Resistentie=orkest wil
Y gezellig houden
historisch beeldverhaal
UIT.
0-
Ik Claudius”
AGENDA
Muzikale
genoegens
KOFFIECONCERT IN HAARLEM
Siem Vroom ontroerend als keizerlijke sehlemiel
Jazz Club
Fons Jansen
De Gast
Mafketels
Poppenhuis
Fiësta Gitana
De Minnaar
Hoofddorp
Valstrik
Tardieu
Opera Koor
Coebergh
Tips
Kunst
Alpha Beta
^wijzer
99
15
DONDERDAG 22 NOVEMBER
1973
Muziek en toneel
Z?5
Tentoonstellingen
Bioscopen
lings-
liteit
>t en
>r
van
n
oek in
lap-
ren
dig
ook
irvak
nd-
tram
24.75
t
en
in.
O.
■c
-3205(3
p-
CEES STRAUS.
Gevecht
I
uer
14.45,
J. HEIJER
uit
i
DE
I
9
9
over
het
Liza Minelli in
toeg. 18 j. Dag. 14, 19 en 21.30
van
16.
Nora (Trins Snijders) wordt ge
chanteerd door een onderge
schikte van haar man (Wim
van den Heuvel). Scène
„Een Poppenhuis”.
ZONDAGAVOND speelt- de
amateurtoneelgroep De Toets
steen in de Arnoldushoeve te
Hoofddorp ,,De wijze kater”
van Herman Heijermans. Het is
een bijzonder goede voorstel
ling, die al enige seizoenen op
het repertoire van De Toets
steen staat.
HET FRYSK Selskip Gysbert
Japicx organiseert in het con
certgebouw op 27 november
een voorstelling door de Friese
toneelploeg uit Amersfoort. Ge
speeld wordt „De nye bijrider”
van F. Wmpner in een Friese
bewerking van B. Westra.
Het Resistentie-orkest met de heren v.l.n.r. Caret Alphenaar, cello,
Chaim Levano, piano en Hub Mathijsen, viool. De dames v.l.n.r.
Els Krieg, viool, Sabeth Pieterson, viool en Mart Bender, fluit en
piccolo.
WOENSDAG EN donderdag
avond om half negen in de
Schuur spelen Ellen Röhrmann
en Ad Fernhout zes eenakters
uit het toneelwerk van de
Franse schrijver Tardieu. Ellen
is speldocente bij het scholen
programma van Centrum en
Ad heeft jarenlang bij de Nieu
we Komedie gespeeld. De een
akters worden geschetst als
navrant, poëtisch, amusant en
met veel gevoel voor nonsens
geschreven.
erg aan de tijd van Ibsen ge
bonden, maar de bevrijding die
Nora ontdekt is er een van
alle vrouwen. Trins Snijders
speelt Nora bijzonder genuan
ceerd en is in haar slottirade
ontroerend van felheid.
12
de
tweede Mafketelshow van het
Haarlemse duo Triplex. Vaste
medewerkers zijn weer: Jan
Heynis, Recepten Roy, Gerrit
van Dijk; nieuw maar vast is
Johan Visser en verder treden
op: Jeanne Kruijver, Ruud
Quax, Jan ten Holt. John Elfe-
rich, karate-mensen.
Theater
Pat
18 j.
dan werd er
hoofd gegoten
bliek bijzat”-
MINIKUNST, een grote ex
positie van kleine werken van
20 kunstenaars. Onder deze ti
tel wordt zaterdag om 14.30
uur een tentoonstelling geopend
in het Bloemendaalse gemeen
tehuis, Bloemendaalseweg 158,
in Overveen. De expositie duurt
tot en met 15 december en is
van dinsdag tot en met zondag
geopend van 14-17 uur. Maan
dags gesloten.
IN KERK „De Hoeksteen”,
Willem de Zwijgerlaan in Sant
poort, wordt zondagmiddag,
aanvang 15 uur een orgelbespe
ling verzorgd door teef Oos-
terbeek. Hij zal een cyclus uit
voeren van het kerkelijk jaar,
die zal worden afgesloten met
het Choralvorspiel Vor deinen
Tron, door Joh. Seb. Bach op
zijn sterfbed gedicteerd. Van
dezelfde componist speelt Steef
Oosterbeek het grote Praeludi-
um en Fuga in B.
elkaar verschillende rollen. De
echtgenoot verlaat het huis,
maar komt als melkboer weer
terug. De vrouw speelt voor
haar een man een sexy hoertje.
Pas via hun rollen krijgen ze
contact met elkaar. Een ko
misch twaalfuurtje.
Rijksmuseum (Stadhouderskade)T.e.m. 2 de
cember in het Rijksprentenkabinet ..Itali
aanse tekeningen uit de 17e eeuw”. Tot en
met 9 december tentoonstelling „Dag Sin
terklaasje”. Geopend dagelijks 10-17 uur,
zon- en feestdagen 13-17 uur.
Stedelijk Museum (Paulus Potterstr.): T.e.m.
25 nov Jean Tinguely, overzicht van zijn
sculpturen. T.e.m. 2 december lithografieën
van James Rosenquist en „doeken” van Fie
Werkman Geopend maandag t.m. vrijdag
9.30-17.30 uur en 19-22.30 uur. zaterdag 9.30-17
uur. zondag 13-17 uur.
Museum Fodor (Keizersgracht) T.e.m. 16 de
cember beelden van André Schalier. Geo
pend dagelijks 9.30-17 uur, zondagen 13-17
uur.
>11 (nuclei &ÖL1 Cid LJ „J-lCb ituug
18 j. Dag. 14.15, 19.45 en 22 uur,
19.45 en 22 uur, vr. za. nacht
(Leidseplein)
Garrett and Billy
Dag 14.45. 19.30
19.30 en 22 uur.
Lee Marvin in „The
en
er ook muzikaal het een én
ander in kwijt. Het zijn echt
stukken waar je wat voor in je
mars moet hebben”.
Alphenaar ziet het spelen
van deze nostalgische muziek
niet als het reconstrueren van
een bepaald tijdsbeeld. „We
spelen niet in zwarte smoking
en met witte handschoenen.
Deze muziek heeft voor mij, en
dat geld ook voor de jeugd, een
zekere actualiteitswaarde. Het
is een herinnering aan een tijd
die je Aooit hebt gekend”. Er is
volgens Alphenaar nog geen
zinnig woordt te zeggen over
het programma dat het ensem
ble aanstaande zondagmorgen
in het Concertgebouw geeft.
ZATERDAGNACHT om
uur begint in de Schuur
Boer’»
14.30, 19.15
en 21.45
James
the
en 22
Slotscène van „Ik Claudius”
Siem Vroom gaat schuil achter
een bronzen beeld dat hem ver
eeuwigt. Rondom de figuren
uit Claudius’ wisselvallige
leven.
DINSDAG- EN DONDER
DAG MIDDAG om half één
laat het Schafttijdtheater een
nieuw stuk zien: „De minnaar”
van Harold Pinter. In dit stuk
spelen twee echtelieden voor
I „JE VINDT VAAK een ge
weldige harmonisatie in deze
muziek. Het repertoire dat wij
/pelen is verschrikkelijk aan'
itekelijk en ritmisch erg lekker
I gestructureerd” vertelt Car el
Alphenaar, de enige niet pro
fessions musicus van het Resis
tentie-orkest. Een ensemble dat
nog al eens wordt verward met
het Residentie-orkest, een veel
groter en ouder) broertje dat
óch met Den Haag als basis
toelegt op het uitvoeren van de
serieus klassieke werken
let Resistentie-orkest, dat
van veel jongere datum is en
wat minder serieus pleegt te
musiceren, zoekt het in de
mopjes, de pretentieloze muziek
die vooral tussen de twee We
reldoorlogen werd geschreven.
Namen als Paul Lincke, Ket.el-
bey of Zarah Leander zullen de
kenners wel genoeg zeggen.
Maar het Resistentie-orkest
speelt niet alleen voor hen die
de tijd van voor de oorlog heb
ben gekend, want ook de jeugd
houdt van de muziek die het
ensemble in een informele
sfeer pleegt te spelen. Haarlem
heeft reeds een keer met het
DE HEEMSTEEDSE Kunst
kring organiseert dinsdagavond
voor haar publiek in de Haar
lemse stadsschouwburg een op
voering van „Valstrik voor een
man alleen”, een komische
thriller van Robert Thomas.
Het Amsteltoneel geeft een
nieuwe instudering van dit al
vaker gespeelde, onderhoudende
stuk. Ook voor niet-Ieden zijn
er nog plaatsen op de 2e en 3e
rang.
FRAGMENTEN UIT opera’s
van Verdi en de opera Turan-
dot van Puccini vormen het
programma dat het Haarlemse
Opera Koor „Bep Ogterop”
aanstaande vrijdag in het Con
certgebouw in Haarlem zal uit
voeren. Aanvang 20.15 uur. Van
Verdi worden gedeelten gezon
gen uit I Lombardi, II Trovato-
re en Ernani.
Solisten zijn de sopraan Ma
ry Willems, de tenor Robert
Bruins en de bas Henk Smit.
De begeleiding op twee vleugels
en orgels wordt verzorgd door
Rudy de Heus, Johan Kat en
Anton van Dalen, terwijl de
verbindende teksten worden
uitgesproken door Harmen Sie-
zen. De leiding berust bij de
dirigente Bep Ogterop.
DE HAARLEMSE organiste
Gemma Coebergh concerteert
Zondagavond om 20 uur op het
barokorgel in kerk De Boom,
Admiraal de Ruyterweg 406 in
Amsterdam (omgeving Sloter-
dijk). De toegangsprijs is 3,
houders van CJP 1,50. Mevr.
Coebergh, die haar opleiding
ontving van Albert de Klerk en
vaste organiste in De Boom is,
begint haar uitvoering met het
Praeludium, trio en fuga in bes
grote terts, gevolgd door drie
koraalvoorspelen van Brahms.
Van Hindemith speelt ze ver
volgens de eerste Sonate, ter
wijl ze besluit met de Intro-
duktion und passacaglia in d
moll van Reger.
Het orgel in De Boom is in
de onlangs verschenèn orgelno-
ta. door B. en W._ van Amster
dam aan de raad aangeboden,
gerubriceerd als een van de
zogenaamde representatieve or
gels.
MAANDAGAVOND 26 no
vember speelt de Haagse Co-
medie in de Schouwburg „Een
poppenhuis” van Henrik Ibsen-
een mooie voorstelling onder
regie van Guido de Moor. Men
ziet Trins Snijders als Nora,
een schattig vrouwtje, dat zich
in de nesten werkt, doordat ze
meer geld uitgeeft dan ze van
haar man krijgt. Hij is een
potentaat, die haar op handen
lijkt te dragen maar daarom
haar opsluit als in een kooi.
Het duurt lang eer Nora dat
doorkrijgt. Maar dan verlaat ze
man en kinderen om geld te
verdienen en meer nog om
zichzelf te zijn. De situatie is
DE ZEVENTIENDE Fiësta
Gitana van impressario Da Sil
va is gewijd aan Sevilla, het
„bedevaartsoord” voor de fla
menco, de zang- en danskunst
van de Spaanse zigeuners. De
show is zondagavond in de
stadsschouwburg te Haarlem te
zien.
gewerkt met af en aan schui
vende zuilen en sokkels. Er is
voortdurend beweging. Behal
ve met Siem Vroom is het stuk
bezet door middelmatige spe
lers, maar die zich met overga
ve aan hun vele typeringen
hebben gewijd. Om er een paar
te noemen: Hugo Koolschijn
als de persverse Caligula, Femke
Boersma als de ontrouwe Mes
salina, Dick Scheffer als to
neelspeler Mnester, Jan Winter
als de slaaf Narcissus.
Misschien was het stuk meer
gediend met minder uiterlijk
vertoon, maar de ironische
luchtigheid die de voorstelling
nu kenmerkt, past uitstekend
bij de geestige, typisch Engelse
conversatiedialoog.
voor ons allemaal. We zijn on
geschikt voor de concertprak-
tijk. Het speelt zich helemaal
in een prestatiesfeer, een soort
topsporterskarakter waar we
een hekel aan hebben, We spe
len nu salonmuziek die je vroe
ger hoorde bij Schiller of in de
salons van de grote oceaan-
schepen. We zijn geen bruiloft-
orkest of een soort zigeuner-
kapel die zich overal voor laat
inhuren. We selecteren streng
en de voorstelling moet ook
een openbaar karakter dragen.
We komen alleen als het gezel
lig wordt.
Na een periode als het vaste
begleidingsorkest
roemruchte
geeft het
momenteel
aan
„Het programma dat we vooraf
vermelden is vrijwel altijd een
fake. Meestal bepalen we in de
trein op weg naar het concert
pas wat we gaan spelen. Maar
soms wil de ceremoniemeester
tijdens de uitvoering nog wel
eens een wijziging aanbrengen
omdat dat beter aansluit bij de
stemming. Dan ontstaat er vaak
een enorme herrie op het podi
um, omdat wij er geen zin in
hebben of liever wat anders
spelen. Vroeger hadden die ru
zies een zekere gestyleerdheid,
bier over ons
waar het pu-
IN THEATER Haarloheim,
Smedestraat 23 in Haarlem,
heeft zaterdag de tweede voor
stelling plaats van „Marnix en
Hanneke op het eerste gezicht”.
Een bijzonder leuke cabaret
voorstelling met Marnix Kap
pers en de talentvolle Hanneke
Holtzhaus, waarbij als experi
ment het publiek zijn voorkeu
ren mag uitspreken. Gezien de
gunstige oordelen van afgelo
pen zaterdag wordt het waar
schijnlijk opnieuw een zeer
plezierige voorstelling met dit
uitstekende cabaretduo.
IN DE TONEELSCHUUR
geeft toneelgroep Centrum
donderdagavond een voorpre
mière en vrijdag de première
van „De gast”, een stuk van de
Haarlemmer Gerard Lemmens,
gespeeld door Lo"u Steenbergen,
Ingeborg Elzevier, Ernst Zwaan
en Ram Koot o.l.v. Jacques Com
mandeur. Het stuk gaat over
een keurig echtpaar dat bezoek
krijgt van een neger. Discrimi
natie is hét thema. Ook zater
dagavond wordt het stuk ge
speeld.
Willeke van Ammel-
van liefde”, toeg. 1*
22 uur, zo. 13.39, 16,
Concertgebouw (Van Baerlestr.): Donderdag
22 nov gr. zaal 20.15 uur: Amsterdamse
Politiekapel. Gem. koor bestaande uit le
den van 3 Amsterdamse Koren, o.l.v. Karei
Kokelaar, m.m.v. Henny May, sopraan.
Henk Smit, bas en Rita Reys. KI. zaal 20.15
uur: „3 avonden met Szymon Goldberg”.
Szymon Goldberg, viool en André Tschi-
kowsky piano. Werken van Brahms e.a.
Vrijdag 23 nov. gr. zaal 20.15 uur; Amster
dams Philharmonisch orkest o.l.v. Anton
Kersjes, m m.v. Eliso Wlrsaladze, piano
werken van Van Otterloo e.a. gr. zaal 24
uur: King Krimson. kl. zaal 20.15 uur:
Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissan
ce. Fistulatores et Tublcinatores Varsovlen-
ses. Oude muziek uit Polen. Zaterdag 24
nov. gr. zaal 15 uur: Matinee op de vrije
zaterdag. Promenade Orkest o.l.v. Stanley
Black m m.v. Henny May, sopraan. Marco
Bakker, bariton. Musical- en filmmuziek,
gr zaal 20.15 uur: Zarah Leander, Arne
Hülphers, piano. Rients Gratama. presenta
tie. Kl. zaal 15 uur: Matinee op de vrije
zaterdag. Amsterdams Nonet. Werken van
Hummel. Tristan Keuris en Kreutzer. kl.
zaal 20.15 uur: Duo Lomasse/Vogue, violon-
cel/piano Werken van Sant-Saëns en Schu
mann Zondag 25 nov. gr. zaal 14.15 uur:
Abonnementsconcert, gr. zaal 20 uur: Ora-
toriumver. ..Zang en Vriendschap”. 79-jari-
ge jubileum. Het Frysk Orkest, Haags
Knapenkoor o.l.v. Nico van der Linden,
m.m.v. Nelly van der Spek, sopraan. Anton
Trommelen, tenor en Henk Smit, bas.
Stadsschouwburg (Leidseplein): Donderdag 23
nov. 20.15 uur: Nat. Ballet Giselle”. Vrij
dag 23 nov. 20.15 uur: Ned. Operastichting
„Wozzeck”. Zaterdag 24 nov. Publieksthea-
ter „Droom van een Midzomernacht”, zon
dag 25 nov. 13 uur Ned. Operastichting
„Wozzeck”, 20.15 uur: „Koning Lear”.
Maandag 26 en dinsdag: gesloten. Woensdag
28 nov. 20.15 uur: Int. Folkloristisch Dans
theater. i
Carré (Amstel): T.e.m. 3 februari, dagelijk»
(beh. maandags) 20.15 uur: „Wat een pla
neet”. muzikale komedie van Annie M. G.
Schmidt en Harry Bannink met o.a. Conny
Stuart. Willem Nijholt e.a.
Nieuwe de la Mar Theater (Marnixstr): T.e.m.
30 nov. dagelijks (beh. maandags) 20.15 uur:
Paul van Vliet met zijn one-man-show
„Noord-West”
Theater De Brakke Grond (Nes): T.e.m. za
terdag 24 november The Family 2. Maandag
26 t.e.m. zaterdag 1 december, 20.15 uur:
The Family 3.
Klein Bellevue (Leidsekade)T.e.m. 30 novem
ber. dagelijks (beh. maandags) 20.30 uur:
„Wat je zegt dat ben je zelf” met Gerard
Cox en Frans Halsema.
Theater Tingel Tangel (N.Z. Voorburgwal):
T.e.m 30 nov. dagelijks (beh. maandags)
20.30 uur- Kabaret Tekstpierement: „Blijf
zitten waar je zit” met Lia Karon, Güuske
Kotte e.a
Shaffv Theater (Keizersgracht): Donderdag 22
nov. vrijdag 23. zaterdag 24, Dinsdag 27,
woensdag 28 nov. Shaffyzaal, 20.30 uur
Follies ’74 Zuilenzaal 20.30 uur: De Ketels-
how. Konsertzaal 20.30 uur: Baal. Donder
dag 22 nov. 23 uur Café: Dixie. Vrijdag 23
nov. 24 uur Shaffyzaal Jango Nola.
zuilenzaa Try-out Marnix Kappers en Han
neke Holzhaus. Zaterdag 24 nov. 14.30 uur
Konsertzaal Friends Children. 24 uur Shaf
fyzaal: Jango en Nola, zuilenzaal: Marnix
Kappers en Hanneke Holzhaus. Zondag 25
nov. 14.30 uur: Konsertzaal: Stampkonsert.
Dinsdag 27 nov. 22 uur: Café: Amsterdams,
Volks- en Salon- en Amusementsorkest.
Woensdag 28 nov. 20.30 uur Boy Edgar
Sound.
na i v uujj.-
in „The Graduate”, toeg. 18 j. Dag.
en 21.30 uur, zo. 13.30, 16, 19 en
uur.
II (Weteringschans)
„De taboes van
j. Dag. 14.30.' 19.15
lezen in de twee boeken van
Graves. De Engelse toneel
schrijver John Mortimer heeft
die boeken gecondenseerd tot
een toneelstuk, dat vertaald
door Martin Hartkamp, opge
voerd wordt door het toneélge-
zelschap Globe. Vrijdagavond is
„Ik Claudius” te zien in de
Haarlemse stadsschouwburg.
Het is zeer de moeite waard
te gaan kijken. Siem Vroom
speelt Claudius en doet dat for
midabel. Hij vertelt als in
de boeken zijn levensver
haal aan het publiek. Belang
rijke gebeurtenissen worden
rondom hem vertoond door het
hele gezelschap. Die scenes zijn
zo opgebouwd, dat Claudius
voortdurend de schlemiel is. Ie
dereen manipuleert hem en de
arme man houdt zich alleen
staande door zich naief voor te
doen. Siem Vroom beperkt zich
niet alleen tot een ontroerende
weergave van schlemieligheid,
maar zorgt ervoor dat je daar
achter Claudius’ intelligentie
voortdurend blijft merken.
Daardoor komt ook de strek
king van het stuk goed uit.
Deze Claudius is een mens die
het goede wil, maar die in
omstandigheden leeft, die hij
niet aan kan.
Mia Farrow
18 j. Dag.
zo. 13.30. 15.45. 19
toeg. 18 .1. Dag.
17.30, 19 30 en 21.30 uur, zo.
Rembrandtplein Theater
Charles Bronson in „The
toeg. 18 j Dag. 14.15. 19.15
zo 13.30, 16. 19.15 EN 21.45
Rialto (Ceintuurbaan); Elke 4
21.30 uur do. en vrijdag ook
Alec Guinnes in „Hitler; de k.
dagen”, toeg 14 j. za. zo. midd.
midd. 13 en 15.15 uur
circus”, toeg. a.l.
Rivoli (boven Rialto);
rooy in „Een woord
j. Dag. 14 19.45 en
19.15 en 22 uur.
Roxy (Kalverstr); Steve McQueen in „The
toeg. 18 j. Dag. 13.30. 16, 19 en
Peppard in
Getaway’’
21.30 uur
Royal (Nieuwendijk)- George 1
„Kanonnen voor Cordoba”, toeg. 18 j.
Dag. 13.30. 15.45, 19 en 21.30 uur.
Studio K (boven Kriterion); „Doe”, toeg. 14
j. dag. 14.15 19.30, 21.45 uur, zo. 14. 16.15-
19.30 en 21.45 uur.
The Movies (Haarlemmerdijk); Dag. 19.45
eri 22 uur. za alleen 22 uur„ do. vr. za.
en zo. „Daughters of Darkness”, toeg. 18
j. ma. di en woï „De speler van Dosto-
jewski”, toeg. 14 j.
Tuschinski (Reg. Breestr.); Mia Farrow in
„Rosemary's baby” toeg. 18 j. Dag. 14.15,
19 en 21.30 uur. za. en
en 21.30 uur.
Tuschinski 2 (Reg. Breestr.);
Superstar”, toeg. a.l. Dag.
21.45. uur, za. en zo. 13.45.
21.45 uur
De Uitkijk (Prinsengracht);
„Cabaret” toeff 18 i Das
uur, zo. 13.15, "15.45, 19 en 21.30.
ZATERDAGAVOND speelt
toneelgroep Centrum in de
schouwburg weer „Alpha Beta”
van E. A. Whitehead. Daarin
wordt in 3 episoden getoond hoe
een kantoorbediende zich pro
beert te bevrijden van de rol
die zijn vrouw hem oplegt. Bei
den blijven echter verstrikt in
het rollenpatroon, waarvan zij
denken dat de maatschappij
hen oplegt als man en vrouw.
Els van Rooden en Jules Hamel
geven onder regie van Han
Bentz van den Berg en indrin
gende weergave van deze beide
mensen.
Resistentie-orkest kunnen ken
nismaken, aanstaande zondag
morgen bestaat er opnieuw ge
legenheid, nu in het Concertge
bouw, tijdens het koffieconcert.
„We speculeren op de gezel
ligheid, we doen het ook niet
om het geld. Het wordt voor
ons een ramp als het een stijve
boel is, dan klappen we gewoon
dicht. Die gezellige sfeer dat
probeer je natuurlijk een beet
je te maken is een eerste
vereiste. Het publiek reageert
erg verschillend op het orkest.
Soms wordt verwacht dat wij
het Residentie-orkest zijn. Zo
hebben we eens in Groningen
voor een concert reis-subsidie
gekregen die berekend was op
de omvang van het Haagse or
kest. Vaak weet het publiek
niet wat het aan ons heeft, de
mensen proberen je in te pak
ken. Maar als ze van muziek
houden vinden ze dit ook wel
mooi”.
Het ensemble kreeg zijn
naam ten tijde van de Vlinder-
opera van Theo Kley’s Insek-
tensekte. We waren tot de con
clusie gekomen dat de insekten
steeds meer resistent werden
tegen de bestrijdingsmiddelen.
Daarvan hebben we onze naam
af geleid, het is dus bepaald
geen parodie op het Residentie-
orkes. Het ensemble is oor
spronkelijk een idee geweest van
Hub Mathijsen die violist was
bij het Begeleidingsorkest- Hij
ging kapot aan het werk, vond
het plichtmatige spelen steeds
onplezieriger. Er werden bij
hem thuis avonden gehouden
met klassieke muziek en als die
waren afgelopen dan volgden er
mopjes. Dat was een soort ge
heime zonde.
Die afkeer van het beroeps
matig spelen geldt eigenlijk
„EEN KRUISING van
een echt klassieke liederen
avond en een avond ca
baret”. Aldus omschrijft
een impresariaat in Hil
versum een „ongewoon re
cital” dat Fons Jansen aan
staande maandagavond in
het Concertgebouw komt
geven. Jansen (die overi
gens categorisch een ge
sprek met de pers weigert)
is weliswaar als cabaretier
bekend, maar van huis uit
is hij al vroeg met de
klassieke zang in aanra
king gekomen. „In dit on
gewone recital neemt hij
zijn oude liefde voor Schu
bert, Schumann, Brahms
en Mozart weer op door de
geliefde melodieën van
klankverwante Nederland
se teksten te voorzien, on
derbroken door toelichten
de conférences”
Het programma voor de
pauze bevat liederen, na de
pauze oratorium- en ope-
ra-aria’s. „Het is een po
ging het zangrecital uit
zijn zeer ivoren toren (sic,
red.) te halen”.
CLAUDIUS WAS een klein
zoon van keizer Augustus. Hij
stotterde, liep kreupel, was zie
kelijk, zag eruit als een dwerg-
aapje en gaf de indruk niet
goed snik te zijn. Volgens de
boeken „I Claudius” en „Clau
dius God” van Robert Graves
waren dat de redenen dat
Claudius zo lang het leven
hield. De keizerlijke familie
van Roma bood niet bepaald
een gezond klimaat. Grootmoe
der Livia was een berucht gif
mengster, oom Tiberius en neef
Caligula waren monsters. Clau
dius was echter lang niet gek,
hij studeerde geschiedenis, tui
nierde en hield zich ver van
het familieleven. En toch wordt
deze Claudius keizer, een heel
redelijke nog wel. En dat ter
wijl hij in Rome de republiek
weer terug wilde.
Robert Graves stelt Claudius
voor als een tamelijk democra
tisch republikein, die door de
omstandigheden zwicht voor
het absolute keizerschap en
daar bovendien nog plezier in
heelt, omdat hij allerlei goede
dingen kan doen: recht spre
ken, de haven van Ostia verbe
teren, Rome een waterleiding
geven en omdat het leger
dat wil een veldslag in En
geland leiden. Maar ook Clau
dius wordt vergiftigd, door zijn
laatste vrouw Agrippina, de
moeder van zijn opvolger Nero.
Dat valt allemaal uitvoerig te
Cor Stedelinck, die het stuk
in scène zette, zorgt, zoals ge
bruikelijk, voor een spektakel
dat een lust voor het oog is.
Vrouwelijk en mannelijk
schoon komt zo appetijtelijk
mogelijk uit. De costuums van
Mario Mocenni zijn hoe mi
nuscuul soms ook snoepjes
(behalve dan de soldatenpakken
van rood plastic). Er wordt veel
DE HAARLEMSE Jazz Club,
Groot Heiligland 47 in Haarlem
doet voor de sessions-avond
van aanstaande vrijdag vooral
een beroep op de oude-stijl
liefhebbers. Door enkele pro
grammatische wijzigingen zul
len zij namelijk geruime tijd
oude-stijl jazz in de Zanderzaal
moeten ontberen. Er bestaat op
de sessions-avond grote kans
dat het vaste huisorkest de Roa
ring Seven komt spelen, ter
wijl ook de Minerva Jazz Band
wil komen. Aanvang rond 21.45
uur.
Alhambra I (Weteringschans): Distin Hoff
man i
14. 19
21.30
Alhambra II (Weteringschans); Jean Sim
mons in „De taboes van het huwelijk”,
toeg. 18 j. Dag. 14.39.' 19.15 en 21.45 uur,
zo. 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur.
Bellevue Cinerama (Marnixstr.) „Gevecht
om de apenplaneet”, toegang 14 j. Dagelijks
14 15, 19.30 en 22 uur. zo. 13.30. 16. 19.30
en 22 uur.
Calypso (Marnixstr.); „Het imperium
een playboy”, toeg. 18 j. Dag. 13.45.
19.15 en 21.45 uur.
Ceintuur (Ceintuurbaan); Clint Eastwood in
„Kelly’s Heroes”, toeg. 14 j. Dag. 14 (beh.
za. zo. wo midd.) 19 en 21.39 uur.
Centraal (Nieuwendijk); „De porno killer”,
toeg. 18 j. Dag. doorl. voorst. 13, 14.45,
16.30, 18.15. 20 en 21.45 uur
Cineac Damrak (Damrak); George Hilton in
„Timmer je kruis, halleluja komt”, toegang
14 j. Dag 9.30, 11.30, 13.30, 15.30, 17.30,
19.30 en 21.30 uur, zo. 13.30 enz.
Cineac (Reg Breestr.) elke ochtend en middag
9.30, 11.30. 13.30, 15.30 zo. 11.30 uur enz.
Walt Disney’s „Nanu, zoon van de jung
le”, toeg a.l. Elke avond 17.30, 19.30 en
21.30 uur „Het zwaard van de gele
tijger”. 18 j.
City (Leidseplein); Rijk de Gooyer in
„Naakt over de schutting”, toeg. 14 jaar.
Dag. 14.15, 19 en 21.30 uur, zo. 13.30, 16.30
19 en 21.30 uur.
Corso (Kalverstr.)- Peter Steiner in „Vrolij
ke ontucht in Tirol”, toeg. 18 j. Dag.
13.30, 15.45 19 en 21.30 uur.
Du Midi (Apollolaan); Elisabeth Taylor in
„Cleopatra” toeg. 14 j. Dag. 14 (beh. zo
en wo) en 19.30 uur.
Flora (Amstelstr.); Lodewijk de
„The Family”, toeg. 18 j. Dag. i:
en 21.45 uur. zo. 13.30, 16, 19.15
uur.
Kriterion (Roetersstraat)„Les Noces Rouges”,
toeg. 18 j. Dag. 14.15, 19.45 en 22 uur, zo.
13.30, 15.45
00.15 uur
Leidseplein
Coburn in
kid”, toes
uur, zo. 13.30. 16.
Luxor (Nieuwendijk);
dirty dozen”, toeg. 14 j. Dag. 13.30 zo.
wo. 15.30, 19 en 21.30 uur.
Nöggerath (Reg. Breestr.); „De dag van de
jakhals”, toeg. 14 j. Dag. 13.30, 16. 19 en
21.30 uur.
Parisien (Nieuwendijk); „Threesome” (Met z’n
drieën) toeg. 18 j. Dag. 11.30, 13.30. 15.30,
o. 13.30 uur enz.
(Rembrandtplein)
stone killer”,
en 21.45 uur.
uur
avond 19.15 en
14.30 uur
laatste tien
14.30 zo.
„Dik Trom en het
Jesus Christ
14.30. 19.15 en
16 19.15 en
van het
duo de Sissies.
Resistentie-orkest
zijn medewerking
film-variété avonden in
The Movies, een bioscoop aan
de Haarlemmerdijk in Amster
dam. Ze begeleiden dan stom
me films, zoals van Cecil B.
Demille en Pola Negri, terwijl
Carel Alphenaar als explicateur
optreedt. Hij is trouwens de
vaste inleider van het gezel
schap. „En ook de zakelijk lei
der, omdat ik het minst war
hoofdig ben”.
Hoe komt het Resistentie-or
kest aan zijn repertoire?
Alphenaar: Hub Mathijsen en
pianist Chaim Levano hadden
al veel bladmuziek- Voorts heb
ben we op het Waterlooplein
hele stapels gekocht. Zelf heb
ik van mijn familie nog het een
en ander gekregen. We hebben
nu een repertoire van ongeveer
100 nummers, terwijl we nog
steeds bezig zijn met het be
werken van wat we weer heb
ben ontdekt. We spelen het wel
liswaar met een knipoog, maar
het is zeker geen muziek van
de minste weerstand. Je kunt
P .’’"Mi- j||
D