DOOBIE BROTHERS: rock helder water als koel Top de pop pop dertien Duur papier en NPO gaf sprankelend Weens hogere boekprijs muziekfestijn in Beverwijk Amsterdam verdedigt Indiaas concert in gebouw ZERO 15 15 N Stedelijk Museum HAARLEM In Italië elke dag een kunstdiefstal SOUL IN RELIGIEUZE POP EN potters; linia n Soosagenda Rt^epiepkJei pikzwarte pilletjes. onder redactie van Ferry Tromp MET HARTVEROVEREND ZINGENDE URSULA BENZ DIRECTIE EN GALERIEWEZEN Prix d’Excellence clavecimbel voor Ton Koopman ‘ine Vermeulenprijs voor Peter Schat Dennis Oppenheim in Stedelijk Museum 11 DONDERDAG 17 JANUARI 1974 dis NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST ctie et op st VLOTTE MEDEWERKSTER handig op de schrijfmachine, flexibel in alle voorkomende werkzaamheden, jonger dan 23 met mulo- of mavo-opleiding. r, ;.Nu irty, 1, jsen Opeens is er „Listen to the music”; opeens hoor je de naam Doobie Brothers vallen. Zonder de feiten te kennen ben je toch op een of andere manier geneigd te denken: Weer zo’n Amerikaan se golden wonder-groep die het onmiddellijk en met één klap helemaal maakt. Een kronkel die nog versterkt wordt door het soort koel, helder water-rock dat de groep maakt met als hoogte punt een single als „Listen to the music” waarvan je je niet kunt voorstellen dat het geen hit. wordt. Maar vergeet het maar. BEVERWIJK Het Oostenrijk se programma, dat het Noord hollands Philharmonisch Orkest woensdagavond op het derde abon nementsconcert van „Toonkunst” onder leiding van de dirigent André Vandernoot in de Vredevorstkerk te Beverwijk ten gehore bracht, was samengesteld met werken van componisten, die mede de Oosten rijkse hoofdstad Wenen de naam van de muziekstad van Europa hebben bezorgd: Wolfgang Ama deus Mozart en Johann Strauss ju nior. «MIIIIHI 995,- 0,- THE DOOBIE BROTHERS 1 ADVERTENTIE (Van onze Amsterdamse redactie) met o.a. s 1U ADVERTENTIE PE s ran de Toch zijn er pogingen om de reli gieuze muziek terug te brengen naar de massa en in te voeren op de plaat, aan een gebouw opnieuw gehouden, weer met medewerking van Ursula Benz en weer onder leiding van Vandernoot. P. ZWAANSWIJK. zoek je een gezellige baan in hartje haarlem met prettige werktijden en een aantrekkelijke beloning? wij zitten te springen om een ben Je geïnteresseerd? schrijf dan snel aan de direkteur van het noordhollands philharmonisch orkest, lange begijnestraat 13 rood te haarlem. Ook the Doobey Brothers behoren tot het uitgebreide kader dat lang en arm heeft moeten zwoegen en pas na een paar jaar eindeloze optredens in steeds obscuurder wordende gelegen heden nu met enige weemoed kan verhalen over de „ten-dollar-gigs”, de met veel moeite uitgespaarde stickies en de eindeloze geld-debatten rond de ontbijttafel van hun gezamenlijke op- Door de indeling van het programma kreeg het concert twee muzikale aspec ten. Vóór de pauze Mozarts klassieke symfonische en muzikaal dramatische kunst, daarna de Weense operette met gedeelten uit de operette „Die Fleder- maus” en de dansen van negentinde- eeuws danszalen: de polka en de wals, Voor leider, gitarist, zanger Tom Johnston, showsteler, drummer John Hartman (Little John), zanger, gita rist Pat Simmons, zanger, bassist Ti ran Porter en percussionist Michael HoSsack kwam Warner Bros als ge roepen. De eerste elpee was nog niet zo’n succes, maar „Listen tot the music”, „Long train running”, „China groove”, „Jesus is just allright” en de elpee „The Captain and Me” wél. Vrijdagnacht 18 januari aanstaande staande heren in het Amsterdams Concertgebouw, een optreden dat on getwijfeld tot één van de betere van dit seizoen zal behoren. Volgens het gemeentebestuur zijn de bewijzen, die in de nota worden aange voerd om de noodzaak van een commis sie van advies aan te tonen ondeugde lijk. Zo wordt een „uit zijn verband gerukte” uitspraak van de directeur van het museum („het is een kapitalistisch systeem, bepaald van uit de internatio nale markt”) aangegrepen om het plei dooi voor de herwaardering van het Stedelijk Museumbeleid kracht bij te zetten. Maar de directeur heeft aldus het pre-advies met deze woorden niet anders bedoeld te zeggen dan dat het Stedelijk Museum, aangezien het nu eenmaal in een kapitalistische maatschappij moet functioneren, niet om de nationale en internationale kunsthandel heen kan, als Brothers en werden nog aangenomen ook, een tegenwoordig nog zelden voorkomende zaak in Amerika, waar alleen bekenden die zich met anderen vernieuwen nog een kans krijgen. Op die manier beschermt (of vermoordt?) het systeem zichzelf. AMSTERDAM. B. en W. van Am sterdam wijzen het voorstel van het raads.id mr. E. van Antwerpen (D’66) om een adviescommissie ad hoe voor het Stedelijk Museum in te stellen met kracht van de hand. De commissie zou het beleid van het museum van de afgelopen 10 jaar onder de loep moeten nemen en uitgangspunten dienen te for muleren voor het toekomstig beleid. Volgsns wethouder H. Lammers (kunstzaken) heeft het gemeentebestuur geen enkele aanleiding het beleid te herzien. Taak en plaats van het museum zijn nauwkeurig aangegeven en daarom is er ook geen enkele behoefte aan een dergelijke commissie. De wethouder gaf woensdag een toe lichting op het pre-advies, dat B. en W. aan de gemeenteraad hebben uitgebracht naar aanleiding van een kritische nota van mr. Van Antwerpen over heit Stede- lijk-Museumbeleid. In deze nota bracht het raadslid het aankoop beleid in het geding en voorts de rol van de (interna tionale) kunsthandel hierbij, en de de mocratisering van het museum. Ook vroeg hij zich af of het opbouwen van een verzameling zoals thans gebeurt in deze tijd nog zinvol is. B. en W. nemen in het pre-adv.ies het standpunt in, dat het beleid van het Stedelijk Museum wat hen betreft op geen enkel punt in het geding is en zij veeleer de taak hebben het museum in zijn positie te versterken in plaats van te verzwakken. land, is „New Hope” dan ook een befaamde groep. Hoogtepunten in de uitgebreide loopbaan zijn tot nu toe optredens met Bob Hope en Pat Boone en op een van Billy Graham’s befaamde Congresses of Evangelism, negen dagen in Disneyland (echt waar), drie elpees en twee films. Kwaliteitsmuziek met een bood schap dus donderdagavond 25 januari in de aula van het Marnix-lyceum, Planetenlaan. Op 30 maart is „New Hope”, één van de trekkers voor het „reli-festival” in Ahoy, Rotterdam. AMSTERDAM. (ANP) In het Ste delijk Museum in Amsterdam wordt van 19 januari tot en met 3 maart een tentoonstelling gehouden van werk van de Amerikaanse kunstenaar Dennis Op penheim. De tentoonstelling geeft een beknopt overzicht van z’n landschappe lijke en lichamelijke projecten, die ge documenteerd zijn met behulp van fo to’s, kaarten, grafiek, film en video. AMSTERDAM (ANP) Het bestuur van de Stichting Amsterdams fonds voor de kunst heeft de Matthijs Vermeulen prijs 1973 - groot 5000 gulden - toege kend aan de componist Peter Schat uit Amsterdam voor zijn muziekwerk „To You”. De adviescommissie bestond uit de heren H. Heg, H. de Roo en H. J. van Royen. In zijn compositie stelt Peter Schat de maatschappelijke ontwrichting, die de burger bedreigt te vermalen, centraal. Als uitgangspunt hanteert hij daarbij het gedicht „To You” van de Engelse underground-dichter Adrian Mitchell. De adviescommissie, die haar keuze uit 133 particulieren maakte, heeft voor al veel waardering voor de directheid en de emotie, waarmee Peter Schat een stuk actualiteit muzikaal gestalte heeft weten te geven, zodat dat het maat schappelijke engagement en de muzikale aspecten elkaar overwoekeren. De in strumentatie - 9 gitaren, 4 piano’s, 2 orgels, 6 tollen en elektronica - getuigt naar de mening van de commissie bo vendien van een realisatie die duidelijk in deze tijd thuishoort. Rubbish Heap organiseert, te begin nen aanstaande zondagmiddag om 14 uur een concours voor Haarlemse disc-jockeys. Zondagmiddag zijn daartoe aanwezig de drive-in disco theek Blue Nightingale en de Haar lemse hard-rock formatie People In. De volgende rondes hebben plaats op 3 en 17 februari. Wie interesse heeft voor dit deejay- concours kan zich opgeven op het adres Schotersingel 17 in Haarlem. Er wordt vijf gulden administratiekosten gevraagd. De jury op de finale zal gevormd worden door Evert de Vries, eigenaar dancing Can-Can en deejays Bonnie Wiegel en Jan Koning. Voor de beste discjockey ligt een contract klaar bij een Haarlemse dancing, ter wijl de tweede prijs bestaat uit een zelfde contract bij een drive-in dis cotheek. 1. (4) Dirty ol’man, Three Degrees; 2. (5) Someday, somewhere, Demis Rousos; 3. (1) Het is weer voorbij die mooie zomer, Gerard Cox; 4. (2) Sebastian, Cockney Rebel; 5. (16) Rock and roll, The Cats; 6. (18) Ella, André Moss; 7. (13) Miss Wonderful, Wally Tax; 8. (3) Merry xmas everybody, Slade; 9. (14) La Mon- tanara, Heino; 10. (9) Ik doe wat ik doe, Astrid Nijgh; 11. (15) Do you wanna dance, Barry Blue; 12 (24) Is everybody happy?, Jackpot; 13 (19) Oh, lonesome me, The Walkers. ROME. (AFP) In 1973 zijn uit ker ken, musea en particuliere verzamelin gen in Italië 8520 kunstwerken gestolen, zo is donderdag officieel in Rome be kendgemaakt. Het jaar daarvoor waren het er 2677 minder. Gemiddeld wordt er per dag minstens een kunstdiefstal ge pleegd. De meeste inbraken werden in kerken gepleegd, namelijk 194 waarbij bijna 2000 waardevolle voorwerpen wer den gestolen. De inbraken in de provin ciale musea leverden echter de grootste buit op, te weten 3470 voorwerpen bij 32 „operaties”. Daarna volgen de particulie re verzamelingen, waaruit bijna 2400 Kunstwerken werden gestolen. De musea van Brindisi en Termini Imerese (Sicilië) zijn vrijwel geheel geplunderd. Drieën vijftig kerken hebben nu alarminstalla ties. HJC, Groot Heiligland 47, vrijdag: Carl Schulze Kwartet met Herman Schoonderwalt als gast. Tioli, geb. Njord, Noordschalkwii- kerweg 93, zaterdag: disco en live- folk music., Spoetnik,' Spaarneweg 1, Cruquius, vrijdag: discosoos. ÉI Tora, EVNH-gebouw, Engeland- laan, vr.av. en zo.mi: disco. Scuff, Lingestraat 1, zondagmiddag: discodansen. Riverside, Spaarne 91, wo.: aanloop; vr.: soos; za.: disco. Voom-Voom, Spaarnwouderstr. 61, vr., zat. en zo.: bar-dancing-disco. Moulin Rouge, Kleine Houtstr., ie dere av.: bar-dancing-disco; donder dag: levende muziek (entree gratis). Cari-Can, Stoofsteeg 1, iedere av.: bar-dancing-disco. Soos 20plus, wijkgebouw v. Eg- mondstr., vrijdag: discosoos. De Huif, Gen. de la Reijstr. 4, di.av. en zat. mi.: soos. zich van haar religieus gestemde col legae met name door een professione le aanpak. De groep van zeven zan gers en instrumentalisten is geselec teerd uit de befaamde Continental Singers, allen studenten die hun stu die een jaar onderbreken om hun „gospeltoer” te maken, maar ondanks „amateuristische” trekjes als het zelf betalen van de overtocht zonder uit zondering getalenteerde musici zijn In de Verenigde Staten waar religie in al haar vormen en uitingen een veel grotere rol speelt dan in ons trekje in een studenten-ghetto in Ca- lifornië. Die tijd, waarin „high” zijn oneindig veel belangrijker was dan muziek (vandaar Doobie Brothers; „doobie” betekent- in Californië stic kie), heeft wel een band geschapen, een band die de heren nu hard nodig hebben om het slopende leven van super popster zonder al te veel gees telijke en relationele aftakeling door te komen. AMSTERDAM (ANP). Voor het eerst in de geschiedenis van het Neder landse muziekleven zal voor het instru ment clavecimbel een Prix d’Excellence worden uitgereikt en wel aan de 29- jarige Ton Koopman. Maandagavond 21 januari zal hij deze prijs, na het geven van een concert in de Bachzaal van het Amsterdams Conservatorium, in ont vangst nemen. De jury, bestaande o.a. uit Gustav Leonardt, Kenneth Gilbert en Anner Bijlsma, verleende Ton Koopman de prijs op grond van zijn grote begaafd heid, techniek en streven naar authenti citeit. Hij maakt bij zijn spel gebruik van de articulatiemiddelen, die ook wer den toegepast in de 17e en 18e eeuw (oude vingerzetting). In 1972 behaalde Ton Koopman, leider van het Amsterdamse Barokensemble „Musica da Camera” de Prix d’Excellen ce voor orgel. Zijn programma voor maandagavond vermeldt werken van Sweelinck, Fresco- baldi, Byrd, Rossi, Couperin, Bach en Scarlatti. De Doobie Brothers hebben er - ondanks constante toernees door de VS veel vertrouwen in. „Vóór het succes hadden we de drugs nodig om onze muziek mooi te vinden, om overeind te blijven, om door te kun nen gaan. Nu maakt het geen ver schil meer, nu is er zelfvertrouwen voor in de plaats gekomen en roken we alleen nog maar voor ons plezier Up-tempo-rock, soepeler op de plaat dan in de zaal waar er meer gestampt wordt, is hun stiel en ze hebben er villa’s in Californië en de „eeuwige dank” van duizenden fans mee verdiend. Veel geluk, erkennen de heren, is er wel bij gekomen, want alleen op voorspraak van een vriend kregen ze een auditie bij Warner vertegenwoordigd door de beroemde Piz zicato Polka en de onvergankelijk lijken de wals „An der schonen blauen Donau”. Het eerste werk, dat op deze avond tot uitvoering kwam, was de Symfonie in C grote terts (K.V.425), de zogenaamde „Linzer-symfonie van Mozart, pure rrfu- ziek van uitzonderlijke uitdrukkingsrijke schoonheid, volmaakt van vorm en op gebouwd volgens een verfijnde struc tuur. André Vandernoot heeft van deze symfonie een bijzonder fraaie uitvoering gegeven, treffend door uitnemende ver houdingen voor de klankkleur, de dyna miek en de expressiviteitsvariaties, alles op een uitnemend aan het karakter van de m uziek aangepast intensiteitsniveau. In deze uitvoeringstrant werden alle in strumenten betrokken, ook de pauken, die met een voortreffelijke dosering van de klanksterkte werden bespeeld, het geen op dit concert eveneens bij de vertolking van de andere werken, waar voor zij werden benut, kon worden ge constateerd. De sopraan Ursula Benz verleende aan het concert haar medewerking. Eerst bij de uitvoering van recitatieven en arias uit Mozarts opera „Figaros Hochzeit”, waarvoor zij met verzorgde stemklank en eenvoudige voordracht wel de sfeer benaderde, maar niet echt overtuigende typeringen met zegging bracht van de Gravin en van de page Cherubini, van wier rollen zij enkele gedeelten had gekozen. Volledig in haar element was Ursula Benz na de pauze, toen zij met onverbe terlijke voordracht, guitigheid en verlei dende charme Adèle uitbeeldde uit de operette „Die Fledermaus” met de aria’s „Mein Herr Marquis” en „Spiel ich die Unschuld vom Lande”. Voor deze spran kelende operette-kunst bleek zij ’n glans rijke, uitnemend aan dit muziekgenre aangepaste en technisch verrassend be heerste stem te bezitten. Haar optreden was verkwikkend en ontspannend en daarbij sloten André Vandernoot en het orkest zich voortreffelijk aan. Zij hadden te voren voor een goede stemming gezorgd met de pittige uitvoe ring van de ouverture voor „Die Fleder maus” en van de Pizzicato-polka, die een. bijzonder geacheveerde indruk maakte. En tenslotte kwam de lichte, deinende muziek-stroom van „der schonen, blauen Donau”, nog wel in een wat Nederlands aandoende vertaling, maar toch heel aantrekkelijk, in het bijzonder door de welluidende orkestklank. Het Oostenrijkse muziek-festijn wordt vrijdagavond in het Haarlemse Concert- het zijn taak naar behoren wil vervull- len. „Die taak wordt zowel door ons als de directeur gezien als het op een zo breed mogelijke schaal toegankelijk ma ken van de hedendaagse kunstonwikke- ling voor het publiek. Het museum werkt daarbij door ordening, selectie en accentuering opinievormend en vervult zodoende een maatschappelijke functie”, aldus het pre-advies. Dat deze taakstelling door het beleid van het museum wordt nagestreefd blijkt aldus het gemeentebestuur onder meer uit het bezoek, dat van 343.000 in 1966 tot bijfia een half miljoen in 1972 is gestegen. B. en W. vinden het evenmin als Van Antwerp n ideaal, dat een deel van de Amsterdamse gemeenschapsgelden die voor de aankopen van het Stedelijk Mu seum worden uitgetrokken bij de kunst handel terecht komen in plaats van bij de kunstenaar. „Maar aangezien de laatste jaren vrij wel alle kunstenaars wier werk ook maar enigszins van betekenis, onmiddellijk door de kunsthandel worden ontdekt en geannexeerd, is het niet duidelijk hoe de directeur van het museum dit euvel zou kunnen verhelpen”. Het gemeentebestuur is het voorts niet eens met de opvatting van Van Antwer pen, dat de basis van het beleid „zeer smal” is en er in feite van een ,eenmansbeleid’ kan worden gesproken. Het wordt in de praktijk gevoerd door de directeur samen met zijn staf. Vol gens B. en W. is er geen sprake van gebrek aan duidelijkheid in het mu seumbeleid. Meulenhof heeft de prijs van zijn „Meesters der Nederlandse vertelkunst na 1945” verhoogd van 13,25 tot 14,25. Ook kinderboeken worden duur der. Uit de lange lijst in het Nieuwsblad voor de boekhandel prikten wij „De koning van Katoren” van Jan Terlouw, een uitgave van Lemniscaat, verhoogd van 10,90 tot 11,50 (ruim 5 pet) en Honki-Ponki-boeken van uitgeverij Lan noo zijn gestegen van 9,90 tot 10,90. Vanwaar al deze verhogingen? Johan B. W. Polak van Athenaeum-Polak Van Gennep zegt er dit van: „Allereerst zijn de papierprijzen kolossaal gestegen, vooral de betere kwaliteiten. Die zijn 30 tot 40 pet omhoog gegaan. En dan is het nóg heel moeilijk eraan te komen”. „Maar ook de bindprijzen zijn ver hoogd. Ik maak u erop attent dat van „De taal der Liefde” alleen de gebonden editie in prijs is verhoogd, niet de uitga ve in paperback. Zo Inlijven wij toch binnen dé verhoging van 7 percent, die volgens de richtlijnen van het departe ment van Economische Zaken maximaal zijn toegestaan. Maar ik wil er wél bij zeggen dat de nieuwe uitgave in paper back nu 27,50 zal moeten kosten”. Sinds de gloriedagen van de gospel heeft de religieuze muziek zich aan het schootsveld van de pop(-ulaire) muziek onttrokken en daar heeft het overdadig veel voorkomen van de termen „Jezus” en „God” in veel pop van de afgelopen jaren niets kunnen veranderen al zou je uitzondering moeten maken voor de elpee „Jesus Christ Superstar”. de radio en tv en de concertzaal waar die massa zich van bedient. Vooral in de Verenigde Staten probe ren jonge, nieuwe religieuze bewegin gen hun overtuiging in een aantrek kelijk muzikaal pakket uit te dragen, muziek die vaak meer uitblinkt in- blijheid en spontaniteit dan in ritme en rock. „New Hope”, de Amerikaanse pop en soulgroep die van 18 december tot en met 30 maart door ons land trekt en volgende week donderdag 25 janu ari in Haarlem optreedt, onderscheidt menthol AMSTERDAM. Ook in de boek handel wordt de consument in deze dagen geconfronteerd met prijsverhogin gen. Zo is „De Kapellékensbaan” van Louis Paul Boon, verschenen bij De Arbeiderspers, verhoogd van 17,50 tot 18,50 (ruim 5 percent). „Krassen op de rots” van Hella Haasse, een uitgave van Querido, kost nu 16 (was vorig jaar 14,90, een verhoging van ruim 7 per cent). En „De Taal der Liefde” van Gerard Reve, uitgegeven door Athenae- um-Polak Van Gennep, kost nu 21,50 (was 19,50, een verhoging van ruim 10 percent). HAARLEM. Het gebeurt niet vaak dat er in Haarlem of omgeving van muziek uit Voor-Indië valt te genieten. ZERO is één van de weinige artistieke instellingen die nog wel eens enige pro paganda voor dit soort kunstuitingen wil maken. Dat is vrijdagavond ook het geval wanneer er in het gebouw aan de Bakenessergracht een Indiaas concert wordt gegeven. Er komt een groep van vier musici, te weten de zanger Abdul Gaffoor Kawa, de tabla-bespeler Yusuf Khan, de katak danseres Eva Rani Noorjaha, terwijl Neeltje de tamboera bespeelt- De in 1939 geboren zanger Abdul Gaf foor Kawa, maakte in 1972 zijn debuut in Europa. Hij gaf gedurende een viertal maanden voorstellingen en lessen in Amsterdam en reisde vervolgens naar Engeland en Amerika. Een jaar later keerde Kawa terug in zijn geboorteland, maar sinds drie maanden maakt hij weer een tournee. Zaterdagavond om 21 uur volgt een optreden van de groep Alias, die geïm proviseerde muziek speelt. Daarbij wordt gebruik gemaakt van thema’s uit de klassieke muziek, jazz, rock en ande re vormen van popmuziek. Alias, een groep die sinds kort bestaat, wordt gevormd door George Bretz, piano en elektrische piano; Allan Laurillard, tenorsaxofoon en fluit; Wil van Slogte- ren, gitaar; Kees van Zeist, drums en Marcel Hendriks op bas. Woensdag om 20 uur tenslotte een ingelast optreden van het folkduo Brown Flower uit Engeland. Toegang gratis.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 11