Muziek, toneel, schilderkunst op Romantisch Festival Auteurs ontmoeten hun publiek Onvoltooid en toch verblijdend oeuvre van Leen Spierenburg San Francisco 1 Amateurorkesten op hoog peil 'hon Succes dirigent Hans Vonk in Rob Agerbeek in de Jazzcorner anra-pierson fund solide vermogensbeheer. uniskê parket I 5 HOREN, ZIEN EN LEZEN IN MUSEUM Terugblik in Bloemendaals gemeentehuis FEDERATIE BESTAAT 25 JAAR WOENSDAG 20 11 1974 FEBRUARI A NAAM: ADRES: WOONPLAATS: - ENGELENBERG Doelstraat 29 Tel. 023- 312206 Haarlem Kijk - Kies Koopcentrum (Van onze kunstredactie) ARNHEM Tussen half mei en half juni wordt in Arnhem een Roman tisch Festival gehouden. Het bestaat uit een groot aantal evenementen in alle kunstgebouwen die de stad rijk is. Het Gelders Orkest geeft concerten en recitals van muziek van onbekende romantische componisten. Het Arnhems Museum laat schilderijen en tekeningen zien van Romantische Nederlandse schilders. Toneelscholen uit Londen, Wenen, Warschau en de drie Nederlandse toneelscholen houden een uitwisseling van werkwijzen en geven voor stellingen die op de Romantiek betrekldng hebben. BLOEMENDAAL In de „expo- sitie-crypte” van het gemeentehuis hangt nu het werk van Leen Spie renburg. Het hangt er te vroeg eigenlijk voor een overzicht uit de laatste jaren van een oeuvre. Te vroeg, omdat deze bekende Spaam- damse schilder zo kort heeft ge leefd namelijk van 1922 tot 1971 en omdat zijn werk er nergens op wees dat er een einde aan zou moeten komen. Het is namelijk krachtig en vitaal werk, evenzeer het vroegste hier aanwezig uit 1946 als het laatste uit 1971. Verkoopfiliaal Heemstede Heemsteedse Dreef 264 Telefoon 023 - 289408/09 n<*er Postzegel 416 Haarlem U kunt mij noteren als abonnee op een van onze kranten en ik ontvang de krant dan de V eerste 14 dagen GRATIS. 0 per maand, per kwitantie 10.30 Q per kwartaal, per giro/bank 29.80 ►Haarlems Dagblad HJmuiderCouranti Mnkruiter?ewen,,e ►Beverwijkse Courant w I i i Arnhem nipt aan Romantiek e Romantische ADVERTENTIE ze ADVERTENTIE HEIN STEEHOUWER ADVERTENTIE ik 1 jr BESCHERM BUITENHOUTWERK AFDOEND MET BUTS I.Q. Aan de meeste van de Romantische kunstvormen laat het Festival een beetje proeven, zonder een volledig beeld te kunnen geven. Pogingen worden gedaan het programma van een wetenschappe lijk filosofische achtergrond te voorzien, zodat men kan zien dat de Romantiek niet alleen bestaat uit een lief land schapje, een virtuoos stukje vioolmuziek of een fin-de-siècle-toneelstuk. Het idee voor het Festival-thema is van de heer H. Hofman, hoofd culturele zaken-en-nog-meer in Arnhem. Het is afgeleid van een Romantisch Festival lit SAN FRANCISCO (ANP). „Hans Vonk heeft een uitstekend Amerikaans debnnt gemaakt bij het San Francisco Symphony Orhestra.Hij is een maestro die meetelt, met een lichtelijk sluime rend, maar beslist indrukwekkend ta lent. Hij is een precieze en zeer muzika le dirigent. Hij heeft stijl en volgt zeer beslist zijn eigen wil. Men zal nog meer van hem horen”. V en ier ■ie. K) ro- .00 is- K) ?e. e- 2e ïi- R- II m ie et er .30 K) .’0- le- in- uit 55 O .15 ir- :u- rd- in- raf tv- ai de, en tu- )er er: le- ÏSt. n- :k) n. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Het jazzcafé At the Jazzcorner, Spaarne 104 in Haarlem heeft voor aanstaande zaterdagavond de bekende Haagse pianist Rob Agerbeek weten te contracteren. Agerbeek komt met zijn kwintet, bestaande uit Klaas Wit bugel, Dick Vennik tenorsaxofoon. Rob Langereis bas, en Eric Ineke drums. plaats wat je noemt een „geboren schil der”, een ogenmens. Hij kon een portret de juiste gelijkenis meegeven, treffend soms ook de sfeer en de min of meer passieve houding van iemand die in zich zelf gekeerd rustig poseert. Die psycho logische kant werd echter door Spieren burg niet tot het uiterste benadrukt. Het ging hem kennelijk om het plezier in het schilderen, de mogelijkheid ook om spontaan te blijven en het schilderij zonder voor-op-zettelijkheden te doen ontstaan. En daar gaat dan voor de kijker een bevrijdende werking van uit, maar het geeft tevens de beperking van Spierenburgs talent aan. Alleen de aller grootsten kunnen de indruk wekken volkomen spontaan te werken en tevens de psyche van een model op haar diepst te peilen. In ander werk komt Leen Spierenburg eigenlijk net zo voor de dag als in zijn figuren en portretten. Schepen, walle- kanten, een „Portret van een kerk”, landschappen tijdens reizen geschilderd vaak ook in aquarel of acryl treffen in de eerste plaats door de steeds frisse kijk en spontane werking van kleur en penseelstreek. Wie zich daarvan nog eens wil over tuigen moet deze expositie beslist gaan zien, want ze biedt veel verblijdends ondanks de gedachte dat het gaat om een onvoltooid oeuvre. De Romantiek is een geestesstroming in Europa, die op het eind van de ISe eeuw begonnen is. Het is een nogal gecompliceerde beweging geweest, met vele tegenstrijdigheden, maar een die grote invloed heeft gehad op alle gebie den van de samenleving. De belangstel ling voor de Romantiek is de laatste tijd toegenomen, omdat men ontdekt dat veel hedendaagse verschijnselen sterke overeenkomst hebben met Romantische ideeën. Bijvoorbeeld het verzet tegen de rationele orde zoals we die in bewegin gen als provo en hippie tegen komen. den Fransen, Belgen, Engelsen en Ne derlanders aan mee. Maar ik weet nog wel dat de Nederlandse orkesten met de hoogste prijzen gingen strijken”. Thijsse vindt het wat belachelijk dat de amateurs zelf en hun aanhang nog altijd onderscheid maken tussen de sym- fonie-orkestmuzikant en de blaas- of tokkelorkestmuzikant. Thijsse: „De ama- teur-symfoniemusicus kijkt neer op de harmonie-, fanfare-, accordeon- of man- dolinemusicus. Ze vinden zichzelf maat schappelijk en muzikaal ook een graadje hoger staan. Dat onderscheid bestaat ook tussen de instrumenten onderling, hoe gek dat ook klinkt. Er is duidelijk sprake van een sociale discriminatie tus sen cello en viool. Je hebt dat ook tussen blokfluit en mondharmonica. Waarom eigenlijk? Alsof harmonica een minderwaarding instrument zou zijn.” Schepen, zoals Leen Spierenburg schilderde. Wat zal de bezoeker op 8 maart in het Van Gogh Museum aantreffen? „Door het hele museum heen zijn 40 al thans, zoveel zijn er uitgenodigd schrijvers en dichters, die hun eigen werk ten verkoop aanbieden en het gekochte signeren. Ik ben daar erg blij mee, want dat is lang niet gebeurd. De opbrengst is bestemd voor het onder steuningsfonds van de Vereniging van Letterkundigen. In de Theo van Gogh- zaal kan men schrijvers en dichters uit eigen werk horen voorlezen.” „De waarde van zowel het een als het ander is, dat het publiek kan vaststellen dat schrijvers mensen zijn zoals zijzelf. Zij kunnen met hen in ongedwongen contact komen, waardoor de manifesta tie op zichzelf bijdraagt tot demystifica tie van de schrijver”. Vinkenoog zelf leest voor uit een gedichtenbundel die hij thans, tussen de bedrijven door, nog in voorbereiding heeft. „Het liefst zou ik elke drie jaar een gedichtenbundel wil len laten uitkomen”, aldus Simon. dat al zeven jaar in Indianapolis wordt gehouden, maar dat uitsluitend bestaat uit muziek en ballet. De artistieke leider van dat festival, de musicoloog Frank Cooper, zorgt er voor dat het Gelders Orkest totaal onbekende Romantische partituren (nu eens niet van Tsjaikofski, Wagner maar van mindere góden) krijgt. Bekende solisten van het Romantisch Festival in Indianapolis komen naar Arnhem. „Het zijn million-dollar-boys in Amerika, maar wij krijgen ze voor waanzinnig lage honoraria, omdat ze het leuk vinden zich in Europa te laten horen”, aldus Hofman. Het Gelders Or kest heeft onder leiding van Leo Drie- huys vier concerten en drie salonconcer- ten, allemaal in Romantische stijl ge houden. Het programma van de Jazzcomer voor de komende week ziet er verder als volgt uit. Vrijdagavond een optreden van het trio Martin Haak met Haak op piano. Leo Goudriaan bas en Tony Na har drums. Zondag treedt café-eigenar Hans Keune zelf met een trio voor het voetlicht. Hij wordt begeleid door Bert Nieborg zang en bas en Tjalllng Hoger huis op drums. Iedere dinsdag heeft de Jazzcomer het trio Cees Slinger in huis. Alledrie zijn ze lid van de beroemde Diamond Five: Cees Slinger piano. Rob Langereis bas en John Engels op drums. Woensdag 27 februari speelt het trio van pianist Coen van Orsouw met bassist Fred Pronk en drummer Richard Wanders. (Van onze redactie in Den Haag) DEN HAAG. Toen vóór de oorlog nog geen sprake was van cultuursprei ding en de grote beroepsorkesten vrijwel alleen in het Westen te beluisteren wa ren, kwamen de amateur symfonie-or kesten tegemoet aan de behoefte aan symfonische muziek buiten het Westen. Ze beperkten zich toen nog tot naapen van het repertoire van de beroepsorkes ten. Bij elkaar geraapte stelletjes zetten zich aan „De Onvoltooide” van Schubert, zonder dat er hobo’s of klarinetten aan te pas kwamen. Zo’n partij werd dan door een piano overgenomen. Het waren totaal verminkte bezettingen, die tot brandhoutniveau kwamen, alleen omdat zij zo nodig moesten van moeder-de- vrouw, oma en de kinderen die in de zaal zaten. Deze lovende woorden schreven de muziekrecensenten in en om San Fran cisco, waar de jonge Nederlander (31 jaar) geheel onverwacht acht concerten van de zieke dirigent van het orkest, Josef Krips, moest overnemen. De indruk die hij maakte was zelfs zo goed dat hij onmiddellijk weer is ge vraagd om volgend jaar acht concerten bij het orkest te dirigeren. Het is een waanzinnige tijd geweest, zei Hans Vonk, in San Francisco. „Ik heb maar vier repetities kunnen hebben en moest in een week vijf concerten in Nederland afzeggen. En dan is er nog het feit dat mijn Amerikaanse optreden tevens mijn internationaal debuut was”. „Waarom de keus op mij viel? Aan de ene kant puur geluk, ik stond op een lijst, maar ik heb ook gehoord dat Krips mij heeft aanbevolen. Die heeft mij gezien toen hij vorig jaar in het Holland Festival dirigeerde”. Behalve in San Francisco heeft Hans Vonk ook concerten gegeven in San Rafael, Cupertino, en de Universiteit van Calfornië te Berkeley. zijn 1200 toegangskaarten gratis ver krijgbaar vanaf vrijdag. Dat wordt wel hollen voor wie van verre komt. Een Amsterdamse krant schreef eerder deze week, ten onrechte overigens, dat de kaarten dinsdag al verkrijgbaar zouden zijn. Alsof het de eerste dag van een uitverkoop gold, zoveel mensen stonden dinsdagmorgen vroeg aan het loket in de Amsterdamse Honthorststraat- Dit beeld is na de oorlog volstrekt veranderd. Geen naaperij meer. Geen ondermaats musiceerpeil. Integendeel. De amateur symfonie-orkesten kunnen er zich zelfs op beroemen dat zij bedui dend meer Nederlandse, eigentijdse en onbekende symfonische werken spelen dan de professionele symfonie-orkesten. Voor een belangrijk deel hebben zij dat te danken aan de FASO, de Federatie van Amateur Symfonie- en Strijkorkes ten, een instelling die 25 jaar geleden werd opgericht volgens perschef Wim Thijsse „om zuiver praktische rede nen”. Thijsse: „Na de bevrijding was er een ontstellend gebrek aan bladmuziek voor de amateur-orkesten. Die muziek kwam allemaal uit Duitsland en dat lag toen in puin. De FASO heeft zich toen toegelegd op het verzamelen van het schaarse muziekpapier dat over was. Zij liet het onder de amateur-orkesten distribueren. Later ging de Federatie zich bezighou den met informatie over nieuwe en weinig gespeelde muziek en met pedago gische begeleiding”. Op 20 april viert de FASO in de Rotterdamse Doelen haar zilveren jubileum met eigen ensembles in o.a. de vierde symfonie van Tsjaikofs ki. Thijsse vertelt dat de tendens van amateur-musici om verder te springen dan hun polsstok lang is, veel minder dan vroeger voorkomt. Dank zij de FA SO heeft men de hand kunnen legden op wat oudere symfonische muziek, die wat makkelijker uitvoerbaar, maar min stens even interessant is. „Men heeft gelukkig- ontdekt dat men beter een eenvoudig stuk goed kan spelen, dan een moeilijk stuk slecht. Het is niet mis hoor, wat die 3418 symfonieorkestmuzi- kanten presteren. De orkesten zijn te genwoordig volledig bezet. Het komt nog maar zelden voor dat er beroepskrach ten worden gehuurd”. Er heeft zich een mentaliteitsverande ring onder de amateur-orkestmusici vol trokken. Het zwaartepunt van het musi ceren ligt niet zo zeer meer op de uitvoering, maar op de repetitie. „Ze zijn er zich beter van bewust geworden, dat het auditorium in de eerste plaats voor de beroepsmusici is. Het gaat hen nu meer om de lol van het spelen.” Het is volgens Thijsse ongelofelijk wat deze mensen voor hun hobby die Thijsse nog steeds meer een sociale dan een muzikale uiting noemt over heb ben. „Ze kopen de duurste instrumenten, komen als het moet avond aan avond repeteren, werken zich in het zweet. Want ik kan u verzekeren dat een symfonie van Mahler voor een amateur de eerste keer een uiterst zure appel is, waar met groot doorzettingsvermogen door heen gebeten moet worden.” Het zich bezighouden met een symfo nie van Mahler heeft ook nog een andere functie. Thijsse: „De mensen gaan met open gemaakte oren naar een Residen tie- of Concertgebouworkest. Zij staan na die repetities veel dichter bij de componist dan voordien. Zij krijgen veel meer waardering voor zo’n man. Oók voor de dirigent en de beroepsmusici”. Veel onttrekt zich tegenwoordig aan de waarneming van wat de amateur- symfonieorkesten precies presteren. Thijsse: „Zo’n twee, drie jaar geleden is in Luik een concours gehouden. Er de- amro-pierson fond Een op researchfaciliteiten en know-how van beide banken gefundeerd beleggingsfonds. Waarbij de belangen internatio naal gespreid zijn. En de beleggers participeren in het totale pakket van hoogwaardige, zorgvuldig geselekteerde aandelen. Hierboven schreef ik Spaamdamse schilder, maar het had ook Haarlemse kunnen zijn. In Haarlem is hij opgeleid en zoals zovelen in die jaren door H. F. Boot, door Harry Prenen in een inleiding bij de expositie „de leraar en de tuchtmeester van haast iedere aanko mende Haarlemse schilder”. Leen Spie renburg is er aan ontkomen een „volg- bootje” te worden, zoals anderen die Boot hebben geadoreerd. Hij ontwikkel de zich in tweeërlei richting, het illus treren bijvoorbeeld voor De Spaar- nestad-bladen en het vrije schilderen. De afstand tussen die twee uitingen was bij hem niet zo groot. Hij kon het zich door zijn vakmanschap permitteren evenzeer vrij te illustreren als illustra tief te schilderen. In het laatste geval wil dat zeggen, dat hij zijn onderwerp als het ware eerbiedigde en met toch de volledige inzet van zijn picturale kun digheden herscheppen tot een kunst werk. Een portret van Leen Spierenburg, maar ook een figuurstuk, deed het mo del alle recht wedervaren en toch werd het helemaal „schilderij” en nooit een plaatje. In het algemeen genomen was Spie renburg een gematigde expressionist met een groot gevoel voor een eigen levendig en sprankelend kleurgebruik, met een gevoel ook voor de werking van licht en schaduw. Hij bleef dan meestal in de buurt van een eigen vertaling van het algemene realiteitsbegrip. Maar het kon ook anders. In sommige doeken is deze realiteit bijna geheel opgelost in spontaan gepenseelde kleur- vlakjes. waarbinnen het onderwerp ver smolt tot een totaliteit, die nergens illus tratief meer was. Zo’n doek komt als bijna-abstract over, getuige een doek als „Parade” uit 1969. Dan zijn er ook portretten, waarin de contour overheer ste in een stijl die enigszins naar bij voorbeeld Modigliani tendeerde en waar in de penseelstreek ondergeschikt was aan het vlak binnen de lijn. Spierenburg kon dus werken binnen ruime marges en hij deed dat ook, omdat hij zowel lijn, vorm, kleur als streek beheerste. Hij was in de eerste Het Gemeentemuseum van Arnhem haalt zo’n zestig a zeventig schilderijen en tekeningen van Nederlandse Roman tische schilders uit de periode 1820-1865 bijeen uit de depots van verschillende Nederlandse musea; werk van Nuyen, Koekoek, Schelfhout, de Pienemannen, Kruseman etc. De tentoonstelling wordt vergezeld van een dia-serie, die een beeld geeft van de Europese schilderkunst. Nieuw is de uitwisseling van de to neelscholen. De London Academy of Music en Dramatic Art (Lamba) speelt „Curtmantle” van Christopher Fry, de Max Reinhardt Schule uit Wenen speelt „Das Madl aus der Vorstadt” van Ne- stroy; de Staats theateracademie van Warschau geeft een stuk van de neo- romanticus Wyspiansky. De programma’s van de Nederlandse toneelscholen uit Amsterdam, Arnhem en Maastricht zijn nog niet vastgesteld. Alle drama-studen- ten worden in één hotel ondergebracht. Demonstraties en werkopdrachten tussen de leerlingen onderling zijn openbaar. Toneelgroep Theater had geen geld meer voor een typisch Romantisch me lodrama, maar speelt nu Heijermans’ „De Uitkomst” dat toch op het repertoi re staat voor niks in de stadsschouwburg (kaartjes worden uitgedeeld via warme bakkers en schoenlappers. Vijftien kun stenaars geven hun visie op de Roman tiek in grote schilderijen op het Gele Rijdersplein. In Park Sonsbeek zijn ro mantische films te zien. Het Westféli- sche Landes Theater brengt werk van de dichter Heinrich Heine. Uit Londen komt een balletgroep. Vijf Gelderse amateurtoneelverenigingen houden een concours en acht Arnhemse koren geven een concert van operafragmenten op de slotavond. Drs. P. treedt op met zijn Sursum Corda en uit Haarlem komt Perspekt met „De val van Rabenshalle”, een parodie op een Romantisch gegeven. Onnodig te zeggen dat de WV en de Horeca het Festival niet ongemoeid zul len laten. Sommige onderdelen worden uit bestaande budgetten bekostigd. Het geheel wordt gecoördineerd en soms ge organiseerd door de Stichting Festival Arnhem, die er ongeveer 50.000 80.000 gulden voor nodig denkt te hebben, te ontvangen van gemeente en provincie. De stichting is ontstaan mede omdat het Holland Festival in Arnhem slechts be stond uit enkele concerten en men toch in de zomermaanden iets wilde bieden. Als dit Romantische Festival aanslaat wil de stichting om de twee of drie jaar een festival over een bepaald thema organiseren. (Van onze correspondent) AMSTERDAM. „Horen, zien en le zen wordt een manifestatie die niet te vergelijken valt met de boekenballen”, zegt Simon Vinkenoog, organisator van deze reusachtige ontmoetingsbijeenkomst van schrijvers en dichters met hun pu bliek, op 8 maart in het Amsterdamse Van Gogh Museum. „Horen, zien en lezen" wordt een gebeurtenis in het kader van de Boekenweek, maar is niet het boekenbal zelf. Dit jaar staat Het Bal in het teken van de Hagenaar Louis Couperus, en heeft een week eerder plaats in Pulchri Stndio in Den Haag. Maar ook al ontbreken in Amsterdam dit keer de versieringen, volgens Simon Vinkenoog te horen kan het Amster damse gebeuren bij het publiek dat naar de hoofdstad komt best eens de smaak van een echt ouderwets boekenbal nala ten. En zoiets is te prijzen, want dat is lang niet vertoond. Er komen weer eet- en drinktentjes, er komen drie muzikale attracties, schrijvers en dichters lezen voor uit eigen werk en wie voldoende geld meeneemt, kan ter plaatse door de auteurs zelf gesigneerd werk aanschaf fen. Feesten, drinken en kopen is dan misschien voor velen wel de nasmaak. Er zijn ook muzikale attracties: folk groep Sail, het orkest van Henk Waale- wijn en het koor van de prettig gestoor de vrouwen onder leiding van Joost Matthijssen. Als het gezellig wordt, tenminste. „Of ficieel duurt Horen, Zien en Lezen van een uur of acht, negen, tot één uur”, zegt Vinkenoog, „maar als het gezellig wordt, duurt het misschien wel tot de volgende morgen. Ik hoop maar dat het zover zal komen, zoals vroeger wel ge beurde. De leukste feesten zijn natuur lijk die, welke eindigen met een ontbijt, zoals Sigma in 1966”. Een toegangsprijs hoeft dit keer in Amsterdam niet te worden betaald. Er •JWS 0 u. O

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 11