Movie Festival wil filmamateur zijn besloten kring halen uit opera-theater niet zelf bouwen Terugblik op filmjaar „Teleac deed in tien jaar een schat aan ervaring op Witte Bioscoop deze manifestatie vooral de gewone amateurfilmers de gelegenheid bieden eens iets van zijn kunnen te laten zien. Daartoe wordt op 16 februari het Mini Movie Festival gehouden. Amsterdam kan Necierland BEVERWIJK film W w I Modelkamer- verkoop bij Meubel Drive-ln Nederland /niNi/noi/iE IIS1TI//IIVI Zo vindt u ons 't n IDE HITTE BIIOSCOCP C 5| LOUTJE-TROFEE VOOR MEEST ORIGINELE PRESTATIE Dr. G. H. Veringa Industrie kan niet zonder experiment N achtvoorstellingen Brother Sun Prolongaties Gino Cervi overleden HMMMiMIM 1974 JANUARI V R IJ D A G 4 99 F Hg <11.11. in Amstsrciö m BvA jSk ■a? 1 1 3 g (Van onze kunstredactie) Heel wat problemen wachten volgens SNELWEG UT ALKMAAR LHT H6EMSKEW-fltVFW JK I in HAARLEM. „De bedoeling van het Haarlemse Mini Movie Festival Wij maken ruimte voor onze kollektie 1974. Dus gaan wij alvast een aantal van onze modelkamers van de hand doen tegen zeer aantrekkelijke prijzen. Dat kunt u nog net even meepakken. Kom snel. En kies uit komplete slaapkamers, zithoeken, eethoeken, wand- meubelen en wat er nog meer voor u klaar staat Parkeren? Geen probleem! Pal voor de deur op ons eigen, ruime parkeerterrein. Kinderen mee. Maak er een uitje van. Uw kinderen vermaken zich wel in onze crèche. Koffie is klaar. Tussen het winkelen door gratis koffie voor iedereen in onze koffie-corner. Unieke garantie. U koopt bij ons keiharde zekerheid. Want onze garantie staat zwart op wit. Zaterdag wordt het Movie Festival luister bijgezet met de verkiezing van de Haarlemse Miss Movie 1974, ter wijl voor zondagmiddag een jeugd voorstelling op het programma staat. Onze kunstredactie had een gesprek met Henk Maurits, een der initiatief nemers van de Witte Bioscoop en van deze manifestatie. UTRECHT. (ANP) Volgens dr. G. H. Veringa, voorzitter van Teleac, zullen 1974 en 1975 beslissende jaren worden op het gebied van een nieuwe multi mediale aanpak van het onderwijs- en vormingsproces. Hij zei dit donderdag middag op een bijeenkomst ter gelegen heid van het 10-jarig bestaan van Teleac in Utrecht. Maar tegen beide drama’s vol actie steekt Brother Sun en Sister Moon” wat magertjes af, Franciscus’ harts tocht voor de armoede leidt niet tot grote innerlijke conflicten en zijn ver schillen van mening met de buiten wereld leveren ook geen dramatische stof van betekenis op. In één woord, een mooie, maar vervelende film. EUROPA MEUBEL GROTE VERNIEUWINGEN in de Amsterdamse bioscoopagenda hebben zich na al die feestdagen uiteraard niet voorgedaan. Bij gekomen is alleen „Brother Sun and Sister Moon”, een poging het leven van de heilige Fran ciscus van Assisi te verbeelden, be staande uit zijn geleidelijk afstand doen van alle aardse overvloed en zijn einde in volstrekte armoede, één met de natuur. TUSCHINSKI BLIJFT bij de nieu we James Bond, The Movies handha ven het gecombineerde Nederlandse heeft zich tot nog toe alleen beziggehou den met filmvertoning, maar we willen in de toekomst ook met workshops in de Schuur gaan werken. Niet op professio nele basis, dat gebeurt al genoeg, maar louter voor de filmamateur. In de Schuur kan hij dan de mogelijkheden IN DE TONEELSCHUUR, Smede- straat 23 in Haarlem, wordt op 15, 16 en 17 februari onder auspiciën van de Witte Bioscoop een Witte Filmmani- festatie gehouden. De „Witte", die im mers op de bres staat voor de alter natieve kunstzinnige films die in de normale Haarlemse bioscopen nog steeds geen kans krijgen, wil met De bekende Italiaanse filmer Fran co Zeffirelli heeft die poging onder nomen en er is een nogal bleek en zoet verhaaltje uitgekomen dat wei nig overtuigt. Als bij vorige films van deze in oorsprong toneelregisseur is de uiterlijke verzorging van zijn film onberispelijk, met een rijke overdaad aan weelderige details in kleding en gebouwen. Men denke slechts aan zijn „Romeo and Juliet” en aan zijn „Taming of the Shrew”. Amateurfilmers zijn vaak origineler dan wel eens gedacht wordt, betoogt Henk Maurits. „De filmer is vaak bang dat zijn werkstuk technisch perfect moet zijn om aan een groot publiek te worden vertoond. De verschillende festi vals hebben hem in dat idee gesterkt. Dan maakt ’ie een filmpje dat na een keer vertonen in huiselijke kring voor gezien wordt gehouden en weer in de trommel wordt opgeborgen. De mensen hoeven op dit festival niet bang te zijn om met een film naar voren te komen die misschien wat slechte kleuren heeft of witte stukken bevat. Het gaat niet om de perfectie maar om de originaliteit, hoe een bepaalde gebeurtenis in beeld werd gebracht”. De films, die niet langer mogen zijn dan 20 minuten - maar dat is dan ook de enige beperking aldus Maurits - zul len op hun oorspronkelijkheid beoor deeld worden door een jury, bestaande uit cineast Peter Brouwer, de kunste naar Gerrit van Dijk, een lid van de kunstredactie van Haarlems Dagblad en IN KRITERION een voor-première van de Russische film „Solaris” van Andrei Tarkowsky die in Arnhem zo sterk de aandacht trok. „Visions of Eight”, de visie van acht vooraan staande filmers op de recente Olym pische Spelen in München kan men ’s nachts vinden in De Uitkijk (over dag heeft men het daar nog te druk met „Cabaret”). Verder is er met oude bekenden, zoals Melville’s „Un Flic” in Calypso, „Yes, monsieur Hu- lot” in Alhambra 2, „451 graden Fah renheit” in Ceintuur, „Slaughterhouse Five” in het Leidseplein Theater, „Death in Venice” in Studio K, het Monroe-programma in The Movies (met in de tweede zaal die; inmiddels geopend is, „Themroc”), een rijke keuze aan bezienswaardige reprises in de nachtelijke uren. de kunstenares Marianne Houtkamp- Heering uit Laren (NH) die de hoofd prijs heeft vervaardigd. Er zullen vijf categorieën komen waarin de smalfilmer zijn werk kan onderbrengen: familiefilms, huwelijks- films, vakantiefilms, erotiek en allerhan de. Uit iedere groep wordt de meest amusante film gekozen waarvoor een oorkonde wordt toegekend. presentatie. Schoonheid en leeftijd zul len geen doorslaggevende factor van be tekenis zijn. Men dient zich op te geven voor een vooraf te maken filmtest. Alle opnamen worden aan elkaar gelast en vervolgens op de bewuste zaterdag ver toond. Miss Movie 1974 wordt onder meer een fraaie krans van celloloid omgehangen en wellicht is er voor haar een goede toekomst in het (alternatieve) filmvak. „De achterliggende gedachte bij dit alles”, zo vertelt Maurits, „is om uitein delijk te komen tot een collectief van filmmedewerkers. De Witte Bioscoop dr. Veringa evenwel nog op een oplos sing: de verhouding van de open school tot het Nederlandse onderwijs in al zijn schakeringen, de verhouding tussen de als algemene vorming bedoelde televisie- en radioprogramma’s van de open school enerzijds en de educatief-informatieve uitzendingen van de omroepverenigingen anderzijds, de inbreng van de verschil lende media fen het samenspel tussen certificaatgericht onderwijs en de meer algemeen funderende vorming. De oud-minister van Onderwijs en Wetenschappen zei, dat Teleac in de afgelopen tien jaar een schat aan gege vens heeft verzameld op het gebied van behoefte- en evaluatieonderzoek, didacti sche, vormgevings- en presentatievraag- stukken en problemen rond de studiebe geleiding. Teleac-directeur A. A. Sterman sprak de hoop uit, dat de door de ministers van Onderwijs en Wetenschappen en van CRM in het vooruitzicht gestelde commissie „Open school” zal werken in een richting, waarbij Teleac in de ko mende jaren de middelen zullen worden verschaft om haar bijdrage aan opvoe ding en vorming te leveren „en wel binnen een zodanige structuur, dat de gerechtvaardigde eis tot „gelijke kansen” voor iedereen verwezenlijkt gaat wor den”. Ter gelegenheid van het tienjarig be staan is een jubileumboek verschenen, waarin een inventarisatie is opgenomen van de ervaringen, die Teleac in die periode heeft opgedaan. Drs. I. J. van Houte geeft in dit boek zijn visie op de bijdrage, die Teleac zou kunnen leveren aan de vernieuwing van onderwijs en vorming in de nabije toekomst. Door adjunct-directeur Leo Boudewijn van Phonogram is ter gelegenheid van het jubileum aan dr. Veringa de Gouden Tulp overhandigd. Uit dit vijftal filmpjes wordt tenslotte de aardigste gekozen. De maker daarvan gaat met de zogenaamde Lautje-trofee naar huis. „We vroegen ons af hoe we met een prijs dit festival aantrekkelijker konden maken. We hebben toen gedacht aan de Oscar die jaarlijks aan pron nenten uit de filmwereldwordt toege- kend. Zoekend naar een relatie met Haarlem zijn we uitgekomen op Laurens Janszoon Coster. Lautje is tenslotte door zijn uitvinding van de boekdrukkunst een soort pionier geworden van de com municatie. En wat is film anders dan een communicatie tussen twee mensen, de filmmaker en de kijker?” aldus Henk Maurits. „De amateurfilmer zit misschien moei lijk tegen de categorie erotiek aan te kijken. Het hoeft echt geen keiharde porno te zijn. Een leuke strandscène kan evengoed spannend zijn”. De ingezonden film hoeft voorts geen individuele pres tatie te zijn, ook werkstukken van scho len, clubhuizen of andere instellingen zijn welkom. Net als bij het Movie Festival zal bij de missverkiezing gelet worden op oor spronkelijkheid en persoonlijkheid in Er is dan ook in het afgelopen jaar over het algemeen financieel niet slecht gegokt op dit terrein, zodat er ook experimenten als „De blinde Fo tograaf” van Adriaan Ditvoorst en „De Antikrist” van Roeland Kerkbosch afkonden, al kon men bij voorbaat verzekerd zijn van de geringe belang stelling voor dergelijke afwijkende Het filmweekend wordt op de 1973 was verder het jaar van de Nederlandse (en Vlaamse) film. We tel len niet minder dan 12 produkties van eigen bodem, waarvan er drie („Geen Paniek”, „Because of the Cats” en Sonnevelds „Op de Hollandse Toer”) onmiddellijk als volstrekt onbenullig afgestreept kunnen worden. Maar met bijv. „Turks Fruit”, „The Fami ly”, „Angela” en „Naakt over de Schutting” werd bewezen dat de Ne derlandse filmer in uiteenlopende genres op een niveau kan werken, dat nauwelijks met dat van het bui tenland verschilt. GROSSETO. (AP) De Italiaanse to neel- en filmacteur Gino Cervi is don derdag na een longaandoening overleden. Hij was 73 jaar. De in Bologna geboren Cervi was tientallen jaren een van de populairste Italiaanse acteurs. Hij oogstte internatio nale roem door zijn creatie van Peppo- ne, de communistische burgemeester met wie de al even befaamde dorpspastoor Don Camillo (Fernandel) een haat-lief- de-verhouding heeft. Zijn populariteit bereikte een tweede hoogtepunt toen hij voor de Italiaanse televisie de rol speel de van commissaris Maigret. 500 meter ten noorden van de Velsertunnel. Volg vanaf de tunnel de ANWB-borden in de richting „Zaandam”. Let op de oranje borden „Meubel Drive-ln Nederland” vinden om met anderen van ideeën te wisselen. In zo’n workshop kunnen de filmers leren kijken en filmminded wor den. „Op die basis kan je ook creatief met hen te werk gaan”. Wie aan het filmfestival of aan de Missverkiezing wil meedoen en afkom stig is uit Kennemerland, kan zich opge ven bij de Toneelschuur, Smedestraat 23 in Haarlem. Hij of zij krijgt dan een deelnemingsformulier en nadere infor matie over het festival. „L’Amour l’Après-Midi” met „Les Zozos”), als uit de USA („Scarecrow”, „The heartbreak Kid”, Paper moon”). Waartegen natuurlijk ter compensatie wel het een en ander aan geweld en sex werd gesteld. Maar zelfs Sam Peckinpah, altijd ge doodverfd als de man van het bloedig geweld, kwam met een melancholiek gestemde rodeofilm „Junior Bonner”, met Steve McQueen voor den dag en ook aan zijn gangsterfilm „The Geta way”, eveneens met McQueen, ont brak de opzettelijkheid van te schok ken. De oudere garde hield zich trou wens goed staande te midden van de onzekere nieuwkomers. Met zijn „Fat City” maakte John Huston wel zo ongeveer de beste film van het jaar, als we even Ingmar Bergman met zijn „Cries and Whispers” vergeten. Luis Bunuel maakte met „Les Char mes discrets de la Bourgeosie” de gaafste satire op het menselijke be staan, ver uitgaande boven verge lijkbare films uit eenzelfde genre als Ferreri’s „La grande Bouffe” of Lind say Anderson’s „O, Lucky Man”. Met „La grande Bouffee” was „Last Tango in Parijs” de meest veroor deelde en als zedenkwetsend bestem pelde film. Het seizoen hield zich overigens erg op de vlakte, zorgde voor pittig, maar niet over de schreef gaand amusement en bedreef maar een enkele maal „politiek”, zoals in „Hail”, over de Amerikaanse presi dentsverkiezingen in „L’Attentat” waarin Yves Boisset een oud politiek schandaal (Ben Barka) geraffineerd terugbracht in de belangstelling en in Costa-Gavras’ „l’État de Siège”, waarin een uiterst actuele situatie in Zuid-Amerika door de geromanti seerd-documentaire stijl in al haar gruwelijkheid tot een beklemmende werkelijkheid werd. AMSTERDAM. Voorlopig hoeft Amsterdam niet op een nieuw muziek theater te rekenen. Dat heeft wethouder Lammers aan minister Van Doorn van CRM laten weten. Uit het antwoord van de minister op vragen van het VVD- Kamerlid Vonhoff blijkt dat de gemeen te Amsterdam zelf niet voor de bouw zal kunnen zorgdragen. Het idee van Vonhoff om Carré voor de Ned. Opera Stichting te bestemmen zal de minister eerst bespreken met bestuur en directie van de Opera. Zijn er mogelijkheden dan zal de minister zich met de gemeente verstaan. De gemeente Amsterdam had extra geld gevraagd voor de bouw van het muziektheater, waarvan de kosten twee jaar terug op 70 miljoen werden geschat. Maar de regering gaf niets omdat de begroting van Amsterdam een nadelig saldo heeft. Als de gemeentefinanciën gesaneerd zijn kan Amsterdam beslissen of er geld is voor de bouw van een muziektheater. is om niet alleen de typische cine fiel zijn werk te laten zien, maar ook om de doorsnee filmamateur in staat te stellen zijn 8 m.m.-filmpjes voor een breder publiek te verto nen.” Het Mini Movie Festival wordt daarmee een tegenhanger van de officiële amateurfilmfesti- vals die jaarlijks onder meer door de NOVA worden georganiseerd. Parallelweg 43, Beverwijk, tel. 02510 - 3 90 18 Geopend: elke werkdag van 9.00 tot 18.00 uur. Ook op zaterdag. s Maandags echter van 13.00-18 00 uur. En op zondag zijn wij dicht. A Gees Linnebank als journalist „De blinde fotograaf”. IN DE GEBRUIKELIJKE terug blikken op het afgelopen jaar waren, zoals te verwachten viel, weinig op gewekte geluiden te horen. De goede dingen die er ook te vermelden wa ren, vielen weg tegen de gebeurtenis sen die tot onze huidige misère aan leiding hadden gegeven. In soortgelij ke zin zouden we geneigd kunnen zijn de waardevolle films uit ’73 weg te stoppen of te vergeten, uit ergernis over het vele middelmatige dat in onze bioscopen te zien was. Een on nodige middelmatigheid bovendien, zoals bleek uit vertoningen buiten de officiële filmwereld, in cinemanifes- taties, filmkringen en Filmmuseum en niet te vergeten het alternatieve circuit dat tijdens de Arnhemse Filmweek liep. Wat er aan Poolse, Hongaarse, Russische, moderne Duitse en een enkele Franse „avant-garde" nu vertoond werd in beperkte kring, zou ons bij openbare vertoning een tiental miserabele filmweken hebben kunnen besparen. Nu profiteerden alelen Filmhuis 't Hoogt in Utrecht en enkele plaatse lijke clubs van internationaal gere nommeerde films als „La Maman et le Putain” (Jean Eustache), Ferreri’s „De Audiëntie’, „La Sourire vertica le” en „Der Handler der Vier Jahres- zeiten”. Om maar enkele titels van ongewone produkties te noemen! Bij de uitbreiding van het aantal in Rot terdam en Utrecht al gestabiliseerde Filmhuizen kunnen ze onmiddellijk met tientallen vermeerderd worden. Overigens viel in de buitenlandse produktie, die we in ’73 te zien kre gen, de tendens op lief en goed en gevoelig voor elkaar te zijn. Er was een overmaat aan sympathieke films, zowel uit Frankrijk (met drie films van Truffaut „Une belle Fille comme moi”, „Les deux Anglaises” en „La nuit Américaine, met Rohmers projecten. In wezen is dat een ideale situatie, omdat aan uiteenlopende krachten kansen en mogelijkheden worden geboden. En een filmindustrie kan nu eenmaal niet alleen leven op kassuccessen. Dat klinkt misschien cryptisch, maar in de praktijk is deze stelling bewezen. Het succes werkt op den duur verschralend en iedere vorm van kunst moet uiteindelijk gevoed en gestimuleerd worden door koppige voorgangers en eigengereide zieners. Over het succes van de „ouden” gesproke, aan twee films uit ’73 zal men de beste herinneringen hebben overgehouden: aan Chaplin’s „The great Dictator” en Michael Curtiz’ „Casablanca’!, twee hoogtepunten van 30 en meer jaren terug, waarvan nog alles te leren valt. CHARLES BOOST programma met „De blinde foto graaf” en „De Antikrist” en zelfs „Op de Hollandse Töer” is geprolongeerd in Bellevue-Cinerama en Rembrandt- plein Theater. Gelukkig is ook „Casa blanca” met Humphrey Bogart en Ingrid Bergman blijven draaien. K 3. •■/•X/,- X .x' s voorafgaande vrijdagavond met vro lijke muziek geopend door het Resis- tentie-orkest en de Close Harmony Girls. Geheel in de stijl van dit orkest met zijn deuntjes van voor de oorlog wordt vervolgens een stomme film getoond, Maritane getiteld, waarbij Carel Alphenaar de explica tie verzorgd. UIT HAARLEM-AMSTERDAM

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 9