BLAKE EDWARDS gespleten regisseur Meest bekeken films in 1973 expositie; Van Vliet blijft zichzelf Nationale Ballet met zeldzaam moeilijk „Agon” van Balanchine Geen subsidie voor Podium Previn vervangt David Oistrach Hoe u op drukwerk de kosten kunt drukken meubelfabriek OisterwijkJ^ I l in leuke Engelse show 5 J. 2 massief eiken Vrije toegang 1 0 Misdaad in ziekenhuis Veel applaus voor pure dansdrift VAN DOORN ZIET GEEN PLAATS VOOR ENSEMBLE Eindelijk prijs voor Marx-Brothers 14 15 V R IJ D A G 8 FEBRUARI 1974 VVV-PROPAGANDA HUMORVOL VERTAALD drukkerij haerlem ‘i rdam ïsTT? AMSTERDAM Het Nationale Ballet bracht donderdagavond in de Stadsschouwburg van Amster dam de première van Agon. Dit ballet is zó moeilijk, dat George Balanchine het maar uiterst zelden aan een andere groep dan zijn eigen New York City Ballet toevertrouwt. Maar Patricia Neary, een van zijn vroegere danseressen, is leidster van het ballet in Genève. Zij wipte even over om Agon hier in te stu deren. En ze kan er ook regelmatig toezicht op blijven houden. Het uit voeren van Agon mag dan ook als een soort examen voor het Natio nale Ballet beschouwd worden en ondanks wat examenkoorts, die vooral in het eerste deel tot uitintf kWam. heeft de uroen zich er uit- ctnVarJ Hoorl-iapri zeslagen. Toonzaal: AMSTERDAM Leidsekade 102 j (naast Lido, bij Leidseplein) 1 tel. 020-233917 ZO TEGEN de tijd dat hij „Breakfast a Tiffany’s” maakte, omstreeks 1960, kwam de toen nog geen veertig jaar oude Blake Edwards in de publieke belang stelling. Hij maakte van het lite raire uitstapje dat Truman Ca pote zich in de gelijknamige no velle gepermitteerd had, een luchtige en niet-alledaagse lief deskomedie. Deze werd opgeluis terd door de aanwezigheid van Audrey Hepburn als de wispel turige Holly Golightly en door een opkomende mannelijke ster, die George Peppard heette en in die tijd hoogstens nog droomde van „star”-dom. in Amsterd verras- ADVERTENTIE ggj Sonja Marchiolli en Francis Sinceretti in „Agon”. dan de fraaiste Hij heeft trouwens het odium van een betrouwbare jongen die makkelijk op de lollige toer kan gaan, maar toch nauw- Grand-Guignol bij Blake Edwards in „A case of murder”. HOLLYWOOD (Reuter). De 78-jari- ge komiek Groucho Marx, die in zijn 45- jarige filmcarrière nooit een Oscar won, zal op 12 april een speciale prijs krijgen als de Oscars worden uitgereikt. in 100 Eenvoudig. Gewoon de juiste druktechniek kiezen. 0, die weet u niet? Begrijpelijk, maar daar zijn wij ook voor. Wij vertellen u of het boekdruk, offset, klein offset of een kombinatie daarvan moet zijn om tot de gunstigste prijs te komen. Uiteraard kunnen wij het ook voor u uitvoeren in deze technieken. Erg goed ook, want er staat meer dan 40 jaar ervaring achter. U wilt er eens écht uitspringen? Onze goud-folie-installatie inschakelen! De vormgeving graag gedaan. Geen enkel probleem! AMSTERDAM. De Russische musi cus David Oistrach heeft wegens ziekte zijn concerten bij het Concertgebouw op 1 en 3 maart in Amsterdam en op 2 maart in Den Haag moeten afzeggen. Hij zal worden vervangen door André Pre vin. SUBISIDIE(Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. Bob de Lange’s to neelgroep „Podium” krijgt voor het sei zoen 1974-’75 geen subsidie. Wel zal zo snel mogelijk worden bekeken of „Podi um” in aanmerking komt voor inciden tele subsidiëring voor een of meer vrije produkties. Dat heeft minister mr. H. W- van Doorn (CRM) donderdag meegedeeld in antwoord op mondelinge vragen van de Tweede-Kamerleden Wilbers (D’66) en Van Ooijen (PvdA). waarschuwt in welke emotie we ons nu weer bevinden. Goed, betrouw baar en onderhoudend amusement, zonder dat er een persoonlijkheid, een „auteur” aan te pas komt. Daarna volgde „Days of Wine and Roses” met Jack Lemmon als alcoho list en Lee Remick als zijn meedrin kende vrouw, maar toen in ’63 „The Pink Panther”, een politiefarce met Peter Sellers als blunderende politie- inspecteur Clouzot een groot kassuc ces werd, moest de kluchtlijn wel doorgetrokken worden in „A shot in the Dark”, een vervolg op „De Roze Panter”, en vervolgens in „The Great Race” en „What did you do in the War, Daddy?’ Zelfs het musical-genre werd geprobeerd in de dure flop „Darling Lili” met Julie Christie. Dat was in ’69, maar het was Blake Edwards twee jaar eerder gelukt alle Agon betekent wedstrijd, strijd of op perste inspanning. In de Griekse tijd werd de naam zowel gebruikt voor atle tiekwedstrijden, als voor wagenrennen en wedstrijden in het voordragen van poëzie, proza, muziek of dans. Het ballet heeft dan ook een uitgesproken sportief element, is wars van iedere pose en drijft de spot met elk maniërisme. Ba lanchine maakte het samen met Igor Strawinsky en het is te zien dat ze er samen enorm veel plezier in gehad heb ben. Als dirigent heeft men nu André Pre vin aangetrokken. Previn heeft grote be kendheid verworven als vaste dirigent van het London Symphony Orchestra en heeft reeds eerder zijn opwachting in Nederland gemaakt. Over de ver vanging van het solistische optreden van Oistrach worden nog onderhandelingen gevoerd. Wat motiveert zo’n -egisseur, vraag je je dan af, om zulke uiteenlopende onderwerpen aan te pakken er zich in te verdiepen en er z’n volle ener gie aan te besteden. In „A case of Murder” komt uiteraard het abortus vraagstuk aan de orde en natuurlijk het gebruik van drugs (door verpleeg sters, die gemakkelijk aan de ingre diënten kunnen komen), maar de uit spraken blijven op een niveau waar op iedereen de opvattingen kan delen. Wat overblijft na het zien van zo’n film is een indruk van vakmanschap, routine, interessante acteursprestaties. spel met gemakkeliijk op te roepen emoties, muziek die precies op tijd Balanchine haalt de hele danskunst ondersteboven en grijpt terug op een aantal oudere dansen, zoals bransles, gaillardes en sarabandes uit een tijd toen men nog heel wat onbevangener danste dan nu. Aan deze oude stijlen voegt hij echter wel, evenals Strawinsky in zijn muziek, alle verworvenheden van de moderne techniek toe, zodat het bal let voor een kenner als een verrassend zoekplaatje werkt. En als klap op de vuurpijl zijn alle 15 onderdeeltjes ook nog uitgewerkt tot afgeronde gehelen, veelal met aan het eind een herhaling van de eerste maten van dat deel, zoals in de oude Franse muziek gebruikelijk was. 'j WANDKASTEN BANKSTELLEN» TAFELS STOELEN» TV KASTEN DEKENKISTEN De cabaretier heeft zich in dit pro gramma natuurlijk wel moeten aanpas sen aan zijn buitenlandse gasten, die ook gisteravond in zeer redelijke getalen naar de Stadsschouwburg waren geko men. Hij kan uiteraard niet verwachten dat ze up-to-date op de hoogte zijn van de huidige politieke situatie. Van Vliet biedt dan ook een soort entertainment op basis van de informatie waarvan ik denk dat reisbureaus in Amerika en Japan, die in overvloedige mate over de balie reiken. Onze properheid, de Nacht wacht, het slechte weer, de overbevol king, de sexshops en de Wallen, het zijn zaken waar de buitenlander al van op de hoogte is voordat hij bij Paul van Vliet binnenstapt. Mag dat soort propaganda-koek dat de VVV in het buitenland slijt, soms vol strekt irreëel zijn, Van Vliet verwerkt onze „nationale handelsartikelen” op zeer aanvaardbare wijze. Maandag t/m zaterdag 9-18 uur, donderdagavond tot 21.30 uur. Toch stond Blake Edwards op dat ogenblik nu niet bepaald aan het begin van zijn carrière. Hij was al van ’47 in het bedrijf en had ten minste 15 kluchten op zijn naam staan hetzij als scenarioschrijver, het zij als regisseur. Uit zijn periode als scenarist is misschien zijn bewerking van het populaire toneelstuk „My Sister Eileen” in de herinnering ge bleven, terwijl zijn regisseurschap dat f IN DE TOP-TIEN van de in 1973 meest bezochte films staan drie Ne derlandse films op de eerste drie plaatsen. Het volledige lijstje ziet er als volgt uit: 1. Turks Fruit, 2. Bij de beesten af. 3. Frank en Eva, 4. Last tango in Paris, 5. Live and let die, 6. The godfather, 7. Vier vuisten de lucht in, 8. Sound of music, 9. M.A.S.H. en 10. Goldfinger. gelijk met haar reactie op zijn voorstel moet komen en dat „Podium” haar plannen, die passen in het gewijzigde kader, op korte termijn op tafel moet brengen. Als inderdaad snel wordt ge handeld, hoeft er wellicht geen gat te vallen tussen de beëindiging van de „normale” subsidiëring en het tijdstip waarop de subsidiëring in het kader van een aantal vrije produkties in gaat. Mr. Van Doorn achtte het unfair te veronderstellen dat bij het uitbrengen van het (negatieve) advies van de Raad voor de Kunst niet-objectiève elementen hebben meegespeeld (in de afdeling To neel van de Raad hebben leden zitting die zelf tot concurrerende toneelgroepen behoren, red.). „Deze leden tot belang hebbenden te bestempelen, acht ik niet redelijk”. Niettemin wil hij de komende tijd bekijken of het ter vermijding van ieder misverstand wellicht mogelijk is bepaalde leden van de Raad bij bepaalde adviezen te doen terugtreden. De bewindsman wees er ten slotte op dat zijn negatieve beslissing op de subsi- Om met de muziek te beginnen: het is ronduit verbijsterend hoeveel dynamiek Strawinsky in een paar uiterst dunne piepjes, tokkeltjes en andere geluidjes heeft weten te vangen, waarbij ik een compliment moet maken aan het Neder lands Ballet Orkest o.l.v. André Presser, voor zijn voortreffelijke uitvoering. „MADE" VAN John McKenzie was de film, die door Ber Hulsing van „Trouw” als de meest onderschatte film van het vorige seizoen be schouwd werd. Reden voor de Uitkijk om in het raam van „Nachten van de Filmcritici” de film in het nachtpro- gramma terug te brengen. Naast de „blijvertjes” noteren we nog „De In dringers” van Terence Young met Bronson, en Liv Ullman en „De wilde Engelen" van en met Peter Fonda in Royal. Ik wil mezelf niet opwerpen tot ago- notheet (kamprechter) om in deze edele wedstrijd de overwinnaars aan te wij zen, aangezien het hier meer om het spel gaat dan om de knikkers. Wel kan >k melden, dat het publiek nauwelijks te De 1 bewindsman heeft met dit besluit het advies van de toneelafdeling van de Raad voor de Kunst gevolgd. „In het kader van het totale aanbod van het gereguleerde gesubsidieerde toneel is geen plaats voor dit ensemble”, aldus mr. Van Doorn. Uit sociaal en artistiek oogpunt leek het hem overigens van het grootste be lang dat met het definitieve besluit over de vrije-produktiesubsidiëring hasat wordt betracht. Dat betekent dat de Amsterdamse gemeenteraad zo snel mo- Terror” en „Gun" weet Edwards de momenten van spanning en bloedige confrontatie effectief te gebruiken voor zijn spel met de zenuwen van zin toeschouwers. En hij is dan wel een heel andere man dan de maker van „Breakfast” of van „Darling Lili”, om van de dolle, dwaze avonturen met Peter Sellers maar te zwijgen. HET FILMMUSEUM (nog altijd het begint vervelend te worden wat de voorstellingen betreft afhan kelijk van twee avonden in het Am sterdamse Stedelijk Museum) gaat deze maand veel aandacht besteden aan de vroege Franse film. Dat bete kent in de eerste plaats aandacht aan René Clair, wiens „Un Chapeau de Paille d’Italie” uit 1927 op woensdag de 13e en „Les deux Timides” uit 1928 de volgende dagvertoond wor den. Jean Vigo en Marcel Carné vol gen. Beide films van Clair die op 11 januari 1898 geboren werd, en die na enige experimentele films als „Paris qui dort” en „Entre’acte” in lichtelijk ironische trant de speelfilm ging be oefenen, richten zich tegen de Franse bourgeoisie die lichtelijk in de maling wordt genomen. Het zijn zwijgende films, maar Clair kon visueel zijn bedoelingen bijzonder duidelijk ma ken. In plaats van woordgrapjes staat bij hem de film vol situatiehumor die welsprekender is, mits goed gebracht. Het wordt een openbaring temidden van de huidige luidruchtige en vaak nietszeggende filmproductie te kijken naar de naïeve en pure filmwereld van Clair waarin meer filmgevoel aanwezig blijkt dan in de holle-bolle filmwereld van het ogenblik- s! die-aanvraag van „Podium” niet geheel onvoorspelbaar kan worden genoemd. In een brief van de voormalige CRM-mi- nister Engels, waarin vorig jaar tegen het advies van de Raad voor de Kunst in wél tot toekenning van de subsidie werd besloten, liet de ex-minister al duidelijk blijken dat de kans voor voortgezette rijkssteun in het tweede seizoen er nauwelijks in zat. Bob de Lange, die het debatje op de publieke tribune meemaakte, zei na af loop desgevraagd onzeker te zijn wat de vrije-produktiesubsidiëring voor zijn en semble in de praktijk zal inhouden. „Ik vraag mij af wat de garanties voor de instandhouding van „Podium” van zo’n voorstel zowel artistiek als sociaal in feite zijn”, zo verklaarde De Lange, die het door Van Doorn naar voren ge brachte nieuwe aspect op zich wel de moeite waard zei te vinden. Hij hoopte dat de beslissing zo snel mogelijk zal vallen. „De plannen voor „Podium” kan ik desgewenst op dit moment al aan de minister overleggen”, aldus De Lange. zoetigheid en vrolijkheid te compen seren met een hard gangsterdrama, „Gunn”, waaruit een tv-serie van die naam resulteerde. In ’7f volgde „Wild Rovers” met William, Holden en Ryan O’Neal als bijdrage aan het enige nog niet beoe fende genre, de western. En nu kun nen we deze week in Amsterdam deze onrustige en veelzijdige filmer bezig zien in „A Case of Murder” met het mixen van twee genres: de hospi- taalfilm en de politiefilm. James Co- bum als patholoog in een Bostons ziekenhuis gaat een mysterieus geval van abortus met dodelijke afloop ontrafelen. Hij doet dit terwille van een vroegere studiegenoot die ten on rechte verdacht wordt. Nu is Coburn niet direct het type van een medicus, hij draagt in de film dan ook hoogstens éénmaal de witte jas. Beter is hij op dreef als hij op pad gaat om eventueel hardhandig en zelfs in een medisch „third de- gree’-verhoor achter de waarheid te komen. Als in „An Experiment in HAARLEM. Paul van Vliet in het Engels: het is even wennen, maar dan is ie na verloop van tijd best leuk. Aanvankelijk qua opzet bedoeld voor de buitenlandse toeristen is de Truth behind the Dikes voor de Van Vliet-fan uitgegroeid tot het alternatief van de nu al twee jaar lopende Noord- West show. Veel van zijn grapjes uit dit succesvolle programma zijn in het En gels verwerkt en ook in die taal doen ze het nog best. andere Axelrod „The Seven Year Itch”), die als sce narioschrijver geëngageerd was en de componist Henri Mncini, die voor „Breakfast” „Moonriver” componeer de, een „evergreen” waarvoor hij, evenals voor „Days of Wine and Roses” (ook een song uit een film van Blake Edwars) een Academy Award kreeg. Maar als om te laten zien dat hij niet aan een genre vastzat zette Bla ke Edwards het succes van „Break fast” niet door net een nieuw smaakvol blijspel, maar kwam hij met „Experiment in Terror”, een titel die aan duidelijkheid niets te wensen overliet.. Het verhaal ging over een vrouwelijke bankemployé, gespeeld door Lee Remick, die door een gang ster onder bedreigingen gedwongen wordt haar bank te beroven, wat verhinded wordt door Glenn Ford als inspecteur Ripley. Ook voor Edwards met zijn luchtige achtergrond bete kende het een experiment dit mis- daad-verhaal met zijn veel spannende momenten tot een goéd einde te brengen. gezet de grenzen van het serieuze en acceptabele in het oog houdt. Ook de buitenlanders maken in deze show kennis met de specifieke voorkeu ren van Paul van Vliét, zoals zijn liefde voor Den Haag (kortweg vertaald met The Hague) die in het Engels even melancholiek overkomt. Minder lijkt de boeren-act over te komen (The uncom plicated country life) omdat het ver schijnsel van de trek van de stedeling naar het platteland voor vreemdelingen enige toelichting vereist. Dat hoeft niet het geval te zijn met voetballiefde die onze natie in zulke ruime mate koestert. Ajax is na de Cup-successen ook buiten de grenzen bekend geraakt. Bij Paul van Vliet wordt voetbal tot God verheven en wordt aan „Holy Football” een eredienst opgedragen. Nergens vervalt de Haagse cabaretier echter tot een makkelijk soort platte grollen, zoals andere collega’s wel eens over voetbal kunnen maken. Paul van Vliet blijft Paul van Vliet in deze show en dat is zijn grootste verdienste. CEES STRAUS BEHALVE DE HIERBOVEN be sproken „A Case of Murder” met James Coburn en Jennifer O’Neill die in City 2 loopt, is er nog een tweede Amsterdamse première te vinden in Cineac Damrak, waar „Cleopatra Jo nes” de traditie van met geweld vol gepakte neger-films voortzet. Zij is de eerste zwarte agente in buitenge wone dienst en de reclame overdrijft niet als ze haar een „stuk” dynamiet noemt. Meer premières in The Mo vies, waar een Arabische Filmweek wordt gehouden en iedere avond om 7.45 en 10.00 een andere film uit die onbekende produktie wordt vertoond. Wegens „briljante creativiteit” van de Marx-Brothers zal hem een ere-Oscar worden uitgereikt, zo heeft de „Academy of Motton Picture Arts en Sciences” donderdag bekendgemaakt. keer sterker werkte sierkostuums. CONRAD VAN DE WEETERING in ’55 met „He laughed last” inzette, tot dan als blijvertje „Operation Pet ticoat” had opgeleverd. Vandaar de opermeklijke sing die „Diamanten bij het Ontbijt” veroorzaakte, waaruit een ervaren gevoel vo<_ „sophisticated comedy” kon worden afgeleid en een flair om zich door goede medewerkers te om ringen. Want behalve de genoemde acteurs waren meer bekende namen bij zijn productie betrokken, onder de toneelschrijver George (auteur van onder meer stuiten was in zijn applaus, een applaus voor pure dansdrift, uitgevoerd zwart-witte trainingskleding, wat

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 15