V
ARMAN EN ILVA
POLLE, PELLE EN PINGO
PAULUS DE BOSKABOUTER
PANDA
tdez
ii.
N
la
Focus verdringt Earing
als populairste groep
RADIO ZATERDAG
TV ZATERDAG
TV VRIJDAG
en de
meester*
meester
burge*
to
Lezerspoll Muziek Express toont aan
11
V R IJ D A G
2 1
DECEMBER
1973
1!
'heid
Zorgen van Emile
Spanningen zullen er zijn
Kijken naar muziek
Wie heeft het beste geluid?
Waarnemen of ervaren
Zorgen van Caret
IK ZAL
W6L VOOR
(A/ATWIND
JORGEN!
TOT ZIENS, WE
GAAN WEER VER-
WAT EEN AARDIGE
MAN! EN KU KEENS
HOESNEL WE r 7
1 ÓPSCHIETEN!
I
*4^
RADIO
TELEVISIE
402
en
m.
Nederland I
Nederland I
18.45
19.10
19.2»
21.40
22.50
Nederland II
Ti-ta-to-
18.45
18.00
19.30
m.
en
21.35
(S)
22.45
22.10
de
22.55
23.20
22.35
23.05
20.00
20.20
20.00
20.20
1973
1973
1973
1973
1973
1973
1973
1973
1972
1972
1972
1972
1972
1972
1972
1972
1972
1972
1971
1971
1971
1971
1971
1971
1971
1971
1971
1970
1970
1970
1970
1970
1970
1970
1969
1969
1969
lUtOS
verd.
Jimi Hendrix: Drie jaar na zijn dood
nog steeds de populairste buitenlandse
gitarist.
7.11
(S)
daar komt er al één,” riep Salomo.
Oehoeboeroe ving het blok handig
op, of eigenlijk vleugelig, en wierp
het op zijn beurt naar de boskabou
ter. „Hebben,” riep Paulus, die het
stuk hout meteen op het karretje
legde. „Zo gaat ie fijn”. Ze maakten
20.00
20.20
20.00
20.21
18.55
19.05
18.55
19.05
22.10
23.00
23.05
23.10
18.55
19.05
18.45
18.55
19.05
Sten
sn in:
antie-
staat
HILVERSUM I.
FM-kanalen.
r.
3250*
.7710.
49. „En nou zo gauw mogelijk opla
den,” raade Salomo, „dan heb je de
hele voorraad voor de avond nog in
huis.” „Laten we elkaar de blokken
gewoon toegooien”, stelde Oehoe
boeroe voor, „dan schieten we min
of meer het snelste op.” „Heel goed,
Osmond Brothers kwalificeerden zich als
platengroep en de Engelse Rolling Sto
nes als live-groep het hoogst. Donny
Osmond kreeg de hoogste lof als zanger.
De meest belovende groep werd met
grote voorsprong de Engelse hard-rock-
groep Uriah Heep.
De Rolling Stones leverden voorts de
meest gewaardeerde platen de Ip’s
„Goat’s Head Soup” en de single „An-
gie”. Ze zorgden ook voor de beste con
certen van het jaar.
4
61. Zo werd Panda dus opge
bracht naar de gevangenis. „En daar
kom je voorlopig niet uit!” gromde
de politieman. „Dat zal je afleren
om over het dorpsplein te roepen dat
de burgemeester Geheime Wapens
laat maken!” Panda zei niets. Hij
was veel te blij dat hij opgesloten
werd bij de heer Fant - want dat
was zijn bedoeling geweest. Pas
VOOR WE AAN DE KERST TOE ZIJN heeft de hoge auto
riteit in Hilversum nog wat van zich laten horen. De heer
Schüttenhelm zelf heeft het volk kunnen geruststellen. We
krijgen geen zendtijdverkorting. Voor menigeen zal Emile
Schüttenhelm een in magische wolken verduisterd persoon
blijven, een soort minister, die je nooit ziet. Wat hij zegt,
blijkt evenwel het in je oren knopen waard te zijn. Tot zijn
zorgen behoort ook of de nieuwjaarsreceptie voor het NOS-
personeel wel zal doorgaan. Dat is een ingeroeste gewoonte
in Hilversum, overgehouden uit de goeie ouwe tijd, toen de
omroepen nog klein waren en de voorzitter de schare weer
voor een jaar bezieling meegaf met een kort toespraakje.
Intussen is de NOS uitgegroeid tot een gigantisch bedrijf
met honderden werknemers en ook de omroepen kunnen
bogen op hele vrijscharen aan personeel, zodat de recepties
danig uit de hand lopende bijeenkomsten kunnen worden,
waar soms sherry en bier nauwelijks opwegen tegen de be
zieling. Vandaar dat om der versobering wille de NOS-
receptie te wankelen staat. Ik wil niet zeggen dat men daar
erg rouwig om zal zijn, maar tja, zo vaak is het personeel
niet in jolijt verenigd met zijn bestuurmen voelt er toch
een verlies in. Ik heb trouwens nog niet gehoord, dat VARA,
KRO, AVRO, NCRV en TROS hun ontvangsten hebben ge
schrapt. Van de VPRO weet ik het niet. De E.O. zal wel vol
staan met de gebruikelijke ochtendsamenkomst, uiteraard
zonder alcohol.
Earth and Fire moest als live-groep
Long Tall Ernie laten voorgaan, maar
bleef deze voor als platengroep. Kayak
kwam als meest belovende groep met
een forse voorsprong op de eerste plaats.
Deze ruim een jaar bestaande groep
haalde ook de lijsten voor de rubrieken
live- en platengroep. Daarin komen met
onderling kleine verschillen ook voor:
Livin’ Blues, Supersister, Cats, Alquin,
en C C C Incorporated. Jemey Kaagman
van Earth and Fire behield haar eerste
plaats als vocaliste. Boudewijn de Groot
verdrong als vocalist Barry Hay van
Golden Earring. De meestbelovende so
list werd Rob de Nijs.
Van de instrumentalisten waren veruit
favoriet Rick van der Linden, voorheen
van Ekseption, Is pianist-organist, Jan
Akkerman van Focus als gitarist, Rinus
Gerritsen van Golden Earning als basgi
tarist, Cesar Zuiderwijk van Golden
Earring als drummer en Thijs van Leer
van Focus als fluitist. Van hen is alleen
Jan Akkerman een nieuwe naam op een
eerste plaats. Hij verdrong George
HILVERSUM II. 298
FM-kanalen.
TROS: 7.00 Nieuws. 7.02
Ontbijt-Soos: gevarieerd pro
gramma met om 7.30 Nieuws.
7.41-8.00 Aktua, 8.30 Nieuws
en 8.36-8.45 Gymnastiek voor
de huisvrouw. 10.00 (S) Tien
om: een mini-magazine voor
MISSCHIEN KLINKT HET ALLEMAAL wat school
meesterachtig, maar het kan goed zijn soms orde op zaken
te stellen en ons af te vragen, waarmee we nou eigenlijk
bezig zijn als we naar televisie kijken. Trouwens, in Hilver
sum zelf gebeurt dat ook. Daar worden met vrij grote regel
maat cursussen belegd, waarbij de mensen worden bijge
schoold in technische zin of met elkaar om de tafel gaan
zitten om over zichzelf te praten. Onderlinge tegenstellingen
over de uitvoering van het werk worden opgeruimd, omdat
vaak blijkt, dat je dingen vanuit verschillende gezichtspunten
kunt benaderen en dat die verschillende gezichtspunten best
een waarde kunnen vertegenwoordigen. In letterlijke zin is
dat al zo in het televisievak, waarbij ongelijke cameraposi
ties mogelijk zijn. De een doet het zus, de ander zo. En dat
blijkt dan best te kunnen. Zulke bezinningen op het werk
zijn nuttig en nodig. Men komt er, getuige de verhalen, op-
gemonterd vandaan. Juist in een vak, waar spanningen wezen-
lijk behoren tot de voorwaarden om optimaal te werken, is
het verstandig te onderkennen waaruit ze voorkomen en of
er niet onechte insluipen, die onnodig verontrusten. Anders
was Hilversum al lang uit elkaar gebarsten.
F. M. BUYSMAN
toen ze alleen gelaten waren, begon
hij opgewonden te vertellen over
het wapen dat professor Krok aan
het maken was. „Wat erg nu toch”,
zei de ondernemer. „Ik had hem
nog zó verboden om aan plofbare
middelen te komen. Zelfs klapper-
pistooltjes mocht hij niet van me
uitvinden. Dat was natuurlijk de
die de omroepen niet benutten, graag vullen om zodoende
een goede vinger in de pap te krijgen.
Al eerder is betoogd hoe onverstandig de omroepen eraan
doen om niet tot betere onderlinge afspraken te komen.
Ze geven daarmee de NOS alle troeven in handen om veel
actiever te werken op een terrein, dat juist die omroepen
steeds voor zichzelf opeisen. Elk goed NOS-programma meer
betekent een verzwakking van de positie van die omroepen,
want zo wordt het spel wel gespeeld. Voor u, lezer, wellicht
een zaak om de schouders op te halen „ze doen maar”,
denkt u misschien voor Hilversum een heel heet hangijzer.
Ik neem de vrijheid u er af en toe mee lastig te vallen.
EEN VAN DE „VERGETEN” televisierubrieken is „Muziek
om naar te kijken”, een programma dat we zondagsmiddags
kunnen aantreffen op de NOS, zij het niet elke week. Ik
vestig er hier uw aandacht op, omdat iedereen, die van
muziek houdt, klassieke dan wel te verstaan, er een oprecht
genoegen aan kan ondervinden. Trouwens, die categorie niet
alleen. Als er nou één serie is, die het publiek ontvankelijk
maakt voor klassieke muziek, ja het de drempel helpt over
schrijden, dan is het deze, vooral geschikt, dacht ik, voor
jeugdige kijkertjes. Echt een programma voor het hele gezin.
Regisseur Fred Bosman krijgt daarin de gelegenheid de mu
ziek en allen, die er bij zijn betrokken in de concertzaal,
nou eens te ontdoen van het stijve jasje, waarin we ze ge
wend zijn te ontmoeten. Dirigent, solisten en orkestleden
worden ons getoond in hun ambachtelijke bezigheid. Lekker
muziek maken en alle deftigheid overboord.
Daar helpt de keuze van het repertoire een handje aan
mee. Juist die stukken worden uitgekozen, die het mogelijk
maken te zien wat er allemaal in zo’n orkest gebeurt. Niet
zelden nemen de uitvoerenden een loopje met zichzelf, in
elk geval doen ze alles om te voorkomen dat u denkt dat
klassieke muziek bestemd is voor intellectuelen en de hogere
klassen. We zien de muzikanten puur plezier hebben in wat
ze doen. We krijgen door de aparte opstelling van de diverse
DEN HAAG (ANP) Na drie jaar de meest favoriete live- en platengroep te zijn
geweest is Golden Earring dit jaar voorbijgestreefd door Focus, ofschoon het verschil
uiterst gering is gebleken bij het populariteitsonderzoek, dat het maandblad „Muziek
Express” andermaal onder zijn lezers heeft gehouden.
Kooymans van Golden Earring, die vorig
jaar nog de hoogstgeklasseerde gitarist
was. Zijn plaats als meestgewaardeerde
componist wist George Kooijmans te be- 1
houden.
De naam van Boudewijn de Groot
staat het meest op een eerste plaats, niet
alleen als solist, maar ook als producer,
als de man van de beste elpee van de
beste single, respectievelijk „Hoe sterk is
de eenzame fietser” en „jimmy”.
Gevraagd naar hun oordeel over radio
stations en -programma’s kwam uit de
bus, dat Veronica in vele opzichten met
de eer gaat strijken. Bij de televisiepro
gramma’s kwam Top-Pop eenzaam aan
de top.
Geïnformeerd naar de buitenlandse
artiesten bleek Suzi Quatro favoriet als
vocaliste, als meest belovende soliste en
als basgitariste. Vorig jaar was zij het
nog alleen als zangeres. Nog steeds en
al jaren lang komt de naam van Jimi
Hendrix als gitarist op de eerste plaats,
ofschoon deze musicus ruim drie jaar
geleden is overleden. De Amerikaanse
reden dat htj bever voor de burge
meester werkte.„Dat zal wel”,
zei Panda ongeduldig. „Maar we
moeten hier uit. We moeten ze
stoppen - „vóór ze iets gevaarlijks
gaan doen!” „Stilte!!” donderde de
bewaker, die buiten hun cel op een
stoel zat. „Stop dat geklets. Ik kan
er niet van slapen!”
groepen in een orkest blazers, strijkers, het hout in
zicht in de wijze waarop de delen grijpen in het geheel met
als bindend element de dirigent. Het is inderdaad muziek om
naar te kijken.
Misschien zullen sommige mensen vinden dat de echte mu
zikale inhoud wel wat wordt opgeofferd aan het effect van
het beeld, maar ik geloof dat we zulk, als het waar is, graag
op de koop toe nemen, omdat je spelenderwijs wordt ver
trouwd gemaakt met het beoefenen van muziek, een bezig
heid, die voor velen alleen nog bestaat uit het inschakelen
van de pick-up of de radio. Stem daarom maar eens af op
„Muziek om naar te kijken” als u het programma ziet aan-
gekondigd op de zondagmiddag.
ZO’N REGISSEUR ALS FRED BOSMAN mag hier best
eens vernoemd worden, omdat de man al jaren bezig is zijn
ideeën vorm te geven en daarvoor heel wat weerstanden heeft
moeten overwinnen. Van huis uit geluidstechnicus, heeft hij
de geheimen van het vak jaren intensief leren doorgronden.
Toen stapte hij over naar de televisie. Die televisie had, wat
het geluid betreft, een slechte naam. De radiotechnici hielden
bij hoog en laag vol, dat de geluidsbehandeling bij de televisie
maar pet was. Dat was de eer van die televisiemensen te na,
maar het hield wel lang een situatie in stand, waarbij ge
luidsmensen van de televisie niet in de radiostudio mochten
komen. Tenslotte is daaraan rigoureus een eind gemaakt en
sindsdien merk je van de controverse niet zo veel meer.
Zo’n veronderstelling van inferioriteit wordt natuurlijk in
de hand gewerkt, omdat televisie op de eerste plaats beeld
is en voor het gevoel van veel mensen het geluid er achter
aan komt. Immers, microfoons probeert men in beeld zoveel
mogelijk te verbergen. De camera-opstellen noopt de geluids
technici wel eens tot zeer ingewikkelde ingrepen, maar dat
hoeft niet te betekenen dat de geluidstechnici van de televisie
de zaken maar over hun kant laten gaan. Er schijnt integen
deel juist altijd een ferme strijd gevoerd te worden tussen de
„jongens” van het beeld en de „jongens” van het geluid.
De laatsten nemen beslist geen genoegen met een inferieure
behandeling. Dat zijn dingen, die achter de schermen ge
beuren. Toch is het goed om te weten, dat ook televisie met
de verfijnste apparatuur voor het geluid is uitgerust. De
vroegere rivaliteit heeft de kwaliteit alleen maar verhoogd.
Daar doen wij ons voordeel mee.
BOSMAN HEEFT INTUSSEN KANS GEZIEN een eigen
programma op te bouwen, een programma met een eigen ge
zicht, zijn gezicht. Ik herinner me van hem uitzendingen uit
het Amsterdamse Concertgebouw, waarin het al opviel hoe
hij niet alleen regisseert vanuit de bewogenheid van de mu
ziek, maar ook vanuit de beweging. Hij zoekt niet persé naar
die groepen in het orkest, die op een gegeven ogenblik de
boventoon voeren, hij laat liever dat beeld net achterwege
als het de harmonie zou verstoren. Hij vertaalt de muziek
niet in beeld met orkestgroepen, hij kiest voor de vloeiende
lijn, die door de keuze van zijn beelden wordt bevorderd.
Natuurlijk, wanneer hij erop uit is ons in te lichten over de
taak van de musici, dan zal hij ze ons laten zien wanneer
ze met verve bezig zijn, maar een concert weergeven is nog
niet hetzelfde als een orkest weergeven.
Het is precies hetzelfde verschil als tussen een televisiespel
en een reportage van een toneelstuk. De kluchtenserie, die de
VARA tegenwoordig uitzendt is een reportage. De stukken
van Walter van de Kamp zijn regelrecht televisiespel. In
het eerste geval neemt de camera waar. In het tweede geval
„ervaart” de camera en geeft dat ervaren naar ons over.
an bit
Snij
del „Et
roeneit
t Gr®
ihele j.
Nederland II
NOS: Schaatsen: repor
tage van de schaats
wedstrijden Neder
landNoorwegen in
Heerenveen.
(K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
VARA: (K) Coronation
Street.
NOS: (K) Journaal.
VARA: Het leven is
een wonder (It’s a
wonderful life), speel
film.
(K) Een man over de
vloer, tv-serie.
(K) De Ombudsman.
NOS: (K) Journaal.
EN ZO GAAT DAN HET OMROEPVOLKJE de laatste
weken van het jaar in, beladen met de traditionele kerst
pakketten. Er is nog wat af te praten ook, want de onder
nemingsraad heeft programmabaas Carel Enkelaar ter ver
antwoording geroepen. Carel immers heeft zijn vrienden
Geesink en Prior opnieuw om een programmaopzet verzocht
en dat is tegen het zere been, want na „NOS-Kiosk” had
niemand meer behoefte aan weer een misser. Een rare zaak
de volhardendheid, waarmee Enklaar het geloof in het duo
blijft behouden, riekend naar protectie en dat pikt zo’n de
mocratisch college als een ondernemingsraad niet. Terwijl
Carel toch al de handen vol heeft aan de strijd, die hij met
zijn NOS voert tegen de omroepen, waar het gaat om een
uitbreiding van programmamogelijkheden.
Die strijd spitst zich vooral toe in de sector van de nieuws-
begeleiding. Het is voor niemand een geheim, dat de NOS
lonkt naar de leemten, die de omroepen openlaten. Twee
actualiteitenrubrieken op maandag, één op dinsdag, een kwar
tiertje „Berichten uit de samenleving” op donderdag en wis
selend vrijdags, zaterdags of zondags is er begeleiding van
het nieuws. De grote gaten, die er prijken, worden een enkele
keer met een extra gevuld. De NOS zelf neemt met zijn
rubrieken als „Den Haag vandaag” en „Panoramiek” eveneens
actief deel aan de nieuwsbegeleiding, maar zou de ruimte,
11.00-11.30 TELEAC: De On
dernemer - les 5.
16.00 NOS: (K) Journaal.
16.02 KRO: (K) Kinderpro
gramma.
16.15-17.30 (K) Klassewerk.
NOS: (K) Ti-ta-to
venaar.
(K) Journaal.
KRO: (K) Kunt u me
de weg naar Hameien
vertellen, meneer?,
jeugdmusical.
NOS: (K> Journaal.
KRO: (K) De Berend
Boudewijn Kwis.
(K) Brandpunt.
(K) Kerstliedjes.
NOS: (K) Journaal.
KRO-RKK-IKOR-
NCRV: Het lied van
de week.
HILVERSUM III. 240 en 298
m. en FM-kanalen.
Ieder uur 2 minuten nieuws
berichten.
NCRV: 7.02 Klaar wakker.
8.02 (S) Tot uw dienst: klas
sieke muziek op uw verzoek.
10.03 Muziek bij de koffie.
12.03 (S) Pers Vers. 13.03 (S)
Drie van u. 15.03 (S) Pop
Station. 16.03 (S) Sportshow I:
Sport en muziek. NOS: 18.02
Joost mag niet eten. NCRV:
19.02 (S) Elpee Pop. 20.02 (S)
Volkskerstzang Eindhoven
1973. 22.02 Strictly Country
Style. 22.30 (S) Jazztime. 22.55
en met jonge luisteraars. 10.30
Nieuws. 10.33 (S) Route A:
amusant wegwijs worden in
Nederland. 11.55 Mededelin
gen. 12.00 Aktua. 12.16 Over
heidsvoorlichting: Werk en
welzijn. Gesprek over aspec
ten van bevolkingsonderzoe
ken naar chronische luchtweg-
aandoeningen (CARA), 12.26
Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41
(S) Tross-Country. 13.30 (S)
Steiger B: amusementspro
gramma. 15.30 Nieuws. 15.33
(S) Als dat zou kunnen: ver
zoekplatenprogramma. 17.30
Nieuws. 17.32 Aktua. 17.50 (S)
Café-chantant: liedjes en mu
ziek uit de goede oude tijd
18.15 Uit de pers. 18.30
Nieuws. 18.41 (S) Close-up'
Barbara. 19.00 (S) Concert a
la carte: klassieke verzoekpla
ten. 20.00 Nieuws. 20.05 Ak-
tua-klankbeeld. 20.30 (S) Kla-
viertuositeiten. 20.55 (S) Om
de kunst. 21.15 (S) Klassieke
en moderne muziek (gr.).
NOS: 22.30 Klarinet en piano
klassieke muziek. 23.05 (S)
Klokken in Europa, ’n stereo-
documentaire 23.55124.00 Nws.
er een spelletje van, sprongen alt
apen heen en weer en hadden de
grootste pret. Gregorius, die een
heel eind verderop lag te slapen
deed in zijn droom ook mee.
„Vang!” riep hij luid. „Hoepsa.
hup!”
VARA: 7.00 Nieuws.
Ochtendgymnastiek. 7.20
Z.O.: gevarieerd programma,
met om: 7.54 VPRO: Deze
dag. 8.00 Nieuws. 8.11 Dingen
van de dag. 9.35 Waterstanden
en om 10.10 Voor nu en later,
gesprek. 10.30 (S) Z.I.: muziek
en informatieshow (11.00-11.02
Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.11
Dingen van de dag. 13.23 (S)
Dit is het begin.jongeren
programma. NOS: 14.45 (S)
NOS-Jazz. 15.10 Programma
voor de buitenlandse werkne
mers. Zevende Dags Adventis
ten: 17.40 Vraag of hij nog
eens komt, lezing. NOS: 17.55
Mededelingen-VARA: 18.00
Nieuws. 18.11 Dingen van de
dag. Politieke Partijen: 18.20
Uitzending van DS’70. VARA
18.30 (S) Varié: een afwisse
lende zaterdagse vooravond
19.30 (S) Najaarsmuziekfeest
1973. 20.00 (S) De VARA feli
citeert: verzoekplatenpro
gramma met onverwachte
wendingen. 21.55 Boemerang:
nieuws van de afgelopen
week kritisch bekeken.
22.30 Nieuws. 22.40 (S) Neder
landse chansons. 23.05 Ach
ja.de jaren 50 en ver
der? 23.55-24.00 Nieuws.
11.10-12.00 NOS-NOT:
Schooltelevisie.
18.45 NOS: (K) Ti-ta-to
venaar.
(K) Journaal.
TROS: (K) Motormuis,
kleuterserie.
(K) De mens en de zee,
natuurfilm.
(K) ’n Gulden de man,
spelprogramma.
NOS: (K) Journaal.
TROS: (K> Zeven
sprong.
(K) Hec Ramsey, tv-
filmserie.
NOS: (K) Journaal.
Mededelingen. 23.02 (S)
Sportshow II: sport en mu
ziek. 0.02 (S) Late date. 2.02
(S) Bent u daar nog? 6.00 (S)
Morgenstemming. 6.45-7.0C
Zondagmorgen.
NOS: (K)
venaar.
(K) Journaal.
AVRO: (K) Wie van de
drie.
(K) MASH: Beste Pa,
Amerikaanse comedy
serie.
NOS: (K) Journaal.
AVRO: (K) Columbo:
Kandidaat voor moord,
tv-filmserie.
(K) Een leven in beeld:
het levensverhaal van
een bijzondere Neder
lander.
Praten met de minis
ter-president.
NOS: (K) Uit
Kunst.
(K) Journaal.
UR5US KAN NOSAL.
ONSTUIMIG DOEN, CAARCM
ZULLEN WE JE EXTRA
BESCHERMENsS
URSUSl UR5U6! KOM 'S
KENNIS MAKEN MET 'N
LIEFMEI5JE!
KIK. LARRITTA HEEFT ALN
LEKKER HAPJE VOOR HEM KLAAR?
GELEGD. DAT MOET JJ HEM
GEVEN. TER KENNISMAKING^
DANK JE,
IABRITTA