Hreinn Fridfinnssons banale foto’s Sigurdur Gudmundsson legt zijn valse getuigenis af VARA benadert Kristjan en Haagse Comedie speelt Rudi Carrell de vergeten voor spelshows circusstuk van Tsjech kansen Nut muziekcentrum betwijfeld TURAVIAQ Solzjenitsin vraagt visa uniska parket WONINGINRICHTING COMPLETE ELITAIRE EN „ALLERINDIVIDUEELSTE” KUNST IN DE VLEESHAL Andere banaliteiten in foto’s Beiaardconcours Onwettige kinderen naar Tie! Picasso erkend TV-documentaire over INDERMÜHLE BIJ KAMERORKEST MILJOENENPROJECT IN UTRECHT Centouri Reisbureaus „August, August, August” van Pavel Kohout vrijwillig kinderloos blijven iïïF 17 WOENSDAG 19 74 1 3 MAART Toevalsfactor beslist HAARLEM ZIJLSTRAAT 41 427- 333,— 457- Een Centouri produkt, dus uitstekend! Mallorca: 15 dagen El Arenal, vol pension v.a. Benidorm: 15 dagen appartement voor 4 personen v.a. Costa del Sol: 15 dagen Torremolinos, vol pension v.a. HAARLEM Een van de drie momenteel in de Vleeshal op de Grote Markt exposerende IJsland se beeldende kunstenaars is Hreinn Fridfinsson. Hij toont bijna uitslui tend foto’s, waarop landschappe lijke situaties zijn vastgelegd en waarin hij zelf meestal geen rol speelt. Het is de zeer objectieve of strikt neutrale wijze van kunstbe oefening via fotografie, die de laat ste jaren door velen wordt be oefend. '■w- Gudmunds- HEIN STEEHOUWER ADVERTENTIE (Van onze kunstredactie) JAC HEIJER ADVERTENTIE Inlichtingen en boekingen bij: Zo’n gegeven staat buiten de foto’s, het is er niet vanaf te lezen. Evenmin valt te veronderstellen dat de kijker er Sommigen zullen zich afvragen of het dan niet anders kan in eenzelfde vorm die hem of haar interesseert door meer betrokkenheid. Met andere woorden, kan een kunstenaar, experimenterende in het grensgebied tussen idee en uitbeelding kan niet HILVERSUM. De VARA heeft Ru di Carrell benaderd met he.t verzoek of hij in het winterseizoen 1974-1975 een aantal spelprogramma’s op de Neder landse televisie wil presenteren. De VA RA denkt hiermee het gat. dat is ont staan door het overstappen van Mies Bouman naar de AVRO, in het nieuwe seizoen op te vullen. Een der foto’s uit de serie „Vijf poorten voor de zuidenwind” van Hreinn Frid- finnsson. Kruisstraat 28, tel. 023-312050 Zijlweg 142. tel. 023-319322 De uitspraak van de rechtbank in Grasse is de eerste die gebaseerd is op een wet van januari 1972, die natuurlijke kinderen bij erfenissen gelijk op laat delen met wettige kin deren. De verklaring van het „beeld” ligt hier weer buiten het beeld zelf en dat zou dan juist die specifieke betekenis bepa len. Integendeel, het bepaalt het gebrek aan betekenis. Het gebruik van een be paald soort water is ten aanzien van het schilderen namelijk zonder enige beteke nis. En dat dan gewoon omdat het niemand buiten de „schilder” interes seert. Het is een zo particulier op de schilder betrekking hebben gegeven, dat we hier moeten spreken van het zoeken naar de „allerindividueelste” idee. Het gevolg is een elitaire kunst, op niemand anders betrokken dan de maker en nog een enkeling, die gewoon een cultureel verschijnsel interessant vindt, omdat het er is. Verder is het hofkunst voor sno- bisten, zoals overigens bijna alles mo menteel in de Vleeshal. ten kijf” was. Met name de Geertekerk bleek zich uitstekend te lenen voor tv- opnamen van concerten. Nu de kerken gerestaureerd worden zijn er mogelijk heden te over om de accommodatie zo aan te passen, dat ook op dit punt bezwaren worden weggenomen, aldus de kerkvoogden. Mij minder; af nu In januari vorig jaar deed het college van Kerkvoogden eveneens een soortge lijke suggestie aan B. en W. Maar het gemeentebestuur antwoordde toen dat de kerkgebouwen klimatologisch en akoes tisch ongeschikt zouden zijn, terwijl ook de accommodatie te wensen over zou laten. De kerkvoogden vinden de bezwa ren van B. en W. echter niet steekhou dend en doen een dringend beroep op de gemeenteraad de overwegingen van B. en W. op hun houdbaarheid te toetsen. De kerkvoogden wijzen er op dat de laatste jaren in verschillende kerken een reeks concerten is gegeven waarbij de bruikbaarheid van deze gebouwen „bui- (Van onze correspondent) HILVERSUM. Het beiaardcon cours is na 15 jaar definitief voor Hil versum verloren gegaan. De gemeente Tiel, die in het bezit is van een nieuw carillon, heeft zich bereid verklaard het concours, dat elk jaar in het kader van het Holland Festival wordt georgani seerd, over te nemen. Vorig jaar reeds liet de gemeente Hilversum weten niet langer de kosten 1600) voor het evene ment te willen dragen. Daarbij kwam nog. dat van de zijde van het publiek nooit enige belangstelling tooi- het con cours is geweest. Wat doet Fridfinsson bijvoorbeeld? In een serie legt hij de aanwezigheid van eerst één hek en later meer hekken in een IJslands lanidschap vast. Nu wil het geval, dat de zuidenwind in Ijsland de komst van de zomer aankondigt. Frid- finnsson wilde de hekken voor die zui denwind openzetten. Maar op de dag dat hij er was woei de wind uit het noor den. het was bovendien regenachtig, het geen de gesloten hekken en de miezerige indruk van de foto’s verklaart. Jules Royaards (links), Roelof den Ambt man, Rick Nicolet en Wim van den Heu vel in „August”. De PPR in Utrecht schrijft de ge meenteraad te vrezen dat door een der gelijk miljoenenverslindend project de bouwkosten van het muziekcentrum worden geraamd op bijna 20 miljoen gulden allerlei urgentere zaken in Utrecht in het gedrag dreigen te komen. Bovendien moet de hele Utrechtse be volking direct of indirect voor de kosten opdraaien van een project waarvan zij slechts zeer beperkt de vruchten kan plukken, menen de Radikalen. Het pro ject is voor de PPR-Utrecht alleen aan vaardbaar wanneer een aantal uitgangs. punten worden gewijzigd. „Het centrum zal meer moeten worden ingesteld op actieve dan consumptieve cultuurbeoefe ning. Op die manier zou het dichter bij de mensen gebracht kunnen worden”. De gemeenteraad waar de zaak donderdag aan de orde komt krijgt ook kritiek te horen van de kant van het college van kerkvoogden van de her- hoe dan ook ooit achter komt dat Frid finsson zich wel teleurgesteld zal hebben gevoeld, dat de zuidenwind wegbleef. Kan de kijker werken met die gege vens? Nee. want ze zijn in fotografie niet vast te leggen. Kan hij om die reden die foto’s meer of minder emotio neel beoordelen? Nee, evenmin. Een ander geval. Hij maakt een licht blauwe vlek op wit papier. De tekst verklaart, dat de vlek de vorm van een bepaald meer heeft en dat de verf met water uit dat meer is aangelengd. Een natuurfenomeen (het water uit een be paald meer) is een verbintenis aange gaan met een cultuurfenomeen (het schilderen). De uitkomst van het schil deren suggereert niets. GRASSE. (Reuter) Een recht bank in het Zuidfranse Grasse heeft gisteren twee onwettige kinderen van Pablo Picasso officieel erkend als na tuurlijke kinderen van de vorig jaar overleden beroemde schilder, „met al le juridische consequenties vandien”. Alles bespreken kan niet. We houden het dus bij een fotoserie, in een boekje afgedrukt. „De tien geboden”. „The ten Commandments” dus, zoals het boekje vertaald heet. Op elke linker pagina een van de tien geboden en AMSTERDAM. Het Nederlands Kamerorkest heeft Thomas Indermühle tot zijn eerste solo-hoboïst benoemd. In- dermühle zal met ingang van 1 septem ber in de plaats komen van Han de Vries, die zich geheel zal wijden aan zijn solistische carrière. De nieuwe solo- hoboïst heeft de Zwitserse nationaliteit en is afkomstig uit Bern. Hij studeerde de laatste drie jaar bij de beroemde blazer Heinz Holliger in Freiburg. BERN (AFP, DPA) De uit zijn land gezette Sovjet-Russische auteur en dissi dent Alexander Solzjenitsin heeft de Zwitserse overheid gevraagd om reisvisa voor zijn vrouw, drie kinderen, moeder en stiefzoon, zo heeft het ministerie van justitie ia Bern gisteren meegedeeld. Het gezin van Solzjenitsin wordt vol gens het ministerie tussen 15 en 20 maart in Zwitserland verwacht. De Zwitserse ambassade in Moskou heeft al opdracht gekregen de visa uit te reiken. Uit de tekst van het communiqué blijkt dat Solzjenitsin en zijn gezin voornemens zijn zich in Zürich te vesti gen en de Zwitserse regering om asiel te verzoeken. Dat is ongeveer de inhoud van „Au gust, August, August”, een stuk als een circusvoorstelling van de Tsjech Pavel Kohout en gespeeld bij de Haagse Co medie. Kohout is nu 46 jaar, vanaf zijn 18e lid van de communistische partij, schrijft vanaf 1955 toneelstukken. Hij stelde zich kritisch tegen het bewind op, was aanhanger van Dubcek, en is dus in 1969 na de Russische inval uit de schrij versorganisatie gestoten. Hij schreef „August" in 1967, vlak voor de „Praagse lente”. Het moet voor de Tsjechen een heel duidelijke functie gehad hebben: aan de hand van een vrolijke circustroep liet het stuk iets zien van de machteloosheid van de on derdrukte. Hier opgevoerd komt dat minder hard aan. Er is geen totalitair bewind hier en ieder kan zo z’n eigen ideeën hebben over wie nu precies door wié onderdrukt wordt. Zdenek Kraus, ook een Tsjech maar beslist geen communist, heeft het bij de Hagenaars geregisseerd. Hij laat in zijn regie nergens blijken waar Kohouts to neelstuk op slaat; hij toont niet met wie hij precies de domme August en de machtige directeur bedoelt. Hij heeft er een circus van gemaakt, dat er zoveel mogelijk als circus uitziet. Verder niks. Een vrijblijvende opvatting van een werk, waarin je toch veel meer venijn en woede vermoedt. De voorstelling (aangekleed door Li sette van Meeteren) ziet er mooi uit en de „spelers wijden zich vakbekwaam en keurig aan hun taak. Dankbare rollen zijn er niet veel. Maar Manfred de Graaf als de slijmerd van een stalmees ter en Kees Coolen als de weinig om handen hebbende circusdirecteur maak ten er toch wat aardigs van. Grote bewondering heb ik voor de zes stal knechten. Jules Royaards speelde de dom me August en deed dat zeer verdienste lijk. Hij kreeg (net als Wim van den Hun aanspraken werden aange vochten door Picasso’s weduwe Jac queline en zijn enige wettige kind, de 51-jarige Paolo die werd geboren uit het eerste huwelijk van de schilder met een Russische danseres. Verkoopfiliaal Heemstede Heemsteedse Dreef 264 Telefoon 023 - 289408/09 HILVERSUM (ANP). IN Nederland besluit thans een op de zeven echtparen vrijwillig kinderloos te blijven. Dit ge geven, dat berekend is door het Neder lands inter-universitair demografisch in stituut, gebruikt Henk Mochel als uit gangspunt voor zijn documentaire over het onderwerp „waarom willen mensen eigenlijk kinderen”, dat morgenavond tussen 21 15 en 22.05 uur op Nederland 2 wordt uitgezonden. De ondertitel van het programma is „of. waarom willen sommige echtparen juist geen kinderen.” Waarom de meeste andere echtparen wel kinderen wensen vertellen drie politici (Terlouw. Wiegel en Schakel) een aantal bruidsparen, be jaarden. fabrieksarbeiders en arbeidsters en verder de bioloog Dick Hillenius, een psycholoog (dr. Bierkens) een theoloog (prof. Roscam Abbing) en een socioloog (drs. Veenhoven). In hoeverre Rudi Carrell bereid is om terug te keren naar Nederland, is nog niet bekend. De onderhandelingen over door hem te presenteren shows zijn nog gaande. Zeker is dat „Der Rudi” dit jaar nog vele verplichtingen in Duitsland heeft. Op zaterdagavond 6 april leidt de vroegere VARA-presentator de eerste aflevering van de Duitse versie van Eén van de Acht. In totaal staan er voorlo pig acht afleveringen op het programma. Deze serie komt in de plaats van een serie tv-shows, die voortijdig werd afge broken, omdat de kritiek van de Duitse tv-kijkers op het optreden van Carrell de programmaleiding van het eerste Duitse tv-net te veel werd. Dit houdt in dat de 25-jarige Clau de en de 24-jarige Paloma Ruiz- Picasso die werden geboren uit de relatie van Picasso met Franpoise Gi- lot. kunnen meedelen in de grote erfenis van hun vader. DEN HAAG. Voornaam: August; achternaam: August: beroep: August. Nee, de domme clown van het circus brengt niet veel mee, alleen fantasie en argeloosheid. Die heeft hij hard nodig, wanneer hij ook nog circusdirecteur wil worden, omdat hij zo graag de acht Lippizaner paarden zou dresseren. Maar de echte directeur en zijn trawant de stalmeester maken het August erg moei lijk. Toch slaagt hij erin aan alle voor waarden te voldoen, maar de Lippizaner krijgt hij niet. De echte directeur lokt August met z’n familie in een kooi en laat ze opeten door de wilde beesten. Die domme August ook. (al dan niet fotografisch of met water verf) toch tot met anderen communice rende of geëngageerde resultaten ko men? Theoretisch kan het. Nemen we de blauwe „watervlek”, het samenwerken van dat specifieke water en de verf, door een kunstenaar in de hand ge werkt. Een dergelijk samengaan ligt be sloten in het verhaal van de Heilige Veronica, hier nu aannemende, dat alles zo gebeurd is. Veronica veegt met een doek het zweet van het bezicht van Christus, op weg naar Golgotha. Later blijkt een afdruk van het gezicht als een soort portret in de doek zichtbaar te zijn. Veronica is dan de kunstenaar, het zweet is het „natuurgebeuren”, Christus het onderwerp en het „portret”. Waarom spreekt dat portret nu wél aan. De doelgerichtheid ervan is namelijk niet betrokken op een allerindividueelste er varing van de kunstenaar. Integendeel, het brengt een drama in herinnering, dat het aanzien van de wereld heeft veranderd. De zweetdoek is dus aller minst elitair, integendeel, en bovendien is het zeer geëngageerde „kunst” omdat het drama iedereen raakt. Het geheim is tenslotte, dat zo’n sa mengaan van een cultuurfenomeen en een natuurfenomeen zelden of nooit op zettelijk tot stad kan worden gebracht, wil het kunstwerk voor anderen inleef baar zijn. Een man als Fridfinnsson doet zulke dingen veel te geforceerd, omdat hij in een bepaalde stijl opzettelijk wil experimenteren, zoeken dus naar situa ties, die (banale) foto’s moeten opleve ren. En Picasso zei het al, je moet niet zoeken maar vinden. En hij bedoelde daarmee vinden zonder opzet, maar ge dreven door ideeën, die de ene mens met de ander in wezenlijk contact brengen. Dat is een ander woord voor engage ment en dat is het wat we hier zo missen. telkens op de rechterpagina's dezelfde foto van de zittende Sigurdur zelf, moei zaam denkend en starend in het came- ra-oog. Nu luidt een van die geboden: „Gij zult geen vals getuigenis geven”. En Sigurdur’s getuigenis is wel degelijk vals in deze zin, dat zijn kunst als getuigenis met opzet duister blijft, waardoor zijn getuigenis onverstaanbaar wordt Waarom? Er wordt onder meer een dia geprojecteerd, waarop men hem boogschietend bezig ziet. De serie heet een hommage aan Grieg te zijn omdat hij schietend luistert naar een grammo foon, waarop een plaat met muziek van Grieg heet te liggen. Het is een uit het „kunstwerk” niet te verklaren gegeven en bovendien met ter zake doende. Had Sigurdur dan tenminste nog maar de moeite genomen om met pijl en boog te poseren als hommage aan de opera „Wilhelm Tell” van Rossini, dan was er tenminste een soort leesbaar” verband geweest. Een ander „vals getuigenis”. Sigurdur werkt ook met taal. Blijkens de catalo gustekst houdt hij daarbij van het rijm: „Zet hij in Nederland een touw en een mouw in een kastje bij elkaar, in Ijs land wordt dat vanzelf iets anders, want in de daar gesproken taal rijmen paard en lezen op elkaar”. Dat anders zijn is logisch, maar in elk der twee talen is het getuigenis in de andere „vals”, want het is opzettelijk verduisterd. Laten we hopen dat Sigur dur zich ooit nog eens gaat uitdrukken in beeldrijmen via de enige universele taal, die van de beeldsymboliek- Mis.- schien is dat een tip voor hem om tot wezenlijke communicatie met zijn me demensen te komen, want dat is de meest eigenlijke waarde van iedere kunst op straffe van levenslange opslui ting van de kunstenaar in de „ivoren toren”, die sinds een eeuw op instorten staat, zonder dat de bezetters ervan het in de gaten hebben. Heuvel) het publiek danig aan het lach en. Mij minder: maar ik kan van kindsbeen af nu eenmaal niet om clowns lachen. Een groot bezwaar vind ik de lengte van de voorstelling, die zeker zo lang lijkt als bij Boltini. De regisseur gooit er nogal wat door poppen uitgevoerde cir custrucs uit en dat houdt het verhaal op. Bovendien is het nu eenmaal zo, dat domme August elke handeling en elke vraag drie keer moeten herhalen, want alles in één keer zou niet de beoogde circus-grap opleveren. Enigszins ingekort zou „August” van de Haagse Comedie een uitstekend figuur slaan in het vor mingstoneel. Op zijn vele beeldende technieken in gaan doe ik hier niet. Wel een naar voorbeelden. Er liggen foto’s van water met cirkelvormige golfkringen (of liever: ellipsvormige want via het perspectief zijn de cirkels ellipsen geworden). Wat is de achterliggende bedoeling? Hij gooi de vierkante stenen in het water om te kijken of er dan ook vierkante golven m plaats van cirkels zouden ontstaan. Het is bijna tragisch om vast te stellen dat hij in zijn volwassenheid ontdekte wat ieder schoolkind uit ervaring weet: het werden cirkels- Had hij nu zijn vak als fotograaf verstaan, dan had hij ons een illusie kunnen schenken door zijn fotolens ge deeltelijk te demonteren en er een anas- tigmatisch glas voor te plaatsen. Dan versterk je de zogenaamde kussenvormi ge vertekening (die een slechte lens van nature eigen is) en dan had hij vierkan te golfkringen op zijn foto’s gekregen. Maar zulke ideeën kom je helaas in de ideeënkunst van vandaag niet tegen. Een ander geval. Tegen de muur be vinden zich drie gelijke en ruwe houtjes, onderdelen van een kist. Bij drie in teksten genoemde gelegenheden had hij een der houtjes in of bij de hand. Die gelegenheden staan vermeld, maar zijn zonder enige emotionele waarde voor ieder ander en dat belet dan weer iedere emotionele betrokkenheid (en zelfs intel lectuele) bij de kijker. Het had weer anders gekund. Als hij bijvoorbeeld een medaillon van zijn grootmoeder, gedragen bij drie emotio nele gelegenheden (huwelijk, baren en dood) in een kistje had gehangen, dan was er wellicht wel een emotionele betrokkenheid ontstaan, zoals ook bij relieken van heiligen of zaligverklaarden het geval is. Of nog anders: wellicht was de psy chische emotie van de grootmoeder via onnaspeurlijke wegen „gehecht” aan het geliefkoosde voorwerp en dan had iedere psychometrist of helderziende, kunnen vertellen wat de grootmoeder is overko- trist tenminste niet elitair en communi- men. Dan was deze „kunst” (het etaleren van een voorwerp) voor zo’n psychome- catie-bevorderend geweest. In Kristjan schuilt dus, als hij over de onvolwassenheid van het werpen van vierkante stenen in ronde kringen heen is, bij beter inzicht wat hij met houtjes zou kunnen doen wellicht een „magiër”, die beseft dat ook de psyche een rol zou kunnen spelen in de beeldende kunst. HAARLEM. Kristjan Gudmunds son, broer van Sigurdur, blijkt de meest variabele kunstenaarspersoonlijkheid van de drie IJslanders te zijn- Althans zo komt hij over in de Vleeshal omdat hij met velerlei materiaal in meer rich tingen werkt. Hij visualiseert meer grensgebieden van de beeldende kunst- Nieuwe vondsten doet hij overigens evenmin als zijn vrienden. vormde gemeente. Het college meent dat het muziekcentrum niet nodig is. Utrecht zou er veel wijzer aan doen de zeven prachtige middeleeuwse kerken die de stad rijk is te benutten voor het muziekleven. „Het is de grote vraag of bet juist is voor vele miljoenen een muziekcentrum te bouwen terwijl er ook miljoenen worden besteed aan res tauratie van de kerken in Utrecht, waardoor unieke, uiterst sfeervolle plaatsen worden hersteld, soms met unieke orgels”, schrijven de kerkvoogden de raad. UTRECHT. (ANP) Aan de voora vond van een definitieve beslissing in de Utrechtse gemeenteraad over de bouw van het muziekcentrum aan het Vree burg is van diverse kanten ernstige twij fel geuit over de noodzaak van een dergelijk centrum. HAARLEM. Sigurdur son is een andere IJslandse exposant in de Vleeshal. Als beeldend kunstenaar heeft ook hij de fotografie gekozen en wel in een even banale vorm als Frid finnsson. Het gaat hem dus niet om het exposeren van zijn bekwaamheid met betrekking tot de fotografie, evenmin om de esthetiek, maar ook niet om enige beeldende communicatie met de kijker, die het alweer moet doen met informa tie buiten het beeld om, wil hij enige betrokkenheid voelen. Daarnaast werkt Sigurdur ook wel met andere beeldende middelen. W z_ j X ©PIB WH!»»

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 17