RIGOLETTO MET NIEUWE BEZETTING IN SCHEVENINGEN VERRASSEND RECITAL Uitstekend debuut Noël Rogers STANLEY HOOGLAND NCRV-leden: eigen gezicht Jane Seymour: „Enig meisje tussen allemaal van die ruige kerels KvanVEELEN M ABKIEZEN/ZON NESCHERMEM. rouuiKew/ïuxAPicx jaiouzieen Reisbureau Succes Werken van Beethoven en Czerny OPTREDEN IN PARADISO Vier eeuwen toneel in Groningen Oostduitse grafiek VAN ONEDIN LINE NAAR JAMES BOND-FILMS J e 9 ZATERDAG 8 DECEMBER 19 7 3 EERSTE IJMUIDER MARKIEZEN FABRIEK SCHEVENINGEN De grote at tractie van de „Rigoletto” gister avond was de nieuwe bezetting van de hoofdrollen met Noël Ro gers als Gilda, Jan Derksen als Ri goletto en Vittorio Terranova als de Hertog van Mantua. Het circus theater was zeer goed bezet en dit bevestigt alweer de stelling dat geen enkel opgra-gezelschap In leven kan blijven zonder het „ijze ren repertoire”. Het publiek geniet ervan en de zangers smullen ervan vooral als zij hun rollen aankunnen Ergernis (Van onze Amsterdamse redactie) AMSTERDAM Jane Seymour buigt gracieus haar lange sluike haar tot achter haar schouder. Het grijs van de vallende schemering tovert fraaie trekken öp haar ge zicht. De lange wimpers werpen een schaduw. Dit is de nieuwe gla- mour-girl, die met haar schoonheid een wereldwijd filmpubliek moet verblinden. Jane maakte de indruk te weten wat ze waard is, maar heeft de glamour afgelegd. Blijft over: Een mooi en niet onverstan dig meisje. Nederland kent haar alleen nog van de Onedin Lijn. Daarin zullen we haar nog lang kunnen zien. Wij zijn bezig met de tweede serie en Jane stapte uit na de eerste episode van serie drie. „Wat jullie dinsdag op het scherm kregen en ook de volgende afleve ringen, dat zijn de mooiste, volgens mij. Ik hou van dramatiek. Daar om is het jammer dat ik afscheid moest nemen van Onedin. Maar Bond leek me belangrijker. Boven dien hou je je hele leven een be- .paald stempel als. je te lang in een televisieserie blijft zitten”. Coloratuursopraan HAARLEM Het tweede con cert van de Klavierserie van de Stichting Stadsschouwburg en Concertgebouw-Haarlem” werd vrijdagavond in het Haarlemse Concertgebouw gegeven door de pianist Stanley Hoogland. P. ZWAANSWIJK ADVERTENTIE zangers zich ook beter DEN J. H. MOOLENIJZER New York Dolls: faam nog niet waargemaakt JANE SEYMOUR Jan Derksen en Roel Rogers in Rigoletto Waarom zou U het elders zoeken als U bij reisbureau Succes al uw reizen kunt boeken? Agent o.a. van Gen. Cronjéstraat 27 Haarlem, tel. 26 42 94 Voorafgaande aan hun concert in het Amsterdamse Paradiso waren dé New York Dolls gistermiddag in de studio voor opnamen van hun nummer Jet Boy dat getipt staat voor AVRO’s Toppop en waarschijnlijk aanstaande maandag avond wordt uitgezonden. V.l.n.r. bas sist basgitaris Arthur Harold Kane, gi tarist Johnny Thunders en zanger David Johansen. hoofdzakelijk voldaan door Sylvain Syl vain die regelmatig in een beminnelijke pose met Thunders of JoHansen staat te spelen. niet veel nodig een paar zeer goede stemmen en een vlot tempo, daar hangt eigenlijk alles vanaf. De goede stemmen, ook1 in de bijrollen zijn er de rest zal wel komen. Er volgen nog 6 voorstellin gen in Amsterdam op 12, 14, 16, 17, 25 en 28 december in de Stadsschouwburg. Zondag 16 december aanvang 13.30 uur en op eerste kerstdag aanvang om 20.30 uur. Ik was helemaal geen James Bond fan. Ik had er twee gezien en die vond ik wel leuk. De serieuze films trekken mij meer. Daarom had ik ook nooit van Eurotex Eurotours Marysol FIT Centouri Sterreizen Europa Express Sunair Christoffel Silverjet de Jong Broere e.v.a. SCHIEDAM. Oostduitse grafiek uit Dresden wordt van 13 december tot en met 21 januari tentoongesteld in het Stedelijk Museum in. Schiedam. De ex positie wordt geopend door ambassadeur Klaus Wolf van de Duitse Democrati sche Republiek in ons land. een rol in een Bond-film gedroomd. Ik ben er ook niet flink genoeg voor. Dat wisten ze. Niemand vertelde me wat me allemaal te wachten stond. Ik mocht ook op geen script zien. Mijn enige instructie was Roger Moore op een me ter afstand te volgen en dan precies te doen wat er werd gezegd. Plotseling begonnen er dan vlak naast mijn oor machinegeweren te ratelen of zo iets. Het is helemaal niet leuk om daar als enig meisje te werken met allemaal van die ruige kerels.” Voor de toekomst heeft ze geen vast omlijnde plannen. „Met die oliecrisis weet je niets meer zeker. De geldschie ters steken hun centen nu liever in paarden of wapens dan in films. En ik wil graag bewijzen dat ik nog wat meer kan, anders ben ik voor eeuwig het Bond-meisje. Dat gevaar loop je snel, omdat elke Bond-film aan de top moet staan. In de film kun je niet waarmaken wat ze allemaal over je schrijven. Ik heb het geluk gehad al twee jaar in Londense theaters mee te draaien. Dat is iets om op terug te vallen en iets wat je steeds meer voelt. Ik mis het toneel ontzettend. Ik ben meer het type van de hardwer kende actrice. Op dit moment is mijn liefste wens bij het National Theatre in een stuk van Tsjechov te spelen. Toneel is onvervangbaar. Ik mis bij film en tv het repeteren zo enorm. Bij een repetitie kun je alles uitproberen. Je durft din gen, die je anders niet zou doen.” Jane heeft haar man meegenomen op deze promotie-tournee. Hij zit naast haar en zegt af en toe „schat” tegen haar. Hij heet Michael Attenbrough en is film-director. Daarmee treedt hij in de voetsporen van zijn beroemde vader Ri chard. Onder zijn leiding werd de film opgenomen, waarin Jane Seymour haar debuut maakte. AMSTERDAM De opgefokte publiciteitstoestanden ten spijt hebben de New York Dolls hun reputatie van muziekvernieuwers met. hun eerste optreden in Nederland nog lang niet kunnen waarmaken. Het concert waarmee de Amerikaanse groep gisteren in Paradiso de nacht in ging, bood weliswaar sublieme hardrock, maar had zowel in de act als in de muzikale uitvoering nog veel te weinig „body” om een nieuw tijdperk in te luiden. dan gaan de voelen. De Italiaanse tenor Vittorio Ter ranova kon er helemaal niét tegen dat hij voor zijn eerste aria nauwelijks een hand op elkaar kreeg. Pas in de derde acte in „La donna e mobile” kwam hij goed los. Het kwartet in deze acte werd uitstekend gezongen en ook hierin was het Gilda die excelleerde. Het slottafe reel met het vertederende duet van Gilda en Rigoletto was werkelijk ont roerend. De decors en costuums van Thomas Richter-Forgach en de regie van Ul- richt Brecht waren gelijk aan de voor- zelf gedaan. Met slaan, autobotsingen en noem maar op. Gek genoeg was dat niet het moeilijkste, maar de bedscène. Zomaar in bed vallen en dan spelen kon ik niet. Ik had niets om op terug te valllen. Toen hebben ze me eerst laten inslapen en weer wakker gemaakt. Ik begon meteen met de scène, lang huilen en zo, en dat hebben ze gefilmd. Echt pijn heb ik niet geleden. Dat hoeft ook niet. Roger Moore raakte niemand echt in de hele film. Altijd schiet zijn vuist erlangs.” Middenhavenstraat 27 IJmuiden - Telefoon 02550 - 1 41 08 Na 18.00 uur telefoon 02550 - 1 12 02 Jane heeft na „Live and let die” alweer een nieuwe film opgenomen, on der de titel Frankenstein. Jane is niette min nog steeds onder de indruk van de Bond-opnamen. „Ik ben een ontzettende lafaard, maar toch heb ik alle stunts Zij zong Poppea in Washington en heeft engagementen in Philadelphia en Houston in het verschiet. Zij heeft een makkelijk liggende, hoge coloratuurso praan, die zelfs in de hoogste regionen warm en vol blijft klinken. Haar stem paste bijzonder goed bij de royale bariton van Jan Derksen, die ook een volkomen natuurlijke wijze van zin gen heeft., Hun eerste duet in het tweede tafereel was al veelbelovend, maar aan het slot van de tweede acte bereikten zij een hoogtepunt, dat de toeschouwers eindelijk met een spontaan applaus be loonden. Het Scheveningse publiek is geen echt operapubliek, het gebeurt een voudig niet dat een aria door applaus onderbroken wordt. Men wacht tot de zangers zijn uitgezongen, tot het naspel gespeeld is en dan eindelijk komt er een net applausje. Dat moet bij een Italiaanse opera heel anders de laatste noten moeten door applaus en bravo-geroep overstemd wor den en als het even kan moeten de zangers bisseren. Dan komt de stemming er pas in en GRONINGEN. „Vier eeuwen toneel in Groningen” heet de expositie, die van 15 december tot 10 februari in het Groninger museum wordt gehouden. Een beeld wordt gegeven van de ontwikke ling, die het Groninger toneelleven door maakte. (Van onze rtv-redactie) HAAG. NCRV-leden luisteren overdag minder naar de radio dan leden van andere omroepverenigingen. Alleen naar de eigen NCRV-program- ma’s op maandag en donderdag wordt veel geluisterd. Maar naar de eigen NCRV-programma’s, zaterdags op Hil versum 3, wordt niet extra geluisterd. Het zijn met name VARA-leden die veel naar Hilversum 3 luisteren. TROS-leden tonen tamelijk veel be langstelling voor Veronica. Ofschoon vooral de eerste drie a vier nummers ijzersterk zijn en rustig als hit getipt kunnen worden, bleek de groep bij het publiek, ook ondanks de voorpu- bliciteit, nog geen schok van herkenning op te wekken. Anders dus bijvoorbeeld dan bij het eerste concert van Roxy Music in het afgelopen voorjaar. Toch ook eén groep die het hebben moeten van de gepersifleerde decadentie. Maar als zich een vergelijking opdringt met de Engelsen, dan vallen de Dolls toch wel döor de mand. Het beeld van de dubbele bodems bij Brian Ferry (zijn persiflage van een Presley, het beeld van de jaren vijftig en een volkomen eigentijdse sound) wordt nog bij lange na niet gehaald door de Dolls. Misschien hebben ze te weinig „ideologie” in huis, al gok ken ze duidelijk op het Bowie- Gary Glitter-Lou Reed publiek. De act werd in ieder geval een teleur stelling voor wie had verwacht dat de jongens met keurig geverfde lippen en rode wangetjes ten tonele zouden ver schijnen. Ze zagen er met een lichte opmaak veel normaler uit, maar maak ten verder toch wel een opmerkelijke indruk met zwarte maillots, hooggehakte witte laarzen of doorzichtige nylons. Aan de stijl van de nichtenrock wordt sie opus 49 in f kleine terts vertolkt kunnen worden op een Pleyel-vleugel, waaraan Chopin zelf zijn intiemste mu zikale gedachten toevertrouwde. Men zou het concert van Hoogland als een historisch concert kunnen beschouwen, niet in de e’erste plaats om musicologi sche conclusies te trekken, maar wel om met een wat triest gevoel te constateren, dat met het verdwijnen van de vroegere instrumenten een rijk bezit verloren is gegaan. Stanley Hoogland heeft ons met zijn prachtig, stil bewogen en ook met wat geëmotioneerder spel een zelden ge schonken gelukservaring gegeven. Moge zijn verrassend mooie concert bijdragen tot een herwaardering van muziek, die te lang in een niet passend klankenge waad gebracht is! Hij bespeelde op deze avond twee vleugels, welke in de eerste helft van de negentiende eeuw vervaardigd waren. Vóór de pauze vroeg Hoogland aandacht voor een vleugel afkomstig van de En gelse pianofabriek Broadwood and Sons, waar het instrument omstreeks het jaar 1830 gemaakt werd. Daarna was het een vleugel, omstreeks 1850 gebouwd in de fabriek van Ignaz Joseph Pleyel in Pa rijs, waarop de pianist de uitvoering van zijn exclusieve programma voortzette. Het waren composities, die ontstaan waren ongeveer in dezelfde tijd, waarin de beide vleugels in gebruik waren ge nomen. Die vleugels stonden nu op het Haarlemse podium als prachtige voor beelden van een pianobouwkunst, die nog niet gedeformeerd was door de be hoeften van een overtrokken romanti sche mentaliteit. Van deze instrumenten werd nog niet de klankendaver en de wollige expres sieve toon gevraagd, die de later ge maakte vleugels in steeds heviger mate moesten opbrengen. Een schaalvergro ting, waaraan ook composities, die niet voor deze vleugels bestemd waren, meestal opgeofferd werden met een vaak nog officieel voorgeschreven, maar niet als zodanig erkende karakterverte- kening. Hoe groot die vergissing geweest is, hebben de toehoorders op het concert van Stanley Hoogland kunnen afmeten aan de verrassend fraaie vertolkingen, die deze pianist heeft gegeven van bij de „high-brows” niet meer in tel zijnde werken van uiteenlopende omvang van Carl Czerny, John Field, Carl Maria von Weber en van de merkwaardig begaafde Charles Valentin Alkan, die als knaapje van zes jaar al leerling werd van het Parijse Conservatorium en die daar vier jaar later al onderscheiden werd met de eerste prijs. Ook heeft Stanley Hoogland laten ho ren hoe prachtig Beethoven zijn Fanta sie opus 77 en zijn Sonate no. 22 opus 54 in F grote terts aangepast heeft aan het markante, tintelende geluid van de Broad- wood-vleugel en hoe zeldzaam mooi en aangrijpend Chopins Mazurka opus 50 no. 3, de Nocturne opus 27 no 2 en de indrukwekkende, ballade-achtige Fanta- Een en ander staat in het heden ver schenen NCRV-jaarverslag 1972. Het verslag meldt voor NCRV-leden even eens een afwijkend kijkgedrag. Zij kijken bij voorkeur naar hun eigen programma’s en minder dan de ge middelde kijkdichtheid naar de pro gramma’s; van andere omroepen. Met name is de belangstelling van NCRV- leden voor sportprogramma’s relatief gering. Dit in tegenstelling tot VARA- leden die doorgaans bij sportprogram ma’s oververtegenwoordigd zijn. Dit was gisteravond zeker het geval met de Amerikaanse sopraan Noël Ro gers, die haar Europese debuut maakte. Zij heeft een zeer snelle carrière in Amerika gemaakt. Zij genoot een muzi kale opleiding aan de Universiteit van Aann Arbor en was een tijdlang een verdienstelijke hoorniste, maar haar vo cale. kwaliteiten begonnen steeds meer de aandacht te trekken. De New York Dolls zullen, ondanks de voorshands matige kwaliteiten voorzover het stijlvernieuwing betreft, voorlopig nog wel van zich doen spreken. Ze moeten het van goed in het gehoor liggende songs hebben, maar hebben wat dat aangaat de tijd mee. Wie hele maal bij wil zijn wat betreft progressie ve rock, kan vannacht in het Concertge bouw in Amsterdam terecht, voor een optreden van Roxy Music. CEES STRAUS Daarmee is niets kwaads gezegd van de Dolls want dit vijftal met David JoHansen als een zanger a la Mick Jagger, de twee gitaristen Sylvian en Johnny Thunders, gesecondeerd door de bassist Arthur Harold Kane en een woest drummende Jerry Nolan maakt uitstekende rock. Geheel in de traditie van de jaren zestig, dus kortdurende nummers die gemakkelijk op een single kunnen staan. Naast hef werk dat de Dolls zelf schrijven, wordt een druk gebruik gemaakt van ouder werk, voor namelijk van de Shangri-La’s (op dit concert onder meer Give me a big, big kiss) en groepen als de Cookies en de Cadets (Stranger in the Jungle). Voorzo ver de Dolls (i.c. JoHansen) hun eigen werk schrijven, zijn het snelle nummers met een harde, goed gestructureerde rock. De langzame nummers moeten nog duidelijk aan kracht winnen. Ze zijn voorshand zelfs nog vervelend. Dan val len ook de zwakke kanten van de groep op: muzikaal kan er alleen op het sterk ste volume een spanning gemaakt wor den, terwijl de groep zich ook niet op solistische prestaties (uitgezonderd de zanger) hoeft te beroemen. Waai' de groep eigen werk speelde, werd een keus gemaakt uit de nummers die voorkomen op hun enige, tot nu toe verschenen langspeler „New York Dolls”. Dat was onder meer het geval met Personality Crisis, waarmee de avond werd begonnen, Bad Girl, Looking for a Kiss, en Subway Train. Een nieuw, eigen nummer kondigde JoHansen aan als Don’t loose the mystery Girl, waarin overigens weer sterke invloeden van de Shangri-La’s waren te bemerken. stellingen van het vorige seizoen. De begeleiding was deze keer toevertrouwd aan het Utrechts Symfonie Orkest en tot mijn spijt moet ik zeggen dat daar nogal het een en ander op aan te merken was. Er waren herhaaldelijk ongelijkheden van orkest en koor, voornamelijk omdat het orkest te Iaat reageerde en te lang zaam in tempo kwam. Maar tenslotte is het USO geen opera-orkest en André Rieu geen operadirigent. Toch ben ik ervan overtuigd dat de samenwerking tussen de bak en de Bühne de volgende keer al veel beter zal zijn. De succesopera’s van Verdi hebben In het jaarverslag herhaalt de NCRV haar bezwaren tegen het streven naar één instructieve omroep. De NCRV noemt dat „eenheidsworst” en derhal ve een gevaarlijke' tendens. „De vrij heid van onderwijs, de vrijheid van de verschillende levensovertuigingen blij ven volledig in de mist”. En: „Als de educatieve omroep uitmondt in een nationale schoolmeester, vindt men ons niet thuis.” Jane Seymour heeft de film nu acht keer gezien. Overigens tot haar grote ergernis. „Ik vind het verschrikkelijk om me zelf terug te zien. Ik zie namelijk wat jij niet ziet. Mijn neus krult en mijn haar piekt, dat zijn dingen die ik zie. Als jij je gezicht plotseling cinema- scoop over het hele scherm ziet, schrik je je ook rot. Ik vind de film nog steeds eng als ik hem zie. Er zitten slangen en krokodillen in.Die veraf schuw ik. Een man, wiens vader door een krokodil was opgegeten, stond erop een scène met die beesten te spelen. De scène moest zes keer over en na de zesde keer pakte zo’n krokodil hem in zijn been. AfschuwelijkEr is ook iemand door een slang gebeten, maar die kon nog net op tijd zijn arm wegtrek ken, waardoor de giftand uit de slange- bek viel. Zo’n beest sterft dan binnen enkele uren .Maar hij was al zo lang met ons aan het filmen, dat dit de eerste keer in mijn leven was dat ik het sterven van een slang zielig vond.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 9