Nieuwe Scène Pleidooi voor een positievere terug met houding tegenover geesteszieke mistero Buffo Filiaal Sotheby van 8% miljoen MONTEVERDI’S HEMELSE MUZIEK Onder verkeerde leiding gaan goede bedoelingen de mist in f aflevering van „Peyton Place” als „schnabbel” maakte en in ieder geval ver beneden het niveau van een Don Siegel of een Serge Leone (die Clint’s naam destijds in de openbaarheid bracht via enige spaghetti-westerns. ADÖZÖ® maakt „omzet” Josée Ruiter in „Een kind van de zon” JOe Wfnbooin” Tournees in Nederland Nederlandse Opera Stichting met de Vespers in Nicolaaskerk Steun dagbladen in „Diagnose” V RIJ D A G 1 1 JANUARI 13 197 4 (Van onze kunstredactie) m Amsterdam Nachtvoorstellingen CINEAC DAMRAK in Am sterdam vertoont voor de vierde week nog „Magnum Force”, waarvan de titel verwijst naar een krachtig vuurwapen dat in de film voornamelijk gehanteerd wordt door Clint Eastwood, die een vervolg geeft op zijn „Dirty Harry”-rol. Misschien herinnert men zich die rol van tegenge werkte politieman, die tenslotte het recht maar in eigen hand neemt en een misdadiger die steeds weer door de mazen van de wet weet te glippen, zonder rechtelijke procedure neerschiet. De consequenties van zijn eigen machtige daad erkennend en te gelijk uiting gevend aan zijn af keer van een gehandicapte po- AMSTERDAM Een nieuw be wijs van de genialiteit en de veel zijdigheid van Monteverdi is gister avond geleverd in de St. Nicolaas kerk, waar een uitgebreid gezel schap van zangers en instrumenta listen zijn „Vespro della Beata Vergine” heeft uitgevoerd. De Nederlandse Opera Stichting, die het initiatief tot deze uitvoering heeft genomen, heeft zich niet ver gist in de muzikale belangstelling SANTPOORT Een filmteam onder leiding van regisseur René van Nie maakt dezer dagen opnamen in het Provinciaal Ziekenhuis in Sant poort voor de speelfilm „Een kind van de zon”. De film, die eind april gereed moet zijn, behandelt het verhaal van een 25-jarig meisje, dat in een psychiatrische inrichting moet worden opgenomen, geneest en weer terug komt in de maatschappij. ASTMA AANVALLEN? GEWOON DOORGAAN MET ADEMHALEN! Meer en meer lijders aan astma-aan- vallen kiezen ADOZO tabletten om snel verlichting te vinden. ADOZO verruimt de luchtwegen, waar door de verstikkende benauwdheid onmiddellijk verdwijnt. ADOZO bij de hand en u voelt u veilig. Adem vrij, overal, met Verkrijgbaar bij apotheken en drogisten. litiemacht, gooit Dirty Harry dan zijn politiepenning in de modder en verdwijnt uit het gezicht. biinoubs (Van onze kunstredactie) (Van onze kunstredactie) Huib Broos en Josée Ruiter in „Een kind van de zon”. hoofd J. H. MOOLENIJZER. ADVERTENTIE Santpoort I i. i i 'i Een mooie gelegenheid beide uiteen lopende films met elkaar te vergelij ken. besmuiken door valse blaasinstrumenten, waar bovendien geen pianissimo op mo gelijk is. Laten wij niet somber worden, maar ons verheugen, dat wij een werk van Monteverdi gehoord hebben dat be hoort tot het beste wat de muziek te bieden heeft. Klassiek specialisten-restaurant met jonge beroepsverwenners en stokoude wijnen Peter Fonda en Lindsay Wagner in een politieke love-story. Als „getuigen” van de heer Vonhoff tre den op prof. dr. H. J. Brakke, drs. M. L. Sneiders en de heer H. H. Jacobse. Dr. Roethof laat zijn betoog kracht bijzetten door drs. H. W. M. van Run, de heer W. A. F. Wilbers en de heer J. Rógier. 3 r De Nieuwe Scène speelt zonder subsi die, gaat met het stuk de boer (en de arbeider) op en trekt alom in België uitverkochte huizen. De Nieuwe Scène draagt een duidelijke maatschappelijke overtuiging uit en paart die aan een verbluffend hoge kwaliteit van spelen. Het gezelschap, dat uit 24 mensen be staat, is volledig gedemocratiseerd. Ie dereen verdient evenveel. „Mistero Buffo” betekent vermakelijk mysterie, een oud Italiaans toneelgenre, dat de mogelijkheid bood tot kritiek op de levensomstandigheden van de men sen. De Italiaanse toneelmaker Dario Fo heeft er een nieuwe versie van gemaakt, die door de Vlaamse groep geheel in Vlaams trant is bewerkt onder regie van Arturo Corso. Aan de hand van enige episodes uit leven en lijden van Christus worden op satirische wijze machtsverhoudingen aangevallen. Macht hebbers en rijken komen er bekaaid af; het stuk komt op voor het volk. Het wordt een tragische „Love Sto ry”, nu niet met een ongeneeslijke UTRECHT. Het formidabele gezel schap De Nieuwe Seène uit Antwerpen is gisteren in Utrecht begonnen aan een tournee meat het spel „Mistero Buffo” van Dario Fo, waarmee men in het Holland Festival een enorm succes heeft gehad. De groep speelt deze maand in Breda, Eindhoven, Groningen, Assen en Nijmegen. In mei komt de groep terug voor een tweede tournee, o.a. met een serie voorstellingen in Carré en een avond in de Haarlemse stadsschouwburg. films* De stelling, die inzet is van de discus sie luidt: „Noodlijdende landelijke dag bladen behoren niet met belastinggeld gesubsidieerd te worden”. Deze stelling zal verdedigd worden door drs. H. J. L. Vonhoff, lid van de Tweede Kamer voor de WD en worden bestreden door dr. H. J. Roethof, lid van de Tweede Kamer voor de PvdA. parodie op het „private eye-genre, zodat Gould gezien moet worden als een karikatuur van Marlowe-Bogart, van de harde, veel-drinkende, ketting- rokende „tough guy” dus, maar ook bij die gezochte interpretatie wordt de film er niet interessanter door. Men moet wel concluderen dat onder een foute leiding, waarmee niet altijd een slecht regisseur bedoeld wordt, veel goede bedoelingen de kostbare mist in kunnen gaan. ziekte, maar met een onherroepelijke scheiding in het vooruitzicht als dra matisch element. Het is een intiem genre met kleine gevoeligheden dat Robert Wise met zijn routine in for- maat-films („West Side Story”, „The Sound of music”, „The Sand Pebbles”, „Star”) absoluut niet aankan. Zelden werd in een film zoveel cliché-taal gesproken, zelden zo houterig geac teerd als in „Two People” door Fonda en Lindsay Wagner, die beiden met een andere regisseur zeker tot betere dingen in staat zouden zijn geweest. EN DAT KAN dan ook gelden voor de laatste film van Robert Altman, een originele en gevoelige filmer met opmerkelijke prestaties achter de rug als „MASH”, „MacCabe Mrs. Mil ler” en „Images”, maar die nu het politiegenre verkozen heeft en een roman van Raymond Chandler, „The Long Goodbye” onder handen heeft genomen. Elliott Gould speelt de Chandler-held Philip Marlowe en die verkeerde keuze is niet de enige fout die Altman maakt. Leigh Bracket, die voor het scenario verantwoordelijk is, heeft van de oorspronkelijke roman een verward filmverhaal gemaakt, dat er door het aarzelende spel van Gould (Marlowe werd vroeger wel gespeeld door Humphrey Bogart) niet duidelijker op wordt. Men heeft in dit verband wel gesproken over een „L’ENFANT Sauvage” van Truffaut is in Uitkijk’s nachten van de Film critici opgenomen (als keuze van Ab van leperen voor de meest onder schatte film van het vorig seizoen). Adriaan Ditvoorst „Paranoia” kan men terugvinden in The Movies die de tweede helft van de week ’s nachts vult met „Themroc”. „Sola is” is ook ’s nachts in Kriterion, terwijl als belangrijke reprises „Family Life” in Victoria en „Play it again, Sam” met Woody Allen en de verschijning van Humphrey Bogart (mooi vergelij kingsmateriaal voor Gould’s Marlo- we-interpretatie in „The Long Good bye”) in het Leidseplein Theater te zien zijn. Voor liefhebbers: Elvis Presley met „Jail House Rock” in City, Mick Jagger met „Performan ce” in Rialto en Rod Steiger (met Claire Bloom) in „De man, de vrouw en de liftster” in Ceintuur. In „Magnum Force” zijn de zaken handig omgedraaid. Inspecteur Harry Callaghan, inmiddels toch weer terug gekeerd in de dienst, is nog wel een driftig schietende politieman, maar zijn tegenstanders zijn ditmaal een viertal jonge motoragenten, die van wat hun chef in „Dirty Harry” bijna gerechtvaardigd door de omstandig heden deed, een gewoonte willen ma ken. Zij hebben onderling een soort moordbrigade naar Zuid-Amerikaans model gevormd, die afrekent met alle schurken die op de een of andere manier buiten schot weten te blijven. De bekeerde Harry gaat nu niet de misdaad, maar zijn fascistische colle ga’s bestrijden. Dat levert wel span- Behalve wat Chinees geweld in Roxy en Royal is er in Bellevue- Cineramaeen thriller van Richard C. Sarafian „The man who loved Cat Dancing”, met Burt Reynolds en Sa rah Miles toegevoegd aan het Am sterdamse programme dat verder met de erotische tekenfilm „Heavy Traf fic” in het Leidseplein Theater, „Themroc” in The Movies 2 en „Sola ris” in Kriterion ongewoon filmwerk bevat. Voor amusement van de beste soort zorgen dan verder behalve Billy Wilder’s „Avanti” twee zeer oude films Chaplin’s „The Great Dicta tor” uit ’40 in Calypso en Michael Curtiz’ „Casablanca” uit ’42 in Studio K. bijvoorbeeld aspecten uit beide proces sen, die elkaar aanvullen of die juist contrasteren, in de montage te koppelen. Het ligt al te zeer voor de hand om veel met flashbacks te werken. Dit klas sieke procédé breekt echter altijd de filmvorm in twee afzonderlijke subjecti- viteiten, namelijk die van de toeschou wer en die van het personage dat de gedachtenbeelden ziet. In deze film zou dat een funeste scheiding betekenen. Het gaat er immers om het geheel te laten zien in één organisch verband, overeen komstig de werkelijkheid”, aldus de fil mers. Van Nie en Severijn vervolgen: „Dat betekent dat tussen de vaste gegevens „begin” en ,slot” alle gedachten en herin neringen zijn geïntegreerd in de hande ling manifesteren waar dat nodig is en niet apart als gedachten- of herinnerings beeld kunstmatig wordt toegevoegd. „Een kind van de zon” wil de toeschouwer niet vertellen wat hij vinden moet, maar zal hem confronteren met wat hij of zij wezenlijk in zich heeft en wat „als het even tegenzit kan leiden tot opnieuw „Een kind van de zon”. De film, die door de NOS-TV zal worden uitgezonden, is in eerste instan tie bedoeld voor gebruik op middelbare scholen, sociale en pedagogische acade mies, vormingscentra en andere instel lingen. Het scenario van „Een kind van de zon” is geschreven door René van Nie met medewerking van Jonne Severijn. Als basis dienden maandenlange ge sprekken met oud-patiënten, psychiaters en andere deskundigen op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg. De film is een co-produktie van de stichting Pandora en Burgwalfilms BV in Am sterdam. De stichting Pandora wil onder meer door deze film vooroor delen bestrijden die bestaan jegens men sen die psychisch in moeilijkheden ver keren of hebben verkeerd. „De film wordt opgebouwd uit twee lijnen”, aldus Van Nie en Severijn, „te weten het proces van ziek worden en het proces van genezen. Het verhaal wordt niet chronologisch verteld, maar associatief. Dat wil zeggen dat de twee lijnen ten opzichte van elkaar zó zullen worden verschoveh dat een optimale be trokkenheid (spanning en medeleven) wordt bereikt. Dit kan gebeuren door De hoofdrol wordt gespeeld door Josée Ruiter, verbonden aan het toneelgezel schap Theater. Aan de film werken voorts mee Johan te Slaa, de Belgische actrice Dora van der Groen, Ramses Shaffy, Huib Broos, Cox Habbema, Kitty Courbois en Maartje Metsers. De afdeling kijk- en luisteronderzoek van de NOS heeft ten behoeve van dit programma een enquête gehouden onder het Nederlandse publiek om een beeld te krijgen van de mening, die het publiek over de pers heeft. Met name is ge vraagd, hoe men denkt over de gevari eerdheid van de Nederlandse pers en of men de stelling onderschrijft. De uitslag van deze enquête zal in het programma Het succes van de film heeft Clint Eastwood verleid tot het maken van een vervolg, waarbij hij er wel voor zorgde de kritiek op zijn rechtse „law and order”-principes, die zo duidelijk uit „Dirty Harry” bleken, wat minder kansen te geven. Hij kon zijn lijf- regisseur Don Siegel (volgende week in het land) blijkbaar niet strikken voor deze poging tot een eervoller come-back. Evenmin heeft hij op ei gen krachten aan de verbetering van zijn imago willen werken, waar schijnlijk omdat zijn eerste en enige zelfgemaakte film „Play Misty for Me” niet zo goed ontvangen was als zijn popularitëit kon gedogen. Hij heeft toen Ted Post als regis seur aangetrokken, een zeer middel matig filmer die nog wel eens een HILVERSUM. (ANP) Het NOS-te- levisieprogramma „Diagnose” zal zondag 13 januari aandacht besteden aan de positie van de landelijke dagbladpers. In de vorm van een „kort geding” zal onder meer gediscussieerd worden over de vraag, of sommige kranten overheids steun moeten krijgen om het boven water te kunnen houden. ZOWEL ROBERT Altman’s „M.A..SH.” als diens recente „The long goodbye”, beide met Elliott Gould die hiernaast tegenover elkaar worden gesteld als regisseurprestatie, kan men deze week in Amsterdam zien, resp. in Hallen en Alhambra 1. nende momenten op, maar ook een onlogisch scenario vol ongemotiveer de achtervolgingen van auto’s en mo toren, die niet meer vermogen te imponeren. De enige oplossing is dat Clint snel terugkeert naar de man die van hem -een boeiende filmfiguur wist te maken, naar Don Sigel, over wie we het volgende week naar aan leiding van diens bezoek aan ons land wat uitvoeriger zullen hebben. EN NU WE HET toch hebben over acteurs van naam die door „miscas- tin” of verkeerde regie hun reputatie in de weegschaal stellen, ligt het voor de hand de film „Two People” te noemen, die binnenkort in roulatie komt met een reeks attractieve na men als Peter Fonda, regisseur Ro bert Wise, cameraman Henri Decae en de uit „The FBI-story” bekende tv- star Lindsay Wagner. Het verhaal, waarop de geëngageerde Fonda waar schijnlijk zijn rol in „Two People” geaccepteerd heeft, gaat over een Amerikaanse deserteur uit de Vietna mese oorlog, die via Zweden (opvang centrum) in Marrakech terecht is gekomen. Na enige jaren ballingschap overtuigt een Amerikaanse zaakgelas tigde hem ervan, dat een terugkeer naar de VS met de eventuele kans op gevangenschap, te verkiezen is boven dit zwerversleven. Evan Bonner, zoals Peter Fonda heet in de film, bevindt zich in een situatie die hem dwingt het aanbod te aanvaarden en hij krijgt een eersteklas vliegticket naar het vaderland dat hij afgezworen heeft. Als hij de volgende dag naar Casablanca vertrekt voor de thuisreis, ontmoet hij natuurlijk het meisje op wie hij hopeloos verliefd wordt. Het omgekeerde is trouwens ook het ge val en zij probeert van alles om hem van het heilloze voornemen af te brengen zich als deserteur aan te geven en een lange celstraf te riske ren. voor dit concert, want de kerk die m de tussenspelen en de voor- en naspe- zeker niet tot de kleinste behoort, was tot op de laatste plaats bezet. AMSTERDAM. De Nederlandse vertegenwoordiging van het Londense veilingbedrijf Sotheby Parke Bernet heeft sinds de oprichting in april 1973 goederen ter waarde van 8.25 miljoen gulden vanuit Nederland op de veilingen in Londen en Zürich gebracht. Sotheby wordt daarmee een belangrijke schakel in het exportnet van antiek cn moderne kunst. „Naakt over de schutting” (in Cine ac Reg. Breestraat), „Turks Fruit” (in Cinétol) en „Op de Hollandse Toer” len, die meestal een vrolijk danskarakter hebben. De Antifonen (korte latijnse verzen die de psalmen inleiden) werden prachtig gezongen door Schola Canto- rum. De klank was zo zuiver en zo fijn afgewogen met tal van kleine schakerin gen, dat men haast niet geloven kon dat zulke ensembles nog bestaan. Ook de solisten, vooral de tenoren, hebben won derbaarlijke dingen gedaan. Monteverdi stelde zeer hoge eisen aan de vocalisten; de beste azngers en zange ressen zongen in die tijd aan het hof van Mantua en in de San Marco. Het hoge peil, dat de zangkunst in die tijd behaalde, is later niet meer bereikt. Er werd een zeer speciale stemtechniek ge vraagd, die door het belcanto volkomen in onbruik is geraakt. De enorme colora turen in de tenorpartijen („Duo Sera phim”) lijken tegenwoordig onuitvoerbaar. Toch waren Michiel ten Houte de Lange en Zeger Vandersteene tegen de moei lijkheden opgewassen en hun zang be zorgde ons de beste ogenblikken van de avond. Ook de koren hebben onbeschrij felijk mooi gezongen het is niet overdreven om in dit geval van „hemel se muziek” te spreken. Het enige wat mij niet beviel was de onzuiverheid van de zinken. Ik kan mij best voorstellen, dat men terwille van de stijlvastheid de voorkeur geeft aan (na gemaakte) oude instrumenten, maar het gaat mij toch iets te ver dat men volkomen zuiver gezongen koren laat (in Rembrandtplein Theater en Rial to) blijven de Nedérlandse bijdragen aan de filmagenda vormen, evenals de combinatie „De blinde fotograaf” en „Leve de Antichrist” die in The Movies zijn gebleven. De muzikale leiding berustte bij Hans van den Homberg, die volledig heeft voldaan aan het in hem gestelde ver trouwen. De instrumentatie is van de hand van de Monteverdi-kenner Nikolaus Harnoncourt. De instrumentalisten wa ren afkomstig uit zijn „Concentus Musi cus”, waaraan waren toegevoegd, Ton Koopman en Johann Sonnleitner (orgel, cembaal en regaal) en de blokfluitisten Kees Boeke en Walter Hauwe. Het in strumentarium bestond verder uit vio len, Violini piccoli, viola, tenor viola, violoncello, violone (contrabas), harp, chitarroni. trombones (barok model), dulciaan en cornetti (zinken). Voorts het Nederlands Kamerkoor, het NCRV Vo caal Ensemble en Schola Cantorum van Amsterdamse Studenten onder leiding van Wim van Gerven. De solisten waren Benita Valente en Zoila Munoz (sopranen), Zeger Vander steene, Michiel ten Houte de Lange, Roland Bufkens en Ruud van der Meer (tenoren en bariton) en Ton Thissen (bas). Het „Vespro della Beata Vergine” zou men het beste theatrale kerkmuziek kunnen noemen, in tegenstelling tot Gregoriaanse gezangen. De instrumenten bepalen zich niet al leen tot het begeleiden van de solisten en de koren, maar laten zich ook horen Sotheby krijgt in Nederland hoofdza kelijk kunst aangeboden uit de 17e eeuw, waarbij de nadruk ligt op de Hollandse School, de Romantiek met in het bijzonder de Haagse School en een zeer ruim aanbod' van Chinees aarde werk en porselein. Daarnaast is een markt ontstaan van etnografische kunst voorwerpen, die in de regel uit het voormalige Nederlands Nieuw-Guinea komen. Tot de topstukken die via Sotheby naar het buitenland gingen, behoren on der meer een 14e-eeuws paneel van Giovanni di Paolo en een zeegezicht van J. H. Koekkoek. Ook een aquarel van Chagall, een landschap van Jan van Goyen en een 15e-eeuws manuscript met miniaturen werden naar Londen over gebracht. Sotheby heeft door deze resultaten besloten de vestiging aan het Rokin definitief te handhaven. De leiding van het filiaal is in handen gekomen van jonkheer Diederik van Lawick van Pabst, die onder meer ervaring opdeed bij de Amsterdamse veiling Mak van Waay. Duncan McLaren, die de vestiging tot nu toe heeft geleid, zal voorlopig in Amsterdam blijven, maar keert op den duur weer terug naar Londen. Het ligt voorlopig zeker niet in de bedoeling, zo verklaarde de heer McLaren gisteren, dat Sotheby in Amsterdam een veiling bedrijf gaat worden. De centrale rol die Londen in de kunstwereld inneemt, geeft daarbij de doorslag. Daarnaast hebben in Zürich gespecialiseerde ver kopen plaats (juwelen en porselein), ter wijl er ook veilingen worden gehouden in Madrid en Florence, dit voor wat betreft Europa.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 13