Nederlander als bioscoopbezoeker :n :n S3 w Toneelkunstenaar mag uit de school klappen Podium in de overbrugging Nederland 1 Amerika’s populairste duo doet waarin het gelooft Twee generaties Brubeck naar Q ■B Hoe u op drukwerk de kosten kunt drukken film in Amsterdam Ml E N EN I 15 Bepaling uit contract geschrapt THE CARPENTERS OP GRAND GALA EN IN CONCERTZAAL Literaire instuif vindt onderdak 9 in Koinonia v. Succes Hans van Manen bij Royal Ballet ■N k t V R IJ D A G FEBRUARI 1 5 1 974 n bw den: Adres I Plaats drukkerij haerlem ^delistraat 18/haarlem/telefoon (023) 257129 ncum 51341' wt-'i «0 (Van onze correspondent) AMSTERDAM Het Grand Gala du Disque kan beginnen. Het tweede belangrijke optreden na Tom Jones, het duo The Carpenters, arriveerde donderdagmiddag in Amsterdam. De Carpenters leveren vrijdagavond rond half tien de pauzefinale, waarin de succesliedjes Goodbye to love, Yesterday once more, We’ve only just begun en Top of the world zullen klinken. DE „BIG MONEY-MAKERS” in de Nederlandse bioscopen ge durende 1973 zijn, zoals men ge lezen kan hebben, achtereenvol gens: 1) „Turks Fruit”, 2) „Bij de Beesten af”, 3) „Frank en Eva”, 4) Last Tango in Paris”, 5) Live and let die”, 6) „The Godfather”, 7) „Vier vuisten de Lucht in”, 8) „Sound of Music”, 9) „MASH” 10) „Goldfinger”. Het opvallen de aan dat lijstje is dat naast enige voorspelbare titels drie van de films van voor 1973 dateren. Nachtvoorstellingen Filmmuseum de Nederlandse Economisch baden in „Troll”. kantoren ADVERTENTIE (Van onze Haagse redactie) (Van onze kunstredactie) k. s. i ADVERTENTIE ADVERTENTIE rih Naam HLH I ver- iede Ires. B.V. JKO B.V. UKO te FOTO- uden van 'ijblijvend itatie toe- .KMAAfV te CAS- NATIONAAL VOORLICHTINGSINSTITUUT benaderd. Maar het is bij elk concert steeds weer een hele klus de balans te vinden in muzikaal en vocaal opzicht. Richard en Karen hebben het de ko mende maanden te druk met concerten om aan een nieuwe elpee te werken. Ze zijn tot het populairste duo van Ameri ka uitgeroepen. Vanwaar dat succes in eigen land en sinds ruim een jaar ook steeds meer in Europa? Richard weet het niet. „We doen waarin we geloven. En dat blijven we maar doen”. van zijn brief aan de pers waren niet aanstootgevend of beledigend, aldus de kantonrechter. -16.00 uur. umska parket Verkoopfiliaal Heemstede Heemsteedse Dreef 264 Telefoon 023-289408/09 WE ZULLEN HET verder niet heb ben over „Een vluggertje in de Oer tijd” waarvan aan Nöggerath het vertoningsrecht is gegund, noch over „Slippertjesschool voor Huisvrouwen” die Cineac Reg. Breestraat na een dag vol Disneyfilms ’s avonds ver toont. Beide zullen hun weg wel vinden, al was het alleen al op hun smeuïge titels. Alleen „Troll” in het Leidseplein Theater verdient een paar woorden omdat deze sex-fantasie ge maakt is door Vilgot Sjöman die wel over de nodige erotische humor be schikt („Ik ben nieuwsgierig, blauw” En als dan verder de gassa in ’73 het meest gerinkeld heeft bij een „Live nd let die”, evenals „Goldfin- ger” een James Bond-product, maar dan slechter, en dat er ook uit de aanwezigheid op het lijst van „Vier Vuisten de Lucht in” (,>A11 the Way Boys”) geen hoopvolle conclusies om trent de smaak van het grote publiek te trekken valt, gaat men zich be- LONDEN (ANP) Choreograaf Hans van Manen heeft dinsdagavond in Lon den veel succes geoogst met de Britse première avn zijn ballet „Septet Extra”, dat vertolkt werd door de reizende groep van het Britse „Royal Ballet”. „Septet Extra”, geschreven op muziek van Saint-Saëns en met Lois Strike en Stephen Jefferies in de hoofdrollen, is het vierde ballet dat Van Manen voor het „Royal Ballet” heeft geregisseerd. Het werk dat vorig jaar voor het eerst in het Holland Festival werd uitgevoerd door het Nederlands Dans Theater, was het hoogtepunt van de openingsavond van een reeks voorstellingen van twee weken in het theater van Sadler’s Wells in Noord-Londen. HAARLEM. De werkgroep Literai re instuif heeft na de accommodatie- moeilijkheden met De Waag nu onder dak gekregen in sociëteit Koinonia. Doelstraat 52, hoek Gierstraat. Woensdag 20 februari zal daar om 20 uur de eerste „literaire instuif Haarlem” van start gaan waaraan medewerking wordt ver leend door de Haarlemse auteur Frank Herzen. Hij overwoog ook, dat het begrijpelijk L, dat Rob Scholten en de zijnen hun afwijkende stem wilden laten klinken. Volgens de kantonrechter mochten zij dit ook doen. Het ging namelijk om een zaak, waarbij hun kunstenaarschap nauw was betrokken. De wijze, waarop Rob Scholten dit deed, achtte de kan tonrechter aanvaardbaar, inhoud en toon DEN HAAG. Minister mr. H. W. van Doorn overweegt een speciale finan ciële overbruggingsregeling te treffen voor de Amsterdamse toneelgroep Podi um, die het de groep - welke voor verdere rijkssubsidiëring is uitgesloten - mogelijk moet maken sociaal en artis tiek voort te bestaan. tele- n. De dame vaar- is en n op Boxer” een karatefilm dus (ook Tu- schinski) en een flauwe erotische klucht van Vilgot Sjöman, ..Troll” (Leidseplein Theater). Over deze vorm van „dubbelleven” in de bio- scoopprogrammering zou ik nog wel eens een al dan niet wetenschappelijk rapport willen zien. Zaterdagavond treden broer en zus Carpenter om 20.00 en 22.30 uur tijdens door Lou van Rees georganiseerde con certen in het RAI-Congrescentrum met hun groep op. Zondagavond in Den Haag, Congresgebouw. De KRO neemt het optreden in Amsterdam op en zendt het op 7 maart uit: van 19.05 uur bijna een uur lang. Net per bus aangekomen in Amster dam zien Richard en Karen Carpenter eruit als de twee leukste Amerikaanse jongeren die er sinds de zomer in Ne derland rond liepen. Nadat ze van Ver- onica-discjockey Tom Collins enige gou den platen ontvangen voor de single Yesterday once more en de elpee The Eenvoudig. Gewoon de juiste druktechniek kiezen. 0, die weet u niet? Begrijpelijk, maar daar zijn wij ook voor. Wjj vertellen u of het boekdruk, offset, klein offset of een kombinatie daarvan moet zijn om tot de gunstigste prijs te komen. Uiteraard kunnen wij het ook voor u uitvoeren in deze technieken. Erg goed ook, want er staat meer dan 40 jaar ervaring achter. U wilt er eens écht uitspringen? Onze goud-folie-installatie inschakelen! Oe vormgeving graag gedaan. Geen enkel probleem! die wel het filmbedrijf in ons land, waarvoor het rapport toch in de eer ste plaats bedoeld is, onmiddellijk raakt. Men hoeft maar te spreken van filmhuizen en alternatieve film festivals om een probleem aanhangig te maken, dat indirect en in andere context slechts aangeraakt wordt in een der kanttekeningen bij het rap port. Daar wordt nl. gesteld dat bio scoopbezoek een vorm van uitgaan is die minder dan vroeger als „op zich zelf voldoende” ervaren wordt. Er wordt dan weer doorgedacht naar het horeca-bezoek na afloop. Maar de stelling zou tot de meer voor de hand liggende conclusie moeten leiden dat men van het bioscoopbezoek in toe nemende mate meer verlangt dan wat vluchtig amusement. Het zou interes sant zijn te weten hoeveel bioscoop bezoekers dat zijn en of ze bij „alter natief” alleen maar denken aan poli tieke protesten of misschien ook nog aan films die in opzet alleen maar afwijken van „The Sound of Music”. Want er deugt toch iets niet aan onze bioscoopvoorziening als Film In ternational Rotterdam in een week meer dan dertig premières er uit spuwt (voor te weinig mensen), ter wijl Amsterdam, de filmstad van ons land, deze week met vier premières komt, t.w. „Een vluggertje in de Oer tijd” (Tuschinskii„Het intieme leven van een prostituée”, „The Chinese Singles begonnen broer en zus te vertel len. Te vertellen dat ze het na die vijf jaren als duo nog altijd goed met elkaar kunnen vinden, niet direct aan trouwen denken en dus wel bij elkaar zullen blijven zolang het succes aanhoudt. Ri chard noch Karen bemoeien zich nu met andere artiesten. Ze hebben het te druk met platen, repertoire vinden en concer ten. Ze missen eenvoudig de tijd om andere groepen met raad en daad terzij de te staan, maar in de toekomst zal het er wel van komen. Karen was nooit nerveus voor een optreden, zei ze. Wel opgewonden. Ze had geen spijt van het leven zoals ze het tot nu toe zo dicht bij haar bijna vier jaar oudere broer had geleefd: „Ik heb een fantastisch leven”, riep ze opgetogen uit. The Carpenters vinden het publiek in de landen waar ze hebben opgetreden vrijwel overal hetzelfde. Alleen klappen ze in het ene land wel eens minder attent met het ritme mee dan in het andere. In Denemarken waren ze in dat opzicht wat aan de langzame kant, weet Karen. Na de concerten in dit land vertrek ken ze naar Engeland en ook in Duits land en Scandinavië wordt opgetreden. Eind van de maand is er in Londen een charitatief nachtconcert voor de kanker bestrijding. „Er zijn zoveel ziektes in de wereld waar hard iets aan moet worden gedaan. Maar door een tante van ons die aan kanker is overleden werden we ermee geconfronteerd”. Het geluid op de plaat en in de zaal verschilt, geeft Richard toe. Maar er wordt op concerten grotendeels met de zelfde musici gewerkt als bij de platen en de technicus in de zaal werkt ook aan de plaatopnamen mee. Hun specifie ke geluid wordt „live” vrijwel volledig Vooral het Tweede-Kamerlid Wilbers (D’66) zei donderdag tijdens de behande ling van de CRM-begroting te vrezen dat er een gat valt tussen de beëindiging van de rijkssubsidie binnen het reguliere gesubsidieerde toneel en de nieuwe sub- sidievorm in het kader van een vrije produktieregeling. Minister Van Doorn verklaarde het initiatief te zullen nemen Podium, de gemeente Amsterdam en de betrokken ambtenaren van zijn departe ment zo snel mogelijk om de tafel te krijgen. De overbruggingsregeling zou moeten vervallen zo gauw er een besluit is genomen over de subsidiëring van één of meer vrije produkties van het ensem ble van Bob de Lange. De bewindsman wees er nog eens met nadruk op dat hij, hoewel hij dat graag zou willen, geen mogelijkheden ziet voor het muziekonderwijs meer geld uit te trekken. De post „muziekscholen” is dit jaar met 1,5 miljoen verhoogd. De be langhebbenden menen echter dat deze tij ging in geen verhouding staat tot de grote nood waarin het muziekschoolon- derwijs financieel en structureel ver keert. Geeft u gratis advies waar u naast een goede service met de hoogste korting onder staande artikelen in uw om geving kunt kopen. autobanden diepvriezers televisie kleur/zwart-wit wasautomaten koelkasten gashaarden afwasautomaten film/foto-apparatuur Zet een kruisje in het betref fende vakje en zendt deze coupon aan: Nationaal Voor- lichtingsinstituut, Postbus 616 te Hilversum. zorgd maken over bioscoopbezoeker. Het meest aantrekkelijke aspect aan de „tou tien” is dan ook de attractie die van de Nederlandse film op de bioscoopbezoeker blijkt uit te gaan, ook al is die attractie in be paalde gevallen niet helemaal zuiver op de graat. Het zal nu verder van de financierende instanties, waaronder de geldverdienende producenten, af hangen wat er met die uitgesproken belangstelling voor de film van eigen bodem gaat gebeuren en in welke mate de continuïteit ervan bevorderd kan worden. Drie films in de „top tien” is tenslotte geen toevalligheid waaraan achteloos voorbijgegaan kan worden. Maar de algemene conclusie uit het lijstje is in ieder geval dat de Neder landse bioscoopbezoeker geen avontu rier is, in bepaalde gevallen („Last Tango”, „The Godfather”) de algeme ne, bijna internationale tendens volgt en zich niet laat verleiden achter een film aan te lopen die buiten de routine van het overduidelijke succes valt. Waarom staan bijv. „Cries and whispers” van Ingmar Bergman of „Fat City” van John Huston niet vermeld? Een zinloze vraag natuur lijk, want het gaat hier om een zo groot mogelijke populariteit en beide films vallen daar uiteraard opzichtig buiten. „Goldfinger” is van 1965, evenals „The Sound of Music”, „M.A.S.H.” is vijf jaar oud. Nu is het. vooral voor de betrokken filmmaatschappijen en verhuurkantoren wel plezierig dat zij nog een paar oude trekpaardjes op stal he’ ben staan, maar het geeft te denken dat het Nederlandse bioscoop publiek in groten getale naar deze steeds weer in reprise gaande films blijft kijken alsof er niets anders te zien is in onze bioscopen. Met steun van de organisatie van toneelkunstenaars werd een procedure tegen Nieuwe Komedie aangespannen. De kantonrechte overwoog, dat bij de te stellen normen in dergelijke gevallen rekening mag en moet worden gehouden met de kring waarin het conflict zich afspeelt. Aan de kunstenaars in het algemeen zal een ruime mate van vrije meningsvorming moeten worden toege staan, aldus de kantonrechter. DEN HAAG. (ANP) Het bestuur van de Vereniging van Nederlandse To neelgezelschappen gaat er mee akkoord, dat de volgende passage uit de arbeids overeenkomst voor toneelkunstenaars wordt geschrapt: >,Het is de toneelkun stenaar niet toegestaan om mededelingen aan derden te doen inzake de interne aangelegenheden van het gezelschap”. De Ni erlandse Vereniging van Toneelkun stenaars heeft dit meegedeeld. Zij had hierop aangedrongen bij het overleg over de arbeidsvoorwaarden. HOE TROUWENS DE Nederlandse bioscoopbezoeker er oppervlakkig ge zien uitziet, kan men opmaken bij het lezen van „Publiek en Bioscoop”, het onlangs verschenen verslag van een Psychologisch Marktonderzoek dat in opdracht van de Nederlandse Bioscoopbond is gehouden en dat on geveer het beeld geeft dat men zelf al met een beetje kennis van de gang van zaken in de Nederlandse filmwe reld had kunnen ontwerpen. Conclusies als ongehuwde jongeren en personen met een middelbare of hogere schoolopleiding gaan het meest naar de bioscoop of „Van de personen boven de vijftig gaat 65 pet nooit naar de bioscoop” waren, zij het niet in exacte cijfers, natuurlijk al lang bekend. En dat „Negen van de tien perso nen niet alleen, maar samen met anderen naar de bioscoop gaan”, zegt ook wtinig over wat be Nederlander motiveert om naar de bioscoop te gaan. Nu staat in een inleiding tot het rapport dat om verschillende re denen gekozen is voor een vrij uitge breid, weinig abstract onderzoek van vooral kwalitatieve aard. Dat „weinig abstract” slaat in wezen op het ver mijden van „waarom”-vragen, wat inhoudt dat de'bioscoopbezoeker meer in zijn gewoontes en zijn algemene voorkeuren in grafieken onderge bracht wordt en er niet dieper ge speurd wordt naar smaken en gespe cialiseerde motieven om naar de bio scoop te gaan. Nu krijgt men uit het rapport te horen, dat mond-tot-mond reclame in twee van de drie gevallen afkomstig is van mensen die de betreffende film zelf al gezien hebben. Voor mij is het volstrekt onduidelijk welk doel met deze op een wetenschappelijk onderzoek berustende mededeling wordt gediend. Zoals me ook de waarde ontgaat van een der conclu sies die luidt: „Meer dan de helft van de bioscoopbezoekers bezoekt voor of na de film een café of restaurant”. Tenzij daarmee de Horeca op een spoor gebracht wordt. En wat moeten we met de ontdekking dat 43 pct. van de regelmatige bezoekers drie of vier rangen in de bioscoop wil, en 21 pet. tevreden is met één rang. HET KOST WEINIG moeite op dit ogenblik vragen te bedenken die mis schien slechts een relatief klein aan tal bioscoopbezoekers betreft, maar Aanleiding hiertoe vonden de toneel- kustenaars (werk: 'mers) in het vonnis van de kantonrechter in Den Haag, waarbij de dramaturg Rob Scholten in een ontslagprocedure tegen zijn ex- werkgever Nieuwe Komedie in het ge lijk werd gesteld. Rob Scholten had vorig jaar namens een groep leden van Nieuwe Komedie gereageerd op berichten in enkele kran ten over een conflict binnen het gezel schap. Het bestuur van het gezelschap ontsloeg hem op staande voet, omdat hij uit de school had geklapt. (Van onze kunstredactie) ROTTERDAM. Twee generaties Brubeck is het nachtconcert genoemd dat jazzpianist Dave Brubeck op zater dag 9 maart met drie zoons in de Doelen in Rotterdam zal geven. Vader Dave heeft een ensemble sa mengesteld dat bestaat uit zijn zoon Darius op elektrische piano, clavinet en orgel. Chris op trombone en bas, Danny op drums, bijgestaan door pete „Madcat” Ruth mondharmonica, Perry Robinson, klarinet, Randy Powell, slagwerk en Jerry Bergonzi saxen. Zowel Darius Brubeck als zijn broer Chris hebben eigen ensembles. Het pro fessionele werk van Danny Brubeck be staat voornamelijk uit het afwisselend optreden in de groepen van zijn broers. De organisatie van dit optreden, dat om 24.15 uur begint berust bij Paul Acket in Den Haag. Nu de werkgroep van onder dak is verzekerd zal er iedere maand, te weten op de derde woensdag, een literai re instuif plaatshebben. Het ligt in de bedoeling dat zoveel mogelijk dichters en schrijvers gedeelten uit en over hun werk vertellen, dat er informatie wordt verschaft over nieuwe uitgaven en literaire tijdschriften en dergelijke. Tevens wordt de mogelijkheid geopend om eigen werk te publiceren. Inlichtingen worden gegeven door Yvonne Koldewijn, Engelandlaan 618 in Haarlem. Tel. 339689 na 18 uur. en „geel”), alleen ditmaal van een ónmogelijke verhaaltje uitgaat over een verliefd echtpaar dat de liefdes daad niet aandurft, omdat uit de overlevering zou blijken dat bij een zeer grote liefde een dergelijke daad de dood ten gevolge kan hebben. Na gespeeld te hebben met de ge dachte in godsnaam dan maar te gaan scheiden, doet het toeval hen in allerlei liefdesverwikkelingen ver strikt raken, die hen ertoe brengt de dood te trotseren. Een chaotisch ver haal vol flauwe grappen is aanleiding tot veel liefdesspel, voyeurisme en zelfs een orgie met in elkaar gestren gelde dames en heren, van wie enke len operazangers blijken die op de juiste ogenblikken in aria’s uitbar sten. Een sex-parodie dus, maar een die geestiger had kunnen uitvalllen als Sjöman er wat meer z’n best op had gedaan. „ANNE EN MURIEL” van Franpois Truffaut draait in de Uitkijk tijdens de nachten van de filmcritici, omdat de film door Ber Hulsing van dag blad „Trouw” de meest gewaardeerde film van het vorige seizoen gevonden werd. „La Ronde” van Vadim met Jane Fonda en Jean-Claude Brialy is in Nöggerath te bezichtigen, terwijl „High Noon” (Gary Cooper plus Gra ce Kelly) het nog eens probeert in Cineac Reg. Breestraat. Veel „hor- ror”-films verder, zoals „Vampiers van het Bloedkasteel” in Desmet, „Monsters der Duisternis in Rex, „Vampire Circus” in Rialto en „Een Geraamte komt tot Leven” in Royal. Polanski’s „Macbeth”, ook in zijn soort een gruwelfilm wordt nog eens door Kriterion gebracht. DE VOORSTELLLINGEN van a.s. woensdag en donderdagavond zijn ge wijd aan de weinig bekende Franse cineast Jean Vigo die van 1905 tot 1934 leefde en in die korte tijd twee meesterwerken op zijn naam bracht, „Zéro de Conduite” (1933) die woens dags vertoond wordt en „L’Atalante” (’34) die met het uitzonderlijk came rawerk van Boris Kaufman, is een nachtmerrie-achtige verbeelding vol angstvisioenen en symbolen over ei gen kostschooljaren en wordt vooraf gegaan door de cynische publiciteits- satyre „A Propos de Nice”. „L’Atalante” met een indrukwek kende rol van Michel Simon is een zorgvuldige camerastudie (opnieuw Kaufman!) van een tocht per schip in de Franse binnenwateren van een jong getrouwd paar (Dita Parlo en Jean Dasté) met Michel Simon als een schilderachtige reisgenoot. Twee ongewone films die nu beter begre pen zullen worden dan destijds toen Vigo filmisch een „outcast” was.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 15