Culturen beïnvloeden elkaar in
Kleden van Bep Roorda en
bronzen van Kees Verkade
kleuretsen van Ru van Rossum
lN
Kort geding sexfilm
zou testcase zijn
HAARLEM
Filmfesti valstad
ER OP UIT BIJ REGEN!
IT
Oostenrijk
vakantierijk
en
Oostenrijk
vakantierijk
o rustige droo-
Oostenrijk
vakantierijk
x-; wakantieoorde
{\^vefWeintebere7^
1ST
.30 uur.
te we-
rijks
te tele-
woning
r
Film in 74
11
Boeiende expositie in Galerie Mare
In Galerie Eijlders
FILMHUURDER VALT KEURING AAN
DAN
Minie Movie
Foto en film
en
op
Vakantie '74
urs
Pompeiï-expositie
groot succes
foto
film
Jan Arends overleden
F
■te
I
pp
WOENSDAG
23
JANUARI
1974
10
Boeiende koppen
>53
Onder redactie van J.P. Bos
«f
ZANDVOORT Bep Roorda uit
Heemstede exposeert tot 10 februari
haar wandkleden in Galerie Eijl
ders, gecombineerd met bronzen
van Kees Verkade uit Zandvoort.
Een goede combinatie, want deze
twee kunstuitingen zijn eikaars
complement omdat de kleden non-
figuratief zijn in tegenstelling tot
het realisme van de beelden en
tevens vullen ze elkaar aan door de
aard van het gebruikte materiaal.
IN HET WEEKEINDE van 15
tot 17 februari is Haarlem het
toneel van twee amateurfilm
festivals. Behalve het driedaagse
Mini Movie Festival dat door De
Witte Bioskoop en de Toneel
schuur wordt opgezet als tegen
hanger van officiële amateur
festivals, zoals die jaarlijks door
de NOVA worden gehouden, is
er op zondag 17 februari de Film
In 74 van de Filmgroep Neder
land, in samenwerking met een
aantal filmclubs in Noord- en
Zuid-Holland. Over het Mini
Movie Festival schreven wij al
uitvoerig op vrijdag 4 januari.
HAARLEM Ru van Rossem
exposeert tot 20 februari zijn kleur
etsen in Galerie Mare. Zijn werk
was in vorige jaren al eerder te zien
in galerieën in deze omgeving en
nadat ik er toen al enthousiast over
schreef, kan ik nu alleen maar zeg
gen dat zijn werk een steeds die
pere indruk maakt. Hij is niet alleen
een vakman, die zijn druktechniek
heel knap uitbuit, onder meer door
diepe reliëfs toe te passen. Ook zijn
bestorven kleuren zijn prachtig.
Tenslotte heeft zijn werk ook een
ideeënwereld ten grondslag, die
heel boeiend is.
wl
ADVERTENTIE
ook bijvoorbeeld
is
ADVERTENTIE
aar eervol
HEIN STEEHOUWER
ADVERTENTIE
r
ien van de
i des pas
Beverwijk,
na
pgeen
kunt,
ir
Fspraak
De impressie van een stierengevecht in
Spanje op een van de kleuretsen van Ru
In het gebouw wordt een crèche
ingericht, waar de kleintjes onder
toezicht worden beziggehouden. Alles
is aanwezig, tot schone luiers toe,
aldus de organisatie.
Oostenrijks Toeristenverkeers-Bureau,
Singel 464, Amsterdam. Tel. 020-255933.
urant
;ns
t
t je
hoor
id uit
lar
iken.
OostenrijksToeristenverkeers-Bureau,
Singel 464, Amsterdam. Tel020 - 255933.
RN
108.
Mr. Pruim die namens de staat en de
keuringscommissie sprak, uitte de vrees
dat als mr. J. H. C. Slotemaker (presi
dent van de Haagse rechtbank) de vor
dering van Cupido Films mocht toewij
zen in de toekomst talrijke filmverhuur
ders die het oneens zijn met een afkeu
ring bij de rechter zouden aankloppen.
„Ik heb zo het gevoel dat het bij Cupido
Films niet alleen om deze film gaat,
maar dat deze zaak is bedoeld als een
testcase”.
OP DE IDEEËNMARKT voor Recre.
atie en Toerisme „Vakantie’74”, die
van donderdag 31 januari tot en met
zondag 3 februari gehouden wordt in
de Julianahal in Utrecht, is de Stich
ting Amateurfotografie aanwezig om
de grote groep fotografen en smalfil-
mers de helpende hand te reiken.
Allereerst met neutrale (dus merklo-
ze) voorlichting die kan leiden tot
beter geslaagde foto’s en films. Hier
voor zijn om. ’tipfolders’ en schrifte-
Hjke minicursussen over fotograferen,
filmen, het werken in ee donkere ka
mer en het maken van een k'lankdia-
serie beschikbaar.
Ru van Rossem heeft zijn kleuretsen in
tal van musea en galerieën in drie
continenten geëxposeerd. Hij won er
veel medailles en biënnaleprijzen mee.
En dat is dan allemaal terecht, want de
aard van zijn werk brengt een mogelijk
heid tot rulime bewondering met zich.
Hij laat zich namelijk voeden door idee-
en uit vele culturen. Zijn werk herin
nert evenzeer aan rotsholtekeningen,
Namens Cupido Films stelde mr. J.
Wijngaarden gisteren voor de recht
bankpresident dat krachtens het bio-
scoopbesluit de redenen voor niet toela
ting van de film zo nauwkeurig moge-
Ijik moet worden omschreven. „Wij be
grijpen echt niet waarom de film is
afgekeurd, en nu wij de redenen daar
voor niet kennen kunnen wij de film bij
herkeuring onmogelijk verdedigen. De
keuring hanteert trouwens een beleid
waar geen mens uit wijs kan worden”,
aldus mr. Wijngaarden. Cupido eist in
dit kort geding nietig verklaring van de
keuring en herkeuring van de film en
toelating van de rolprent voor openbare
vertoning, ofwel tenietdoen van de twee
keuringen en een herkeuring waarbij
een uitvoerig rapport wordt verstrekt
indien de film dan weer zou worden
afgekeurd. De verboden film is opge
bouwd uit tien korte filmpjes, waarvan
volgens seksuologen sommige een paro
die vormen op de sexfilms en andere
een zodanige poëtische verbeelding van
de liefdesverlangens weergeven dat er
van abstractie sprake is.
Namens de staat en de filmkeurings
commissie stelde mr. J. Pruim dat de
eisen van Cupido Films moeten worden
afgewezen, alleen al omdat de staat geen
zeggenschap over het werk van de auto
noom operererende filmkeuring heeft en
IN DEZE TOT DUSVER vrijwel vorst- en sneeuwloze winter worden we met
regen niet karig bedeeld. Amateurfotografen en -filmers zijn onder deze om
standigheden nog maar al te vaak geneigd om hun camera op non-actief te
houden. Maar als de regen ophoudt of minder wordt, zijn er buiten heel wat
foto- en filmgenieke onderwerpen te vinden. Gewone dingen worden schoon en
helder. In de stad kan de kleurenwerker zijn hart ophalen. De kleuren van
reclamelichten, paraplu’s, regenjassen, auto’s en bussen reflecteren in plassen
en op het natte asfalt en worden bewegende patronen. De kleuren buiten de
stad zijn meestal stemmiger, maar daarom niet minder mooi dan de heldere
kleuren van de stad. Hier gaat het meer om de fijnheid; weinig felle kleuren
in een compositie van grijs en bruin. Deze tijd is ook erg geschikt om eens de
structuur van steen, hout of schors te bekijken of composities die gevormd
worden door de bladerloze bomen al of niet met onkruid of onderbegroeiing.
Ook voor zwart-wit-werkers een uitdaging. En, zoals de foto toont, kan regen
een alledaags gebeuren als het voeren van de eendjes een extra dimensie geven.
De paraplu versterkt de diagonale lijn in de compositie.
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG. De 226.624 bezoekers
van de grote Pompeii-tentoonstelling in
het Haagse Gemeentemuseum waren
voor bijna de helft (104.000) jongeren
met een cultureel paspoort of in groeps
verband, en ouden van dagen. De direc
tie, die spreekt over het grootste ten-
toonstellingssucces dat Den Haag ooit
gekend heeft, is vooral met het grote
aantal jongeren bijzonder blij.
Van 9 februari tot 5 mei houdt het
Haags Gemeentemuseum een overzichts
tentoonstelling van werken van Paul
Klee. Ook dat wordt een belangrijke
aangelegenheid. In verhouding tot ande
re Klee-tentoonstellingen is de omvang
(132 werken) gering. Gekozen is voor
een presentatie van alle perioden, tech
nieken en stijlen. In twee aparte zalen
wordt met tekstborden en foto’s een
beeld gegeven van de invloed die Klee
heeft gehad op de moderne kunst en
van zijn kunst-theoretische uitgangspun
ten.
geen voorselectie, er zijn ook geen
prijzen en de films worden dan ook
niet beoordeeld door een jury. De
makers kunnen hun film wel. als zij
daarop prijs stellen, in discussie bren
gen. Daarvoor zijn ervaren hobbyfil-
mers aanwezig als discussieleider. De
toegangsprijs is voor niet-deelnemers
2,50, terwijl kinderen onder de tien,
die in gezinsverband meekomen, gra
tis toegang hebben. Wie een film
vertoont, betaalt 5 inclusief toegang.
Wie het zelf vertonen van de films
met eigen projector bezwaarlijk
vindt, kan gebruik maken van de
aanwezige projectoren. Dit moet op
het inschrijfformulier worden aange
geven. In elke zaal is een versterker
aanwezig waarop de eigen geluidsap
paratuur kan worden aangesloten.
omdat de filmkeuring geen rechtsper
soonlijkheid heeft. Bovendien heeft de
filmmaatschappij niet voldaan aan het
voorschrift dat bij de te keuren film ook
een volledige lijst met in de film ver
toonde tekst en ondertiteling ingeleverd
moet worden. Dat bleek echter slechts
een formeel vereiste want de secretaresse
van de keuringscommissie verklaarde
ter zitting dat bij films waarvan de beel
den goedgekeurd worden en waarbij de
„titellijst” ontbreekt, actheraf gevraagd
wordt die nog eve ntoe te sturen.
Het voor Cupido belangrijke punt, dat
bij de afkeuring geen uitvoerige motive
ring is gegeven, berust volgens mr.
Pruim op een misvatting. Zijn stelling is
dat de filmkeuring helemaal niet ver
plicht is bij afkeuring van een rolprent
een motivering aan de aanbieder van die
film te geven en gebeurt dat ook niet.
De filmkeuring kent alleen een formu
lier met een uitvoerige motivering voor
intern gebruik. Alleen indien een film
met bepaalde coupures wel toelaatbaar
zou zijn, wordt dat de aanbieder van
deze film meegedeeld. Maar deze film
van Cupido was in zijn geheel ontoe
laatbaar, aldus mr. Pruim. Hij vond het
vreemd dat Cupido niet gevraagd had
bij de herkeuring voor een toelichting of
verdediging te mogen zorgen. „Dat kan
trouwens nog, als Cupido een willekeu
rige wijziging in de film aanbrengt en
hem dan als nieuwe film opnieuw ter
keuring aanbiedt”, aldus mr. Pruim.
Andere uitgaven van de Stichting
zijn (tot nu toe) zes fotoroutefolders,
samengesteld in samenwerking met
de ANWB en Provinciale dan wel
treek VW’s. De fotoroutes zijn
uitgezet in Groningen, Drenthe, Over
ijssel Gelderland, Noord-Holland en
Zeeland. De route in Groningen is
opgezet als wandeling en de overige
kunnen per auto of fiets gereden
worden.
Op het gebied van fototoerisme
heeft de Stichting Amateurfotografie
ook met de ANWB samengewerkt bij
de herdruk van de vouwbladen, be
horend bij de 40 toeristische autorou
tes van de ANWB. Zowel in de tekst
als op de kaart van elke herdrukte
uitgave wordt nu ook informatie ge
geven over fotogenieke objecten en
trajecten langs de route. Deze vouw
bladen zijn verkijgbaar bij alle
ANWB-kantoren en in de stand van
de ANWB op „Vakantie’74”.
Evenals aan „Vakantie’73” zal ook
deze beurs een fotowedstrijd verbon
den zijn; de .spelregels’ hiervoor zijn
bij de fotowinkelier en in de stand
van de Stichting Amateurfotografie op
„Vakantie’74” verkrijgbaar, terwijl ze
bovendien zijn opgenomen in de
krant .„Om uw vrije tijd”, die onder
andere bij de NS.-ANWB- en WV-
kantoren te verkrijgen is.
„Vakantie ’74” heeft de volgende
openingstijden: donderdag 31 januari
tot en met zaterdag 2 februari dage
lijks van 10-22 uur, zondag 3 februari
van 10-17 uur.
„Home-run” heet deze bronzen impres
sie van een baseballspeler door Kees
Verkade.
Seisal, ruwe wol en dergelijke materi
alen, meestal in strengen en vaak in
reliëf opgebracht, gebruikt ze op een
ondergrond die ze soms zelf op het
getouw heeft gezet, maar soms ook ge
vlochten door geplastificeerd kippengaas.
In het algemeen zijn haar kleurstellin
gen sober, soms met een kleurige uit
schieter en de totaalindruk wordt dan
ook voornamelijk bepaald door de struc-
De Film In 74 heeft van 10 uur af
plaats in het gebouw van de Pedago
gische Academie op de hoek van
Leidsevaart en Schreveliusstraat. Er
kan zo nodig in drie zalen worden
gedraaid, zodat er zeker honderd
films kunnen worden verwerkt. Ie
dereen die het filmen als hobby beoe
fent, kan hier zijn produk'ten zelf
vertonen of laten vertonen. Er is
tuurverschillen van het materiaal en het
toepassen van reliëf.
Kees Verkade is met zijn bronzen
zowat een vaste gast in deze galerie en
dus is zijn werk al vaak in deze kolom
men beschreven. Ook nu weer veel
„sportieve” beelden, waarin als altijd
weer de dynamiek treft. Verkade heeft
een heel raak vermogen om bewegingen
te suggereren, vaak door de expressie
van zijn vormen iets op te voeren in de
richting van het karikaturale. Valpartij
en van judo-spelers, hardlopende base-
ballspelers krijgen een extra-accent door
gerekte ledematen en andere expressie
middelen.
ons via zijn beeldenreeksen, dat de her
innering a an de Babyloniërs via hun
spijkerschrift, door hem in reliëf gesug
gereerd, een deel van onze geest is
gebleven. Hij etst beelden, die op frag
menten van tempelwanden lijken, op
inscripties in vergeten talen. Soms vind
je bij hem fossiele resten, die hij op zijn
bladen nieuw leven inblaast.
Oerreligie spreekt hem aan, evenals
oermagie en hij treft die heden ten dage
weer opnieuw in Spaanse stierengevech
ten. Hij brengt due op een archaïsche
wijze in beeld, alsof hij er in het rijk
van koning Minos op Kreta al eerder
mee had kennis gemaakt. Zo’n blad is er
overigens ook, de Minotaurus en Ariad
ne, gecombineerd met het mythische la
byrint.
En dan stuiten we op het geheim van
deze kleuretsen. Door de stijl, die het
antieke en het moderne verbindt, krij
gen zijn voorstellingen die archetypi
sche werking. Ze zijn door het frag
mentarische en gecombineerd weergeven
een deel van een schijnbaar vergeten
droom. Soms zijn het slechts gesluierde
beelden, die we vaag in onze geest
terugvinden, soms ook zijn ze pregnant
duidelijk. Dat hangt van onze eigen
bewustwording af. Ru van Rossem ont
sluiert die beelden en hij nodigt de
kijkers als het ware uit zelf op (inner
lijk) onderzoek uit te gaan en ons meer
bij oersymbolen en voorstellingen be
trokken te voelen.
HEIN STEEHOUWER
Behalve deze beelden troffen me een
paar heel boeiende koppen, een portret
van Wim Steyn (al eerder gezien),
„Astrid” en een Indianenkop. Ook daarin
weer een spontane toepassing van de
stijl van Verkade, nu echter zonder de
dynamiek, maar toch heel levendig van
expressie.
klassieke kunst als
kunst van Azteken.
Op één blad vind je een mandala-
vorm, die aan het verre oosten herinnert
tot een nieuwe eenheid gebracht met
een middeleeuws kerkvenster, een in
druk uit Assisi. Zo’n blad is daardoor
tijdeloos geworden en het tijdeloze is
het eeuwige, maar dan in menselijke
maat vertolkt.
Ru van Rssem verplaatst ons door de
tijden. Hij doet ons voelen, dat de rots-
holtekenaar nog in ons leeft. Hij vertelt
Oostenrijks Toeristenverkeers-Bureau,
Singel 464, Amsterdam. Tel. 020-255933.
De meeste bekendheid verwierf
Arends echter met „Keefman”, een ver
halenbundel die twee jaar geleden bij
zijn uitgever verscheen. In Keefman
staat het thema centraal van de contact
schuwe zonderling die aan de rand van
de maatschappij zijn armetierig leven
leidt. De hoofdfiguur komt soms in
conflict met die maatschappij, een con
flict dat steeds beslecht wordt door de
komst van verplegers of politie-agenten
die hem meenemen naar een psychiatri
sche inrichting. Arends, die zelf jaren
lang psychiatrisch is verpleegd, heeft in
deze bundel veel autobiografisch materi
aal verwerkt.
Vandaag, zo werd door de Bezige Bij
bekendgemaakt, zal zijn bundel „Lunch
pauzegedichten” warden uitgebracht.
Van Beb Roorda zijn het wandkleden
van het zelfde soort, als ze kort geleden
in de Vishal had hangen tijdens de
aankopen-tentoonstelling. Ze werkt in
eenvoudige groot gehouden vormen,
soms mathematisch rechthoekig, soms
ook in golvende partijen. Ze gebruikt de
materialen en technieken die momenteel
„en vogue” zijn in een algemeen aan
vaarde stijl die langzamerhand steeds
dichter bij de kunstnijverheid is komen
te liggen.
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM. Maandagavond
in Amsterdam onverwachts overleden de
auteur Jan Arends. De schrijver, die 48
jaar oud is geworden, debuteerde aan
het einde van de jaren ’50 met een
novelle, getiteld „Lente-Herfst”. Halver
wege de jaren ’60 volgde een tweetal
dichtbundéls bij de Bezige By.
DEN HAAG. (ANP) De president
van de rechtbank in Den Haag zal
dinsdag 29 januari uitspraak doen in het
kort geding dat Cupido Films B.V. tegen
de staat en de Centrale commissie voor
de filmkeuring heeft aangespannen over
het afkeuren van de film „The Best of
the New York erotic Filmfestival”. Cu
pido zag deze film, die zij 14 februari in
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag,
Utrecht, Nijmegen en Groningen zijn
Nederlandse première wilde laten bele
ven, door de filmkeuring voor openbare
vertoning verboden met als motivering
„in haar geheel en in haar onderdelen in
strijd met de hier te lande geldende
goede zeden”.
Op de Film In is een speciale
informatiestand, waar hobbyfilmers
alle informatie over hun hobby gratis
kunnen krijgen.
Het contactadres voor de Film In
is: Jan A. Kleyn, Twisk'eweg 150,
Zaandam, telefoqn 075-166670 waar
ook het inschrijfformulier kan wor
den aangevraagd. Formulieren zijn
tevens bij de secretariaten van de
meewerkende filmclubs verkrijgbaar.
Wat de Filmgroep Nederland be
treft, wordt Haarlem het bolwerk
voor de amateurfilmers. Zij betreurt
het echter wel dat de andere Haar
lemse filmclub zich uit de organisatie
heeft teruggetrokken, daar men het
niet eens is over de gekozen datum.
(Aanvankelijk was 3 februari gep-
pland).
■■yv