PAULUS DE BOSKABOUTER PANDA h ar loet 2^ tul [F BETTY BAAS ARMAN EN ILVA en de meester* ster RADIO ZATERDAG TV VRIJDAG TV ZATERDAG r iurs Beps- en aars tro- iktie- kers irs 'EAM FEAN 16 V R IJ D A G 8 FEBRUARI 1974 17 Hoe hou je leden? a ii e d eau rki er- 9 MS J naast Ün ats le ies wijl lit elt dags Werken en slapen Wat u niet ziet IK MM ALFMS, OOK GflMO I PLOETER^ KEKENINO^ETEEN Zorg voor de toekomst IK VINO IE ER6 UR0IG,WB..t EEN Dl ND IS JAMMER... HIJ IS meestal BLUT/ Dreigend en alarmerend Even uitproberen -oHII HOVUT TMVINENS MEER VROVW PAlW/ «ÉÉT jfe y 26-1131 e TxmERtxmmsv.ifn i i F. M. BUYSMAN 18.45 RADIO TELEVISIE Duitsland III 19.30 22.40 Nederland II HILVERSUM I Ti-ta-to- 20.45 22.45 22.55 23.55 18.45 Duitsland II Nederland I 11.00 HILVERSUM II 23.30 Den Haag. 21.30 21.55 22.45 20.00 20.21 18.55 19.05 20.00 20.21 21.40 22.10 22.35 22.40 18.45 18.55 19.05 X heel ruimhartig op, zodat u toch alsjeblieft niet zou denken, flat u bij hen niet aan iuw trekken kwam. Sinds enige tijd echter kun je onder de omroepmedewerkers mensen aantref fen, die zich in ernst afvragen of dat nou allemaal wel kan. Of dat niet erg laf is. Of je het kijk-en-luistervolk niet een rad voor ogen probeert te draaien. De rel bij de VARA is daar een symptoom van. 18.55 19.05 20.00 20.20 21.45 22.35 21.10 21.40 22.50 18.55 19.05 19.30 20.00 20.21 Krakras evenwel dankbaarheid ver wacht had, dan kwam ze nu toch wel bedrogen uit. „Ga weg, lelijke klikspaankip,’ riep de heks uit. „Het kan me geen moer schelen waar ze zitten, ik grijp helemaal niemand meer!” erwijk: XT 19 2 88 85 chtingffl ijks ge- J-17.09U. troont) tv-serie. 19.30 D- lTIE D- XTIE arlem: AT 93 ’03 03 98 direkte lar bij bedrij- m e.v.t Nederland I 18.45 DE GROEI VAN DE TROS lijkt geen grenzen te kennen. Misschien moeten we over een paar jaar vaststellen, dat er inderdaad geen behoefte aan een socialistische, protestantse of katholieke omroep meer is. Goed, er blijft een aantal men sen over, die vinden dat ze niet gemist kunnen worden. Nou, dan zakken die principiële omroepen terug van A-omroep naar C-omroep. Een handjevol getrouwen houdt ze op de been. Als die teruggang er nü al in zit, zo wordt er geredeneerd, komt dat dan ook niet, omdat we veel te weinig kleur be kennen? Is hel publiek er niet veel meer bij gebaat als we duidelijk laten zien van welke huize we zijn? Socialistisch. Protestant. Katholiek. Verstoppertje spelen, het een iedér aangenaam maken, is misschien wel de oorzaak van de groei der neutrale omroepen. We doen er wellicht beter aan maar flink stelling te nemen. Het is die opvatting, die u bij een groep medewerkers van de VARA vindt. Zij roepen uit, dat er helemaal geen pro gramma, speciaal gewijd aan de arbeiders, nodig mag zijn, omdat de VARA een arbeidersomroep is. Zij willen, dat u die overal in herkent. Voor hun hoeft het onverplichte amusement niet. Ze gaan er liever hard tegenaan. Ze vinden, bij wijze van spreken, Koos Pöstema veel te netjes. Ze houden van fanatiek zeggen wat je op het hart hebt. Dat je daarmee een heleboel mensen afschrikt, is geen punt. Aan de lauwen heb je niks. En zolang niet het tegendeel is bewezen, willen ze nog wel eens zien, of die houding nou werkelijk een leegloop van VARA-ieden zal betekenen. ina 13|f ;er goede v. Zeg. Haarlem. Rechts op de foto de Japanse actrice Kayoko Shiraishi, in wer kelijkheid een lief meisje, maar in het stuk „Over de passies van het hart” (NOS, Nederland I, 22.55 uur) laat zij op haar gezicht al die ongelooflijke uitdrukkingen zien van jaloezie, smart, ver voering, woede, angst, liefde en demonie zien, die we kennen van Japanse maskers, maar die ook universeel kunnen zijn. Het stuk van de toneelgroep Waseda Shogekijo was vorig jaar mei in Mickery Amsterdam te zien. Het stuk bevat een commentaar in toneelvorm op onder andere de ontwikkeling van het Japanse fascisme. Kayoko speelt als het ware het symbool van Japan, dat het slachtoffer is van dit fascisme. De NOS maakte een integrale opname van de uitvoering: Jan Venema legt het tus sen de bedrijven door uit. Wie weet, komt het ook goed op de televisie over. HILVERSUM, ZO VAAK EVEN PLECHTIG belangrijk als het Haagse Binnenhof, heeft soms sterke verhalen. Zo vertelt men hier dat sportverslaggever Ruud ter Weiden van „AVRO’s Sportpanorama’’ zo bezeten was van het gevecht tussen Clay en Frazier, dat hij er is heen gegaan, ofschoon het geld er voor ontbrak. Via een chartervlucht bereikte hij New York. Hij kon daar nog net die paar honderd gulden voor neertellen, die het budget toeliet. Het verblijf in de States bekostigde hij door gewoon te gaan kamperen. Niet al zijn collega’s vinden het een sportieve prestatie. Ze denken aan hun hoge hotelrekeningen, die onder het motto: „jc kunt toch ook gaan kamperen” door hun baas afgewezen zouden kunnen worden. Een nogal overdreven vrees natuur lijk, maar sportverslaggevers maken nogal veel reizen en al die reizen kosten geld. En soms wekken ze de indruk, dat het sportevenement die’ uitgaven niet direct waard was Sterke verhalen zijn er meer. Zo fluistert men dat de Ne derlandse ploeg, die in Brussel logeerde voor de opnamen van de Berend Boudewijn-quiz in België, des avonds hoogst per- soonlijk door Jos van der Valk werd gecontroleerd op het tijdstip van slapen gaan. Elf uur moest iedereen onder de wol. Als het verhaal niet waar is, is het in elk geval door een langslaper verzonnen. Overigens niet verzonnen is wat John van de Rest aan ons toevertrouwde over de opnamen van „Een mens van goede wil”. „Binnen zes weken werden die gemaakt. Iedereen moest iedere werkdag om half zes uit de veren. Ook als de vorige opnamen tot drie uur in de nacht hadden geduurd”. Duitsland I 18.00 (K) Regionaal nieuws. 18.10 (K) Okay SIR, tv-serie. naderde Krakras, di ezich al een hele poos had schuilgehouden, maar de halfverdoofde Eucalypta nu toch wel weer durfde te benaderen. „Lie ve meesteres, ik weet waar ze zit ten,” klikte ze. „Daar, achter die boom, Je kan ze zó grijpen.” Als EEN HARD VAK dat acteren, zult u zeggen. Inderdaad. Trouwens, het werken bij de televisie veronderstelt dat je niet te beroerd bent werkdagen te maken van veertien uur en langer, net naar de zaken er voorstaan. Vooral de repor- 1 ters kunnen daarover meepraten, want voor hun reizen trek- ken zij een minimum aan tijd uit en daarin proberen ze dan zo veel mogelijk beelden te verzamelen. Ondankbaar is het ook. In Beiroet filmde tijdens de oktoberoorlog een ploeg met Charles Schwietert een gijzeling, die de mannen noodzaakte een nacht lang het bed niet op te zoeken. Het materiaal kwam naar Nederland, maar toen was de bezetting opgeheven en liepen de gijzelaars al weer vrij rond. Geen meter van wat er gefilmd was, kwam op het scherm. Daar kunnen u trouwens andere reportageploegen ook staaltjes van vertellen. Meestal k is het een wedloop tegen de tijd. Als de nieuwswaarde eraf is, kan al het materiaal in de prullenmand. De voetbalflitsen, die u zondags in „Studio Sport” ziet, dacht u dat die mgar even genomen waren? Die zijn wel gelicht uit een ampex-registratie van de hele wedstrijd. Daar houdt men dan de spannendste momenten en de doelpunten van over. Drie voetbalwedstrijden in „Studio Sport” betekenen zes uur voetbal, waarvan men u hooguit vijfentwintig minuten laat zien. De echte voetbalfans in Hilversum weten wel waar zien? Dan is het goed dat te weten. Dan gaat de belangstelling uit naar de nieuwe verrichtingen der favorieten, maar ook let wel naar „Brandpunt”, dat het dan zonder hen zou moeten doen. Formeel wordt het gerucht tegengesproken. „Alles is nog slechts in het stadium van overdenking”. Maar het zou passen in de gerechtvaardigde beleidslijn van de om roepen als zulke veranderingen tegelijk een soort reclame- maken inhouden. Ons nieuwsgierig maken. Het publiek binden aan zulke mannen, die vaak het gezicht naar buiten van een omroep bepalen 26. Joris wierp een blik op de hobbelige pantoffels van de emir, en stond op. „Dit is een likdoorn-lij- der”, prevelde hij binnensmonds' „Men hoeft geen sterrenziener te zijn om dat vast te stellen. Maar ik moet mijn nieuwe loopbaan waar ma ken. Daarom stapte hij de nacht- Duitsland III 18.00 (K) Studieprogramma. 18.30 (K) Mensch und Arbeit. 19 00 (K) Zandmannetje. 19.05 (K) Gott und die Welt. 19.45 (K) Nieuws uit Noordrijn- Westfalen. 20.00 (K) Journaal en weerbericht. 20.15 (K) Ac tueel filmmagazine. 21.00 Die Vergessene. Mexicaanse speel film van Bunuel. >n, alge- voorzie- jks uit- as, bank DE SPANNINGEN BIJ DE VARA zijn inderdaad zo opge vangen als verwacht. Tot mijn genoegen verscheen er een communiqué, waarin de ondertekenaars de al te felle be woordingen, waarmee ze zich tegenover elkaar uitlieten, zeg gen te betreuren. In redelijk overleg willen ze zich verde: bezig houden met wat hun gezamenlijk doel is: vaststellen wat je als VARA-medewerkers voor je kijkers kunt beteke nen. Een beetje schamper zal wel worden opgemerkt, dat zo’n communiqué maar lariekoek is. Best. De tegenstellingen leven nog, maar de toon, waarop de gesprekken worden gevoerd, is er een van bereidheid tot luisteren naar elkaar. Ik heb u al eerder gezegd, dat ik dan deze rel wel degelijk goede kanten vind zitten. Wanneer je er meer op doordenkt, ontwaar je er ook ongerustheid achter. Onzekerheid. Dezelfde onzekerheid, die je in Hilversum waarneemt bij de andere omroepen, die ooit zijn gesticht, omdat protestanten, katho lieken en socialisten het nodig vonden hun idealen naar buiten uit te dragen. Beter gezegd: hun mensen te beschermen tegen de geluiden, die zij van verdachte zijde uit de ether konden opvangen. Zo immers is het begonnen. Je merkt dat juist bij die .zogeheten principiële omroepen zorg zich meester maakt voor de toekomst. De groei van de TROS verwekt daar onrust. Niet in de zin van: we kunnen geen kwaliteit meer leveren. Veeleer in de zin van: wat willen de kijkers en luisteraars nou eigenlijk? Zijn ze nog van ons gediend? Willen ze ons nog? Lange tijd hebben die omroepen getracht naar buiten de indruk te wekken, dat ze best te genieten waren. Via hun programmabladen stelden ze zich ’69 veel 5250.. 18.41 (S) Close-up. Concert a la carte: verzoekplatenpro - 20.00’ Nieuws 20.05 Goed bekeken. 20.30 (S) Kla- viertuositeiten. 20.55 (S) Om de kunst. 21.15 (S) Zaterdaga- vondkonsert: klassieke mu ziek. EO: 22.30 (S) Avondo- verdenking. 22.50 Klankbord 23.05 (S) Postludium: klassie ke muziek. 23.55-24.00 Nieuws. TELE AC: (K) De On dernemer - herh. les 10. 11.30-12,15 (K) Computerkun- de - herh. les 5. 16.00 NOS: (K) Journaal. 16.02 AVRO: Bibelebons: kinderprogramma af rukte. „En Venus wentelt langs Saturnus. Dat duidt op opluchting door ontknelling". De emir was even sprakeloos maar toen ver breedde een glimlach zijn lippen. „De pijn is weg.mompelde hij. „Dat noem ik nog eens sterrenwichelen! Ik stel u aan tot Emiraal Astroloog!” ..Ki lucht in terwijl hij over zijn schou der zei: „Ik zal even de planeten raadplegen om een kuur voor uw verheven voeten te vinden”. Hij bleef enige minuten buiten, en haastte zich toen de tent in. „Mars is in transit!” riep hij opgewonden, terwijl hij de slippers van de emir ze moeten zijn als ze hun favorieten aan het werk willen zien. Intern worden de lijnen wel eens doorgeprikt naar de studie ruimten, maar ja, wie dicht bij het vuur zit, nietwaar? Als u alleen maar wel zo verstandig bent om niet naar de NOS om de ruststand te bellen. U komt niet verder dan de telefoniste en die weet van niks. En dat is voor haar arbeidsvrede maar goed ook. lands journaal. 20.15 (Z.W.) Der Kommissar. misdaadserie. 21.15 (K) Journaal. 21.30 (Z.W.) Der besondere Film: Der Verrückte, Zwitserse speelfilm. 22.55 (K) Journaal. TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ontbijt-jsoos, met om 7.30 Nieuws; 7.41-8.00 Aktua; 8.30 Nieuws en 8.36-8.45 Gymnas tiek voor de huisvrouw. 10.00 Tien-om: minimagazine 16.30-17.30 (K) Stuif-es-in. NOS: (K) Ti-ta-to- venaar. (K) Journaal. AVRO: (K) Wie van de drie: spelprogram- ma. (K) Het Ziekenhuis, tv- serie. NOS: (K) Journaal. (K) AVRO’s wie-kent- kwis. (K) MASH. tv-serie. (K) Sportpanorama. NOS: (K) Journaal. het vinkentouw. Die tracht er voordeel uit te slepen en dat is, van de NOS uit gezien, wel begrijpelijk. Binnen die sfeer valt ook de aandacht, die men heeft voor wat in oktober op het scherm zal komen. Niet voor niets worden bekende namen genoemd van regisseurs en presentatoren, die zich aan nieuwe programma's zullen gaan wijden. Zij zijn de blikvangers. Van de sympathie, die men voor hen voelt, hangt toch ook een beetje de goodwill af, die u een omroep toedraagt. Wanneer er namen vallen als van Ad Langebent en Aad van de Heuvel kan het natuurlijk ook zijn, dat Hilversum zelf proefballonnetjes opiaat. Men wil kijken hoe het publiek reageert. Wil het publiek de heren in een ander programma 18.00 (K) Raumschiff Enter prise, tv-film. 19.00 (K) Jour naal. 19-30 (K) Muzikale quiz. 20.15 (Z.W.) Wenn wir alle Engel waren, Duitse speelfilm. 21.50 (K) Journaal. 21.55 (K) Sportactualiteiten, interviews en lotto-uitslagen. 23.10 (K) Geliebter Mörder, misdaad- spel. 0.25 (K) Journaal. 18.40 (K) Actualiteiten. 19.20 (K) Première in der Villa, klein misdaadspel. 19.45 (K) Zwei Schauspieler - Viele Ge- sichter. tv-serie. 20.00 (K) Journaal met weerbericht en wintersportinformatie. 20.15 (Z.W.) Zwischenfall im Atlan- tik, Engelse speelflim. 21.55 (K) Verkeersinformatie. 22.00 (K) Reportage uit Bonn. 22.25 (K) Journaal, weerbericht en wintersportinformatie. (K) TV-film. 0.35 (K) Jour naal. „Veerbootkapitein” drs. P. (pseudoniem voor Heinz Polzer) vaart vanavond „Heen en Weer”. De smartlappenkoning brengt zijn snel gestegen hit in het programma Music-All-In, dat gepresen teerd wordt door Pim Jacobs. Andere artiesten in dit muzikale uurtje zijn onder meer de Australische zangeres (en ontdekking van impresario Lou van Rees) Wilma Reading die „Love Med ley” zal zingen en de klassieke fluitiste Abbie de Quant uit Den Haag. ma. Aansluitend: Journaal en weerbericht. Daarna: Het. woord voor de zondag. 22.20 (K) Die untreue Frau, Franse speelfilm. 23.55 (K) Journaal. Duitsland I 19.35 (K) Who die Liebe hinfallt. 20.00 (K) Journaal en weerbericht. 20.15 (K) Der ge- stohlene Brief, detectivefilm. 21.15 (K) Muzikaal program- 22.00 (K) Lottotrekking. Journaal Daarna: 18.00 (Z.W.) Herhaling cursus. 18.30 (K) Studieprogramma. 19.00 (K) Zandmannetje. 19.05 (K) Programma voor Joego slavische werknemers. 19.15 (K) Landsforum. 19.45 (K) Nieuws uit Noordrijn-Westfa- len. 19.55 (K) Kommentaar. 20.00 (K) Journaal en weerbe richt. 20.15 (K) Discussiepro gramma Nederland II NOS: (K) Ti-ta-to- venaar. (K) Journaal. TROS: (K) Wat een fa milie!, tv-serie. (K) Arthur, tv-serie. NOS: (K) Journaal. TROS: (K) De FBI, misdaadserie. (K) TROS sport. (K) Music-all-in. IKOR: (K) Doorpraten over geweld en ge weldloosheid. NOS: (K) Journaal. VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 (S) Z.O.gevarieerd programma (7.54 VPRO: Deze dag. 8.00 Nieuws. 8.11 Dingen van de dag. 9.35 Waterstanden.) 10.30 (S) Z.I.: muziek- en informa- tieshow. (11.00 Nieuws) 13.11 (S) In de Rooie Haan: VA- RA’s zaterdagmiddagcafë. NOS: 14.45 (S) NOS-Jazz Michiel de Ruyter. 15.10 Pro gramma voor de buitenlandse werknemers. (16.00 Nieuws.) Christian Science: 17.50 Ga dan met liefde, blijgezind. NOS: 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. VARA: 18.11 Dingen van de dag. 18.20 (S) Varié: amusementsprogram ma. 19.30 De Scala 1925—1950: opera-aria’s (gr.). 20.00 (S) De VARA feliciteert: verzoekpla tenprogramma. 22.00 Boeme rang: een week’ kranten, radio en tv kritisch gezien, gehoord en gelezen. 22.30 Nieuws. 22.40 (S) Hoe later op de avond: licht muziekprogramma. 23.05 Ach ja de jaren 50 En verder? 23.55-24.00 Nieuws. DAT IS NOU wat je in de hedendaagse taal „radicaal” noemt. Geen wonder, dat anderen zich daar de beroerte van schrikken. Die zeggen: „Zo help je de VARA regelrecht naar de afgrond”. Maar zulke zaken spelen niet alleen bij de VARA. Ook de NCRV zit zich af te vragen, of er wel de juiste koers wordt gevaren, al kan je naar mijn mening de NCRV altijd nog duidelijk herkennen. Indertijd heeft de KRO ge kozen voor pluriformiteit. Dat wil zeggen: alle opvattingen binnen het katholicisme en daar heerst wat tegenstrijdig heid aan bod te laten komen. In de werkelijkheid krijgen de ouderwetse opvattingen nauwelijks een kans. Op zichzelf niet verwerpelijk, maar daar heeft toch een deel der leden het wel moeilijk mee. Wat echter brengt de toekomst? Daarover tast ieder in het duister. Feit blijft dat de groei van de TROS haar slag schaduw vooruit werpt. Dreigend. Alarmerend. Wat moet je ermee? Er wordt gedubd. Er wordt gepraat. Er wordt soms flink van leer getrokken binnen de omroep zelf en dat komt dan naar buiten. Het probleem blijft. Niemand van ons weet hoe het zich ontwikkelt. Dat er in Hilversum niet aan voorbij kan worden gegaan is even zeker als het feit, dat er ook een stemming ontstaat van: aanpakken die zaak. In die periode zitten we nu. Het is goed daar op te blijven letten. IN DIE HELE INNERLIJKE spanningswereld passen dan stappen, die de NOS doet om de nieuwsdienst van het ANP te „naasten” en het journaal uit te breiden. De NOS zit op Duitsland I 18.25 (Z.W.) Vater der Kla- motte, tv-serie. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) Buiten voor en met jonge luisteraars. 10.30 Nieuws. 10.33 (S) Route A: amusementsprogramma. 11.55 Mededelingen. 12.00 Ak tua. 12.16 Overheidsvoorlich ting: Vast en zeker. Een pro gramma over onze sociale verzekeringen. 12.26 Medede lingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.41 (S) Tross-Country. 13.30 (S) Stei ger B: gevarieerd pro gramma. 15.30 Nieuws. 15.33 (S) Luister uit ien thuis verzoekplatenprogramma voor de militairen. 17.30 Nieuws. 17.32 Aktua. 17.40 (S) Café- chantant. 18.19 Uitzending van de Partij van de Arbeid. 18.30 Nieuws. 19.00 (Sï klassiek gramma. NOS: (K) ven aar. (K) Journaal. VARA: (K) Met de muziek mee. NOS: (K) Journaal. VARA: (K) Twee on der één kap. tv-se- rie. De Commissaris, poli tieserie. (K) Koning Klant. Gesprek met de minis ter-president. NOS: (K) Uit de Kunst: kunstkro niek. (K) Eigentijds: Japans toneel. (K) Journaal. H tijd zag Eucalypta c, turretjes en ze kreun de: „Nou is het wel genoeg geweest. Ik pas verder, ik geef dat hele ellendige blokkenplan eraan. Het komt toch allemaal op mijn eigen hoofd neer.” Juist op dat moment 14.30-16.30 NOS: W.K. schaat sen amateurs in Inzell en: W.K. skiën in Sankt Moritz. (K) Ti-ta-tovenaar. (K) Journaal. NCRV: (K) NCRV Sportshow-Twee. NOS: (K) Journaal. NCRV: (K) Zeskamp, (K) Farce Majeure. (K) Ander Nieuws. NOS: (K) Journaal. IKOR-KRO-RKK- NCRV: Het lied van de week. rALLEEN IK KAN DE MENSEN DE ILLUSIE SEVEN/ DATJJ /ETS KUNT, x HOOR JE DAT”2 ZONDER AL DAT SPECIAALS BEK’ JJI NIETS f w je dat niet .- VREEMD'? 'N &EN/AAL. I SCHRJJVER DIE OPEENS ZOIETS BANAALS a K SCHRJJFT? DAT ZULLEN j WE WEL EENS 7 ZIEN! OMDAT IK JE OP 'N SPECIALE MANIER BEL ICHT, JE OP'N SPECIALE MANIER OPNEEM JE OP 'N SPECIALE MANIER. SPEdAAE D/N6EN LAAT A k. doen

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 17