Koekoek wil geen artiest zijn Nationale Ballet in het r nauw met het Zwanenmeer Platina-plaat voor Wim Kan Nota kunstbeleid leidt ten onrechte tot schokeffect tav f Door fantasie bevrucht realisme bij veel leden van Kunst Zij Ons Doel 5 /paarbank wart necterland I L I s met een spaarbewijs J S JAARLIJKSE PRESENTATIE IN HAARLEMSE VISHAL POLITICUS BEZINGT DEN UYL Messcherpe techniek van Alexandra Radius Stradivarius ontdekt in Zuid-Korea Gouden plaat voor Walter Scheel VANAVOND DIAMOND FIVE DISK IS EIGENLIJK TE NIEUW OM OPRUIMING TE HOUDEN. I 15 WOENSDAG 16 JANUARI 1974 Plastieken Wandkleden Kunstenaarsverenigingen spreken met CRM f 5— uw geld groeit vanzelf, blijft direkt beschikbaar en geeft een rente tot 5— 2.50 Maar wijs genoeg om de weg in het vak te kennen. Vandaar GRANDIOZE PARTIJ GRAMMOFOONPLATEN vanaf SINGLES, EXTRA AANBIEDING: Jazzcafé „At the jazzcorner” Spaarne 104 - Haarlem DEN HAAG Het Nationale Ballet heeft met het Zwanenmeer ongetwijfeld een kassucces in huis. Bij de première van dit werk, nu bijna een maand geleden, maakte ik al melding van het feit, dat veel van de rollen nog weinig doorleefd waren. Ik schreef toen te verwach ten, dat dit met de tijd vanzelf ver-, beteren zou. Dit is op zichzelf al een reden om de ontwikkeling van een, binnen de balletgeschiedenis zo be langrijk werk, op de voet te vol gen. Een tweede reden om dinsdag avond naar de Koninklijke Schouwburg in Den Haag te trek ken, was het feit, dat de zo moei lijke hoofdrollen toen voor het eerst in deze versie door Nederland se solisten werden gedanst en wel door Alexandra Radius en Han Ebbelaar. HAARLEM Een aantal leden van Kunst Zij Ons Doel vertegenwoor digen tot 10 februari hun vereniging met de jaarlijks weerkerende tentoon stelling in de Vishal. En dan valt op, dat het allemaal figuratièf werkende leden zijn, waarvan een groot deel weliswaar realistisch werkt, maar met een ruime marge naar het fantastische toe, soms zelfs surrealistisch. Slechts enkelen schilderen nog geheel naturalistisch als een soort late na bloei van het impressionisme. Bijna allen zoeken een persoonlijke stijl, los van een dogmatisch vasthouden aan een bepaalde richting, die ze vaak vinden door invloeden van meer zijden als het ware gemengd toe te passen. F HEIN STEEHOUWER ADVERTENTIE (Van onze correspondent) van (Van onze correspondent) CONRAD VAN DE WEETERING ADVERTENTIE (Van onze correspondent) 3 voor ADVERTENTIE Cees Smal, trompet Harry Verbeke, tenorsax Cees Slinger, piano Jacques Schols, bas John Engels, drums zijn artistieke kunnen afgetast. Het re sultaat wordt volgens de carnavalsken- ners dé topper van het jaar. Een aardewerk-fabelwezen van Wil de Bie, mens en vogel binnen één vorm gevat. Gesteund, geïnspireerd en overeind ge houden door de in het carnaval vergrijs de Vader Abraham perste Koekoek een vijftal malen het „Ja, Joop moet in den hoek, ja Joop krijgt voor zijn broek” eruit, plus enkele op rijm gezette aan vallen op het regeringsbeleid inzake de oliepolitiek en de Veronica-wetten, aan- eengebreid met een sonore refrein: „Den Uyl is in den olie, in den olie is Den Uyl. Koekoek. Koekoek”. Door vader Abraham is het een doorwrocht leutig „alaafplaatje’ geworden. genoemd, het dubbelwezen dat man en vrouw op geestelijke wijze in zichzelve heeft vervolmaakt. Ook hier dus weer esoterie in hermetische vorm en in een milde expressionistische stijl opgedragen aan de goede verstaander. Van het lied „Hoch auf dem Gelben Wagen” werden tot nu toe ruim een half miljoen platen verkocht. Walter Scheel, die zelfverzekerd en vol enthousiasme zingt, wordt bij zijn hit ondersteund door de Dusseldorfer Manner Gesang Verein. De bekende LP „Vol met Super” van 15,- NUVOOR l»u f Polydor had aanvankelijk 80.000 pla ten geperst. Meteen toen de elpee uit kwam, bleek de vraag enorm en ter stond werd een nieuwe oplage geperst. i UTRECHT. In ongeveer een week tijds zijn van de elpee van Wim Kans oudejaarsconference 175.000 exemplaren verkocht. Kan woont tijdelijk in Genève en hij wil niet naar Nederland om de platinaplaat, waar hij nu recht op heeft, in ontvangst te nemen. Daarom gaat directeur Fred Haayen van platenfirma Polydor vrijdag naar Zwitserland om de cabaretier de ingelijste platina elpee te geven. DEN HAAG (ANP) De Nederlandse Federatie van Kunstenaarsverenigingen heeft dinsdag op het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk ge sproken over het kunstbeleid, waarover een discussienota was uitgebracht. Minister Van Doorn, die niet aanwezig kon zjjn, vindt het wenselijk, dat een brede menings vorming voorafgaat aan een definitieve bepaling van de algemene uitgangspunten. Hanne Meijer-de Heer is in haar fijn zinnig geborduurde wandkleden in de zelfde esoterische richting blijven wer ken. Zij zoekt het visionaire, soms figu ratief aangeduid, soms ook herinnerend aan mandala-vormen, gericht op het kosmische. Door gebruik te maken van een geborduurde lijnvoering, doet het werk sterk grafisch aan, zonder afbreuk te doen aan het wandkleed-karakter. Toos de Reede werkt vanuit eenzelfde geestelijke instelling, maar op een heel andere manier. Zij maakt in applicatie- techniek „collages” van vitrages en an dere ragdunne stoffen en bereikt daar mee een heel eigen sfeer, die door het van de schilder. Veel gezichten vindt men in dit werk, vaak als maskers opgezet, soms echter ook als sterk spre kende portretten. Degelijk en typisch Nederlands werk. Diezelfde „Nederlandsheid” zit ook in de olieverven van Piet Kloes, landschap pen, stillevens en zeegezichten in een fors aangezette impressionistische trant. Het gaat hier vaak om de sfeer, in een sneeuwgezicht bijvoorbeeld goed getrof fen. In de aquarellen van Jan Loots valt zo ongeveer hetzelfde te vinden, maar dan in veel gematigder vorm, naar de aard van het gebruikte materiaal. Het werk van Henk Ames valt in twee stijlen uiteen. In sommige penteke ningen, uitgevoerd in een stippeltjestech- niek, is hij naturalistisch, maar in ande re surrealistisch. Die laatste tendens is echter uitsluitend volop aanwezig in zijn hierbij gereproduceerde doek „Omhullen of onthullen”. Het is goed geschilderd en ik vraag me af of bij hem na vele stijlwisselingen het werken in deze rich ting misschien een definitieve keuze zou kunnen zijn. Ook surrealistisch is natuurlijk Harry Balm in zijn romantische gouaches, waarover ik al te vaak heb geschreven om er nu nog veel over op te merken. Hij komt steeds beter pp dreef. DEN HAAG. Voor mensen die ge loven dat leut en politiek twee strikt gescheiden zaken zijn, moet 1974 een ontgoocheling worden. Boer Koekoek heeft toegeslagen. Op een vochtige zater dag heeft hij zes uur lang in een geluidsstudio in Weesp de bodem van Welnu, in technisch opzicht waren de ze solisten volledig tegen de moeilijkhe den van hun rol opgewassen en vooral de pas de deux van de Zwarte Zwaan in de derde acte werd door Alexandra Radius messcherp op het toneel gezet, waarbij Han Ebbelaar haar feilloos on dersteunde. komen naar de media en het onderwijs, die evenals de kunsten uitingen van cultuur inhouden. Gewezen werd op de discussienota kunstbeleid als een gevolg van de overheidsbemoeiing met kunsten. Het gaat er nu om, dat de materie zo bespreekbaar wordt, dat er structuren kunnen ontstaan voor voortzetting van het ontwikkelingsproces voor de over heidsbemoeiing met kunsten. De discussienota over het kunstbeleid werd in 1972 uitgebracht in het besef, dat de vaststelling van een beleid niet van bovenaf moet worden opgelegd. Aan de gesprekken op het ministerie zullen o.a. nog deelnemen: Nationaal overleg gewestelijke cultuur. Nationaal Centrum voor volksontwikkeling, Nederlandse jeugdgemeenschap, Nederlandse stichting voor kunstzinnige vorming, het kunstvak onderwijs, Vereniging van toneelgezel schappen, Vereniging van schouwburgdi recteuren, Contactorgaan orkesten, ope ra- en balletgezelschappen en de vak centrales. ■"Pierre Kartner (Vader Abraham) ont hulde dat hij vorig jaar al rondliep met plannen om het honderd jaar oude lied „De uil zat in de olmen” in een ietwat aangepaste versie voor het carnaval op de plaat te zetten. „Maar ik kon er geen bijpassende sfeer bij bedenken. Nu ging het beter. De olmen werden de olie. Den Uyl zat in den olie”. Dat hij bij de opname dacht aan een duo met de boer, kwam in eerste instantie door het re frein (koekoek, koekoek). Hij belde on- Hiermee hebben we de positieve pun ten van deze voorstelling echter uitge put, want verder had ik misschien geen meer ongelukkige voorstelling kunnen kiezen dan deze. Het leek wel of de hele groep een slechte dag had. Om te begin nen is het toneel van de Koninklijke Schouwburg eigenlijk te klein voor een dergelijke produktie. want iedereen had duidelijk last van ruimtegebrek. Dit laatste gold vermoedelijk ook voor het orkest, dat in de smalle orkestbak nau welijks uit de voeten kon. In ieder geval klonk de begeleiding, die ik bij de pre mière van harte prijzen kon, deze keer verre van fraai. Het leek wel of de gespeelde noten geen muziek wilden worden, waarbij ik echter nadrukkelijk een uitzondering moet maken voor de vioolsolo bij de Witte Zwaan, die zeer innig klonk. Ook de verwachte doorleving van het corps de ballet, bleek nog niet bereikt te zijn, terwijl er integendeel van een ze- decoratieve karakter van haar stijl ook beeldend blijft aanspreken. Joke Klaasse-Minkels werkt in een moderne en non-figuratieve stijl, waarin borduurwerk, applicatie en andere tech nieken zijn toegepast en waarin gebruik wordt gemaakt van opengehouden frag menten, dan wel een doorzichtige toe passing van het materiaal. Bij haar geen enkele andere opzet dan een decoratieve werking. De wollen weefsels van Bep van der Helm-Kloes zijn echte wandtapijten iin de traditionele zin. Zij werkt in een schilderachtige stijl, waarbinnen zij na tuurimpressies weergeeft in heel mooie kleurstellingen. DUSSELDORF. Walter Scheel, mi nister van buitenlandse zaken van de Westduitse Bondsrepubliek, krijgt binne- kort een gouden plaat uitgereikt. Als zingende minister staat hij op de eerste plaats van de Westduitse hitlijsten met het lied „Hoch auf dem Gelben Wagen”. Frank Elstner van Radio Luxemburg verwacht dat Walter Scheel komende zondag ook lijstaanvoerder is van de hitparade van de Duitse uitzendingen op Radio Luxemburg. „Omhullen of onthullen”, een olieverf van lienk Ames in surrealistische stijl. Er zullen nog zes bijeenkomsten wor den gehouden, waarop betrokkenen over de nota kunnen spreken. Ze zullen, evenals de eerste, staan onder voorzit terschap van mr. R. Hotke, de directeur- generaal voor culturele zaken. De federatie zag liever gesteld, dat kunst een maatschappelijke functie heeft. Hoofdregel van de nota is, dat kunst slechts steun van een samenleving kan verkrijgen als en voorzover daar een samenlevingsbelang mee is gemoeid. Het begrip maatschappelijke relevantie kwam herhaaldelijk over tafel. Er ont stond nogal wat geharrewar over. Van de kant van de beleidsambtenaren van het ministerie werd opgemerkt, dat dit begrip mogelijk een schokeffect heeft teweeggebracht, maar dat dit niet te recht is. Het werd mogelijk geacht de eniger tijd tot een omschrijving te ko men, die alle partijen zal bevredigen. Geopperd werd, dat het beleidsterrein van de kunsten te eng werd gezien. Men deelde mee dat er ook nog verbindingen Van Greet Last zijn er weer de ver fijnde en geestige bronsjes met een my thische inslag. „Pegasa” is een myste rieus paardvrouwtje, een zusje van de Griekse Pegasus. Een „Vogelmannetje" is van eigen vinding en zo zijn er meer fabelwezens met een niettemin „klassie ke” adem, gerelativeerd door een groot gevoel voor humor in eenvoudige vor men tot expressie gebracht. Wil de Bie beweegt zich in aarde- werkfiguren op eenzelfde soort terrein, soms aan de mythe verwant, maar ook aan andere sprookjesachtige invloeden. Het is „groter” van expressie, van vorm overigens ook. Eigenlijk is hij een surre alist in aardewerk. Met glazuren zou hij meer kunnen .bereiken, dan nu het geva) is. Meer met glazuren doet Trude Gram- berg-Frölich, ook in de fabeldierenstijl, die zo langzamerhand gemeengoed be gint te worden. Ook zij zoekt en bereikt een geestige expressie. Potte- rie maakt ze ook in moderne stijlvor men, maar gedecoreerd op een fantasie rijke manier. Henk Ames, hierboven al genoemd als schilder, maakt eveneens potterie in mooie sobere glazuren en eenvoudige, maar goed afgewogen vormen, waarbij opvalt, dat hij het begrip „vaas” binnen één vormspel vaak uitstekend weet te middellijk de fractieleider van de Boe renpartij en kon hem overhalen. Bijna had aan het carnavalsnummer een trio deelgenomen. Hans Wiegel (frac tieleider VVD), telefonisch gevraagd, toonde echter twijfel en wilde eerst ruggespraak met zijn achterban. Omdat aan de basis van een dergelijke hit een flits van artistieke inspiratie moet lig gen, duurde de aarzeling van Wiegel te lang. Wiegel zal moeten wachten. De VVD’er mist door zijn niet-zekere op treden ook de niet geringe financiële voordeeltjes. Zo krijgt Koekoek royalties in de vorm van 2000 gratis singletjes. Hij zal deze tegen de volledige win kelprijs gaan verkopen aan (aspirant) Boerenpartijleden. De opbrengst spekt de kas van de BP. „Tot op heden heb ik er geen spijt van, en ik zal het ook niet krijgen”, aldus boer Koekoek in het hem zo typerende accent, dat, zeker na zijn plotselinge zangdrang, de makers van MIK de oren zal doen spitsen. Eerst zal Koekoek samen met Vader Abraham optreden in het TROS-programma Op losse Groeven. Zaaloptredens van het duo zitten er voorlopig niet in, maar Pierre Kartner zei er erg veel voor te voelen een elpee met de BP-fractieleider op te nemen. De zanger (Vader Abra ham) heeft een diepe genegenheid opge vat voor de heer Koekoek: „Die man leeft voor ons. Ik sta vaak midden tussen het volk. Op Koekoek, daar ligt geen stof op. Je kunt hem vastpakken.” Onafhankelijk van het succes van „Den Uyl zit in den olie”, denkt boer Koekoek er voorlopig niet over zijn parlementaire carrière op te geven. Ach, ik heb aan deze plaat meegedaan als politicus. Ik ben geen artiest”, merkte hij bescheiden op. kere verruwing sprake was. Met name viel dit me op bij de Russische dans, die bij de première bijzonder ingetogen be gon en zich daarna als een exotische bloem ontvouwde. Het begin was nu tamelijk prozaïsch. In het algemeen zou men kunnen stellen, dat de dansers nauwelijks aan dansen toekwamen en zich beperkten tot het uitvoeren van passen. Wat me daarbij vooral opviel was de stijfheid van de ruggen bij de meeste danseressen. Hoewel ook Alexandra Radius met een tamelijk stijve rug te kampen heeft, kwam zij gelukkig wel tot een meer dansante beweging, al bleef haar inter pretatie nog tamelijk aan de oppervlak te. Dit laatste gold in nog sterkere mate voor Han Ebbelaar. maar die kreeg van de choreograaf dan ook geen enkele steun en werd regelmatig verplicht tot het innemen van volkomen loze poses. Zodra hij echter werkelijk wat te doen krijgt is hij plezierig om aan het werk te zien. Ik zal de ontwikkeling van Het Zwa nenmeer bij het Nationale'Ballet blijven volgen, waarbij ik hoop volgende keer een gelukkiger voorstelling te treffen dan deze in Den Haag. SEOEL. In het Zuidkoreaanse stad je Nanwon is een viool ontdekt die ongeveer driehonderd jaar geleden door de Italiaanse vioolbouwer Stradivarius gemaakt zou zijn, zo is dinsdag in Seoel vernomen. In de van dennehout gemaakte viool staat niet alleen de naam Stradivarius, maar zijn ook de namen aangebracht van twee Italiaanse virtuozen op het instrument, Antonio Vivaldi en Niccolo Paganini. Zij zouden het instrument in hun bezit gehad hebben. De eigenaar van de viool is een 27- jarige man die bereid is haar te verko pen. Hij zegt dat zijn grootvader het instrument omstreeks 1890 voor vijf stukken Zuidkoreaans porselein kocht van een Franse missionaris. verdubbelen, waardoor hij de kans krijgt om met zijn vormen meer te doen en aan het gebruiksartikel een grotere betekenis te geven. Aardewerkplastiekjes zijn er ook van de eerder genoemde Hanne Meyer-de Heer. Ze vallen binnen haar gevoelswe reld. Het zijn man-vrouw-figuren binnen één gesloten vorm, met een herinnering aan Wat in de middeleeuwen door de alchemisten de androgyne mens werd Een voorbeeld van dat laatste is bij voorbeeld Maria Beerepoot, over wie ik kort geleden al schreef ter gelegenheid van een expositie in Galerie ’t Hart in IJmuiden. Nu hangen hier ook oliever ven, behalve haar gouaches. Zij is heftig expressionistisch, maar met een sterk symbolische inslag. Gezichten worden maskers, alle weergegeven bewegingen - zijn gedeformeerd en vereenvoudigd tot een dramatische expressie, waaraan ook de kleuren beantwoorden. Die kleuren zijn soms wel wat erg branderig. Ook symbolisch werkt Willie van Haard in zijn kleuretsen, somt bijna abstract, soms met restvoorstellingen. Het zijn symbolen, die de kijker zelf moet plaatsen binnen zijn eigen fantasie. Van Haard’s verbeeldingskracht blijkt uit zijn grote aquarellen, onder meer bosgezichten, die door het vloeien van de kleuren een heel mooie sfeer hebben en daardoor als „droomtuiinen” overkomen. Ze zijn ook zo bedoeld en ze spreken sterk aan. In een symbolische richting zijn ook de kleuretsen van Han de Bont, wer kend op de grens van een eigen vorm van expressionisme, soms tamelijk fel van kleur. Het is jammer dat hij weinig eenheid van stijl vertoont, zodat men zich af vraagt wat hij eigenlijk te zeggen wil hebben. Heel duidelijk en zonder omwegen expressionistisch is Piet Wiegman. Zijn werk ademt hier en daar de sfeer van de (late) Bergense school. De heftige penseelstreek, ook in hevige en vaak primaire kleuren, bepaalt het karakter Het Europa van de Negen kent nu sinds dinsdag een derde musicerende po liticus. Harm Koekoek komt namelijk na de pianospelende Engelse premier Heath en de zingende Duitse minister Walter Scheel, die zelfs de eerste plaats de Bundes-hitparade haalde met zijn plaatje. disk Haarlem Gr. Houtstraat 97 (naast Albert Heyn) J

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 15