MUZIKALE VORMING LEERKRACHTEN sluizen ra havens IS Toekomst van IJmuider Harmonie door jong talent veilig gesteld Joop Huizinga concerteerde boeiend in Engelmunduskerk BON QROTE MARKT 12: de andere zaak in modieuze lederen kleding 3 h PORIOEI 1/2 kg 1 kg 2 kg 5 kg ƒ4,95 ƒ8,75 ƒ15,60 ƒ30,50 K J Twee pogingen tot inbraak ;n Santpoort K 's ier Iloiiiliïlijk mhiiiildrl voor vakman en gezin 1 CONCERT EN SHOW IN STADSSCHOUWBURG Kort IJmondnieuws Lg Jt 5 numBEROOE „Progressief Velsen gaat vergaderen IJmuider Courant Beverwijkse Courant I ,z. Hg. 5 2 2 VRIJ DAG FEBRUARI 19 74 IJMUIDER COURANT 4 -S Antwoordnummer 416, Haarlem Plaats A.s. zaterdag in de weekend bijlage In een open envelop, zonder postzegel! opsturen naar: IJMUIDEN De IJmuider Harmonie heeft donderdagavond weer veel eer ingelegd met de concert- en showavond in de Stadsschouwburg, waar op duidelijk hard was gewerkt. Elke keer weer valt de grote veelzijdigheid van de harmonie op. In de toekomst zal dit nog veel sterker worden. Kon men nu al kennismaken met jeugdorkest, tamboerkorps, harmonie, boeren kapel en zelfs een stemmig blaasoctet, straks komt daar waarschijnlijk nog wel het een en ander bij. Gestreefd wordt er naar voor degenen, die het loopwerk maar vermoeiend beginnen te vinden, een echt concertorkest te creëren en ook wordt al gepiekerd over een dansorkest- Getuige de combo bij de Hoogovenharmonie moet dat ook hier gemakkelijk kunnen IJMUIDEN De grootste vis- serijonderneming van West-Duits- land, de „Nordsee” Deutsche Hoch seefischerei heeft de laatste tijd een aantal grote hektrawlers nieuw in de vaart gebracht. Het zijn schepen die in hoofdzaak de visserij beoefe nen in de wateren rond Groenland. Bij de maatschappij keerden oude namen terug: Mainz, Wiesbaden en Stuttgart bijvoorbeeld, welke laat ste we hier op de foto zien. W Bezorg mij 14 dagen gratis Naam Straat Daarna kunt u mij noteren als: maandabonnee voor f 10.30 kwartaalabonnee voor f 29.80 (••doorhalen wat niet gewenst is) gm Toekomst ARIE VAN DER VEER I Havenlbaöfiaj KEES MAAS ’■’Tl s dk' laatste ective uiden. aarlem ■haafde aanw. sen na n 11 u. ond en elefoon huish. :t voor 10 mnd. 21 uur erings- Tele- K lg- erse cm jlas 53. van de industriegebieden aan het Noord- zeekanaal. Dames en Heren spencers suède slechts 115. en 2e rond. jaar. /erkge- g geen f 10.000. Oxf 225. en za- rantoor bus 19. 08370- l/VWMMI >ok een aandag ur. Op •an f 39 l. 19100 1 kg Z8.75 istituut leuke og een ;e ver- 63. glas dagen gesle- tot de De 5. IJm. jofdstr. -375003. 50-52. 117. 2 kg ƒ15,60 X. De Stuttgart kwam in 1939 in dienst van de Kriegsmarine als Voorpostenboot V 803, later V 806 en in tegenstelling met de twee andere bleef dit schip „boven water” en kon in 1945, na te zijn verbouwd, weer ter visvangst en heeft het tot 1952 volgehouden, om toen voor de sloop verkocht te worden. De nieuwe Stuttgart, gemerkt HH310, thuisbehorende te Hamburg, maar wel in exploitatie bij de „Nordsee”, liet niet lang op zich wachten. In 1953 kwam dit schip, een stoomtrawler van 565 bruto reg. ton, 53.09 m. lang, gereed bij de Seebeckwerft te Bremerhaven. Dit schip had een stoommachine van 990 pk. en was het eigendom van de Deutsche He- ringsfischerei, waartoe ook de Alte Liebe. Gotland, Hildesheim, Braunschweig, Hof en Frankfurt/Main behoorden, welke al le geëxploiteerd werden door de „Nord see” Deutsche Hochseefischerei te Cuxha ven en Bremerhaven. De tweede stoomtrawler Stuttgart is tot het einde van de jaren zestig in de vaart gebleven en het jaar 1969 beteken de het einde, want toen is het schip wegens verkoop voor de sloop van de Westduitse visserijvloot afgevoerd. Duidelijk werd in elk geval dat de harmonie een grote toekomst heeft. Daar staat het grote aantal talentvolle jonge ren borg voor. Wellicht kan men in deze fase beter geen werken spelen, die te VELSEN. De organist Joop Huizinga en de blokfluitist Jan Pieter van Eyke- lenborg gaven donderdagavond een con cert in de Engelmunduskerk, gelegen in de prachtige oude dorpskern van Velsen- Z„ een oase van rust, vlak onder de rook op de hantering van het instrumentari um en op de vormgeving van groepsim- provisaties. Mogelijk dat men op de scholen zelf een deel van het muziekon derwijs van de muziekschool kan over nemen, zo meent de directie van de Muziekschool Velsen. Voor die tijd namen deze schepen een belangrijke plaats in en kwamen behou den uit de tweede wereldoorlog, zij het dan niet zonder kleerscheuren, want de Mainz kwam op 26 november 1944 tot zinken bij Aalborg en de Wiesbaden zonk op 15 augustus 1944. Beide schepen werden gelicht en konden na de oorlog weer aan de visserij deelnemen. De Mainz tot 1952 en de Wiesbaden tot 1954, in welk jaar de schepen voor de sloop werden verkocht. schijnlijk een kwestie van geremdheid geweest. De IJmuider Harmonie mag met voldoening op de geleverde presta ties terugzien. Zij kan er zeker van zijn dat de 240 leden, die men nu heeft, in de toekomst borg zullen staan voor een korps, dat niet alleen op show-gebied in Nederland vooraan zal staan, maar ook in concertwedstrijden weer hoge ogen kan gooien. „Sprokkelrit. In de convocatie voor de „Sprokkelrit” van de automobielvere- niging „De Rijnmonders”, die zaterdag 23 februari zal worden verreden, is de starttijd vermeld als 19.30 uur. Dit blijkt echter op een vergissing te berusten, omdat de eerste deelnemers al om 14 uur zullen vertrekken. hoge artistieke eisen stellen. De Sinfonia van J. Chr. Bach kreeg geen adequate vertolking, waarbij vooral hinderde dat het tweede deel veel te kortaf werd gespeeld. Maar in de vrolijke stukken, die daarna aan de orde kwamen, was veel te genieten, met name in de Pas Cabaio van Kees Vlak. Opvallend was deze avond vooral dat de sterk gedeci meerde klarinettengroep toch zo’n uit stekende klank wist voort te brengen. Alleen al om deze reden kan men bin nen afzienbare tijd weer een fraaie to- taalklank van de harmonie verwachten. Het show-element, dat zowel in Dutch Treat als In the Mood niet genoeg tot zijn recht kwam, zal er ongetwijfeld vanavond al wel zijn. Want dat is waar- IJmuiden. Donderdag arriveerden in IJmuiden: Tower Princes, Lenden; Me mel. Dagenham; Banana. Zaanstroom, Felextowe; Ladoga 4. Leningrad; Capro- en wij 1 moet 'oor U bedrijf na 6 u 1. 023- foto’s. irduur- Artis an 3, L SANTPOORT. Twee pogingen tot inbraak hebben donderdagavond de poli tie geruime tijd beziggehouden. De eer ste poging werd in de vooravond vastge steld bij een woning aan de Bloemen- daalsestraatweg, waar men via een ruit aan de achterzijde naar binnen is geko men. In de woning waren deuren gefor ceerd en is alles overhoop gehaald. Er kon niet direct worden vastgesteld of er iets vermist wordt. Enige tijd later meldden bewoners van de Van Dalenlaan, dat zij glasgerinkel hadden gehoord. Direct rukte de politie uit en zette de omgeving van de betrok ken woning af. Echter zonder resultaat, want de vogel was inmiddels gevlogen, na een vergeefs bezoek te hebben afge legd. aantal deelnemers verdeeld over zes groepen. Donderdagmiddag werd de eer ste groep van ongeveer vijftien leer krachten in het gebouw van de muziek school aan de P. J. Troelstraweg ontvan gen. Het accent van de cursus ligt vooral te noemen: de Arnold Adolf Kuhling werd de Mainz en de Ewald Adolf Kuhling kreeg de naam Wiesbaden. De mariniers staan in de kou. Enigszins figuurlijk mag men zeggen na alle publiciteit over mishandelingen in het korps; letterlijk zeker, omdat een fiks aantal mariniers aan een overlevingsoefening bezig is in het bitterkoude noorden van Noorwegen. Rolf Stallinga kreeg ook een „pool-pak” aangemeten en hield zich met o.a. een tiental Kamerleden bezig met het volgen van de Neder landse militairen, tot in de zelfgemaakte iglo’s toe. Hij verhaalt daarover in Erbij van morgen. Mr. Goudsmit neemt afscheid als kantonrechter. Hij is een bekende figuur in Kennemerland. Nu hij met pensioen gaat als zeventigjarige, verdient deze be minnelijke rechter van het dagelijks leven een geschreven en getekend portret. Inge Crul schreef en Jan Willem v. d. Vlugt tekende. Op de kunstpagina wijden we uitvoerig aandacht aan de belangrijke opvoering door de Nederlandse Opera Stichting van Tristan und Isolde. Onze muziekmede werker J. Moolenijzer sprak met regisseur Götz Friedrich Dan is er een noodkreet van Henry Dillen. Hij roept als een wanhopige in Neder land: wie heeft er nog echte mensen vlooien voor me? De man is geen masochist. Hij is wèl directeur van Nederlands enige vlooientheater. Mare Serné ontfutselde sportpromotor Van Heest enige saillante uitspraken over de sponsoring van het Nederlands elftal. Van Heest is daar vorig jaar nauw bij betrokken geweest. H'j is nu manager van Haarlem Nicols (en beweegt zich ook nog op voetbalgebied: zo is hij promotor van Jan van Beveren). Hoe zijn visie is op sport-sponsoring kan men lezen in Erbij. Verder in Erbij natuurlijk weer veel andere lezenswaardige artikelen en rubrie ken. Het grote orkest verkeert duidelijk in een overgangsfase. Veel jeugdleden zijn momenteel aan het assimileren, en dat leidt voorlopig nog tot onevenwichtighe den, die gisteravond soms ernstige vor men aannamen, maar meestal toch door de dirigent werden opgevangen. Helaas was het ziekenaantal ook nogal groot zodat de klank soms wat matter was dan noodzakelijk is. Traditioneel gaat alles de tweede avond beter dan de eer ste, zodat degenen, die vanavond komen luisteren waarschijnlijk een harmonie zullen horen, die wat beter op de zaal is ingespeeld. - 1 y corn, IJmuiden, Londen; Brinda, Poole, Velsen; Rikkesteen, Greeksea; Aurora, Ipswich; Hokkaido, Hamburg; Bergfrost, leland. IJmuiden; Gasselte, Londen; Thekla, Par, Velsen; Smit Lloyd 2, Cont Plat, IJmuiden; Ursela B, Frederiksvart; Dominece, Gainborough; Bora, Gdansk; Tor Dania, Go .henburg; Comulus. Gran gemouth; Andreas, Greenville; Salland> Bremen; Primas, Par; Rijnstroom Har wich; Smith Lloyd 18. Cont Plat, IJmui den. Donderdag vertrokken uit IJmuiden: Levern, IJmuiden, Whitby; Otto, Bre men; Stoer, Bremen: HKS de Hoop, IJmuiden, Schevendngen; Constance. IJ muiden, Odense; Plock, IJmuiden, Arre- cife; S. W. Churchill, Londen; Cargo Liner 1, Brake; Memel, Dagenham; Hal- stenstein. Antwerpen; Texelstroom, Texel; Radion, Antwerpen; Ivary Moon, .ontwerpen; Baltysky 1, Straalsund; Cor- bank, Londen; Gaasterdijk, Sheernes; Simba, Hamburg; Zaanstroom, Felexto we; Gulf Scot, Bantry Bay; Magula, Karlstad; Smit Lloyd 2, IJmuiden. Cont Plat; Thule 2, Oxeloesund; Apollo, Noordzee, Andromeda, Noordzee; Pro mouth, Noordzee. Vrijdag gearriveerd: Reind, Oxeloesund; Andrea, Hamburg; Trident Amsterdam, Antwerpen; Artea ga, Noordzee; Riga, Refice; Palls, Rot terdam; Vechtstroom, Hull. Vrijdag vertrokken: Magdalena. Ham burg, Totland, Southampton; Capricorn, IJmuiden, Londen; Ceranee, Kaapstad; Altair, Rotterdam. De grote climax was ook ditmaal weer het gedeelte na de pauze, dat wat sober der was gehouden dan andere jaren (er waren geen krachten van buiten aange trokken), maar toch alle mogelijkheden bood de harmonieleden in hun verschil lende kwaliteiten te bewonderen. Er was een muzikale quiz, die zowel het win nende als verliezende echtpaar leuke prijzen opleverde, een optreden van Jan Sebastiaan van Strausshoven, die een spookorkest indrukwekkend dirigeerde en er was bovenal het al genoemde blaasoctet, dat werd versterkt door een bekkenist, die op een gegeven moment, na tal van vergeefse pogingen een aan deel in de ouverture 1812 van Tschai- kovsky te nemen, in een Mart Feldman- achtige orgie losbarstte. Hij ving zijn vlieg, maar kreeg prompt de rode kaart en kon het terrein verlaten, zoals dat de boerenkapel, die even tevoren de uitvoe ring had verstoord, ook al was overko men. Bovendien kwamen natuurlijk alle ge ledingen aan bod. kon men de jeugd- tamboers en majorettes bewonderen, zag men de harmonie in mijnwerkersuni- form spelen, aanschouwde men een da verend slottafereel, waarbij een mars massaal werd vertolkt, en tussen in de lucht zwevende stoelen, die eerst het octet hadden gehuisvest, bordjes ver schenen met „Tot weerziens” in vele talen. Het tamboer-trompetterkorps toonde zich hier van zijn beste kant. Joop Huizinga, oragnist van de Engel munduskerk. bespeelde het splinternieu we Flenthrop-orgel, dat deze kerk sinds juni 1973 rijk is. Het instrument telt 17 stemmen, verdeeld over hoofdwerk, bo venwerk en pedaal en heeft een mecha nische sleepladentractuur. Ondanks de vrij droge akoestiek van de kerk kwa men de uitmuntende klankkwaliteiten van het orgel duidelijk naar voren en het is dan ook te hopen, dat er in de toekomst regelmatig concerten in deze fraaie oude kerk zullen worden gegeven. Joop Huizinga speelde voor de pauze orgelmuziek van Couperin, Buxtehude. Bach en Stanley. Franqois Couperin schreef twee orgelmissen: de ..Messe pour les Paroisses” en de „Messe pour les Couvents”. Hieruit koos Joop Huizin ga ter opening vier onderdelen: „Plein jeu”, „Petite fugue sur le Cromorne”, ..Récit de Tierce en taille” en „Récit de Cromorne en taille”. Het uitgesproken Franse karakter van deze orgelmuziek kan natuurlijk niet ten volle verkregen worden door een uitvoering op dit Neo- Barokorgel van Flentrop, maar de orga nist wist dit toch verrassend goed te benaderen door een verantwoorde regis- terkeuze. Als tweede werk klonk van de Noord- duitse orgelmeester Dietrich Buxtehu de de koraalbewerking „Komm, Heiliger Geist, Herre Gott”, waarin de prachtig gefigureerde koraalmelodie in een srans- parante registratie duidelijk naar voren kwam. Dit gold eveneens voor de koraalbe werking „Das alte Jahr vergangen 1st” van J. S. Bach. Hier werd de cantus firmus toevertrouwd aan de fraai klin kende Kromhoorn 8 voet van het Bo venwerk. Bach’s Preludium en Fuga in e kl. t- (de kleine) klonk minder overtui gend, wellicht veroorzaakt door een te „dikke” registratie, die de doorzichtig heid van het polyfone weefsel niet ten goede kwam. Daar stond tegenover dat het waardige, monumentale garakter van dit werk door een beheerste tempo- keuze volledig bewaard bleef. Joop Huizinga bracht als werk vóór de pauze de „Voluntary no. 7” van John Stanley, een werk waarin de voortreffelijke kwaliteiten van het orgel wederom duidelijk gedemonstreerd werden. Met name in het langzame eer ste deel trof mij de bijzondere wellui dendheid van de prestant 8 voet van het hoofdwerk, die hier als soloregeister ge bruikt werd. De medewerking van blokfluitist Jan Pieten van Eykelenborg bestond vóór de pauze uit de vertolking van drie compo sities. In het eerste werk een solo voor De Stuttgart werd als bouwnummer 373 op een der hellingen van de bekende Rickmers Werft te Bremerhaven op sta pel gezet en op 2 augustus 1973 door de burgemeester van Stuttgart, F. Buch, gedoopt. Het is een fabrieksschip van 3183 bruto ree. ton. De lengte over alles bedraagt 9? 00 m, de lengte tussen de loodliinen 89 20 m., de breedte 15.03 m„ de holte 9.55 mm. en de diepgang 6.10 m. Twee Atlas Mak diesels met een vermo gen van 4800 pk geven het schip een vaart van ruim 15 knopen. Het aantal bemanningsleden bedraagt 74 man. De eerste Stuttgart treffen we bij de „Nordsee” aan in het begin van de jaren dertig en dat had plaats toen 21 stoom trawlers werden overgenomen van de Hochseefiscberi J. Wieting AG te Bre merhaven, die in 1929 in het bezit was gekomen van maar liefst 9 nieuwe stoomtrawlers. Deze kapitale opdracht werd verstrekt aan de Schiffswerft Hen ry Koch te Lübeck. De namen van deze schepen eindigden bijna alle op Kuh ling en zo kreeg de Albrecht Adolf Kuhling BX 214 na de overname de naam Stuttgart PG 477. Het was een stoomtrawler van 301 bruto reg. ton bij een lengte van 40.97 m. met een machi- nevermogen van 750 pk. Om nog enkele VELSEN. De leden van de afdelin gen Velsen van de P.P.R., D’66 en de P.S.P., welke partijen gezamenlijk als „Progressief Velsen” aan de komende verkiezingen zullen deelnemen, komen woensdag 27 februari om 20 uur in gebouw ,,’t Braambos” aan de Zeeweg in vergadering bijeen. Punten van bespre king zijn: de volgorde van kandidaten voor de lijst van „Progressief Velsen”, in welke vorm wordt de samenwerking voortgezet, de verkiezingsstrijd en de besprekingen met de P.v.d.A. en de C.P.N. blokfluit en orgel van de componist Andrew Parcham, die leefde omstreeks 1700. viel direct de beheerste loonvor ming van de fluitist op. Hij werd ver dienstelijk terzijde gestaan door Joop Huizinga aan het orgel al moet gezegd worden dat de klankverhouding tussen beide instrumenten soms niet in even wicht was. Met name in de snelle delen domineerde het orgel teveel door toevoe ging van een 4-voets register. Hierna speelde Jan Pieter van Eykelenborg achtereenvolgens de „Pacane Lacrimae” van jonkheer Jocab van Eijck uit 1590 en de „Fantasie no. 2” van Georg Philipp Telemann. Met deze solowerken resp. voor sopraan en alt-blokfluit maakte hij diepe indruk op de toehoorders, die hier voor met een warm applaus hun dank betoonden. Na de pauze opende organist Joop Hui zinga met drie delen uit de „Suite Go- thique” van Léon Boëlmann die leefde van 1862 tot 1897. Nu deed zich het gemis aan „Franse” registertimbres veel sterker voelen dan bij Couperin. Deze bij uitstek romantische muziek vraagt eigenlijk om een uitvoering op een Ca- vaillé-Collorgel, doch niettemin schonk Joop Huizinga het publiek grote voldoe ning, vooral met het „Prière a Notre Dame”, dat in feite het best tot zijn recht kwam. Hierna speelde Jan Pieter van Eijkelenborg met orgelbegeleiding de Sonate in b kl.t. van G. F. Handel op sopraanblokfluit. Nu was de klankver houding bij de uitvoering tussen orgel en blokfluit veel beter, waardoor de homogeniteit bij de uitvoering op een hoger peil stond. Na dit laatste waardevolle aandeel van de fluitist in dit concert sloot Joop Huizinga het programma af met eerst twee ingetogen koraalbewerkingen van Feike Asma en tot slot de Variaties en Fuga over een thema van Purcell van Jacques Bonset die leefde van 1880 tot 1959. Na de imponerende slotclimax kreeg de solist een langdurig applaus van het aandachtige publiek. PROFESSIONEEL.MAAR ALLANG ONTDEKT DOOR DE DOE-HET-ZELVER! Kant-en-klaar en met super hechtkracht 1001 toepassingen; om u een idee te geven: Houtrot herstellen. Gaten, kieren, naden en scheuren blijvend afdichten, ook tussen muur en kozijn of langs de trap en rondom cv-pijpen. Betonreparatie of ragdun afpleis teren. Onderzadelen. Trapleuning' muurvast zetten. Uitgesleten trap of vloer uitvlakken tot ”nul” zonder afbrokkeling. Dat zag u op de TV. Spaanplaten naadloos verwerken (verlijmen). Tegels zetten op hout, spaanplaat of betonemaille, enz. Pleisterwerk, maar evengoed stop verf bijwerken. Betonnen ramen be glazen, ook in een stal. Dakpan vast zetten. Dunne plek in goot of lek balkon dichten. Latten tegen muur of plafond hechten. Super hecht- kracht tussen HOUT en STEEN of tussen andere materialen van een verschillend uitzettingscoëfficiënt. Nu gemakkelijker èn vlugger én beter: STOPPEN, BLIJVEND AF DICHTEN, VOEGEN, UITVLAK KEN, RAGDUN PLEISTEREN, DIK PLAMUREN en blijvend HERSTEL LEN met PORTON, de in Zwitser land ontwikkelde één-componen- tige, dus-kant-en-klare, kunsthars vulpasta met enorme hechtkracht aan élk materiaal, droog of vochtig, binnen of buiten, ook aan glas, al leen niet aan plastic. Blijvend ther moplastisch en waterdicht. Krimpt niet, zet niet uit, scheurt niet, buig- en slijtvast. Alkali-, elec- trolyt-, olie- en dooizoutbestendig. Verwerking met: plamuurmes, plakspaan, voegspijker, hand- of luchtdrukspuit. Onschadelijk voor de handen en onbeperkt houdbaar, ook bij aan gebroken pot of emmer. In het kader van meer geïnte greerd muziekonderwijs op de basisscho len, is de Muziekschool Velsen begonnen met een applicatiecursus muzikale vor ming voor onderwijspersoneel. Ruim honderd leerkrachten zullen aan deze cursus deelnemen. Daarom werd het Voor de pauze was het allemaal veel ernstiger geweest. Achtereenvolgens tra den het jeugdorkest en de harmonie op onder leiding van J. Groot. Het jeugdor kest kwam tot goede prestaties, met vooral een leuke Euro-ouverture van Van den Bos, waarin het slot een boeiende combinatie van volksliederen er goed uitkwam. De „Heilige stad” kan een mooi lied zijn, maar zo’n groot aantal coupletten achter elkaar in in strumentale zetting is toch wel wat teveel van het goede. De uitvoering was niet altijd gaaf, maar het slot was daverend. De jeugdharmonle besloot met „Speak softly, love” uit de film „The Godfather”, dankbare muziek, die met inzet door de jonge artiesten werd uit gevoerd. I fBfiSÖ -i. liiii: I W |IS - H IIISmKs

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 5