BOEKENBAL IN COUPERUSSTIJL
Rosenhart uitstekend
in barok-programma
de Mafketelshow
Van Otterloo
leidde Radio
Kamerorkest
Rostropovitsj
mag niet voor
BBC optreden
Vermeer gestolen
uit Londens
museum
Minder pagina’s
in Italiaanse
kranten
f
i
i
Maandelijks unicum:
Uit anti-Proloog-besluit
blijkt onbehoorlijk bestuur
L.:,
Protesten tegen meerderheid Eindhovense raad
Orgelconcert in Heemsteedse Bavokerk
VARA-matinee
West-Duitsland wil
Senior Service
^20 voor f2,-
Portugese film over
dienstplicht verboden
Senior Service. De legendarische
Virginia sigaret is weer te koop.
Dat is plezierig nieuws voor
virginia-rokers, die het goede
der aarde nogtveten te waarderen.
geen kunstschatten
aan DDR teruggeven
MAANDAG 25
FEBRUARI
197 4
H
HEEMSTEDE In de St. Bavo
kerk in Heemstede gaf zaterdag
avond de organist Kees Rosenhart
het tweede concert in de serie van
drie avonden, gewijd aan de orgel
literatuur uit de Barok. Deze reeks
concerten is georganiseerd door de
in augustus 1972 opgerichte Stich
ting Voor en Met Orgel, die zich tot
doel stelt het artistiek verantwoord
gebruik te stimuleren van het
kleine orgel en andere toetsinstru
menten, eventueel in ensemble-
verband. Bovendien is het haar be
doeling de activiteiten op dit ge
bied zoveel mogelijk te coördineren.
De programma’s voor deze drie con
certen bevatten steeds dezelfde op
eenvolging van genres, zoals de va
riatievorm, de koraalbewerking en
de fuga.
(Van onze kunstredactie)
CCP-
R. VAN W.
ADVERTENTIE
s
JAAP STORK
0
e
i
bleek
chen.
brek aan verantwoordelijkheidsgevoel”,
van de CCP-fractie.
In 1973 besloot de Eindhovense raad
de subsidie tot 1 september 1975 voort
collecties
hoofdstad.
Burgemeester Van der Lee van Eind
hoven overwoog vrijdagavond het raads
besluit binnen 24 uur voor te dragen
voor vernietiging bij de Kroon, maar
kwam daarop voorlopig terug. Hij heeft
vanmorgen om de mening gevraagd van
de minister van Binnenlandse Zaken.
ander
Lim-
Van der Lee meent, dat het voor het
culturele leven van Noord Brabant zo
belangrijke susidiën ten-overleg door het
besluit geschaad wordt en misschien on
mogelijk maakt.
De Mafketelshow is geen hooggemikt
avontuur, maar een doodgewone amuse-
mentsavond, van een stel enthousiaste
lingen. Triplex signaleert behalve een
duidelijke hang naar vroeger (Pat Boone,
Koos Speenhoff), ook letterlijk dood
gewone dingen, die in handen van Tri
plex veel minder doodgewoon worden.
8
l
S
l
e
i
g
n
.e
MOSKOU. (AP) De beroemde Rus
sische cellist Mstislav Rostropovitsj, die
bekend staat als een sympathisant van
de verbannen schrijver Alexander Solz-
jenitsin heeft van de Russische autori
teiten een verbod opgelegd gekregen om
mee te werken aan een programma van
de BBC.
Het duo Triplex had als gasten Paul
Scheelings met enige zelfspot en woord
spelingen, Gerrit van Dijk als een steeds
vermoeider wordende haan en uiteraard
weer „magiër” John Elfrink, dit keer als
fraaie sjeik, aangekondigd door Ko van
Leeuwen, prachtig uitgedost als presen
tator. Van Leeuwen toonde zich een
kundig improvisator, toen iemand uit
het publiek, die hij op het toneel kreeg
een Duitser bleek te zijn. De rol van het
toeval was totaal; de goocheltoer kreeg
een extra dimensie. Van Leeuwen toon
de zich een meesterquizzer door in rap
Duits zijn tekst te vertalen.
Intussen is ook de Russische dichter
en liedjesschrijver Alexander Galitsj in
diskrediet geraakt- Hij zou door de poli
tie ondervraagd zijn over zijn inkomen.
Galitsj is bekend als schrijver vansatiri-
sche liedjes die ondergronds worden ver
spreid.
De Ciacona in F van de Zuidduitse
componist Johann Pachelbel was een
bijzonder voorbeeld van de variatievorm
over een steeds terugkerend vast gege
ven. Deze compositievorm zou later met
de beroemde Passacaglia van J. S. Bach
(wie anders?) zijn hoogtepunt bereiken.
De laatste werken vóór de pauze beston
den uit een Tiento Lleno (een voorloper
van de fuga) van de Spanjaard José
Serrano en de Voluntary nr. 1 in D van
William Boyce.
Evenals bij zijn andere gespeelde wer
ken viel ook in deze stukken Rosenhart’s
frappante vakkundigheid op, waarmee
hij alle details, met name de versierin
gen, volledig tot hun recht doet komen.
Het tweede gedeelte van het program
ma werd geopend met de helder geregi
streerde Fantasia del primo tono van de
componist Pieter Cornet (1562-1626). or
ganist aan de Koninklijke Kapel in
Brussel. Met Sweelinck was hij de be
langrijkste vertegenwoordiger van de or
gelmuziek in de Nederlanden gedurende
het begin van de 17de eeuw.
Met fraai klinkende labiaalstemmen
liet Kees Rosenhart ons vervolgens ge
nieten van de verstilde Capriccio Pasto
rale van Girolamo Frescobaldi, destijds
organist van de St. Pieterskerk in Rome.
In de hierop volgende drie koraalbewer-
kingen van J. S. Bach’s geniale leerling
Johann Ludwig Krebs viel vooral de
schitterende dialoog op tussen de sesqui-
alter en de trompet 8 voet in „Vater
unser im Himmelreich”.
Kees Rosenhart opende het program
ma met twee fuga’s van de Franse
orgel- en clavecimbelcomponist Jean-
Henri d’Anglebert. Deze werken kregen
een bezonken voordracht op het fraaie,
onlangs gerestaureerde Van den Brink-
orgel uit 1833. Hierna klonken de vari
aties over „Last uns das Kindelein wie
gen” van de Duitse componist Mursch-
hauser. In dit werk is heel treffend de
koekoeksroep verwerkt; iets, wat Kees
Rosenhart door een zorgvuldig gekozen
registratie zeer natuurlijk deed overko
men.
De vier progressieve partijen in Eind
hoven zeggen in een verklaring veront
waardigd te zijn over het raadsbesluit.
De vier dagelijkse besturen zien dit
besluit als „een beknotting van de vrije
meningsuiting”. Er is sprake van „onbe
hoorlijk bestuur” omdat eerder gedane
toezeggingen worden genegeerd, een
overleg-situatie wordt doorbroken. Zij
willen dat de burgemeester het raadsbe
sluit ongedaan laat maken.
Er zijn protesten binnengekomen van
de vereniging van toneelspelers en ge
zelschappen, sociale academies, vor
mingscentra, organisaties van werkende
jongeren.
Het bestuur van de stichting Proloog
overweegt desnoods een kort geding te
gen de gemeente aan te spannen. De
minister van CRM, mr. Van Doorn, heeft
al laten weten het besluit van Eindho
ven te betreuren. De kerngroep van zijn
partij de PPR heeft ook geprotesteerd.
Vandaag zou het PvdA-Tweede Kamer
lid mr. Kosto vragen stellen aan de
minister.
Na twee verrukkelijk speelse Sonates
van Carlos Seixas (1704-1742) sloot Kees
Rosenhart dit interessante concert af
met de Fuga in f van Wilhelm Friede
mann Bach, oudste zoon van J- S. Bach.
Wilhelm Friedemann schreef een bundel
van acht fuga’s, waarvan de laatste, in f,
met zijn dalend chromatisch thema, zijn
prachtige stemvoering en zijn vaak ge
durfde harmonieën de opvallendste is.
Rosenhart liet door een zeer beheerste,
evenwichtige interpretatie het gedragen
karakter van dit kleine meesterwerk
volledig tot ontplooiing komen.
Het was een waardige afsluiting van
de avond, waarvan een te kleine schare
toehoorders bijzonder heeft genoten. Het
laatste concert in deze serie zal zijn op
30 maart a.s.
te zetten op voorwaarde dat er een
„evaluatie-rapport” zou komen over de
activiteiten van Proloog. In de evaluatie
commissie zaten ook onderwijsdeskundi
gen. Op basis van dit rapport dat on
langs verscheen stelde het college van B
en W dat het geen aanleiding zag de
subsidie voor het volgend seizoen stop te
zetten. Voorgesteld werd dat men zich
nader zou beraden over een mogelijk
andere vorm van subsidiëring van Pro
loog na 1 september 1975. Een dergelijke
discussie is ook gaande over een
vormingsgezelschap, GLTwee in
burg.
Deze voornemens zijn door de
fractie doorkruist. Verreweg de meeste
leden van die fractie wijzen de pedago
gische opdracht die Proloog zich stelt af,
evenals de „eenzijdige maatschappelijk
optiek (onderdrukkers, onderdrukten)
van waaruit Proloog de maatschappelij
ke verschijnselen telkens weer ver
klaart”.
LONDEN. (UPI) Uit een Londens
museum is in de nacht van zaterdag op
zondag een schilderij van Johannes Ver
meer (1632-1675) gestolen. Het 53 bij 46
cm grote doek „De gitaarspeler” verte
genwoordigt een waarde van naar schat
ting bijna 7 miljoen gulden.
Het gestolen schilderij bevond zich in
het museum Kenwood House in de
voorstad Hampstead in het noorden van
Londen. Het kostbare doekje was eigen
dom van de gemeenteraad van Groot-
Londen en was volgens kunstkenners
waarschijnlijk niet verzekerd.
De Italiaanse Vereniging van Dagblad
uitgevers heeft in een verklaring laten
weten dat de Italiaanse dagbladen een
verlies van ongeveer 2,2 miljoen dollar
per week lijden. De uitgevers zijr verder
van mening dat de dagbladen 60 cent
pei stuk moeten kosten in plaats van 45.
Onder druk van de regering zijn de
>ri.zen echter niet verhoogd.
De grote dagbladen komen gewoonlijk
dagelijks uit met 20 tot 30 pagina’s per
editie.
ROME (AP). Met ingang van mor
gen zullen de Italiaanse dagbladen nog
maar ien pagina’s dik zijn. Het besluit
hiertoe is genomen door de vereniging
van dagbladuitgevers. Journalisten en
drukkers hebben de maatregel scherp
aangevallen.
dracht geeft”.
De 46-jarige Rostropovitsj schreef in
1970 een brief waarin hij zijn steun aan
Solzjenitisin nogal krachtig tot uitdruk
king liet komen: „Ik vind dat hij heeft
geleden voor het recht om de waarheid
te spreken zoals hij die ziet”. De cellist
heeft Solzjenitsin ook drie jaar toege
staan in zijn buitenhuis te wonen.
De afgelopen maand kreeg hij toe-
Galitsj is bekend als schrijver van satiri-
jaar lang had hij geen buitenlandse
reizen mogen maken vanwege zijn steun
aan Solzjenitsin.
Volgens Erik de Mauny, de verslagge
ver van de BBC die het nieuws bekend
maakte, hadden Rostropovitsj en zijn
vrouw, de operazangeres Galina Visj-
nevskaya, aanvankelijk wel toestemming
gekregen om hun medewerking te verle
nen aan den BBC-programma over de
Russische componist Dmitry Sjostako-
vitsj.
Rostropovitsj die de weigering een
soort „quarantaine” noemde had tegeno
ver De Mauny verklaard: „Dit soort
dingen zijn me mijn hele leven overko
men en we weten nooit wie de op-
EINDHOVEN. Met één stem meer
derheid (18 tegen 17) heeft de Eindlwo-
vense gemeenteraad vrijdagavond, zoals
zaterdag gemeld is, besloten de subsidië
ring aan de toneelwerkgroep Proloog per
1 september af te schaffen. Proloog
noemt het „een rechtstreekse politieke
aanval”. Van allerlei kanten stromen de
protesten binnen, want de strijd van een
deel van de fractie van Combinatie
Christelijke Partijen tegen Proloog da
teert al van 1973. Profoog brengt vor
mingstoneel voor werkende jongeren en
scholieren vanuit een marxistische we
reldbeschouwing.
De consequentie van het raadsbesluit
van afgelopen vrijdag is dat 70 pct. van
de totale subsidie aan Proloog wegvalt,
omdat de provincie Noord Brabant en
andere Brabantse steden hun subsidie
aan Proloog afhankelijk stellen van de
voorwaarde dat elk van hen meebetaalt.
Als één wegvalt, kunnen de anderen ook
stoppen. Een subsidiemethode die wel
meer voorkomt. De onverwachte motie
van de CCP-fractie, die tegen een voor
stel van het college van B en W inging,
betekent dat de uit bijna 40 man be
staande groep per 1 september op straat
staat. Proloog spreekt van „een blijk van
het schandalige, grove en a-sociale ge- lOnCClSCnUUr tweemaal VOl
war. Midden in de lachdroom voelde
men zich op straat gesmakt.
De Mafketelshow is een unicum. Zo
wel zaterdagnacht als zondagavond
kwam het publiek opnieuw in groten
getale opdraven. Het heeft iedere maand
iets weg van een kostelijke schoolre
ünie.
LISSABON. De Portugese film „De
Onbeminde” mag in Portugal niet wor
den vertoond, zo is vrijdag van welinge
lichte zijde vernomen in Lissabon.
„De Onbeminde” onder regie van de
twee jonge cineasten Joao Matos Silva
en Alvaro Guerra, is een produktie van
het „Portugese Filmcentrum”. De rol
prent is gemaakt met steun van de in
Lissabon gevestigde Gulbenkian-stich-
ting. Het verhaal gaat over het vraag
stuk van de jonge Portugese dienstplich
tigen die vier jaar onder de wapenen
blijven, voornamelijk in de overzeese
koloniën.
HAARLEM. De Mafketelshow, een
maandelijks gebeuren in de Toneel
schuur, heeft een frappante ontwikke
ling ondergaan. Dit bleek zaterdagnacht
bij de vierde show van het Duo Triplex.
Het duo bestaande uit Cees West, Bert
Bunschoten en Wigbolt Kruijver, toonde
ditmaal een veel perfecter geheel van
liedjes en sketches, dat opnieuw goed
voor een avondje uitbundig la-
Volgens de politie hebben de dieven
een raam dat van blinden was voorzien
ingeslagen en de Vermeer in zijn lijst
meegenomen. Andere kostbare schilde
rijen werden niet meegenomen.
Een woordvoerder van de raad voor
Groot-Londen zei: „We weten niet hoe
de dieven er vandoor zijn gegaan, maar
er was een nachtwacht die hoorde dat
een ruit werd ingeslagen. Tegen de tijd
dat hij ter plaatse arriveerde waren de
dieven al verdwenen.”
In Pulchri te Den Haag wordt zaterdag
liet Boekenbal gehouden in een fin-de-
siècle sfeer. De genodigden worden ver
zocht zich in die stijl te verkleden,
omdat men 'de opening van de Boeken
week geheel in Couperus-stijl wil hou
den. Kunstenaars zijn hard bezig de
versieringen te schilderen. In tegenstel
ling tot anders mag het publiek ze niet
meenemen na afloop van het bal.
Cees West was behalve pianist ook
een dansende Zwitser en Bert Bunscho
ten muntte weer uit in prachtige ver
sprekingen. Drijfveer van de show was
Wigbolt Kruijver, die kan doen en laten
met het publiek wat hij wil. Als een
metamorfose van Hildegard Knef zat hij
achter de piano in het Duits te zingen
als ondertiteling voor een griezelschetsje
van zijn collega’s. Op een kinderfietsje
kwam hij in alle ernst vertellen over
een bloederig kinderlijkje. Vooral dit
nummer, een soort krantebericht op
rijm, schokte en bracht de zaal in de
Senior Service
is terug
BERLIJN. (DPA) De Westduitse
parlementscommissie voor interduitse
betrekkinge wil niet ingaan op het Oost-
duitse verzoek om teruggave van alle
kunstschatten die zich voor de oorlog op
het grondgebied van de huidige DDR
bevonden. De DDR had teruggave als
voorwaarde gesteld voor het begin van
onderhandelingen tussen Oost- en West-
Duitsland over een cultureel akkoord.
Een woordvoerder van de commissie zei
dat de Oostduitse eis geen punt van
onderhandeling kan zijn-
AMSTERDAM. Het programma
voor het Zaterdagmiddagconcert van de
VARA zag er niet opwindend uit. De
„Vier Jaargetijden” van Vivaldi en de g-
moll Symfonie van Mozart, onder lei
ding van Willem van Otterloo, „daar
kan niemand zich een buil aan vallen
zo op het eerste gezicht. Toch ben ik
met hoofdpijn thuisgekomen. Ik had ge
dacht onbezorgd te kunnen genieten van
twee werken die behoren tot het beste
wat de klassieke muziek te bieden heeft,
maar ik kwam bedrogen uit.
Dat lag niet aan Vivaldi en evenmin
aan Mozart. Het lag ook niet aan de
voortreffelijke violist Alberto Lysy, die
de solopartijen in Vivaldi speelde. He
laas moet ik zeggen dat de leiding van
Van Otterloo, die kennelijk niet geïnspi
reerd was, tekort schoot. Hoewel hij
bijzonder veel aandacht besteedde aan
de dynamische schakeringen, was hij te
toegeeflijk waar het de ritmische vast
heid betrof. In Vivaldi bleef het ritme
vrij stabiel, omdat Lysy in zijn solo
passages het tempo aangaf. In de Sym
fonie van Mozart echter liep het Radio
Kamerorkest voortdurend onder de han
den van de dirigent vandaan. In het
tweede deel van Mozart bijvoorbeeld,
waren de simpele 6/8 noten soms grieze
lig van onregelmatigheid en de opmaat
kwam bijna voortdurend te vroeg. Ook
de driekwarten van het Menuet werden
niet strak genoeg gehouden en het laat
ste deel werd zo haastig gespeeld, dat de
schoonheid ervan volkomen verloren
ging. Natuurlijk waren er ook wel mo
menten van grote bekoring, maar die
kwamen voort uit de onverwoestbaar-
heid van Mozart’s geniale invallen.
Er zijn altijd weer mensen die de
„Vier Jaargetijden” van Vivaldi en de g-
moll Symfonie van Mozart voor het
eerst horen, zij genieten nog van hun
ontdekkingsreis. De veteranen echter
gingen teleurgesteld naar huis, want hun
droom ging niet in vervulling.
J. H. MOOLENIJZER
Kenwood House, een 18de-eeuws he
renhuis herbergt een van de kostbaarste
schilderijen in de Engelse
Het bleef dit keer niet bij het persi
fleren en opzettelijk gebruik van cli-
ché’s. De teksten waren ditmaal veel
subtieler en het aantal gasten in de
show wat minder. Daardoor kreeg het
drietal meer gelegenheid zich van de
beste kanten te laten zien. De show liep
veel vlotter dan anders, was beter geti
med en opgebouwd dan de vorige, toen
al te veel aan het toeval werd overgela
ten. Uit de wat langere sketches blijkt
dat het duo nog wel een regisseur kan
gebruiken, maar dan wel een die de
speciale humor van het duo aanvoelt en
de spontaniteit in tact laat.