muzikale sprookjes Ouderwets vermaak bij Henk Elsink VVD wil kunst voor ons land Picasso-affaire behouden bijna opgelost Jasperina-show naar Montreux Belangrijke nieuwe uitgaven op voorjaarsboekenmarkt Reserveer nu uw Zwitserse groep verbeeldt droom VrijUit Vrij Uit de grootste organisatie die de automobilist op vakantie individuele vrijheid biedt en verblijfszekerheid „De Appel” vertelt twee Oostenrijk vakantierijk jsch uitgaa/J Boek „Keetje Tippel” wordt verfilmd Jocgoslovië hotel per pers. p. week vol pension april/mei In Haarlem staan de jnooiste keukens bij elkaar! Oostenrijk vakantierijk Oostenrijk vakantierijk pension in v ^XTanaff85,.°' f77; f101, f144 outovokantiereis MET NEDERLANDS BLAZERS ENSEMBLE MORGENAVOND IN TONEELSCHUUR OPTREDEN IN STADSSCHOUWBURG ANNIE ROMEIN-VERSCHOOR ANALYSEERT GENERATIE-CONFLICT J 11 WOENSDAG 1 3 FEBRUARI 1974 lenst, N Kafka Zwarte September Neruda juni hoog seizoen... TECHNISCHE UNIE - STOKVIS COMBINATIE riendsc/,, M1 ADVERTENTIE de >ten (Van onze kunstredactie) oor um Je moet je van s ver- CEES STRAUS ADVERTENTIE J. HEIJER ANNIE ROMEIN-VERSCHOOR ADVERTENTIE ADVERTENTIE ’o, ADVERTENTIE als als Dat leek me trouwens het voornaam ste euvel van „De nachtegaal”: slordig heid, of zachter gezegd: onvoldoende tijd van voorbereiding, waardoor de meeste spelers nog niet precies elk gebaar en elke beweging hadden gevonden. Zoiets Oostenrijks Toeristenverkeers-Bureau, Si ngel 464, Amsterdam. Tel. 020 - 255933. Voorts mag nog worden vermeld een nieuwe, maar nu complete en waarlijk monumentale uitgave van de „sprookjes” van de gebroeders Grimm. Het wordt een boek van 500 pagina’s en zal er zijn bij het begin van de Boekenweek, aldus belooft ons de uitgeverij Lemniscaat. Van „De Nederlandsche Boekhandel” in het Belgische Kapellen kan men nog een biografie verwachten van Jan Tin- De actualiteit speelt een belangrijke rol in „Zwarte september” een documen taire die bij H. Meulenhoff in Baarn gaat verschijnen en rond „De Goalag Cultuur, Werk is jammer dat Elsink dat in zijn opvat tingen over cabaret-maken (dat hier be ter entertainen kan worden genoemd) niet door heeft. Het maakt ’t dubbel ver velend. Elsink is inderdaad, zoals hij het een keer noemt, uit de tijd dat de lucht nog schoon was en de sex vies. CRM van -voorwerpen 'ket >k.. rap Haarlem, Tulpenkade 1, tel. (023) 3193 45 Niet helemaal nieuw voor Propria Cu- res-lezers zal „De scherven van de slij ter” van ex-PC-redacteur Guus Luijters zijn, want deze uitgave van Tango „is een selectie uit vijf jaar schrijven”. Bij de Leidse uitgever komt verder een bundel verhalen uit door de Haarlemse schrijver Frank Herzen („De tuin van de tijd”). GRASSE. (AFP) De rechtbank van Grasse aan de Cöte d’Azur die zich gisteren zou uitspreken over erkenning van het vaderschap van Pablo Picasso over zijn buitenechtelijke kinderen Pa- ioma en Claude Picasso-Ruiz, heeft haar vonnis uitgesteld tot 12 maart, omdat een minnelijke schikking op komst lijkt. Amsterdam opvallend: „Gekonkel om de kabel”, van de Haarlemse Amsterdam mer Jan Tromp over „commerciële machtsvorming in een nieuw medium”, dat wil zeggen, de kabeltelevisie. Voorts „Journalistiek ondersteboven” van Kees Brandts en „Kranten” van prof. M. Rooij, twee nieuwe delen uit de Nieuws- poortreeks. DEN HAAG. Toneelgroep De Appel en het Nederlands Blazers Ensemble hebben hun succes van het vorig jaar, „De geschiedenis van de soldaat” weer op het repertoire genomen. Aan dit werk van componist Igor Strawinsky en schrijver F. C. Ramur (vertaald door Martinus Nijhoff) heeft men nu een sprookje van eigen hand toegevoegd, „De nachtegaal”, naar dat van H. C. Ander sen, „De keizer en de nachtegaal”. De muziek is van Theo Loevendie en Inez van Dullemen bewerkte de tekst. fraai, maar ik kreeg het gevoel dat er nogal wat decorversiersels in de weg stonden. bergen, terwijl de eveneens Belgische uitgeverij Manteau actueel raak prikte met een vertaling van Leonard Mosley’s „De petroleumoorlog in het Midden-Oos- ten”. Het blijft bij een greep uit de volle uitgeverskasten, die dit jaar wat minder lijken uit te puilen. Maar voor de wer kelijke boekenwurmen blijkt er vol doende en voor „elck wat wils” te zijn. Belanrijke Nieuw bij Contact het „Martel-rap- port” van Amnesty International (onder de titel „De pijnbank”) evenals „Mozam bique” van Sietse Bosgra en anderen, dat gaat verschijnen bij uitgeverij Agathon. Dit is één voorbeeld uit de vele mogelijkheden die u vindt in de Vrij Uit Autovakantiereizen gids. Verkrijgbaar bij A.N.W.B. kantoren, assurantietussenpersonen die met Nationale-Nederlanden samen werken, de Rabobanken en alle grote Shell-stations Voor Elsink is de ouderwetse aanpak geen schande. Hij kent de kneepjes van het vak, weet hoe hij een moeilijke zaal moet bespelen. En moeilijk was de vol geladen Stadsschouwburg gisteren, die maar heel langzaam warm liep voor de gebbetjes van de Amsterdamse humorist. Tot het Elsink diep in de tweede helft lukte om het publiek te pakken, daarbij een steeds rijker gebruik maken van zijn voorraad theaterfoefjes. De evolutie die het aanzicht van het cabaret de laatste jaren in snel tempo heeft veranderd, openbaart zich bij El sink vooral waar het zijn taalgebruik betreft. Elsink moet het van ouderwetse dubbelzinnigheden en soms van een rond uit vervelend woordgebruik hebben. Cliché’s lopen uitgebreid rond te kijken. Het is taalarmoede troef. Beide werken zeggen iets over het puur-natuurlijke in de mens. Dat krijgt een symbool bij „De geschiedenis van de soldaat” in de viool, die de soldaat aan de duivel verkoopt. In „De nachtegaal” is het ’t vogeltje zelf, dat de gecultiveer de keizer laat horen en zien hoe waar achtig en sterk het natuurlijke leven is. De moraal van „De nachtgaal” ligt nogal voor de hand, maar die van „De soldaat” is aanzienlijk interessanter, omdat deze geschiedenis wil aantonen dat het puur natuurlijke van de mens niet alles kan omvatten, maar de keuze beperkt. Het thema van beide stukken is niet voor niets bij De Appel terechtgekomen, die de antroposofie nogal aan zijn hart gebakken heeft. Erik Vos, die beide stukken regisseer de, heeft gekozen voor de vorm van een troepje reizende clowns. Allemaal dom me augusten met rood haar en lange puntschoenen, die in een „armoedig” de cor van ladders en smerige zeilen het verhaal vertellen. Vos heeft zich geïn spireerd op het reizend gezelschapje van Strawinsky uit de jaren ’20. Het gebruik van clowns geeft de mogelijkheid het verhaal op een vervreemdende manier te vertellen; iets dergelijks gebeurt ook in de muziek van Strawinsky, die soms de tekst begeleidt, soms zelfstandig functio neert. Op die manier wordt een perfecte stijleenheid bereikt tussen muziek en toneelvorm. En de spelers hebben in hun bewegingen en mimiek een hoge mate Van precisie en gevoel voor timing be reikt. Dat peil kregen ze lange na niet in „De nachtegaal”, waarin we dezelfde clowns terugzien in fraaie gewaden en met gouden maskers op: het Chinese hof. Het decor is versierd met banen gekleurd doorzichtig materiaal. De mu ziek van Loevendie vormt eerder achter grondmuziek dan een zelfstandig deel, zoals dat bij Strawinsky het geval is. Behalve natuurlijk als de nachtegaal moet klinken. Tegelijkertijd wordt de muziek uitgebeeld door danseres Kathy Gosschalk als de nachtegaal. Ze doet dat Elsink blijft wat de naar het frivole neigende mopjes betreft natuurlijk aan de veilige kant van de grens. En omdat iedereen onderhand weet waar die grens ligt, hoeft er weinig te worden gesugge reerd. Vroeger, toen die grens nog wat onbekender was, leek het suggereren misschien leuk. Het ging immers om het element van verrassing. Hoe ver durft die en die cabaretier te gaan, was steeds de vraag. Maar die tijd is voorbij en het Archipel” van de Russiche schrijver Solzjenitsin, waarover de laatste tijd veel t'e doen is. Dit laatste boek ver schijnt in de zomer bij De Boekenrij in Baarn. Uitgeverij Querido in Amsterdam heeft het getij van de tv-serie’s mee en laat „Merijntje Gijzen” in een „tv-uitga- ve” verschijnen. Ook „Frank van Wezel” komt in herdruk, omdat de KRO er een serie van gaat maken. Nieuw op Singel 262 zijn o.m. Verhalen, gedichten en essay’s van Andreas Burnier, een nieuwe roman van Abel Herzberg „De memoires van koning Herodes” en, uiteraard in het Kafka-jaar, „Dagboeken” van het Praag se fenomeen. Interessant belooft ook te worden een studie van K. Schippers over het Dadaïsme in Nederland: Hol land Dada. Na het gesprek tussen James Baldwin en Margaret Mead heeft Bruna (Utrecht) een nieuwe dialoog op stapel staan, tus sen Baldwin en de negerdichteres Nikki Giovanni. Verder bij deze uitgever veel detectives, onder meer „Hoogst merk waardig” oftewel „alles over Havank”. Nieuw in het litterair-historische fonds van Tjeenk-Willink worden de verzamelde brieven van Hooft, nieuw in Bert Bakkers sprookjeslitteratuur: twee delen William Morris, „De bron aan het einde van de wereld”. HAARLEM. Wie in de gelegenheid is om de meeste cabaretiers in ons land te volgen, merkt bij Henk Elsink hoe snel het cabaret de laatste jaren is geëvolueerd. Want Elsink grijpt terug op stijlmiddelen die nauwelijks meer lijken te worden gehanteerd. Of het moet op de televisie zijn, waar het witzen vertel len nog wel eens het onderdeel van de show van een of ander komisch duo wil zijn. Ook het typetjes neerzetten Elsink schijnt niet anders te kunnen is zo langzamerhand uit het gebruik geraakt. Tenslotte De Bezige Bij met opvallend veel van eigen bodem, zoals gedichten van Jan Arends, Arie Gelderblom en Cees Buddingh, „Slauerhoff” belicht door F. C. Terborgh en het Amsterdam- boek (anno 1900) van Han de Vries en A. Van de Waal, dat twaalf jaar na de verschijning werd herzien. Voorts het dagboek van Theodorakis voor de lief hebbers van de Griekse componist en liederenschrij ver. In een boek dat gemaakt is naar een succesproduktie is The Family, waarmee Lode wijk de Boer het bewijs wil leveren dat een uniek stuk theater en een uit zonderlijke film ook een goed leesboek kunnen opleveren. Ischa Meyers inside story in HP-Magazine, „De familie van The Family”, is er ook in opgenomen. Het boek verschijnt ook bij De Bezige Bij. Dezelfde uitgeverij belooft ons een bundeltje (oudere) verhalen van Adriaan Morriën, Waarom ik geen Dante-specia- list ben geworden. Maar wij zouden wel eens willen weten waar nu toch Mor- riëns boek Laster blijft, dat al een jaar geleden is aangekondigd. Andere titels bij De Bij: De Vlaamse Reus, een bundel fantastische verhalen van Hugo Raes, „Een hachelijk Bestaan”, een roman van Mischa de Vreede en „De geboorte van een Geest” een nieuw boek van Sybren Polet over zijn in de loop der jaren bekend geworden Lo- kien-figuur. geopend: maandag t/m vrijdag van 8.00-12.30 en 13.00-17.00 uur, dinsdag- en donderdagavond van 18.30-21.00 uur. Met bijzondere belangstelling wordt nu al uitgekeken naar „Ja vader, nee vader”, Annie Romein-Verschoors analy se van het generatieconflict, dat binnen kort bij de Arbeiderspers zal verschij nen. Verder bij AP: „Een kooi vol liederen”, vertaalde gedichten van de Chileense Nobelprijswinnaar Pablo Ne ruda, „De Vivisector” van Patrick White (Nobelprijswinnaar ’73, uit Australië) en, na het succes van Jacob Olie’s Amster damse fotoboek (Van Gennep) een keuze uit Breitners foto-albums. Louis Paul Boon lijkt bij dezelfde uitgever van zijn erotische voorliefde af te stappen en heeft zijn nieuwe boek gewijd aan de komst van een kleinkind. Bij de Wetenschappelijke Uitgeverij in HILVERSUM. (ANP) Voor het Concours om de gouden roos van Mon treux, dat van 28 april tot en met 4 mei voor de 14e maal wordt gehouden, zal „Jasperina’s grote ego-trip”, een in sa menwerking met Lurelei tot stand geko men KRO-produktie. door de NOS wor den ingezonden. y 17 Het betreft hier een programma met hoogtepunten uit de theatershow van Jasperina de Jong, geschreven door Guus Vleugel, naar ideeën van hemzelf en Eric Herfst, die ook de regie had. De muziek is van Joop Stokkermans. Buiten mededinging wordt ingezonden „Zoals het was in de dagen van Noach”, een op 10 januari uitgezonden program ma van de Evangelische Omroep, die het „een muzikale schets over de tijd, waar in wij leven” noemt. Staand Peter der Linden keizer en beneden Robert Prager hoveling in „De Nachtegaal”. valt dés te meer op bij het gebruik van maskers. Alleen Peter van der Linden in de rol van de keizer had niets meer aan toeval of improvisatie overgelaten. Hij bezit een ongelofelijke muzikaliteit en kan het fijnste handgebaar zo’n kracht bijzetten, dat het onmiddellijk overkomt op het publiek. Robert Prager kan dat ook, maar hij liet het in „De nachtegaal” nog niet zien. Niek Pancras en Rein Edzard zijn naar mijn gevoel niet de meest aangewezen acteurs voor mime- en maskerspel, maar waren in „De ge schiedenis van de soldaat” voortreffelijk bezig. Ze kwamen echter om, in een ongeorganiseerd rommeltje in „De nach tegaal”. Maar gaandeweg zal de uitvoe ring ongetwijfeld beter worden en dan zal er een kleurig, onderhoudend spekta kel ontstaan voor jong en oud. Het Blazers Ensemble leverde onder leiding van Ed Spanjaard prachtig werk, voor zover uw toneelrecensent dat kan beoor delen. Oostenrijks Toeristenverkeers-Bureau, Singel 464. Amsterdam. Tel. 020 - 255933. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. De VVD’er Vonhoff wil de regering de bevoegdheid geven om in noodgevallen kunstaankopen te doen om al te grote verliezen voor het Nederlands kunstbezit te voorkomen. Hij diende daartoe tijdens de begrotingsbe handeling van Maatschappelijk De groep is in 1967 opgericht: spelers liepen stage bij Grotowski en werkten met Bob Wilson, twee uiteenlopende to- neelvernieuwers. „Imagerie” is het eerste deel van éen trilogie naar aanleiding van Hamlet van Shakespeare. Het werk is opgedragen aan een aantal Zwitserse gevangenissen en psychiatrische inrich tingen in Zwitserland. De groep haalde overal en nergens inspiratie vandaan. In een fraai uitgevoerd, surrealistisch ge schriftje brengt de groep dank aan o.a. Marlene Dietrich en Marilyn Monroe, de beeldende kunstenaars Bosch, Escher en Delvaux en Steinberg, aan Jung en Ein stein, maar ook aan het bejaardentehuis van Lausanne en het Leger des Heils. Teveel om op te noemen. Het stuk is vorige week in première gegaan in Mic- kery Amsterdam. Twee dichters, die zo pas hebben ge debuteerd in het nieuwe tijdschrift Ge dicht, komen nu met bundels: Leyn Leynse met Antwerpen, en Tymen Trolski met Liederen wanhoop en waanzin. AMSTERDAM. De makers van „Turks Fruit” en „Wat zien ik” Rob Houwer en Paul Verhoeven hebben een nieuwe film op stapel staan met de naam „Keetje Tippel” naar het gelijkna mige boek van Neel Daff. Een van de hoofdrolspelers is Rutger Hauer. De op namen beginnen in juni. Verdere ont hullingen willen de filmmakers nog niet doen. 'J en van Weemoed, Al jaren lang proberen Paloma en Claude Picasso-Ruiz als wettige kinde ren van de schilder en dus zijn mede- erfgenamen erkend te worden. Eerst procedeerden ze tegen hun vader, na zijn dood tegen zijn wettige erfgenamen. Paloma en Claude Picasso-Ruiz zijn 25 en 27 jaar oud en geboren uit Picas so’s vriendschap met Frangoise Gillot, thans de vrouw van de Amerikaanse medicus Jonas Salk, van het Salk-vaccin tegen kinderverlamming. Zij verloren processen die zij in 1970 en 1971 afzon derlijk hadden aangespannen. HAARLEM. In de Toneelschuur wordt donderdag een voorstelling gege ven van „Imagerie, droom van Hamlet” van de Zwitserse groep Theatre Onze uit Lausanne. Men brengt een soort toneel, dat we zelden of nooit in Haarlem te zien krijgen. Zoals de titel belooft beeldt de groep een droom uit in zeer langzame bewegingen, onduidelijke klanken en al lerlei andere geluiden. Dat allemaal in een ruimte die schemerdonker blijft, verlicht door brandende kaarsen en de- votielichtjes. Zoals vele dromen is het moeilijk elk beeld dat de spelers oproe pen ie verklaren. Je moet je eraan overgeven. Oostenrijks Toeristenverkeers-Bureau, Singel 464, Amsterdam. Tél. 020-255933. Recreatie en dinsdag een amendement in dat het ministerie van mogelijk maakt spoedaankopen uitzonderlijke kunstwerken en rcrpcn te doen, die dreigen voor Nederland verloren te gaan. De liberaal wees op de zorgwekkende prijsstijging van deze kunstvoorwerpen en andere objecten, waardoor de opbouw van col lecties gevaar loopt. Zijn collega Van Dijk diende een amendement in om de post monumen tenzorg met 2,3 miljoen gulden te verho gen. Van Dijk beoogt daarmee de om vang van de werkzaamheden op het gebied van de monumentenzorg te hand haven, zonder dat verdere vooruitschui- ving van verplichtingen behoeft plaats te vinden. Op het ogenblik bestaat er een enorme achterstand in de behande ling van restauratie-aanvragen. die bijna niet meer is in te halen. Een aantal „schrijversportretten” (Claus, Couperus, Elsschot, Hermans, Mulisch, Wolkers) die de laatste jaren zijn verschenen in de Haagse Post, gaan nu gebundeld verschijnen bij Elsevier. Ook in dit fonds weer een nieuw deel nagelaten werk (het laatste?) van God fried Bomans, Een mooie Tijd, een ver zameling jeugdherinneringen. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM Er stroomt veel water door de zee en de woes tijn ligt vol met zand twee waar heden als koeien, net zoals de vol gende opmerking: Zolang er uit gevers zullen zijn, zullen er boeken verschijnen. Die uitgevers mogen dan in een periode van gillende in flatie bezorgd praten over papier- prijzen en stijgende kosten, het werk waarmee ze bezig zijn zal on verdroten doorgaan. Er zullen boe ken verschijnen, romans, gedichten bundels, detectives, reisgidsen, kinderverhalen, kookboeken, knut- selpockets enzovoort. Plannen maken is een belangrijk on derdeel van de uitgeverij. Dat heeft men de afgelopen week kunnen constateren op de boekenmarkt „Vers voor de pers”, waar die plannen in al dan niet verge vorderd stadium aan het krantenvolk werden getoond. Een halfjaarlijkse bij eenkomst, die ook ditmaal was georgani seerd in het Amsterdamse Krasnapolski. Duidelijk werd hier wel dat voor vele uitgevers de Boekenweek in feite te vroeg komt. Met name belangrijke litte raire uitgaven komen pas in de loop van het jaar. :om ES K5s 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 11