Jan Derksen en Maralin Niska: uitstekend samenspel A IQ De Appel oefent zich K THEATERREGISSEUSE ANNEMARIE PRINS: Educatieve televisie technisch speelgoed Eigen films ook in eigen land vertonen amro bank X ---------J Een eigen huis kopen? Fascinerende „Wozzeck9" door Nederlandse Opera Stichting in „Kisten” UW BANDENADVISEUR! 99 99 V Amro Woninghypotheek vooru! Eerste Kamerlid De Toneelschuur I I I I I I I I Si! GOODYEAR KV Ik-.- 9 ZATERDAG 17 NOVEMBER 1973 Naam: Adres: ANDEN ERVICE (Van onze correspondent) ONS ST. NIKOLAAS- BOEKJE LIGT GRATIS VOOR U KLAAR IN ONZE WINKEL UITLIJNEN - BALANCEREN - REPARATIE SCHOKBREKERS Woonplaats:----- Kan in open envelop ongefrankeerd verzonden worden aan Daane-Amro Couponburo, Antwoordnummer 3333, Amsterdam W II. HAARLEM TEL 325303 I I I I I I I I I I II II 11 ri HDY 9 ENNEMERLANO leidsevaart 252—255 GRONINGEN „Toen de Groninger stadsschouwburg me vroeg om het „Waai ’’-project te komen regisseren, was de eerste (directe) reactie: jezus, ja. Het kwam ons namelijk allemaal goed uit. Mijn man, Han Meijer, was net weggegaan bij de VPRO en we waren toe aan een stuk verandering. We hadden een beetje genoeg van Amsterdam, we waren zelfs van plan om een jaar naar Canada te gaan. Van die volte in het westen word ik zenuwachtig, van die Randstad die gewoon dicht zit. Als je al groen ziet, hoor je wel een straaljager”. Establishment Graag ontvang ik de brochures „Het kopen van een eigen huis" en „Amro Woninghypotheek”. in vele vormen, dus tal van mogelijkheden.'- Om te beginnen zou u onderstaande coupon kunnen invullen en opzenden. U ontvangt dan een handig vraagbaakje over allerhande zaken die het kopen van een eigen huis meebrengt, getiteld „Het kopen van een eigen huis”, plus informatie over de Amro Woninghypotheek?^ Bij het kopen van een eigen huis doemen vaak ingewikkelde vragen en problemen op. Niet alleen smeken vaktermen om uitleg, zoals het verschil tussen k.k. en v.o.n., erfpachtscanon, overdrachtsbelasting, enzovoort. Maar vooral ook' de mogelijkheden en de grootte van de hypotheek zijn vragen van de eerste orde. Is hypotheek mogelijk? Hoeveel? Hoeveel kost dat per maand? Wat zijn de fiscale mee- en tegenvallers? Welke hypotheekvorm is in een bepaald geval de meest geschikte? Het verdient aanbeveling om in ieder geval informatie in te winnen bij een van de kantoren van de Amsterdam-Rotterdam Bank. Want er is een High i A 11 31 1 1 I I11 i r ADVERTENTIE J. H. MOOLENIJZER Jan Derksen als Wozzeck en Masalin Niska als Marie in de opera van Berg Dogmatisme en theater bijten elkaar ANNEMARIEKE PRINS ADVERTENTIES 9 F 4 Barteljorisstraat 3 Haarlem Tel. 023-31 09 87 J. HEIJER M A de en Sinds een paar weken woont regisseu se Annemarie Prins in Hoogkerk, met haar man en met dochter Brecht. Voor lopig althans, want ze kwam, zoals ge zegd, in eerste instantie om een toneel- produktie te regisseren over de strokar- ton-industrie in Oost-Groningen, die de voorlopige titel van „Waark!” meegekre gen heeft. SCHEVENINGEN Toen wij gister avond de zaal betraden van het Circus theater om de opera „Wozzeck” van Alban Berg te gaan zien, werd ons door een onvriendelijke soldaat een pamflet ter hand gesteld met de opzienbarende mededeling: „Wozzeck is de geschiedenis van een soldaat. Wij, soldaten, spelen vanavond dit stuk met de door ons ter beschikking staande middelen”. Bij na dere informatie vernamen wij dat deze coup de theatre een idee was van de regisseur Michal Gcliot. EN „Waark!” wordt dat het geënga geerde toneel van een aantal jaren gele den, met de schurken aan de ene kant van het toneel in het zwart gekleed, en de onschuldige arbeider in het wit aan de andere kant? GROTE BEKENDHEID kreeg Anne marie Prins enkele jaren geleden toen ze Teater Terzijde oprichtte, een toneelge zelschap dat als eerste in Nederland een duidelijke verbinding legde tussen toneel en politiek met stukken over Vietnam, Spanje (Garcia Lorca) en „Leonce en Lena” van Büchner. Daarna raakte Tea ter Terzijde langzaam maar zeker in de vergetelheid. Ook de naam van Anne marie Prins dook niet meer zo vaak op. Wat was daarvan de oorzaak? Annemarie Prins: „Het was financieel zijn pas de subsidies voor de randgroe- gewoon niet meer vol te houden. Na ons een onhoudbare toestand, soms moesten pen in het theater losgekomen. Het werd maar alle veranderingen gaan nu een maal gepaard met doorslaande experi menten.” „Laten er in godsnaam geen onzinde lijke dingen ontstaan in het toneel, je moetrespect blijven houden voor de privacy, gewoon zoals je bij goede vrien den ook doet. Dan ga je toch ook niet opeens een „waarheidsspelletje” spelen? „Bij dat navelstaren raak je verstrikt, het wekt angsten op. En met angsten kun je nooit goed werken. Je hebt een bepaalde zekerheid nodig om te kunnen DEN HAAG. Er moet op korte termijn, in samenwerking met Teleac, het Nederlands Centrum voor Volksont wikkeling, de Radio Volksuniversiteit en één of meer instituten voor schriftelijk onderwijs, begonnen worden met syste matische proefnemingen met radio en televisie voor specifiek educatieve doel einden. Aldus luidt een ongevraagd advies van de Commissie Vormings- en Ontwikkelingswerk voor Volwassenen inzake de betekenis van kabelcommuni- catie voor het buitenschoolse educatieve werk in Nederland. Systematische proefnemingen vergen volgens het advies van de commissie voorafgaande research, begeleidend on derzoek en effectonderzoek. Inschakeling van instituten voor vormings- en ont wikkelingswerk, zowel plaatselijk als re gionaal, bij de studiebegeleiding is daar bij noodzakelijk. De proefnemingen moe ten onder verantwoordelijkheid staan van de ministers van CRM en Onder wijs. Teleac moet naar het oordeel van de commissie de beschikking over eigen zendtijd krijgen. De commissie wil ook dat er zo snel mogelijk proefnemingen worden uitge voerd met lokale kabelnetten en met regionale zenders, die programma’s uit zenden welke zijn afgestemd op de spe cifieke educatieve behoeften van de plaatselijke bevolking. Daarnaast zouden deze wetten diestbaar moeten worden gemaakt aan de samenlevingsopbouw. De verantwoordelijkheid zou moeten lig gen bij de plaatselijke en regionale soci aal-culturele instellingen. Ten slotte wijst de ministeriële advies commissie erop dat erkenning van het recht op informatie van alle burgers impliceert dat extra-voorzieningen moe ten worden getroffen voor die gebieden die niet van kabelnetten zullen worden voorzien. HAARLEM. In de Toneelschuur gaf toneelgroep De Appel gisteren de eerste voorstelling van „Kisten”, dat vanavond ook nog te zien is. Vergeleken met vele andere mogelijkheden, een aangename tijdspassering. „Kisten” is een- goede mogelijkheid voor de toneelspelers om de tijdens hun dagelijkse training gevonden ideetjes in beeld te brengen en zo hun bekwaamhe den te verdiepen. Toch hoop ik persoon lijk dat De Appel weer gauw met een echt stuk komt. mensen tilden zwaar aan het verdwijnen van Teater Terzijde, die wilden alles het liefst zo gauw mogelijk institutionalise ren. En ik was eigenlijk ook een beetje uitgehold, moe van het vechten. Laten nu de anderen het maar eens een tijdje doen, dacht ik.” „Ook kwam toen dat navelstaren op in het toneel en dat ging ongezonde proporties aannemen. En ik ben een maker, ik wil in teamverband met men sen fijne dingen maken. Ik ben eigenlijk een heel eenvoudig persoon.” „Dat gepsychologiseer, en dat was ook bij een groep als Studio wel een beetje het geval, ach, ze wilden iets anders maar ze wisten niet hoe. Er bestond een grote minachting voor het gewone werk. Ik veroordeel ze niet, ik kan me voor stellen dat je op een gegeven ogenblik behoefte hebt aan iets totaal anders, DEN HAAG (ANP). Volgens het Eerste Kamerlid Nederhorst (PvdA) is HET ONJUIST DAT Nederlanders naar het buitenland zouden moeten reizen om in ous land met Nederlands belasting geld vervaardigde films te zien. Hij heeft de ministers van Buitenlandse Za ken en van CRM gevraagd te bevorde ren dat deze films ook in ons land worden vetoond. Aanvragen van om roepverenigingen om deze films te mo gen uitzenden zouden in positieve zin moeten worden gehonoreerd. Het kamerlid heeft beide ministers vragen gesteld over een aantal onder auspiciën van het departement van Bui tenlandse Zaken vervaardigde films, die noch in de bioscopen noch op de televi sie te zien zullen zijn. In de vragen worden o.a. genoemd de film van Lonne Zeverijn over ,,de ontwikkeling van Zuid-Oost-Drenthe” van Han van Gelder over Escher eii van Jan Vrijman over de choreograaf 'Rtidi vaH Dantzlg. Vier toneelspelers, die nogal mimisch getalenteerd zijn, laten een collage zien van allerlei malle gevallen, die zij al improviserend vorm hebben gegeven. Hoofdthema is het leven dat „geween is en geknars”, zoals het viertal zingt. In de zienswijze van De Appel valt er voor toneelspelers weinig aan te veranderen. Tekenend is de scène, waarin Carol Linssen na de pauze opkomt met „een mededeling van de brandweercomman dant.” Wat die mededeling inhoudt weet hij niet meer en voegt er aan toe, dat hij eigenlijk niets te zeggen heeft en dat hij daar nachtmerries van heeft. De Appel houdt echter niet met toneelspe len op, maar gaat door met een reeks ins Blaue hinein geassocieerde uitbeel dingen, die kundig worden uitgevoerd en van humor niet ontbloot zijn. Er blijkt uit, dat de spelers inderdaad weinig toe te voegen hebben aan constatering dat het leven geween geknars is. Ze lijken zich neer te leggen bij hun vrijblijvendheid. Een weinig op timistisch uitgangspunt voor een groep, die ook al niets ziet in het traditionele toneel, waar zij zich bij de oprichting anderhalf seizoen geleden van afkeerde. EEN OVERSTAPJE van tv naar radio is gauw gemaakt. Annemarie Prins kwam in contact met Jan Starink van de KRO, chef literaire programma’s. „Hij had een paar voorstellingen van Teater Terzijde gezien en gemerkt dat ik erg bezig was met geluidstechniek. Van hem kreeg ik toen het aanbod om een jaar lang, één avond per week, in een studio met geluid te experimenteren. Er hoefde niet per se iets uit te komen, een geweldige luxe. Ik kan je niet vertellen hoe heerlijk dat is, o, dat is mooi geluid, daar kan ik helemaal high van worden.” Er rolden toch een aantal experimen tele hoorspelen uit, waaraan weer ac teurs van het toenmalige Teater Terzijde meewerkten. „Je ziet het”, aldus Anne marie Prins, „Teater Terzijde is nooit helemaal dood geweest, de mensen die straks in Groningen aan „Las Casas” zullen meewerken, komen ook weer van Teater Terzijde. De groep wordt steeds vernieuwd, ik ben eigenlijk een handels- reizigster in toneel met een groepje mensen, waar steeds nieuwe bijkomen.” werken en juist door het werk moet die zekerheid ontstaan.” „IK WAS ECHT een beetje uitgehold, ik moest iets totaal anders doen om het een beetje te herstellen. Daarom ben ik een cursus tv-regie gaan volgen, met andere mensen, in een andere discipline. Bovendien werd ik in die tijd zwanger. Erg goed hoor! Ik had het gevoel dat ik aan iets totaal anders begon.” Het tv-werk van Annemarie Prins re sulteerde eerst in „De zeven doodzon den” van Brecht, een verfilming die aanvankelijk door de weduwe van Brecht, Helene Weigel, verboden werd. Achteraf bleek alles op een misverstand te berusten. Men reisde met de hele zaak naar Berlijn en Helene Weigel vond het de mooiste verfilming die ze ooit had gezien, zodat niets een uitzen ding meer in de weg stond. Annemarie Prins: „Later hebben ze die produktie nog ingestuurd voor de Prix d’Italia, zonder veel succes. Ze hadden ’m in de verkeerde afdeling laten plaatsen. Ze weten nooit waar ze die dingen van mij in moeten stoppen.” Daarna ging Annemarie Prins meer de experimentele kant van het tv-drama op en hieruit ontstonden produkties als „De legende van de geliefde van de machi nist’ ’en „Wozzeck” van Büchner. Kort geleden heeft Annemarie Prins „Roerig Amsterdam” afgesloten ,een tv-produk- tie die in de maand november voor de VPRO te zien zal zijn in twee afleve ringen. „Voor televisie moet je het veel meer documentair doen”, aldus Annema rie Prins. „Daar tussendoor komen dan gespeelde scènes. We hebben erg veel met muziek gewerkt, het wordt fantas tisch”. Hij wilde de indruk vestigen dat het theater bezet was door soldaten, die de acteurs dwongen dit stuk te spelen. Of hij hiermee wilde aangeven, dat het hoog tijd wordt dat het leger zich gaat bemoeien met de programmasamenstel- ling van de Nederlandse Opera Stichting houd ik niet voor mogelijk. Hij heeft waarschijnlijk de nadruk willen leggen op de revolutionair, socialistische ten dens, die aan de opera „Wozzeck” ten grondslag ligt, maar daarvoor staan hem andere middelen ten dienste. Bovendien is het onzin om een operagezelschap te dwingen „Wozzeck” te spelen, de acteurs doen dit immers al uit vrije wil! Overigens kan ik u zeggen dat de artistieke leiding van deze Wozzeck- voorstelling, het driemanschap Michael Gielen (dirigent), Michael Geliot (regis seur) en Ralph Koltai (decors en costu mes), een fascinerende opvoering tot stand heeft gebracht. De geladenheid van de acteurs, die op sommige punten doorsloeg naar bezetenheid, liet ons geen moment los. Al moet ik erop wijzen, dat de krampachtige overdrijving van de danspartij in het tweede bedrijf buiten de perken ging. De regisseur heeft deze situatie zo vertekend, dat hij zich er totaal aan vertild heeft. Daar staat tegen over, dat de volgende scène in de soldatenkamer aangrijpend was van echtheid. Hier had Geliot precies het Maar van het een komt het ander. Han Meijer zit ondertussen al hele da gen driftig te schrijven aan „Las Casas”, een stuk gebaseerd op brieven van een 17de-eeuwse revolutionaire priester die naar Zuid-Amerika trok en zich daar afvroeg hoeveel zin het had om de mensen daar het Evangelie te brengen. Een aantal acteurs en actrices komt er straks speciaal voor over om het stuk hier onder leiding van Annemarie Prins in te studeren en de première zal waar schijnlijk in januari van het volgend jaar in Groningen plaatsvinden. De plannen zijn om in ieder geval tot eind januari hier te blijven. we het met 60 gulden in de maand doen. Zo iets hou je wel even vol, maar de vendien krijg je dan het gevaar dat men mensen moeten nu eenmaal leven. Bo- het tot iets heiligs gaat verheffen om niets te eten te hebben.” „Bovendien werden we een beetje het establishment van links. Het was nooit onze bedoeling om ons leven lang een Teater Terzijde te hebben. We hebben erg veel in beweging gezet, er kwamen workshops over het hele land. Veel goede onderscheid gevonden tussen rea lisme en overdrijving. Een ander winst punt was de snelle decorwisseling bij open doek en de steeds opnieuw verras sende belichting. De prestaties van de zangers stond op bijzonder hoog peil. In de eerste plaats moet ik u Jan Derksen noemen, die de Wozzeck-partij een zeer sterk relief wist te geven. Naast hem verdient Maralin Niska bijzondere onderscheiding voor haar uitbeelding van de rol van Marie. Deze beide hoofdfiguren, die over zeer goed stemmateriaal beschikken en die grote capaciteiten hebben als acteurs, vormden een eenheid in opvatting die zeldzaam is. De Hauptmann Matti Juha- ni zorgde voor een uitstekende typering en Pieter van den Berg maakte veel indruk als Dokter. Verder dienen Inge Frölich, Jan Blinkhof, Tom Haenen, Willem Laakman en René Claassen met ere genoemd worden. Het Radio Phil- harmonisch Orkest heeft de prachtige muziek van Alban Berg opmerkelijk goed gespeeld. Er volgen nog vier voorstellingen in Amsterdam op 20, 21, 23 en 25 novem ber. Gewoon lekker je zelf spelenderwijs uiten en geen pretenties hebben de we reld te verbeteren. Intussen wijzen som mige „nummers” uit „Kisten” wel op enige feilen in onze samenleving (weinig mogelijkheden tot intermenselijk con tact, gemanipuleer door godsdienstige en militaire machthebbers), maar ze blijven bij niet nader geanalyseerde algemeen heden. En deze moeten het hebben van de overigens niet geringe absurd-poëti- sche verbeeldingskracht van de vier to neelspelers: Peter van der Linden, Carol Linssen, Niek Pancras en Robert Prager. Net als bij een bonte avond heeft het programma nauwelijks een dramaturgi sche opbouw. Wat de „nummers” aan eenrijgt is meestal het thema van de dood, alsof het geheel een nieuwe versie is van een soort Middeleeuwse doden dans. Denk nu niet dat het somber is. Integendeel. De vier spelers vinden altijd wel een manier om op beschaafde wijze enigszins de draak te steken, zodat het geheel luchtig en weemoedig wordt. De liefhebbers amuseren er zich kostelijk mee. Annemarie Prins: „Nee, daar ben ik helemaal vanaf. Eigenlijk heb ik er nooit helemaal aan gewild. Dat soort theater ontstaat uit een groot schuldge voel. Het heeft iets calvinistisch over zich in de zin van: ze moeten vooral niet denken dat wij van die frivole mensen zijn. Bijbelvast, maar dan links bijbelvast.” „Dat schuldgevoel heb ik ook wel eens gehad, in het begin van Teater Terzijde. Maar dan kun je beter een van die moderne priesters worden, dan kun je ook nog eens een leuk lekespelletje ma ken. Theater is theater en daarmee bas ta! Je moet niet geaccepteerd willen worden door te bewijzen dat je echt wel aan de goede kant staat”. „Ach, als je ouder wordt, kom je daar wel overheen. Ik weet voor mezelf wel dat ik geen stuk zou maken met een fascistoïde inslag. Ik moet de mensen een brok theater voorzetten, gemaakt met mensen vanuit dezelfde hoek, niet met beroepsideologen. Want dogmatisme en theater bijten elkaar echt.” j

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 9