Joh, Schmitz jubilerend in bescheiden rol Wayenberg met NPO onder Vander noot ONBEKOMMERD AMUSEMENT SOF O KLETS VAN HM AGENDA I Briljante voorstelling van „Kleine Alice” Uil Schafttijd Kinderen Amateurs Centrum Wolken OK*» IN 4' ..JIJ MET JE WOLKEN” M Myvijzen 3 11 DONDERDAG JANUARI 1 974 0 Muziek en toneel T entoonstellingen •ant Bioscopen Will Henny Orri en Edmond Classen in „Kleine Alice”. je t Johann Schmitz en Josephine van Gasteren in „Jij met je wolken”. B des DANIEL WAYENBERG e« ek C.S. Eind 1974 wordt hij gepensio neerd. Wat dan? uitvoering Symfonie Beethoven. SCHMITZ (63) veertig jaar aan het toneel én de laan uit. Want zo is het toch ongeveer? De in stilte jubilerende acteur: „Tja, een rare toestand is het wel. Ik ben veertig jaar acteur én ik wordt ontslagen.” Als componist heeft Wayen- berg onder meer twee balletten op zijn naam staan, waarvan het stuk Solistice werd opge- C «9, Amerikaanse publiek voor met een concert in de Carnegiehall in New York, waar hij debu teerde met de New York Phil harmonic onder Mitroupoulos. De waardering die Wayenberg door zijn muzikale interpreta ties verwierf, zijn benadrukt door een groot aantal onder scheidingen. Zo kreeg hij voor zijn plaatopnamen vijf keer de Grand Prix du Disque. In Ne-r derland werd hem in 1964 een Edison uitgereikt. De koningin benoemde hem tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau, ter wijl Wayenberg in Frankrijk eveneens een dergelijke onder scheiding te beurt viel. ze is geheel -van van Het Schaf ttijdtheater speelt dinsdag 8 januari en donderdag 10 januari tussen de middag (aanvang half een) een nieuw stuk „Mooney’s jongen huilt niet”. In de Toneelschuur. Gaat er heen, neem de boterham mee, de koffie is gratis. voor waarmee een oude traditie in ere wordt hersteld. In de Koudenhornpe- riode waren de Nieuwjaarsses- sions op de eerste vrijdag van het prille jaar altijd een groot succes. Getuige de resultaten die op de laatste sessions in het afgelopen jaar zijn behaald, is de gedachte gewettigd dat ook de komende vrijdagavond suc cesrijk wordt. Temeer omdat de leden van beide huisorkes ten, de Roaring Seven en de Limehouse Jazz Band, hebben aangekondigd naar de Zander- zaal in het voormalige Elisa beth Gasthuis, Groot Heiligland 47 in Haarlem, te komen. VOOR DE kinderen wordt zondagmiddag half drie in de Toneelschuur „Wij bij Balette- loo” gespeeld, een stuk van het Proeftejater dat al verschillen de keren bewezen heeft de Haarlemse jeugd goed te ver maken- Johan Schmitz: „Ik heb ge noeg te doen hoor. Ik zit niet om werk verlegen. Maar vol gend jaar word ik free-lance. En ik vind het ook wel eens leuk om dan nee te zeggen”. Heeft hij nog ambities? Schmitz: „Natuurlijk. Maar zijn ze te verwezenlijken? Sop hocles zou ik best willen doen. Of „Oidipous in Kolynos”. Daar ben ik nou wel aan toe. Of een goede Shakespeare.” HANS VOGEL. Onder aanvoering van publiciteitsman Han Adolfs (uiterst links) poseren vijf leden van het cabaretgezelschap Sof O Klets. Het zijn van links naar rechts: Jan Bal, Maarten Cligge, Godelieve de Wijs, Gerrie Overgoor en Frans van Vuuren. Leo Driessen en pianist Leo Plasman ontbreken op deze foto, maar zullen aanstaande zaterdag wel van de party zijn. Het stuk wordt zó overtuigd en overtuigend gespeeld dat het doorzichtiger lijkt dan het in werkelijkheid is. Elise Hoo- mans, de regisseuse, heeft de vijf spelers stuk voor stuk tot prachtige prestaties gebracht: Henny Orri, Arthur Boni, Ton Kuyl, Edmond Classen en Sjoukje Hooymaayer. voerd in het Theatre Champs Elysées in Parijs. VRIJDAGAVOND rond half tien biedt de Haarlemse Jazz Club gelegenheid voor een Nieuwj aarssession, speelt een huisvriend. De lijn van het stuk is zo’n beetje de haat-liefde-verhouding tussen de zusters, „liefde tussen aan halingstekens”, noemt Schmitz het. Met zijn tweede vrouw, die docente is, woont hij in Zand- voort. Het strand kun je vanuit de huiskamer zien. Een ideale wandelomgeving, maar het kan er flink waaien. „Sinds de rui ten het met orkaankracht der tien hebben gehouden, ben ik niet meer bang als het stormt”, acht Schmitz’ vrouw. Haar man geeft toe dat hij het pas lekker vindt in Zand- voort als de dagjesmensen weg zijn: „De herfst, de winter, het voorjaar. Dan is het hier zo heerlijk stil. We houden nogal van rust.” De buren trouwens ook. Van daar dat er nog wel eens een opmerking wordt gemaakt over het vioolspel, waaraan Johan Schmitz zich gemiddeld 6 uur per week overgeeft. Hij speelt vanaf zijn zestiende, heeft al twee violen versleten en ge bruikt het instrument waarmee hij op de foto staat al twintig jaar. „Ik studeer erg metho disch. Met de collega van mijn vrouw heb ik een duo en met mijn dochter en haar man een trio. Maar het blijven concer ten in de familiekring hoor.” Tijdens dit vierde concert in de A-serie, die zoals bekend de I beroemde meesterwerken uit I het ijzeren repertoire bevat, zal I het orkest voorts te horen zijn I in Vorspiel und Liebestod, dat I Richard Wagner in zijn opera I Tristan und Isolde heeft opge- DE REDERIJKERSKAMER Alberdingk Th(jm speelt op maandag 7 januari in de Haar lemse schouwburg „Ik ben hier eerder geweest” van J. W. Priestley. Het stuk gaat over het gevoel, dat we ergens al eens eerder geweest zyn. Pieter de Wijn heeft het geregisseerd. Rijksmuseum (Stadhouderskade): Tot voorjaar ..Aanwinsten van het Rijkskabinet. T.e.m. 17 maart tentoonstelling van 27 gebrand schilderde ramen uit Franse kerken en kathedralen. Geopend dagelijks 10-17 uur, zon- en feestdagen 13-17 uur. Stedelijk Museum (Paulus Potterstr.): T.e.m. 6 januari Rudi Bierman, overzichtstentoon stelling van zijn schilderijen, aquarellen en tekeningen. T.e.m. 13 januari Kristjén Gudmundsson. Geopend maandag t.m. vrijd. 9.30-17.30 uur, zon- en feestdagen 13-17 uur. Museum Fodor (Keizersgracht)T.e.m. 6 jan. Als hij over film praat, herinnert hij zich dat hij in 1935 nog met Ank van der Moer optrad in een film voor de TBC-bestrijding. „Wij waren pa en moe. Ik werkte op de Hoog ovens en kreeg tbc. Het was niet zo’n beste film. Eigenlijk was het een slechte film. Schmitz moest er een dag voor op de Hoogovens filmen. „Toen ik klaar was, smeerde ik ’m als de bliksem. En herrie en een stank! ’s Avonds moest ik in Beverwijk spelen met bar stende koppijn. Ja. je moet er wat voor over hebben, zeggen ze wel eens.” Johan Schmitz is een groot Vondel-.fan’. Zijn eerste Von- del-stuk was Adam in balling schap in 1940 in de Nijmeegse openlucht. Sindsdien zijn er ze ven rollen in toneelstukken van Vondel door hem gespeeld. Van 1950-1964 vervulde hij de titel rol in de Gijsbreght. Hij kent z’n tekst nog steeds. Een uit zondering „want ik leer snel maar ik vergeet het ook gauw”. Hij zou de Giisbrecht graag weer willen spelen of regisse ren. Het nubliekstheater begint er weer aan, volgend jaar. Jo- hon Schmitz ontkent niet dat Hij directeur Hans Croiset wel- Bal en de zijnen een poging ondernomen om cabaret-achtig theater op school te brengen. De meeste leden van het nog niet professionele gezelschap hebben een opleiding aan de pedagogische academie. Sommi gen zijn daarna met een M.O.- opleiding doorgegaan, terwijl de groep ook een aankomend inge nieur telt. Sof O Klets is nog geen professioneel gezelschap, al bestaan er wel plannen om daar verandering in aan te brengen. Het heeft onder meer tot gevolg dat de groep tot drie leden zal worden gereduceerd. Jan Bal en Frans van Vuu ren zullen dan als kern over blijven, waarnaast nog een vrouwelijke cabaretière wordt aangetrokken. Er bestaan ove rigens ook plannen om voor de bestaande groep een tweede programma te maken, maar ook dat is toekomstmuziek, al dus Jan Bal. AANGRIJPEND toneelspel, waarmee men helemaal kan meeleven, is vrijdagavond 4 ja- Grand Prix de la Ville de Paris als jongste deelnemer aan het concours Marguérite Long/Jac- ques Thibaud. Vier jaar later, in 1953, stelde hij zich aan het nomen. Het gedeelte na de pau- bestemd voor een de Zevende Ludwig van nuari te zien in „Jij met wolken” van de Franse schrij ver Eric Westphal. In dit stuk ziet men twee ongetrouwde zusters, die verwikkeld zijn in een voortdurende strijd om de macht over elkaar. Aanvanke lijk ziet het er naar uit dat de oudste zich opoffert voor de jongste, die nogal verknipt is en van tijd tot tijd uit een onbedwingbare lust een aap doodt. De komst van een jonge vrolijke borstelkoopman ver snelt het verziekingsproces in de onderlinge relatie van de zusters. Het stuk is geregisseerd door Co Stedelinck- JULES HAMEL EN Els van Rooden geven donderdag 10 ja nuari weer een voorstelling van „Alpha Beta” van E. A. Whitehead, geregisseerd door Han Bentz van den Berg. Cen trum speelt in de schouwburg op 11 en 12 januari weer „Sterf de moord”, het interessante to neeldebuut van J. Bernlef. In de Toneelschuur speelt Cen trum op vrijdag 4 en zaterdag 5 januari weer het heel korte stukje van Gerard Lemmens „De gast”, geregisseerd door Jacques Commandeur. ZATERDAGAVOND speelt toneelgroep Theater een bijzon der stuk, „Kleine Alice” van Edward Albee, in de Haarlemse stadsschouwburg. De voorstel ling is alom briljant en indruk wekkend genoemd. De inhoud is moeilijk te duiden, maar het publiek gaat diep onder de in druk weg. licht zal laten weten dat hij nog steeds geïnteresseerd is. Johan Schmitz is als regis seur een man die vooral op de tekst let. Op de verstaanbaar heid. Want daar ontbreekt het bij de tegenwoordige toneelspe lers nog wel eens aan," vindt hij. „Het is een kwestie van opvatting en opleiding. Maar het moet nu in al die stukken zo modern mogelijk. Dat heb ik ook altijd geprobeerd, maar men verstond me toch wel. Ik was duidelijk in mijn bedoeling en tegenwoordig is het vaak zo slordig”. Johan Schmitz werkte mee aan een serie AVRO-hoorspe- len, waarvoor schrijver Len- naert Nijgh van het oude testa ment is uitgegaan. Af en toe komt hij op de tv zoals de vorige serie Waaldrecht. als een der wethouders. Bij de Opera vervult hij in mei een spreek- rol in Ariadne auf Naxos. Rudl Bierman, overzichtstentoonstelling van zijn schilderijen, aquarellen en tekeningen. Geopend dagelijks 9.30-17 uur, zondagen 13- 17 uur. Onze recensent Simon Koster schreef dat de titel van het stuk vermoedelijk verwijst naar „Alice in Wonderland”, die door een toverdrankje zo wel groot als klein kan worden, maar nooit verandert. Bij Al bee wordt daarmee verwezen naar het mysterie van de on derlinge vervangbaarheid van de twee onmeetbare en dus voor ons niet te bevatten uiter sten: het oneindige grote en het oneindige kleine, die als ab stracties eikaars gelijken zijn. „Vandaar Albee’s voorstelling van God als de onzichtbaar- kleine Alice, die zich in de maquette-van-de-maquette- van-de-maquette van een kas teel bevindt en waaraan de le- kebroeder Julian door een cy nisch samenspel van kerk, wet en materiële macht wordt geof ferd. Want de naieve, zuivere Julian heeft zich altijd verzet tegen het geijkte, door mensen gevormde en dus nooit volko men abstracte beeld van God en daarom past hij niet in het rituele gedragspatroon dat ker kelijke en wereldlijke machten eeuwen geleden voor de men senmaatschappij hebben ont worpen”. WE HEBBEN dit programma I zo proberen te schrijven dat er I een direct contact met het pu bliek kan ontstaan. Iedere voorstelling kan je dan zien als een soort geboorte waarbinnen I je naar het einde toe een stuk I van jezelf geeft in samenwer- king met het publiek. Dat con- tact met het publiek maakt dit I cabaretvak tot een ontzettend I fijn soort werk”. Dat vertelt Jan Bal, tekst- I schrijver, regisseur en medelid I van het cabaretgezelschap Sof I O Klets. De groep komt voor drie voorstellingen, op de zater- dag 5, 12 en 19 januari, naar I kleinkunsttheater Haarloheim in de Smedestraat met het pro- I gramma, Heeeee, dara zitten ze i weer! Een cabaretprogramma, I waarin naar zeggen van Jan I Bal „de knulligheden van de I mens centraal staan”. Bal: „We I zijn in dit programma niet po- litiek bezig, meer een beetje sociaal maatschappelijk gericht. Concertgebouw (Van Baerlestr.Donderdag 3 jan. gr. zaal 20.15 uur: Maison Descartes. Les Percussions de Strasbourg, o.l.v. Bern- hard Kontarsky, m.m.v. Alfons en Aloys Kontarsky, piano, Radio-Kamerkoor van de NOS. Werken van Stockhausen, Boulez, e.a. Vrijdag 4 jan. gr. zaal 20.15 uur: Het Romantisch Pianoconcert. Rotterdams Phll- harmonisch Orkest o.l.v. Hans Vonk, m.m.v. Michel Block piano. Werken van Ravel e.a. Zaterdag 5 jan. gr. zaal 15 uur: Matinee op de vrije zaterdag. Het Concert gebouworkest o.l.v. Colin Davis. Werken van Berlioz e.a. Zondag 6 jan. gr. zaal 14.15 uur: Abonnementsconcert, gr. zaal 20.15 uur: „5 uitzonderlijke concerten”. Het om roeporkest o.l.v. Edward Downes, m.m.v. Nikolai Ogrénitsj, tenor, Robert Holl, bas bariton. Muziek van Russische operacompo nisten. KI. zaal 11 uur: Koffieconcert. Am sterdams Bach Ensemble, Werken van Te- leman, Vivaldi e.a. Dinsdag 8 jan. kl. zaal 20.15 uur: Klavierserie. Frédéric Meinders, piano. Werken van Chopin e.a. Stadsschouwburg (Leidseplein)Donderdag 3 jan. 20.15 uur: Toneel Globe „De wilde eend”. Vrijdag 4, zaterdag 5 en zondag 6 jan. 20.15 uur: Fons Jansen „Kwartetten”. Zondag 13.30 uur: Pachelbel (première), After Eden, Viewers. Ned. Dans Theater. Maandag 7, dinsdag 8 jan. gesloten. Woens dag 9 jan. 20.15 uur: Ned. Operastichting: „L’Incoronazione die Poppea”. Carré (Amstel): T.e.m. 3 febr. dagelijks (beh. zondag en maandag) 20.15 uur: zondags 14.15 uur .Wat een planeet’’, muzikale komedie van Annie M. G Schmidt en Harry Ban- nink. m.m.v. Conny Stuart, Willem Nijholt e.a. Nieuwe De la Mar Theater (Marnlxstr.)dage lijks (beh. maandags) 20.15 uur: Toneel groep Podium: „Einde van de reis” van R. C. Sheriff met o.a. Eddy Brugman, Dolf de Vries. Klein Bellevue (Leidsekade)Vanaf dinsdags jan. 20.30 uur: „Wat je zegt dat ben je zelf" met Gerard Cox en Frans Halsema. vrijdag- en zaterdagavond vanaf 23.30 uur: Live Pop Jazz. „Free and Easy”. Theater Tuschinski (Reg. Breestr.): vr. 4 en zaterdag 5 januari 24.15 uur: „Neerlands Hoop Express met Freek de Jonge en Bram Vermeulen. Shaffy Theater (Keizersgracht): Donderdag 3 jan, 22 uur: Café: Dixie. Vrijdag 4 en zat. 5 jan. Shaffvzaal 24 uur: Dzjatsh „De bokser en Showdown” en „Buikgordel voor 2 heren”. Zuilenzaal 24 uur: Sissies zingen nostalgische hoereliederen. Dinsdag 8 jan. 22 uur, café' Reslstentieorkest. Woensdag 9 jan. Zuilenzaal 14.30 uur: Poppentheater Henk Abbing „de geheimzinnige uitvin ding”. Shaffyzaal 20.30 uur: Szjatsh „De bokser en Showdown’’ en Buikgordel voor 2 heren", café 22 uur: Boy Edgar Sound. Gerrrie Overgoor, Godelieve de Wijs en Leo Driessen een aan vullende taak is weggelegd. Voor de muzikale begeleiding zorgen gitarist Maarten Cligge, die ook de muziek voor deze groep schreef en pianist Leo Plasman. Wat stelt Jan Bal als uitgangs punt voor het brengen van cabaret? „We willen niet zo nodig een boodschap kwijt. Het steeds bezig zijn met tekst en muziek is in samenwerking met het publiek erg inspiratief”. Sof O Klets is in de tien jaar van zijn bestaan al een keer eerder in Haarloheim geweest. Om precies te zijn in 1969, zodat de trouwe bezoeker onge twijfeld vergelijkingen kan trekken. Sof O Klets heeft zich in dit decennium overigens niet alleen met louter cabaret be ziggehouden. Zo heeft er een programma bestaan, dat onder de titel Muze-Poëzette veel poëzie bevatte. Ook hebben Jan Het zijn de kleine gebrekkighe den van de mens, die hem in tal van sociale relaties doen mislukken. Zoals in het theater, op zijn werk of in de liefde”. „Heeee, daar zitten ze weer” is de opvolger geworden van „Met dank aan Wim lbo”. Dat was,vertelt Jan Bal, een pro gramma met een harde, soms snijdende inhoud. „We hebben toen gezegd van „Dit moeten we niet meer doen”, liever een wat meer ontspannend pro gramma. We willen nu de mensen onbekommerd verma ken en ontspannen via een pro gramma met een hoge amuse mentswaarde”. „Heeeewerd tot nog toe erg positief ontvangen. Het zes man sterke gezelschap won op het laatste Camerettenfestival in Delft de eerste prijs, terwijl Frans van Vuuren de theater- persoonlijksheidsprijs ontving. Frans en Jan vormen samen de belangrijkste inbreng in dit programma, terwijl er voor Daniël Wayenberg, die met zijn geboortejaar 1929 nog tot de jongere generatie van „kla- vierleeuwen” kan worden gere kend, ontving zijn opleiding van Ary Verhaar in Den Haag. In Parijs volgde een voortzet ting van zijn studie bij Margué rite Long. De Franse hoofd stad is voor Wayenberg nog steeds de „uitvalsbasis” voor vele tournees en optredens die de gedeeltelijk van Russische origine zijnde pianist in haast alle delen van de wereld brengt. Daniël Wayenberg begon op 20-jarige leeftijd naam te ma ken door het winnen van de HETNOORDHOLLANDS Philharmonisch Orkest gaat het I nieuwe jaar in met een concert waaraan de in onze omgeving I populaire pianist Daniël Way enberg solistische medewerking I verleent. Onder leiding van de vaste dirigent André Vander- I noot spelen orkest en pianist op dinsdag 8 januari in het Con- I certgebouw de befaamde Rap- I sodie op een thema van Paga- I nini voor piano en orkest, ge- I schreven door Serge Rachmani- noff. Alhambra 1 (Weteringschans): Graham Faulk ner In „Brother sun sister moon”, toeg. a.l. Dag. 14, 19 en 21.30 uur, zo. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur. Alhambra II (Weteringschans): Ryan O’Neal in „Paper Moon”, toeg. 14 j. dag. 14.30, 19.15 en 21.45 uur, zol 13.45, 16.15, J9.15 en 21,45 uur. Bellevue Cinerama (Marnixstr.) :Wlm Sonne- veld in „Op de Hollandse toer”, toeg. al. Dag. 14.15, 19 en 21.30 uur, zo. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur. Calypso (Marnixstr.): Charles Chaplin in „The great dictator”, toeg. 14 j. Dag. 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur. Ceintuur (Ceintuurbaan) Terence Hill in „De duivel hale je”, toeg. 14 j., dag. 19.15, 21.30 u., ma. en di. 14 uur. Centraal (Nleuwendijk)Naakt op de liefdes- markt”, toeg. 18 j. doorl.voorst. dag. 13, 14.45, 16.30, 18.15, 20 en 21.45 u. Cineac (Damrak): Clint Eastwood in „Mag num Force”, toeg. 18 j. dag. 9.15, 11.30, 13.45, 16, 19.15 en 21.30 uur, zo. 13.30 uur enz. Cineac (Reg. Breestr.) Ochtend en middag 9.30, 11.30, 13.30, Zo. 11.30 uur enz. „Nieuwe avonuren van Tom en Jerry”, toeg. a.l. Elke avond 17.30. 19.30 en 21.30 uur Rijk de Gooijer in „Naakt over de schutting”, toeg. 14 j. City (Leidseplein (Walt Disney’s „101 dalma- tiers’’, toeg. a.l. do. t.m. zo. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur, ma. di. wo. 14.15, 19 en 21.30 uur. City II (Leidseplein) Yul Brynner in „De slang”, toeg. 14 j. dag. 13.15, 15.45, 16.45, 21.45 uur, ma. di. wo. 14, 16.45, 21.15 uur. Corso (Kalverstr.) Peter Steiner in „Vrolijke ontucht in Tirol’’,toeg. 18 j, dag. 13.30, 15.45, 19 en 21.30 uur Du Midi (Apollolaan) Jack Lemmon in „Avan- ti”, toeg. 14 j. Dag. 14 en 20 uur. (beh. wo. midd.) Flora (Amstelstr) Charles Bronson in „The stone killer”, toeg. 18 j. Dag. 14.30 19.30 en 21.45 uur, zo. 13.30, 15.45, 19.30 en 21.45 uur. Kriterion (Roetersstr.) „Salaris”, toeg. 14 j. Dag. 14.15 en 20 uur, vr. za. nacht 23.30 uur Leidseplein Theater (Leidseplein) „Heavy traffic”, toeg. 18 j. Dag 14.45, 19.30 en 22 uur, zo. 13.30, 16, 19.30 en 22 uur. Luxor (Nieuwendijk)Bud Spencer in „De dui vel kent geen genade”, toeg. 18 j. Do. t.m. zo. wo. 15.30, 19.15 en 21.30 uur ma. di. 13.30, 15.30, 19.15 en 21.30 uur. Nöggerath (Reg. Breestr.) Diana Rigg in „The atre of blood", Toeg. 18 j. dag. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur. Parisien (Nieuwendljk): „Boetiek van de wel lust”, toeg. 18 j. dag. 11.30, 13.30, 15.30, 17.30, 19.30 en 21.30 uur za. 13.30 uur enz. Rembrandtplein Theater (Rembrandtplein) Wim Sonneveld in „op de Hollandse toer’’, toeg. A.l. Dag. 14.15, 19.15 en 21.30 uur, zo. 13.30, 16. 19.15 en 21.45 uur. Rialto (Ceintuurbaan): „The Heartbreak kid", toeg. 14 j. Dag. 19en 21.30 uur, do. vr. ma. di. midcL 14 uur. Rivoli (boven Rialto). „Het hofje van begeer te”, toeg. 18 j. Dag. 14.30, 19.30 en 22 uur, zo. 13.30, 16, 19.30 en 22 uur. Roxy (Kalverstr.) Steve McQueen in „The getaway”, toeg. 18 j. Dag. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur. Royal (Nieuwendijk Gene Kelly in „De drie musketiers”, toeg. 14 j. dag. 13.30, 15.45, 19 en 21.30 uur. Studio K (boven Kriterion) Humphrey Bogart in „Casablanca”, toeg. 14 j. dag. 14.15, 19.30 en 21.45 uur, zo. 14,16.15, 19.30 en 21.45 uur. The Movies (Haarlemmerdijk): Dagelijks 19.45 en 22 uur zaterdags alleen 22 uur „De blinde fotograaf" en „De antikrist”, toeg. 18 J. Tuschinski (Reg. Breestraat): Roger Moore in „Live and let die", toeg. 14 j. dag. 14.15, 19 en 21.30 uu, za, en zo 13.30, 16. 19 en 21.30 uur. Tuschinski 2 (Reg. Breestr): „Jesus Christ Superstar”, toeg. a.l. Dag. 14, 19.15 en 21.45 uur, za. en zo. 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur. De Uitkijk (Prinsengracht): Liza Minnelli in „Cabaret”, toeg. 18 j., dag. 14, 19 en 21.30 u„ zo. 13.15, 15.45. 19 en 21.30 uur. Hij doelt op de afvloeiingsre geling die de gemeente Rotter dam na het failliet van het Rotterdams Toneel ontwierp en die binnenkort afloopt. Schmitz heeft niet zo hard gelopen om na de opheffing aan de slag te komen. „Ik moet een beetje lachen om die afvloeiingstoestand. ’t Is een beetje gek. Je voelt je een beetje vreemd. M’n collega’s werden her en der over gezel schappen verstrooid. Iedereen zocht een goed heenkomen. Daar heb ik geen moeite voor gedaan. Ik vond dat het maar voor rekening van Rotterdam moest komen.” Zijn collega Josephine van Gasteren dacht er anders over. Ze begon een eigen groep in het kleine Piccolotheater, dat ook optreedt in de (Rotterdam se) schouwburg. Schmitz heeft nooit de drang gehad om een eigen gezelschap op te richten. Regisseren doet hij nog wel eens. „Maar ik speel liever een goede rol dan dat ik een regie doe. En lesgeven, dat vind ik ook wel leuk.” Hij was 18 jaar leraar in Amsterdam en Maas tricht. De acteur speelt nu met Jo sephine van Gasteren, Lies Franken en Michiel Kerbosch in het stuk „Jij met je wol ken”, dat vrijdag 4 januari in de Haarlemse stadsschouwburg wordt gespeeld. Er waren men sen die vonden dat zijn aandeel klein was, geen echte jubileum- rol. Hoe denkt hij daarover? Johan Schmitz: „Een heel be hoorlijk rolletje hoor. Maar ja, ik moest het min of meer doen. Omdat ik nog in die afvloei ingsregeling zitIk was het weliswaar een beetje verplicht, maar ik doe het toch met ple zier.” Na de première was er een geïmproviseerde huldiging door Josephine van Gasteren. Dat vond Schmitz nog nét goed. Want officiële toestanden, daar wordt hij „doodnerveus” van. Z’n kleedkamer was versierd, er stond een feestelijke „opa- stoel” en er waren cadeaus. Schmitz noemt „Jij met je wolken” „een beetje Hitchcock- achtig. Een soort thriller, grand guignol.” Het gaat over twee zusters, de oudste beheerst de jonge, die niet helemaal normaal is. Johan Schmitz <4 Z*5-z - Os

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 11