COUPERUS-REVUE EN BOEKENBAL Zo het iets was, was het Haags Voorrang voor vormingstoneel Demonstratie UrsulaBeeldende kunst met grote aaibaarheidsfactor Lekkerbekken in boek DRUKBEZOCHT CONCERT IN AMSTELVEEN Optreden dr. Ross groeide uit tot glanspunt op festival bluesreuzen er mee op „Lucy” houdt voor Proloog aa Si 9 Brabants rapport subsidie 55 Elly van Stekelenburg weer op toneel Zes Ouborgs voor Van Abbemuseum Duitse culturele week in Bussum „Dromen in veren en bont” in Museum Boymans-Van Beuriingen MAANDAG 4 MAART 1974 One-man band d AMSTERDAM „You can’t lose with the stuff I use” (vrij ver taald als je luistert naar wat ik speel, dan komt het wel goed) was het parool dat dr. Ross zaterdag avond aan zijn optreden op het bluesfestival in Amstelveen mee gaf. Het kwam inderdaad goed, want het optreden van dr. Ross, de mondharmonica-boss, groeide uit tot het hoogtepunt van de avond. Er was zoals gebruikelijk bij de con certen van de Nederlandse Blues en Boogie en Woogie Organisatie (dit jaar jubilerend vanwege het eerste lustrum) weer erg veel sfeer. Maar naast dr. Ross viel er ook veel te genieten bij de andere bluesreu zen die dit festival terecht de titel American Blues Legends ’74 mee gaven. ROTTERDAM Een ongebrei delde versieringsdrift valt onmid- dellijk op in de zalen van Museum Boymans-Van Beuningen, waar tot 17 maart „Dromen in veren en bont” van Ursula zijn geëxposeerd. Het is een vorm van beeldende kunst met een grote „aaibaarheids factor”. Schilderijen, kasten, reliëfs, groot opgezette objecten, het treft allemaal door een expressionistisch- fel kleurgebruik, maar nog meer door het toepassen van bont en veren als beeldend middel. fcs J. HEIJER De a-to- in zoen het (Van onze kunstredactie) j de hit oppop ht-toe s veel ebben zelfde oppop Lady Men’s y van away en is. „De doos van Pandora met hoofd", door Ursula in 1973 gemaakt. Taylor speelde zaterdagavond hoofdza kelijk als begeleider, wat beter bevalt dan hem solistisch te horen. Hij secon deerde dit keer George G. P. Jackson, wiens vocale bijdragen niet konden im poneren, maar die instrumentaal (op gi- EINDHOVEN. De weduwe van de schilder Pieter Ouborg overleden in 1956 heeft aan het van Abbemuseum in Eindhoven zeven werken van de kun stenaar als schenking aangeboden. Ze dateren uit de periode 1932-1948. de de Dr. Ross tijdens zijn optreden in de Am- stelveense Casimirhal. (Foto Frans Verpoorten jr) georganiseerd werd gesteund Walker basgitaar en Johnny Laporte leadgitaar maakte pianist Bailey een op warmertje klaar dat nu eens niet het gevoel gaf dat het te lang duurde. CEES STRAUS 1. i) Be- staptt ilen en iel tot elendol dat jij •bt, Sa int. L. ijntje 'N JÉ •JE -JJ 18.30 Zand- igram- emers. 19.45 rdrijn- nmen- lal en Do- 10 (K) i. 21.45 35 (K) en en Folly- 19.00 Da- 21.00 Infor- er een 10 (K) Jour- taar) vaardig op dreef was. Eddie Boyd, bij wie nog steeds een zekere invloed van Memphis Slim hoorbaar is, speelde met enkele uitzonderingen alleen trage en soms slepende boogie woogies. Dr. Ross, eerder te gast bij de NBBO met een avondvullend programma, weet een interessante fusie tussen de broze Deltablues en de meer agressieve en elektrificerende cityblues tot stand te brengen. Zijn invloed op de vroege pop muziek is aanzienlijk geweest, zijn songs zijn gebruikt door Jerry Lee Lewis, Elvis Presley, Carl Perkins en Jethro Tull (waarmee weer eens bewezen wordt waar de popmuziek haar wortels heeft: in blues en jazz, al willen sommigen doen geloven dat de rock zijn eigen autonome ontwikkeling heeft doorge maakt. Ross en bijvoorbeeld ook Muddy Waters wijzen wel anders uit). Natuurlijk is er van een dergelijk concert waarop louter gerenommeerde namen komen, weinig nieuws te vertel len. Het zijn allemaal artiesten die eer der in ons land zijn geweest. Sommigen zoals drummer Wallace Bishop en pia nist Eddie Boyd (speciale gast tijdens dit gedeelte van de tournee dat door de NBBO was georganiseerd) kennen Ne derland door een langer verblijf alhier. Ook Eddie Taylor heeft al diverse malen op de podia in Amstelveen en Groningen gestaan. karakter hebben van een overeenkomst op middellange termijn. Daarbij denkt de werkgroep aan een periode van drie tot vijf jaar. Proloog en Globe zouden de functies vormingstoneel en traditio neel repertoiretoneel voorlopig voor zo’n periode dienen voort te zetten. Daarbij kan de clausule worden ingebouwd, dat de overeenkomst kan worden openge broken in het kader van een toekomstig landelijk toneelbestel, aldus de werk groep- 1 De werkgroep vindt voorts, dat de rijkssteun voor vormingstoneel minimaal gelijk moet zijn aan de gebruikelijke subsidies voor repertoiretoneel. De om vang van de voorziening in vormingsto neel in Brabant dient minstens gehand haafd te worden op het bestaande neil: Proloog, een middelgroot gezelschap van 35 a 40 medewerkers. De omvang van de voorziening in traditioneel repertoireto neel moet gebaseerd blijven op de huidi ge omvang. Dit moet gebeuren om de uitgebreidere taken te kunnen vervullen, zoals deze voortspruiten uit het plan van de directie van Globe, aldus de werk groep. Het beleid van de overheden moet zijn gericht op het tot standbrengen van een gedifferentieerd toneelaanbod. Men moet er echter op bedacht wezen, dat wie als taakstelling een zo groot mogelijke va riëteit kiest, niet gemakkelijk een identi teit zal verkrijgen, aldus de werkgroep. Een toe te kennen subsidie moet het DEN BOSCH (ANP). Het vormings toneel in Brabant moet als basisvoor ziening prioriteit hebben boven repertoi- re-toneel. Tot deze aanbeveling is een werkgroep gekomen, die door Gedepu teerde Staten van Noord-Brabant werd ingesteld om onder voorzitterschap van prof. dr. J. van Dijck het toneelvraag- stuk in de provincie te bestuderen. (Wij laten de inhoud van dit rapport wat uitvoeriger volgen, omdat het vormings toneel ook in Noord-Holland steeds be- langrijker wordt- Aan dit soort toneel voor werkende jongeren en scholieren wordt gedaan door groepen als Sater, Wederzijds en het „scholenprogramma” van toneelgroep Centrum. Kunstredac tie). De prioriteit voor het vormingstoneel betekent volgens de werkgroep bij ver groting van de financiële mogelijkheden voorrang voor uitbreiding van het vor mingstoneel. Bij het overwegen van een structurele herziening van de bestaande regionale toneelsubsidie moet grote zorg vuldigheid betracht worden ten aanzien van de bestaande instellingen: het zuide lijk toneel Globe en het gezelschap Pro loog, die respectievelijk traditioneel re pertoiretoneel en vormingstoneel bren gen. Deze twee toneelvormen zijn in hun extern en intern functioneren te ver schillen om in één artistieke werkge meenschap te worden ondergebracht, al dus de werkgroep. Ze merkt voorts op, dat kunstzinnige vorming door kunste naars geen onderwijsvoorziening is en vanuit de cultuurbegroting zal dienen te worden gesubsidieerd. Iedere toneelgroep dient de subsidie-aanvrage te baseren op: een duidelijke taakstelling, omschrij ving van de activiteiten en omschrijving van het publiek, dat men in het licht van de gestelde taak denkt te bereiken. Er dient een meer open en geordende situatie te ontstaan rond het vragen en rond het toekennen van toneelsubsidies. Het vormingstoneel dient regionaal bezien primair door de provinciale over heid te worden gesubsidieerd, meent de werkgroep. Een verbreding van de subsi- diebasis door grotere rijkssteun is rede lijk. De Brabantse subsidiegevers dienen dit na te streven. Joord- I) Die Ie: tv- teiten, ’ransit urn aal i (K) (K) zchen: irnaal, rzicht pioen- 23.20 lappen Jour- EINDHOVEN. Tussen de 700 en 1000 mensen vooral jongeren hebben zaterdagmiddag in Eindho ven gedemonstreerd tegen het besluit van de gemeenteraad om de subsidie aan toneelwerkgroep „proloog” te beëindigen met ingang van 1 septem ber. Achter de stoet, die dwars door de binnenstad van Eindhoven trok, liep een tiental middelbare scholieren met spandoeken tégen „Proloog”, waarop te lezen stond „Proloog liegt” en „geen geld voor indoctrinatie”. een souvenir aan over te ouden: pastelkleurige plasticknijpertjes uit garderobe, voorbeelden' van hedendaagse decadentie. De Crane, wiens musical „Wat een planeet” van Annie Schmidt met Conny Stuart momenteel in Groningen wordt gespeeld, zal in het seizoen 1974-’75 geen nieuwe musical brengen. „Wat een pla neet” heeft zoveel succes, dat de show tot eind van dit jaar wordt opgevoerd in plaats van tot en met juni. Naast Elly van Stekelenburg, die meer den een halve eeuw actrice is en dit jaar 73 wordt, gaan in „The Sunshine Boys” de 68-jarige Joan Remmelts, Ton Lensink en Manfred de Graaf spelen. Dr. Ross treedt op met een one-man band: gitaar, mondharmonica, drums (hi-hat) en cimbaal. Waarbij nog aan doenlijke vocale klanken worden ge pleegd die doen denken aan prairie- honden of andersoortig gedierte. Kort om, dr. Ross vertegenwoordigt het bui tenleven in een notedop. Voorbeelden van zeer authentieke blues (Ross heeft in zijn jeugd ooi nog op de plantages gewerkt; hij wordt dit jaar 60) waren er genoeg: Mama Blues (dialoog tussen een moeder en haar zoontje dat water wil drinken), Hobo Blues, Hoochie Coochie Blues (heel langzaam met enige dreiging in het gitaarspel) en de aloude meezin ger Hey Baberiba. Daartussen door hu moristisch getinte opwekkingen om de binnenkort uit te brengen nieuwe elpee van de doctor te kopen. Niet altijd werd hij goed begrepen, ook veel omvallende bierflesjes werkten de juiste sfeer tegen. las vooruit „Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan”. Toch werd er nog enige spot gedreven in een stukje cabaret, waarin Couperus geconfronteerd werd met Eline Vere, Bassianus („Berg van licht”) en een Javaanse regent (Indra Kamadjojo). Eni ge tableaux vivants, zo en vogue in Couperus’ vroege tijd, verluchtten het geheel, maar men had drs. P. moeten inhuren om ze een werkelijk revue achtig cachet te geven. Voor slechts één moet Couperus jeugdsentiment zijn geweest. Dat was de stokoude A. Roland Holst, die ooit eens een lezing van Couperus heeft bijge woond. Pas toen het doek viel voor het laatste tableau vivant, voorstellende een volledig geklede orgie uit het Romeinse keizerrijk, bleek waartoe de revue was georganiseerd: de pauze. Meer dan de helft der aanwezigen had izch in kledij gestoken die paste bij het uitgaansleven van de Haagse coterieën uit 1900. De dames hadden zich de knippatronen, die op de uitnodigingen van de commissie voor de propaganda van het Nederlandse boek afgedrukt waren, ter harte geno men. Haagse kledingverhuurbedrijven moeten goede zaken gedaan hebben voor dit late carnaval der hogere en litteraire burgerij. Voor sommigen werd de Haagse me ligheid te veel. De voormalige schrijvers K. Schippers en H. Sleutelaar verlieten voortijdig de schouwburg en Simon Vin kenoog stak snel een jointje op. Veel (Van onze correspondent) UTRECHT. De actrice Elly van Stekelenburg, die een paar jaar niet op het toneel was te zien, gaat de énige vrouwenrol spelen in het blijspel „The Sunshine Boys” van Niel Simon dat John de Crane dit jaar zal produceren. Gelukkig was tevoren aangekondigd, dat het geheel geen pretentie had. Men kon zich derhalve verbazen over de nauwgezette zorg, die een groot aantal medewerkenden aan de dag had gelegd om de zeer lucratieve Couperus-hausse ten bate van enige uitgevers in het algemeen en de Haagse pakkenfetisjeist Albert Vogel in het bijzonder op te sieren. f thologische dco van de Griekse Eva bevatte slechts dood en verderf, waaron der de mensheid lijdt sinds het openen van diie doos. In veel werk van Ursula komt ook een verhulde erotiek aan bod. Zij is een beeldende feministe, zoals Ferdi Tajiri er ook een was en dan eveneens in bont- plastieken. Bij beiden het aanduiden van het vrouwelijk geslachtsorgaan, al was Ferdi er eerlij ker en opener in. Ursula werkt meer voor de etalage van een exclusieve boutique. Die erotiek is te vinden in de aanduidingen, dat die dozen van Pandora symbolisch zijn voor het vrouwelijk existeren in erotische zin. Ze zijn aanlokkelijk en mysterieus en door die laatste eigenschap wordt er weer een afstandelijkheid snee gecreëerd. Nu ik toch een vergelijking maak met Ferdi Tajiri: zij werkte veel monumen tal er, grootser en overtuigender met het zelfde type materialen. Ursula wint het dan echter weer door meer speelsheid, spontaniteit en inventiviteit. Misschien is het niet fair de kunstuitingen van twee zo verschillende en toch verwante figu ren te vergelijken, maar het maakt wel duidelijk waar het om gaat: Bij Ursula „Dromen in bont” en bij Ferdi „Daden in bont”. Wie van het werk van de laatste heeft gehouden, moet beslist naar U uk gaan kijken om zelf zijn stand punt nader te bepalen. HEIN STEEHOUWER. DEN HAAG. „Zo ik iets ben, ben ik een Hagenaar” heeft Louis Couperus van zichzelf geschreven. Welnu, de Cou- perus-revue ter opening van de Boeken week zaterdagavond in de Koninklijke Schouwburg was Haags. Zo het iets was. Eric Schneider stapte als een lang en slank uitgevallen, grijze Couperus uit een Jugendstil-portretlijst om zich zoge naamd opgetogen te laten verwennen met allerlei in theaterbeelden omgezette herinneringen aan zijn leven en werk. Lowietje Couperus en Elisabethje Baud, zijn nichtje en later echtgenote, zag men een menuetje dansen. De Sprookjeskin- deren uit Rijswijk beeldden een kinder- zangspel uit over Doornroosje uit Cou perus’ jeugd. Luc Lutz, die het geheel regisseerde, en Marijke Merckens speel den een dialoog uit „Extase” op Neder landse, Duitse, Russische, Franse en Italiaanse wijze. Elisabeth Andersen en Eric Schneider deden dat met een tere dialoog uit „Afscheid”. Paul Steenbergen BUSSUM (ANP). Van 19 tot en met 24 maart wordt in ’t Spant in Bussum een Duitse culturele week ge houden, waarvoor het Goethe-Instituut in Amsterdam de steun kreeg van de ambassade van de Bondsrepubliek en het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk- Muziek, toneel, literatuur en beeldende kunst krijgen speciale aandacht. Ambassadeur dr. H. Obermaier opent op 19 maart de expositie van Gale rie Scholss Ringenberg met werken van moderne Duitse kunstenaars. De ten toonstelling duurt tot en met 8 april. Op de openingsdag treedt de Epiha- nienkantorei uit Berlijn op onder leiding van Gottfried Matthaei in de Zuiderkerk in Bussum, vlak bij theater ’t Spant. Dr. A. von Bormann, lector aan het Duits Seminarium in Amsterdam, houdt de volgende dag in ’t Spant een lezing over honderd jaar protest in de Duitse literatuur. Op 21 maart voert een blaaskwintet van het Radio-Symfonie-Orkest uit Keulen werken uit van Franz Danzi, Anton Rosetti, August Klughad, J. F. Hasse en Paul Hindemith. Het Westfalisches Landestheater voert op 23 en 24 maart „Der Kaukasische Kreidekreis” van Bertolt Brecht op. Onder de titel „Dichter onbekend” wordt op 24 maart ook een collage gebracht van teksten van Heinrich Hei ne, samengesteld door Claus Bremer en Rolf Becker met muziek van Heinrich Huber. Om de bijeenkomst de allure te geven die zijn boek uitstraalt, had Verbiessen allerlei bekende mensen opgetrommeld, die behalve het boekje ook nog iets te eten en te drinken kregen. Van de 30 VIP’s die hij heeft gesproken voor „Man in de pan”, onder wie 16 buitenlanders, waren er zes in levenden lijve aanwezig: fotograaf Paul Huf, tabakskoning Alexander Orlow, musicus Rogier van Otterlo, Henk van der Meyden en de couturiers Dick Holthaus en Edgar Vos. Martine Bijl, die een voorwoord heeft geschreven en daarin bekent dat haar kookkunst weinig heeft te betekenen, was er ook en babbelde uitgebreid met Jules Croiset, die met haar in de nieuwe film „Help, de dokter verzuipt” speelt. In „Man in de pan” komen gesprekken voor met uiteenlopende persoonlijkheden zoals Edward Albee, Dick Cavett, Wil lem Duys, Toon Hermans, Robert Red ford, Herman van Veen, Louis de Funes en Miles Davis. Van iedere geïnterview de staan er twee of drie lievelingsrecep- ten in. Ursula (Bluhm) is een droomster en geeft die dromen prijs. Tevens is ze een realiste in die zin, dat ze zoveel mogelijk stoffelijke realiteit gebruikt om ons de droom voor te schotelen. We dromen immers van bont en veren (als we althans die neiging zouden hebben), Ur sula droomt in bont en veren. Maar ook rotte tanden en kiezen, in haar „portret ten” toegepast, eveneens kraaltjes, glazen ogen, goedkope bijoux en wat al niet meer. Ze past dat alles zelfs toe in een zo bonte overdaad, dat de helderheid van haar beeldende kunst er nog al eens onder lijdt. Dan schijnt een decoratieve woekering alles beheersend. Aanvankelijk was Ursula een typische expressionistische schilderes, niet in de zwaar-op-de-handse Duitse manier maar eerder luchtig en speels. Uit stippellijn- tjes en onopzettelijke liniaturen en vlak ken groeiden de schijnbaar probleemloze schilderijen. Nu zijn die er nog, maar voegsels bont, veren en andere dingen soms amper gebruikt, soms de aard van het werk bepalend. Dat was dan het begin van reliëfs, die weer later kasten dan als ondergrond voor haar vele toe begin van reliefs, die weer later kasten en kisten werden en tenslotte complete grote object-toestanden, waarin bijvoor beeld ook de koppen van etalagepoppen een overheersende rol zijn gaan spelen. Het is allemaal heel leuk.maar belangrijker is het gevoel van bizarre bevreemding, want achter die „aaibaar- hej.sfactor” van bont en veren (pas op, niet aankomen zegt het museum) schuilt ook het sinistere dat de droom eveneens kan hebben en dat hier wordt gepersoni fieerd door opgezette vogels, complete huidjes van knaagdieren, de opgemelde rotte kiezen. De dreiging van de dood is er eveneens in aanwezig. Ursula droomt lief, maar met een dubbele bodem. Het is net zo’n bodem als in haar dozen van Pandora, die ze graag maakt. Die my- Er was veel vrouwelijk schoon op het boekenbal en exotische kleding werd daarbij niet geschuwd. Men kwam om te zien, maar ook om gezien te worden. ZANDVOORT In het paviljoen Yvon aan het Zandvoortse strand is zondagmiddag in het bijzijn van allerlei nationale beroemdheden het nieuwste boek van de Amsterdamse publicist Bum Verbiesen gepresenteerd: „Man in de pan”, interviews met beroemde man nen, vergezeld van hun lievelingsrecep- ten. Uitgever: Gottmer in Haarlem. jonge schrijvers ontbraken. Maar de nog goed ogende Mulisch liet zich gewillig filmen door Ad ’s Gravezande en zijn VPRO-ploeg. De hele gebeurtenis vróég gewoon om een extra-aflevering van Het Gat van Nederland. Na de pauze werd de revue voortgezet met een Couperus-quiz, geleid door Joop Koopman en opgesierd door schaars ge klede demi-mondaines zonder één woord van protest van de bekende feministe Hedy d’Ancona, die deel uitmaakte van een der teams. Onderwijl kwam in Pulchri Studio aan het Lange Voorhout het obekenbal op gang, dat tot aan het ochtendgloren voortduurde. Haagse kunstenaars hadden op kosten van de gemeente de zalen fijnzinnig versierd. De Couperus-manie werd zelfs doorgezet tot en met een van zijn portret en fraaie decoraties voorzien opschrift „Heeren” op de toiletten. Me tershoge diavergrotingen van Aubrey Beardsley-tekeningen trachtten een de cadente sfeer te scheppen. Maar daar voor bleef de muziek van o.a. de New Orleans Syncopaers en de slagwerkers van Frans v. d. Kraan te veel eigentijds. Trouwens, had Couperus thans geleefd, dan ware hij zeker niet in het gezel schap gekomen van zijn nicht Elisabeth, maar van Teigetje en Woelrat. In tegenstelling tot vorige, gul-Am- sterdamse boekenbals mocht het talrijke publiek, onder wie Den Uyl en Marij- nen, de versieringen niet meenemen. Maar slimmeriken slaagden er toch in er demonstratie, door Proloog zelf, door tal van organisaties, zoals het PAK, D’66, de CPN, verscheidene scholieren- en studentenorganisaties, de Katholieke Werkende Jongeren, het NVV, de Eindhovense Jeugd- en Jongerenraad, en de Theaterschool in Amsterdam. De demonstratie richtte zich vooral tegen de Combinatie Christelijke Partijen in Eindhoven, die met het raadsbesluit politieke censuur hebben bedreven. Na afloop van de demonstratieve optocht hebben vertegenwoordigers van diverse groepen in de stads schouwburg te Eindhoven hun visie nog eens uiteengezet. LOS ANGELES (AP) Lucille Ball gaat een einde maken aan de televisiese rie „Here’s Lucy”. In september, heeft de 63-jarige actrice meegedeeld, zal de laat ste aflevering worden gemaakt. Dit nieuws komt niet geheel onver wacht, in vakkringen had men eigenlijk al gedacht dat er in maart een punt achter zou worden gezet. Lucille speelt de hoofdrol in een nieu we musical, „Mame”, die op 7 maart in New York in première gaat. Zij is thans in New York om de nodige publiciteit te maken voor „Mame”. In 1951 begonnen Lucy en haar toen malige echtgenoot Dexi Arnez aan de serie die televisiegeschiedenis heeft ge maakt. Lucille heeft er min of meer in haar eentje een nieuwe vorm van kome die mee in het leven geroepen. Het echtpaar richtte de Desilu-Studio op, maar in 1960, toen Lucille en Desi scheidden, ging Lucille de rechten ver kopen. Sinds 1963 trad zij niet meer met Desi °P in haar Lucy-show. De titel „Here’s Lucy” ontstond in 1968. In 1961 trouwde Lucille met de ko miek Gary Morton, en die werd nader hand haar regisseur. Maar misschien komt Ross nog eens terug voor een apart concert. De stamp volle Casimirhal heeft in ieder geval kunnen genoeten van zeer aantrekkelij ke bluesmuziek. Dat gold ook voor het meer dan uitstekende voorprogramma waarin Bar relhouse Bailey met zijn bluesband op trad. Met Bart Drost op drums, Jay iH hisiS Si

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 9