Danscentrum Pointers: aanstekelijk scatten met nieuwe balletten Sterrenfilm NOS-socioloog wil vier radiozenders Harde porno toch in bioscoop m „SJr Wtntoom’’ WFTF5 Wfl/» jauberge Iraitouöe SONGS UIT JAREN ’30 IN TROPENMUSEUM „Besloten” voorstellingen van „Deepthroat” 15 1974 VRIJDAG 2 5 JANUARI 04 in Amsterdam Filmmuseum TERWIJL CUPIDO FILMS in Amsterdam (dir. C. Koppies) een kort geding heeft aangespannen tegen de Centrale Commissie voor de Filmkeuring en de Staat der Nederlanden vanwege het verbod tot openbare vertoning van „The Best of the New York Erotic Film festival”, kan men straks langs een omwegje in The Movies „Deep Throat” gaan zien, volgens kenners een hoogtepunt van wat in vak termen „harde pornografie” heet. Koppies had zijn hoogtepunten van het Erotisch Filmfestival in New York al klaar liggen voor vertoning in het Amsterdamse Leidseplein Theater, het Rotterdamse Calypso, Bijou in Den Haag, Scala in Nijmegen, Camera in Utrecht en Gro ningen. Maar Goedings van The Movies is zo verstandig geweest de Centrale Keuring niet lastig te vallen met „Deep Throat” en hij laat de film nu zien op de bekende besloten manier, waarbij de be zoeker voor een kleine verhoging van zijn entreebiljet lid van een club wordt, waar geen keuringsnormen de pret kunnen verstoren. Rabbi Jacob Twee mensen England made me Libido Nachtvoorstellingen JA Danseres in „Deep Canticle”. ADVERTENTIE verzwegen woes- maar Santpoort CEES STRAUS. FM-ontvangstmogelijkhe- ADVERTENTIE I Van links naar rechts Ruthy, Anita, Bon nie en June Pointer tijdens hun optreden in de aula van het Tropenmuseum. Peter Finch als Krogh ontmoet Michael York als Farrant. Scène uit „England made me". Heeft „De Stoeterij” voor recepties, diners en koude buffetten voor grote en kleine gezelschappen uur zijn, één de gebruikelijke nachtelijke voorstel lingen, waaraan in The Movies is toegevoegd (op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondagnacht „Le Maman et le Putain’. sonltalr.markt voor verdien hel tolvers Vergierdeweg 250 hk. Vondelweg Haarlem-N. *Tel. 370496 Geopend: ma. t/m vrij. 12-6 uur. Zaterdags 9-6 uur. Sterrenfilm. De Amerikaanse film regisseur Sidney Lumet gaat een thriller maken va het boek „Murder on the Oriënt express”, van Agatha Christie. Tal van sterren zullen in de film mees pelen, zoals Lauren Bacall, Ingrid Berg man, Jacqueline Bisset, Vanessa Redgra ve, Sir Ralph Richardson, Richard Wid- mark en Michael York. programma moeten uitzenden. Voor de lichte muziekzender zou volgens het rapport een volwaardige AM-golflengte gevonden moeten worden. AMSTERDAM Popmuziek ondergaat soms de meest wezens vreemde invloeden. Neem de Poin ter Sisters. Ze hebben via de gospel (als dochters van een domineesecht paar uit Amerika) ontdekt dat je met rock als basis een hoop leuke liedjes uit de jaren ’20 en ’30 in een fris ruikende overjas kan steken. Ze zijn tevens in de geschiedenis van de jazz gedoken en merkten dat er op het eind van de jaren ’30 en in de jaren ’40 flink wat aan scatten werd gedaan. Al deze elementen zijn in hun muziek terug te vinden. gramma’s en schoolradio. Van bijvoor beeld 07.00 tot 09.00 uur en na 20.00 uur zou deze zender het programma van de klassieke muziekzender kunnen overne men. Voor kunnen spelen, regisseurs die niet kunnen regisseren, scenaristen die geen verhaal kunnen schrijven. Wat overigens geen bezwaar is om met al die tekorten miljoenen te verdienen. Porno wordt aan de lopende band gemaakt en tegen hoge prijzen en in de vorm van korte, hitsige filmpjes in wat dompige zaaltjes in alle hoofd steden ter wereld vertoond. Dat „Deep Throat’ al bij voorbaat zoveel aandacht heeft gekregen ligt in het feit dat regisseur Gerard Damiano een film van ongeveer 60 minuten heeft gemaakt en getracht heeft met wat humor de zaken waar het in de film eigenlijk om gaat wat te relati veren. Een speelfilm is het weliswaar nog niet geworden, maar wel is het Damiano gelukt zijn film buiten het pornocircuit in enkele New Yorkse bioscopen geplaatst te krijgen (zij het met eindeloze processen), waar „Deep Throat” in korte tijd aan de top van de kassa-successen kwamen te staan. zou de wanneer Hendriksen is tot zijn plan gekomen o.a. naar aanleiding van het feit dat er steeds minder naar de radio wordt ge luisterd, met name naar Hilversum 1 en 2 (mede als gevolg van de nachtuitzen- dingen op Hilversum 3); de verwachting, dat Radio-Veronica binnenkort zal ver dwijnen en het Veronica-publiek vrijwel geheel zal overgaan naar Hilversum 3; de buiten de omroep bestaande plannen om te komen tot een Veronica-vervan- gende pop-zender en een klassieke mu ziekzender. Volgens het rapport zou in het kader van een herstructurering ge streefd moeten worden naar vier lande- Blijkens het rapport zou de lichte muziekzender overdag, wanneer vol doende andere keuzemogelijkheden voor het publiek aanwezig zijn, pop-muziek moeten uitzenden, ’s Nachts zou deze zender een meer algemeen licht muziek- HILVERSUM (ANP). De NOS-socio- loog drs. P. Hendriksen, hoofd van de dienst kijk- en luisteronderzoek van de NOS, is van mening, dat de Nederlandse Radio-omroep hard aan een totale her structurering toe is. Zijn gedachten daarover heeft hij neergelegd in een rapport, dat in discussie is bij de ver schillende beleidscolleges van de NOS. officiële kennismaking van Nederland met de harde porno. Een verstoorde kennismaking bovendien dank zij een slechte copy die naar kwaliteit te oordelen een zoveelste af druk op 16 mm van het origineel was dat toch al geen meesterwerk van camera-tech- niek voorstelde. Een en ander zal wel het begin gaan vormen van nieuwe aanvallen op de keuring en verhan delingen over het doorbreken van sex-taboes. Laten we hopen op een rustig filmseizoen zodat er in de ko mende weken op de bioscooppagina’s van de kranten veel ruimte te vullen valt. wordt op een meisje dat hem tot betere gedachten wil brengen. Een politieke „Love Story’ die weinig pakkend is. DAMIANO’S HUMOR-BIJDRAGE heeft zich voorlopig beperkt tot het creëren van een meisje dat alleen via haar keel bevredigd kan worden en dus gedoemd is voortdurend fellatio te bedrijven, door Jacques den Haan in zijn „Wat is pornografie?” zo keu rig omschreven als de „stimulering van het mannelijk lid met de mond”. Men kan dat een grappige vondst vinden, evenals het engageren van een gezond uitziend boeremeisje, Lin da Lovelace voor het jonge kind met de merkwaardige erotische afwijking, het geheel is toch te pover om er een film mee te vullen. En zo blijft „Deep Throat’ bestaan uit reeksen bewegende afbeeldingen zoals men die in de meer geavanceerde erotische prenteboeken kan tegenkomen. Wim Verstappen schreef in V.N. een grappig stukje over het waarom „Deep Throat” niet verboden mag worden en een van zijn argumenten is „de ongeloofwaardige, maar niet getructeerde scène waarin Linda Love lace een meer dan dertig centimeter lang lid geheel in de mond en keel slikt”. En voor wie dat voldoende is, die moet op gezag van Newsweek aannemen dat er zeven van die fella tio-episodes in de film voorkomen. Allemaal opgenomen inclose-up en met een nauwelijks bewegende came ra. Dat is dus de eerste min of meer Aanmerkelijk minder waardering uit- te diezelfde jetset voor het voorprogram ma. Onze onvolprezen Kaz Lux moest door hun onbeschoft gedrag merken dat Temidden van deze verzwegen woes tijn bloeide er echter één weerbarstige bloem en wel ’Deep Canticle’ van de Israëlisch Amerikaanse choreograaf Ge ne Hill Sagan. In het eerste deel zag je hoe twee mensen elkaar als het ware meeslepen in hun wanhoop, met hun laatste krachten nog proberen elkaar te helpen en voortdurend worstelen om in leven te blijven. Ook voor de dans zelf gaat het beeld van de planten in de woestijn op. Hoe gemakkelijk had een dergelijk beeld niet kunnen ontaarden in jammerlijk gesteun, maar in dit geval zagen we alleen maar een zeer edele beweging vol nuances en ondanks alles geladen met een optimistische spanning. In het tweede deel werd ons naar water snakkend stel geconfronteerd met nog twee danseressen waarbij de danser op een gegeven moment letterlijk pro beerde drie uitgeputte vrouwen op te beuren. Hoewel het tweede deel iets te lang werd, gaf het ons toch een zeker beeld van de uitstekende lichaamsbe- NA DE MUZIKALE documentaires van de vorige week, brengt het Ned. Filmmuseum op woensdag as. de wonderlijke documentaire van Pierre Perrault en Michel Brault over een klein Canadees eilandje in de St. Laurensrivier, „Pour la Suite du Monde” geheten en op donderdag as. een fantastische Russische film uit 1924, Aelita”, gemaakt door een van de meest bizarre Russische filmpio- niers, Yakov Protazanow die zich toen al op het terrein van de science fiction waagde. wat uit het buitenland komt in bepaalde kringen nog steeds beter wordt gevon den dan wat er dichterbij huis voor handen is. De Pointers-zusters waren naar Ne derland gekomen om gisteren in de enigszins ongebruikelijke entourage van het Tropenmuseum een uur aanstekelij ke muziek weg te geven. Mag hun popmuziek dan niet zo heel veel van doen hebben met haar wortels, heersing waarover deze dansers beschik ken (waarbij ik met name wil wijzen op de soepele ruggen) en van de ongekende mogelijkheden die het Rotterdams Dans centrum nog voor ons in petto houdt. Een ballet als dit maakt een gang naar het Rotterdams Danscentrum de moeite waard, ook al deed de groep met alle volgende balletten zijn best om deze gunstige indruk teniet te doen. daarover' zou ik (zoals ik hierboven zei) zwijgen. CONRAD VAN DE WEETERING OP SOORTGELIJKE manier werd 45 jaar geledenP okvduein-MsD„oe’ 45 jaar geleden Pudovkin’s „De Moe der” vertoond in de Amsterdamse Sociëteit De Kring, waarna een res pectabele Filmliga werd opgericht eveneens om alle moeilijkhedenmet de Keuring uit de weg te gaan. Men kan na al die jaren alleen maar vaststellen, dat alle moeite des tijds méér zin had dan de rompslomp, die Goedings zich nu op de hals haalt om „Deep Throat” vertoond te krij gen. Want „Deep Throat” is behalve „harde porno” een slechte en verve lende film die op een koopje gemaakt is, zoals de meeste porno-films. Bo vendien houdt hij zo krampachtig vast aan een enkel aspect van de erotiek dat hij de meest gewillige voyeur op z’n zenuwen begint te werken. De - laten we maar zeggen - „echte” pornografische film is gefixeerd op zo’n enkel onderdeel van het rijk gevarieerde sexuele leven, een onder deel dat bijna nooit geïntegreerd is in een verhaal en daarmee de beoogde werking sterk limiterend. De combi natie van porno met herkenbare, des noods alledaagse mensen met wie de toeschouwer zich zou kunnen identi ficeren, is uiteraard effectiever dan het tonen van activiteiten waarbij de handelende personen practisch on zichtbaar blijven, althans geen „ge zicht” hebben. Niet onbegrijpelijk overigens, want sex mag „in” zijn in de film en heel wat sterren mogen zich een stukje bloter gegeven heb ben dan ze zelf enkele jaren voor mogelijk hadden gehouden, voor de onvervalste porno zal men het voor lopig met min of meer duistere figu ren moeten doen: acteurs die niet toch te weinig suggestief weergegeven en de figuur van Krogh (Peter Finch) is te onduidelijk beschreven om van hem de gevaarlijke figuur te maken die de groeiende en intrigerende macht van Duitsland kan symbolise ren. Meer dan een redelijk goed gete kend portret van het voor-oorlogse Duitsland geeft de film niet. CITY GEEFT IN het grote theater het grootste Franse succes van het ogenblik, „De Avonturen van Rabbi Jacob”, een klucht van Gérard Oury met Louis de Funès. Alle „gags” uit bestaande kluchten zijn handig bij eengebracht tot een stuk dolle ver makelijkheid, waaraan men zich moeilijk kan onttrekken. Het heeft geen zin de dolzinnige avonturen van de zakenman de Funès na te vertel len die aan de vooravond van het huwelijk van zijn dochter in mis- daadkringen verzeild raakt en in de vermomming van rabbi aan zijn ach tervolgers weet te ontsnappen. Alle misverstanden die in de steeds wisse lende situaties liggen opgesloten wor den gebruikt om de verwarring tot hoogtepunten te voeren en temidden van die koortsachtige avonturen en persoonsverwisselingen holt en draaft en valt een in zijn activiteit niet te stuiten Louis de Funès, die de lach lust bij het publiek geen ogenblik ongemoeid, laat. IN CITY 2 EEN melodrama van Robert Wise, „Two People” (Twee Mensen”) met Peter Fonda als gede serteerd Amerikaans soldaat uit Zuid-Vietnam die juist als hij na jaren Europees verblijf zich wil over geven aan de autoriteiten, verliefd VAN DE NIEUWE films die deze week in Amsterdam te zien zijn, zal waarschijnlijk „England made me” in Calypso de meeste aandacht trekken door zijn voortreffelijke rolbezetting (Peter Finch, Michael York en Hilde gard Neil) en door zijn gegeven. Dit is ontleend aan de gelijknamige, voor-oorlogse roman van Graham Greene. Het geheel doet erg aan „Ca baret” denken, niet alleen omdat de film van Peter Duffell ook in het Duitsland van het opkomend nazisme speelt (zo omstreeks 1937), maar ook nog omdat Michael York opnieuw de min of meer argeloze Engelseman voorstelt die zich nauwelijks bewust is van de dingen, die rondom hem aan het gebeuren zijn. York speelt Anthony Farrant, een zorgeloze jonge Engelsman die op doorreis zijn zuster, maitresse en se cretaresse van de niets en niemand ontziende Duitse zakenman Erich Krogh bezoekt. Engeland heeft van de jongeman iemand gemaakt, die niet opgewassen is tegen de politieke zeden van een onder dictaturen snel veranderend vasteland en zijn ge welddadige dood is symbolisch voor wat Engeland binnen enkele jaren te wachten zal staan. Dat geeft de film een zinvolle bete kenis. Maar het naderend onheil is lijke zenders, elk met een duidelijk ei gen profiel, te weten een lichte muziek zender, een zender met een cultureel/in- formatieve opdracht, een zender voor het hele gezin en een klassieke muziek zender. Het aantal programma’s, waaruit de luisteraar kan kiezen, zou verband moeten houden met de te verwachten omvang van het luisterpubliek. Dat be tekent volgens drs. Hendriksen, dat tus sen 07.00 en 09.00 uur kan worden volstaan met twee zenders. Overdag (tussen 09.00 en 17.00 uur) zou men de keus moeten hebben uit vier program ma’s, terwijl tussen 17.00 en 24.00 drie zenders voldoende zouden ’s Nachts tenslotte zou men aan zender voldoende hebben. Het familiale programma zou moeten worden uitgezonden via de huidige AM- en FM-frequenties van Hilversum 1. Tus sen 18.00 en 20.00 uur en van 23.00 tot 09.00 uur zou het gezinsprogramma ook via de lichte muziekzender kunnen wor den uitgezonden. Nieuwsbulletins zouden op de gezinszender op de halve uren moeten worden uitgezonden. Voor de culturele/informatieve zender wordt ge dacht aan de huidige AM- en FM- frequenties van Hilversum 2. Het accent zou bij deze zender moeten liggen op het nieuws, de actualiteiten, commenta ren en culturele programma’s, afgewis seld door aangepaste verstrooiende (mu zikale) programma’s. De FM-frequentie zou op bepaalde daggedeelten moeten worden losgekoppeld van de AM-fre- quentie ten behoeve van regionale pro- ROTTERDAM. Donderdagavond gaf het Rotterdams Danscentrum een voorstelling die uit niet minder dan vijf nieuwe balletten bestond. Eén daarvan is in hoge mate de moeite waard, over de rest kan ik het beste zwijgen, al zat er in ’Fase’ van Margreet Hardewijn (een danseres uit de groep, zeker een goede aanzet, waarin met minimale bewegin gen een doordacht spel gespeeld werd. Helaas bleek de inspiratie niet voldoende voor het hele werk. de Pointers brengen in ieder geval best leuke muziek. Ze werken in rap tempo hun repertoire af op een aanvaardbaar volume en hebben nauwelijks althans op de Bühne niet sterallures. De Pointers zijn typische stemmingmaak- stertjes die het publiek al swingend graag aan hun voeten zien liggen. Toch zijn er op het gebied van hun muziek wel de nodige punten van kri tiek. De vocale kwaliteiten van de zusjes afzonderlijk' zijn in de meeste gevallen zeer zwak. Wanneer er wordt afgeweken van de close harmony singing en Anita bijvoorbeeld de lead zingt of Bonnie een solo pakt, blijft er weinig meer over dan een heel mager geluidje. Onderling is er trouwens nogal wat kwaliteitsverschil. De inbreng van June en Ruthy kan dan ook het best tot het backinggedeelte beperkt blijven. De Pointer Sisters brachten op het concert een keuze uit hun enige tot nu toe verschenen lang speelplaat. Daarbij waren onder meer Yes we can can, dat in Amerika een hitje was, Jada en Old Songs. Drie songs waarin de Pointer Sisters lieten blijken dat de scatvocal hun beste handelsarti- kel is. Als slot werd Wang dang doodle geno men, dat met altsaxofoontjes een benau wend variété gehalte kreeg. Het publiek (een merkwaardige mengeling van de hippe jetset, oudere jazzvogels en de Rox't Music-Lou Reed scene) vond het echter prachtig en dwong het viertal dat gedurende de show in prachtig ouder wetse kleertjes rondliep, voor een lang durige toegift deze klassieke muziekzender wordt gedacht aan een FM-frequentie, mede omdat ruim 80 percent van de radiobezitters den heeft. Drs. Hendriksen zegt in zijn rapport overigens dat het gevaar niet denkbeel dig is, dat de ontwikkelingen die geleid hebben tot dit rapport, aanleiding zullen geven tot halve maatregelen met alle bezwaren van dien. Voor de realisering van deze plannen zal het volgens het rapport in ieder geval nodig zijn, dat een derde volwaardige AM-frequentie ter beschikking komt, er voldoende fi nanciële middelen zijn om de technische en programmatische uitbreiding te kun nen bekostigen en de principiële bereid heid bestaat tot verdere loskoppeling van AM- en FM-frequenties. „LIBIDO” in Flora is een Australi sche productie die in de vorm van een drieluik (oorspronkelijk was er van vier delen sprake, maar het hoofdstuk „The Priest’ is hier wegge laten) verschillende aspecten laat zien van de psychische energie op het gebied van erotiek en destructie, de beide driften die ons leven, volgens Freud, bepalen. In de schets, die „The Husband” heet, wordt gespeeld met de onlustgevoelens van de man die zijn huwelijk vroegtijdig verstoken ziet van spanningen en prikkels. In „The Child” leiden de haatgevoelens tegen zijn substituut-vader tot een drama, terwijl in „The Family Man” de man die net vader is geworden in de maling wordt genomen, als hij zijn kortstondige huwelijksvakantie met een erotisch feestje tracht op te vrolijken. De verhalen zijn ongelijk naar belangrijkheid gemeten, maar ze bezitten een eerlijkheid, directheid en een aardse humor die weldadig aan doen en vooral het mannelijk libido niet onaangetast laten. Over „De Man van la Mancha” die in Tuschinski onverwacht ingaat, een volgende keer. CHAPLIN’S „The great Dictator” is zowel overdag als 's nachts in het weekend in Kriterion te zien. Verder Vj 0*-' -r T'

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 15