Judas is Jezus’ kruis Frans Bruggen zet publiek op verkeerd spoor Beatrix koopt portret moeder Recordbedrag Hindoe-plastiek Speelmogelijkheden voor amateurmusici EEG-top via TV en radio 4 3 Kinderdrama zonder overdrijving B lil r HET PROBLEEM VAN DE KLEINE FILM INTERPRETATIE VAN RAT-THEATRE: ORGELCONCERT MET ALBERT DE KLERK VANAF 1 JANUARI IN CONCERTGEBOUW I fa m I 13 VRIJDAG 1 4 DECEMBER 19 7 3 Children” Railway Onder redactie van J.P. Bos UW BETAALBARE JUWELIER. HAARLEM Een flink aantal van de toehoorders, die aanwezig waren op het orgelconcert, dat de organist Albert de Klerk donder dagavond in het Haarlemse Con certgebouw heeft gegeven, waren beoefenaars van het blokfluitspel of behoorden in passieve zin tot de liefhebbers van deze vorm van muzikale activiteit. Zij waren ge komen voor de befaamde blokflui- tist Frans Brüggen, die als solist aan het concert zijn medewerking verleende. Live and let die JAZZ - CAFÉ „At The Jazzcorner” SPAARNE 104 Muziekbijdrage slechts ƒ1,— p.p. VANAVOND CEES SLINGER piano BOB LANGEREIS bas JOHN ENGELS drums CEES SMAL trompet ©ofieen erg mooicaóeau mag Best 6e taal Baar vezen! Filmmuseum THE ISRAEL PHILHARMONIC ORCHESTRA o.l.v. Moshe Atzmon De Slang Blinde fotograaf N achtvoorstellingen ER IS GROTE geestelijke moed voor nodig in deze tijd van heftige bioscoopsensaties, een kleine, bescheiden film over ge wone mensen te maken, een film bovendien die minder uit uiterlijke activiteiten is opge bouwd dan wel via fragmentari sche situaties tot een karakter tekening komt. Zo’n film is „Baxter!” van de Engelse regis seur Lionel Jeffries, die ook het hier onder de toonbank gewerk te „The maakte. i I W" zo ADVERTENTIE (Van onze correspondent) J. HEIJER ADVERTENTIE ADVERTENTIE (Van onze kunstredactie) BB Dit concert wordt onder auspiciën van het Joods Nationaal Fonds gegeven ten bate van de Collectieve Israël Aktie. Beschermheer: Zijne Excellentie de Ambassadeur van Israël. Een figuur uit „Judas" door het RAT- theatre. DEN HAAG. In een extra, directe uitzending uit Kopenhagen zal de TROS op vrijdag 14 december tussen 22.35 en 23.10 uur via Nederland II aandacht besteden aan de op die dag in de Deense hoofdstad begonnen topconferentie van de EEG-regeringsleiders over de energie crisis. Een team, onder meer bestaande uit drs. Louis Metzemaekers, Bob Kroon en René Stokvis (voor de regie) is daarvoor inmiddels naar Kopenhagen vertrokken. Wibo van de Linde zal in Hilversum de centrale presentatie van deze extra uit zending verzorgen. Men hoeft niet in ensemble-vorm te spelen, ook solistische bijdragen worden op prijs gesteld. De keuze van het uit te voeren werk is uiteraard vrij. Er mag even goed een compositie van Bach of Beethoven, Boulez of Berio worden ge speeld, hetzij een door de amateurmusi- cus zelf geschreven compositie. ïr zijn geen verdere beperk-w-d» bepa- In de twee vorige stukken is gepro beerd de zelfgevonden speeltrant een min of meer literair-dramatische inhoud te geven. In „Hunchback” verzandde de poging in te veel duistere associaties. Maar in „Judas”, dat tot en met zondag te zien is, lukt het de groep veel beter herkenbaar te blijven. De vier spelers geven een originele interpretatie van het verraad van Judas en bovendien lukt het ze vaak inhoud en vorm tot een onverbrekelijk geheel te smeden. Maar ook hier zitten weer scènes, die te zwaar gaan van symboliek. De verbeelding van het laatste avondmaal met voetwassing en wijn drinken bijvoorbeeld, lijkt me totaal overbodig. Zonder dat is de relatie tussen Jezus, Judas en een derde figuur, die het materialisme (Judasgeld!) verte genwoordigt, al duidelijk genoeg. De sadomasochistische vorm, waarin de groep zich uitdrukt, is in „Judas” ook inhoudelijk terug bij de bron: het chris tendom, dat met zijn zondebesef en schuldgevoel in ieder geval voor deze groep een gesublimeerde vorm van ma sochisme is. Lijden is noodzakelijk en plezierig, want er volgt beloning op; de beul is tevens de verlosser. In „Blind fold” zat dat al onbewust en in „Judas” is het een bewuste consequentie. Judas zit hier onafgebroken met zijn voet aan een touw; voortdurend slacht offer van een calvinistische predestina tie. Hij probeert vrij te komen zowel bij de geweldloze Jezus („de andere wang toekeren”) als bij het materialisme, het aardse, uitgebeeld in geldzakjes, kussen LONDEN. Een in brons gegoten beeldje dat een dansende Hindoe voor stelt is bij Christie’s in Londen geveild voor 316.500 gulden. Dit is de hoogste prijs die ooit voor een bronzen beeldje uit het oosten is betaald. heeft, om zijn genre bepalen, iets te maken „400 Cents Coups”, HET FILMPROGRAMMA in Am sterdam wordt natuurlijk beheerst door de aanwezigheid van James Bond die in Tuschinski „Live and let die” speelt in de figuur van Roger Moore, een film van Guy Hamilton die maar liefst in 18 theaters door het hele land (wat Haarlem betreft in Palace) is ingezet. Over dit soort films valt moeilijk te discussiëren. Voor miljoenen is James Bond als geheim-agent 007 het einde van film amusement, of hij nu door Sean Con nery of, zoals ditmaal voor het eerst door Roger Moore („The Saint”) ge speeld wordt. Productieleider Harry Saltzmann en Albert R. Broccoli hebben een suc cesformule bedacht die van geen tij delijke smaken afhankelijk is en ook het succes van „Live and let die” schijnt verzekerd. Voor anderen blijft Bond de te gemakkelijk overlevende held, die waanzinnige stunts uithaalt wat ronddartelt met mooie vrouwen, onder wie tegenwoordig ook gekleur de vrouwen van de partij mogen zijn en door zijn onschendbaarheid iedere vorm van spanning bij voorbaat uit schakelt. Voor wat dat betreft zie ik liever „The Getaway” (voor de 13de week in Roxy) of „The thief wo comes to dinner” met Ryan O’Neal, voor de tweede week in City 1 .En zelfs „De Slang”, waarmee City 2 deze week opent heeft meer „body” dan het holle gedoe met vernietigend speel goed, waarin James Bond zo’n grote vent is geworden. HAARLEM. Het Concertgebouw stelt, te beginnen in januari van het komend jaar, amateurmusici in de gele genheid om zelf eens op het podium te spelen. Iedere eerste maandag van de maand, voorlopig tot en met mei 1974 woordt daartoe de Tuinzaal vrijgemaakt voor de amateurs. ONGECOMPLICEERD amusement leveren Alhambra 1 en Nöggerath die beiden „Paper Moon” van Peter Bog danovich op het programma hebben genomen, een originele comedie uit de jaren van de depressie waarin Ryan O’Neal met zijn eigen dochter tje een komisch duo vormen dat de armoede van het lijf wil houden door de verkoop van bijbels en andere onoirbare activiteiten. EN VOOR FILMPLEZIER in zijn beste vorm zorgt natuurlijk Calypso die Charlie Chaplin met Paulette Goddard laat terugkeren in „The great Dictator”, een van de grootste parodieën op het dictatorschap die de filmindustrie zich ooit veroorloofd heeft. AMSTERDAM. RAT-theatre uit Engeland gaf gisteren in Mickery de laatse van drie produkties, die het groepje in twee jaar werken tot stand bracht. „Blindfold”, de eersteling, was vooral een verkenning van de onderlinge relatie, die zich uit in een zeer geweld dadige vorm. lingen. De enige voorwaarde, zo stelt de leiding van het Concertgebouw, is dat er muziel wordt gema ..<t en dat de be trokken musicus iets aan een aandachtig publiek wil voorzetten. Na afloop van de uitvoering, die voor het publiek vrij toegankelijk is, zullen er mogelijkheden worden geboden voor discussie. Wie meer informa‘ie wil hebben, kan zich wenden tot het secretariaat van het Concertgebouw, dat in handen is van Lenie van Schaik. Tel. 320206. i kan zich ook bij haar opgeven door middel van een brief of briefkaart, waarop de naam van de betrokken musicus, de titel van het te spelen stuk en de vermoede lijke tijdsduur daarvan dient te worden vermeld. In verband met de eerste uit voering op 8 januari spoedige opgave 4r«gend gewenst. een kleine aanleiding nodig om hem het ouderlijk huis te doen ontvluch ten en wat rond te zwerven tot de politie hem verkleumd aantreft en Roger in een ziekhuis brengt. Het geval is natuurlijk nogal moeilijk te determineren en aan zijn ziekbed vindt uiteindelijk de strijd plaats tussen de spraaklerares, uie het ziektebeeld on derkent en de moeder die nu eens haar rechten wil doen gelden en de jongen voor zich opeist. HET GENIALE VAN regisseur Lio nel Jeffries is dat hij dit kleine Roger Moore als de onsterfelijke James Bond, ditmaal met een zwarte schone. HET NED. FILMMUSEUM zet zijn Werner Schroeter-retrospectief op woensdag a.s. voort met „Salomé” en op donderdag met „Willow Springs” de film die hij in vijf dagen in Califor- nië draaide. Om een wonderlijke en geheel apart staande figuur als Wer ner Schroeter enigszins te leren ken nen zijn deze vertoningen in het Filmmuseum en de uitvoerige uiteen zettingen in het begeleidende pro grammablad onontbeerlijk. Concertgebouw Haarlem zondag 16 december 1973 aanvang 20.15 uur UNIEK CONCERT ten bate van ISRAEL m.m.v. solisten: YEHUDI MENUHIN en ITZHAK PERLMAN, viool programma: Bach - Concert voor 2 violen Ben Haim - Psalms Mendelssohn - Vioolconcert in e kl. t. Brahms - le Symfonie Entrée 15,— (a.i.), tevens een beperkt aantal plaatsen van 25,— (a.i.) Kaartverkoop dagelijks van 10-15 uur aan de kassa van het Concert gebouw, Lange Begijnestraat 13, Haarlem. Telefonisch van 12-15 uur (023-320994). van de beschreven scènes had een sentimenteel intermezzo kunnen wor den, maar hij heeft met een voor beeldig inzicht in de psychologische toestand van een puber diens contac ten met oudere en jongere mensen als terloops weten op te dienen. Ook de volwassenen tonen zich niet bij voortduring geïnteresseerd in de ge moedstoestanden van de jongen die toevallig hun pad kruist, maar reage ren als normaal-belangstellenden, die het de jongen maar al te pijnlijk duidelijk maken dat zij niet altijd voor hem klaarstaan. Deze zeer reële beschrijving van een situatie maakt de film tot een aannemelijk drama, waarin de be trokken jongen meer verwacht van zijn toevallige omgeving dan deze hem - zonder z ch te forceren - kan bieden. De enige die faalt, is zijn moeder of zijn vader met wie ij nog in een wanhopige bui een teleurstel lende „Long-distance call” heeft. Re gisseur Lion el Jeffries beklemtoont minder dan in „Family Life” gebeurt de dramatische aspecten van het on begrip. Er zit veel ongezochte humor in zijn film die een groot deel van succes dankt aan de jeugdige acteur Scott Jacoby als Baxter die met het nodige cynisme en stoere zelfspot re ageert op de positie waarin de oude ren hem gemanipuleerd hebben. en kwellingen. Zowel Jezus als de ande re twee figuren (man en vrouw) probe ren Judas te manipuleren. Judas wordt tenslotte zelf het kruis waaraan Jezus sterft; de anderen zijn de lachende der den. Dan krijgt het stuk een merkwaardi ge, maar niet onlogische wending: Judas hangt zich niet op, maar wordt opeens de toneelspeler, die voor geld en applaus geketend en wel een moeilijk hoogstand je probeert te maken. Een zeer ontnuch terende conclusie van een groep die zich het betrekkelijke bewust wordt van zijn eigen eenkennigheid. De groep werkt voornamelijk in een geladen stilte. In „Judas” wordt echter gesproken; het woord werkt dan als een bliksemslag bij heldere hemel. Dat zal nog angstaanjagender werken als het doordachter wordt toegepast. In het tweede en dit laatste stuk speelt ook een vrouw een rol, maar haar functie blijft meestal slecht uitgewerkt, in ieder geval onduidelijk. Ze hangt er maar zo’n beetje bij. RAT-theatre is door zijn vorm een typische mannen zaak. l l Met de orgelvrienden, die per traditie steeds verwacht kunnen worden, vorm den zij een vrij talrijk auditorium. Al bert de Klerk leidde het concert in met de uitvoering van orgelwerken van Spaanse componisten uit de zestiende en zeventiende eeuw. Eerst vertolkte hij „Faux bourdons” van een onbekende componist en benutte hierbij trompetre- gisters van verrassende, fanfare-achtige werking. Voor een Tiento van Sebastian Aguile ra de Heredia, in leven organist in Zaragoza, koos de organist weer milder tinten, maar ook nu werd de klank van tongwerken een factor van betekenis, hetgeen voor de andere Spaanse werken eveneens zo het geval was, hetzij voor akkoordenspel, hetzij voor een uitko mende stem als in een werkje van Francisco Peroza, dat geen twijfel liet bestaan over de betekenis van de melo die voor de muziek. Hoe fraai de werking van de harmo nie kan zijn, ook in dynamische „vlak ken”, bewees De Klerk met de voor dracht van een Cancion religiosa van Antonio de Cabezón en van een Tiento van Francisco Correa de Araujo. Franse achttiende-eeuwse orgelmuziek was op dit concert vertegenwoordigd met fragmenten uit de „Messe du hui- tième ton” van de onbekende Gaspard Corrette, die zijn muziek duidelijk had afgestemd op het als regel zo veelkleuri ge registerpalet van het oude Franse orgel. Albert de Klerk vond ook op het Cavaillé-Coll-orgel, dat hij bespeelde, de vrijwel authentieke timbres, die de mis fragmenten fraai deden klinken. Ik denk hier aan het „Recit tendre” voor de Nasard en het voor de „Elevation” be stemde fragment met de karakteristieke klank van de cromhoorn. De betekenis van de klank voor een muziekervaring demonstreerde de orga- snel mogelijk weghaalt uit de VS. waar zijn vader als een drukdoende verzekeringsman in Californië achter blijft. Als de film begint zijn Roger en zijn moeder per vliegtuig p weg naar Londen. De jongen verveelt zich met de film die tijdens de vlucht vertoond wordt, gaat naar de tiolet- ten en en spoelt met een zekere voldoening een tevoren zorguldig in stukken gescheurd 100 dollar-biljet door de afwatering. Ook zijn eerste gedragingen in de Londense huurflat geven aan, dat Roger het product is van een slecht huwelijk, dat er geen enkele verbin ding bestaat met zijn moeder die zich in zelfbeklag afsluit van haar omge ving. Een licht spraakgebrek (hij kan geen R zeggen, waardoor hij bijv, zijn voornaam als „Woger” uitspreekt) houdt een kleine aanwijzing in, dat hij contactstoornis heeft. Zoals iedere jongen van zijn leeftijd redt Roger zich wel, hij ontmoet mensen in de lift van de flat, gaat om de jongens op school en leidt een eigen, nogal willekeurig leventje, waarin alleen iedere vorm van genegenheid of sa mengaan ontbreekt. Hij ontmoet sympathie bij de spraaklerares dr. Clemm (Patricia Neal) en bij een meisje van zijn leeftijd, Nemo New man (Sally Thomsett) en huiselijke gezelligheid vindt hij bij een jong getrouwd paartje (Jean-Pierre Cassel en Britt Ekland), dat de uiste toon vindt om hem tijdelijk uit zijn gevoel van overbodig te verlossen. Maar ondanks deze ontmoetingen van welmenende mensen blijft Roger zijn uitgesloten voelen en -r is maar Spraaklerares, Baxter en zijn moeder (rechts) in „Baxter!” LAREN. De Larense kunstenaar Corstiaan de Vries heeft donderdagmid dag in het Haagse paleis Voorhout aan prinses Beatrix het portret overgedragen dat hij van haar moeder maakte. Het portret van koningin Juliana maakte deel uit van de collectie die werd sa mengesteld ter gelegenheid van het re geringsjubileum van de vorstin in sep tember. Corstiaans visie op de koningin bleek het favoriete portret van prinses Beatrix te zijn omdat zij in dit werk haar moeder het meest herkende. De in kleurpotlood vervaardigde tekening krijgt een ereplaats in kasteel Draken- steyn. Het kunstvoorwerp, dat dateert uit de tweede helft van de 11e eeuw en 83 cm hoog is, werd gekocht door een Ameri kaanse verzamelaar. Dezelfde koper be taalde 133.600 gulden voor een pre- Khmer beeldje in brons uit het begin van de achtste eeuw, dat Maitreya voor stelt. Met deze twee stukken eindigde de veiling van de collectie-Lamon, die schilderijen, meubels, keramiek en ande re kunstvoorwerpen heeft omvat- De veiling, die zowel in de lente, de zomer als in de herfst heeft plaatsgehad, bracht in totaal 12.858.000 gulden op. „DE SLANG” IS EEN onwaar schijnlijke affaire met geheime agen ten en contra-spionage, waarvoor re gisseur Henri Verneuil (die goed ligt in de internationale markt) uiteenlo pende acteurs als Yul Brynner, Hen ry Fonda, Dirk Bogarde, Philippe Noiret en Michel Bouquet heeft we ten te strikken. Een nieuw aspect op de trieste bezigheid van dubbel spel spelen en elkaar verraden weet ver neuil niet te leveren en ondanks zijn internationale rolbezetting komt hij niet verder dan wat verwarrende ge beurtenissen die de toeschouwer we ten bezig te houden hoewel het hem bij tijden ontgaat wat er zich exact afspeelt. kinderdrama zonder enige overdrij ving in beeld heeft gebracht. Ieder CINéTOL BRENGT. Een wek ean Luc Goddard van „Une Femme est une Femme” tot en met „Le Weekend”. In The Movies een origi neel dubbel-programma van Neder landse films, waarin Adriaan Dit- voort’s „De blinde fotograaf” (naar een verhaal van Heere Heeresma. Een gecombineerd wordt met „De Anti christ” van Roland Kerbosch naar een verhaal vanHeere Heeresma. Een ongewoon programma, waarin twee Nederlandse filmers van naam twee ongewone verhalen van eigen bodem op vaak imponerende manier verfil men en tot bizarre resultaten komen die het bekijken alleszins waard zijn En in Du Midi een nieuwe Billy Wilder die in „Avanti” zorgt voor een dolle klucht met Jack Lemmon als centrale figuur. DE UITKIJK VERTOONT Truf- faut’s „Domicile Conjugale” door Ruud Bishoff van „Skrien” uitgeroe pen tot de meest onderschatte film van het vorige seizoen. Jan Troell’s „The Emigrants” is overdag en in de weekenden ’s nachts te zien in Krite- rion en John Huston’s enigszins te leurstellende „Roy Bean, the Hanging Judge”, met Paul Newman kan men e.v. „inhalen” in Nöggerath. Verder veel Italiaans geweld, vampiers en spoken waartussen „Mira” van Fons Rademakers in Ceintuur gunstig af steekt. „Baxter!” enigzins te met Truffaut’s maar nog meer met „Family Life” van Ken Loach; wat een troostgeven de vergelijking is omdat de film van Loach na een aanvankelijk aarzelen de inzet in het Amsterdamse Kriterion terecht is gekomen en daar bijna een jaar heeft gelopen. En sindsdien is „Family Life” in bepaalde kringen een voorbeeld van subtiele kinderpsy chologie geworden, die het generatie conflict minder op spectaculaire te genstellingen dan op haast onmerk bare mentaliteitsverschilïen laat be rusten. Iets dergelijks kan gezegd worden van „Baxter!” en hoewel de film in het algemeen geen opvoedende of voorlichtende taak heeft, is zowel de winst van „Family Life” als van „Baxter!” dat dagelijks voorkomende opvoedkundige problemen, pedagogi sche fouten en gebrek aan inzicht in wat kinderen motiveert onopvallend in beide films verwerkt zitten en daardoor onopvallend verhelderend kunnen werken. ROGER BAXTER is de 12 -jarige zoon uit een zojuist gebroken huwe lijk. Bij de echtscheiding is de jongen aan zijn moeder toegewezen die hem nist overtuigend met de uitvoering van de Grand Dialogue a trois choeurs. Als een anticipatie op Kerstmis hoorde men nog van hem een stemmig Noël Bressan van Antoine Reboulot en „La Nativité” van Jean Langlais. Overigens vergde deze muziek een aparte luisterconcentratie van de toe hoorders, die even tevoren op een spoor waren gezet, dat een afsplitsing was van de weg, die door het gebied van de muziek liep. Frans Brüggen had dit bewerkt met het ten gehore brengen van zogenoemde „Fragmente”, geschreven door de in 1930 geboren Markoto Shinohara voor tenor- blokfluit. Het volgen van het door Brüggen aangewezen spoor bracht weinig nieuws. Men hoorde een reeks schimmige klan ken, waarvan de meeste tot de schablo- ne geluiden behoorden, die men al enige jaren van de strevers naar een evolutie gehoord heeft: Flatter-zunge - trillingen, glissandi en super-staccati. Ook het op wekken van dubbeltonen is al geen nieuw procédé meer. Zo brachten Shinoharas „Fragmente” geen verrassingen. Misschien wel voor de betrekkelijk veel jeugdige blokfluit- bespelers, die van Brüggens optreden getuigen waren en die nu weten, dat je een blokfluit op velerlei wijzen kunt behandelen anders dan als melodie-in- strument. Andere indrukken van blokfluitspel werden door Frans Brüggen gegeven bij de vertolking van twee Canzoni van Girolamo Frescobaldi en van de Sonate in E grote terts van Arcangelo Corelli. Hierbij werd de blokfluit gebruikt voor het doel, waarvoor het instrument in eerste instantie gemaakt werd en waar voor Frans Brüggen zijn meesterlijke speeltechniek heeft ontwikkeld. Het behoeft geen betoog, dat Albert de Klerk begeleidingen op het Flentrop- positief verricht, voortreffelijk waren. P. ZWAANSWIJK

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 13