Leerboekje over fabrieksmeisje Wereldcongres blaasmuziek Vissers zingen voor hun redders LAZY LEMON: een BBC opbellen om liedje te zingen tamelijk grof bandje STS SOOSACENDA Top de pop pop dertien Broerse’tdoet! Schoonmaken? Bert Kok en Rieks Swarte maakten PARIAN Bavokelder dicht? onder redactie van Ferry Tromp HOEKBANKSTEL BANKSTELLEN „Irma la douce” tot 12 maart afgelast 1 DONDERDAG 7 MAART 11 1974 (Van onze correspondent) ROTTERDAM „Wij moeten met z’n allen bedenken wat er in de fabriek moet veranderen”. „Waarom vertelde je dat de direc teur niet?”, zei Atie. „Dat wilde ik ook”, zei Ilona, „maar hij luisterde niet. En nu snap ik hoe het moet: ik moet het nog niet aan de direc teur vertellen. Ik moet het jou ver tellen en wij moeten het verder ver tellen”. Inquest, Full House en Speed. Misschien dat deze namen bij de meer geïnteresseerde liefhebbers in deze lieflijke omgevingen nog enige herinnering wakker roept, maar de waarheid zij gezegd: het waren groepen aan de rand van de popsamenleving. Afnemende inspiratie en toenemende doel loosheid vanwege uitblijvend succes dreef de heren uit elkaar, maar zie: op een goede dag was daar ineens „Lazy Lemon”, een eenheid uit wat eens drie was, een „grof” bandje ook. Vormingstoneel betekent kiezen 5 Bert Kok (links) en Rieks Swarte. om LAZY LEMON derbroken tot dinsdag 12 maart. ADVERTENTIE >IW 1. Dyna-Mite Mud; 2. The air that I breathe Hollies; 3. Jambalaya Carpenters; 4. Je t’aime Birkin Gainsbourg; 5. Peaches on a tree Nick McKenzie; 6. Maar wie holt van mekaar Gerard Hoeben; 7. Woman (part 1) James Brown; 8. Youre sixteen Ringo Star; 9. Never, never gonna give ya up Barry White; 10. Dance with the devil Cozy Powell; 11. Tigerfoot Mud; 12. Dirty OF Man Three Degrees; 13. Face to face Shoes. er een onderwijsinstructie bij geschre ven”. Rieks Swarte: „Het boekje moet een aanzet geven tot bewustwording van de verhoudingen in onze maatschappij. Die „ER IS DOOR de Combinatie Christelijke Partijen (CCP) in de Eindhovense gemeenteraad een vies spelletje gespeeld. Hun door de raad met één stem meerderheid aangenomen motie om Proloog per 1 september 1974 geen sub sidie meer te verlenen, is niet meer dan een verkiezingsstunt. De achterban moet ervan overtuigd worden dat de christelijke volksvertegenwoordigers pal staan in de strijd tegen linkse maatschappijveranderaars. Het is een politieke manoeuvre, waardoor een kritische vrije meningsuiting de nek wordt omge draaid”. zijn niet wezenlijk anders dan zeg maar 100 jaar geleden, ondanks die schijnbaar gestegen welvaart. wordt aangegeven als afvloeiing, de af koopsommen daarvoor als „afvloeiings regeling”. Kok: „We hopen veel reacties te krij gen van ouders en scholen die het boek je gaan gebruiken. Jammer genoeg is „Jam van Ilona” alleen te krijgen in zogenaamde linkse of progressieve win kels. Dat houdt weliswaar de prijs laag, maar je bereikt waarschijnlijk voor het merendeel mensen die het wel weten. De bedoeling is dat het boekje wordt gebruikt als woon-werkproject. We wil len, om maar eens een cliché te gebrui ken, de maatschappij in de school bren gen. Ouders, leerkrachten en kinderen moeten kunnen denken en discussieëren over hun woon- en werksituatie, over de mogelijkheden die er zijn om daarin verandering te brengen”. „Het is een misverstand te denken dat die verandering niet wordt gewild. Op pervlakkig gezien mogen zij die dat menen gelijk hebben, maar dat komt omdat nooit geleerd is uit die tegenge stelde belangen van kapitaal en arbeid te denken. Er wordt altijd uitgegaan van de bestaande situatie; dat tast ook veel minder de zekerheden aan van de men- zeer fraai uitgevoerd in div. kleuren, 5 jaar garantie op konstruktie en bin nenwerk. Normale prijs f 1300,voor ƒ695.- 1-2-3-zits ƒ695.- Geopend dinsdag t.m. zaterdag van 10-17 uur. Vrijdags koopavond. Nieuwe Meerdijk 17 Badhoevedorp. Tel. 02968-5817 ADVERTENTIE Jean de Veer (dïums). Luc Prijde (keyboards), Jan Kroeze (bas), Frank Wisse (zang) en Maarten Koster zelf treden zondagmiddag 10 maart aan staande voor het eerst op in de Krocht in Zandvoort. Aanvang half drie. „De officiële première”, zoals ze zelf zeggen. „Voor ons ontzettend be langrijk want we moeten hoe dan ook die zaal plat krijgen”. Rubbish Heap, de sociëteit in de Bavokelder aan de Wester- gracht/Leidsevaart, is per 3 maart gesloten wegens „te weinig belang stelling (geldgebrek)”, zoals op de deur stond vermeld. Dan beseft Ilona hoe de zaken in elkaar steken: „Eerst moest ik etiketten plakken. Toen moest ik mijn naam erop schrijven, want daar kon de directeur veel mee verdienen. Nu moet ik inpak ken, want een machine schrijft vlugger. En nu laat de directeur de band ook vlugger lopen, dus kan hij nog meer verdienen. Alles wat er verandert in de fabriek is door de directeur bedacht”. „Maar hij weet toch ook meer”, meent Ilona’s collega Atie, „Want hij heeft verder geleerd”. „Dat is zo...”, antwoordt Ilona. „Misschien leren ze op die scholen juist wel dat de fabriek van de directeur hoort te zijn". „JAM VAN ILONA” is niet zomaar (door Sjaloom in Odijk) op de onder- wijsboekenmarkt gebracht. De drukproe ven ervan zijn eerst op een tiental basisscholen in Arnhem, Nijmegen, Am sterdam, Vught en Utrecht, door onder wijzers en leerlingen bestudeerd. Rieks Swarte: „Het is behandeld in zowel eer ste als zesde klassen. Daaruit zijn sugge sties gekomen, de kinderen hebben er fouten uitgehaald. Aan de hand van die ervaringen heeft Peter van den Hoven groep, twee componisten ook, maar dat gaat niet ten koste van de een heid. We spelen alleen maar eigen nummers, een stuk of dertig, en we willen ze veel spelen want we moe ten als groep natuurlijk nog een hoop leren en dat kan alleen maar door ervaring op het podium. Maar ik geloof dat we met deze samenstelling wel wat kunnen bereiken. Lekker grof, weet je wel? Er wordt al ge werkt aan stickers, posters en stencils voor scholen en sozen”. De sociëteit, zo’n beetje de enige in Haarlem-West, heeft een paar jaar met afwisselend succes op zondag middag gedraaid. De Haarlemse Raad voor de Jeugd en Jongeren en een aantal vrijwilligers die daarin mee draaien, willen de gezellige „puinhoop” van de Bavokelder niet zo maar zon der minder zien verdwijnen. Ze pro beren er op het ogenblik nieuw leven in te blazen, maar ze hebben daarbij hulp nodig. Van ex-bestuursleden, van vroegere vaste bezoekers, maar natuurlijk net zo goed van „nieuwe lingen”. Wie wil helpen kan contact opnemen met Joh. Groesbeek, v. Ee- denstraat 1, tel. 315216. sen die daarin leven. Op een fabriek in Engeland werd eens door sociologen een onderzoek verricht. Daaruit bleek dat de mensen best tevreden waren met hun bestaan. Twee dagen nadat dit rapport openbaar werd gemaakt, brak een ar beidsconflict uit en lag de hele fabriek plat Swarte: „Het is enorm belangrijk dat werkende ouders aan het onderwijs deelnemen. We werken nu aan een „ver volg” op Jam, en in dat boekje komt de vader van de hoofdpersoon op school vertellen over een staking waaraan hij heeft meegedaan. Zoiets zou in de prak tijk ook moeten; kinderen leren eruit dat een stuk strijd noodzakelijk is om materiële verbetering tot stand te bren gen, misschien leren de ouders en de leefkrachten van hen dat meer loon niet betekent dat er fundamenteel iets is veranderd in de arbeidsverhoudingen. Kinderen, hebben we al gemerkt, hebben dat soms merkwaardig snel door en dan vaak beter dan volwassenen”. „Wat wij doen en dat geldt ook voor Proloog is maar een kleine bijdrage leveren aan de maatschappelij ke verandering. Dan zie je al, dat zelfs daardoor al mensen zo in hun zekerhe den worden aangetast, dat bijvoorbeeld subsidies worden ingetrokken. Eenzijdig heid, indoctrinatie, wordt je dan aan gewreven, terwijl je eigenlijk niet meer doet dan de werkelijkheid kopiëren. Als de zaken zo eenvoudig lagen, dat je volwassenen en/of kinderen door middel van een boek of toneelstuk in één klap het paradijs van de rechtvaardige maat schappij kunt laten betreden, dan was dat allang gebeurd Kok: „Nou is ons al voor de voeten geworpen: waarom zou je kinderen met dit soort problemen opschepen. Maar zij die dat niet willen, vergeten dat de kinderen voor wie dit boekje bestemd is, dagelijks geconfronteerd worden met de gevolgen van die maatschappelijke wer kelijkheid. Om maar wat op te noemen: slechte behuizing, problemen met gastar beiders in de straat, te volle klassen, pa die moet overwerken om een goed sala ris binnen te krijgen en daardoor geen tijd heeft voor zijn gezin”. Swarte: „In de bestaande kinder- en onderwijsboeken wordt nauwelijks van die maatschappelijke werkelijkheid uit gegaan. Daarin worden veelal bestaande (voor)oordelen bevestigd. Zo zijn de meisjes in kinderboeken meestal huile rig, ze verdwalen, doen domme dingen, terwijl de jongens als beschermers op treden en de dolste avonturen beleven. Boeven worden ook altijd als in-slechte mensen afgetekend. In „Jam van Ilona” hebben we dat bewust niet gedaan. De directeur is niet als schurk beschreven, is ook niet als uitbuiter getekend. De kinderen moeten zelf ontdekken wat de tegenstellingen zijn tussen die directeur en Ilona”. AMSTERDAM. „Zingen voor de reddingmaatschappijen” heet de lang speelplaat die deze maand ter gelegen heid van het 150-jarig bestaan van KNZHRM en KZHMRS in verkoop zal worden gebracht. Het Urker mannen koor „Hallelujah” is er vijf keer op te beluisteren. De overige negen nummers «orden vertolkt door het Schevenings Vissersvrouwenkoor en he.t Volendams Operakoor. „Grof” is het woord waarmee in deze nieuwe groep voortdurend ge smeten wordt; een uitdrukking voor alles wat de heren niet weten uit te drukken, een woord dus in dezelfde categorie als „snel”. Het zal duidelijk zijn dat de muziek van Lazy Lemon op de eerste plaats gekenmerkt moet worden als „grof”, zeer grof mis schien wel. Maarten Koster, gitarist, dwarsfluitist en leider van de groep, komt nog het verst met de uitleg: „In het begin hebben we een paar wisse lingen gehad om de formule te krij gen die we wilden hebben. Dat heb je niet in je hoofd of op papier, maar dat voel je aan. Je weet onmiddellijk wanneer de kick er is, of je elkaar aan voelt, of je onder de indruk kunt komen van je eigen muziek. Dat ZE MOET AAN DE lopende band etiketjes op de jampotten plakken. Wan neer dat eenmaal een routinewerkje is geworden, vindt ze wat tijd om met de andere meisjes en vrouwen te praten. Uit die gesprekken blijkt dat er steeds meer jonge meisjes worden aangenomen (oudere dames „kosten” te veel, kunnen ook het tempo van de lopende band moeilijker bijhouden) en dat de tijd en de lust ontbreekt om bijvoorbeeld tij dens het werk te zingen. Zo eindigt het „Leerboekje” Jam van Ilona en begint, volgens samenstellers Bert Kok (tekst) en Rieks Swarte (illus traties), het verhaal van Ilona. De sa menstellers studeren aan de afdeling ARNHEM. (ANP) Het Wereldcon gres blaasmuziek wordt van 30 juli tot en met 2 augustus in Arnhem gehouden, georganiseerd door de Koninklijke Ne derlandse Federatie (voor harmonieën, fanfares, brassbands, drumbands, show en majorettenkorpsen) onde auspiciën van het Internationale Muziekverbond en met medewerking van Sonmo-Neder- land. Hoofdthema zal zijn: de blaasmuziek Internationaal toegankelijk te maken po een breed terrein. Onderwerpen daar voor zijn o.a. standaardisering van in strumentatie, stimulering van componis ten, repertoire-uitwisseling en muziekon derwijs. Uit 24 landen hebben zich deelnemers, bestuurders, componisten, leraren, diri genten, uitgevers, vertegenwoordigers van grammofoonplatenondernemingen en de instrumentenhandel gemeld. Des avnods worden concerten gegeven doof de Marinierskapel, een Amerikaans en semble en nog twee Nederlandse korp sen. In een bevlieging, misschien als onder breking van het eentonige werk, schrijft Ilona haar naam op een etiket. De „jam van Ilona” gaat samen met die van directeur Reus naar de afnemers, die veronderstellen met een bijzondere jam- soort van doen te hebben. Ze willen er best meer voor betalen, en directeur Reus ziet daar wel brood in: Ilona moet voortaan haar naam op alle etiketjes schrijven. Tegelijkertijd belt hij de stempelfabriek... Al snel kan Ilona het tempo van de band niet meer bijhouden en wordt overgeplaatst naar de inpakaf- deling. Een stempelmachine neemt haar werk over. Bert Kok: „We willen de kinderen zelf de tegenstellingen in onzé maatschappij laten ontdekken. Het boekje moet ook niet slechts als verhaal gelezen worden, maar begeleid worden door de onderwij zers. De kinderen kunnen bijvoorbeeld het verhaal van Ilona als toneelstuk opvoeren, daarbij zelf nadenken over hoe het verder moet. Ze kunnen thuis interviews houden over de situatie van hun familieleden op het werk, op school verslag uitbrengen en erover discussië ren”. Dat zeggen Rieks Swarte (24) en Bert Kok (24), leerlingen van de Theater school in Amsterdam, die momenteel stage lopen bij de Eindhovense toneel- werkg’roep Proloog. Swarte: „Proloog brengt vormingstheater en dat wil per definitie zeggen dat je kiest. Het publiek waarvoor je wilt spelen, bepaalt de keuze van je repertoire. Net als ons boekje „Jam van Ilona” (waarover u op deze pagina meer kunt lezen, red.) probeert Proloog de tegenstelling tussen de factoren kapitaal en arbeid in onze maatschappij, die maar al te graag wordt verdoezeld, voor zijn publiek te verduidelijken. Dat publiek bestaat voorname lijk uit jongeren die qua afkomst niet behoren tot de „bezittende klasse”. Volgens voorzitter Combee van de CCP in de Eindhovense gemeenteraad ver klaart Proloog maatschappelijke gebeurtenissen vanuit een „eenzijdige maat schappelijke optiek”. „Als dan bovendien blijkt”, zo meent hij, „dat Proloog juist over zijn doelstellingen niet wil praten, in die zin dat daarin verandering kan worden gebracht, dan zou op grond hiervan de relatie met Proloog be ëindigd kunnen worden” (lees: de subsidie ingetrokken). Die doelstellingen van Proloog zijn echter nimmer in het geding geweest wanneer het om subsidieverlening ging. Toen de Eindhovense raad de toneel- werkgroep in 1973 een subsidie toekende, werd daarbij als eis gesteld dat de groep in samenspraak met een zogenaamde evaluatiecommissie van onderwijs deskundigen tot een serieuze bespreking van de kritiek op haar werk zou overgaan. Slechts wanneer sprake zou zijn van „kwade trouw” van de kant van Pro loog, dat wil zeggen wanneer de groep schuld zou hebben aan het afbreken van de besprekingen met de commissie, zou de Eindhovense gemeenteraad op zijn besluit tot subsidieverlening terugkomen. Met deze formulering ging ook de CCP akkoord. Uit het rapport van de „evaluatiecommissie” blijkt echter dat Proloog aan de gestelde voorwaarden heeft voldaan. Burgemeester en Wethouders van Eind hoven zagen dan ook geen enkele aanleiding de subsidie voor het volgend sei zoen (september 1975) stop te zetten. Daarna zou worden gezocht naar een an dere wijze van subsidiëren. Kritiek op de stukken die Proloog speelt, is altijd mogelijk. „Niet voor niets discussiëren wij met ons publiek over de inhoud van de gespeelde stukken”, zegt Bert Kok. „Maar een eis tot verandering van de doelstellingen van Pro loog is waanzinnig. Proloog kiest voor de gewone mensen: voor de arbeiders in de fabriek, voor de boeren op het land. Anders gezegd: in de huidige ver houding, met zijn tegenstelling tussen onderdrukkers-onderdrukten, kiest Pro loog onherroepelijk voor de laatste (en grootste) groep”. De Koninklijke Noord- en Zuid-Hol- landsche Redding-Maatschappij in Am sterdam en de Koninklijke Zuid-Hol- landsche Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen in Rotterdam vieren hun 150e verjaardag gezamenlijk. Zij gedenken, dat ze sinds 1824 ruim 16.000 mensen veilig aan wal wisten te bren gen. Werk dat twee miljoen per jaar kost, een bedrag dat uitsluitend wordt bijeen gebracht door vrijwillige bijdragen, erfe nissen, legaten, schenkingen en inciden tele acties, zoals de langspeelplaat. LONDEN. (UPI) De BBC begint 27 maart met een nieuw programma waar in luisteraars naar de studio kunnen opbellen en via de telefoon een liedje zingen met begeleiding door een orkestje van zes man. „De hemel mag weten waar het op zal uitdraaien”, zei BBC- woordvoerder Douglas Muggeridge over „Ring-a-song”. „Misschien moeten we er na een week mee ophouden maar het valt te proberen.” BramBroerseb.v. Zaandam/telefoon 075-12 34 68 schoonmakers/dienstverleners AMSTERDAM. De voorstellingen I van de musical Irma la Douce in theater Carré in Amsterdam worden wegens ziekte van de drie hoofdrolspelers on- VAART. De tegenstelling tussen (kapi taalbezitters en zij die hun arbeids kracht moeten verkopen om in hun levensonderhoud te voorzien, is nog al tijd aanwezig”. „Natuurlijk is er materieel gezien veel verbeterd, maar niet dan na harde strijd tussen kapitaalbezitters en arbeiders, en die strijd gaat nog steeds door. Alleen het woordgebruik is veranderd: werk loosheid heet arbeidsreserve, de baas is werkgever, zijn knecht werknemer, ge dwongen ontslag door bedrijfssluiting laatste is het eigenlijk: je moet in feite vanzelf show gaan maken om dat je zelf verbaasd bent over wat er allemaal gebeurt”. Lazy Lemon kwam een half jaar geleden bij elkaar en heeft tot nu toe ondanks wat aanbiedingen nog niet gespeeld omdat de groep eerst hele maal klaar wilde zijn met de muziek die volgens Koster van keihard Deep Purple-achtig materiaal kan variëren naar zeer melodieuze muziek. „Er zijn twee stromingen binnen de „Jam van Ilona” is bestemd voor ge bruik op basisscholen, waar kinderen leren, van wie de vaders, moeders, broers en zussen in de fabriek werken, en die straks zelf in de fabriek zullen staan, want: „in de meeste gevallen zijn dat altijd nog dezelfden”. Zo’n kind is Ilona. Net van school gaat ze in de jamfabriek van meneer Reus werken. regie-docent dramatische vorming van de Theaterschool in Amsterdam en doen voor hun studie op dit moment een jaar lang praktijkervaring op bij de toneel- werkgroep Proloog in Eindhoven. Het boekje ligt ook in de sfeer van wat Proloog wil doen: „Jonge mensen laten zien dat de dingen die ze dagelijks meemaken niet zomaar uit de lucht komen vallen”. Zero, Bakenessergracht 8, vrijdag: O.P.M.C., bluesrock op gitaar en zang, duo; zat.: Gijs Hendriks Kwintet, jazz. Paradiso, Weteringschans, Amster dam, zaterdag: Tim Hardin (comp, van o.a. If I were a carpenter) met in het voorprogramma Mc Guiness Flint. Tioli, geb. Njord, Nrd.-Schalkwijker- weg 93, zat.: Deep Purple film en disco. Riverside, Spaame 91, wo.: aanloop; vr.: soos; zat.: disco. Scuff, Lingestraat 1, zondagmiddag: disco. Voom-Voom, Spaarnwouderstr. 61, vr., zat. en zo.: bar-dancing-disco. Moulin Rouge, Kleine Houtstraat, iedere avond: bar-dancing-disco. Can-Can, Stoofsteeg 1, iedere av.: bar-dancing-disco. De Ark, Kerkplein 5, Velsen-Zuid, vr. en zat.: soos. De Wejjman, Hoofdstr., Santpoort, ie dere av. behalve maandag: disco theek. Disco Dubois, Berlagelaan 45, zondag middag: disco. HJC, Groot Heiligland 47, vrijdag: The Caledonians en sessions. De Pen, Kanaalstr. 257, IJmuiden, vrijdag: het A-Sjosiale Orkest: zon dag: Guinea Pig; vanaf di. 12 maart: tentoonstelling over jeugdloon. Crazy Inn, Kokstr. 13, zaterdag: discosoos met Herman Erbé. Royal Flush, Schalkererf, Berna- dottelaan, zaterdag: disco en de groep Incantation. Bar Sam-Sam, Ged. Oude Gracht/Klein Heiligland, op donder dag: jam-sessions. w

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 11