Arbeidsbureaus mogen artisten bemiddelen Busken Huetprijs voor Sybren Polet EO wilde tv-avond niet met NCRV delen Zandvoortse Operette met onbekend werk EXQUIS DINEREN in intieme sfeer doet u bij „Hollandse ronselaar nog net wel gezellig 4 KvanVEELEN t Andere historische schikking in Frans Halsmuseum voortgezet Bistro Cantecleer r/ 1 wi meer zalen en kabinetten volgens onderwerp Ij a Hoge Raad Publiekstheater met onbekend stukje Gouden Eeuw 99 /r 1 r Bezwaren in NOS-vergadering afgewezen *1 I ,,Die Vielgeliebte” van Dostal ZATERDAG 9 M 'A' A' R T 19 7 4 Varia-kabinetten Haarlems zilver 7* h' r Praags theater komt hier 1 et HAARLEM Al eerder is het in deze kolommen gemeld: er voltrekken zich veranderingen in het Frans Halsmuseum. Men kent de voorkeur voor historische duidelijkheid van de directeur, de heer D. M. Couvee. Hij was en is op zoek naar andere rangschikkingen van het rijke museumbezit. Dat was ook wel nodig en zijn staf heeft hem daarin kundig bijgestaan. Is zo'n project eenmaal aan de gang, dan komen veel kunstwerken ineens in een ander licht te staan en dat is kunsthistorisch van belang. Naar ander licht overgestapt, namelijk het elektrische, dan moet worden geconstateerd dat er hier en daar ook een en ander is veranderd. Gangen zijn minder somber, in kleinere kabinetten komen schilderijen beter uit. „Maar ja”, verzucht de heer Couvee, „om het goed te doen heb ik minstens een ton nodig en ik mag dit jaar maar een kwart daarvan besteden”. Tot goed be grip: hiermee is deze verzuchting doorgegeven aan onze stadsbestuur- deren. Wie weet? Het Frans Halsmuseum krijgt nooit genoeg stedelijke zorg. AMSTERDAM „De Hollandse ronselaar” is niet bijster briljant geschreven, noch geregisseerd en het acteren is evenmin daverend. Maar het is bij het Publiekstheater nog net een gezellige voorstelling geworden. Zeventiende-eeuwse ge veltjes draaien binnenste buiten en een schip van de Oostindische Com pagnie schuift af en aan compleet met zeilen en tuigage: kortom, bij elk van de vele scènewisselingen is voor een verrassinkje gezorgd. Dan zijn er mooie kostuums, zang en dansjes en twee fraaie gevechten: één met veel judo en een ander op de sabel. VI I EERSTE IJMUIDER MARKIEZENFABRIEK Soort bij soort F - a’ F» de I X I i J. H. MOOLENIJZER J. HEIJER (Van onze rtv-redactie) ADVERTENTIE ADVERTENTIE Nasaustraat 13 - Haarlem Heden weer geopend. Woensdag gesloten. Voor reservering tel. 32 77 99. laar In het proces eisten de VECTA en de bureaus dat de staat verboden zou wor den de GAB’s nog artiestenbemiddéling te laten verrichten. De rechtbank in Den Haag stelde de eisers in het gelijk, maar het Hof oordeelde juist andersom. Het Hof zei dat de GAB’s ook andere ar beidsbemiddeling mogen bedrijven dan hun bij de wet is opgedragen. De Hoge Raad vindt dat het hof daarmee een juist standpunt heeft ingenomen. Dat de GAB’s hun bemiddeling kosteloos ver richten terwijl de particuliere bureaus wel geld moor hun bemiddeling rekenen, maakt de bemiddeling door de GAB’s nog niet onrechtmatig, aldus de Hoge Raad. Middenhavenstraat 27 IJ minden - Telefoon 02550-1 4108 Na 18.00 uur: telefoon 02550-1 12 02 Dit is een der nieuwe aanwinsten, nu op gehangen tussen de topografische werken in de gang rechts naar de portiersloge. Het is een gezicht op de Zijlpoort. (Foto Dingjan) licht, dat veel schilders zich om der wille van de compositie of om andere redenen, zich niet al te nauwkeurig aan de geziene werkelijkheid hielden. Meer goede .namen ga ik met betrekking tot deze topografische opstelling niet noe men. Ze zijn tenslotte op de nieuwste aanwinsten na in de catalogi te vinden. In een ander opzicht moet ik wel een naam noemen. In een der gangen hangt een prachtige Verspronck, een van de meest begaafde leerlingen van Frans Hals en veel te lang veronachtzaamd. Het is een bijzonder goed geschilderd portret van pastoor Blommerts, de op- i.chter van het nog altijd bestaande zo geheten „Broodkantoor”, een sociale in- st.lling, zoals je die bijna alleen in Haarlem kunt vinden. Heel sociaal ook, dat de „kantoristen” van nu het portret in het Frans Halsmuseum hebben doen hangen. Zulks doet hopen op meer par ticuliere bruiklenen in een tijd, dat mu seumdirecties eigenlijk als „kleine jon gens” moeten aanzien hoe op de grote veilingen schilderijen uit bijvoorbeeld de Romantische school weggaan voor prij zen die alleen rijke particulieren kunnen opbrengen. Af en toe biedt de tekst moppige snedigheden en een pikante situatie. En als de bedoelingen goed zijn en de strekking van het stuk is kritisch, wat wil je dan nog meer als afsluiting van een seizoen waarin het Publiekstheater zich uit de naad heeft gewerkt? Zo’n acht maanden vrijwel onafgebroken re peteren overdag en ’s avonds spelen. Dat Nico Dostal componeerde zijn „Vielge- liebte” in 1934 een jaar na zijn geslaagde entree in de operettewereld met zijn onvergefelijke „Clivia”. De hoop dat zijn „Vielgeliebte” het succes van „Clivia” overtreffen zou is niet in -vervulling gegaan, vermoedelijk omdat het scenario te weinig inhoud heeft. Hoe- HILVERSUM De Evangelische Omroep voelt er niets voor om in het komende winterseizoen op dezelfde tele visieavond (de dinsdag) uit te zenden als de NCRV. Loting in het college van overleg programmazaken televisie moest namelijk uitmaken welke vaste televi sieavond elke omroep kreeg toegewezen. Het lot wilde dat de NCRV op de dinsdagavond op het eerste net zit en de EO (bij toerbeurt overigens met de VPRO) op Nederland 2. De EO, die zich aanvankelijk akkoord had verklaard, kwam later met bezwa ren en probeerde via een brief aan het NOS-bestuur de gang van zaken te ke ren. De EO vond het namelijk niet in het belang van de kijker dat deze op één avond zou worden geconfronteerd met twee protestants-christelijke omroe pen. Voorts meende men dat er coördi natieproblemen zouden optreden, omdat over een voetbalwedstrijd op het andere net te zitten. De EO vreesde dat ook haar wekelijk se kinderrubriek in de vooravond de mist in zou gaan, omdat de woensdag avond tussen zeven en acht uur naar de kerken, die zendtijduitbreiding hebben gekregen, zal gaan. De NOS wil de kerken liever niet op Nederland 1 zien, omdat dan de rubriek „Van Gewest tot Gewest” in de problemen komt. Waarne mend programmacommissaris televisie mr. W. J. A. Wagenaar beloofde echter dit knelpunt nog eens nader te bekijken. In de nieuwe zendtijdindeling is wel rekeni g gehouden met de TROS als A- omroep, maar ziet men voorbij aan de mogelijkheid dat Veronica (de VOO) wel eens per 1 oktober gis nieuwe zendge machtigde haar entree zou kunnen ma ken. Er is ook geen alternatief schema opgeste’d Komt Veronica er toch bij, dan is de tweeëneenhalve maand, gedurende welke tijd er op het nieuwe Een en ander geldt ook voor nog een typisch Haarlems aspect. Op het ogen blik wordt getracht nog zoveel mogelijk typisch Haarlems zilver aan het mu seumbezit toe te voegen. Ook dat wordt al moeilijk door de hoge prijzen. Maar soms lukt het toch wonderwel Zo is het museum kortelings in het bezit gekomen van bijvoorbeeld een heel mooie zilveren tabakspot, door de Haarlemmer Laurens de Pauw in 1726 gemaakt, ook een AMSTERDAM. Het bestuur van de stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst heeft de Busken Huetprijs 1973, groot 5.000 toegekend aan Sybren Po let voor de vier essays, verzamefd in de bundel „Literatuur als werkelijkheid, maar welke?” De adviescommissie be stond uit A. J. M. Sarneel, P. Rodenko en A. L. Sötemann. De bij deze prijs behorende oorkonde zal vrijdag 5 april door wethouder Lammers in het Stede lijk Museum aan de schrijver worden uitgereikt. NCRV en EO gelijksoortige programma’s uitzenden. De EO wilde de vertrouwde donderdag avond houden. Daarbij werd echter tij dens de vrijdag gehouden vergadering van het NOS-bestuur weinig steun on dervonden van de VPRO, die de nieuwe indeling wel goedkeurde. Van de omroe pen was eigenlijk alleen de TROS bereid achter de EO te staan. Met 13 stemmen tegen, 8 voor en 3 blanco werd het bezwaar van de EO van de tafel ge veegd. Namens de NCRV zei mr. A. W. M. van den Bos nog dat coördinatie- moeilijkheden helemaal niet werden ge vreesd en dat de kijker beslist niet zal worden geconfronteerd met gelijksoorti ge programma’s. De EO zag nog meer nadelen in de nieuwe zendtijdindeling, omdat de C- omroepen geen „vaste” avond meer be zitten en zij ook op de roulerende woensdagavond (tweede net) meer kans hebben dan de A-omroepen om tegen- HAARLEM. De Zandvoortse Ope rette Vereniging heeft gisteravond in de Stadsschouwburg een uitvoering gegeven van „Die Vielgeliebte” van Nico Dostal. Het kiezen van een operette voor een jaarlijkse uitvoering, is een moeilijke aangelegenheid. In de meeste gevallen wordt niet van het vaste repertoire af geweken uit vrees voor te weinig be langstelling bij het publiek en voor te weinig animo bij de leden van de vereni ging. De Zandvoortse Öperetté echter is zo moedig geweest te komen met een minder bekende schepping van de Oos tenrijkse componist Nico Dostal en heeft het zich daarmee niet gemakkelijk ge maakt. DEN HAAG. Het Zwarte Theater uit Praag maakt van 15 tot en met 29 maart een tweede tournee door Neder land. In twaalf plaatsen worden voor stellingen gegeven van „Diluvium”, een programma, dat de geestelijke vader van het gezelschap, Jiri Srnec, samenstelde. Het gezelschap telt 22 leden en de voorstelling heeft plaats op een geheel zwart toneel. Het programma „Diluvi um” werd behalve in Tsjecho-Slowakije al in vijftien andere landen gebracht. In ons land wordt opgetreden in Zaandam en plaatsen in het oosten en noorden van het land. zijn vooroorlogse tijden. Directeur Hans Croiset kan zich een slavendrijver voe len. „De Hollandse ronselaar” is een be werking door Chiem van Houwihge naar het stuk „The recruiting officer” van George Farquhar, een blijspel uit de Engelse restauratie-tijd, eind 17e eeuw. Bertolt Brecht heeft er ook een bewer king van gemaakt: „Pauken und Trom peten”. Het Engelse stuk is naar Nederland overgebracht. Kapitein Wimpel en schip per Pikkum zijn in Enkhuizen om op allerlei listige manieren manschappen te ronselen, die als marinier moeten die nen. Ze worden dronken gevoerd, ver oordeeld tot gevangenisstraf of de vloot. De rechter is tevens een regent van de Oostindische Compagnie. En om de vloot van de Compagnie te beschermen heb ben ze mariniers nodig. Zo ziet men het voor ogen: de gewone man wordt ge bruikt door de kapitalisten en uitbuiters en onze Gouden Eeuw kende meer sloebers dan zeehelden en scheepsjon gens van Bontekoe. Nu wordt deze kritische beschouwing van een stukje vaderlandse geschiedenis tot blijspel verpakt. Dat houdt de draad van het verhaal op, want er moeten telkens weer enige olijke situaties en grappige dialogen geschapen worden. Van Houweinge gaat niet erg recht op zijn doel af en springt weinig econo misch met zijn tekst om. Ook in de regie, die zowel van Hou- weninghe als Hans Croiset hebben be dreven, is nogal omslachtig. Meestal komt het neer op aloud komediespel en dat wordt door de spelers ingevuld op een belegen manier die niets afwijkt van wat men al jaren gewend is. Sigrid Koetse en Petra Laseur zijn twee bijde- handte dames; Paul van Gorcum haalt zijn eeuwige sierfratsen na jaren Rotter dams Toneel nu te Amsterdam uit; Ma- riëlle Fiolet is een sappig hoertje. In de De VECTA en de theaterbureaus had den bij het al in 1969 begonnen proces gesteld dat de GAB’s onwettig handelen en de theater- en concertbureaus oneer lijke concurrentie aandoen door arties ten te bemiddelen. Volgens de VECTA zijn de GAB’s méér en méér op de stoel van de theater- en concertbureaus gaan zitten door soms complete programma’s voor feestavonden samen te stellen. De arbeidsbureaus schieten daarmee hun doel om werkzoekenden te bemiddelen, voorbij, want in goede programma’s ho ren topartiesten en niet artiesten die toevallig niets te doen hebben, aldus de VECTA. Zij meent dat de GAB’s zo ten onrechte ook niet-werkloze artiesten be middelen. wel het stuk achtereenvolgens in Nice, op Sicilië en in Hollywood speelt, zit er weinig beweging in. Er komen geen verrassingen in voor en de tekst op zichzelf is weinig amusant. De muziek heeft meer te bieden er komen aardi ge aria’s in voor en goedklinkend koor werk en de entr’acte is gezellig orr te luisteren. Het Amsterdams Pro: de Orkest onder leiding van Peter Pels heeft gistëravonduitstekend we i k ge daan en het toneelgebèuren een enorme steun gegeven. Het koor voldeed naar behoren, maar aan de totaalklank was duidelijk te horen dat lang niet alle koorleden trouwe repetitiebezoekers zijn. De solisten hebben het er beter afge bracht Martha Koper (Dena Darlo) heeft een aangename heldere stem. John Pieters (Peer Bille) is een talentvolle operettezanger, die zijn hoge noten goed weet te plaatsen. Jo Bol (Ingrid) is een sympathieke verschijning met een warm stemgeluid. Een goede indruk maakten ook Theo Frinsel als Tartarin en Arie Ottho als Zeus Holiday. Tot mijn spijt echter moet ik opmerken dat zij geen van allen genoeg aandacht besteed hebben aan de uitspraak van hun tekst. Jan Wind (Deense Gezant) en Ferry Zei vers gaven blijk van hun toneelta- lent, maar de hoogste waardering ver dienen Nel Wierner (Mamina Motto) en Cor Bol (beambte), die van hun kleine rollen juweeltjes van toneelkunst maak ten. schema is gezwoegd, voor niets geweest en moet „het breiwerkje opnieuw ter hand worden genomen”, aldus mr. Wa genaar. Het nieuwe schema heeft wel één duidelijk voordeel: de mogelijkheid be staat nu dat er elke dag, ook de woens dag een actualiteitenrubriek kan worden uitgezonden. MABMEZm/ZONNESCWERMfN W.LUIKEW/LUXAWXX JALOUZIEBN DEN HAAG. Drie theaterbureaus en de Vereniging van Ondernemers van Concertbureaus en Theaterbureaus (Vec- ta) hebben vrijdag ook in hoogste in stantie hun proces tegen de staat verlo ren, over de bemiddeling van artiesten door de’ gewestelijke arbeidsbureaus (GAB’s). De Hoge Raad verwierp de cassatieberoepen van de drie theaterbu reaus, ingesteld tegen een arrest van het hof in Den Haag dat de bureaus ook in het ongelijk had gesteld. De Vecta werd door de Hoge Raad niet-ontvankelijk verklaard. Er valt te praten over museumopstel- lingen en in het Fans Halsmuseum is de staf er nog niet over uitgepraat. De groep kabinetten met de prachtige stille vens uit de Haarlemse school (en ook andere) voldoet rog steeds. Destijds is daarover al geschreven. Sindsdien zijn de oude marinestukken ook reeds gerui me tijd ondergebracht in de Renaissan- cezaal. waar ze het overdag in het gezeefde licht en ’s avonds als de kaar sen branden bijzonder goed doen. Ook zijn de Maniëristen (aangevoerd met het grote stuk van Cornellsz. van Haarlem „De Bruiloft van Peleus en Thetis”, zonder de andere grote werken te kort willen doen) al samengebracht in in een der grote zalen. Vanwege al het bloot is die ruimte door intimi reeds met de „Vleeshal” betiteld. En dan gaat zich bij dit type opstel- ven”, waarmee ook de naam opdrachtgever is vereeuwigd. Dan is hier ook nieuw als bruikleen van de Remonstrantse gemeente een stel prachtige avondmaalsbekers, werk uit het eind van de zeventiende eeuw, in Amsterdam vervaardigd. En zo is er nog meer, genoeg om te bevestigen, dat Haarlem niet alleen een beroemde schil dersschool had, maar dat ook zilversme den hebben bijgedragen aan de cultuur schat, die nu het Frans Halsmuseum terecht zijn naam geeft. HEIN STEEHOUWER hoofdrollen staan Cor van Rijn en Ab Abspoel, die er wat méér van proberen te maken. Vooral Abspoel verovert de harten. Zelfs verkleed als zigeunerin blijft hij de opportunistische naar eerlij ke zeebonk die hij normaal is. De mooie decors zijn van Frank Raven, de muziek is van Harry Bannink (die wel eens betere heeft geschreven) en de dansjes zijn van Lynn Wolseley. Van links naar rechts: Chiem van Houweninge, Theu Boermans en Cor van Rijn In De Hollandse Ronselaar. Haarlemse deftigheid legt wel een zwaar gewicht op de sfeer in dat ene kabinet. Het hangt er uitmuntend natuurlijk, maar het is wel een sfeer, waar andere musea soms vanaf willen. a Vóór de voorstelling herdacht Jan Retèl in enkele woorden het overlijden van Wim Sonneveld. die hij „een lich tend voorbeeld op het moeizame pad van het amusement” noemde. Het talrij ke publiek nam enkele minuten stilte in acht lingen wel een vraag voordoen. Ga je alleen op je smaak af. dan kun je inderdaad bijna alle oude landschap pen in één zaal onderbrengen, vooral als er zulke goede bijzijn, als dit museum telt. Ze bijten elkaar niet. Anders is het dan met die Maniëristische schilderijen, heel grote en drukke werken, met veel Pathos. Dan zou je wel wensen, dat iets minder volgens deze orde werd gehan gen, ogidat die zaal er wel heel erg uitspringt. Maar ja, elke wijze van split sen en bijeen brengen heeft zijn voor- en nadelen. Zo zijn in een klein kabinet de be faamde regentenstukken van Frans Hals bijeen gebracht, de regenten van het Sint Elisabeths gasthuis van 1641 en de nog beroemdere regenten en regentessen van het oude mannehuis van 1666. Cor nel's Veth roemt deze werken om hun „zedig zwart” en ingetogenheid. Die zwartheid in al die kleding van oud- van de theepotje en een suikerstrooier in de zelfde stijl van Albert Giljaart van resp. 1745 en 1749. Van Jan Luitingh’s bekwa me hand is een sierlijk roomkannetje. Zo zijn er meer aanwinsten, reeds in de vitrines van een der kabinetten geëxpo seerd. Maar wat eveneens bijzonder plezierig is: twaalf prachtig gedreven collecte schalen, een bruikleen van de diakonie van de Hervormde gemeente in Haar lem, staan in een vitrine te pronk. Ze zijn in 1729 door een anonieme meester, die zijn initialen „P.D.” in een gegra veerd schildje voorzag van de beeltenis van een klein visje. Langs de buitenrand van de schalen is de volgende tekst gegraveerd: „Dit zijn de gaven die Ver- burg ons heeft gegeven ter dienst der Liefde en Hulp van het nootlijdent le- De vier essays zijn volgens de advies commissie niet alleen verhelderend voor de positie en de ontwikkeling van Sybren Polet als romanschrijver en dichter; ze zijn het niet minder voor de positie van de ontwikkeling van de lite ratuur in Nederland (en omringende landen). En dan is er nog iets. Niet alles valt te rubriceren op onderwerp in voldoende aantallen om een zaal of kabinet in te richten. En zo zijn er nog twee kabinet ten, waar thans de „varia” is te vinden. De bijna met mystiek licht overgoten kerkinterieurs van Pieter Saenredam hangen daar te concurreren met schil derijen van bonte gezelschappen, die feest vieren en musiceren. Voor argelo- zen, die graag zelf op zoek gaan is zo’n kabinet natuurlijk heel verrassend, maar de op historische (of andere) volgorde ingestelde bezoeker fronst wél op regen teske manier het voorhoofd. Aan de nieuwste „onderwerpelijke” opstelling wordt nu de laatste hand gelegd. In de gang rechts naast de in gang, waar een betere verlichting de sc’ duw heeft verdreven, komen Haarlemse stadsgezichten te hangen. Er zijn de wat droge Gerrit Berckheide, maar ook heel andere. Zo hongen er twee nieuwe aanwinsten te pronk, een gezicht op de Zijlpoort van Nicolaas Hals (hierbij gereproduceerd) van heel mooie romantische kwaliteiten en een gezicht op de Spaarnwouderpoort (later Amsterdamse poort) van Oudenrogge, dat eveneens veel sfeer heeft. Binnen kort komen er plattegronden bij te han gen, zodat men precies kan zien waar de schilder zijn beeld heeft gesitueerd. Op die manier wordt de expositie veel in structiever. Maar ook komt dan aan het F

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 9