ISRAEL DUPE VAN CRISIS ZIONISTISCHE BEWEGING Hervormde Paasgroeten in Rusland verdwenen Geestelijk op gang gebracht Culturele revolutie Leven rl Ideologische kloof laat zich op ongelukkig moment gelden ||fe| Bi m Verzuchting ui. TH i' Gerucht Verklaring MOSKOU ZET ZICHZELF WEER TE KIJK BIJ ACTIE TEGEN KERKLID ENORME CAMPAGNE TEGEN CONFUCIUS EN LIN PIAO MACHTSSTRIJD I Onsmakelijk aill „KRITISCH" Opsplitsing „Provocatie” ■F' ili^ z ZATERDAG 23 FEBRUARI Erbij 16 1 97a he en ze| Ier me ge: res gir OVI set orr ha ho> ke: de^ de ka zij vri zie bei r anc bev de ovt sati kar op er Goi bel one vas ken kan is i „We moeten ons schamen dat we in deze kritieke tijd wekenlang zitten te zeuren over een volstrekt ondergeschikte vraag: Wie is jood”. Aldus minister van Financiën en kabinetsformateur Pinchas. Gidion Hausner, leider van de Onafhankelijke Liberale Partij, die ruim tien jaar geleden de openbare aanklager was in het Eichmann-proces, voegt daaraan toe: „Voor onze partij is het genoeg geweest. Al wekenlang komen wij naar een soort van religieus symposium. Daar bedank ik voor”. Zo is de kabinetsformatie in Israel, waarvan iedereen zal denken, dat de Israëlische vredesinitiatieven centraal zouden staan, op een dood spoor geraakt. i I ■‘F« HK Wc ene voorzitter Mao. De foto dateert uit 1970. CO] kit eei ho De enorme campagne tegen het Confucianisme die sinds de herfst van vorig jaar in China wordt gevoerd, blykt niet alleen te zijn gericht tegen de 1 aatste resten Confuciaans denken, maar ook tegen de oud-minister van Defensie Lin Piao. Lin Piao is een aantal jaren geleden op mysterieuze wijze ver dwenen. Vermoed wordt dat hij inzittende was van een vlieg tuig dat boven Mongolië werd neergeschoten. Hij zou zijn ge vlucht. Hoe kan de Nationaal Religieuze Par tij nu verdedigen dat het om een princi piële kwestie gaat. Allicht werd de in- Barbanov noemt dan de kwestie van de wegens hun geloof opgesloten Een onsmakelijk aspect is dat religie een overwegende rol is gaan spelen in de partijpolitiek. Het heeft ertoe geleid, dat op zichzelf zeer respectabele reli- 1 de de lev de nie vri' zitt Eei alk blii kof bal hal laa wa zor I; gev ove Goi zek zijl ter’ onder redactie van Ronald Kraayeveld Dat bleek duidelijk toen het gerucht ging dat premier Golda Meir ten tijde van de toen nog voortsukkelende coali- tiebesprekingen bereid was tot een ver gelijk met de NRP. Dat compromis hield in dat het Israëlische opperrabbinaat een onderzoek mocht instellen naar de ma nier waarop mensen buiten Israel tot het jodendom zijn toegetreden. De rege ring zou zich dan bij een beslissing van het rabbinaat neerleggen. De NRP was blij, maar zoals kon worden voorspeld er kwamen tegelij- Zoals bekend had de hervormde synode vorig jaar de hervormde ge meenten op6 troepen in corresponden tie te treden met gevangen christenen en hun families in de Sovjet-Unie. Daaraan is vanuit ons land groot gevolg gegeven, naar nu blijkt zon der het gewenste resultaat. Een bevredigend antwoord uit Mos kou is niet te verwachten. Ieder ant woord bezorgt het Kremlin, gegeven de Russische situatie, gezichtsverlies in het Westen, zodra er sprake is van al dan geen eerbiediging van mensen rechten. En gezichtsverlies is er al genoeg voor de Russische leiders. Denk alleen maar aan de verbanning van Solzjenitsin en de reacties op de stellingneming van de „dissidenten”. Moskou zet zichzelf nu weer te kijk met zijn gemakkelijk voor spelbare houding op de publikatie Zoals gezegd neemt Barbanov geen blad voor de mond. „Onze kerkelijke diplomaten vallen op door hun ijver voor de vrede en de sociale gerech tigheid in de wereld. Als men dan De strijd tegen het Confucianisme en Lin Piao is in China definitief uitgeroepen tot een voortzetting en uitbreiding van de culturele revolutie waarvan voorzitter Mao persoonlijk de leiding heeft. In een hoofdartikel van het Volksdagblad is een beroep op het Chinese volk gedaan al zijn energie te geven aan de hui dige ideologische campagne die wordt gesymboliseerd door de leuze „Kritiseer Lin Piao, kritiseer Confucius”. De campagne is de belangrijkste zaak van de hele partij, het hele leger en de hele natie, zo wordt gezegd. Volgens het Volksdagblad moeten de grote massa’s arbei ders, boeren en soldaten de door de denkbeelden van Con fucius vergiftigde kaders en intellectuelen opnieuw opvoeden. Lin Piao had deze denkbeelden hardnekkig getracht in ere te herstellen. De strijd schijnt in hevigheid toe te nemen met het samen- Westerse sinologen houden het voorlopig op een machtsstrijd binnen de Chinese communistische partij. Ze zijn wel ietwat verbaasd dat tot nu toe niet de naam van premier Tsjoei en Lai is genoemd. In eerste instantie dacht men dat de cam pagne tegen Confucius een bedekte aanval op zijn persoon zou zijn. Zoals gemeld is Tsjoe de enige hoge Chinese bestuur der die niet van proletarische afkomst is. Hij is de zoon van een grootgrondbezitter. Chinese functionarissen ontkennen overigens dat er sprake zou zijn van een strijd tegen een specifieke leider of groep binnen de leiding. Waarnemers verwachten echter dat de ko mende tijd toch namen zullen worden genoemd. De omvang van de campagne blijkt ondertussen zeer groot In de afgelopen dagen vormden zich rijen voor boekwinkel, in Peking waar nieuwe pamfletten werden verkocht waarin Lin en Confucius worden aangevallen. In het hele land zouden bijeenkomsten worden gehouden om de campagne te ver sterken. Lin Piao, de eens als opvolger van Mao gedoodverfde oud-minister van Defensie en oud-vice-premier, in gelukkiger dagen naast een ogenblik spreekt over de ver drukking van christenen in eigen land, dan houden zij hun mond, ra ken verward, en stapelen de ene leugen op de ander. Ze spreken dan van provocatie, zeggen dat er hele maal geen vervolging bestaat, en dat dit soort bezwaren een inmenging is in de eigen zaken van hun kerk en van hun land.” Het gelijk van Barba nov kan in het Westen gemakkelijk worden getoetst aan de uitspraken van Russisch-orthodoxe vertegen woordigers in onder meer de Wereld raad van Kerken. sche en discriminerende voorschriften. Omdat we in een noodsituatie verkeren, zijn we echter bereid om deze eis voor lopig op te schorten tot de internationale toestand wat beter is, naar wij hopen over een jaar of twee”, aldus Hausner. Israel zit nu met de gebakken peren. Er moet met spoed een regering komen, maar voor premier Golda Meir zijn alle vier de alternatieven onaanvaardbaar: een regering van nationale eenheid zou bij voorbaat de besprekingen in Genève torpederen. Een kleine coalitie met de liberalen zou een wankele meerderheid van de helft plus één opleveren, maar daarbij nog de regering afhankelijk ma ken van progressieve krachten als de partij van de burgerrechten van Shula- mit Aloni, die juist vanwege haar vij andschap met Golda Meir uit de Arbei derspartij is gegaan. Een coalitie met de religieuzen alleen zou het Amerikaanse jodendom van Israel vervreemden, en nieuwe verkiezingen zouden het land voor lange tijd onbestuurbaar maken, zonder dat zij enige garantie zouden bieden, dat er na de verkiezingen wel een regering te vormen is. van een naa. het Westen gesmokkel de, kritische brief van de 31-jarige Rus Jovgeni Barbanov, lid van de Russisch-orthodoxe kerk. Deze brief werd gepubliceerd in het Franse tijd schrift La Pensée Russe en het blad Internationale Katholieke Informatie. Barbanov windt er geen doekjes om. In zijn brief verwijt hij de Russisch-orthodoxe vertegenwoordi gers in allerlei oecumenische raden (lees bijvoorbeeld: patriarch Pimen in de Wereldraad van Kerken) dat zij hun mond vol hebben over onrecht buiten het communistische rijk, maar dat zij in eigen land weinig of geen blijk geven van eenzelfde kritische houding. Barbanov heeft dan ook sinds de publikatie van deze brief prompt een huiszoeking te verduren gehad. Maar op het voor de „veilig heidspolitie” nieuwe adres werd geen „anti-Sovjet-lectuur” gevonden. Men verdween met een pakket theologi sche lectuur. Barbanov kan er echter zeker van zijn dat hij van nu af aan sterk in de gaten zal worden gehou den. De Russische ambassadeur in Ne derland, Romanov, heeft het secreta riaat van de hervormde synode nog niet de gevraagde opheldering ver schaft over een bericht van de Ne derlandse PTT, dat paasgroeten en andere religieuze correspondentie met christenen in de Sovjet-Unie als economisch en politiek schadelijk ma- t 'riaal” worden beschouwd. Met an dere woorden: in Rusland in beslag genomen worden en hun bestemming dus niet bereiken. waarin Israels vrienden toch al schaars zijn. Toch meende de Nationaal Reli gieuze Partij haar eis als ultimatum te kunnen stellen voor het deelnemen aan de regering, daar zij zich ervan bewust was dat het zonder haar zeer moeilijk is een regering te vormen die een fatsoen lijke meerderheid in het parlement heeft. Onder druk van de radikale jon geren in de Nationaal Religieuze Partij eisten zij een regering van nationale eenheid waar ook de rechtse Likoed in zou zitten. druk gewekt dat de Nationaal Religieuze Partij in het geval de Arbeiderspartij geen regering van nationale eenheid wil, compensatie wil hebben door concessies op religieus gebied. De leider van de Nationaal Religieuze Partij, Jitschak Raphael, vond daar een weinig overtui gende verklaring voor: „Het vormen van een regering van nationale eenheid is al zo’n belangrijke religieuze plicht, dat het mogelijk is van andere eisen af te zien als daar eenmaal aan voldaan is.” De onafhankelljk-liberalen willen van verdere concessies aan de orthodoxie niets weten. „Israël is de seculaire staat, waaraan iedere goddelijke inspiratie vreemd is. Wij kunnen in de seculaire wetgeving niet met religieus-wettelijke begrippen gaan werken. Het zou er bo vendien op neer komen dat wij, de staat Israel, partij zouden kiezen in de ver schillende religieuze stromingen die het jodendom kent. Wij gaan nog verder: wij vinden dat in Israel als seculaire staat een burgerlijk huwelijk mogelijk moet zijn, in ieder geval voor die men sen die niet op een andere manier kun nen trouwen door volkomen anarchisti- gaan van twee afzonderlijke bewegingen die Lin Piao en de oude Chinese wijsgeer Confucius beschimpen. De aanhangers van beide figuren worden beschuldigd van pogingen tot her stel van de oude systemen uit de tijd van Confucius. De cam pagne zou erop gericht zijn geesteshoudingen als individua lisme en bureaucratie uit te roeien. De vraag die tot de huidige crisis heeft geleid is niet nieuw. Sinds de oprichting van de zionistische beweging is er een onoverbrugbare ideologische kloof geweest tussen de religieuze en seculaire stromingen, die zich concen treerde rond de vraag naar de eigen identiteit: wie en wat is een jood. Het religieuze zionisme ziet de stich ting van de staat Israel in het kader van een goddelijk plan. Het spreekt voor hen vanzelf dat in een joodse staat de joodse wetgeving op ieder gebied moet worden ingevoerd, en dat van een scheiding van kerk en staat geen sprake kan zijn. Het socialistisch zionisme daarentegen streeft een heel andere joodse identiteit na, meer gebaseerd op nationale dan op religieuze waarden. Het spreekt in de religieuze levensbe schouwing vanzelf dat er op de sabbath geen enkele auto op straat rijdt, dat het eten van niet-kosher voedsel verboden wordt en het meest ingrijpende dat de wetgeving op het gebied van personen- en van familierecht volgens de joodse wet wordt geregeld. Dat sluit de gemengde huwelijken tussen joden en niet-joden uit en houdt een groot aantal bepalingen in stand die door niet-reli- gieuzen als anachronisme of discrimine rend worden ervaren. Zo kan de gescheiden vrouw volgens de joodse wet niet trouwen met een afstammeling van de priesters in de tempel meer dan tweeduizend jaar gele den, de Cohaniem. Alle afstammelingen van de priesters hebben de familienaam Cohen. „Bastaarden” kunnen geen rechtsgeldig huwelijk aangaan. Toen in 1948 de staat werd uitgeroe pen, werd het religieuze conflict al met een een van de grote controversen. De niet-religieuze groep vormt tot vandaag de dag de overgrote meerderheid van de bevolking: 85 percent. Om een cultuur strijd te voorkomen, werd echter in 1948 besloten om de religieuze status-quo, die toen van kracht was te handhaven. Het klinkt ietwat vreemd: „Religieuze status-quo”. Dit begrip is een erfenis van de Turkse wetgeving, die de bevolking Barbanov is ervan overtuigd, dat de kerk en dus ook de Russisch- orthodoxe dient te spreken over politieke en maatschappelijke kwes ties, zich niet moet isoleren binnen de muren van het kerkgebouw, en zich er dien zij spreekt niet met een Jantje-van-Leiden af moet ma ken. „Als wij onszelf een naaste gaan kiezen, die ons politiek welkom is, dan gaan wij strijdbaar en levendig praten over het lijden en de ellende ver van ons weg. Bij verre volkeren. Dan past ons getuigenis goed in de macht die wij dienen.” baptisten in de Sovjet-Unie, waarte gen een niet-religeuze organisatie als Amnesty International snel en scherp in het geweer kwam. Hij komt dan tot de verzuchting: Heeft he. christendom dan, zelfs -n het geestelijk leven het initiatief verloren? De profane wereld gaat in haar morele reacties op dit ogenblik soms veel verder dan de kerk. Via diverse comités en a-religieuze orga nisaties is het de staat die over het lijden van de mensen spreekt en hulp brengt aan de slachtoffers van de willekeur. W s het niet Amnesty In ternational dat protesteerde tegen de terwille van hun geloof opgesloten baptisten? Niet de Wereldraad van Kerken I” „Dat”, zo zegt hij elders in zijn brief, „brengt ons tot onze bittere we rden over ons christendom. Zou den de christenen niet de eersten moeten zijn om de boodschap te ho ren van de hongerige, de gevangene. In hem ontmoeten wij Christus of gaan wij van Hem weg, blind en doof voor de boodschap.” „Maar de kerken zwijgen. Soms omdat ze vervolgd worden, maar ook soms omdat zij opgenomen zijn in een politiek spel of bang zijn door de politiek op sleeptouw te worden ge nomen. Zij dienen die politiek niet minder door hun stilzwijgen dan door hun gepraat over christelijke gerech tigheid elders”. gieuze argumenten handelsobject zijn geworden in het politieke spel, waarmee gesjaggerd wordt en waar compromissen over worden gesloten. De inzet voor deze kabinetsformatie is daar een goed voor beeld van. De Nationale Religieuze Partij had haar kiezersvolk beloofd, dat de wet die bepaalt wie de staat Israel als jood be schouwt aan de orthodoxe visie zou worden „aangepast”. Deze wet, de „Wet op de terugkeer” genoemd, bepaalt, dat eenieder geboren uit een joodse moeder of toegetreden tot het jodendom, jood is. De door de NRP geëiste „aanpassing” houdt in, dat de „Wet op de terugkeer” niet langer meer geldt voor degenen, die bij liberale, re form en conservatieve rabbijnen tot het jodendom zijn overgegaan. Omdat vooral in de Verenigde Staten het merendeel van de joden bij niet- orthodoxe kerkgenootschappen zijn aan gesloten de zogenoemde reforms en conservatives, in Nederland een liberaal- joodse gemeente zou zo’n maatregel tot ernstige conflicten leiden met de kapitaalkrachtige en politiek invloedrij ke Amerikaanse joodse gemeenschap. De uitslag van de Israëlische verkie zingen, waarvan hier twee beelden, en de daaropvolgende coalitiebesprekingen, maakten de ook op religieus gebied uit eenlopende gedachten scherp zichtbaar. opsplitste in religieuze geloofsgemeen schappen. Iedere geloofsgemeenschap, moslims, joden en christenen, kan vol gens die wetten volgens haar eigen wet geving leven. Dat geeft in het publieke recht natuurlijk botsingen, en er waren compromissen noodzakelijk. Zo is het mo gelijk dat in een stad als Haifa op zaterdag wel autobussen rijden en in andere steden in Israel niet. Dat cafés en restaurants op zaterdag in Jeruzalem gesloten moeten zijn, dat de bioscopen op vrijdagavond en zaterdag dicht zijn, maar dat er wel radio- en televisie uitzendingen zijn. Uitgangspunt bij al dit soort regelingen is de in grote lijnen ongewijzigde status quo van mei 1948. Bij iedere kabinetsformatie is er een touwtrekken tussen de twee blokken om de „status quo” naar de ene of de andere kant te veranderen. Het opmerkelijke daarbij is dat de Arbeiderspartij, die van nature seculair is, vooral onder leiding van Golda Meir steeds meer begrip is gaan tonen voor de religieuze standpunten. Dat is om in- tern-politieke redenen. Zij die de secula risering en radicale veranderingen wil len doorvoeren, blijken in het algemeen ook tegen andere aspecten van de Arbei derspartij bezwaar te maken, zowel te gen het ondemocratische karakter van deze partij als tegen haar buitenlandse en binnenlandse politiek. Daar de religieuze partijen in het algemeen behalve voor religieuze vraag stukken verder weinig belangstelling to nen, zijn zij voor het oude establishment van de Arbeiderspartij een gemakkelijker regeringspartner dan de progressievere krachten. Zo is het in de laatste jaren vooral de onafhankelijke liberale partij geworden die in de bres staat voor de scheiding van kerk en staat. kertijd woedende reacties uit Amerika, waar zes organisaties van liberale en conservatieve rabbijnen lieten weten „geschokt” te zijn door deze oplossing, die overigens inmiddels van de baan lijkt te zijn. Zo’n oplossing kan een Israëlische re gering zich niet veroorloven in een tijd 'ti- HIM 3Mb ié Ite i T» '“turn” S Bk «In». lihii: jHIM «Tr’ j

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 16