China trekt van leer tegen Confucius g Youth for Christ wil werk uitbreiden V n JAPANSE KERKEN SOLIDAIR MET ISRAEL Chileense kerken lijken gedwongen tot voorzichtige manoeuvres Geestelijk Leven r MR Dr. Potter vraagt bezinning op mensenrechten IR. w Mogelijk toch blank- Wijsgeer wordt reactionaire neiging aangewreven zwart kerkgesprek in Zuid-Afrika Kerstnummer ’’Open Deur” dit jaar in ij H HULP AAN POLITIEKE VLUCHTELINGEN MAG VAN JUNTA Bril recordoplage Ongelijkheid it I A4 ZATERDAG 2 2 DECEMBER 1973 ZA1 18 Financiële actie moet geldnood lenigen In kerstboodschap De kerken zijn nog onafhankelijk in Chili, terwijl er sinds de militaire machtsoverneming geen onafhankelijke partijen en vakbonden bestaan. Ondanks de niet veel goeds voor de Chileense kerken voorspellende onder toon van deze mededeling, wil de lutherse bisschop Helmut Frenz, uit wiens mond deze opmerking kwam, niet als een tegenstander van het regime gezien worden. „H onzek tinge; behot nocht we zc moei) olieci door Arabi een r sche lande dat c nève bevre het c waar norm mee Het dat d sis n darit aang verm gebri gelijl „De contacten die Youth for Christ heeft met andere evangelisatiebe- wegingen zijn goed. Er is geen sprake van overlapping van eikaars activi teiten of van concurrentie. De markt is nog zo enorm en de belangstelling van vooral jonge mensen voor het evangelie wordt steeds groter”. g In de Chinese pers wordt sinds enige tijd een felle cam pagne gevoerd tegen de leer van de Chinese wijsgeer Confucius, die omstreeks driehonderd jaar voor Christus leefde. Er is nog geen duidelijke verklaring ge vonden voor deze campagne. Mogelijk is hij gericht tegen de Chinese premier Tsjoe en Lai, mogelijk gaat het de Chinese leiders om een heropvoeding van de massa, om het uitroeien van de laatste resten Confuciaans denken, dat China ruim twintig eeuwen heeft beheerst, in het Chinese volk. Opvoedend f I kW* o TSJOE EN LAI r' BISSCHOP HELMUT FRENZ Nu had bisschop Frenz alle reden om voorzichtig in zijn uitlatingen te zijn. De onafhankelijkheid van de kerken maak te het hem mogelijk om met instem ming van de Chileense autoriteiten in West-Europa te komen pleiten voor op vangmogelijkheden voor 1700 Latijnsa- merikaanse vluchtelingen, die voor eind januari volgend jaar Chili moeten heb ben verlaten. Chileense aartsbis- ook met grote belangstelling gevolgd door het publiek, dat zich bij de kiosken verdringt om een krant te bemachtigen, als men gehoord heeft, dat er weer een anti-Confucius arti kel is verschenen. Een eerdere poging zo’n conferentie te organiseren, leed in 1972 schipbreuk. zijn vrijheid en opdat wij zijn liefde in onze verhouding tot onze mede mensen tot uitdrukking brengen. „Al termi. noodz evenz staan explo heen, zeer onze dat h gen c van derha Kissii van 1 da ei met i Van Confucius wordt in deze arti- Bo ais he Ii 197- dat zitti heb voll den luk zuil ern Ir. van orga gew Hij reke de 1 zuid ook kun staa D- grar lett< ziji zo 1 oorl dele keli een mer A dan beg rese bij hol) de ven eer: ziet dat rik: boi goo I toe ver fac beï get ku: kui pri lar is (hc toe so< nit onder redactie van Ronald Kraayeveld De felle strijd tegen het Confucia nisme zou geheel passen in de geest die het maatschappelijk leven in Chi na sinds de Culturele Revolutie be heerst: er mag zich geen nieuwe elite, geen heersende klasse, geen nieuwe bourgeoisie gaan ontwikkelen uit par tij en bestuur. Het bekritiseren van Confucius maakt bijvoorbeeld deel uit van de vormingsprogramma’s op de kaderscholen. De huidige perscam pagne wordt gezien als een soort oefening in het raam van de voortdu rende strijd tegen reactionaire neigin gen. Bisschop Frenz, in Chili voorzitter van het nationaal interkerkelijk comité voor hulp aan politieke vluchtelingen, is deze week in Chili teruggekeerd van een bliksembezoek aan West-Europa waarbij hij ondermeer Nederland aandeed. de landen die de afgelopen maanden die vooral letten op hun bruikbaarheid. „Jongeren met vak” genoten duidelijk de voorkeur. Wat overgebleven is kan vol gens bisschop Frenz worden gerekend tot intellectuelen met hun gezinnen. wil gaan uitbreiden. Men wil het aantal plaatselijke comités in drie jaar uitbrei den van 50 tot 200 en men mikt verder op een tweejaarlijkse verdubbeling van het aantal kampen en reizen. „Overal raken jonge mensen in de ban van het evangelie. Nu het klimaat rijp is, moeten we de zaak uitbouwen”, is de mening van drs. J. Vink van YFC, die zich met die activiteitsuitbreiding zal gaan bezighouden. Voor de financiering van zijn activi teiten is YFC uitsluitend aangewezen op wat genoemd worden „enthousiaste par ticulieren”. Officiële contacten met de kerken, met uitzondering van de gere formeerde, bestaan niet. Afgelopen zondag hebben honderden YFC-mensen honderden kansels „bezet” om de kerkgangers te vertellen over de financiële nood van de beweging. Ds. Brucks: „Door de kanselboodschap ho pen we adressen van mensen te krijgen die geïnteresseerd zijn in ons werk. We hopen op vijftigduizend adressen. Op die manier moeten we ons hoofd boven water kunnen houden: daar bidden we voor.” De actie in de pers is heel intensief. De artikelen verschijnen niet alleen in de centrale pers, maar ook in de de omvang van een hele pagina en provinciale kranten. Zij hebben soms worden afgedrukt op de tweede pagi na van de kranten, de pagina, die men traditioneel bewaart voor de be langrijkste kopij. De discussie wordt Een nationafe conferentie voor de le den van de kerken, om gezamenlijk te overleggen over de noden en belangen op het terrein van de verzoening tussen de rassen, is dringend gewenst, aldus de commissie voor gerechtigheid en verzoe ning van de Zuidafrikaanse Raad van Kerken. Duidelijker was zijn hulpbisschop, mgr. Fernando Ariztia in een gesprek met het Chileense jezuïetentijdschrift predikte de ongelijkheid der klassen, was een voorstander van elitair on derricht en trachtte het in zijn dagen afbrokkelende stelsel van de slavernij te restaureren. Hij was een vijand van het volk en heeft na een sum miere rechtspraak een man laten executeren, die dicht bij het volk stond, een koopman. In Den Haag vroeg de Chileense bis schop staatssecretaris Kooijmans van Buitenlandse Zaken om de inrichting van een doorgangskamp in Nederland, zodat de groep vluchtelingen in ieder geval naar Europa kan komen, wat ve len van hen nog als enige mogelijkheid zien. Bisschop Frenz toonde zich onaange- De Chinezen zelf hebben een ande re mening over de campagne waar van zij menen dat deze een opvoe dende strekking heeft- Zo wordt stu denten aan de sinds de Culturele Revolutie bestaande „7 mei-kader- scholen” voorgehouden dat het Con- fuciaanse denken lijnrecht in strijd is met de denkbeelden van voorzitter Mao. Met de intrede van het communis me in China, later de Maoïstische versie daarvan, werd het confucianis me de maatschappelijke basis ontno men die het in de eeuwen daarvoor steeds heeft genoten- Een concreet voorbeeld is de zeer belangrijke plaats die de traditionele Chinese fa milie in het confuciaanse denken in neemt. Vergelijk dat maar met het streven naar meer „communale” ban den onder Mao, hoewel de gezinsban- den tot nu toe onaangetast zijn. Confucius wordt in de Chinese kranten regelmatig aangevallen om „Mensaje”. Ook hij pleit voor verzoe ning, maar deed tegelijkertijd een be roep op de Chileense regering niet met willekeur en wreedheid op te treden tegen anders-denkenden. Ook veroor deelde hij mensen die uit wrok buren of collega’s aangaven bij de autoriteiten daarmee wel duidelijk makend wat voor sfeer er in Chili heerst. De verklaring van de rechten van de mens vindt haar basis en beteke nis in de verklaring van Gods recht op zijn schepselen. Jezus zelf zei gekomen te zijn opdat de mensen leven zouden hebben, en wel in over vloed (Joh. 10, vers 10). Laat ons aldus dr. Potter, tenslotte in ootmoed en vreugde in het komend jaar in woord, houding en daad het recht op het volle leven voor alle mensen verkondigen vanuit onze eigen band met Jezus Christus de schenker van leven en dat dan tegenover allen met wie wij aan het menselijk bestaan deelhebben. De kerkelijke bril waardoor de toe stand in Chili na de machtsovername wordt bezien, lijkt nog altijd ietwat beslagen. De kerken houden zich op de vlakte wat betreft een oordeel, maar zien wel alle reden om onophoudelijk te pleiten voor verzoening in scheurde land. In samenhang daarmee zou het goed zijn, aldus de commissie, gedurende een bepaalde periode huiskamer-, gespreks- en studiekringen te houden over rassen verhoudingen en christelijke verzoening, En voor predikanten zou een reeks informatieve publikaties op gang moeten worden gebracht ter voorlichting over actuele kwesties, en óver experimenten zoals het wel bewust beoefenen van goe de intermenselijke betrekkingen. Om dit streven van de grond te krij gen, zal een geschrift worden opgesteld over de theologische achtergronden voor interraciale verzoening. De commissie meent dat het niet bij één keer zo’n conferentie moet blijven, maar dat er direct al voorzieningen moeten worden getroffen voor een voortzetting en „nazorg” in de vorm van een serie regionale conferenties van elk omstreeks een dag lang, waarin door middel van hulpmiddelen uit het vor mingswerk een betere houding tegenover anders gekleurden wordt bevorderd. naam verrast over de ontvangst van zijn plannen in de Bondsrepubliek. Hulp aan deze vluchtelingen wordt daar ook in de kerken nogal argwanend bekeken. Men heeft het idee, zo zei bisschop Frenz, dat men hier te maken heeft met beroeps-revolutionairen of communisti sche agenten. Volgens de lutherse bisschop is deze betiteling onjuist. Hij wees er bijvoor beeld op dat de Chileense junta de niet- gewilde buitenlanders heeft onderge bracht in categorie 3, die omschreven wordt als „niet-geëngageerde buitenlan ders”. Dit in tegenstelling tot de catego- riën een en twee, waarop door militairen en politie nog voortdurend jacht wordt gemaakt. In Chileense termen omvatten de categoriën een en twee „revolutionai ren die geweld niet schuwen” en „ideo logische onbetrouwbare elementen”. Van de 4500 Latijnsamerikaanse vluch telingen in Chili hebben er inmiddels 2300 het land verlaten. Zij waren uitge zócht door selectieteams uit verschillen- Voor de 39ste keer heeft „Open Deur” een kerstblad uitgebracht, dit jaar in een recordoplage van ruim 360.000 exemplaren. „Kerst 1973” is vooral be stemd voor de zogeheten randkerkelij- ken. Het wordt aan huis bezorgd door plaatselijke groepen vrijwilligers, sa mengesteld uit de verschillende kerken. „Open Deur”, dat normaal als maand blad verschijnt van de hervormde, gere formeerde, katholieke en lutherse kerk, geeft aan zijn kerstnummers een wijde re verspreiding. Het blad wordt ook bij kerkdiensten uitgedeeld en uitgereikt aan mensen die tijdens de kerstdagen moeten werken. Dit kerstfeest worden wij allen op geroepen ons opnieuw te bezinnen op de oorsprong en de grondslag van onze rechten afs mens en de prijs die werd betaald om ons recht op de volheid van het leven te verwerven. Dit zegt dr. Phillip A. Potter, in zijn kerstboodschap 1973 als secretaris-ge- neraal van de Wereldraad van Ker ken, waarin hij lijnen trekt van Christus en kerstfeest naar de rech ten van de mens en de universele verklaringen daarover die 25 jaar ge leden, in december 1948 door de alge mene vergadering van de VN werd aanvaard. De reacties op deze verklaring zijn verdeeld, aldus dr. Potter. Voor de een doet zij aan als een verzameling van vrome wensen, anderen beschou wen haar als een mijlpaal in de menselijke geschiedenis. De verkla ring valt in de tijd, die wij christenen advent noemen en waarin wij de komst vieren van God en zijn zoon Jezus Christus. God bevestigt ons daarin dat wij naar zijn beeld zijn geschapen opdat wij deel hebben aan dingen die in het huidige China een doodzonde zijn, zoals bijvoorbeeld zijn erkenning van het bestaan van een elite. In Chinese termen is Con fucius daarom een man van ultra rechts opportunisme en bijna in een adem wordt eraan herinnerd dat Confucius de zoon was van een grootgrondbezitter. Nu wordt een grootgrondbezitter in het China van nu niet onbegrijpelijk wel als een van de ergste vijanden van het volk gezien. En de veronderstelling, in het begin van dit verhaal ge noemd, dat de campagne wel eens zou kunnen zijn gericht tegen Tsjoe en Lai krijgt een beetje gestalte wan neer men weet dat Tsjoe toevallig ook de zoon is van een grootgrondbe zitter. De Chinese premier is een van de weinige Chinese leiders die niet van proletarische afkomst is. In de artikelen tegen Confucius wordt als de goede man tegenover hem gesteld een Chinese keizer uit dezelfde tijd, Ch’in Shih Huang Ti, de eerste keizer uit de Tsjin-dynastie. Met deze man, zo vernam ANP-ver- slaggever A. Vis in Peking, zou best Mao bedoeld kunnen worden, gelet op de goede eigenschappen en daden die deze keizer nu worden toegedicht. In een gesprek met het tijdschrift „Ercilla” klaagde schop Solva Henriques van Santiago er over, dat links en rechts proberen om de kerk voor hun karretje te spannen. Op nieuw pleitte hij voor een gesprek en verzoening van alle Chilenen. De aarts bisschop ging voorbij aan het simpele feit dat een groot deel van de Chilenen niet bij zo’n gesprek aanwezig kan zijn, namelijk die Chilenen die vanwege niet met de junta overeenstemmende ideeën worden vervolgd. der was van unificatie van het Chi nese rijk en een fel voorstander van het in stand houden van het stelsel, waarbij het Chinese Rijk was ver deeld in lenen, die door baronnen werden bestuurd- Dat was nu juist iets waar de keizer een einde aan wilde maken. Confucius, zo willen het de schrijvers der artikelen, Dit zei de Canadese predikant George A. Brucks, directeur van Youth for Christ (YFC)-Nederland voor de start van een grote financiële actie van de beweging, die sinds kort in Driebergen beschikt over een nieuw hoofdkwartier, de kapitale villa „Lindenhorst”, van waaruit YCF op grotere schaal dan tot nu toe allerlei activiteiten wil gaan star ten en begeleiden. „Geen prestigezaak”, noemde ds. Brucks het nieuwe hoofdkwartier. „Wij zijn een grote beweging geworden. We hebben een dak boven ons hoofd nodig. Vanuit dit centrum kunnen we werken aan en denken over nieuwe program ma’s. Het centrum is betaald met enkele grote giften.” De jeugdevangelisatiebeweging YFC dertig jaar geleden in de Verenigde Staten ontstaan en nu gevestigd in der tig landen is in Nederland sinds 26 jaar actief. Verkondigde men aanvanke lijk het evangelie voornamelijk via mas sabijeenkomsten, sinds een jaar of tien toen bleek dat de belangstelling voor dit soort bijeenkomsten bij de jeugd daalde kwam men tot een nieuwe opzet, waarbij men de jeugd directer ging benaderen via kleine gespreksgroe pen in speciale YFC-koffiebars, zoals in Haarlem bijvoorbeeld ’t Turfschip, en via zomerkampen. Op dit ogenblik opereren in ons land 50 YFC-actiecomités, bestaande uit vrij willigers die zich op lokaal niveau met de evangelieverkondiging aan de jeugd bezighouden. Deze activiteiten worden centraal vanuit Driebergen geleid door een vaste full-time staf van twintig man. Volgens ds. Brucks bereikt YFC jaar lijks 60.000 tot 100.000 jonge Nederlan ders. Een werkelijk intensief contact heeft de beweging momenteel met een „vaste kern” van slechts 4000 jongeren, onder wie bovendien het verloop vrij groot is. „Maar dat willen we ook. We willen geen mensen vasthouden. We zijn geen vereniging met leden, geen sektari sche beweging. Wij brengen de mensen liefde voor het evangelie en laten ze dan weer los om zelf de boodschap door te geven”, zo zei adjunct-directeur A. van Heusden. „We zien onszelf als een brug naar de kerk. Welke kerk dat is, is minder belangrijk.” Volgens de mensen van YFC is de belangstelling voor het werk zo groot geworden dat men de activiteiten fors Voor het blad schreef bisschop H. Ernst van Breda een inleiding. Eindre dacteur Jac. Roos geeft nieuws over de kerstmis en Chriet Titulaer vertelt over de komeet Kohoutek die tussen Kerst mis en nieuwjaar als een ster van Beth lehem te zien zal zijn. Directeur H. B- Blankesteyn van Openbaar Kunstbezit presenteert een 19de-eeuwse kerstgroep uit de Elzas. Deze koopman had gepleit voor codificatie van het recht, waar Con fucius een tegenstander van was. De koopman had graag de rechten en verplichtingen van de burgers duide lijk vastgelegd gezien in wetboeken, waar Confucius echter niets van wil de weten. Met deze koopman, menen waarnemers in Peking, zou wel eens Lin Piao bedoeld kunnen zijn, die tijdens de Culturele Revolutie het onderspit heeft moeten delven in een machtsstrijd in de Chinese top. De gewijzigde Japanse politiek ten aanzien van het conflict in het Midden-Oosten, nodig om de Arabische olie- import niet te verspelen, is in het eigen land niet door iedereen met dank ontvangen. Met name enkele christe lijke kerken protesteerden heftig, onder meer door middel van protestdemonstraites. Op de foto zo’n demonstratie waarin met vlaggen, spandoeken en borden met Hebreeuwse opschriften solidariteit met Israel wordt betuigd. het ver-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 18