Magistraal vioolspel van Olof in Kox9 concert Eric Hobsbawm: bandieten in Wiesje gehuldigd Proloog Eindhoven kapt subsidie aan Vrij Uit Vondels „Adam in Vondelpark Vrij Uit Italië pietra Ligure hotel per Pers- P vol pension voor-/ f naseizoen.» hoog- boeiende beschrijving I 1 zee Vliegtuigjes van papier Laatste echte schippers Legenden van de Melancholie in Reserveer nu uw F outovakantiereis „Want de aarde is onze moeder" COMPONIST LEIDT NPO TEN AFSCHEID VIJFTIG JAAR AAN TONEEL TEMPO DOELOE NIET TE KOOP CAREL BRIELS: LL2" “*'1 „VOLG DE TROM" 9 ZATERDAG 19 74 FEBRUARI 23 Voorstel B en W verworpen r 99 week 7 autovakantiereizen HAARLEM De componist Hans Kox zal, zo men kan weten, binnen betrekkelijk korte tijd zijn functie van artistiek adviseur van het Noordhollands Philharmonisch Orkest aan een opvolger moeten o verdragen, omdat zijn nieuwe werkkring als artistiek leider van het Concertgebouworkest van hem alle aandacht zal vragen. seizoen v'- Him II k:' 11 A«»». att P. ZWAANSWIJK. A. WILLINCK. JAC HEIJER ADVERTENTIE I H.R. bundeld. B.V. H.R. J n s Gisteren werd haar jubileum gevierd met haar rol van buurvrouw in „Vrouw zoekt moordvent” door André Roussin, uitgebracht door André van den Heuvel en Kitty Jansen in de hoofdrollen. Een aardig blijspel, maar een van dertien per dozijn. veel mensen uit de theaterwereld, van Jasperina de Jong tot Caro van Eyck. De „Wereldbibliotheek” revancheer de zich met de uitgave van Micha- levski’s „Opstand der matrozen”, een ego-document over de bekende op stand in 1921 op de pantserkruiser „Sebastopol” in de haven van Kroon stad. de Weten- Amster- e e 3t I- n 3t 3. it It Een prachtgelegenheid echter om te zien hoe Wiesje Bouwmeester dat doet. Na afloop mocht ze alleen op het toneel het applaus in ontvangst nemen. En dat hield niet op totdat Frits Bloemkolk van het huldigingscomité er een einde aan maakte door de sprekers aan te kondi gen. Een geboren comédienne, dochter van de Grote Louis Bouwmeester. Ze is 65 jaar, vierde gisteren officieel dat ze een halve eeuw toneel speelt, maar speelt in werkelijkheid al vanaf haar 13e. Want vader Louis stuurde haar alras de planken op. Ze heeft van alles gespeeld: draken op de kermis,revues, shows met Toon Hermans, hoorspelen en radioseries, modern toneel bij Studio, maar vooral blijspelen en dan het liefst Franse. Een bijzonder gevarieerd programma was hiervoor vastgesteld. In wezen omsloot het de ontwikkelingsperiode der toonkunst vanaf de eerste jeugd der klassieke muziek en de romantische overgangsjaren naar onze tijd. Zo diende als aanvangsstuk de symfo nie in c kleine terts (No 52) van Joseph Haydn in 1773 gecomponeerd. Het gaaf opgebouwde werk bevat muziek, waar- AMSTERDAM. Wiesje Bouwmees ter, dat is in het hele Nederlandse toneel bekend, is een schat, die de mensen met wie ze speelt altijd verrast met snoepjes, zelfgebakken koek, boterhammen en ca deautjes. Voor ieder heeft ze altijd wat. En eenmaal op de planken pakt ze het publiek onmiddellijk met haar enthousi aste, feilloos gedoseerde spel. Smaakol zeer zeker is ook de nieuwe indianenuitgave van Hollan- dia in Baarn „Want de aarde is onze moeder”. Het werd uit citaten en foto’s samengesteld door T. C. McLu- han en zinnig vertaald door Iet Gra der. boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboekenl boekenboeken boeken boeker. WIJ ONTVINGEN boekenboeken boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboeken I boekenboekenboekenboekenl boekenboekenboekenboekenl UITGEVERIJ ANDRIES BLITZ BV - LAREN Een klein „etiquette-boekje” door Henriette van Eyk: „Hoe...? Zó...!” Ja, hoe komt deze schrijfster zó? om een soort zakboekje over dit onder werp te schrijven? Op de achterflap staat dan vervolgens te lezen: „In dit etiquette boekje vindt men praktisch op alle voorkomende vragen een ant woord die de Nederlandse fatsoens normen aan ons stellen. Dan kan men zich afvragen: „Wat zijn tegen woordig de Nederlandse fatsoensnor men?” Fenna Buter schreef een boek: „De Keeshond” en illustreerde het zelf, en bijzonder goed. Heel mooie tekenin gen maar ook heel olijke tekeningen. UITGEVERIJ HOLLANDIA BAARN Joyce Delaney: „Geen stijfsel in mijn doktersjas”, een doktersroman dooi een dokter geschreven, die haar stof uit eigen ervaring en eigen bele venissen kon putten. Koloniaal geweld is volop te vinden in „Volg de trom” van James Leasor (uitgegeven door Bruna in Utrecht; vertaling W. van den Berg) Voordat echter zijn artistieke relatie tot het provinciale symfonieorkest in officiële zin definitief verbroken zal worden kon hij nog enkele uren een bijzonder intensief contact met het or kest hebben bij de voorbereiding en de leiding van het concert, dat vrijdag in het Haarlemse Concertgebouw werd ge geven. Melancholisch is de sfeer in dit boek met in bruine tinten gehouden foto’ van Edward Curtis, ongeveer zeventig jaar geleden gemaakt. Droefgeestig ook de fiere uitspraken zoals deze: „Ons land heeft veel meer waarde dan uw geld. Het blijft eeu wig. Het zal niet door vlammen van vuur vernietigd worden. Zolang de zon schijnt en het water stroomt zal dit land hier zijn om leven aan mensen en ieren te geven. We kun nen het leven van mensen en dieren niet verkopen; daarom kunnen we dit land niet verkopen.” Het was het moedige antwoord van een Zwartvoe- t-opperhoofd toen blanke hebbers en graaiers uit Europa met hun geldbui del rammelden. Een prachtige publicatie van de uitgever die zoveel zinnig anti-Karl May-entstof in zijn fonds heeft ge daan. Dit is één voorbeeld uit de vele mogelijkheden die u vindt in de Vrij Uit Autovakantiereizen gids. Verkrijgbaar bij alle grote Shell stations, A.N.W.B. kantoren, assurantietussenpersonen die met Nationale-Nederlanden samen werken en de Rabobanken. WANNEER JE HET BOEK „Le genden van de zee” hebt gelezen, begrijp je niet, dat er vroeger nog lieden de zee op durfden, want als je alles zou moeten geloven en vroe ger was het geloof in dit soort zaken erg groot wat er hier beschreven wordt, dan wemelde het buitengaats van de spookschepen, monsters en gruwelijke wezens. De geheimzinni ge krachten van de zee (denk maar aan de getijden eb en vloed, aan het Sint Elmsvuur, aan de mysterieuze scheepsverdwijniningen, stormen, die plotseling opsteken en even plotseling weer gaan liggen) hebben altijd een grote magische invloed gehad op de mens, die gedwongen was of werd de zeeën te bevaren. Hij trof daar on bekende verschijnselen aan, onbeken de dieren en onbekende mensen. Daaromheen werden legenden gewe ven, die werden doorverteld en steeds angstaanjagender vormen aannamen. De Brit Michael Brown werd ge grepen door al die verhalen. Hij ver zamelde in allerlei landen de legen den van de zee. Natuurlijk zijn daar de bekende bij zoals de Vliegende Hollander of de van oorsprong bijbel se vertelling van Jonas en de Walvis, maar dan veel meer gefantaseerd uit werkt (in het zeemonster van 250 km lengte bevonden zich complete landschappen met bossen, meren en elkaar bestrijdende bewoners). Ook Sindbad de zeeman is met een ver haal vertegenwoordigd. Er staan in dit boek veel al thans ons onbekende legenden. Brown verdeelde zijn geschiedenissen in drie hoofdstukkenzeemeermin nen en zeemonsters; bijgeloof en le genden; zeereizen en avonturen. Sfeervolle tekeningen van Krystyna Turska maakten van dit „Legenden van de Zee” een fijn lees- en kijk boek. Doordat Brown de verhalen kort heeft gehouden is het daarbij ook nog eens een boeiend voorlees boek. Dat waren dan kriticus Jan Spierdijk met een persoonlijk, lovend woord, Kitty Jansen met een bonbonschaaltje, André van den Heuvel met een cheque en een boek vol handtekeningen en tenslotte wethouder Han Lammers, een slecht spreker maar met twee verrassingen: het jaargeld van de gemeente Amster dam („Wegens een opvallend gebrek aan kapsones”, zei hij) en de ridderorde van Oranje Nassau namens koningin en re gering. De brok in de keel was niet zó groot, of ze kon haar dankwoord snedig besluiten met: „Ik ga iets heel verve lends zeggen; dit is een onvergetelijke «vond!” Daarna was er een receptie met voor elke toon of klank functioneel geworden is voor de expressie van een verrukkelijke muzikale essentie. De di rectie van Hans Kox was er bij de uitvoering duidelijk op gericht om de geabstraheerde schoonheid voor zichzelf te laten spreken. Zijn gebaar vroeg niets anders dan een gelijkgeaarde interpre tatie van het orkest, waarvan de klank mede door een gereduceerde bezetting op een aangepast dynamisch niveau ge houden werd, binnen zorgvuldig overwo gen nuanceringsgrenzen, welke over eenkwamen met het door Kox gevolgde uitdrukkingsprincipe. In aansluiting op de vertolking van Haydns symfonie volgde de uitvoering van een compositie van Kox zelf, het concert voor viool en orkest, dat hij in de jaren 1961 tot 1963 componeerde in opdracht van de gemeente Amsterdam, welk werk hij opdroeg aan de Neder landse meesterviolist Theo Olof. Vrijdag avond heeft Olof weer de solo-partij gespeeld, magistraal in alle opzichten met een volstrekte beheersing van de virtuoze techniek, die de componist ver langde en met de intens bewogen, mee slepende uitdrukkingskracht, die Kox aan zijn in wezen toch modern-romantische concert heeft meegegeven en die de cerebraliteit, waarmede het werd ge vormd bij dit grandioze solo-spel deed EINDHOVEN. (ANP).— Vrijdagavond om half twaalf heeft de Eindhovense gemeenteraad met achttien stemmen voor en zeventien tegen besloten de subsidie aan toneelwerkgroep Proloog met ingang van 1 september 1974 te digers van de provincie en de vijf grote Lee die te voren dit voorstel, dat was ingediend door een meerderheid van de Combinatie Christelijke Partijen, sterk bad ontraden, heeft aangekondigd zich te zullen beraden over de vraag of hij het genomen besluit zou voordragen ter vernietiging. vergeten. Hans Kox paste de begeleiding nauwgezet bij de vertolking van de vio list aan, ook voor wat de gevoelsuit drukking betrof, waarbij ook de kleur rijke instrumentatie een factor van be tekenis werd. Na de pauze werd de eerste uitvoering te Haarlem gegeven van de „Scherzi per archi” van de Nederlandse componist Robert Heppener. Het stuk bleek een werk te zijn, waarvan de verfijnd-gees- tige en licht-lyrische muzikale gedach ten uitnemend afgestemd waren op het klankmedium van het strijkorkest. Ro bert Heppener heeft dirigent en orkest op het podium zijn grote erkentelijkheid betuigd voor de uitvoering, die veel succes had. Een geheel andere klankentaai werd er gesproken met de vertolking van het laatste werk van het programma: de Symfonische Metamorfosen op thema’s van Carl Maria von Weber geschreven door Paul Hindemith. De geest van de romantiek van de eerste helft van de negentiende eeuw waart nog door dit werk heen, al werd het meer dan een eeuw later, in 1943 gecomponeerd. De verstandelijke aanpak'met contrapuntiek in het Scherzo heeft de overheersende geaardheid van de Metamorfosen niet kunnen neutraliseren. Ook in de uitvoe ring werd zij door Kox gehandhaafd en ring werd zij door Kox gehandhaafd en zo werd het werk een imposante afslui ting van het concert met een grote geladenheid van effectrijke klanken. Tempoe doeloe, de goeie ouwe tijd in „ons Indië”, bepaalt de sfeer in Aya Zikkens roman „Gisteren gaat niet voorbij”. HET BOEK BESTAAT en in dat boek vindt men afbeeldingen van vliegtuigjes en vouwpatronen daar van, dus is het waar van die papie ren-vliegtuig jes-cultus. K. Schipper.", schrijver van het uitgebreide voor woord van het Papieren Vliegtuigjes Boek, moet het met die bewijsvoering eens zijn. Hij zegt onder meer: „Wie een huis bezit en dat als onderpand wil geven, zal een eigendomspapier moeten tonen”. Hij bewijst in een stukje van dat wonderlijk boeiende voorwoord (dat alleen al is eigenlijk de aanschaf van dit vouwboek waard) dat er inderdaad een competi tie van papieren vliegtuigjes-bouwers is in Amerika. Schippers praat over veel dingen; soms ook in terzijdes zweven de papieren vliegtuigjes zijn vertelsels in en uit. De Scientific American en de New York Times riepen op tot deelname aan de competitie om de Leonardo’s (da Vinei), een soort Oscars voor papieren vliegtuigontwerpen. Er kwa men, zo meldt het boek, 12.000 inzen dingen binnen. In het Papieren Vliegtuigen Boek (uitgegeven door Bert Bakker, Den Haag) vindt men, behalve de geestes- vouwsels van Schippers, de winnaars van de Leonardo’s en nog een groot aantal vouwvliegtuigjes, van de meest uiteenlopende vormen. Het laatste exemplaar is het ons aller bekende Nederlandse papieren vliegtuig dat menig klaslokaal of concertzaal on rustig gemaakt heeft. Het doet wat plomp en calvinistisch aan als men het vergelijkt met de frivole, spitse bouwsels uit Amerika. Hoewel wat William Bidlack uit Los Angeles (werkzaam bij Lockheed Aircraft) heeft ingezonden lijkt bijzonder veel op „de onze”. Wat tenslotte opvalt in de colofon is, dat de druk van het boek werd verzorgd door Delta. Daar vouwen ze waarschijnlijk alleen naar delta-vliegtuigjes. De acht rollen in het drama over de ondergang van de mensheid zullen door beroepsacteurs worden vertolkt. Wie dit zijn is nog niet bekend. Er wordt onder handeld met een Amerikaanse ballet groep om dansen uit te voeren. De tien voorstellingen worden ’s avonds gegeven tussen 26 juni en 15 juli. Er worden telkens zitplaatsen in het Vondelpark gebouwd voor 1500 toe schouwers. In het park wordt een Hof van Eden gebouwd, die waarschijnlijk wordt aangelegd door tuinarchitect Louis Leroy, aldus de heer Briels. Hij deelde nog mee ook „rond te zijn” met de VNU als sponsor. „We werken zonder subsidie en betalen vermakelijkheidsbe lasting”, aldus de heer Briels. De toe gangsprijzen lopen van een tientje tot 25 gulden. Kostelijke lectuur, ook dank zij de knappe vertaling van mr. R. Germe- raad. Met bekende namen zoals Ro bin Hood en Jesse James of onbeken de zoals de Braziliaan Virgulino da Silva. Kleurrijke anecdotes over de Balkan-boeven, „Haiduks” genaamd, die anderhalve eeuw terug hun „han darbeid” alleen in het seizoen (de zomer) uitoefenden. Als de herfst na derde begroeven ze hun wapens om weer een gewoon leven als boerenk necht te leiden, soms wanneer de buit groot genoeg was geweest leefden ze zonder te werken. Hun slachtoffers waren de Turken: zo sneed het mes aan twee kanten, want de onderdruk kers kregen een lesje en omdat het toch maar „ongelovige honden” wa ren, werd tegelijkertijd een „goedge- vallig werk” verricht. Een waardevolle studie om de na volgers van deze sociaal-bandieten te leren begrijpen ook al heten die te genwoordig dan guerilla’s. ZE KIJKEN MET dédain, noem het zelfs een soort minachting, neer op de schippers van nu. Ze, dat zijn de zeilschippers, die een veertig, vijftig jaar geleden nog het beeld van de binnenwateren en het Ijsselmeer be paalden met h un tjalken, klippers, zeilkasten. Hagenaars, klipperaken, stevenaken. De mannen, die met de collega's van „de strontvloot” (de mestschippers) of de grindschepen, of de turfschepen verbeten strijd voer den om voldoende vracht te kunnen houden. De gebeurtenissen worden verteld door een 14-jarige jongen, die de strijd sieer direct meemaakte en in dagboekvorm optekende. f >',V M DEN HAAG. (ANP).— B. en W. van Amsterdam hebben toestemming ver leend om de komende zomer in het Vondelpark in ’s lands hoofdstad te midden van de Het college van B. en W. had de raad unaniem voorgesteld Proloog te blijven subsidiëren tot 1 september 1975 en gelijktijdig zo snel mogelijk in overleg te treden met de Noord-Brabantse subsi- diëntencommissie over de vraag wat na die datum zou moeten gebeuren. In deze commissie hebben zitting vertegenwoor digers van de provincie en de vijfgrote Brabantse steden. Wethouder mevrouw Mr. C. de Vries- Van Haaf ten noemde het stopzetten van de subsidie met ingang van 1 september van dit jaar onnodig kwetsend voor de subsidiëntencommissie en een school voorbeeld van onbehoorlijk bestuur om niet te willen wachten op een volgende week te verschijnen rapport van de provinciale werkgroep toneel en de uit slag van het overleg met de andere subsidiënten. Burgemeester Van der Lee merkte op dat deze beslissing ernstige gevolgen kan hebben voor het hele to- neelbestel van Noord-Brabant. Drs. B. Combee, fractievoorzitter van de CCP vond, dat een breekpunt met Proloog was bereikt nu de toneelgroep duidelijk had laten weten aan de door de gemeenteraad ingestelde evaluatie commissie niets te willen veranderen aan de doelstelling en de inhoud van het repertoire. Wethouder De Vries-Van Haaften verdedigde het standpunt van B. en W. ondermeer met de opmerking dat Proloog niets had laten blijken van kwade trouw, de voorwaarde waarop de gemeenteraad tijdens de jongste begro tingsbehandeling nog tot minstens sep tember 1975 had willen subsidiëren. Ver der wees de wethouder op de vrijheid van het woord, die in het geval van Proloog volgens haar alleen maar gerea liseerd kan worden als er gesubsidiëerd wordt. Deze uitgave van La Rviere en Voorhoeve in Zwolle compleet met de voor velen weemoed opwekkende woorden als „adoe, djongos en goe- ling”, verhaalt over twee Indische dametjes, die een „indischman” ont moeten. Ze raken van die kennisma king compleet ondersteboven, waarna ze het verleden in hun fantasie ver mengen tot smakelijke vla-flips, of zoals dat tegenwoordig in goed Ne derlands heet, de ene flash-back roept de andere op. De klamme, broeierige sfeer van het post-kolonialisme wordt door Aya Zikken in dit „Gisteren gaat niet voorbij” soms raak getroffen. Van een heel ander kaliber is .Bloemen voor Nippon”, belevenissen tijdens de Japanse bezetting van Au gusta Lampe uitgegeven door de Wereldbibliotheek in Amsterdam. Zes stroperige ongeloofwaardige vertel sels, zwart-wit gekleurd, met als ab soluut dieptepunt het verhaal van de „terugkomst” over Henkie „met zijn twee pappa’s”. EEN STAPELTJE BOEKEN, wille keurig gegroepeerd, maar wel het beste bovenop en het betere onderaan de stapel. En om dan met de deur in huis te vallen: „Bandieten” van de Britse historicus Eric Hobsbawm. Een korte geschiedenis van het banditisme opgenomen in de reeks „Geschiedenis buiten het boekje” van schappelijke Uitgeverij in dam. Hylke Speerstra heeft verhalen ge- die de vrachtzeilers hem vertelden. Want ze leven nog, ver scheidene van die keiharde kerels, die opboksten tegen elementen en elkaar. Het zijn schitterende verhalen. Je zou bij wijze van spreken van elk van die schippers een boek kunnen schrijven. Die verhalen zijn samengebracht in „De laatste echte schippers, binnen vaart onder zeil”. Je proeft er het overkomende water uit (tussen twee haakjes: de schippers haalden vroeger hun drinkwater gewoon uit de Braas- semmermeer of het Meppeler Diep. Maar dat was dan ook nog in de tijd dat een fles jenever 75 cent kostte, „waarmee je dan de scheepsjagers. grindbazen en concurrenten in het gareel kon houden”. Het boek, dat uitgegeven is door De Boer in Bus- sum, bevat, geheel in de sfeer van de oude tijd en de geteerde zeilen, foto’s van de oude binnenvaartschepen in bruine tint. Geweld zoals dat een eeuw terug werd toegepast door de Britten in India, volgens het principe van het recht van de sterkste. Heersers van het uitgestrekte Aziatische gebied waren toen de directeuren van de Oost-India Compagnie, die met een Indiaas Leger onder Britse officieren „regeerden”. De knoet in hun stomp zinnige banden. Leerzame lectuur voor de „daar werd wat groots ver- richt-filosofen”. Uitgeverij Het Wereldvenster in Baarn heeft kennelijk veel succes ogst met he tboek „Israel” van dr. M. A. Beek, waarvan onlangs een vijfde bij gewerkte druk is versche nen. Het deel „Heden” is bijgewerkt tot vlak voor de oktober-oorlog van het vorig jaar. Een „achterhaald mo ment” constateert de uitgever met een ondertoon van spijt, maar dat bezwaar zal in een bibliotheek niet zo zwaarwichtig blijken te zijn, voor dit boek met fraai nieuw fotomateriaal. toestemming komende zomer in ’s lands hoofdstad hippies het treurspel „A<jam in ballingschap” van Vondel tien keer op te voeren. Dit heeft Carel Briels meegedeeld. Hij is de algemene en artis tieke leider van de onderneming, die door de stichting „Al het nog goede” op touw wordt gezet. I»!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 9