Philharmonisch Orkest van Israel speelde grandioos Amati-kwartet toont BARTELINK: MEESTERSCHAP Onverstaanbaar toneel Stroef optreden Rob van Reyn muzikale rijkdom Armeense dansers met huiselijke voorstelling vol verrassingen RORY GALLACHER SFEERVOL I I Menuhin en Perlman uitzonderlijk violistenduo Koffieconcert voor groot publiek La Nativité du Seigneur van Messiaen Ouderwets kijkspel SPECTACLE COUPE DIE VEEL APPLAUS LOSMAAKTE Geslaagde literaire dag voor jongeren Vereniging opgericht voor tekenfilmers „PENTHESILEA” IN ROTTERDAM 7 1973 DECEMBER MAANDAG 17 l ROTTERDAM Een paar jaar geleden kregen we onder de titel Estrada vrij regelmatig Russische voorstellingen te zien, samengesteld uit muziek, dans, acrobatiek en zelfs af en toe een goochelnummer. Het niveau van de optredenden va rieerde daarin van de allerhoogste virtuositeit tot vriendelijke middel matigheid. Het karakter was altijd zeer ongedwongen, wat voor lief hebbers zeker een van de charmes van Estrada betekende. De laatste jaren heb ik ze niet meer gezien, maar nu verschijnt er in ons land opeens een groep Armeniërs, die een zelfde formule hanteren. Ik zag ze zaterdagavond in de Rotterdam se Doelen, waar ze vooral na de pauze een bijzonder plezierige in druk maakten. HAARLEM Het concert, dat zondagavond door het Philharmo nisch Orkest van Israel in het Haarlemse Concertgebouw werd gegeven ten bate van de Collectieve Israel Aktie is in alle opzichten een grandioos succes geworden. In fi nanciële zin heeft het geheel aan de verwachtingen kunnen voldoen, omdat de concertzaal vrijwel uit verkocht was. Daarbij was hetgeen door het orkest met zijn eminente dirigent Moshe Atzman en de medewerkende solisten: de violis ten Yehudi Menuhin en Itzhak Perlman aan muziek geschonken werd van een uitzonderlijk hoog niveau. MM P. ZWAANSWIJK s P. Zwaanswijk. (Foto Frans Verpoorten jr.) ■nE'xna-l. CONRAD VAN DE WEETERING e n a In totaal werden door 416 jongeren 1054 werkstukken ingestuurd. Het me rendeel was poëzie. De bekroonde wer ken zijn gebundeld in een brochure. Er werden zaterdag tien zgn. aanmoedi gingsprijzen van 50 en tien ontmoe tingsprijzen van 100 bekendgemaakt. De jury bestond uit Patricia Lasoen en Willy Spillebeen, beiden uit België en Hanneke Paardekooper-Van Buuren en Wim Hazeu uit Nederland. de er de voordracht van de symfonie heeft het Philharmonisch Orkest van Israel zich doen kennen als een ensemble van in ternationale betekenis en van groot ar tistieke allure. AMSTERDAM (ANP). In Amster dam is de vereniging Holland Animation opgericht. Doel van de nieuwe organisa tie is het scheppen van optimale moge lijkheden voor de Nederlandse tekenfilm en dergelijke. Er is een aantal werkgroepen in het leven geroepen die zich onder andere zullen bezighouden met de bevordering van onderling contact, inrichten van een gemeenschappelijke werkplaats en deel neming aan internationale filmfestivals. Het is bekend, dat deze componist een religieus zeer bewogen kunstenaar is. Zijn composities worden door hem voor gesteld als muzikale, uiteraard volstrekt door een waarop dan ook berustende extatische bewogenheid en door een vaak onstuimig verloop. Aan de ontzaglijk zware uitvoeringsei sen, die deze muziek stelt, heeft Bernard Bartelink met groot meesterschap vol daan, niet alleen in technische zin, maar ook voor wat de fantasie betreft, die vereist wordt bij het registreren. Het Willibrord-orgel leende zich voortreffe lijk voor het verkrijgen van een doel treffende klank, Helaas waren te weinig toehoorders getuigen van deze gedenk waardige vertolking. n- e- ot op ist op e >r n De joyeuze Variaties over het oude Franse kerstlied „Je suis l’archange de Dieu” van Daquin werden door de orga nist met een zeer geslaagde registratie van tongwerken en labialen ter inleiding van het concert gespeeld. Drie Noëls in de zetting van César Franck werden als kleine verhalen daaraan toegevoegd en zij klonken als een sfeerrijke verkondiging. Een uitzonderlijke prestatie leverde Bartelink hierna met de uitvoering van een zeer omvangrijk orgelwerk „La na- tiivté du Seigneur” genaamd, van Oliver Messiaen. De groep is samengesteld uit folklore- dansers, klassiek geschoolde dansers en een aantal dansende kindertjes. Daar naast speelt een aantal musici een rijk geschakeerd programma, variërend van middeleeuws tot redelijk modern (Kat- chaturian) en van folklore tot klassiek (Komitas-kwartet). Als je als binnenkomer een „Dans van de Russische poppen” neemt, uitgevoerd door twee 12-jarige kindertjes, die zich gedragen als opgewonden figuurtjes op een speeldoos, heb je eigenlijk het pleit al gewonnen en kan de groep het eerst volgende half uur bij het publiek geen kwaad meer doen. Bijzonder innemend was ook de zan geres Loesine Zakarjan, die met haar natuurstem zonder enig vibrato ’n prach tige middeleeuwse melodie ten gehore Armeense dansers in een buiten opge nomen scène. Voordat het orkest naar Israel terug keert, zal het nog twee concerten in Europa geven: één in Amsterdam en één in Bonn. Sebastian Bach vertolkt. Dit dubbelcon cert heeft grote bekendheid verkregen. Dat men Bachs vertrouwde muziek nu door twee meesterviolisten heeft mogen horen spelen, was een zeldzame artistie ke belevenis, waarvoor met geestdriftige bijval grote erkentelijkheid werd be toond. Het is eigenlijk wonderbaarlijk hoe hecht het muzikale contact inzake de interpretatie van het concert bij deze eerste podiumontmoeting van beide kun- senaars direct al tot stand gekomen is. Men hoorde het in de met nobele reser ve gebrachte uitdrukking en de daarbij aangepaste beheerst bewogen loonvor ming en de gelijkheid van de spelont- wikkeling. In uitnemende eenheid sloot zich de gave begeleiding van de dirigent en het hiervoor gereduceerde strijkor kest bij de vertolking der twee solisten aan. bracht. Na een oud Armeens volkslied, De Nachtegaal, moest ze ook nog een toegift geven: het Ave Maria dat Char les Gounod componeerde bij Bachs eer ste prelude. Na een soloviolist en enkele piano- nummers kregen we het muzikale hoog tepunt van de avond met het Komitas- kwartet, dat eerst variaties over een passacaglia van Handel speelde en toen nog een Armeense dans. Als de tweede violist bij deze laatste dans niet een snaar had gebroken, had ook dit kwartet zeker niet aan een toegift kunnen ont komen. Wat vooral opviel was de sonore klank van alle vier de strijkinstrumen ten. Hoe vind je vier zulke instrumenten bij elkaar? Maar het kwartet is dan ook al drie generaties oud. Een opmerkelijk aspect van de hele voorstelling is de huiselijkheid waarmee iedere solist rustig het toneel komt op stappen. De violist kwam zelfs „joviaal opsloffen”. Na de pauze kregen we het folkloristi sche aanbod uit Armenië te horen en vooral te zien. Drie danseressen, die in het klassieke deel voor de pauze nogal tegenvielen, zagen er in een „lyrische vrouwendans” met zijn oosterse kos tuums werkelijk beeldschoon ui.t Ook de mannen kwamen in het nummer De Vesting bijzonder verrassend te voor schijn, maar overtroffen zichzelf nog in een Armeense mannendas die vooral bij de opkomst met zijn zeer strakke bewegingen erg indrukwekkend was. Na deze laatste dans ging het publiek zoda nig tekeer dat de dansers het geheel nog een keer herhaalden, waarbij ze van begin tot eind door ritmisch geklap van het publiek werden begeleid. Er waren niet minder dan drie dansen voor het kinderensemble: De Slofjes, dat op een soort klompjes gedanst werd, Sneeuwwitje en de zeven dwergen, en als klapstuk een „Russische Dans”, uit- 1800 en het is een speels, ongecompli ceerd werk, waarin geen grote conflicten aan de dag treden. Daarom was het jammer dat de ac centen in het eerste deel iets te zwaar werden aangezet. In de doorwerking echter kwam al meer soepelheid in de speelwijze en werd het ritme van het allegro niet meer aangetast. Het adagio was een subtiel weefsel van fijn gescha keerde figuren. Het Scherzo was naar mijn mening iets te traag, maar in „La malinconia” (de zwaarmoedigheid 4e deel) werd de juiste toon getroffen. Het laatste deel werd subliem gespeeld, zodat alle voorgaande bezwaren naar de ach tergrond verschoven werden. De primarius heeft de neiging om zo nu en dan te tonen dat het spelen van bepaalde passages hem niet de minste moeite kost, waardoor een bijna on merkbare nonchalance in zijn spel valt waar te nemen. Er ontstaat dan een ritmische afwijking, die in conflict komt met het exacte begeleiden van de 2e viool en de alt en dat is niet bevorder lijk voor het samenspel. Daar staat tegen over dat Jacques Holtman een geboren leider is, die de ongelijkheid onmiddel lijk weet te herstellen. De inzet van het kwartet opus 125 no. 1 in Es van Franz Schubert was onver gelijkelijk mooi. Dit kwartet werd vol tooid in 1817, Schubert was 20 jaar en componeerde met een onbegrijpelijk ge mak. Het componeren van een kwartet kostte hem niet meer dan drie of vier dagen, maar wat er uit zijn pen vloeide was van de allerhoogste muzikale waar de. Het luisteren naar deze muziek geeft de toehoorders een geluksgevoel, dat ge loof ik met geen enkele geesteservaring te vergelijken is. Bijzondere aandacht van de toehoor ders kreeg Perlman, toen hij met het nu symfonisch bezette orkest het Vioolcon cert in e kleine terts van Felix Mendels sohn Bartholdy ten gehore bracht en met al zijn grote muzikaliteit en zijn indrukwekkend technisch meesterschap alléén verantwoordelijk kon zijn voor het solospel. De medewerking van de befaamde Ye hudi Menuhin aan dit concert was een overrompelende verrassing, ook voor het orkest. Samen met Itzhak Perlman heeft hij het Concert voor twee violen en strijk orkest in d kleine terts van Johann HAARLEM. Niettegenstaande kille storm- en regenvlagen waren zondagmorgen meer dan driehonderd toehoorders naar de Concertzaal geko men om te genieten van geurige koffie en goede muziek. De spelers van 't Ama ti-kwartet moeten mij maar niet kwa lijk nemen, dat zij in één adem genoemd worden met een kopje koffie, maar zij zouden waarschijnlijk ook geen noot kunnen spelen «onder het „Kaffee trin- ken”, dat al door Bach geprezen werd. Het Amati-kwartet, bestaande uit Jac ques Holtman, Richard Kilmer, Ton Wilmes en Ben de Ligt, heeft het pu bliek vijftig minuten muziek geschon ken, die niet licht vergeten zullen wor den. Wat de toehoorders betrof hadden zij nog best een uur door kunnen gaan, maar het is altijd goed om te beseffen dat de goede dingen des levens aan een beperking onderhevig zijn. De zes strijkkwartetten opus 18 van Beethoven zijn opgedragen aan vorst Lobkowitz, één van zijn vele adellijke beschermheren, die er zelf een orkest op nahield en bovendien een uitstekend vi olist was. Het kwartet no. 6 ontstond in Moshe Atzmon (rechts) leidt het Israë lisch Philharmonisch Orkest in het Dubbelconcert van Bach. Links de vio list Yehudi Menuhin, geflankeerd door Yitzhak Perlman. HAARLEM.Het orgelconcert, dat de organist Bernard Bartelink zondag middag op het Willibrord-orgel van de kathedrale-basiliek Sint-Bavo aan de Leidsevaart gegeven heeft, kreeg door de programmakeuze het karakter van een muzikale Kerst-viering. (marxistische) graat zijn. En ook dat is nooit weg natuurlijk. Ons toneelbestel mag best eens een anti-burgelijke prik hebben. Goed, ik wil aannemen dat Marquardt een uitstekend gangmaker is bij het proces een hechte groep te smeden en deze bewust te maken van de gezamenlij ke verantwoordelijkheid voor de uit gangspunten van een produktie. Dat was ook wel aan de voorstelling te zien .Er is oprecht gespeeld met alle middelen waarover de spelers beschikken, al was dat bij velen weinig. Van irritante ijdelheid als uit het optreden van die andere Tonelraad-groep (Reehuis/Corso) bleek, was geen sprake. Diane Lensink, Ger Thijs en Tom Jansen hadden rede lijk goede momenten. Het is mij een raadsel waarom Mar quardt deze nieuwe groep onmiddelijk moest belasten met een „Penthesilea” van Heinrich von Kleist (1777-1811), hier vooral bekend door zijn stuk „De gebro ken kruik”. Von Kleist mag dan de pest aan het burgerdom van zijn tijd gehad hebben, de idealen van de Franse revo lutie hebben gekoesterd en een hart stochtelijk mens geweest zijn, hij blijft een intellectueel schrijver die zich in klassieke dichterlijke trant uitdrukt. „Penthesilea” bestaat grotendeels uit boodschappers verhalen, over veldslagen en andere gebeurtenissen, die zich elders dan op het toneel hebben afgespeeld. Dat alles is nodig voor de dramatische kracht van twee inderdaad grootse scè nes: de ontmoeting tussen de Griekse held Achilles en de Amazonenkoniging Penthesilea en haar terugkomst van het slagveld met het lijk van Achilles. Zij heeft hem als een teef temidden van haar jachthonden doodgebeten. Mar quardt en de bewerker van het stuk, de bekende Heiner Müller die zowat alles aan klassiek toneel marxistisch heeft opgepoetst, zetten in „Penthesilea” met nadruk de conservatieve mannenwereld van de Grieken tegenover de geëmanci peerde vrouwenwereld van Penthesilea. Het gaat daarin om Achilles en Penthe silea die allebei hun eigen systeem ver raden om zich over te geven aan de alles verslindende liefde. Maar hoe dat nu precies uit de voorstelling blijken moet, is mij duister gebleven. Op een gegeven moment zet een der meisjes een masker op met Von Kleists portret en tilt haar rok op om haar schaamhaar te laten zien. Zij vertelt dan hoe de amazonen koningin haar geliefde vermoordt. Waar om de regisseur dit kennelijk als keer punt of hoogtepunt beschouwt is mij in de voorstelling niet duidelijk gemaakt. Ik heb de tekst erop na gelzen, ipaar kan zo gauw geen sleutel vinden. Kort om ,ik wil onmiddellijk toegeven dat ik te onervaren ben om de noties die de twee Duitse intellectuelen in zo’n 19e eeuws stuk hebben gelegd te begrijpen. Maar dan had het spel mij moeten helpen en dat is niet gebeurd. De groep mag volgend seizoen van de Toneelraad Rotterdam doorgaan. Mar quardt gaat naar Berlijn terug; zijn assistent Gerard Rijnders pas afgestu deerd wordt de regisseur. Misschien slaagt hij er in de groep voor te gaan in de idealen en werkwijze, die men van Marquardt heeft opgestoken. Maar ik hoop dat ook het repertoire op even organische wijze door de groep zelf gekweekt kan worden, zodat men niet alleen in technische, maar ook in intel lectuele zin, verstaanbaar wordt voor gewoon publiek. ROTTERDAM. „Er moet harder gesproken worden”, riep iemand zaterdag avond in de Rotterdamse schouwburg bij de première van „Penthesilea”. Hij riep het beleefd, maar het werd er niet noemenswaard verstaanbaarder op. Wanneer er koren gezegd werden, was er leedvermakelijk gelach en na afloop klonk luid boe-geroep. „Penthesilea" is gevallen als een baksteen. Sneu, sneu, sneu. De Toneelraad Rotterdam trok de Oostduitse regisseur Fritz Marquardt aan voor het werken met een jonge, niet belaste groep toneelspelers, die hij zelf op audities kon uitkiezen. Hij is aange- prezen als iemand die bijzondere resul taten heeft behaald met onervaren spe lers ,als studenten en arbeiders. Boven dien heft hij interp...ertaties van klas sieke stukken gegeven, die zuiver op de persoonlijke reacties op eigen verbeel dingen van heilsfeiten, op geloofsgedach- ten en op overgeleverde bijbelgeschiede nissen. Zo werden de gedeelten van het door Bartelink uitgevoerde orgelwerk krach tens de titels in relatie gebracht onder andere met „La Vierge et l’enfant”, „Les bergers, „Desseins étemels (Eeuwige beschikkingen), „Les enfants de Dieu’,’ de Engelen en de Wijzen. De muziek, op zich zelf beschouwd, is verrassend van harmonische opbouw, klankwerking door volume en door een grote verscheidenheid van timbres en Jammer ook dat Van Reyn een me despeler had gevonden in Gerard Ver- wer die nog geen tiende van de mimi sche mogelijkheden bezit van de leider van het theatertje en die niet veel verder kwam dan min of meer bijpas sende bewegingen maken op de muziek en het verhaal, verteld door Wim Berk- hemer. Toch blijft de voorstelling van het sprookje van James Thurber, op muziek van Jurriaan Andriessen, als al tijd bij Van Reyn een charmant geheel, dat ongetwijfeld succesvol zal blijken. JUDITH ESSER HAARLEM. Je moet wel Rob van Reyn heten om op een autoloze zondag en met zulk slecht weer de volste zaal te halen in de serie kindertoneel in de Toneelschuur. De première van het sprookje „De Dertien Klokken”, die nu nog wat stroef verliep, was weer eens een echt ouderwets kijkspel. Voor de kinderen die er een maand geleden niet bij waren, gaf Rob van Reyn eerst nog wat staaltjes weg van het „toneelspelen zonder woorden” en „dingen laten zien die er niet zijn”. Door die nadrukkelijke uitleg van wat panto mime is, viel het een beetje tegen dat daarvan zo weinig was terug te vinden in „De Dertien Klokken”. Er -erden wel erg veel, overbodige, hulpmiddeltjes ge bruikt terwijl op het publiek juist de mime-oefeningen de meeste indruk ble ken te maken. De zwakke nummers die verder in het programma voorkwamen ben ik inmid dels eigenlijk al weer vergeten. De Ar meniërs komen op 19 december in de Oosterpoort in Groningen en op 22, 25 en 26 december in het RAI Congrescen trum in Amsterdam. De laatste twee dagen zelfs ’s middags en ’s avonds. gevoerd door zes kleine meisjes op spit sen. Tussen dit alles door hoorden we een Armeense volksmelodie op drie schal meien: een trommelsolo op twee trom mels, die vooral veelbelovend begon maar toen opeens uit was en, wat het publiek tot waanzinnige toejuichingen bracht, een solo op een klein fluitje, waarmee de muzikant achter elkaar een groot aantal verschillende vogels nadeed. Ik herkende zonder meer een koekoek, Zijn vertolking muntte uit door vol strekte gaafheid, voortreffelijke opbouw en structurele vorming en door zuiver heid van uitdrukking. Het samenspel met het orkest was onberispelijk en zo kwam een onvergetelijke uitvoering tot stand, die langdurig werd toegejuicht. Als dank voor de hartelijke waarde- ringsbetuigingen, gaf hij nog een Caprice van Nicolo Paganini als toegift in een uitvoering, die verbluffend was door vir tuoze beheersing. Het orkest, dat de avond geopend had met het spelen van de nationale hymnen van Nederland en Israel, had als eerste nummer van het programma het tweede deel „Psalm” genaamd van de eerste Symfonie van de componist Paul Ben Chaim gekozen. Onder leiding van Mos he Atzmon gaf het een klankrijke uit voering van dit religieus-melodische, ernstig-bewogen werk. Voor een omvangrijker taak stonden dirigent en orkest na de pauze met de vertolking van de eerste Symfonie van Johannes Brahms. De romantische es sentie van dit werk trad bij deze uitvoe ring aan de dag in een bewogen fraaie orkestklank, die voortreffelijk in al zijn instrumentale kleurcontrasten of combi naties van timbres tot stand kwam. Met EINDHOVEN (ANP). „Het aantal inzendingen van hoige kwaliteit maakt, dat wij de toekomst althans op het litteraire vlak rooskleurig kunnen bezien”. Tot deze slotsom kwam de jury van de litteraire prijsvraag voor jonge ren uit Nederland en Vlaanderen tot 21 jaar, waarvan zaterdagmiddag in Eind hoven tijdens een litteraire dag de prij zen werden toegewezen. een duif, een kauw, kanaries en mussen. Ok hij moest natuurlijk zijn kunsten nog een keer vertonen, wat hij met plezier deed. Voorafgegaan door een optreden van de Engelse groep Strider, heeft de Ierse bluesgitarist Rory Gallagher vrijdag nacht een uitstekend concert in Amster dam verzorgd. Gebruikmakend van een grote reeks gitaarinstrumenten, varië rend van een Fender tot mandoline, koos Callagher zowel voor oudere nummers als zeer recente nummers uit zijn reper toire. „I wonder who” en „Going to my hometown" waren daar voorbeelden van. Het leidde in de uitverkochte zaal van het Concertgebouw tot een bijzonder sfeervolle nacht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 7