PHILLY SOUND IN AMSTERDAM
Amerikaan gangmaker
Philadelphia laat de
meest
in muziekleven R’dam
perfecte soul horen
Ontwerp
wedstrijd in
alternatieve
energie-
Fotografische topprestaties
R
11
■fc
opwekking
r is
BSi
Lamp 2000
DAS DEUTSCHE LICHTBILD 1974
Dick Bartels
1
Tü1
1
I
-if/
EXPERIMENT VAN ZES WEKEN
Ton van Duinhoven
presenteert
radioprogramma
Sherry
Twee Rembrandts in
Cincinnati gestolen
B-
It V
15
WOENSDAG 19
DECEMBER
19 7 3
9
'X
j
k j
I
NIEUW
KOFFIEBAR
Bontmodehuis
9
I i *11
8»^^
è?W-
gK®
Wie Spanje kent,kent Osborne sherry
ADVERTENTIE
en
ADVERTENTIE
Wagenweg 146
Haarlem
CEES STRAUS
■S'
Mm
o
i
RACHEL MUSSOLINI
IJ shockey keeper.
'S:,
Eruptie op Heimaey bij Ijsland.
Bodybuilder.
r'
HX'/a.;
A
U stapt uit voor de deur!
AMSTERDAM Lijkt de pop
in de richting van de meest extra
vagante decadentie uit te gaan, de
soulmuziek keert, althans wat be
treft de show-aanpak, eerder terug
naar de jaren ’50. Na Tamla Mo
town, wiens artiesten in de jaren
’60 hun grootste successen vierden,
kan het wel eens gebeuren dat de
soul van de jaren ’70 bepaald zal
worden door de Philly Sound. Soul
die weinig „funky” is en zo soft als
maar kan.
Philadelphia was in het vorige decen
nium weliswaar eén muzikale stad, maar
Wat bracht nu het concert waarop de
Intruders, O’Jays en Billy Paul zich
dinsdagavond aan het Nederlandse pu
bliek konden voorstellen. Allereerst Bil-
Ook bij ons
KOOP
AVONDEN
GROTE H0UTSTRAAT36 HAARLEM
wij accepteren nu ook platenbonnen
Calidad Superior
Contergan-kind.
’n gezellig zitje aan de
BARTELJORISSTRAAT, op de
eerste etage van
b.v. koffie met tompoes 1,75
enhet tweede kopje is
altijd gratis.
Een der meest representatieve
fotografische publikaties is „Das
Deutsche Lichtbild 1974”, een
overzicht van het beste dat foto
grafen in de Bondsrepubliek, zo
wel prominente profs als onbe
kende, maar veelbelovende ama
teurs, in het afgelopen jaar heb
ben gepresteerd. Het is dus niet
zozeer een documentatie van ge
beurtenissen in dit jaar, hoewel
die een markant onderdeel vor
men, maar veel meer een con
densatie van de Duitse fotogra
fie, zoals die zich in 1973 heeft
gemanifesteerd. Die condensatie
is uiteraard zeer compact uit
duizenden foto’s en dia’s is een
selectie van 164 exemplaren ge
maakt doch zeer indringend.
CINCINNATI. Bij een roofoverval
op het Taft-Museum in Cincinnati (Ohi-
o) in de nacht van maandag op dinsdag
zijn twee schilderijen van Rembrandt
ter waarde van zes miljoen dollar gesto
len. Het zijn „Portret van een oude
dame” en „Man, leunend op venster
bank”.
De twee rovers hadden kort voor zons
opgang de bewaker overvallen en hem
gedwongen hen in het museum toe te
laten.
(Van onze correspondent)
ROTTERDAM. Een gezamenlijk ini
tiatief van de Rotterdamse Kunst Stich
ting, een Rotterdams conservatorium en
het Rotterdams Philharmonisch Orkest
heeft er toe geleid dat de Amerikaanse
componist Earle Brown van 1 februari
tot midden maart 1974 in Rotterdam zal
zijn om als een katalisator in het muziek
leven te fungeren. Hij zal in die tjjd
onder meer lezingen geven aan het Rot
terdams conservatorium over aspecten
van de nieuwe muziek, een analysecur-
sus en improvisatiegroepen leiden, een
concert met leden van het Rotterdams
Philharmonisch Orkest en een improvi-
satieconcert door ensembles van het
Rotterdams conservatorium verzorgen.
uitgezonderd de wereldveroverende twist
van Chubby Checker, had de plaats
slechts een regionale faam hoog te hou
den. Een groep als de Orlons of een Dee
Dee Sharp vermochten Philadelphia niet
het image bij te brengen wat bijvoor
beeld de Supremes met Detroid deden.
Artistieke kwaliteiten en goede zake
lijke inzichten hebben daar echter ver
andering in gebracht. Het producers-duo
Ken Gamble en Lean Huff kozen voor
een jonge generatie die geen interesse
had voor de reeds gevestigde soul. De
groepen waren er al Intruders en
O’Jays bestaan 12 jaar en langer en
hun muziek onderging onder invloed
van het ook als songschrijvers fungeren
de tweetal een snelle verjonging.
De Philly Sound wordt op een smake
lijke manier gebracht. Een beeld, dat
opdoemt uit de jaren ’50 toen de dans
pasjes nog geen last hadden van een
erotische lading en de keurig verzorgde
showpakjes nog niet de sporen van glit
ter droegen. Een groep als de Intruders
beheerst dit showvak tot in de perfectie.
Iedere beweging wordt door het viertal
simultaan uitgevoerd, iedere noot helder
en zuiver gezongen, afgewisseld met ge-
noegelijk jive-talk tegen het publiek. In
een tijd dat de Stones of de New York
Dolls met hun vervuild geluid de zalen
bestoken, zullen sommige popliefhebbers
de Philly Sound een verademing vinden.
Met de Philly Sound wendt de soul
zich naar een vorm van plezierig enter
tainment. Samuel Brown bestrijdt dit
door op de teksten te wijzen die vrijwel
geen entertainende functie hebben. Maar
waarschijnlijk ziet hij dan toeft een
belangrijk punt over het hoofd: dat de
Philly Sound heerlijk swingt. En als
zodanig is het muziek, niet om intensief
te beluisteren, maar om er iets mee te
doen. En het laat zich raden dat ,waar
er geswingd wordt, de teksten minder
aandacht zullen krijgen.
De inzendingen worden beoordeeld
door een jury van deskundigen onder
voorzitterschap van Gerton van Wa-
geningen. De drie meest bruikbare
inzendingen worden bekroond.
Bij een voldoende aantal interes
sante inzendingen zal de NOS-radio
een manifestatie organiseren, waarop
de ingezonden werkstukken worden
tentoongesteld en gedemonstreerd,
met toelichting van de ontwerpers.
Een tussentijdverslag over de wed
strijd zal worden uitgebracht in het
programma „het stralende begin”, dat
op zondag 6 januari van 14.30 tot
15.10 op Hilversum 1 wordt uitgezon
den.
De inzendingen voor de wedstrijd
moeten worden gericht aan: NOS-
radio programma „Het. stralende ein
de”, postbus 10, Hilversum.
De NOS zal van de ingezonden
ontwerpen geen praktisch gebruik
maken. De ingezonden ideeën of ont
werpen blijven beschermd.
Wat zijn naast deze verjonging de
essentiële elementen van de Philly
Sound. Samuel Brown vertelde daarover
tijdens een gesprek in Amsterdam dat
de tekst steeds als belangrijkste inbreng
moet worden gezien. De inhoud spreekt
een ruim publiek aan waar de muziek
op aansluit. Om die reden vindt de
Philly Sound zijn gehoor niet alleen bij
de jongeren maar ook bij een generatie
die is opgegroeid met jazzmusici als
Eroll Garner, Miles Davis of Dave Bru-
beck (wie dinsdagavond naar het publiek
keek tijdens het optreden van de Phila
delphia Package zag dan ook een merk
waardige mengeling van rustige derti
gers en opgewonden tiener?). Wie trou
wens Billy Paul, ook een zanger uit de
Phillystal beluistert, merkt duidelijke
jazz-invloeden.
wordt overwogen hem in een concertse
rie in te passen opdat hij samen met
Edo de Waard „Modules” (met twee
dirigenten) kan leiden-
HILVERSUM (ANP). De NOS-
radio gaat een wedstrijd in alterna
tieve energie-mogelijkheden organise
ren. Vanaf heden kunnen daarvoor
ideeën, ontwerpen, beschrijvin
gen, schetsen of modellen worden
ingezonden. Het gaat hierbij om zelf
bedachte apparatuur voor energie-op-
wekking, zoals bijvoorbeeld molens,
zonnepanelen e.d., maar ook om ener
giebesparende apparatuur of metho
den.
Ton van Duinhoven heeft voor het
nieuwe programma al een aantal ideeën
naar voren gebracht. Herman Felderhof,
hoofd van het NOS-radioprogramma, is
zeer gelukkig met de toezegging van
Van Duinhoven. „Want we zullen met
dit woensdagavondprogramma een goed
figuur slaan. Daarom hebben we ook
naar iemand van kaliber gezocht. Van
Duinhoven is bovendien iemand, die veel
affiniteit heeft met de sport en goed
typetjes kan profileren”, aldus de heer
Felderhof.
ly Paul die hier vooral bekendheid kreeg
door „Me and Mrs. Jones” en ,,Mrs.
Robinson”. Billy Paul werpt zich door zijn
ui terlijk een groen-goedkleurige mon
nikspij op als een soort hoge-priester.
Kennelijk het antwoord op de kettin
genjurk waarmee Isaac Hayes zich vaak
uitdost, maar zeker even imponerend als
de zong van Hayes. Paul maakte een
keuze uit zijn uitgebreide repertoire,
waaronder een erg mooie uitvoering van
War of Gods. Naar het einde toe werd
het optreden van Billy Paul echter
steeds zwakker, met teksten die tot in
de oneindigheid moesten worden her
haald.
Billy Paul zat ingeklemd tussen de
Intruders en O'Jays, waarbij zich met
een een vergelijking opdringt met deze
twee groepen.
Bij beide groepen ligt het show-ele-
ment duidelijk op de voorgrond. Het
verschil zit echter in de muzikale uit
voering van de soul: de Intruders zingen
een zeer softe soul, de O’Jays brengen
ronduit heavy soul. Beide groepen
brachten hun grootste hits op een uitste
kende wijze. De Intruders met „I wanna
know your name” en „1’11 always love
my mama”, de O’Jays met ,Put your
hands together” en „Black Stabbers”.
Het waren slechts enkele van de vele
hoogtepunten op deze avond. Wie niet in
de gelegenheid is geweest er bij te zijn,
moet op Oudejaarsdag maar eens naar
de opnamen luisteren die de AVRO-
radio heeft gemaakt.
Het ligt in de bedoeling dat zowel
componisten en andere vakmusici als
muziekstudenten en geïnteresseerde
amateurmusici, zo mogelijk ook andere
kunstenaars, bij het project betrokken
worden. Lessen en voordrachten zijn
openbaar, de concerten gratis toeganke
lijk. Deelnemers aan het hele project
moeten aan het Rotterdams conservato
rium een klein bedrag betalen.
De foto’s zijn in het algemeen van
zeer' hoge kwaliteit. Stille, ongerepte
landschappen, dieren in de vrije
wildbaan, stillevens, surrealistische
composities en actiefoto’s wisselen el
kaar in bonte variatie af. De afdruk
ken, waarvan zestig in kleur en 35
als dubbelpagina, worden voorafge
gaan door een artikel van Rainer
Fabian onder het intrigerende motto
„Kunnen foto’s de wereld verande
ren?”
Een lijst van de producenten der
foto’s met een opgaven van de tech
nische gegevens completeert dit su
blieme boekwerk een waardevol
geschenk bijvoorbeeld met Kerstmis
ter afsluiting van een bewogen jaar,
waarin veel moois, maar ook veel
weerzinwekkends als tijdsdocument is
vastgelegd.
Das Deutsche Lichtbild 1974 is een
uitgaven van Verlag Die Schonen
Bücher Dr. Wolf Strache (Friedhof-
strasse 11, Stuttgart). In linnen DM
36. als brochure DM 29. Naast de
Duitse uitgave is ook een Engelse
verkrijgbaar onder de titel „The Ger
man Photographic Annual 1974.
J. P. BOS
r...
zv -
I: i s -a Jh
Paul Meijershow,
Henk Terlingen.
Earle Brown ziet de zes weken als een
mogelijkheid om een soort muzikaal stu
dium generale te houden. Hij baseert
zich daarbij op de zeer algemene opvat
ting: „Hoe kunnen muzikanten, waartoe
ook ik behoor, muziek maken die niet
van de eerste tot de laatste noot vastligt
en waarbij het niet gaat om opdrachtge
vers (componisten) en uitvoerders (or
kesten), maar wel om een gezamenlijk
scheppende prestatie waarin iedereen
een min of meer gelijkwaardig aandeel
heeft”-
Op het conservatorium leidt Earle
Brown een componisten workshop en
een improvisatiegroep samen met con-
servatoriumleraar Theo Loevendie; in
samenwerking met Ton Hartsuiker een
ensemblegroep die het moderne repertoi
re als studie-object heeft en een mu
ziektheoretische groep samen met David
Porceleijn. Of zoals directeur Stolwijk
van het conservatorium het stelt: „Nog
steeds is er een tendens op elk conserva
torium naar specialisatie. Ik ben daar
huiverig voor. Er komt dan een ghetto
renaissancemuziek, een ghetto moderne
muziek, terwijl alles echt uit elkaar
voortkomt en in elkaar overloopt. Ik
hou niet van die diëtisten die alleen
maar een bepaald menu verorberen.
Vandaar dat ik het optreden van Earle
Brown als een impuls voor de vernieu
wing van hét muziekonderwijs zie”.
Earle Brown: „Ik ben hier onder an
dere omdat ik tegelijk kennis kan ma
ken met verschillende facetten van het
Nederlandse muziekleven. Ik vind het
niet leuk om de rest van mijn leven te
vullen met componeren van muziek die
anderen niet willen spelen. Ik wil con
tact met alle mogelijke richtingen in de
maatschappij houden en vanuit die im
pulsen componeren”.
Dat juist deze Amerikaanse componist
naar Rotterdam komt en niet iemand
anders, is te danken aan zijn beschik
baarheid en aan het feit dat zijn muziek
in West-Europa weinig bekend is. Wil
lem Vos van het Rotterdams Philharmo
nisch Orkest zegt: „Als het een succes
blijkt, gaan we op deze weg door. Al
naar gelang het budget over een jaar of
twee jaar bijvoorbeeld met Lutoslawski,
die we al voorzichtig hebben gepolst”.
Op het programma van het Rotterdams
Philharmonisch Orkest staat in elk geval
een concert op 8 maart met allerlei
werken van Earle Brown zelf. Tevens
HILVERSUM (ANP). Ton van
Duinhoven begint in de loop van januari
met de presentatie van het NOS-radio
programma op Hilversum 3. Het gaat op
woensdagavond om een vijf uur durend
programma, van 19.00 tot 24.00 uur. Tot
dit voorjaar werd het woensdagavond
programma van de NOS gevuld door de
gepresenteerd door
j
Het woord sophisticated is hier
Haar al gevallen en het is deze uitdruk
king die bijvoorbeeld ook Samual
Brown, de leadzanger van de Intruders,
als hèt stempel voor de Philly Sound
ziet. De Intruders zijn met de O’jays,
Harold Melvin an de blue Notes en de
Three Degrees de belangrijkste zang
groepen van de Philly Sound, die, naar
de naam te zien, Philadelphia als thuis
haven heeft.
vf‘