Nachtmerries in Boymans-Van Beuningen BERNARD SCHULTZE EN ZIJN wereld in ontbinding Talentvol strijkje speelt te Haarlem Proloog krijgt VARA-prijs Iwee of meerkleurig geschoeid bij Bata nedam bouwers van goede huize „WOUD DER MIGOFS” Dado schildert mens en nedam: voor de offerte die eruit springt Etalagemateriaal in Museum Boymans UNIEBOEK-TOP-TIEN W. 9 MAART ZATERDAG 2 1 974 Nedam is een van de grote bedrijven op het gebied van utiliteitsbouw door een doelbewust beleid. Tot dat beleid behoort bijv, het principe van de scherpe kalkulatie. Ook de strategische spreiding van de rayonkantoren maakt een economischer werkwijze mogelijk. Nodig Nedam maar uit om in te schrijven. Dat werpt zijn vruchten af. Postbus 332, Bankrashof 3 Amstelveen 020-45 3951 ROTTERDAM „Het woud der Migofs” heet de tentoonstelling van Bernard Schultze, tezamen met die van zijn vrouw Ursula tot 17 maart in het Museum Boymans-Van Beu ningen nog te zien. En Migofs zijn dan plastische driedimensionale vormen, die schrikaanjagende we zens voorstellen. Het kunnen men selijke figuren zijn, ook dieren of vegetatieve vormen. Ze hebben alle gemeen, dat de vormgeving zeer onbepaald is en dat er van alles wordt gesuggereerd, doch slechts weinig duidelijk gemaakt. De ene bezoeker zal de Migofs ondergaan als vreesaanjagend en de ander als precies het juiste decor voor een herfst-medetin tenetalage. ROTTERDAM Een uiteenval lende wereld, waarin mens, dier en stof vergaan. Al wat vlees is wordt zwam en schimmeldraden zijn de zenuwen. Door de aderen van de ontelbare figuren vloeit geen bloed, maar lijkengif. Dit is het allegori sche beeld, door Dado aan ons voor gehouden in Museum Boymans-Van Beuningen in Rotterdam. Het is de eerste eenmanstentoonstelling van zijn werk hier reeds geruime tijd geopend, maar gelukkig nog tot 10 maart a.s. te zien. Het is afschu welijk en tegelijkertijd op een ab surd poëtische manier vertederend, omdat je voelt dat deze Dado lijden de is aan zijn obsessies, die hij voor draagt in zachte pasteltinten, rose, blond, blauw. Maar hij weet, dat hij tevens het lijden van de mensheid vertolkt en zijn boodschap is een waarschuwing. De gevangenen in zijn doeken zijn wij, maar de ge wapende cipiers eveneens en beide groepen zijn prijsgegeven aan de ondergang. EEN WERVELENDE SHOW met pittige begeleidende muziek waarop mannequins en dressman in even pittige bewegingen over het plankier zwierden, zoiets doe je bepaald niet met „moeilijke schoenen”. Kijk, en dat wou BATA nou maar eens duidelijk laten zien op zijn voorjaars- en zomerpresentatie. X «hg AIR T ADVERTENTIE 19.90 12,90 HEIN STEEHOUWER. HEIN STEEHOUWER. J. J. HEIJER (Van onze correspondent) ADVERTENTIE sandalet met een plateauzool van drie centimeter. onder redactie van Bé ter Maat Dado zegt zelf geen surrealist te zijn, omdat het literaire hem niet ligt. Maar er is een niet-literair surrealisme, meer gebonden aan het vervoerend schilderen dan aan geanalyseerde dromen. Boven dien zij ner ontleningen aan de technie ken van het surrealisme mogelijk. Daar van maakt Dado dan wel gebruik. we voor Met zulke vormen kun je veel doen, mits je een vaste hand hebt en mits de conceptie je duidelijk voor ogen staat. Een ruiter te paard als Migof doet het hier uitstekend. Dat geldt soms ook voor andere menselijke vormen. Maar als de i Het is te betreuren dat zoo weinig Haarlemmers dit bijzondere evenement hebben bij gewoond. Misschien heeft het gure Maartsche weder hen weerhouden. Daarom spreken wij den hoop uit dat de H.H. Organisatoren van den Tooneel- schuur het Resistentie Orchest alsnog voor een tweede optreden willen uit- noodigen. Van Italiaanse origine is deze geklede sandaal met bij- Eveneens van Italiaanse huize is deze gevlochten touw- passende tas van cobraleer in zes kleuren uit de Bata International-collectie. Migofs hebben een geraamte van ij zerdraad of metaalgaas, vervormd bin nen een Gruelmarchen-thematiek. Dat gaas wordt bekleed met dun linnen of andere stoffen, die met verhardende lijm zijn bestreden. Die vormen zijn dan weer beschilderd in alle kleuren van de regenboog. Franse meerkleurige sportieve herenloafer met ver hoogde hak. (De Boer) 10. Hugh Jans .Bistro koken’ (Van Dishoeck) Verkrijgbaar in elke boekhandel naar de geest want Dado schildert zijn vionaire ondergaande wereld in een sur- realisische beeldtaal van vandaag. Een heel eigen taal, die je bij niemand zó ziet. (De Boer) 8. Nienke van Hichtum en Rie Cramer (Het groot vertelselboek’ ƒ19,90 (Van Holkema Warendorf) 9. Drs. Ph. M. Bosscher e.a. ,Het hart van Nederland, steden en dorpen rond de Zuiderzee’ ƒ45,— werden bekleed, terwijl het boven werk van kleurig leer werd vervaar digd. Bata zou zijn naam bepaald oneer hebben aangedaan als hij ons de inmiddels befaamd geworden, buggy’s had onthouden. De buggy’s, die heerlijke soepele vrijetijdschoenen waarvan het verhaal gaat dat ze draagbaar zijn van acht tot tachtig en dat men bij het naar bed gaan ze soms zelfs vergeet uit te trekken. Doch het hoogtepunt van de avond vormde het optreden der damesleden van het Orchest, die op geraffineerde wijze de Amerikaansche zangwijze der Close Harmony introduceerden. Zij zon gen twee melodieën, gearrangeerd door de heer Levano, namelijk Down in the Valley en Heebie-Jeebie-Blues. Deze be- teekenen een verrijking van het repertoi re van het zoo talentvollen strijkje, dat wat ons betreft niet misstaan zou heb ben in den Eersten klasse Ballroom van het stoomschip de Titanic. Wij zullen nog veel van hen hooren. kleuren doen het trouwens eveneens meesterlijk. Wie zou bijvoorbeeld niet vallen voor een paar geklede sanda len met bijpassende tas in zes fraaie kleuren slangeleer. Dergelijke sets, van Italiaanse origine, zijn er in verschillende uitvoeringen. En toch is dit werk niet zo' lijfelijk- gruwelijk als zo’n anatomische les uit vroeger tijd. Vermoedelijk omdat je weet, dat het inhoudelijk om andere dingen gaat en omdat het geen reële beelden zijn. De schilderijen komen over als navertelde nachtmerries. Maar dan Elk schilderij is verwant aan een „Anatomische les” zoals zo’n werk in vroeger eeuwen werd gemaakt met dien'verstande, dat niet alleen het lijk van zijn opperhuid is ontdaan, maar ook de,anatoom en de omstanders. In het voorprogramma vertoonde de operateur de heer K. van der Lagemaat jr. twee korte films, die eveneens op adequate wijze werden begeleid. Het was in de eerste plaats een verstrooiende film, waarin men een autotochtje zag van een groep ondeugende weeskinderen met een rijke dame, die een van hen zeer tegen hun wensch wil adop ren. De picnic eindigt in een gooi- en smijtpartij met modder, die menig kod dig oogenblik opleverde. Vervolgens kondigde de heer Alphe- naar een natuurfilm aan. Maar wie schetst, onze verbijstering toen op het witte doek een teekenfilm verscheen van zulk een onzedelijke inhoud, dat wij niet konden nalaten een hartgrondig foei! te roepen. Onder het publiek was evenwel de Deken der Advocaten van het resort Haarlem, die niet ingreep. Hoewel wij EINDHOVEN. De door een raads besluit van de gemeenteraad van Eind hoven in zijn bestaan bedreigde toneel- werkgroep Proloog gaf vrijdagavond in de Eindhovense stadsschouwburg een voorstelling van het stuk „Revue der verandering”. Ongeveer 600 sympathi santen woonden deze solidariteitsvoor- stelling bij. Vanmiddag zal in Eindhoven een demonstratie worden gehouden, uit geroepen door verschillende progressieve politieke partijen en groeperingen. Door persoonlijke ervaringen, maar ook door wat hij weet van de geschiede nis van Montenegro en door een zeer grote affiniteit met de gevolgen van al het rampzalige dat de mens kan treffen, is Dado gaan schilderen zoals hij doet. Al zijn figuren zijn hulpeloze stakkers, dan wel levend-doden. Alle vormen zijn ont bindingen. Je kijkt in en door alle lichamen, die alleen schilderkunstig kunnen bestaan. Het is geen geschilderde denkbare realiteit, geen vlees of materie, die gestalte zou kunnen krijgen in wer kelijk vlees, steen, hout of brons. Het is een onbestaanbare materie, die toevalli gerwijze de vormen van hoofden, rom pen, het „menselijk bedrijf” op een slag veld of lijvenkluwen op het strand heeft aangenomen. Schultze is van huisuit kunstschilder. Hij kan dat ook. Later deden zich Mi gofs voor in zijn werk, waarmee hij het reliëf introduceerde als overgang naar complete plastieken en ten slotte een groot environment, waarin hij ook etala gepoppen en het bereiken van vervreem dende en droomachtige effecten is in de jaren dertig door allerlei surrealisten van naam subliem gedaan, door de Duit ser Stenfert na de oorlog nog eens dramatisch herhaald. De versie van Schultze draagt aan die cultuurschat niets meer bij, integendeel, ze verwijst te duidelijk naar een schoolse opvatting van het lesgeven in vrije expressie en dat dan met een veel te bombastische nadruk. conceptie ontbreekt en daarmee een dui delijk vormschema, dan ontstaat er een soort uitgeteerde holle knotwilgen van beschilderd vlieseline. Dat suggereert dan veel, maar het is te gemakkelijk ontstaan om lang te boeien en bovenal een klinkklaar recept voor de talloze herhalingen van een dergelijk thema. Het woud der Migofs doet allemaal te veel denken aan een oerduitse pseudo- romantische sprookjesachtigheid, die ei genlijk alleen nog maar badinerend te gebruiken is, zoals Marten Toonder dat doet in zijn donkere-bomen-bos waarin Ollie B. Bommel zo vaak lachwekkend loopt te verdwalen. En dat is dan pre cies hetzelfde wat je overkomt bij deze bloedserieus bedoelde kunst. Er blijft weinig van over. Na de pauze deelde Paul Beugels, directeur van de Nederlandse stichting voor kunstzinnige vorming mee, dat een jury waarvan hij lid was heeft besloten de J. B. Broeksz-prijs 1973 van de VA RA toe te kennen aan Proloog. De prijs, een bedrag van 5000 gulden, zal in april worden uitgereikt. André Kloos, voorzit ter van de Vara, trad op als voorzitter van de jury. qmoo e DE MANNEN GAAN BIJ Bata nog steeds hooggeneusd en -gehakt ge schoeid en ook zij stappen veelal tweekleurig door het leven. De peu ters dansen en springen uiteraard kleuriger dan wij allemaal over des Heren wegen, hetzij met sandaaltjes, molières, buggy’s of wat onze lieverd jes zich maar anders wensen. Bata toonde mij in ieder geval een zonni ge, lichtvoetige naaste toekomst, het geen je van de belastingen zeker niet kunt zeggen. Jammer, dat de enige overeenkomst de beginletters zijn. Edoch, wij gaan dapper en vrolijk geschoeid voort. moment, dat de koning zich aan haar vergrijpen wil. Hoe terzake vulde de heer Alphenaar de ontbrekende dialogen in en hoe vin dingrijk paste hij allerlei klanknaboot singen toe, die het getoonde konden verluchten. Zoo hoorden wij geblaat van schapen en getrappel van paarden. Het Orchest, in het bijzonder zijn pianist de heer C. Levano, bracht op het juiste moment passende begeleiding in een rhythme, dat de onnatuurlijke snelheid der bewegingen in de massascènes kon bij houden DE BATALURE-COLLECTIE le vert ook nu weer de elegant-klassie- ke schoenen op van geheel of gedeelte lijk synthetisch materiaal. Bata-ex- perts verzekerden mij dat men in dit schoeisel beslist gevrijwaard is van „vieze voetjes”; de syntheten zijn na melijk poreus- De Batalure de luxe- collectie bestaat eveneens uit zeer stijlvolle klassieke schoenen, maar dan van fraai leer, zoals het toevoeg sel „de luxe” u al wellicht deed vermoeden. Twee kleuren in één mo del is het voor het komende seizoen wel helemaal in deze serie. Meerdere wel indrukwekkend naverteld in een taal die Dado tot een van de grootste schilders van dit ogenblik stempelt. Miodrag Djuric, zich noemende Dado, is een Joegoslavisch wonderkind uit Montenegro. Hij is geboren in 1933, maakte de wereldoorlog mee in zijn gevoeligste periode en ging op zijn veer tiende naar een school voor schone kun sten in Hercegnovi, later de Academie in Belgrado. In 1956 gaat hij naar Parijs en wordt door Jean Dubeffet ontdekt. Een logi sche ontdekking want er is verwantschap tussen beider werk zoals er ook verwant schap is met het werk van kunstenaars als Bacon, in de verte ook met Velickovic, maar evenzeer met Jeroen Bosch en Arcimbaldo. Met die laatsten vooral De tien meest gekochte boeken in februari 1974 1. Rien Poortvliet ,De vossen hebben holen’ ƒ49, (Van Holkema Warendorf) 2. Anthony van Kampen ,Betty Smit, free-lance voor God’ ƒ12,90 (Van Holkema Warendorf) 3. Jan Brusse ,25 jaar Parijs in 25 verhalen’ 9.90 (Van Holkema Warendorf) 4. E. J. BaasHarmelink ,Het Grootste Puzzelwoorden- boek’ 35,— (De Gooise Uitgeverij) 5. Herodotos .Historiën’ (FibulaVan Dishoeck) 6. Henk Barnard .De krakers en het huis van tante Da’ 7,90 (Van Holkema Warendorf) 7. Hylke Speerstra ,De laatste echte schippers’ ƒ35 „Het strand”, een der grote doeken van Dado. EEN BIJZONDER FEESTELIJKE schoenenmode wordt ons in de nieu we collecties voorgeschoteld met als opvallend gegeven waarlijk verruk kelijke kleuren: van lichtgeel tot fel groen, van oranje tot donkerblauw en allerlei andere denkbare combinaties. Voor op het strand, maar ook voor onder de lange jurk zijn er sandalen en muilen te kust en te keur. Niet meer weeg te denken uit het mode beeld zijn de klompen, waarvan de plateauzolen met kurk, touw of raffia zijn beslissing moeten eerbiedigen, vra gen wij ons af of de openbare vertoo- ning van een product van zoo’n ontaarden geest als dezen (Franschen!) animatie- filmteekenaar nite onmiddellijk gestaakt had moeten worden. Het mocht niet zijn. Wij sloten derhalve onze oogen en konden aldus destemeer genieten van de hoogwaardige kwaliteit der walsmuziek die het Orchest liet hooren. Het Orchest zelve doorspekte het filmprogramma met eenige novelties, foxtrotts en marschen, die evenzooveele voorbeelden waren van zijn hooge muzi kaliteit en virtuoze techniek’. Vooral de concertmeester, de heer H. Mathijsen bracht het publiek tot ovaties met zijn gevoelvolle vertolking van het bekende „Si vous l’aviez compris”, dat hij dit keer niet op zijn viool speelde maar op een violophoon, een strijkinstrument dat door middel van een hoorn een door dringend neusgeluid voortbrengt. Men moet groote bewondring hebben voor de wijze, waarop hij aan dit merkwaar dige instrument zulke smartelijke klan ken ontlokt, die ons tot tranen toe hebben ontroerd. INMIDDELS IS ER EEN plezierige samenwerking gerealiseerd tussen „klompenman” Jan Janssen en het bekende huis Blok van Heyst. Al mag Jan dan beroemd zijn geworden door zijn klompen, dat houdt zeker niet in dat hij nooit meer eens iets anders zou maken. Zijn ontwerpen voor B. v. H. zijn bijzonder mooi. Vooral de tweekleurige tassen met bijpassende schoenen spreken mij tenminste uiter mate aan. Ik zag ze van lama- en slangeleer, doch eveneens van andere fijne leersoorten in combinaties van bijvoorbeeld donker- en lichtblauw, groen-wit, donkerblauw-felgroen, groen-oranje en in meer van die zonnige composities. HAARLEM. Vrijdagavond gaf het zoo succesvolle Resistentie-Orchest een filmkijkspel in den Tooneelschuur aan de Smedestraat. In de eerste plaats willen we de organisatoren hulde brengen voor de moeite die zij genomen hebben om in hun wekelijks tooneelprogramma een plaats in te ruimen voor zooiets onge woons als een filmvertooning, die tevens een concertuitvoering is. Het Resistentie Orchest beschikt namelijk over meer talenten dan de naam zou doen vermoe den. Onze vroegere plaatsgenoot, de heer C. Alphenaar is behalve een veelbelo vend cellist ook een virtuoos explicateur, leerling van den grooten meester Max Nabarro. Hij is in staat een zoo ver minkte copie de eenige die in ons land in omloop is als van „Maritana, de Spaansche danseres” van zulk een levendige toelichting te voorzien, dat zelfs de meest ongeletterde toeschouwer het ingewikkelde verhaal heeft kunnen volgen. In deze film speelt de beroemde actri ce Pola Negri de rol van ene zigeunerin ten tijde van koning Philips den Vierden van Spanje. Zij raakt verliefd op den jongen, knappen graaf De Bazan, die om een licht vergrijp ter dood veroordeeld wordt. Door tusschenkomst van de ko ningin, een Fransche prinses, kan zij hem het leven redden. Hoogtepunt in de film is haar gepassioneerde ontmoeting met den doodgewaanden graaf op het 4

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 9