Luisteren en kijken naar WAT JE ZELF WILT IM! Pablo Neruda: DAT DE HOUTHAKKER ONTWAKE Avontuurlijkste schrijver van vandaag is 'I RUSSEN BEELDPLAAT Beeldplaat Kabel-TV Masochisme IS Massa-artikel ZATERDAG 8 23 DECEMBER 1973 Erbij 3ESS 'ij: ilfweg toekomst de van en van •oor beeldplaat steekt daarbij gunstig epos BIESHEUVEL BEVESTIGT TALENT IN TWEEDE BUNDEL KORTE VERHALEN verder huis van J. M. A. BIESHEUVEL en stijlvoorbeelden! moet zoeken. is geweest. Hij is er, te oordelen naar de foto op de achterzijde, weer aardig bo venop gekomen. den, tenminste bij de toestellen zoals, die nu in de winkel staan. De speelduur van een Teldec-plaat is 10 minuten. De plaat wordt met hoes en •zijr reeds programma’s voor 11.000 ver schillende plaattitels samengesteld. Aan een beeldplaatspeler zonder pro gramma heeft tenslotte niemand iets. Nu is MCA als firma veel meer geïnteres seerd in de produktie en verkoop van beeldplaten, de software, dan in de ver koop en produktie van platenspelers, de hardware. Het gerucht wil nu dat Phi lips en MCA hun systeem gaan stan daardiseren, zodat de MCA-plaaL op de Philips-speler past. wikkeld en grillig, maar toch duidelijk samenhangend geheel vormen. :e 2 ENTEN Er zijn trouwens meer overeenkom sten aan te wijzen tussen Biesheuvel en de Amerikaanse Armeniër al was het maar, dat ze allebei met wonderbaarlij ke gelijkmoedigheid de zwaarste slagen van het lot weten op te vangen. Het is natuurlijk best mogelijk, dat hij nog nooit een letter van Saroyan heeft gele zen, want van beïnvloeding is, voorzover ik zien kan, nergens sprake. Maar mis schien heeft Biesheuvel wel eens iets óver deze voorganger gelezen, bijvoor- Net als Saroyan is Biesheuvel in staat over „alles” te schrijven en zich ook praktisch elke stijl eigen te maken. In zijn eerste boek trof mij nogal eens de briefstijl van Gerard Kornelis van het Reve. In „Slechte mensen” is dat niet meer het geval. Intussen is hij er wel achter gekomen, dat hij zijn invloeden Daarbij zijn twee systemen te onder scheiden: programma’s vastgelegd op vi deotape die via een videorecorder weer gegeven worden en programma’s op beeldplaten die via de beeldplaatspeler afgespeeld worden. Zowel de videorecor der als de beeldplaatspeler kan op een standaard kleuren-tv aangesloten wor- Rodenko in een van de eerste nummers van „Litterair Paspoort” heeft gepubli ceerd. Op dit moment maakt de videotech niek alle discussie over communicatie alleen nog maar verwarder. De techni sche mogelijkheden worden voor veel toepassingen overschat, voor andere situ aties onderschat en de technische en inhoudelijke problemen worden door el kaar gehusseld. De fabrikanten van de apparatuur hebben een aardige bijdrage geleverd aan die verwarring door gedreven door naijver en onderlinge concurrentie een zeventiental video systemen op de markt te brengen en voor de beeldplaat voorlopig al een vijf tal onderling niet uitwisselbare systemen aan te kondigen. „SLECHTE MENSEN” is binnen ruim een jaar de tweede bundel van J. M. A. Biesheuvel en ook dit door De Harmonie in Amsterdam uitgegeven boek bevat, net als „In de bovenkooi”, 28 verhalen. Volgens de legende heeft hij nog honderden ver halen in portefeuille. Ook als deze reserve niet op hetzelfde peil staat als wat er nu is gepubliceerd, dan mag Biesheuvel gerust een fenomeen worden genoemd; een fenomeen dat dan een treffende gelijkenis vertoont met Will'iam Saroyan, die toen hij zijn eerste bundel short-stories uitgaf, ook al een keuze kon doen uit een voorraad van honderden. De onderwerpen in deze nieuwe bun del zijn nagenoeg dezelfde als in de vorige. Scheepsavonturen nu niet meer als de veelgepeste ketelbink, maar als steward op de „Rijndam”, een avon tuur dat eindigt in de psychiatrische inrichting Endegeest bij Leiden en zo kortsluiting maakt met het tweede on derwerp, de krankzinnigheid, die blij kens het slotverhaal „Paviljoen een Zo’n 70 pct. van de Nederlandse huis houdens heeft nog geen kleuren-tv. Als men daar binnenkort ook nog voor een gelijk bedrag een beeldplaatspeler bij zou willen hebben, dan is het duidelijk dat een fikse aanslag op de portemon- naie wordt gedaan. Voor een omroepbij drage krijgt men dan alleen nog de actualiteit op de buis: het harde wereld nieuws, afgewisseld met de Johnny's en Rijks die hun nieuwste plaat aanprijzen. De beeldplaatrage wordt een commerci eel gebeuren van de eerste orde, waarbij de consument sterk in de schoenen moet staan. Een derde gewichtige partij in de dans om de beeldplatenmarkt vormt de Ame- rikaanse firma MCA. Deze onderneming heeft een platenspeler aangekondigd die volgens een aan Philips verwant systeem werkt. Maar MCA heeft nog iets be dacht dat van wezenlijk belang is voor het doen slagen van een beeldplaatsy- steem. MCA beschikt over de rechten van duizenden kilometers speelfilms, muziekfilms en documentaires. Daaruit Derde onderwerp: het huwelijksleven met de kordate Eva. Vierde: het baantje (eigenlijk valt dit onder 1, want de avonturen als zandstraler verschillen niet zoveel van de lotgevallen ter zee). Vijf: jeugdherinneringen, hier voorna melijk gepresenteerd door het verhaal „Thalassa.” Zes: Russische rapsodieën (zie hiervoor). Zeven: fantastische verha len, voor mij overigens het minst aan trekkelijke onderdeel van zijn oeuvre, hoewel in dit nieuwe boek „Geborgen heid” erg goed is. Kabel-tv vormt daarbij wel de hoofd schotel. Er zijn in Nederland al gemeen ten, zoals Goirle, Melick-Herkenbosch, Dronten e.a., waar de individuele tv- antenne geweken is voor de zegeningen van de kabel. Door de kabel kun je zes, twaalf en bij een verdergaande ontwik keling nog meer programma’s aangebo den krijgen. Onoverkomelijke technische problemen zijn er niet, de ontwikkeling van de kabel kent haar begrenzingen door economische en politieke wetmatig heden. De aanleg van kabels vergt grote investeringen en die zullen door exploi tatie terugverdiend moeten worden. Zo zou men nu al de 56 verhalen uit de twee boeken kunnen groeperen men zou zien, dat ze veelal in elkaar overgaan, dat Biesheuvel bezig is met het schilderen van fresco’s in een laby- In de verdere ontwikkelingen van de audio-visuele technieken krijgt de kleu- renbuis een nog veel centralere rol. Op de eerste plaats omdat statistici bere kend hebben dat rond 1980 op enkele „dwaallichten” na iedereen in Nederland een kleurentoestel zal bezitten en op de tweede plaats omdat het tv-toestel nog vele andere vormen van programma- aanvoer mogelijk maakt dan die we nu benutten. Het doorgeven van programma’s valt echter voor Nederland binnen de om roepwet en internationaal zijn er vele complicaties ten aanzien van auteurs rechten. De kabel maakt lokale televisie technisch eenvoudig, maar een kleine gemeenschap kan nooit voldoende mid delen opbrengen om een eigen tv-station in stand te houden. Zeker niet als dat station geen reclameboodschappen mag uitzenden zoals nu het geval is. Voordat dan ook alle mogelijkheden die de kabel te bieden heeft werkelijk gebruikt gaan worden, hebben andere distributievor men voor via het tv-toestel te vertonen programma’s hun grote kans. identiteit in enkele verhalen. Hoe dan ook, „Slechte mensen” is een boek waar in Biesheuvel zijn reputatie als de avon tuurlijkste schrijver in onze hedendaagse letteren rijkelijk bevestigt. pool, ook al een romantisch-masochistl- sche „zetting” heeft. Ik merk dat ik bij de invloeden ook nog die van Nabokov moet noemen, wat vooral blijkt uit het spel met de eigen Film, televisie, video, dia met geluid zijn allemaal technieken die onder het verzamelbegrip audio-visuele communicatie vallen. Vooral „video” heeft een magische klank. Het opnemen van beeld en geluid op een video recorder waarmee het resultaat direct via een televisietoestel bekeken en beluisterd kan worden, is de laatste jaren door velen als dé oplossing ge zien voor het opheffen van alle communicatiestoornissen tussen groepen van mensen. In het jeugdwerk en bij actiegroepen wordt de videorecorder als een effectief wapen beschouwd bij de begeleiding van sociale pro blemen en ter ondersteuning van inspraakprocedures. Op het aan het videogebeuren gewijde Agora-congres in december 1972 in Groningen werd dan ook gepleit voor de oprichting van centrale instituten, waar iedereen gratis over apparatuur moet kunnen beschikken om zijn mening op videotape vast te leggen. Rond de eenvoudige zwart-wit videorecorder is dan ook een cultus ontstaan met een eigen jargon, die door Kees van Kooten en Wim de Bie in een van de afleveringen van Het Gat van Neder land messcherp werd gepersifleerd. Op grond van psychologische catego rieën zou men overigens weer een heel andere indeling kunnen maken, waarbij een prominente plaats toebedeeld zou moeten worden aan het masochisme, de ketelbinkverhalen uit het eerste boek en hier bijvoorbeeld „Kerstmis”, dat trou- Nu zijn het de negentiende eeuwse Russen: Tolstoi en, in het zeer voortref felijke verhaal „Rasskas bjes titula” (Russisch voor „Verhaal zonder titel”) niemand minder dan Gogol! In dit soort verhalen gedraagt Biesheuvel zich als de merel, die andere zangvogels imiteert en ze, al nabootsend, overtreft. al in de speler geschoven, omdat de zeer fijne groeven in het oppervlak zeer snel beschadigd worden door stofjes en duim afdrukken. Het in de plaat geperste signaal wordt door een keramisch ele ment met een diamanten kop afgetast. Maar al is dan de Teldec-beeldplaat als eerste op de markt, daarmee is de slag nog niet gewonnen. Philips demonstreerde op de Vidca, die in oktober in Cannes gehouden werd, de Philips VLP disc, Video Long Play Disc. Het Philips systeem is technisch totaal verschillend van het Teldec-systeem. De informatieputjes van het beeldsignaal in de plaat, die beschermd wordt door een vast op de plaat aangebrachte metaalfo lie, wordt met een kleine laser afgetast. In de praktijk betekent dit dat de Phi lips VLP ongevoelig is voor stof op het oppervlak en ook duimafdrukken daarop beïnvloeden de beeldkwaliteit niet. Bo vendien bevat deze plaat van 30 cm een „normale” langspeelplaat heeft de zelfde afmeting 45 minuten program- mastof. Philips verwacht medio 1975 speler en plaat op de markt te kunnen brengen. Prijzen zijn nog niet bekend, maar de indicaties van Philips-zijde doen veron derstellen dat de eerste platenspelers iets goedkoper dan een kleuren-tv zullen zijn en de beeldplaat driemaal zo duur als een audio-langspeelplaat. Nadat van Neruda, de in september van dit jaar gestorven Chileense dichter, een Nederlandse bewerking verscheen, in vertaling van Dolf Ver spoor, van „De Toppen van Macchu PicchU”, een gedeelte uit de „Canto General Grote Zang”, verscheen thans een Nederlandse bewerking van Mark Braet, getiteld „Dat de Hout hakker Ontwake”, uit het 2de deel van de „Canto General”. Het betreft hier een losbladige uitgave, in een oplaag van 500 door de vertaler ge signeerde exemplaren; de zeer leesba re tekst tegen een met groene bomen verlucht fond, is verzorgd door de Sonnevïlle Press in Brugge en Nijgh Van Ditmar in Den Haag. Nerudas meesterwerk, een van' het Amerikaanse continent dat wereldbekendheid kreeg, heeft door de dramatische gebeurtenissen in Chili, in september van dit jaar, nieuwe actualiteit verworven. De 15.000 verzen van de „Canto General” vormen samen een visionai re natuurgeschiedenis, een politieke, sociale en rassengeschiedenis van Amerika, die nu eens met bewonde- ende liefde, dan met radicale haat een zeer persoonlijke ideologie wil dienen. In zijn „Grote Zang” maakt Neruda het duidelijk dat in het Amerika van vóór de komst der „Conquistadores” nog de eendracht en harmonie van het Paradijs heerste, doch dat de veroveraars, met de heerschappij van de grote industriële ondernemingen, ook de bewoners van zijn vaderland, het sombere, kille Zuid Chili, uit hun paradijselijk bestaan hebben verdre ven. Toch wil Neruda, die de Nobel prijs voor Literatuur en de internatio nale Lenin-prijs verwierf, niet als maatschappijcriticus worden be schouwd, doch als dichter: Soy nada mas que un poeta: os amo a todos Ik ben alleen maar dichter; ik heb allen lief. De in zijn verzen gebruikte beelden Ter afronding van het begrip beeld plaat nog dit: het programma voor een beeldplaat moet in professionele studio’s met grote filmcamera’s of de zeer dure televisiekleurencamera’s en bijbehorende apparatuur gemaakt worden. Het pro gramma komt eerst op een zogenoemde „moederhand’waarna de matrijzen ge maakt worden, waarmee de platen ge perst kunnen worden. Alleen bij grote aantallen platen van één programma kan ,een betaalbare prijs per plaat gere aliseerd worden. Voor de distributie van videó-programma’s zoals die in semi- professionele studio’s gemaakt worden, heeft de beeldplaat als distributievorm dan ook geen betekenis. De programmaleiding van de ZDF (Duitse Televisie) heeft al de verwach ting uitgesproken dat door de beeldplaat de aard van de tv-programma’s gaat veranderen. De beroemde amusements- artiesten zullen volgens ZDF onder contract komen bij de producers van beeldplaten en niet meer willen optre den in complete tv-shows. Ze zullen hooguit toestemming krijgen om op de buis te komen voor het pluggen van hun platen of voor interviews waarin ze stralend zullen vertellen dat van die en die plaat er 100.000 exemplaren verkocht zijn. Bioscoopfilms worden dan boven dien liever via platen verkocht dan dat de eigenares ze aan de omroepen aan bieden. Alle beeldplaatsystemen hebben één nadeel ten opzichte van de videocasset- te-recorder: met een beeldplaatspeler kunnen alleen programma’s weergegeven worden, eigen opnamen of het vastleg gen van tv-programma’s zijn uitgesloten. zijn van een ontwapenende eenvoud: Ode aan de Ui; Ode aan het koper; aan het Brood; de Druiven en de Wind”. Een opgewekte gelatenheid is hem daarin niet vreemd. In „Het Lied van de Houthakker” zingt hij van het Ruige Arizona, het Naakte Wisconsin. Duidelijkheid en onverbloemdheid kenmerken zijn verzen. Hij bezingt Amerika’s grote zonen: Jefferson, Melville, Whitman ontelbaar als het graan; Poe, Drei ser, Wolfe. Hier beweent hij de verlo ren onschuld van zo velen van zijn landgenoten; de vervreemding van zichzelf; daar steekt plotseling de verbittering op om zo veel onrecht, de afschuw van zo veel geweld en dood; de haat tegen zo veel onder drukking: Een onverwachte gast, geweldig, alles verdrukkend heeft zich in je huis gedrongen, soldaatje. Je bloedsbroeder hebben ze gehangen en verbrand. De Canto General zingt ook van de tijd waarin schrijvers en geleerden vluchten moesten en (le verschrikking „tot de uiterste hoeken van de aarde doordrong”; zingt van het welriekend Oeralwoud, bezweert de meisjes van Arkansas, de monteur uit Detroit, de oren open te zetten voor de enorme mensenwereld. Neruda wijst op de verbondenheid der mensen: Mijn broeder Juan verkoopt schoenen zoals jouw broeder John Hij herinnert aan het bloed dat heeft gevloeid in Frankrijk, in Spanj je, in Rusland en Griekenland en hij bezweert in verzen van hart tot hart te verhinderen dat de machinegewe ren weer zullen ratelen, dat niets van dat alles meer gebeure: Dat de Hout hakker ontwake; dat de vrede kome, want ik ben hier gekomen om te zingen ik ben maar een dichter; ik hou van allen S. TEUNISSE Schrijver van bijgaand artikel over toepassingen beeldplaat is Jacques Meijer. Meijer (39 jaar) is behalve directeur Auvicom-Van Gelder, een produktie- maatschappij van films, video-pro- gramma’s en dia-met-geluidprogram- ma’s, hoofdredacteur van het maand blad .Fototribune’ en het vakblad „TFF” (Televisie, Film, Fotografie). Auvicom bezit een studiogebouw in Amsterdam en een videoreportagewa- gen waarmee op lokatie videopro gramma’s gemaakt kunnen worden. Het bedrijf maakt tevens veel docu mentaires, tv-commercials en be- drijfscursussen. Bij de ongeveer 17 videorecordersyste- men zijn nogal wat variaties in de gebruiksmogelijkheden. Voor huiskamer gebruik is een videocassetterecorder het aangewezen apparaat. Voor massadistri- butie kent de videocassette echter opval lende beperkingen: de prijs van een „kale” cassette, zonder programma dus, is minimaal ƒ50; het vermenigvuldigen van cassettes gaat uiterst traag, is daar door duur en het verzenden van een cassette vergt door zijn gewicht een behoorlijk bedrag aan postzegels. De beeldplaat steekt daarbij gunstig af: bij het Teldec-systeem vergt één plaat hooguit één gulden aan kunststof (vinyl) de platen worden razendsnel ge perst en wegen slechts enkele grammen. De beeldplaat heeft alles in zich om net zo gewoon als de grammofoonplaat te worden. De slag om de beeldplatenmarkt is in volle gang. De combinatie Telefunken- Decca brengt vanaf januari de Teldec- beeldplaatspeler en de Teldec-plaat op de markt. De prijs van de speler be draagt circa 1000 en een plaat met daarop een programma gaat afhankelijk van de inhoud 10 tot 30 kosten. iM!’ iT" S

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 23