te wachten, passief te blij ven”. met onderteksten gaat werken wijk je af van de strip. Tom Poes is niet in balloons te vertellen. Bij Kappie kan je de dialogen, die zeer vlak zijn, makke lijk in een balloontje persen. Geert Lub berhuizen van de Bezige Bij heeft altijd gezegd dat Tom Poes geen strip was, maar tekst. Daarom konden de tekenin gen ook kleiner in de pockets verschij nen. Ik was daar vooral in het begin erg tegen, dacht dat Tom Poes een strip was. We hebben in Nederland de neiging te etiketteren, ik vind het nu niet zo be langrijk allemaal meer. Tom Poes is ons etiketje uitgelopen”. ■Mg .wg ig Rr - „Geld speelt geen rol” een gevleugelde en vaak gehanteerde uitspraak van de heer Bommel. Gaat hy ook voor Toonder op? „Geld verdienen als doel, als doelstelling in je leven is een misseljjke zaak, waarin ik niet geloof”, is Toonders stellige over tuiging. Houdt u rekening met die jaarhoro scoop, in de zin dat je leven? Toonder: „Ik zie er tegen op. Dan begin je weer met een boodschap, dat wil ik niet. Als ik mezelf serieus ga nemen, krijg ik tijdens het maken van het verhaal al de pest aan mezelf. Een voorbeeld vind je in een aantal verhalen van ongeveer tien jaar geleden. Die zijn halverwege de nek omgedraaid”. Toch valt het met de serieuze instelling van Toonder best mee. In de loop van het gesprek zal hij opmerken: „Ik ben een heel ernstig man, ik neem mijn werk ook ernstig. Ik zou daarom ook niet willen zeggen dat ik een humoristische strip maak, als we het hebben over de scheiding tussen de hu moristische strip en de realistische”. er naar gaat ffffsff i. Zijn afkeer van geld als doelstelling in het leven deed hem in 1965 naar Ierland gaan. „Mijn eigen (teken)werk werd in die jaren steeds kleiner, de zakelijke betrok kenheid steeds groter. Dat zakendoen begon ik steeds weerzinwekkender te vinden” Toonder is nu geen eigenaar meer van de studio’s in Nederhorst den Berg, hij heeft alleen een artistieke inbreng. Die bepaalt zich tot het tekenen en schrijven van Tom Poes. En eigenlijk niet helemaal, want zijn vrouw, Phiny Dick, tekent op een licht surrealistische manier de omslagen van de Bommels in de Literaire Reuzenpockets reeks van de Bezige Bij. De oplettende lezertjes zal het daarbij zijn opgevallen dat Bommel noch lom Poes ooit de omslagen siert. Tekent Toonder dus de Bommel strips, zijn zoon Eiso. eveneens in Greystones wonend, op het terrein van zjjn vaders huis nader gepreciseerd, levert aan de studio’s de ideeën voor Kappie et- Panda die vervolgens worden uitgewerkt. Over zijn geloof in reïncarnatie, merkt Toonder op: „Wat je fout hebt gedaan, moet je overdoen- Een verkeerde beslis sing heeft eigen gevolgen en inzichten die nadelig zijn. Dat zou je in een volgend leven kunnen overdoen. Die visie van het verbeteren van fou-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 17