Grandioze rol van Bernhard Droog Optreden in Concertgebouw VOORUITGANG BIJ BLACK SABBATH bleef doodsaaie aangelegenheid Laatste Monteverdi-enscenering Yoav Talmi gaat Gelders Orkest dirigeren Rudi Carrell in nieuw Duits familiespel „DE GEBROKEN KRUIK” VAN VAN KLEIST BIJ „THEATER” I. s U dacht elke maand f 100,- te gaan sparen, maar er komt niets van? LA Laat de Amro Bank het maar opknappen! Wc I 12 Bij Nederlandse Opera Stichting Gasten Max Tailleur in „Ontbijtsoos” 13 DINSDAG 15 JANUARI 1974 in de Monteverdi- Nederlandse Opera gisteravond in het begonnen. Er was SCHEVENINGEN De laatste voorstellingen reeks van de Stichting zijn Circustheater minder belangstelling dan bij de andere Monteverdi-evenementen, maar dat zal waarschijnlijk liggen aan de volkomen onbekendheid van het publiek met de uitgevoerde wer ken. Het ging in dit geval om „II combattimento di Tancredi e Clo- rinda”, het „Lamento d’Ariana” en „II ballo dell’ingrate”. Wel, dat is heel begrijpelijk. Al zijn de voornemens nog zo goed, elke maand naar de bank gaan om honderd gulden op uw spaarrekening te storten, schiet er gauw bij in. En dan denkt u in stilte: had ik maar een stok achter de deur. En die hebt u! Wat u moet doen is namelijk een periodieke opdracht geven aan de Amro Bank om bijv, elke maand 100,- van uw Amro Privé- rekening af te schrijven en op uw 7s spaarrekening bij te boeken. Zo kunt u het nooit meer vergeten. En via uw dagafschriften houdt u een prima overzicht van uw financiën. U Automatisch sparen één van de voordelen van een Amro Privérekening. Als cliënt van y de Amro Bank kunt u daar gebruik van maken. Laat die bank wat harder vooru werken: r s. „Xw* WÉ ft w - B I 1 Bernhard Droog (links) als de rechter en Anita Menist als Vrouw Martha. SIMON KOSTER CEES STRAUS Het Combattimento werd in 1624 voor het eerst opgevoerd in het Palazzo van René Jacobs als Ariana in „La Mento d’Ariana" met op de voorgrond Gustav Leonhardt. Black Sabbath’s zanger Ozzy Osbourne in een karakteristieke houding. Links gitarist Tony lommi (foto Frans Ver- poorten jr.). Badger, die sindsdien nog steeds aan doorbraak werkt, maar daar niet in aan Ze in breuk aan die spanning. Men kreeg soms de indruk dat de regisseur er niet ge noeg van had kunnen krijgen, ieder vleugje humor, satire of karakterteke ning die het stuk bevat, als ’t ware door een vergrootglas aan het publiek te laten zien. Daarbij ging hij soms ver in de richting van de klucht, wat nogal eens vreemd afstak bij de stijl van andere scènes. AMSTERDAM. Black Sabbaths rpel toonde gisteravond bij zijn jaarlijk se bezoek aan ons land in het Concert gebouw opnieuw vooruitgang. Ondanks een grote inzet van alle vier leden kan Black Sabbath weliswaar de aansluiting bij de top van de heavy-rock groepen nog niet vinden, maar het mag stellig in in de lijn der verwachting liggen dat deze jongens nog ooit tot de betere groepen gaan behoren. J. H. MOOLENIJZER NIJMEGEN In één seizoen plotseling twee stukken van de be langrijke Duitse schrijver uit de tijd van de romantiek, Heinrich von Kleist (1777-1811), die bij Neder landse toneeldirecties sinds mensen heugenis volkomen in het vergeet boek was geraakt. En nu eerst de Als basis voor dit familiespel heeft onder meer „Een van de acht” gediend. Weliswaar zal het geen getrouwe kopie worden van het tv-programma dat Mies Bouman voor de VARA presenteerde, maar de opzet (en het succes) van „Een van de acht” heeft de Duitse televisie makers dusdanig geïmponeerd, dat de formule gedeeltelijk in het nieuwe fami- lieprogramma is terug te vinden. De serie shows die Rudi Carrell de afgelopen jaren op het eerste Duitse net presenteerde, is voortijdig afgebroken. Op de laatste show, die 22 december werd uitgezonden, kwam zoveel kritiek dat besloten werd te stoppen. De eerste aflevering van „Het blijft in de familie” wordt op 6 april uitgezonden. In totaal zijn er acht live-uitzendingen gepro grammeerd. Het wordt een familiekwis, waarin vader en zoon, moeder en dochter en grootvader en kleinzoon om de hoogste eer zullen strijden. Doel van het pro gramma is „de mensen weer eens harte lijk te laten lachen”, zoals een woord voerder va nde Westdeutsche Rundfunk het noemde. ARNHEM. (ANP) Yoav Talmi, een Israeli die in Londen woont, wordt met ingang van 1 september 1974 artistiek leider en dirigent van het Gelders Or kest. Hij werd dertig jaar geleden in Israel in een kleine kibboets geboren. Op zijn zestiende was hij in zijn vaderland pia- nosolist. Hij volgde een dirigentenoplei ding aan de muziekacademie in Tel Aviv en studeerde in New York. Na geslaagd te zijn, werd hij naast de eerste dirigent belast met de leiding van het Louisville Orchestre, waar hij het Louisville Ka merorkest vormde uit het grote orkest. Na drie jaar in Amerika te hebben gewerkt, keerde hij terug naar Israel, waar hij dirigent werd van het Nationa le Kamerorkest. Na twee jaar besloot hij naar Europa te gaan. Yoav Talmi nam in 1968 in Hilversum deel aan de dirigentencursus van de NOS. Een paar jaar geleden trad hij op met het Frysk Orkest. Met het Gelders Orkest maakte hij kennis, toen hij diri gent Leo Driehuys, die plotseling ziek was geworden, verving. Dit leidde er toe. dat hij ook gevraagd werd om het Residentie-Orkest te dirigeren. Inmiddels heeft Talmi o.a. ook het Radio-Orkest van Parijs, het Londens Symfonie Or kest en een Zuidafrikaans orkest gediri geerd. Elk jaar dirigeert hij ook in Israel en dat blijft hij doen, ook als hij zeker vijf maanden per jaar in Arnhem zal doorbrengen. HILVERSUM. (ANP) Woensdag morgen zullen in het radioprogramma „Ontbijtsoos”, dat uitgezonden wordt vanaf zeven tot tien uur via Hilversum 2, opnamen worden uitgezonden die dit weekeinde gemaakt zijn op het eiland Mallorca. Daar verblijft een groep van zestig mensen uit Nederland, die daar op uitnodiging van Max Tailleur van een vakantie genieten. Zaterdag a.s. zullen weer vijftig mensen gebruik maken van het aanbod van de actie „Beter met Max” en voor een vakantie naar Mallor ca vertrekken. een aanwijzing dat Nederlandse toneelleiders toch nog steeds nogal huiverig staan tegenover Duitse klassieken. treden in 1973, toen de groep eveneens vroeg in het jaar in het Concertgebouw optrad, uit te groeien tot een vrij ver dienstelijke drummer. Was hij vorig jaar vaak de tel kwijt, nu was dit veel minder het geval. Niet altijd overigens. Vooral in de beginnummers (Sweet Leaf, Killing yourself to live en Snowblind) had Ward moeite met het maat-houden. Hij mocht een dankbaar applausje in ontvangst nemen voor een dubbele solo in het voorlaatste nummer Sabbra Ca- dabra, maar het geheel hing van fanta sieloosheid aan elkaar. Nu Ward echter de techniek onder de knie begint te krijgen, zal hij vast wel dit tweede gebrek kunnen overwinnen. Tony lommi is veruit de beste musi cus binnen de groep. Goed gesteund door Butler en met veel op Jimi Hendrix geïnspireerde ervaring is hij degene die in staat is om Black Sabbath kwaliteit mee te geven. Maar één gitarist maakt nog geen topgroep, zodat het voorlopig nog even wachten is. Overigens, het publiek mocht op deze avond wel voldaan zijn. Er was een aardig programma, gevormd door de En gelse groep Highway. Vorig jaar was het optreden van Black Sabbath gekoppeld aan een slaagt. Highway doet veel moeite een dergelijk lot te ontsnappen, bouwden eenprogramma op van hoofdzaak leuke rock en rhythm and blues uit de vroege jaren van de pop. Highway mag terugkomen voor een uit gebreide trip langs het clubcircuit in ons land. Die inzet is inderdaad hun sterke punt, want het geeft de groep een dui delijke karakteristiek. Want afgezien van de opzwepende „drive” maakt Black Sabbath een ontstellende hoop monoto ne, voortdreunende en in feite lege mu ziek. Ieder nummer wordt volgens een vaststaand patroon geschreven en muzi kaal uitgewerkt. Alleen de tekst kan nog wel eens verschillen. Maar zanger Ozzy Osbourne heeft wat dat betreft de moeilijkste taak van het viertal. Zijn vocale kwaliteiten worden namelijk het minst versterkt. Daardoor krijgt zijn optreden iets van een sausje dat net niet een pikante smaak aan het hoofdgerecht kan geven. Het is boven dien eenheidssaus die Osboume produ ceert, zonder veel gevoel voor frasering, nuances of stijl. Sommige nummers zou den veel beter tot hun recht komen als Osbourne maar wat meer deed met zijn stem. Nu bevordert hij de toch al ruim schoots aanwezige monotonie ermee. De vooruitgang was vooral op het technische vlak merkbaar. Muzikaal ge zien hapert er steeds minder tussen de leden onderling. De groep bestaat in de huidige formatie (met Tony lommi op leadgitaar, Terry „Geezer” Butler op bas en Bill Ward op drums) al een groot aantal jaren. Dat heeft een flinke Bühne-ervaring tot resultaat gehad. Ward bleek in tegenstelling tot het op mislukte „Penthesilea” in Rotter dam en nog geen twee maanden later in Nijmegen ,,De gebroken kruik” in een opvoering door de toneelgroep Theater, die een heel wat betere ontvangst beschoren was. Maar allebei geleid door Duitse regisseurs, wat toeval kan zijn óf ENSCHEDE. Rudi Carrell gaat voor de Westduitse televisie een nieuw showprogramma presenteren met als ti tel „Es bleibt in der Familie”. „De gebroken kruik” neemt overigens in de klassieke Duitse toneelliteratuur een heel aparte plaats in. Midden in de romantische periode staat het stuk al leen als een realistische karakterkome- die, die bovendien flink wat maatschap pijkritiek bevat. De karakterkomedie iaat de dorpsrechter Adam zien als een schuinsmarcheerder van middelbare leeftijd, de maatschappijkritiek onthult hem als een uitermate corrupt over heidsdienaar die in zijn dorp een bijna onaantastbare positie inneemt. Maar ge lukkig is er dan ook nog de Gerichtsrat Walter (in Dolf Verspoors vertaling de inspecteur of „juridisch supervisor” Stuurman) die de rechter doorziet en de kant van de geïntimideerde dorpelingen kiest; al houdt hij de rechter „terwille van het aanzien van het ambt” tot het laatst, en tegen beter weten in, de hand boven het hoofd. Oorspronkelijk kruik” een lange het stuk in 1808 eerst opvoerde, bewees Kleist dienst door het in drie bedrijven te splitsen. Voor de opvoering door Theater heeft de regisseur Jochen Neuhaus er twee bedrijven van gemaakt en ook deze keer heeft de innerlijke spanning van de dramatische handeling geleden door de kunstmatig aangebrachte pauze. Ook het overmatig lang uitspelen van elk detail, hoe amusant ook op zichzelf, deed af was „De gebroken eenacter; Goethe die in Weimar voor het bewees Kleist geen Kleist laat zijn stuk in de achttiende eeuw in een Hollands dorpje bij Utrecht spelen Jde vertaler heeft er Maarssen omstreeks 1672 van gemaakt), waar rechter Adam heeft geprobeerd het boe renmeisje Eva te verleiden. Hij heeft zich bij avond toegang tot haar kamert je verschaft onder het mom dat hij een brief voor haar zal opstellen die moet voorkomen dat haar verloofde, Reinbert, als soldaat naar Indië wordt gestuurd. Maar hij wordt door Reinbert verrast, krijgt een pak slaag en vlucht door uit het raam te springen, waarbij hij de kostbare antieke kruik van Eva’s moeder breekt. De volgende ochtend, terwijl hij de wonden, die hij bij dat avontuur heeft opgelopen, nog aan het verbinden is, komt Stuurman op inspectiebezoek en tegelijk verschijnt Vrouw Martha, Eva’s moeder, om een klacht in te dienen tegen Reinbert, die zij ervan verdenkt, bij Eva binnen te zijn geslopen en daarbij de kruik te hebben gebroken. De rechter moet dus, onder de ogen van de inspecteur, een zaak behandelen waarbij hijzelf de schuldige maar een ander de verdachte is, want in het donker heeft niemand Adam herkend. Adam wringt zich in allerlei bochten om zijn eigen rol in de kwestie verborgen te houden, maar juist door zijn leugens en uitvluchten, waarbij hij zichzelf voortdurend tegen spreekt, komt zijn schuld steeds duide lijker aan het licht en tenslotte weet hij niets beter te doen dan opnieuw de benen te nemen. om wordt Pluto (Lieuwe Visser) ver zocht enkele van de verdoemde blauw kousen uit de onderwereld naar boven te roepen om aan de aarzelende vrou wen te tonen welk een droevig lot zij riskeren met hun preutsheid. Verreweg het meest geslaagd was het ballet (choreografie Michael Holmes), in deze opvoering. De ingetogen danspassen en de nauwsluitende gewaden van de danseressen, gaven duidelijk weer in welke zielige toestand deze arme schep sels verkeerden. Voorts heb ik genoten van het prachtige stemgeluid van Nelly van der Spek. Het is te hopen dat zij spoedig een vaste plaats bij de Opera Stichting krijgt. Jeannette van Dijck en Lieuwe Visser lieten horen dat ook zij de Monteverdi-techniek uitstekend be heersen, maar ik verlang er naar om ze te mogen beluisteren in wat minder ingetogen rollen. De orkestbegeleiding werd verzorgd door het Leonhardt Consort onder lei ding van Gustav Leonhardt met mede werking van Bob van Asperen, cembalo. Het ballet werd gedanst door de Balleta- cademie van het Rotterdams Conserva torium en de koren werden (uitstekend) gezongen door de Amsterdamse Cantorij onder leiding van Louis Mol. Ondanks het feit, dat de uitvoering in zijn geheel op een hoog peil stond, moet mij van het hart, dat er te veel aan uiterlijke beheersing werd gedaan. Ik kan mij voorstellen dat deze uitvoerin gen in een klein zaaltje voor een be scheiden gezelschap uitstekend tot hun recht komen, maar in een grote zaal met achthonderd mensen, die doodstil zitten te luisteren, is een dergelijk schouwspel een doodsaaie aangelegen heid, alle mooie muziek van Monteverdi ten spijt. Wij hebben een ballet gezien van preutse meisjes, maar gelachen heb ben wij niet. de Venetiaanse graaf Mocenigo de opdrachtgever. Het is een vorm tussen opeja en oratorium en de oplossing die Filippo Sanjust voor de enscenering van het geheel heeft gegeven mag zeer ge slaagd genoemd worden. Max van Eg- mond vervulde de rol van verteller op eminente wijze. Hij stond links op het toneel achter een lessenaar, terwijl op het toneel Tancredi en Clorinda zich met getrokken zwaard gereed maakten voor het gevecht. Na een langdurige strijd wordt Clorinda dodelijk geraakt en zinkt terneer. Zij smeekt haar tegen stander haar te dopen. Op het moment waarop Tancredi de helm van het hoofd van Clorinda telt herk'ent hij in het slachtoffer zijn geliefde. Terwijl de he mel zich opent voor Clorinda blijft Tan credi volkomen ontredderd achter. Nelly van der Spek en Marius van Altena hebben dit kleine liefdesdrama op zeer suggestieve wijze uitgebeeld. Er ging een schok van ontroering door de zaal toen Tancredi het vizier opende van de helm van zijn tegenstander en ont dekte dat hij een vrouw, zijn geliefde, in de armen hield. Het „Lamento d’Ariana” uit de verder verloren gegane opera „Ariane” werd gezongen door René Jacobs een counter-tenor die de Monteverdi-stijl volkomen beheerst. De stem van René Jacobs is technisch zeer goed geschoold en alle trillers en coleraturen die Mon teverdi voorschrijft worden zonder enige hapering uitgevoerd. Mijn bezwaar is echter dat er veel te weinig actie en hartstocht viel waar te nemen. Ariana, die door TTieseus alleen op het woeste eiland Naxos wordt achtergela ten. is ten prooi aan de wanhoop, maar ik moet u zeggen dat het een vrij kalme wanhoop was. Waarschijnlijk heeft men de nadruk willen leggen op de uitdruk king in de muziek en daarmee Monte verdi’s opvatting, dat de muziek de slaaf van het woord moet zijn, willen accen tueren. Maar in dit geval ging René Jacobs te ver in de beheersing van zijn gevoelens. De decors, die Nico Out had vervaar digd voor „II ballo dell’ingrate” (Het bal der kuise vrouwen), waren zeker het aanzien waard. Wij zagen Venus (Nelly van der Spek) en Amor (Marco Vermie) uit de hemel naar de aarde afdalen. Zij waren beiden degelijk en warm gekleed, vermoedelijk in verband met hun tocht door de stratosfeer. Naar de opvatting van de tekstdichter Ottavio Rinuccini moeten de vrouwen en meisjes leren toeschietelijk te zijn. Preutse vrouwen horen in de onderwereld thuis en daar- Tegen deze zwakkere kanten van de opvoering wegen de goede kwaliteiten echter ruimschoots op. Daarbij denk ik in de eerste plaats aan de grandioze vertolking van rechter Adam door Bern- hard Droog, een acteursprestatie van de allereerste rang, waaraan het voorname lijk te danken is dat de aandacht voor de voorstelling geen ogenblik verslapte. Met schitterend karakterspel maakte Droog van de corrupte rechter een on weerstaanbaar komisch figuur, likkend naar boven en trappend naar beneden, voor .elke welbewuste afwijking van de rechtsregels zich min of meer excuse rend bij de inspecteur met een vleierige glimlach vol onfatsoen. Heel goed 'waren ook Edmond Classen als de op eigen promotie bedachte griffier (en in een, aan de opvoering toegevoegde, aardige raamhandeling als de schrijver Kleist), Anita Menist als Vrouw Martha, Fenne- ken F. Andreae als Eva en Guy Lavrey- sen als Reinbert. Jan Verhoeven, als de inspecteur, maakte een wat matte in druk en Burny Every overdreef ontzet tend, in goedkope kluchtstijl, als de dienstmaagd Liesje. De première, zaterdagavond in de Nij meegse Stadsschouwburg, werd uitste kend ontvangen, een succes dat wel voor een heel groot deel op rekening van Bernhard Droog mag worden geschre ven.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 13