BISSCHOP VAN BREDA: MGR. HUBERTUS ERNST, aan Portugese BETREKKEN BIJ ONDERWIJS Meer geld nodig voor slagen Geestelijk Leven „Westen schuldig Ethiopië-actie wandaden” „SCHOOLPLEIN” WIL OUDERS „Discussiemoeheid onder jongeren” „Ook geloof en sociaal gedrag horen bij elkaar” Appel ■F door Jacques de Winter OP CHRISTELIJKE SCHOLEN Organisatoren Pax Christi-voettochten in verslag in boek: Verantwoordelijkheid Onrust ZATERDAG 1 2 JANUARI 1974 Erbij 18 Pater Hastings t Wie bisschop Hubertus Ernst van Breda in zijn bisschopshuis aan de Veemarktstraat opzoekt, voelt zich snel op zijn gemak. Ondanks zijn over- volle agenda, neemt de bisschop ruimschoots de tijd, wellicht ook omdat het onderwerp van het interview hem na aan het hart ligt: De Vastenbrief 1973 over „welvaart, verantwoordelijkheid, versobering”. Zijdelings be trekken we ook het Landelijk Pastoraal Overleg 1973, het LPO ’74, de ko mende vastenbrief en de kerkenconferentie ’74 bij het gesprek, omdat deze vanwege hun thematiek duidelijk met elkaar in verband staan. Ter afsluiting van de jongste voettocht celebreerde kardinaal Alfrink de mis in de Brabanthallen. 5 I 1 i i t i 1 „In het hele onderwijs groeit opnieuw sterk de behoefte aan actievere deelne ming van de ouders. De school voelt zich in de steek gelaten. De leerkrachten crete keuze, niettemin klinkt hij in de oren van velen erg radicaal. Onderzoe ken hebben uitgewezen dat de trouwste kerkgangers de kiezers zijn op rechts en midden, terwijl bovendien hun inkomen vrij hoog is. Lopen de bisschoppen geen gevaar een groot aantal mensen van zich te vervreemden? I i 1 i i J 1 2 1 1 i 1 1 1 5 l I t j A r 2 g e a 1 t e 1 k v F n ii (i e I d r z gt I I ii g a F o E n t ii v b onder redactie van Ronald Kraayeveld Kort na het verschijnen van de Vastenbrief ’73 gaf bisschop Ernst de wens te ken nen, dat de brief onderwerp van uitgebreide en vooral deskundige discussie zou wor den. De wens van de bisschop is ruimschoots vervuld, want nog steeds is de brief „voer” voor economen, sociologen, theologen, filosofen, van politici, leiders van werk gevers- en werknemersbonden, terwijl talrijke anderen zich via gespreksgroepen met de brief bezighouden. Het project wordt ondersteund door het maandblad Schoolplein, waarvan nu het eerste nummer is verschenen. Hoofdredacteur is Sipke van der Land. Schoolplein wil voorlichting geven over het doel en de inhoud van het christe lijk onderwijs, van kleuterschool tot ho ger beroepsonderwijs. Het blad wil het christelijk onderwijs van dienst zijn bij het verwerkelijken van de evangelische boodschap in de eigen situatie. Het richt zich in de eerste plaats op ouders van schoolgaande kinderen, maar ook op leerkrachten, middelbare scholieren, stu denten aan pedagogische academies en alle verdere belangstellenden. Tussen 1 februari en 31 maart zal er aan ongeveer 3000 scholen een zoge naamd Schoolplein-gesprek worden ge houden over de vragen: Wat voor onder wijs wilt u voor uw kinderen? en hoe maak je de christelijke school waar? Voor deze gesprekken zullen 240.000 ouderparen worden uitgenodigd. Doel is de christelijke school en de zaken die van belang zijn voor die school onder de aandacht te brengen van de ouders en van anderen die daarvoor belangstelling hebben. „Het Schoolplein-gesprek kan de ontmoetingsplaats van school en ou ders zijn om te spreken over zending en werelddiakonaat, de bijbelverspreiding, de stormachtige ontwikkeling in het on derwijs, zo goed als de kinderbescher ming”, aldus de organisatoren. Onder het motto Schoolplein is deze week een campagne, georganiseerd door de Protestantse Stichting tot Bevorde ring van het Bibliotheekwezen en de Lectuurvoorziening, van start gegaan om de ouders meer bij de christelijke school te betrekken. Bisschop Ernst: „De Kerk moet kiezen als de waarheid en de gerechtigheid op het spel staan. Dat mensen daardoor wel of niet worden afgestoten, hangt voor het grootste deel af van de manier waarop je zo’n keuze doet. Het moet gebeuren op grond van argumenten. Men moet het waarom duidelijk maken en trachten te overtuigen. Christen-zijn moet ook inhouden sociaal-zijn, maar evenals in andere zaken van geloof zijn ook hier verschillen van inzicht moge lijk. Er is nu eenmaal een eenheid in verscheidenheid. Mensen hoeven niet te worden afgestoten als je ze zelf verant woordelijkheid geeft, als je het zgn- „heen en weer” tussen de gelovigen de volle kansen geeft. Dan breng je een proces op gang, dat dieper in het leven Verkoelen constateert dat de jongeren de religie niet afwijzen maar er aan de andere kant niet zo’n sterke behoefte aan hebben. Tegenover de discussiemoeheid sitaat, zo blijkt uit het verslag, een sterke behoefte aan persoonlijke gesprekken. Ook die emotionaliteit onder de deelne mende jongeren neemt toe. Volgens di recteur Verkoelen nam deze emotionali teit vaak angstwekkende vormen aan. In het verslag wordt eraan herinnerd dat het station van Den Bosch na afloop van de voettocht „een klaagmuur en een tranendal was”. Hoewel op dat moment de oorlog in het Midden-Oosten nog woedde, kwamen politieke problemen nauwelijks ter spra ke. Ook onderwerpen als drugs en ho mofilie bleken alweer „uit” te zijn. Dat staat in het verslag over de vorig jaar oktober gehouden Pax Christi-voettocht, waaraan 3500 jongeren (voornamelijk eindexamenkandidaten) en 521 kaderle den deelnamen. laagstbetaalden maar prijsstijgingen in de „Meer en meer Westeuropese, vooral Westduitse investeringen worden gedaan in Portugees Afrika en een groot deel van de militaire uitrusting die de Portu gezen gebruiken komt uit de Bondsrepu bliek. Door toe te staan dat deze afschu welijke handel voortgaat, toont Brandt zich hoe vreemd dat ook schijnt, een opvolger van Adolf Hitler, voor zover hij feitelijk een regime steunt dat meer dan enig ander de nazi-traditie voortzet, ten koste van Afrika”, aldus Hastings. De schrijver geeft toe dat de bonds kanselier weliswaar een beleid heeft geërfd van de christen-democraten, een beleid dat de belangen van het Duitse kapitalisme beschermt. „Maar door dit beleid voort te zetten, zou hij wel eens een grotere verantwoordelijkheid voor de handhaving van de Portugese tirannie in Afrika kunnen dragen dan wie dan ook.” Hastings vermeldt in zijn boek behal ve de gebeurtenissen in Wiriyamu nog andere rapporten over massamoorden op Afrikanen. „Portugal is rechtstreeks ver antwoordelijk voor deze gruweldaden, maar staat hierin niet alleen. Het deelt de verantwoordelijkheid met die mach ten die het Portugese bewind in Afrika steunen en ervan profiteren. Deze mach ten zijn Zuid-Afrika en Rhodesië en achter hen veel krachten in het Wester se kapitalisme.” Hij dringt ook aan op beëindiging van het in 1940 gesloten concordaat tussen het Vaticaan en Portugal. „In ruil voor zeer aanzienlijke finan ciële hulp, privileges en toestemming om niet-Portugese missionarissen naar Por tugees Afrika te sturen heeft de katho lieke kerk afstand gedaan van haar vrijheid van actie, haar werk gekoppeld aan de kolonisatie en haar zegen gege ven aan de officiële Portugese versie van wat missiewerk zou moeten inhou den”, schrijft pater Hastings. staan alleen als de ouders het wel gelo ven. De besturen zitten ermee. Juist nu het zo moeilijk is. Nu we niet meer zo goed weten wat het evangelie ons en onze kinderen en onze maatschappij te zeggen heeft. Daarom doen we een ster ke oproep aan alle ouders om er weer achter te gaan staan”, aldus een groot aantal bij het christelijk onderwijs be trokkenen in een manifest. over onderwerpen, zoals abortus, de pil, gemeenschap voor het huwelijk, Viet nam, het communisme en dergelijke ge sproken. Daar hoor je niets meer over. De routiers zijn discussiemoe.” Uit het verslag blijkt dat er sprake is van een discussiemoeheid. Een van de deelnemers schrijft daarover: „Toen ik zeven jaar geleden meeliep werd er nog Het godsdienstig karakter van de Pax Christi-voettocht begint duidelijk af te kalven, ook al zou de leiding dat graag anders zien. De organisatoren hebben nauwelijks iets kunnen bespeuren van een religieuze beleving. De deelnemers denken eerder levensbeschouwelijk dan christelijk, en nog minder katholiek. De kerk zegt hun weinig. Voettochtdirecteur De vorig jaar november gestarte actie van het Interkerkelijk Comité Ethiopië voor hulp aan de hongerlijdende bevol king van dat land, heeft een bevredigend begin gehad. Het comité heeft in de afgelopen veertien dagen een saldo be reikt van in totaal 16.000 gulden en er komt nog steeds geld binnen. Een goede start; maar om het project dat het comité in gedachten heeft te verwezelij- ken, is veel meer geld nodig- Initiatiefneemsters van de actie zijn Marij Oost-de Boer en haar vriendin Eie Kramer uit Urk. Na een bezoek aan Ethiopië kwamen zij tot de conclusie dat de eerste nood daar gelenigd is, maar dat slechts hulp op langere termijn de bevolking werkelijk zou kunnen helpen. Er werd een actie op touw gezet, waar bij de vrouwen het plan hadden opgevat ten minste veertig Ethiopische weeskin deren te adopteren en ze onder te bren gen in huisjes in het plaatsje Waldia in Noord-Ethiopië. Rie Kramer: „We hebben het eerste jaar ten minste 35.000 gulden nodig voor die huisjes. Met een eenmalige gift aan het Interkerkelijk Comité Ethiopië (AM RO Bank Urk, nr. 483215511) zijn we er niet. Er zijn donateurs nodig die jaar lijks willen bijdragen”. opdrijven - getrokken. kunnen „Tegenover de opvat ting van Kolnaar staat die van prof. De Roos, maar, ikzelf meng mij niet in het debat tussen economisch deskundigen, die betrekking hebben op onderdelen van de Vastenbrief. De brief doet in algemene termen gesproken een appel op het geweten, dat is de hoofdzaak, en het is heel begrijpelijk dat hierover meningsverschillen bestaan, zowel over de beoordeling van de situatie als over de oorzaken en de wegen tot oplossing. Ik zou het wel betreuren als discussies over onderdelen de hele lijn van de brief zouden aantasten.” Het bedrijfsapostolaat heeft zeer on langs gesteld, dat de bisschoppen in hun volgende Vastenbrief concreter zullen moeten zijn en het bevestigt daarmee de In „Mens, waarheen?’’, lees ik over de profeet, die ziet naar het hart, naar de kern, de bedoeling, de eigenlijke be stemming en waardigheid van de dingen. De profeten in het Oude Testament prikten duidelijk door de bestaande structuren heen. Betekent dit, vrij ver taald, dat het de evangelische opdracht van de christen is altijd in zekere zin een onruststoker te zijn niet tevreden met wat reeds bereikt is? Bisschop Ernst: „In de eerste plaats zou ik willen zeggen, dat de Vastenbrief in dit opzicht de taak van de profeten wil vervullen- De brief houdt zich juist bezig met het hart van de mensen, het doet een beroep op het geweten, vraagt naar de gezindheid. Maar de brief doet dit wel op een concrete manier in de zin van: welke opvattingen zitten er achter ons gedrag, wait zijn eigenlijk de drijfve ren die ons in feite drijven naar het opjagen van de welvaart ten koste van anderen? Wat de Vastenbrief doet, ligt in de lijn van de profeten, namelijk daar waar de kritiek zich allereerst richt op het hart zelf in de zin van rechtvaar digheid.” Ten aanzien van de onrust vindt de bisschop toch dat we eerst het goede in mensen en dingen dienen te waarderen. Maar, zegt hij, er is ook onrecht en er zullen altijd wel misstanden zijn. Daar om is onrust en ’t niet tevreden zijn met hetgeen de mens niet mag zijn noodzakelijk. De bisschoppen doen dus geen poli tieke keuze. Menen zij dan, dat de Kerk een ideologisch neutrale rol kan spelen en onpartijdig wijzen op de bezwaren van onze samenleving zonder daarbij een politieke keuze te doen? Bisschop Ernst: „De bisschoppen spre ken zich inderdaad niet uit tegen een bepaald economisch of politiek stelsel, maar zij blijven ook niet neutraal en onpartijdig inzake de bezwaren van de samenleving. Er is wel degelijk een duidelijke keuze gedaan, maar het gaat er maar om wat je met keuze bedoelt. Sommigen verstaan er onder, het doen van concrete uitspraken over een econo misch of politiek stelsel, maar dat is m.i. een onjuiste voorstelling van zaken. On ze keuze behoeft nadere concretisering en dat is een gezamenlijke zaak, waarin de mens een eigen rol moet vervullen- Er kan best een moment komen dat je die concretisering moet maken, maar wat dat betreft is de Kerk gereserveerd. We hopen echter wel dat die weg (onze weg) in de toekomst ook wordt gevolgd.” Ook al doet de brief dan geen con- De Engelse pater Adrian Hastings heeft in een boek over Mozambique scherpe kritiek geleverd op de Westduit se bondskanselier Willy Brandt, die hij medeverantwoordelijk acht voor de be weerde Portugese wandaden in Afrika. Pater Hastings werd bekend door zijn publikatie van rapporten over een mas samoord door Portugese militairen op dorpelingen in het plaatsje Wiriyamu in Mozambique. Zijn deze week verschenen boek is ook getiteld „Wiriyamu”. De Vastenbrief houdt een pleidooi voor een rechtvaardiger inkomensverde ling. Wat is uw reactie op de stelling van prof. Kolnaar, dat inkomensnivelle ring nauwelijks zal leiden tot salarisver betering van de werkloosheid en hand werkt? Bisschop Ernst: Bisschop Ernst zegt er zelf van, dat de brief meer weerklank heeft gevonden dan de bisschoppen hadden verwacht en dat de actualiteit ervan nog is vergroot door de huidige energiecrisis, die uiter aard bij het verschijnen van de brief niet kon worden voorzien. Het was voor de bisschop een belangrijk onderwerp, aldus bisschop Ernst, enerzijds omdat het de samenleving, het leven van alle dag raakt en anderzijds omdat het te vens een zaak van het geloof betreft. Dat zovelen dat ook zo hebben aange voeld. stemt ons tot grote dankbaarheid, aldus de bisschop. In de Vastenbrief wordt een oproep gedaan tot verzet tegen de prestigewed- loop en de overmatige consumptie. Vindt u dat reëel tegenover diegenen die nu pas iets van welvaart ervaren? Bisschop Ernst: „Wij gunnen de men sen die voor het eerst een bescheiden deel krijgen in de welvaart deze natuur lijk van harte- De brief keert zich ook niet tegen de welvaart, maar tegen ’t e- goïstische zoeken van welvaart ten koste van anderen, tegen het opdrijven van de behoeften en pleit voor een rechtvaardi ge verdeling van de welvaart. Wij gun nen de mensen een stuk welvaart, maar het is goed dat we allemaal beseffen hoe rijk we zijn in vergelijking met bijvoor beeld de arme landen.” mening van velen, dat de brief van 1973 wel erg vaag is gebleven. Bisschop Ernst: „Ik ben het er niet mee eens, dat de Vastenbrief vaag is gebleven. Ik vind hem heel concreet, alleen niet in de vorm van uitspraken De brief bevat heel concrete overwegin gen pn vragen voor het leven van de mens, maar laat aan de mensen zelf de verantwoordelijkheid om een standpunt in te nemen. Dit lijkt mij een betere weg dan het doen van stellige uitspra ken.” In „Mens, waarheen?”, de brochure ter voorbereiding van het LPO '74, lees ik dat het overleg alleen kan slagen als het de weerslag is van het leven en denken en aanvoelen van heel de kerk gemeenschap. Dit geldt uiteraard ook voor de Vastenbrief. Bisschop Ernst: „Het gaat over leven, denken en aanvoelen van heel de kerk gemeenschap en dat is een werk van lange adem. De mensen zijn er aan gewend dat geloof en geloofsbelijdenis (kerkelijke praktijk) bij elkaar horen, maar men is nog niet vertrouwd met de gedachte dat ook geloof en sociaal ge drag bij elkaar horen. Dat is het funda mentele werk van de Kerk, te zorgen dat dit ingang gaat vinden in het gewe ten van de mensen, dat dit deel gaat uitmaken van leven, denken en aanvoe len van heel de kerkgemeenschap. De Vastenbrief wil daartoe bijdragen. Dat dit niet een, twee, drié gebeurt, mag ons natuurlijk niet verwonderen.” Het bedrijfsapostolaat concludeerde dat de brief geenszins was aangeslagen bij de werknemers uit de lagere functie groepen en zij wijten dit aan de in standhouding van ons maatschappelijk bestel. Kunnen de bisschoppen stelling nemen in kwesties als democratisering van het bedrijfsleven, inkomensnivelle ring, bij loon- en arbeidsconflicten? Bisschop Ernst: „De bisschoppen kun nen stelling nemen wanneer het voor hen duidelijk is waar het gelijk ligt, aan welke kant waarheid en gerechtigheid is- Ze moeten dan wel van tevoren grondig kennis nemen van de zaak. Wanneer de christenen verdeeld zijn over bepaalde kwesties, dan moet er voor de bisschop pen ook een duidelijke noodzaak zijn zich daarin te begeven en er zich stellig over uit te spreken. Ze erkennen dus wel dat er redenen kunnen zijn om dat te doen, maar in het algemeen lijkt mij het beter de weg van de Vastenbrief te volgen, van overwegingen dus en de eigen verantwoordelijkheid in deze aan de mensen zelf over te laten. Ik denk ook, dat we deze lijn moeten blijven volgen en dat tie Kerk zich dan het zuiverst opstelt.’’ van de mensen ingrijpt dan door het van dwingende uitspraken.” Prof. Albeda, voorzitter van de com missie ontwikkelingssamenwerking van de Gereformeerde Kerken in Nederland noemde het onlangs ontmoedigend te constateren hoe onkritisch ook kerkelij ke mensen en organen de marxistisché analyse overnemen, terwijl die zijns in ziens nog nergens iets goeds heeft ge bracht. Bisschop Ernst: „Onafhankelijk van de sociale strijdvragen van de dag zou ik willen, dat er een indringend gesprek plaatsvindt tussen de twee richtingen: degenen die een Marxistische visie heb ben op. het maatschappelijk gebeuren en degenen die een kapitalistisch econo misch stelsel voorstaan- In zo’n gesprek zouden heel concreet tegenover elkaar moeten worden gezet: de nadelen van het ene en het andere stelsel. Van daar uit zouden we tot een stellingname moe ten komen voor het algemeen maken van de welvaart en een rechtvaardiger inkomensverdeling.” „Wij willen naar het algemeen maken van de welvaart, de macht en kennis, naar een rechtvaardige inkomensverde ling en geen egoïstisch streven naar welvaart ten koste van anderen, geen van behoeften, waardoor in feite het mens-zijn zelf scheef wordt Met dit als uitgangspunt we concreet de vraag stellen wat er voor en tegen het ene en andere politieke stelsel is. Als dat meer gebeurt, kan er veel oordeelkundiger worden ge kozen en voorkomt men het denken in zwart-wit-stellingen. Je raakt dan uit de sfeer van de leuzen, het spreken vraagt dan een veel grotere verantwoordelijk heid, omdat je weet waar je het over hebt.” Bisschop Ernst vindt dat een dergelijk overleg nog veel te weinig gebeurt in de Nederlandse samenleving en met name de christenen zouden er meer toe moe ten overgaan. O j r-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 18