is een Angolees geuzenlied Couperus-Boekenweek Provinciaal bestuur Limburg: Wim Sonneveld vormingstoneel moet blijven kreeg hartaanval begint met revue STOCK Beatles bijeen? „Sambizanga” IMt-' k d ^S>alarmal33 VERMOUTH Uw bezit veilig stellen: Alarma bellen! I Afrikaanse verzetsfilm puur, met ijs, als longdrink, erg lekker... hoe dan ook! 17 V R U D A G 2 2 FEBRUARI st. Westworld Divorce A warm december Filmmuseum BIANCO ROSSO DRY '4 i; Nachtvoorstellinsen DE VORIGE WEEK hebben we vluchtig aandacht besteed aan de Nederlandse bioscoopbe zoeker die we, gezien het lijstje van de films die het vorig seizoen het meeste geld hebben opge bracht, als weinig avontuurlijk en ondernemend omschreven. Dit soort algemene oordelen of ka rakteriseringen is uiteraard bij zonder oppervlakkig en we heb ben dan ook onmiddellijk ge wezen op de pogingen van diver se zijden om het nogal eentonige bioscöopmenu op zijn minst af te wisselen met alternatieve films die met de sleur breken, een gevarieerdere keus bieden en andere aspecten van het wereldgebeuren laten zien dan gewoonlijk in de bioscoopfilm ge toond worden. feC™ et ■n ADVERTENTIE ADVERTENTIE bij een Sidney Pottier en Esther Anderson in „A warm december”. Scène uit Poseidon Adventure, in de States goed voor 40 miljoen dollar. Sonneveld was in ons land voorname lijk om te spreken over een televisie show, die hij voor de KRO zou maken. Andere plannen had hij volgens zijn manager John de Crane voorlopig niet. Beveiliging tegen inbraak en brand. tg tg tg tg tg tg tg Propellerstr. 1-5, A’dam-W, tel. 020 -15 97 15 "S „piVORCE” in City 2 is de toepas selijke titel van de Elizabeth Taylor- Richard Burton-film die zich even eens in fraaie appartementen en ho tels, ditmaal in Rome, afspeelt tussen een op scheiding staand echtpaar dat dan weer niét, dan weer wél uit elkaar wil gaan. Zoiets als een netjes en beleefd gespeelde Who’s afraid of Virginia Woolf”.. WOENSDAGAVOND a.s. kan men in de aula van het Stedelijk Museum genieten van de ongewone animatie films van Suzan Pitt Kraning, een reeks, visuele verrassingen, samenge steld uit tekeningen en foto’s of film fragmenten. Van de grafische kunste nares die Suzan Pitt Kraning (ze woont momenteel in Amsterdam) ook is, of misschien wel in de eerste plaats is, is een kleine expositie inge richt. Een beeld uit de gevangenis van de Portugese geheime dienst Pide in de Angolese stad Loeanda; scène uit de film „Sambizanga”. HAARLEM. The Beatles weer elkaar? Na de vele geruchten over definitieve hereniging van de vier musici uit Liverpool heeft het er nu alle schijn van dat alle moeilijkheden tussen Paul McCartney enerzijds, en Ringo Starr, John Lennon en George Harrison ander zijds zijn opgelost. Het doorgaans goed geïnformeerde Engelse muziekblad Me lody Maker meldt dat het viertal al enkele weken op een geheime plaats in Amerika vertoeft om de herenigings- plannen tot in alle details te bespreken. DEN HAAG (ANP). De boeken week begint met een revue en een bal op 2 maart in Den Haag. De auteur Louis Couperus neemt in het hele ge beuren een centrale plaats in. De toege nomen belangstelling voor diens werk en de medewerking van Haagse instel lingen maken het mogelijk een reeks evenementen op te zetten om minder bekende, aspecten van Louis Couperus te belichten. overtuigingskracht op celluloid vast laten leggen. Het is meer dan acteer talent, meer dan inspirerende regie het is een vrouwelijk waarom op het eeuwenlange smartlied van man lijke terreur en contraterreur. O Hij geeft een voorbeeld van een geprogrammeerde zomervakantie die in twee richtingen te denken geeft. Want niet alleen geeft de film een extreem voorbeeld van voorgekauwde tijdspassering, bedoeld voor vakantie gangers zonder fantasie en initiatief. Hij suggereert bovendien in welke mate de mensen geprogrammeerd zijn in hun gedragingen door boek en film, waarbij vooral het laatste me dium de meeste invloed uitoefent op onze wijze van handelen en reageren. De drie vakantiereservaten zijn af wisselend bedoeld voor wie zich in zijn vrije tijd een echte cowboy- pionier wil wanen. Vervolgens voor wie deel wil hebben aan de decaden tie en het pervers plezier waaraan het oude Romeinse Rijk ten onder is gegaan. En tenslotte voor het type dat alle beschaving voor een tijdje opzij wil zetten en ónder wil gaan in het woeste leven van de middeleeu wen met vechtende ridders en uitvoe rige eetgelagen. VOOR IEDER VAN die mogelijk- „SAMBIZANGA” (naam van een volkswijk van de Angolese stad Loe- anda) werd opgenomen in Kongo- Brazzaville. Het verhaal speelt zich af voor de 4de februari 1961, de dag waarop de heimelijke samenzwering in Angola overging tot een guerilla- oorlog. Het is een Angolees geuzen lied, dat hier velen zal aanspreken. A. WILLINCK Dit zei donderdag namens het college van Gedeputeerde Staten van Limburg, L. Stals. tijdens de Provinciale Staten vergadering over het ter discussie gestel de vormingstoneel. Desgevraagd zei Ge deputeerde Stals dat het vormingstoneel met name in Limburg (het Groot Lim burgs Toneel is een Belgisch-Nederlands gezelschap) niet wordt toegejuicht. „Ik weet niet”, aldus de heer Stals, „hoe ik me voorzichtiger moet uitdrukken”. (Sommige Limburgse autoriteiten wil len' van het vormingstoneel af, omdat het te links zou zijn. Dat wordt niet openlijk gezegd, omdat men een rel als nog steeds gaande is over vormingsto- neelgroep Proloog te vermijden. Kunst redactie.). Het stichtingsbestuur van het Groot Limburgs Toneel heeft aangekondigd het vormingstoneel te laten vallen indien hiervoor geen gelden uit andere bron beschikbaar komen, omdat anders de noodzakelijke uitbouw van het repertoi regezelschap in het gedrang zou komen. GS van Limburg voelen er niets voor ZOWEL CITY als Tuschinski heb ben deze week voor „vulling” ge zorgd, d.w.z. een filmpje uitgezocht dat de opengevallen dagen moet vul len tot bij de een de première van de Belgische produktie „De Loteling” van Roland Verhavert in kan gaan en bij de ander plaats gemaakt moet worden voor de nieuwe Nederlandse film „Help! De dokter verzuipt”. Dit soort éénweeksfilms stellen meestal weinig voor en dat klopt dan ook, De revue in de Koninklijke Schouw burg omvat een cabaretesk programma, onder leiding van Luc Lutz met mede werking van Albert Vogels, Elisabeth Andersen, Eric Schneider, Paul Steen bergen, Olga de Haas, Ko van Dijk, maar ook veertig amateurtoneelspelers en de „Sprookjeskinder,en” uit Rijswijk. In de zalen van Pulchri Studio heeft het boekenbal plaats. De gemeente Den Haag gaf voor de versiering een op dracht aan tien beeldende kunstenaars. De versiering maakt dit jaar ook deel uit van andere zaken, als een expositie, die een beeld geeft van de feestelijkhe den ten tijde van Couperus (1863-1923). De expositie, ingericht in samenwer king met het Haags Gemeentemuseum, het Kostuummuseum en het Letterkun- die” die ook in de USA tot de topklasse van kassuccessen behoren. FILMS BLIJKEN nog altijd en dat geldt voor alle landen een tijdspassering zonder al te veel gees telijke inspanning te moeten zijn om te slagen bij het grote publiek. Uiter aard zijn er diverse variaties binnen dat „grote publiek” mogelijk en zo zijn er ook films, die een beroep doen op intelligentie en gevoeligheid voor dramatische nuances. Het zijn niet, of meestal niet, de „toppers”, maar ze bereikten dat deel van de bioscoopbe zoekers dat zich een bepaald niveau van amusement hebben gesteld. Het gevaar blijft echter voortdu rend dreigen, juist in tijden van te genspoed. dat er zo min mogelijke risico’s worden genomen en men de succes-verzekerde thema’s met gerin ge wijzigingen blijft behandelen. Hoe kritischer het publiek, hoe minder kans er zal zijn op het optreden van een rampzalige verstarring. Dat kri- méér subsidie beschikbaar te stellen dan het huidige bedrag. De subsidie van 110.000 aan het GLT heeft zich, aldus de heer Stals, in zeven jaar verviervou digd. Er zou nu naar andere subsidiën- ten moeten worden uitgezien, temeer omdat het vormingstoneel tot de onder wijsvoorzieningen behoort, zei de heer Stals. Afgezien van twee besliste tegenstan ders, Boerenpartij en KVP bleken de meeste Statenleden niet afkerig te zijn van vormingstoneel in Limburg. Ook keurden zij met meerderheid van stem men het subsidievoorstel goed dat het functioneren van zowel GLT als GL Twee tot het eind van dit seizoen garan deert. Wat er daarna met de groep GL Twee zal gebeuren, hangt voor een be langrijk deel af van het gesprek dat bestuur en subsidiënten in maart zullen hebben op het ministerie van CRM in Den Haag. MAASTRICHT. „Vormingstoneel in Limburg moet blijven, maar het is de vraag of het binnen het Groot Limburgs Toneel (GLT) als aparte groep (GL Twee) moet blijven bestaan. In delicate zaken als deze is het niet verstandig reeds nu een duidelijke getuigenis af te leggen.” Donderdag wordt voortgegaan met het programma over de vroege Fran se geluidsfilm, waarvan na René Clair en Jean Vigo nu ook vroeg werk van Marcel Carné te zien is en wel zijn „Dröle de Drame” uit ’73, zijn tweede film. Camé heeft een bizar geheel opgebouwd in samen werking met scenarioschrijver Jac ques Prévert, Maurice Jaubert als componist, Trauner voor de decors, Eugen Schufftan als cameraman en verder acteurs als Francois Rosay, Michel Simon, Louis Jouvet, Jean- Louis Barrault en Jean-Pierre Au- mont. Het resultaat wijkt totaal af van de normale Franse film en is als surrealistische ondertoon op te vat ten. dig Museum, is gratis toegankelijk op 5, 6 en 7 maart. Óp deze dagen worden ook lezingen gehouden door: dr. Karei Reijnders over het dandy-isme van Cou perus, Albert Vogel over de onbekende Couperus en Kees Fens over Couperus als journalist. Het boekenweekgeschenk is aan Cou perus gewijd. Karei Reijnders verzamel de occulte knipsels uit Couperus’ werk, die bijeen staan in „Als ik, bij voor beeld, de geest van mijn moeder op den rand van mijn bed zag zitten”. Hiervan werden 250.000 exemplaren, een record oplage, gedrukt die al zijn besteld. De papiersituatie maakt het onmogelijk er exemplaren bij te drukken om aan de vraag te kunnen voldoen, aldus de com missie CPNB. Uit het journalistieke proza van Cou perus stelde Kees Fens een bloemlezing samen die onder de titel „Zo ik iets ben.ben ik een Hagenaar”, in een oplage van 70.000 stuks van de drukper sen kwam. Dit boek, dat 2,50 kost, is speciaal voor de jongeren bestemd. Uit gever Van Oorschot, zo deelde een Haagse boekhandelaar mee, heeft het plan om de verzamelde werken van Couperus nog dit. jaar opnieuw uit te geven. TOEVALLIG HAD diezelfde vrij dag Peter van Bueren in De Tijd een vrijwel synchroom lopend artikel dat hij „De gedwongen keus voor het Vrije Circuit” noemde en dat als konzin de volgende aanbeveling be vatte: „Wie niet naar Vrolijke On tucht in Tirol wil of voor de 71ste keer naar Cabaret, moet eens een kans wagen in e§n Alternatief Film huis. Daar draaien óók films. Goede films zelfs!”. En hij vermeldt in het verdere verloop van zijn artikel dat. er in Nederland meer dan twintig steden zijn met een of ander filmhuis, waar je mogelijk de laatste films van Godard tegenkomt of „Themroc”, „Ole Dole Doff” of ,,Le Sourire ver tical”. Films importeren en het exploite ren van een bioscoop zijn natuurlijk keiharde zakelijke aangelegenheden en als bijv. Du Midi in Amsterdam een flop inhaalt met „De Man van La Mancha” (n.b. door „Films and Fil ming” tot de beste musical van het jaar uitgeroepen) dan wordt de film na een week eruit gegooid en vervan- hoewel er toevallig in beide gevallen grote namen aan te pas komen. Tuschinski vertoont „A warm De cember”, met en van Sidney Poitier die ten onrechte uit zijn acteUrssuc- cessen heeft afgeleid dat hij ook kan regisseren. Na „Buck and the Prea cher”, waarin hij met Harry Belafon- te een western speelde, heeft hij het ditmaal gezocht in een burgerlijk drama dat zich in Londen afspeelt. Daarin speelt Poitier een armendok ter uit New York (weduwnaar met kind), die om een of andere reden tisch-maken wordt gestimuleerd door een confrontatie met een veelheid van filmvormen, een gewenning aan een ander gebruik van de filmtaal dan men in de bioscopen gewoon is, een vermijding van gemakkelijke cli- ché’s die de bezoeker lui en vadsig maken. Eigenlijk vindt dat proces ongemerkt al plaats bij iedere film die iets afwijkt van het normale patroon. Intrige en spel helpen dan mee een vertelvorm te accepteren die in wezen gecompliceerder is dan men gewend is. UITERAARD VERHAASTEN de alternatieve films de gang van zaken. Niet omdat ze moeilijker zouden zijn, maar omdat ze uit landen komen, die tot andere filmvormen zijn gekomen om hun publiek te bereiken. De geva- riëerheid van onderwerpen en van uitingsvormen houdt de geest van de bioscoopbezoekers soepel en maakt hen geschikt straks andere, meer in gewikkelde thema’s te volgen. In die zin zijn de filmhuizen die naast de bioscopen opereren geen concurrentie, maar een bruikbare aanvulling waar van het bedrijf straks kan profiteren. Want ook in de bioscopen draaien moeilijke films die nu na een week verdwijnen, omdat er geen respons is van een ongeoefend publiek. Filmkijken en film begrijpen moe ten geleerd worden. Niet via Teleac- cursussen of tijdens vormingscursus sen, maar uit een gezonde nieuwsgie righeid naar alle mogelijkheden en expressievormen van een medium dat ons leven beheerst. Als de bioscopen en vaak terecht niet in al die mogelijkheden kunnen voorzien dan moeten alternatieve circuits die taak overnemen en zijn er internationale filmmanifestaties (in Rotterdam of in Utrecht) nodig, al was het alleen maar om inzicht te geven in wat (al dan niet geëxcuseerd) buiten de be langstelling van onze bioscopen valt. Wat bij die speciale gelegenheden gebeurt is niet anders dan het uitoe fenen van een aanvullende functie en als zodanig dienen overheid en be drijf er met volle overtuiging achter te staan. „LE CHARME discret de la Bour geoisie” is de film die De Uitkijk vertoont in de serie „Nachten van de filmcritici. De keuze komt ditmaal van A. Haakman, redacteur van „Skoop”. De moeite van een nachte lijk bezoek zijn verder Victoria waard die Pasolini’s uit ’64 daterende film „Mamma Roma” met Anna Magnani vertoont, The Movies die „Themroc” en „La Maman et la Pu- tain” voor de 5de week op het pro gramma heeft gehouden, „Strawdogs” van Peckinpah in Rialto, „Trash” van Paul Morrissey met Joe Dallesandro in Nöggerath en de oude „Le Salaire de la Peur” („Het Loon van de angst") met Yves Montand en Charles Vanel in Rex. gen door een zeer oude (1951), maar nog altijd goed lopende „Quo Vadis” die het deficiet moet goedmaken. Die „Man of La Mancha” behoort volgens het Amerikaanse vakblad „Variety” trouwens tot het lijstje van 50 „Films that made it”, waarmee films bedoeld worden die tussen 13 december ’72 en 5 dec. ’73 zich aan de kassa boven de 2 miljoen dollarlijn staande wisten te houden. De naar onze smaak (slechte pers, publiek bleef weg) uiterst middelmatige „Man of la Mancha” kreeg nog altijd op die lijst, een achttiende plaats met een recette van ongeveer $4 miljoen. Grotere verschillen in waardering aan weerszijden van de Oceaan zijn nauwelijks denkbaar of we moeten naar no. I op het genoemde lijstje in „Variety” gaan, waar we tot onze niet geringe verbazing „The Poseidon Ad venture” vermeld zien staan met een slordige $40 miljoen achter zijn naam. En we blijken dan alleen weer op eenzelfde golflengte van smaak te zitten bij films als „Last Tango” en de James Bond-film „Live and let heden kan men zich laten inschrij ven, in groepsverband reist men naar de bestemde plaats, krijgt instructies en bijpassende kleren en kan dan verder ongestoord zijn gang gaan, want de mensen die men ontmoet, zijn uiterlijk menselijke wezens van vlees en bloed, maar in wezen robots die via een ingenieus systeem vanuit een centrale bediend worden. Als Richard Benjamin, die voor het wilde westen geopteerd heeft, in een saloonruzie zijn tegenstander neer schiet, is er geen vuiltje aan de lucht, want het slachtoffer in dit geval Yul Brynner wordt ’s nachts, evenals de andere, mogelijke slacht offers in eën geweldige kliniek weer helemaal opgekalefaterd, inwendig van nieuwe apparatuur voorzien waardoor ze de volgende dag weer meelopen alsof er niets gebeurd is. Het plezier wordt dus niet verstoord. Iedereen kan ongehinderd en schul deloos zijn agressie en andere harts tochten afreageren. Alles gaat goed tot er op de centrale iets mis loopt, de robots een eigen leven gaan leiden. Yul Brynner bijv, wordt van gevaar loze schietschijf, een wraakzuchtige „gunman”, die achter zijn moorde naars aangaat. Regisseur Crichton heeft zijn ei gen fantasieën met veel plezier ge stalte gegeven en een waanzinnige, maar hoogst onderhoudende film ge maakt die van absurde komedie ver andert in een drama vol „suspense” en sensatie, zodat ook in dit geval de klant alles krijgt wat hij vraagt. „THE MOVIES”, het huiskamer- theatertje aan de Amsterdamse Haar lemmerdijk, is de komende dagen het centrum van een niet alledaags ge beuren. Want goed beschouwd, waar op berust onze kennis van de cinema tografie? Amerikaanse en Westeii.ro- pese films zijn hier in hoge mate bekend, Oosteuropese iets minder, Ja panse produkten worden maar zelden vertoond, en verder? Wie al eerder een Angolees-Kongolese film heeft gezien mag het zeggen. Op dus naar „The Movies”. naar Londen gaat om daar cross country te rijden. Niemand weet waarom maar de luxe die hij zich daar kan permitteren (dure hotels, sjieke kleren, helikopter enz.) geeft het ge heel al een grote onwaarschijnlijk heid en oneerlijkheid en als de idea listische dokter dan bovendien nog een mooie Westafrikaanse ontmoet die ongeneeslijk ziek is, is er plaats voor een donkei' gekleurde „Love Story” waardoor iedere originaliteit zoekt gaat AMSTERDAM. (ANP) De 55-jarige cabaretier Wim Sonneveld is woensdag avond met een ernstige hartaanval in het VU-ziekenhuis in Amsterdam opgeno men. Sonneveld, die twee dagen geleden van zijn woning in Vence in Zuid- Frankrijk uit in Amsterdam was terug gekeerd, was woensdag per auto onder weg van Amsterdam naar Rotterdam en werd niet goed. Hij kreeg last van benauwdheid en had ademhalingsmoei lijkheden. Sonneveld kon zelf nog naar het VU-ziekenhuis rijden, waar hij on middellijk werd opgenomen. Donderdag mocht hij nog geen bezoek ontvangen. Variatie houdt de geest soepel Tussen de spannende episoden van samenzwerende Angolezen tegen wreedheden van de Portugese koloni alisten, de wantoestanden in de ge vangenis van Loeanda, tussen de adembenemende martelmethoden van de Portugese geheime politie (PIDE), beeldt hoofdrolspeelster Eliza Andra de als Maria het zinloze zoeken uit van een vrouw wier man is opgepakt. De ontzetting bij de arrestatie, de martelende dagenlange voettocht, de groeiende ongerustheid als ze door bureaucraten van het kastje naar de muur wordt gestuurd, de totale ont reddering na het bericht dat haar man vermoord is, deze primaire ui tingen van menselijk gedrag heeft Eliza Andrade met verbijsterende OM AF TE KOMEN van het wat eentonige vakantiepatroon dat de reisbureaus ons aanpraten, doet de film „Westworld” in Saskia ons een uniek idee aan de hand voor wat opwindender vrijetijdspassering. Je moet er wel voor naar de VS, waar door een ondernemende maatschappij drie vakantiereservaten zijn aange legd die bij elkaar nagenoeg alle behoefte aan afwisseling en gevaarlo ze sensatie kunnen bevredigen. Het idee is afkomstig van de schrijver Michael Crichton die zijn science fic- tion-verhaal ook zelf gefilmd heeft. .Sambizanga” is in twee opzichten een opmerkelijke film. Om te begin nen is de regisseur een vrouw (Sarah Malderor) en verder bestaat het over grote deel van de spelers uit Angole se guerrillastrijders. Geen bezetting met sterallures, maar wel een groep mensen, die toestanden uitbeeldt uit hun dagelijks leven. Het kost ze met andere woorden geen moeite en dat is duidelijk te zien van acteren is nauwelijks sprake: met doet zoals men gewend is te doen. Dit geeft „Sambizanha” grote uitdrukkings kracht en omdat het gegeven zo ver afstaat van onze werkelijkheid sta je na afloop met knipperende ogen in de Haarlemmerdijk: het terugkeren in de Westerse maatschappij kost merkbaar moeite. Sarah Malderor maakte naar het scenario van Mario de Andrade (lid van de vrijheidsbeweging MPLA in Angola) een artistieke film; met vrouwelijk meesterschap mengde ze geluid, beeldritme en vooral kleuren tot een hecht en tegelijk poëtisch geheel. In combinatie met het boeiende gegeven van Luandino Vieira een Angolese schrijver die jarenlang ge vangen heeft gezeten in het Portuge se concentratiekamp Tarrafal op de Kaap Verdische eilanden, leverde dit een geladen film op, zowel spannend, dramatisch als levenskrachtig. Zeld zaam is de manier waarop Sarah Maldoror de negerkleur („black” is hier met grote vanzelfsprekendheid, zonder propagandistische motieven „beauty”) contrasteert: een klein ne gerjongetje krijgt een citroengeel broekje aan, de zon door de ochtend nevel schijnt als een violette stralen krans door de hoofddoek van een ongelukkige vrouw. M9H

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 17