Ned. Kamerorkest voelt niets voor r regionale samenwerking met NPO van andre roussin Kleuren met flexibele Frans, landelijke Mary Flexa en THEATER MET „NINA” 'en ..WIJ HEBBEN EEN NATIONAAL KARAKTER” Nelly Boerée speelt al 28 jaar eerste trompet bij NPO L Teulings treft juiste toon met lichte Weltschmerz Bekroond met de Gouden Notekraker Sophia Loren nu ook in TV-film CONCERTGEBOUW HAARLEM 11 1974 DINSDAG 22 JANUARI 10 ipuipn (Van onze kunstredactie) (Van onze kunstredactie) Kijk vrij- Ise jen en van taf® ENGELENBERG Doelstraat 29 Tel. 023 - 312206 Haarlem Kies - Koopcentrum WAT JE FRANS MOLENAAR, de Amsterdamse couturier, ook wilt aansmeren, een grote flexi biliteit op het uitgebreide terrein van de mode, kunt je hem be paald niet ontzeggen. Deze eigen schap komt uiteraard twee keer per jaar tot zijn recht in de pre sentaties van zijn couture- en confectiecollecties en voorts met de regelmaat van de klok in de publiciteit komende ontwerpen, waarmee hij talloze vaderlandse mannelijke en vrouwelijke werknemers van efficiënte en vlotte bedrijfskleding voorziet. OVERVEEN Trompet spelen is niet voor de dames. Althans, dat vinden veel heren. Trompet spelen vergt om te beginnen uiterst krach tige longen. Zij die wel eens poog den een heldere klank aan het in strument te ontlokken, kwamen van een koude kermis thuis en ontdek ten alras dat het helaas slechts bleef bij wat schor gefluister. Trom pet spelen, zo betoogt men voorts, is vergelijkbaar met de arbeid die een mijnwerker verricht: In beide gevallen verspeelt men wagon ladingen calorieën. Welke theorieën men er ook over ophangt, feit blijft dat door de geschiedenis heen het bespelen van dit instrument is voor behouden aan de man. op een en kele uitzondering (harmonie, fan fare) na. NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKES AMSTERDAM Het Neder lands Kamerorkest heeft met ver wondering kennis genomen van een aantal suggesties die genoemd wor den in de nota over het toekomstige bestel muziekvoorziening in Noord- Holland. In deze nota, die op ver zoek van Gedeputeerde Staten is uitgegaan van de Culturele Raad Noord-Holland, wordt het Neder lands Kamerorkest genoemd met het Gewestelijk Orkest Zuid-Hol- land om samen met het Noordhol lands Philharmonisch Orkest be trokken te worden in een groot re gionaal en muzikaal verband. De nota is door een werkgroep als een advies gericht aan het provinciaal bestuur van Noord-Holland. De uit werking van de nota wordt ver wacht van het bestuur van het NPO. dirigent: André Vandernoot solist Herman Krebbers viool FLEXA EFFECT MUURVERVEN tech- lags? n dit d die ADVERTENTIE II Creatie in lila van Frans Molenaar. onder redactie van Bé ter Maat reke- maar Het Nederlands Kamerorkest in het Con certgebouw. David Zinman, een van de twee vaste dirigenten, daalt hier met Herman Krebbers de trap af. van 1040, naar lum- i het ken- iken- i a ls b.v., min. laris: t be- atige min bij na dand zerk- hou- o«m» ADVERTENTIE Mary’s Special Recipe Cosmetics be oogt voor de gebruikster een fris „buiten” gezichtje. Bent u derhalve op uw stadse, wellicht fletse koppie uitgekeken, wel dan weet u nu met mij welk „natuurlijk” recept u dient op te volgen. Oranje broekpak groene door- knoopjurk, eveneens van Frans Mole naar. ARNHEM. Het Parijse boulevard- toneel is een genre op zichzelf en waar schijnlijk een uitstervend genre, omdat het de weerspiegeling is van levensvor men die langzamerhand zelf ook aan het uitsterven zijn. Het boulevardtoneel in zijn „klassieke” vorm is onverbrekelijk verbonden met het werk van Georges Feydeau, die de motieven voor zijn stukken putte uit de merkwaardige nor men van de „belle époque” omtrent huwelijkstrouw en -ontrouw, zedelijk heid en onzedelijkheid, fatsoen en hui chelarij. over 30 musici. Met de huidige taken levert dit een maximaal aantal diensten voor de musici op. Bovendien brengt de grootte van het orkest met zich mee dat er geen rouleringsvrijheid bestaat. „De musici van ons orkest spelen altijd”, aldus de heer Bevaart. Grote bezwaren voert de orkestmana- ger aan tegen de samenstelling van de werkgroep. Deze bestaat zoals bekend uit de heer R. Mulder, directeur van het NPO, Hans Kox, artistiek adviseur van het NPO, een lid van de orkestraad, drie culturele ambtenaren en de heer H. Schaafsma, directeur van de Culturele Raad. „Ik vind deze commissie ver schrikkelijk' eenzijdig. Het zijn ongetwij feld capabele mensen, maar sprekend over het muziekbestel in Noord-Holland had men toch op zijn minst ook aan Amsterdam moeten denken. Een verte genwoordiger voor Concertgebouw Or kest, Amsterdams Philharmonisch Or kest en Nederlands Kamerorkest tesa- men zou toch wel op zijn plaats zijn geweest, evenals een vertegenwoordiger voor de vele koren waarvoor het NPO speelt en iemand van de ANOUK. Het is een eenzijdigheid die niet borg kan staan voor 100 procent deskundigheid”, aldus de heer Bevaart. Nog minder ziet hij in een opheffing van orkesten, met name de radio-orkes- ten. Bevaart: „De orkestleden zorgen voor een enorme muzikale uitstraling in hun gemeente en binnen hun gezin waar de muziek als het ware doorsijpelt. Dat is niet in cijfers te vangen, maar het is een maatschappelijke realiteit. Tenslotte is ook de werkgelegenheid één van de aspecten om de orkesten in stand te houden”. Eric van der Donk als de drukbezette minnaar en Ina van Faassen als Nina in het gelijknamige toneelstuk van André Roussin dat dezer dagen door Theater in première werd gebracht. DE VINDINGRIJKE EN steeds in een andere huid kruipende Frans heeft nu weer de aandacht op zich gevestigd met zijn nieuwe Haute Couleur, die hij dezer dagen, in sa menwerking met Flexa, introduceer de. De verbintenis resulteerde tot het presteren van vijf fonkelnieuwe, mo dieuze voorjaarskleuren, namelijk li la, orange, yellow, black en green. Zijn er wel eens opmerkelijke reacties geweest als zij als vrouwelijke trompet tist het podium beklom? „Nee, niet dat ik mij kan herinneren. Hooguit is er eens een schoolconcert, waarbij de kin deren zich een pukkel lachen als ik begin te spelen. Maar als ik dan uitleg ga geven, zijn ze snel weer ernstig.” Omdat er thuis niet voldoende geld was voor een uitvoerige muziekopleiding aan een conservatorium, heeft Nelly Boerée destijds staatsexamen in Den Haag gedaan. In de oorlogsjaren heeft zij tijdelijk in het Residentie-Orkest ge speeld, waar zij van Theo Laanen „veel belangrijke dingen” heeft geleerd, met name ademhalingstechniek. Direct na de oorlog ging zij weer terug naar het NPO, waar zij het nog steeds enorm naar haar zin heeft. Symfonie no. 22 Vioolconcert no. 2 Poèrne Symfonie no. 1 In het algemeen ziet de heer Bevaart onoverkomelijke bezwaren in de herzie ning van het orkestbestel. „Zoals de poolvorming wordt voorgesteld, voorzie ik praktisch bezwaren en opzichte van het repeteren. Neem nu een neutraal voorbeeld. Als er sprake zou zijn van het samengaan van het Frysk' Orkest en het Noordelijk Filharmonisch Orkest, waar zouden die orkestleden dan moeten repeteren? Wisselend in Leeuwarden of in Groningen? Dat gaat uren reizen per dag kosten”. NU WE TOCH ZO MET kleurtjes aan het stoeien zijn gaan we even op bezoek bij onze Engelse modevriendin Mary Quant die zich, zo u weet, eveneens met de cosmetische handel bezig houdt. Aan haar bekende serie Special Recipe heeft Mary nu zes nieuwe landelijke kleurtjes voor de ogen toegevoegd. Deze Cream Shadow is vervaardigd uit plantaardige ex tracten en natuurlijke kleurstoffen. Een vrouw die zich van deze fabels niets aantrekt, is de 51-jarige huismoe der Nelly Boerée uit Overveen. Al 28 jaar speelt zij de eerste trompet in het Noordhollands Philharmonisch Orkest. En het enige dat zij er van heeft overgehouden, is een grote liefde voor het instrument. Maandagmiddag heeft zij in De Brakke Grond in Amsterdam uit handen van IJf Blokker (Barend Servet) de Gouden Notekraker gekregen. Dat gebeurde tijdens de Nationale Reü nie van Musici en Artiesten in het kader van de actie „Beter uit met levende muziek” van de Nederlandse Toneelkun stenaars Bond (NTB). Mevrouw Boerée, moeder van drie zoons, zegt: „Inderdaad ben ik de enige solo-trompettiste in Nederland, mis schien wel de enige in Europa, althans ik heb nooit gehoord dat ik collega’s zou De verwondering bij het Nederlandse Kamerorkest ontstond in de eerste plaats over de opvattingen die de werk groep heeft over de taak van het in Amsterdam gevestigde orkest. De heer Jaap Bevaart, zakelijk leider van het kamerorkest: „Het is een grote misvat ting van deze werkgroep dat men denkt I VOLGENS FRANS MOLENAAR moet het voor iedere vrouw een feest zijn om in haar kleding met de kleur van haar omgeving te kunnen har moniëren en daarbij stelt hij dan meteen, dat het ook voor iedere man een feest moet zijn om daar naar te kijken. Om zulks even aanschouwe lijk te maken werden daarop vijf beeldschone mannequins ten tonele gevoerd. Vanzelfsprekend waren zij gehuld in niet minder beeldschone Molenaar creaties en even vanzelf sprekend waren daarvoor de hiervoor genoemde tinten gekozen. Als proef op de som werden deze vrouwsper- soontjes vervolgens tegen, in dezelfde kleuren met Flexa bewerkte panelen gevlijd en ziedaar, het levensechte bewijs! Gevolg: de heren der schep ping kunnen voor de grote schoon maak aan de slag om te laten zien wat zij van hun kleurig huiswerk weten te maken. Mochten pa of zoonlief nu nog niet voor de klus te vangen zijn, vast staat in ieder geval dat zowel de firma Sikkens, want die maakt per slot Flexa, als Frans Molenaar met dit experiment een modekleurig tijd perk heeft ingeluid. Het snelle veranderen van die normen in de tijd sedert Feydeau heeft het boulevardtoneel niet kunnen bijhouden, ondanks enkele geslaagde pogingen in die richting. Voor zo ver er nu nog nieuwe boulevardblij spelen in Parijs worden geschreven en gespeeld (wat ook kwantitatief sterk terugloopt), gaan ze meestal nog steeds uit van de veronder stelling dat driekwart van Parijs, voor zo ver het zich zulks financieel kan veroorloven, ’s middags om vijf uur echtbreuk pleegt en de rest van de dag gebruikt om dat te organiseren. Daarbij weet iedereen, ook de schrijvers van die stukken, dat de werkelijkheid wel een klein beetje anders is. André Roussin (die juist vandaag zijn dat het Nederlands Kamerorkest een regionaal orekst is. Wij hebben van het ministerie de opdracht gekregen daar te spelen waar de grote orkesten normaal niet komen. Bekijkt u ons speelplan voor dit jaar: we zijn te horen van Axel tot Winschoten, van Den Helder tot Nijmegen. Daarnaast hebben we onze abonnementsconcerten in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Het zal duide lijk zijn dat we een nationaal karakter hebben. Dat blijkt ook uit de begeleidin gen van de Nederlandse Opera Stichting waarmee we op verschillende plaatsen spelen. Voeg erbij de plaatopnamen die we voor Philips maken en waaraan we tot 1978 contractueel zijn gebonden en u ziet dat onze orderportefeuille tot de rand is gevuld”. Het Nederlands Kamerorkest beschikt Volgende maand zal het bestuur van het Nederlands Kamerorkest zijn bezwa ren tegen de nota naar voren brengen en advies uitbrengen over de positie van het orkest in Noord-Holland. Gezien bo vengenoemde bezwaren zal dat advies zeker negatief zijn inzake een samen werking tussen NPO enerzijds en het Gewestelijk Orkest en Kamerorkest an derzijds. Bevaart: „Al zouden we het willen, dan zou het noge niet kunnen door tijdgebrek”. hebben. Ja, direct na mijn middelbare school kon ik bij het NI?O komen. Ik was toen 17, ik had drie jaar les gehad. Ach ja, behalve hard studeren en een fikse dosis doorzettingsvermogen moet je ook een beetje geluk hebben.” Dat regelmatig trompet spelen een goede conditie vereist, is ook volgens Nelly Boerée waar. Zij zwemt en wan delt veel. „We worden wel eens vergele ken met topsporters en daar zit wat in, al wordt er aanzienlijk meer aandacht aan de topsport besteed. Toch wil ik benadrukken dat het niet alleen gaat om hard blazen. Het gaat vooral om de ademhalingsbeheersing. Yoga-adem- halingsoefeningen zijn fantastisch voor een trompettist.” De Nederlandse Toonkunstenaarsbond heeft de Notekrakers-prijzen ingesteld om er toonkunstenaars mee te eren, die veel voor de „levende muziek” in Neder land betekenen. Die levende muziek is nog steeds in een gevecht op leven en dood gewikkeld met de mechanisch voortgebrachte klanken, die steeds meer terrein gaan winnen. Doordat Nelly Boerée „levende mu ziek” voortbrengt, heeft zij weinig tijd om haar nieuwsgierigheid naar avant- gardistische muziek te bevredigen. „Ja, daar zou ik graag veel van horen, niet dat alles even goed is, maar ik vind het reusachtig interessant. Verder heb ik geen speciale voorkeuren voor muziek stukken of composities, hoewel ik me wel altijd heb toegelegd op Bach. Het enige waar ik mij wel eens aan heb geërgerd tijdens mijn loopbaan, is de wijze waarop sommige amateur-dirigen- ten de toon aangeven. Met die dirigenten heb je als provinciaal orkest nu eenmaal meer te maken dan een Residentie- of Concertgebouworkest.” IJf Blokker met twee „Gouden Note- krakers” van de Nederlandse Toon kunstenaarsbond, gistermiddag uitge reikt aan de trompettiste Nelly Boerrée en de jazzmusicus Boy Edgar. „Houdt u mij ten goede, ik heb niets tegen het NPO, maar dit rapport ademt helemaal de geest van hoe het NPO coüte que coüte in stand moet worden gehouden. Ik zie trouwens niet in waar om men juist ons orkest hier heeft genoemd. Misschien is het een kwestie van afturven geweest en hield men uit eindelijk het Nederlands Kamerorkest over. Het feit dat men ons in het geheel niet heeft gekend in de voorbereidingen van de nota is in dit verband tekenend. Ik heb de inhoud van de nota via de krant moeten vernemen. Dat noem ik een opmerkelijke zaak”. 63e verjaardag viert) is in de loop van zijn leven van avantgardistisch regisseur en hater van het boulevardtoneel, gelei delijk naar de vijand overgelopen en zelf een virtuoos schrijver van boule vardblij spelen geworden. Daarbij heeft hij de verouderde uitgangspunten niet helemaal verworpen, maar ze wel met satirische middelen belachelijk gemaakt. In zijn „Nina”, dat al meer dan twintig jaar oud is, speelt het klokje van vijven nog altijd een belangrijke rol, hoewel Roussin, door de situatie tot een toppunt van onzinnigheid op te voeren, duidelijk laat merken dat hij er zelf niet aan gelooft. De hoofdpersoon is een rijke en voor de vrouwen blijkbaar onweerstaan bare vrijgezel, die zijn (getrouwde) vriendinnetjes in series van drie per dag afwerkt. Een paar van de bedrogen echtgenoten willen hem daarvoor met de dood bestraffen, maar Nina, een van de ontrouwe dames, komt altijd precies op tijd binnen om dat te verhinderen. Nina is niet alleen in dat opzicht een heel efficiënt persoontje, zij munt ook uit door een grote handigheid in het verple gen van haar man en het charmeren van haar minnaar en door een onstuit bare woordenvloed vol van de meest absurde logica. Door dat alles oefent zij een ware liefdesterreur uit over man en minnaar, die dan ook gezamenlijk tot de conclusie komen dat ze beter haar dan elkander uit de weg kunnen ruimen. Natuurlijk lukt dat ook al niet en even natuurlijk is Nina tenslotte de stralende overwinnares op beide fronten. Het knappe van Roussin is, dat hij van zo’n nonsensicale handeling toch een aanvaardbaar stuk weet te maken, waarbij het de toeschouwer nauwelijks stoort dat de vijf personen, die er in voorkomen, eigenlijk geen van allen eni ge overeenkomst vertonen met gewone, bestaanbare mensen. Het zijn produkten van Roussins fantasie, die alleen in menselijke lichamen zijn gestoken, maar verder uitsluitend dienen als spreekbui zen van zijn speelse humor en zijn satirische kijk op mens en samenleving. Daarmee stelt hij heel zware eisen aan de acteurs, die de taak hebben deze onbestaanbare figuren zó te vertolken, dat het publiek er in trapt en werkelijk een paar uur lang gaat geloven dat Onze-lieve-heer, mijlen ver buiten de normale samenleving, ook zulke rare kostgangers heeft. Dat doel is aardig bereikt in de opvoe ring die de toneelgroep Theater (15 jaar na de première bij de Nederlandse Co- medie) zaterdagavond in de Arnhemse Stadsschouwburg heeft gegeven. Jan Teulings. die al enige keren met succes werk van Roussin heeft geregisseerd, had met zijn regie precies de juiste toon en de juiste sfeer gteroffen, half sati risch, half kluchtig, met af en toe een tikkeltje niet-serieus-bedoelde „Weltsch merz”, het geheel omgeven door een juweel van een decor van Frans Vosse, waarmee die toon en die sfeer al dade lijk precies werden aangegeven. Onder de spelers blonk vooral Ton Kuyl uit door zijn verrukkelijk spel als Nina’s snipverkouden slappeling van een echt genoot, die na zijn mislukte poging tot moord de grootste bewonderaar van zijn rivaal wordt. Nina zelf werd met veel temperament en charme, maar af en toe iets te haaibaaierig om die charme ge heel tot haar recht te laten komen, gespeeld door Ina van Faassen. Eric van der Donk was de druk-bezette minnaar die eigenlijk genoeg van het minnen heeft, maar er toch niet mee kan ophou- den, een au fond tamelijk vervelende rol, waar Van der Donk toch nog zoveel mogelijk humor uit haalde. Willem Paul Edelman had een aardige scène als de tweede bedrogen echtgenoot en Jan Teu lings zelf had een werkzaam aandeel in het uitstekende ensemblespel als een dwaze inspecteur van politie. SIMON KOSTER LOS ANGELES (AP). De Italiaanse actrice Sophia Loren gaat optreden in de tv-bewerking van Noel Cowards „Brief Encounter”, aldus heeft de Nationale Broadcasting Company maandag be kendgemaakt. Het is de eerste maal dat de actrice in Amerika op het televisiescherm te zien zal zijn. De opnamen zullen in Engeland wor den gemaakt. Wie de mannelijke hoofd rol zal spelen in het simpele en verfijn de verhaal is nog niet bekend. „Brief Encounter” gaat over de ont moeting, op een Londens spoorwegstati on tijdens de tweede wereldoorlog, van een gehuwde vrouw en een eveneens gehuwde arts. Het verhaal is jaren gele den in Engeland verfilmd. vrijdag 25 januari 1974 - 20.15 uur Vierde concert serie C programma Haydn van Hemel Chausson Shostakowitch Entrée 4,(a.i.) c.j.p. geldig Kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13, Haarlem, van 10 - 15 uur. Telefonisch 32 09 94 van 12 - 15 uur. f I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 11