*1
Wl
ff
o
TV VRIJDAG
RADIO ZATERDAG
TV ZATERDAG
en de
meester
ster
JU
TEGENSTELLINGEN GROEIEN
ENIG IN ZIJN SOORT
HINDER VAN MUZIEK
•f
DUIZENDEN METERS FILM
HET „GAT" VAN KELLER
VERDEEL EN HEERS
r
15
1 1
1974
V R U D A G
JANUARI
gj
I
fNÊEM.oeze
2-223.
MISSCHIEN ZIJN ER ANDER? 0N5 HOIS HEEFT EEN HOKüS^
WIT-BEURT NODIG- (POKUS!
ZOÜ HIJ DAT KUNNEN/Sr'
op de beeldbuis bij hebben gekregen? Ik heb nog niet veel
MOETEN WE NOU BLIJ ZIJN met wat we er ondertussen
F. M. BUYSMAN
RADIO
L
19.30
2
minuten
uur
23.30
(K)
Ti-ta-to-
18.45
19.05
(K) Ti-ta-toven-
18.45
Nederland I
19.30
20.45
Kinderpro-
22.00
22.45
de
Het
23.10
22.50
64.
HILVERSUM I, 402 M EN
FM-KANALEN
HILVERSUM II, 298 M EN
FM-KANALEN
HILVERSUM III, 240 EN 298
M EN FM-KANALEN
18.45
18.55
19.05
20.00
20.21
20.00
20.21
21.10
21.40
22.50
18.55
19.05
20.00
20.20
21.45
22.35
Een
prijs,
18.55
19.05
20.00
20.21
21.40
22.10
22.35
22.40
16.00
16.02
r
uitetende hand boven zijn hoofd,
die de deur open duwde. En toen
hij om keek om te zien van wie die
hand was, schrok hij nog meer.
„Een mo-mo-monsterstamelde
hij, terwijl de engerd langs hem
heen naar binnen liep. „Hoe z-zal
d-dat aflopen?” Bevreesd gluurde
hij om een kier van de deur en
■Sa<„
Nederland II
NOS:
aar.
(K) Journaal.
NCRV: (K) Sportshow.
NOS: (K) Journaal.
NCRV: (K) Zeskamp.
(K) Farce Majeure, sa
tirisch programma.
(K) Ander Nieuws.
NOS: (K) Journaal.
IKOR-KRO-
RKK-NCRV:
van de week.
DE NAAM VAN. AD ZONNEVELD is gevallen en niet ten
onrechte. Als u de moeite hebt genomen de uitzending te
volgen, die hij gisteren aan ons offreerde, zult u misschien
kunnen begrijpen, dat hij bijna een jaar intensief met dat pro
gramma is bezig geweest. Besprekingen vooraf, vertrouwen
tot zijn verrassing ontdekte hij toen
dat de akelige verschijning onder
danig stond te luisteren naar een
boze beer. „Hoe durf je zo te ver
schijnen?!” riep deze uit. „Je moet
spelen in een griezelfilm, en niet in
een sprookje! Waar is je derde
arm? En je reuze-hoektand? Noem
je dit soms eng?!”
licht en donker. Dat „Gat” viel vooral op door de keuze van
onderwerpen. Het waren onderwerpen, die anderen niet zagen
zitten. Ik herinner mij Victor van Vriesland; de vrouw, die
aan kanker leed; verzen van Bert Schierbeek in beelden ver
taald; enfin, er was in feite een schilder bezig, ingehouden,
tastend en zoekend naar wat nou de waarde is in een mense
lijk bestaan. Gevoelig ook voor de humor, want bij alle ernst,
die werd betracht, kon er altijd wel een lach af. De bijdragen
van Kees van Kooten en Wim de Bie pasten wonderwel in
deze succesformule.
bijna middernacht was, greep Euca-
lypta haar spanzaag en verliet haas
tig haar hut. „Nou is het onze
beurt," fluisterde de uil. „Ik heb al
een plan,” verzekerde Salomo. „Laat
mij m’n gang maar gaan”.
anders dan lof gelezen voor „Een mens van goede wil”, maar
is dat wel reëel? Wordt u niet geïrriteerd door de sterk melo
dramatische inslag? Hindert u niet de muziek? Die weeft
maar van geen ophouden, maakt teksten onverstaanbaar en
zet alles in een gloed van romantische zigeunerliefde en zi-
geunerverdriet. Met alle respect voor de spelregie van John
van de Rest valt mij „Een mens van goede wil” toch in zo
verre tegen als het gegeven als zeer simpel overkomt en die
simpelheid juist door die muzikale ondersteuning extra reliëf
krijgt.
Qua beeld is er niets aan te verbeteren. De kwaliteit is uit
zonderlijk gaaf. Waarom dan die muziek? De documentaristen
van vroeger konden het ook maar nooit laten. Vaak werden
de omroepen na de uitzending aangeschreven door mensen,
die wilden weten welke plaat gedraaid werd. Ad Zonneveld,
de maker van het verslag uit een psychotherapeutische inrich
ting, gisteravond aan u vertoond, vertelde onlangs hoe hij nog
tijdens de uitzending van een film, waarin een verstotene uit
de samenleving zijn wedervaren vertelde, door een dame werd
opgebeld, die hem zei diep getroffen te zijn door het relaas en
of hij maar wilde zeggen welke muziek hij nou achter die man
had gezet. In „Een mens van goede wil” contrasteert naar
mijn smaak de muziek zozeer met wat je wilt horen: woorden,
die hun dramatische werking krijgen door de stilte om hen
heen, dat ik moeite heb het toestel aan te houden. Wat ik me
dan wel afvraag is, of ik met die mening nou alleen sta, op
mijn huisgenoten na. Als je de lovende krantenrecensies leest,
zou je het haast denken.
Eucalypta las haar toverspreu
ken nog eens na en lispelde toen:
„Da’s puik in orde. Als ik Paulus te
pakken krijg, heb ik ze allemaal bij
de neus. Hihi, heel slim van me
zelf!” Ze tilde Krakras uit de vijzel
en smeet haar achteloos in een
(K) Ti-ta-tovenaar.
(K) Journaal.
AVRO: (K) Wie van de
drie.
(K) Het Ziekenhuis, tv-
serie.
NOS: (K) Journaal.
AVRO: (K) AVRO’s
Wie-Kent-Kwis.
(K) AVRO’s Sportpano-
rama.
NOS: (K) Journaal.
tf
eek in’hilver
hun eigen karakter behouden en zich meer en meer gaan be
geven op terreinen, die nu worden overgeslagen. Blijkens de
kijkcijfers bevalt het de kijkers best, dat zowel „Brandpunt
als „Televizier” sinds enige jaren zo’n apart jasje aan heeft.
Waarom kan „Brandpunt” zijn maatschappij-doorlichting niet
intensiever voortzetten, „Televizier” het nieuws nog niet
anekdotisch-realistischer omkleden? Zo ontwikkelen zich die
rubrieken met een eigen afwisselende stijl. Dat is voor ieder
een, dacht ik, boeiend. Voor de mensen, die erbij werken, ook.
EIGENLIJK VOELDE IEDEREEN het al aankomen: Ad
’s Gravensande zal het volgend seizoen „Het Gat van Neder
land” niet voortzetten. Daarmee verdwijnt de schepping van
Hans Keller, die er juist maandag de prijs van de televisie
critici voor in ontvangst nam. Jammer, zeggen we allemaal,
want inderdaad, de VPRO mag dan met Barend Servet de
gemoederen in beweging zetten, diezelfde omroep gaf Keiler
toch maar de gelegenheid „Het Gat” te maken, zo goed, dat
heel Hilversum er zijn ogen bij uitwreef. Dit was dus ook
mogelijk op de buis! Hans Keiler had daarvoor al, in zijn
AVRO-tijd, bewezen dat hij zo zijn eigen opvattingen over
televisiemaken had. Of moeten we zeggen: filmen voor tele
visie? Want zijn grote voorliefde ging toch uit naar het ge
bruik van film.
Indertijd verzorgde hij met H. A. Gomperts een litteraire
rubriek bij de AVRO, die meteen hoog uittorende boven wat
we tot dan op de buis gewend waren. Schrijvers en wat ze
schreven kregen duidelijke contouren door wat Keiler van ze
liet zien. Het materiaal, dat hij aanbracht, versterkte wat
Gomperts erover vertelde. De televisiecritici hebben toen
Gomperts beloond. Misschien, omdat Keiler zelf de oprichter
was van het instituut, dat namens de pers prijzen aan tele
visiemakers toekende. Oorspronkelijk kwam Keller van „De
Volkskrant”. Hij is toen niet bekroond. Het zou te veel op
vriend en vriendjesmaat gaan lijken. Gelukkig heeft men dat
vooroordeel bij de jongste toekenning der lauweren overboord
gezet.
„Het Gat van Nederland” viel op door de wijze, waarop er
wordt gestoeid met grafische vormgeving, gebruik van de
elektronische trucdoos, beeldcomposities, wisselwerking van
2. Panda stond stil voor de deur
van filmstudio B en klopte keurig
aan, zoals hem was verteld. „Ik ben
benieuwd wat voor baantje dat is,
fïlm-assistent”mompelde hij, ter
wijl hij wachtte tot er open werd
gedaan. „ZouMaar verder
kwam hij niet want tot zijn
grote schrik verscehen een onprettig
EN NU HEEFT DAN 's Gravensande gezegd, dat het afge
lopen is. Dit seizoen uit, maar in oktober niet meer. Hij kreeg
de weinig benijdenswaardige taak Keiler op te volgen. Er lie
pen genoeg regisseurs rond in Hilversum, die het juist wel
een benijdenswaardige taak vonden, ’s Gravensande ontdekte
al spoedig, dat je hooguit kpn proberen Keiler na te volgen
maar dat schenkt geen persoonlijke voldoening maar dat
er nauwelijks andere wegen met dit „Gat” te bewandelen
waren. Hij constateerde, dat de zeggingswijze van Keiler
uniek was en onvervangbaar. Dat hij toch voortreffelijke
uitzendingen heeft gemaakt, was, omdat hij vooral sfeer pro
beerde vast te houden, daarmee zijn onderwerpen een soort
tere tint met veel nostglgie mee te geven. Waar Keiler steeds
opnieuw verraste, omdat hij zag wat wij niet hadden gezien,
ging Keilers opvolger op een irreëlere, zachtere toon en por
trettering over. Ik denk, omdat Ad ’s Gravensande in het
begin het verwijt kreeg, dat zijn „Gat” een soort vervolg leek
op „Berichten uit de samenleving”. Hij heeft die hindernis
snel overwonnen. Helaas sukkelt hij nu met een gebrek aan
onderwerpen. Daar zit hem precies het verschil met Hans
Keiler. Die hoefde ze niet te zoeken. Voor hem waren ze er.
Hij vergat hoogstens er op te letten. Met dat al betekent het
verdwijnen van „Het Gat” een verlies. Een merkwaardige
situatie. Wij verliezen een gat en we vinden er geen ander
voor terug.
zijn werkstuk niet ernstig zou worden aangetast, ja misschien
zelfs helemaal niet kon worden uitgezonden. Voor zover mij
bekend, is er slechts één patiënt geweest, die toestemming
weigerde. Dat zegt zeer veel over de behoedzame wijze, waar
op Zonneveld met de mensen, die hij ons liet zien, is omge
gaan, hoe hij heeft gewikt en gewogen, er steeds rekening
mee houdend, dat ze voor hem medemensen waren, voor ons
echter mensen uit de verte in wie we nog medemensen moes
ten leren zien. Het maken van zo’n film is even zo aan
grijpend als het kijken ernaar. Ik denk dat maar weinigen
volbrengen wat Ad Zonneveld, zijn voortreffelijke camera-
voerder Henk Jenner en hun beeldtechnicus tot stand hebben
gebracht.
(Herhaling van het in onze
vorige editie gepubliceerde
jk:j*
ukft
airier I
ektll
jwe*
reerj* f
GELEIDELIJK GAAT ZICH de strijd duidelijker aftekenen,
de strijd tussen de eerbiedwaardige Hilversumse omroepen en
de NOS. De jongste ontwikkelingen duiden op een verscher
ping. De wens van de NOS om aan het journaal analyses toe
te voegen, commentaar op de gebeurtenissen, zoals de kijker
ze feitelijk te zien heeft gekregen, is nu wat meer in de open
baarheid gekomen. Er is een situatie ontstaan, die doet denken
aan vroeger. Toen was het Jan Castelijns, die voor de KRO
als programmacommissaris bij de NOS optrad en tegen de zin
van zijn omroep in, ijverde voor uitbreiding van de program-
mamogelijkheden van de NOS. Dit keer is het mr. Steketee,
door de AVRO op die plaats neergezet, die ongeveer eenzelfde
standpunt inneemt. Indertijd kostte dat Castelijns de kop.
Nu gaat de AVRO dwars liggen tegen haar afgevaardigde en
net als zoveel jaren terug, staan ook de andere omroepen af
wijzend tegenover de visie van de programmacommissaris.
Er is sprake geweest van een poging van de actualiteiten
rubrieken om in onderling overleg te komen tot aanwezig zijn
op elke uitzendavond. Al eerder vertelde ik, dat er momenteel
hele gaten vallen, ja, we zitten zelfs met de vreemde figuur,
dat „AVRO’s Televizier” en NCRV’s „Hier en Nu” ieder op de
maandagavond uitzenden. Daar schijnt geen verandering in
te kunnen komen, omdat de AVRO zulks afwijst. De AVRO
vindt, dat de NCRV maar op een andere avond moet gaan
zitten. U zult zeggen: „nou, waarom doen ze dat dan niet”.
Oké, maar dat betekent dan wel, dat „Hier en Nu” gaat
„zweven”. Dan blijven er namelijk alleen maar wisselende
uitzendavonden over en dat vindt natuurlijk geen omroep
fijn, ook al heeft de KRO dat ook met „Brandpunt” gedaan,
toen zij tegenover de AVRO zat.
Naar verluidt heeft het jongste interview, dat René Eiber-
sen van de NCRV gaf aan een „Telegraaf”-verslaggever de
AVRO zo boos gemaakt, dat van gezamenlijk overleg om tot
samenwerking te komen, is afgezien. De AVRO mokt naar
alle kanten. Resultaat zal dus zijn, dat we in de toekomst er
niet op hoeven rekenen, dat een van de actualiteitenrubrieken
op elke uitzendavond in de lucht is.
MISSCHIEN ZAL HET DE LEZERS weinig kunnen schelen,
maar er gebeurt zoveel in de wereld, dat het toch wel erg
jammer is als goede begeleiding van het nieuws ontbreekt.
Voorlopig blijven de omroepen, dooi’ de starre houding van de
AVRO, in een soort concurrentiepositie, die nog wordt ver
scherpt als straks Wibo bij de TROS met zijn rubriek gaat
beginnen. Dan komt er weliswaar nieuwsbegeleiding bij, maar
het mag heel onwaarschijnlijk worden geacht, dat de AVRO
zomaar met Wibo in samenwerkingsverband wil werken. Die
nieuwe rubriek heeft misschien wel heel wat met „AVRO’s
Televizier” gemeen, immers, Wibo heeft die formule ontdekt
en ontwikkeld. Nog gecompliceerder wordt het als u weet, dat
in oktober de TROS als vijfde A-omroep recht heeft op meer
zendtijd. Dat wordt helemaal plussen en minnen met de ver
deling.
De voor de hand liggende oplossing vind ik om de NOS
zijn gang te laten gaan. Dan kunnen de actualiteitenrubrieken
NOS: (K) Journaal.
AVRO:
gramma.
16.30-17.30 Stuif-Es-In.
18.00 NOS: Reportage Neder
landse Kampioen
schappen schaatsen in
Assen.
keken. 20.30 (S) Klaviertuosi-
teiten. 20.55 (S) Om de kunst.
21.15 (S) Zaterdagavondkon-
sert: klassieke grammofoon-
muziek. EO: 22.30 Avondon-
verdenking. 22.50 Klankbord:
actualiteiten, informatie en
commentaar. 23.05 (S) Postlu-
dium: klassiek muziekpro
gramma. 23.5524.00 Nieuws.
Louis van Dijk aan de piano,
de Franse componist en zan
ger Michel Legrand, Eksep-
tions Rik van der Linden en
de Amerikaanse popzangeres
Chi Coltrane doen mee aan
„Music AU in” welk program
ma vrijdagavond op de TROS
televisie zal worden uitge
zonden. Ook doet Rita Reys
lied aan dit programma van Ralph
Inbar en Pim Jacobs mee.
de avond: licht programma.
23.05 Ach ja de jaren 50
en verder? 23.5524.00
Nieuws.
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Och
tendgymnastiek. 7.20 (S) Z.O.:
gevarieerd programma, met
om 7.54 VPRO: Deze dag; 8.00
Nieuws; 8.11 Dingen van de
dag; 9.35 Waterstanden en
10.10 De Ombudsman. 10.30
(S) Z.I. Muziek en infor-
matieshow. (11.0011.02
Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.11
In de rooie Haan: zaterdag-
middagcafé met actualiteiten
en veel hitwerk. NOS: 14.45
(S) NOS-Jazz. 15.00 Program
ma voor de buitenlandse
werknemers. (16.0016.02
Nieuws). Christian Science:
17.40 De kracht van nederig-
editie
programma).
Nederland I
(K) Journaal.
TROS: (K) Wat een fa
milie!, tv-serie.
(K) Arthur -
vreemdsoortige
tv-filmserie.
NOS: (K) Journaal.
TROS: (K) De FBI -
De verslaafde, mis
daadserie.
(K) TROS Sport.
(K) Music All In.
IKOR: (K) Doorpraten:
gespreksprogramma.
NOS: (K) Journaal.
Nederland II
NOS:
venaar.
VARA: (K) Met de
muziek mee.
NOS: (K) Journaal.
VARA: (K) Twee on
der een kap, tv-ver-
volgserie.
De Commissaris: De vi
olist, politieserie.
(K) Koning Klant.
Gesprek met de minis
ter-president.
NOS: (K) Uit
Kunst.
(K) Journaal.
hoek. Toen keek ze of er genoeg
gestampt was. „Een lekker poeier
tje,” mompelde ze tevreden. „Als ik
dat verbrand, samen met de tover
spreuken, en ik strooi het dan over
de.verdraaid, ik moet eerst de
blokken nog zagen.” Hoewel het al
TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S)
Ontbijt-Soos: gevarieerd pro
gramma met om 7.30 Nieuws.
7.418.00 Aktua; 8.30 Nieuws
en 8.368.45 Gymnastiek voor
de huisvrouw. 10.00 (S) Tien-
om: mini-magazine voor en
met jonge luisteraars. 10.30
Nieuws. 10.33 (S) Route A:
amusant wegwijs worden in
Nederland. 11.55 Mededelin
gen. 12.00 Aktua. 12.16 Over
heidsvoorlichting: Vast en ze
ker: een programma over on
ze sociale verzekeringen. 12.26
Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41
(S) Tross-Country. 13.30 (S) S)
Steiger B: gevarieerd pro
gramma. 15.30 Nieuws. 15.33
(S) Luister uit... én thuis:
verzoekplaten voor de militai
ren. 17.30 Nieuws. 17.32 Aktua.
17.50 (S) Café-chantant:
liedjes en muziek uit de goede
oude tijd. 18.19 Uitzending
van het Gereformeerd Poli
tiek Verbond. 18.30 Nieuws.
18.41 (S) Close up. 19.00 (S)
Concert a la carte: klassiek
verzoekplatenprogramma.
20.00 Nieuws. 20.05 Goed be-
winnen, dan met het camerateam al die mensen, die het in
het leven niet getroffen hebben, van zeer nabij volgen en-
tenslotte maanden lang bezig zijn met het uitkiezen en aarCJ
elkaar snijden van de filmbeelden, duizenden en duizenden
meters! Wilde zijn verslag een eerlijk beeld geven, dan moest?
de keuze met de grootste zorg en kiesheid gebeuren. Alle
betrokkenen hadden het recht vertoning van henzelf te wei
geren. In angst en vrezen moest hij dus maar afwachten, of
heid, gesprekken. NOS: 17.55
Mededelingen. VARA:: 18.00
Nieuws. 18.11 Dingen van de
dag. 18.20 (S) Varié een
afwisselende zaterdagse voor
avond. 19.30 De Scala 1925
1950: klassieke operamuziek
(gr.). 20.00 (S) De VARA feli
citeert: verzoekplatenpro
gramma met onverwachte
wendingen. 22.00 Boemerang:
nieuws van de afgelopen
week, kritisch bekeken. 22.30
Nieuws. 22.40 (S) Hoe later op
Ieder heel
nieuws.
NCRV: 7.02 Klaar wakker.
8.02 (S) Tot uw dienst: klas
sieke muziek op uw verzoek.
10.03 Muziek bij de koffie.
12.03 (S) Pers Vers. 13.03 (S)
Drie van u. 15.03 (S) Pop
Station. 16.03 (S) Sportshow I:
sport en muziek. NOS: Tussen
16.00 en 18.00 uur: recht
streeks verslag van de Natio
nale kampioenschappen hard
rijden op de schaats voor
amateurs (dames en heren) te
Assen. 18.02 Joost mag niet
eten. NCRV: 19.02 (S) Elpee
Pop. 20.02 (S) Taxfree 22.02
Strictly Country Style. 22.30
(S) Jazztime. 22.55 Mededelin
gen. 23.02 (S) Sportshow II:
sport en muziek. 0.02 (S) Late
date,
nog?
ming. 6.457.00 Zondagmor
gen.
2.02 (S) Bent u daar
6.02 (S) Morgenstem-
TELEVISIE
«3
DIT IS UW J
welterusten.
D/g ENORME AFSTANDEN
DEUEIN DIT HUIS LOPEND
MOET AFLEGGENEEN VERy
MOEIENDE HOBS'/ OLE
„ROMANTIEK"
•fi
lij
r KLIK! OPDAT
SCHERM STAAT-
VOLG DE RODE
k». POLEN
Oo
IWniiiL? -ie1
WEK ME CM ZES G>.
WILDE, ENHOUD DE
SLAAPTEMP Cf- 23!'
WELTERUSTEN,
I mKILVA, WILDE ONZE
IniIK- gasten hun kamers
ift WDZEN? LA8RITTA
WEET ZE WEL