Van Todds projectiescherm naar de kleine beeldbuis James Onedin is onmogelijk I basketball STOCK rnco 0 Peter Gilmore: SPECTACULAIRE nieuwjaaiMwarkt EXTRA LAGE PRIJZEN „Een mens als Oisterwijk 3 I uniska parket FILMS s VERMOUTH J 8 S F Nederland Kaas met ster-allures f. „Het Zwanenmeer” Vrije toegang (Nieuwe dingen beginnen bij Voss) 8 REIS OM DE WERELD IN TACHTIG DAGEN In hoofdrol gekozen na woedeuitbarsting 99 Eerste concert van Demis Roussos in Wijziging uitvoering Puur Italiaans, delta-lloyd tegen b.v.o. delta-lloyd selectie beverwijk a Alfaro Sequeiros ernstig ziek Degas’ „Wasvrouwen” gestolen erg lekker, hoe u 'took drinkt. Haal een flesnu ter kennismaking extra voordelig I V R IJ D A G 28 DECEMBER 1973 I zaterdag 29 december a.s. 21.00 uur bekerkompetitie heren sporthal beverwijk van loenenlaan, beverwi i voorwedstrijd mini-basketball jongens 19.30 uur tegen BIANCO ROSSO DRY niet vergeten.JMco eten W ïtE. (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM. „Een man als James Onedin is onmogelijk. Zo’n man zou in deze tijd niet denkbaar zijn. Maar je moet niet vergeten dat de serie zo’n honderd jaar gele den speelt.” De Engelse acteur Peter Gilmore, die in de succesvolle serie De Onedin Lijn de veel geprezen rol van James Onedin speelt, ver telt dit terwijl hij even in Neder land is om een paar handelingen te verrichten voor een televisiepro gramma van de TROS. James Onedin, een bikkelharde vent. Een kerel die over lijken gaat. Maar ondanks dat de kijkers vaak verwantschap leggen tussen een rol en de werkelijkheid blijkt Peter Gilmore erg geliefd te zijn. HET NIEUWE televisiejaar zal o.m. ingeluid worden met een vertoning van Michael Todd’s fameuze „Around the World in Eighty Days”, de laatste film die men, gezien zijn afmetingen, op het kleine huiskamerscherm zou verwachten. Want niet alleen in lengte (176 min.) maar ook in’projectie-pretenties was deze verfilming van een van Jules Verne’s bekendste boeken in zijn tijd een buitenbeen tje. Die tijd was 1957, een roerige periode in de geschiedenis van Hollywood, waar men de gevolgen van de populaire en steeds beter wordende televisie al enige jaren aan den lijve was gaan voelen. eiken meubelen uit Oisterwijk. meubelfabriek AMSTERDAM delta lloyd een begrip in sport verzekeringsgroepn.v. en jn verzekeringen ■.Wij toegangsprijs: jeugd t/m 14 jaar f 1.volwassenen f 2,50 ff scheen een „Jesus ADVERTENTIE ADVERTENTIE A t •fc ★i it Peter Gilmore als James Onedin. ADVERTENTIE (Van onze kunstredactie) ADVERTENTIE ADVERTENTIE a „Er is nog maar één manier om de televisie te verslaan”, had Herbert Yates, directeur van Republic gezegd, „En dat is om aan de televisie mee te „The great train robbery” uit 1903 kan zelfs beschouwd worden als een eerste voorbeeld van de wildwestfilm, cn co cn jjÜ massief eiken uit Oisterwijk Nieuwjaarsdag nodigen wij u uit voor een bijzonder sfeervolle ex positie bij kaarslicht van deken- ZERO ZIENEMA heeft voor haar laatste voorstelling van dit jaar een gevarieerd wildwestprogramma sa mengesteld uit een 20 jaar oude Fritz Lang en een tweetal nog oudere filmpjes uit de begintijd van de film toen de grondbeginselen van het gen re nog geleerd moesten worden, maar alle elementen uit latere westerns al aanwezig waren. kijkdichtheid van 57), de waardering was enorm hoog, namelijk 78. Peter Gilmore, compleet met zijn lan ge bakkebaarden, draagt een bril waar van het linkerglas gebarsten is. Hij wil niet veel over zijn privé-leven kwijt. Waarover Peter Gilmore wél iets wil vertellen is De Onedin Lijn. „Ik denk dat de serie zo succesvol is omdat het een ouderwets familiedrama is en de mensen zijn gek op familiegeschiedenis sen”. „Iedereen denkt dat de serie ontzet tend kostbaar is. Er komen zoveel oude schepen in voor. In werkelijkheid valt dat heel erg mee. We gebruiken voorna melijk de Charlotte Rhodes. Wanneer we in dezelfde aflevering meer schepen nodig hebben, verven we de andere kant van de Charlotte Rhodes een andere kleur en komen er andere zeilen op. Het schipt wordt dan van beide kanten ge filmd. Niemand die het in de gaten heeft. Ook de figuranten worden van alle kanten gefilmd zodat het lijkt dat er veel mensen op de been zijn”. Peter wil niet teveel vertellen over de opnamen van de nieuwe Onedinserie: „Ik wil het voor de kijkers niet beder ven. Wat ze wel mogen weten is dat er in het leven van James Onedin twee nieuwe vrouwen komen”. Volgens Peter Gilmore zouden vele acteurs zijn werk zo over kunnen ne men. Zo geweldig vindt hij zijn presta ties niet. Wanneer wij tegenwerpen dat de kijkers dat niet erg op prijs zouden werken” en hij had zijn bescheiden studieruimtes vergroot voor het ma ken van tv.-producties. Er was er echter één die de hoop op het voort bestaan van de film niet opgaf. Dat was Arch Oboler. Enige jaren terug had hij kennis gemaakt met een sy steem van de gebroeders Gunzberg, die met twee synchroon lopende ca mera’s opnamen hadden gemaakt. Be keken door een gepolariseerde bril kregen die opnamen een verrassende dieptewerking. Met een klein eigen kapitaal maakte Oboler volgens het Gunzberg-systeem de film „Bwana Devil”, die een voor de slappe tijd Mike Todd (links) met een van de vele sterren in zijn „Reis om de wereld”: Frank Sinatra als kroegpianist. pusilic U1J KUÜL511UIH VUIl UCKCH- L kisten en andere originele massief 17 Op de avond van eerste kerstdag heb ben we voorlopig de laatste aflevering van De Onedin Lijn kunnen zien. In het voorjaar komt de VARA terug met nieuwe afleveringen. Deze serie heeft zich, vooral vanaf oktober van dit jaar in een snel stijgende populariteit mogen verheugen. De kijkdichtheid bedroeg be gin deze maand 54,7 (ter vergelijking: de voetbalwedstrijd Nederland-Noorwegen die volledig werd uitgezonden had een CUERNAVACA (AP). De vermaar de Mexicaanse muurschilder David Al faro Siqueiros, die aanstaande zaterdag 77 jaar wordt, is ernstig ziek. Hij lijdt onder meer aan een long- en een nier kwaal die nog verergerd worden door zijn leeftijd, aldus maakte zijn arts don derdag bekend. Siqueiros, die zijn hele leven lang heeft gedaan aan schilderen en aan de politiek, werd tientallen jaren geleden Marxist; Hij heeft deelgenomen aan eni ge revoluties in zijn land, en tal van jaren in de gevangenis doorgebracht. Als zijn meesterwerk wordt be schouwd „De opmars der mensheid”, een combinatie van muurschilderingen en bas-reliëfs die is aangebracht in een nog niet gereed zijnd hotel te Mexico-stad maakte ook nog „The Return of Jesse James” en „Western Union”) is op zichzelf al reden genoeg om het programma te gaan zien, een pro gramma waarvan de opbouw met filmpjes uit het verleden als voor beeldig kan worden omschreven. compleet met overval, schietende bandieten, achtervolgende sheriffs en dat alles binnen 10 minuten. De film werd gemaakt door Edwin Porter (1869-1941) een van de grote pioniers van de Amerikaanse film die later verdrongen zou worden door D. W. Griffith. Van deze tweede baanbreker op cinematografisch gebied krijgen de bezoekers van ZERO nog „The Lone- dale Operator” uit 1911 te zien, waar in dezelfde elementen als Porter ge bruikte in iets verfijndere vorm her haald worden. Hoofdfilm is „Engel der Bandieten” („Rancho Notorious”), een van de drie westerns die Fritz Lang in Hollywood maakte. Deze da teert uit 1952 en heeft Marlene Die trich in de hoofdrol van eigenares van de afgelegen Chuck-A-Luck ran cho, het toevluchtsoord van zwervende bandieten. Daar gaat Vern Haske (Arthur Kennedy) naar toe om er de moordenaar van zijn verloofde te zoeken. Wat tot allerlei verwikkelin gen en schietpartijen aanleiding geeft. Fritz Lang als wildwestfilmer (hij GLOEDNIEUWE MODE Toonzaal: Leidsekade 102 (naast Lido, bij Leidseplein) tel. 020-233917 openingstijden: vrijdag en zater dag tot 18 uur. Nieuwjaarsdag van 10-17 uur. LE HAVRE (Reuter). Het schilderij „Les Blanchisseuses” van de Franse im pressionist Edgar Degas is donderdag gestolen uit het gemeentemuseum van Le Havre, zo heeft de plaatselijke politie bekendgemaakt. De waarde van het schilderij wordt geschat op 200.000 francs. De crisis in Hollywood had al rond september 1953 een omvang bereikt zoals de oudgedienden in de filmkolo- nie zich zelf niet uit de ergste de pressiejaren wisten te herinneren. Warner Bros, had nog maar 6 acteurs in vaste dienst en Joan Crawford die net bij MGM „Torch Song” was be gonnen had daar zoveel ruimte dat zij over drie kleedkamers kon be schikken. ROTTERDAM. De bekende Griek se, maar thans in Frankrijk wonende zanger Demis Roussos zal op 3 januari zijn eerste avondvullende concert in Ne derland geven. Roussos begint zijn op treden in het sportpaleis Ahoy in Rot terdam om 20 uur. Tijdens zijn twee uur durende pro- gamma zal hij een ruime keuze maken uit zijn repertoire, waaronder de hits My friend the wind en Schönes Madchen aus Arcadia. onaanzienlijk succes bij het publiek oogstte. Later volgde nog „House of Wax”, maar de voorgeschreven bril die het bioscoopbezoek zich bij de kassa moest aanschaffen om een soort dieptewerking te ondergaan, bleek toch een handicap en het al aangekondigde 3D-aera, vlugge dood te sterven. Kort daarop kwam Cinemascope” die dan wel geen derde dimensie pretendeerde, maar wel enige diepte suggereerde dank zij het grote, licht gekromde projectiescherm en voor al door het stereofonische geluid uit verspreid in de zaal opgestelde luid sprekers. Na Cinemascope kwam Ci nerama, maar dat bleek voorlopig Verkoopfiliaal Heemstede Heemsteedse Dreef 264 Telefoon 023 - 289408/09 zijn striptease-achtige shows op de wereldtentoonstellingen van Chicago en New-York in de dertiger jaren en vervolgens was opgevallen door alles behalve kuise Broadway-shows als „The Hot Mikado” en „Catherine the Great” met Mae West. Failliet ver klaard in 1947 ging Mike zich met de film bemoeien; hij werd een van de grote mannen achter het driedelige cineramascherm, verdiende miljoenen aan dit nieuwtje en kwam toen zelf met het Todd-AO systeem, waarbij van een 65 mm brede celluloid strook bij de opname gebruik werd gemaakt en het camera-tempo van 24 op 30 beeldjes per seconde werd opgevoerd. Het systeem werd uitgeprobeerd op de musical „Oklahoma” en toen leek Jules Verne’s „Een reis om de wereld in 80 dagen” de juiste stof te bevat ten die nodig was om met opwinden de beelden uit alle delen van de wereld een continu verhaal op te leveren dat spanning, humor en ver strooiing bevatte. Voor die laatste elementen moest dan de schrijver S. J. Perelman zorgen, bekend om zijn ironische bijdragen aan „The New Yorker”, terwijl een vrij onbekende Engelse regisseur Michael Anderson, die echter met „The Dam-busters” een „Royal Command Performance” in een van de grote Londense West- End bioscopen had weten af te dwin gen, de aangewezen regisseur leek om ook in zijn meer beschouwende passages spectaculair Jules Verne te houden. De verhalen en anekdotes die de totstandkoming van de film begeleid hebben, zijn sindsdien tot legendes uitgegroeid. Toen „Around the world” een jaar gelopen had, organiseerde Mike Todd een feest in het Newyork- se Madison Square Garden met 18.000 stellen, zegt hij: „Ja, dat is waarschijn lijk zo”. Peter Gilmore is op een opmerkelijke manier aan de hoofdrol in de serie gekomen. „Bij de BBC maakte ik vooi’ deze rol een proefopname. Na afloop zeiden ze: U hoort nog wel van ons. Toen ben ik zo verschrikkelijk kwaad geworden. Ik schreeuwde: „Ik wil het nu weten, anders hoeft het niet meer”. Ik kreeg de rol. Achteraf hoorde ik dat ik me toen onbewust zo gedragen had, als nodig was voor die rol”. Peter had veel belang bij de rol omdat werk voor acteurs in Engeland vrijwel niet te vinden is. Peter: „Er zijn 10.000 acteurs in Engeland, daarvan hebben er mis schien 3.000 werk. Als acteur in Enge land moet je blij zijn als je werk hebt”. king en komt bijna om in de kolken van een langdurige stroomversnel ling. Plotseling worden deze vier fo rensen met een keurige baan en een aardig vrouwtje thuis, geconfronteerd met driften die ze niet aan kunnen. De film schildert uitstekend de on derlinge verhouding in het viertal waarin de toffe jongens onder elkaar sfeer alras vervangen moet worden door strijd om lijfsbehoud. John Boorman tekent op indringende ma nier de gevolgen die dat alles heeft in de persoonlijkheid van de vier man nen die uitstekend gespeeld worden door o.a. Jon Voigt en Burt Reynolds. DE HAARLEMSE bioscooppro- gramma’s ondergaan deze week nau welijks verandering. Alleen in Studio beleeft „Deliverance” zijn Haarlemse première, een boeiende film van John Boorman. Het verhaal gaat over vier mannen, doorsnee-stadsmensen, die uit een soort overgebleven jongens- verlangen een kanotocht willen ma ken door een onbekend stuk rivier, dat binnenkort een kunstmatig meer zal worden. Ze trekken compleet met pijl en boog naar een tamelijk afgelegen stukje Verenigde Staten, waar de bevolking uit primitieve boe ren bestaat en de natuur nog woest is. Het kanotochtje wordt fataal. Het viertal legt het af tegen de vijandige, Staphorstachtige sfeer van de bevol- alleen in toeristische zin uit te bui ten: een gondelvaart door de Veneti- aanse kanalen, een vlucht over de Alpen en duizelingwekkende rit op een kermisachtbaan. Toen kwam een poging om via épaterende vernieuwingen het publiek terug te winnen in de bioscopen van de even energieke als rusteloze Mike Todd, die naam had gemaakt met ment gebouwd was, valt weinig te veranderen, dus zal het wel dringen worden binnen de kleine afmetingen. Alleen het historische Méliès- filmpje aan het begin zal er goed afkomen. Om met ee ndroeve noot te eindi gen, Mike Todd die inmiddels met Elizabeth Taylor was getrouwd, over leefde zijn succes nauwelijks een jaar. Hij kwam om het leven bij een vliegongeluk met zijn eigen van alle gemakken voorziene privévliegtuig. Als aanduiding van een projectiesy- steem is zijn naain na die eerste proef nemingen nauwelijks meer genoemd. genodigden die waren gekomen in het vooruitzicht van vrij eten en drinken en het in ontvangst nemen van luxe cadeaux. „A colossal display of vul garity and effrontery” noemde Time het feest, daatbij onthullend dat Mike nooit 18.000 vrienden had gehad, maar nu in ieder geval 18.000 vijan den erbij had gekregen. „A display of vulgarity” kan men „De Reis om de Wereld” niet noemen, wel eeri wat protserige show, met enig vulgair vertoon, waarin het Todd gelukt is acteurs van naam, waarschijnlijk tegen goed geld in de kleinste rolletjes onder te brengen: Charles Boyer, Martine Carol, Glyn- nes Johns, John Mills, Buster Keaton Pter Lorre, Frank Sinatra, Trevor Howard, José Greco, Marlène Die trich, Shirley McLaine, Sir John Gielgod, David Niven mocht de ele gante Phinès Fogg vertolken die de weddenschap aangaat o min de ge noemde tijd een reis om de wereld te maken en de Mexicaanse komiek Cantinflas werd zijn trouwe dienaar Passepartout. De rest liep maar wat glamour aan het geheel toe te voe gen. Hoe dit voor grootbeeld gemaakte spektakel over zal komen op het kleine scherm in de huiskamer zal een verrassing blijken. In de lengte kon nog geknipt worden (van 176 min. tot 160), maar aan de breedte, waarop de attractie van het experi- VOOR DE REST prolongaties: „Li ve and let die” in Palace, Christ Superstar” in Luxor, „The big boss” in Frans Hals, „Op de Holland se toer” in Lido en „The Graduate” in Roxy. In de nachtvoorstelling de ge bruikelijke westerns en sexfilms. Al leen in Palace iets bijzonders: een soort documentaire over Elvis Pres ley. V AMSTERDAM (ANP). De uitvoe ring van Zarko Prebils versie van „Het Zwanenmeer” door het Nationale Ballet op zaterdagavond 29 december in de Stadsschouwburg in Amsterdam zal niet gedanst worden door de solisten Alexan dra Radius en Han Ebbelaar. Wegens ziekte van Ebbelaar moet dit danspaar zijn première opschorten. De voorstelling zal zaterdagavond gedanst worden door Sonia Marchiolli en Francis Sinceretti.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1973 | | pagina 9